آموزش میزبان

معرفی ۷ غذای محلی اصفهان ؛ دنیایی از زیبایی و مزه در کنار هم

غذای محلی اصفهان آوازه اش تا شرق، غرب، شمال و جنوب رفته‌است و برای خود طرفداران پر و پا قرصی به وجود آورده است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی و ایرانی به این مکان سفر می‌کنند تا از غذاهای خوش طعم آن بچشند و میل کنند. با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید، تا شما را با جذاب‌ترین غذاهای اصفهان آشنا کنیم.

آیا شما هم تا بحال بریانی اصفهان را میل کرده اید؟

اگر قصد سفر به اصفهان دارید می توانید اجاره سوئیت در اصفهان را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

فهرست مطالب مخفی کردن

غذاهای محلی اصفهان

تاریخ اصفهان جزو خاص‌ترین‌ها است. شاید بتوان به عنوان یکی از پایتخت‌های هنری ایران آن را معرفی کرد. نصف جهان نه تنها در زمینه میراث فرهنگی درجه بالایی دارد؛ بلکه غذاهای زیبا و لذیذش نیز زبانزد خاص وعام است. در ادامه ۷ غذای منحصر به فرد اصفهان را معرفی خواهیم کرد. این غذاها عبارتند از:

۱- بریونی اصفهانی لذیذ را حتما تجربه کنید

بریانی اصفهان یکی از آن غذاهایی است که هرکه به اصفهان سفر کرده ؛ قطعاً این غذا را خورده و لذت برده است. بریانی اصفهان غذایی می باشد که طرفداران بسیاری دارد آنقدر بسیار که آنها در شهرها و محل های اقامت خود رستوران هایی را به غذای محلی اصفهان و خصوصا بریانی اختصاص داده اند. بریانی غذای جالب و دلچسبی است.

اما فقط دلچسبی این غذا نیست؛ که آن را به غذای محلی اصفهان و  ایران تبدیل کرده، بلکه نحوه پخت و قدمت آن است.

مواد تشکیل دهنده بریانی اصفهان چیست

این غذای خوشمزه و لذیذ از گوشت گردن، جگر سفید، ادویه، پیاز، نمک، دارچین و فلفل و زردچوبه تشکیل شده‌است.

دستورپخت بریانی اصفهان به چه صورت است؟

ابتدا گوشت گوسفند به همراه چربی، یک پیاز و مقداری روغن مایع و چهار پیمانه آب را داخل قابلمه ای ریخته و می‌گذاریم پخته شود. تا زمانی که گوشت ها اصطلاحا جا بیفتند!

سپس جگر گوسفند را به شیوه نگینی ریز کرده، به همراه دو لیوان آب و یک عدد پیاز خرد شده به همراه روغن و ادویه‌ها مورد نیاز آنها را تفت داده و با حرارت ملایم بگذاریم تا پخته شوند. بعد از اینکه جگرها پخته  شد بگذارید تا کمی سرد شوند و آنها را با چرخ گوشت یا چاقو بسیار ریز چرخ و یا خرد کنید و کمی آنها را تفت دهید.

معرفی غذاهای سنتی اصفهان

بریانی غذای محلی اصفهان
غذای بریانی اصفهان

بعد از انجام دادن مراحل فوق گوشت گوسفندی را با دنبه ای که آن را از قبل چرخ شده است را به  همراه ادویه‌ها، زعفران دم کرده، نعناع خشک، نمک و فلفل سیاه، به مواد اضافه کرده و دوباره آنها را چرخ کنید.

این غذا به دلیلی که در کف گیرهای دایره شکل درست می‌شود محبوبیت خاصی دارد، اما شما می‌توانید در ماهیتابه معمولی هم آن را درست کنید. در ابتدا بگذارید تا کفگیرها یا ماهیتابه داغ شود و بعد کمی روغن و آب گوشت را در کفه کفگیر یا ماهیتابه بریزید.

مقداری از ادویه‌های مورد نظر را هم در کف کفگیر پخش کنید. حالا با دست مقداری از گوشت را برداشته و در کف گیر قرار دهید و به کمک دست دیگر روی گوشت را صاف کرده و کفگیر را روی حرارت گذاشته تا قسمت زیرین گوشت پخته و بریان شود.

