جاهای دیدنی تهران

آشنایی با بهترین منطقه فیروزکوه

اگر از ساکنین مردم تهران هستید و قصد دارید مکان نزدیک و زیبایی را برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت انتخاب کنید، فیروزکوه می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. فیروزکوه دارای جاهای دیدنی و جذاب بسیاری است که در بخش شمال شرقی استان تهران واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای جاذبه‌های خارق‌العاده آن به این منطقه سفر می‌کنند. بهترین منطقه فیروزکوه بستگی به سلیقه و نظر هر فرد دارد که کدام بخش برایش جذاب‌تر باشد.

فیروزکوه به دلیل اینکه در جاده تهران به شمال قرار گرفته استقبال زیادی از آن می‌شود و از خود تهران تا شهرستان فیروزکوه حدود ۱۴۳ کیلومتر باید رانندگی کنید. در مقاله سپنجا قرار است با بهترین مناطق فیروزکوه که مکان‌های مناسبی برای تفریح و خوش‌گذارنی هستند، آشنا شوید و طبق سلیقه خود به هر کدام از این مناطق که خواستید سفر کنید و لذت ببرید؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فیروزکوه کجاست؟

فیروزکوه یکی از شهرهای بزرگ استان تهران محسوب می‌شود و آخرین شهرستان تهران است که پس از آن به سمت جنگل‌های سرسبز شما می‌رسید. اگر از تهران به سمت این شهر حرکت کنید باید ابتدا به دماوند بروید و هنگامی که از دماوند خارج شوید فیروزکوه در مقابل چشمانتان ظاهر می‌شود. مساحت این شهر به ۲۲۶۱ کیلومتر می‌رسد که از کل مساحت تهران تنها ۱۲ درصدش به این منطقه اختصاص گرفته است.

این منطقه باستانی از قدیم نیز مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. کاروانسراهایی در این منطقه وجود داشته که با حمله مغول‌ها به ایران از بین می‌روند و کامل ویران می‌شوند. مکان‌های تاریخی زیادی در فیوزکوه وجود دارند که تنها بعضی از آن‌ها اکنون باقی مانده‌اند و از جمله آن‌ها می‌توان به امامزاده‌ها، قبرستان‌های کهن و قدیمی، قلعه‌های تاریخی و همچنین کاروانسراها اشاره کرد.

برعکس تهران که آب و هوای بسیار آلوده‌ای دارد، فیروزه کوه به دلیل نزدیکی به شمال کشور از آب و هوای پاک و مطبوعی برخوردار است. این شهر زیبا در یک منطقه کوهستانی و در شمال شرق تهران قرار گرفته که از سمت جنوب با استان سمنان، از سمت شمال و شرق به استان مازندران و از سمت غرب نیز به شهرستان دماوند منتهی می‌شود.

برای اجاره سوئیت در فیروزکوه روی لینک کلیک کنید.

آب و هوای فیروزکوه

قبل از هرچیز باید بدانید که فیروزکوه یک منطقه کوهستانی به شمار می‌رود و از جمله مناطق سردسیر تهران است به همین دلیل زمستان‌های سرد و طاقت‌فرسایی دارد. تابستان‌های فیروزکوه تقریبا گرم بوده و چون به شمال نزدیک است دارای آب و هوایی معتدل تا حدودی خنک و مطلوب است و بارش باران هم در بیشتر فصل‌های سال رخ می‌دهد.

به دلیل ارتفاعات بلند و بارش‌های سنگین برف و باران بهترین مکان برای ورزش‌های زمستانه است و خیلی از مردم تهران در فصل زمستان برای مسابقات اسکی و سایر بازی‌های دیگر به ارتفاعات فیروزکوه می‌روند و ورزشکاران بسیاری را هم می‌توانید در این منطقه ببینید که بازی بی‌نظیر خود همه را شگفت‌زده می‌کنند.

آب و هوای فیروزکوه

پوشش گیاهی و جانوری در فیروزکوه

بهترین منطقه فیروزکوه از پوشش گیاهی و جانوری خوبی هم برخوردار است. پوشش گیاهی این منطقه آنقدر متنوع و وسع است که در آن هر گونه درختی از جمله درخت پسته، ارس، کاکوتی، بادام وحشی، بید و… در آن پیدا می‌شود. در این منطقه به دلیل داشتن زمین‌های حاصلخیز و فراوانی آب محصولات خوبی مثل گندم، سیب‌زمینی، جو، آلبالو، گردو، سیب و… برداشت می‌شود و خیلی از آن‌ها به شهرهای دیگر نیز صادر می‌شوند.

فیروزکوه از نظر پوشش جانوری نیز در منطقه خوبی قرار گرفته و به دلیل سرسبزی و آب فراوان خیلی از موجودات این مکان را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند. بخشی از فیروزکوه تحت حفاظت قرار دارد و از گونه‌های خاصی از جانوران در این منطقه حفاظت می‌شود. یکی از این مناطق، محدوده کاوه‌ده است که ۱۷۴ هزار هکتار مساحت داشته و شکار حیوانات در این ناحیه ممنوع اعلام شده است. حیواناتی مثل خرس، آهو، خرگوش، پلنگ و بسیاری از پرندگان را در این منطقه خواهید دید.

معرفی بهترین جاهای فیروزکوه

خیلی از مردم ایران به محض اینکه فرصتی پیدا می‌کنند به سمت شمال و جاده‌های شمال راه می‌افتند. با انتخاب جاده فیروزکوه به قائم‌شهر، ۲۴۷ کیلومتری طول دارد که در نهایت به دریای زیبای خزر منتهی می‌شود. در این جاده زیبا می‌توانید مدتی را در فیروزکوه بمانید و از جاذبه‌های زیبا و بی‌عدیل آن بازدید کنید. در ادامه برخی از مناطق جذاب ودیدنی فیروزکوه را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- تنگه واشی

اگر بخواهیم بهترین منطقه فیروزه کوه را نام ببریم قطعا یکی از آن‌ها تنگه واشی خواهد بود که عبور رودخانه‌ای در دره‌ای سنگی و تنگ است. آب این رودخانه از کوه ساواشی نشأت می‌گیرد و هنگامی که با ماشین به این منطقه نزدیک شدید باید پیاده شوید و حدود ۲۵۰ متر را پیاده در رودخانه که آب آن تقریبا تا زانو می‌آید طی کنید. به دلیل دیواره‌های بلند و صخره‌ای دسترسی به نور خورشید بسیار کم است.

این مطلب را هم بخوانید
برف بازی در پیست اسکی

علاوه بر عبور از تنگه جذاب و حیرت‌انگیزش باید از مسیر دسترسی به این منطقه را برایتان شرح دهیم که بسیار زیباست. سرسبزی