حال بریان کباب آماده است و می‌توانید آن را بر روی نان سنگک که از قبل با مقداری آبگوشت طعم دار شده به همراه جگر سرخ شده، سبزی، پیاز و دوغ میل کنید و لذت این غذای محلی اصفهان را ببرید. بعد از پخت این غذا می توانید تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

۲- کله جوش غذایی ساده برای خانواده 

کال جوش یا کله جوش یکی از غذاهای ساده و آسان شهرستان اصفهان می‌باشد. این غذا توسط ایرانیان بسیاری مصرف می‌گردد. پیدا کردن اصالت این غذا سخت می‌باشد. اما طی بررسی‌های انجام شده این غذا به ایل قشقایی که در اطراف اصفهان زندگی می‌کنند؛ برمیگردد.

این مطلب را هم بخوانید
با 5 تا از خوشمزه ترین غذاهای ساده ایرانی آشنا شوید (دستور پخت + تصویر)

مواد لازم برای تهیه کله جوش

مواد تشکیل دهنده این غذا شامل کشک، نعناع خشک، گردو، نمک، روغن، پیاز و فلفل می‌باشد که بسته به نیاز می‌توانید از دیگر ادویه‌ها هم استفاده کنید.

دستورپخت کله جوش

در ابتدا باید نعنا را مانند نعنا داغ؛ سرخ کرده و به آرامی بگذاریم تا رنگ آن تیره شود اما نعنا داغ نباید بسوزد. پیاز را یا به صورت نگینی یا به صورت خلال ریز درآورده و در روغن آنها را سرخ کنید.

پیاز ها را آنقدر سرخ میکنیم تا به نقطه طلایی رنگ برسد و بعد ادویه‌های مورد نظر به همراه گردو و نعنا داغ را به مواد اضافه می‌کنیم و به آرامی تفت می‌دهیم. بعد از انجام فرایند مورد نظر کشک را با مقداری آب اضافه کرده و به آرامی هم می‌زنیم تا کشک بریده نشود. بعد از گذر چند دقیقه این غذا آماده است و می‌توان آن را با کمی نان و کمی عشق مصرف کرد.

لیست کافه های اصفهان

کله جوش غذای محلی اصفهان
کله جوش اصفهانی

3- تاس کباب غذای محلی اصفهان 

تاس کباب غذای محلی اصفهان بسیار خوشمزه و لذیذ و پر از ویتامین و مواد مغذی بسیار عالی می‌باشد. البته این غذای زیبا و پر رنگ و لعاب مانند بعضی دیگر از غذاهای محلی اصفهان در دیگر شهرها و مناطق ایران استفاده می‌شود. اما تاس کباب اصفهانی یکی از غذای محلی اصفهان می‌باشد. غذای بسیار لذیذ که با نان مصرف می‌شود.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب چیست

این غذا که دارای دستور پخت‌های مختلف می‌باشد. از سیب زمینی، هویج، پیاز، گوشت گوسفندی، قارچ، گوجه، رب گوجه، سیر، لوبیا و موارد بسیار دیگری طبخ می‌گردد.  

روش‌های پخت تاس کباب به چه صورت است

این غذای محلی اصفهان غذایی است که برای روزهای پر مشغله؛ گزینه مناسبی می‌تواند باشد زیرا از دستور پخت آسانی برخوردار است. ابتدا پیاز را خلالی خرد کرده و با مقداری روغن تفت می‌دهیم سپس گوشت را یا به صورت چرخ کرده یا به صورت سالم و قطعه مکعبی به خوراک اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت‌ها روشن شود.

بعد از سرخ کردن گوشت‌ها ۲ لیوان آب به مواد اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا آب به جوش بیاید. سپس آب گوجه فرنگی یا رب گوجه را به مواد اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا به حدود نیم ساعت مواد پخته شود.

سپس نمک و فلفل و ادویه‌های لازم را اضافه و سیب زمینی و هویج و یا لوبیا را به مواد اضافه کرده و می‌گذاریم تا جا بیفتد و غذا آماده شود.

حال غذای محلی اصفهان شما آماده است، نوش جان. بعد از پخت غذا، حتما تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

تاس کباب غذای محلی اصفهان
تاس کباب غذای محلی اصفهان

4- گوشت و لوبیا اصفهانی یا یخنی لوبیا

گوشت و لوبیا اصفهانی یکی از غذاهای خوشمزه محلی کاشان است. یخنی لوبیا در شهرستان کاشان یکی از غذاهای نذری این شهر می‌باشد. اگر این غذا را تا به حال میل نکرده اید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به استان اصفهان سفر کنید و در کاشان این غذا را میل کنید.

با استفاده از شیوه تهیه این غذای محلی اصفهان که در ادامه اشاره شده است. می‌توانید به رژیم غذایی خود یک وعده غذایی که سرشار از پروتئین و فیبر می‌باشد اهدا کنید.

مواد لازم:

این غذای خوشمزه پر از پروتئین و ویتامین‌های ضروری بدن می‌باشد. گوشت گوسفندی، لوبیا سفید، سبزی جعفری و سیب‌زمینی ترکیب زیبایی را به این غذای دلچسب، بخشیده‌است.

یخنی لوبیا غذای محلی اصفهان
یخنی لوبیا

 طریقه پخت این غذا به شرح زیر می‌باشد:

برای تهیه این غذا ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس کرده. لوبیاها و گوشت‌ها را داخل قابلمه ریخته و پیاز را به صورت نگینی یا خلالی به این غذا اضافه می‌کنیم و بعد روی آنها آب می‌ریزیم تا آنها کامل بپزد و در مراحل پایانی به آن نمک دارچین اضافه می‌کنیم. تا مزه های اضافه شده خود به خرد لوبیا و گوشت ها برود.

این غذا همچون آبگوشت است و می‌توانید حبوبات و گوشت آن را جدا کنید و بکوبید و در کنار آب با نان آن را میل کنیم.

از جمله نکاتی که برای پخت این غذا باید در نظر بگیرید این است که حتماً غذا باید به صورت کامل پخته شود؛ مغز گوشت و حبوبات به صورت کامل مزه دار و پخته شوند تا مزه خامی ندهد.

در بعضی از دستورهای این غذا، استفاده از سیب زمینی در این غذا را متداول دانسته‌اند. اما در حالت اصلی این غذا سیب‌زمینی استفاده نمی‌گردد. این غذا که طعم و مزه آن ارتباط مستقیمی با مقدار گوشت آن دارد. به این معنی که اگر از گوشت بیشتری در آن استفاده کنید قطعاً مزه ای بهتری را تجربه خواهید کرد.

۵- کوفته شوید باقلا کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی یک غذای محلی اصفهان و لذیذ خوشمزه است. این کوفته مانند دیگر کوفته‌ها از نظر ظاهری شبیه می‌باشد. اما طعم و مزه این کوفته با دیگر کوفته‌ها بسیار متفاوت است و مزه بسیار دلچسب و دلنشینی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
بروزرسانی تقویم در پنل کاربری میزبانهای سپنجا

 کوفته شوید از مواد زیر تهیه می‌گردد:

برنج، شوید، پیاز، تخم مرغ، گوشت گوسفندی (چرخ شده)، زردچوبه، نمک و فلفل، باقلا، آبلیمو و روغن.

 چگونه کوفته شوید باقلا درست کنیم :

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه دستور پخت این غذای محلی اصفهان را توضیح دهیم: ابتدا بعد از شستن برنج و خیساندن آن به مدت چند ساعت برنج را آبکش کرده. سپس برنج را پخته و نیم پز می‌کنیم و باقلا را هم مانند برنج در آب نیم پز کرده و با دیگر مواد این کوفته مخلوط می‌کنیم.

بعد از مخلوط کردن مواد به آنها تخم مرغ و گوشت چرخ کرده اضافه می‌گردد. آنقدر ورز می‌دهیم تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند و به دست نچسبد (اگر دنبال قوام و استحکام بیشتر هستید. در مواد یک عدد تخم مرغ هم اضافه کنید)

حال باید سس مخصوص این کوفته‌ها را آماده کرده و به اندازه یک مشت کوچک داخل قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا آنها به مدت ۲ تا ۳ ساعت پخته گردند.

دقت داشته باشید که برای پخت این کوفته‌ها باید حرارت بسیار کم به مدت طولانی استفاده کنید تا مغز پخت و خوش طعم شوند. در ادامه می‌توانید از آبلیمو هم برای طعم دهی خوب به آب آن استفاده کنید.

کوفته شویذ غذای محلی اصفهان
کوفته شوید اصفهانی

6- یخمه ترش یک غذای سنتی

یخمه ترش یک غذای محلی اصفهان که سنتی و جزء قدیمی‌ترین غذاهای این استان می‌باشد. یخمه ترش یک غذای ترش و شیرین است که هر ذائقه خاصی را مجذوب خودش می‌کند. این غذای محلی اصفهان متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما این غذا یک غذای بسیار محبوب و خوش طعم اصفهانی می‌باشد.

 مواد لازم برای تهیه یخمه ترش

مواد لازم برای تهیه این غذا آلو، برگه زردآلو، گوشت گوسفندی، برنج، به خرد شده، شکر و نمک می‌باشد.

نحوه پخت یخمه ترش

برای تهیه یخمه ترش گوشت را درون قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار می‌دهیم و به همراه گوشت مقداری آب و زردچوبه درون قابلمه ریخته تا گوشت خوب بپزد و در هنگام پخته شدن آنها طعم دار شوند. در حین پخت مواد برنج خیس خورده، پر زردآلو را اضافه میکنیم. سپس بعد از پخته شدن گوشت و مابقی مواد آنها را کوبیده و سرو می‌کنیم. حال یخمه ترش آماده است.

یخمه ترش غذای محلی اصفهان
یخمه ترش اصفهانی

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره یخمه ترش اصفهان بدانید! + دستور پخت

۷- کباب زردک ملس ترش و شیرین 

کباب زردک یا مشتی کباب غذای محلی اصفهان خوش طعم و خواص است. این غذا برای کسانی که عاشق غذا های شیرین هستند مناسب است. این غذا کمی شبیه کتلت یا شامی گوشت می‌باشد که نسبت به آنها بسیار شیرین تر و لذیذتر است.

مواد لازم برای تهیه یا پخت کباب زردک

برای تهیه این غذا از موادی مانند گوشت چرخ کرده، پیاز، زردک یا هویج، آرد نخودچی و ادویه جات استفاده می‌گردد. این موضوع به آن معناست که برای تهیه این مواد غذایی لازم نیست که کار خاصی انجام دهید.

در ادامه به طرز تهیه این غذا محلی اصفهان اشاره خواهیم کرد:

در ظرفی جدا هویج یا زردک را به همراه گوشت چرخ کرده و هم می‌زنیم. کم‌کم آرد نخودچی را به مخلوط یا مواد اضافه می‌کنیم و از مواد تهیه شده به اندازه یک یا دو بند انگشت گوشت را چونه کرده( یا بسته به نیاز خود بیشتر مواد را برداشته) و درون تابه ایی داغ که از قبل گرم شده‌است قرار می‌دهیم.

کباب زردک غذای محلی اصفهان
کباب زردک اصفهان

شیوه تهیه  شیره کباب زردک به چه صورت است؟ 

شکر، زعفران و آب را درون قابلمه ایی ریخته و می‌گذاریم تا حدودی غلیظ شود. بسته به نظر و ذائقه خود میتوانید از سرکه برای ایجاد طعم ترش و شیرین استفاده کنید. که هرچه بیشتر بریزید کباب به سمت ترشی بیشتر میرود.

نکته مهم برای مزه دار کردن این غذا، اضافه کردن شیره به صورت داغ به کباب‌ها(کباب هم داغ باشد) می‌باشد. زیرا طعم بهتر نفوذ کرده و کباب ها را به حالت برشته نگه میدارد. آیا تابحال تجربه چشیدن طعم این غذا را داشته اید؟

کلام آخر

با تشکر از فرصتی که برای مطالعه این مقاله از سپنجا گذاشته اید. امیدواریم توانسته باشیم شما را با گوشه‌ای از زیبایی‌های استان اصفهان آشنا کرده باشیم. با توجه به محتوای ارائه شده امید است تحولی در رژیم غذای روزانه خود ایجاد کنید و از لحظه لحظه‌ی زندگی خود با غذای محلی اصفهان و دیگر شهرها لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا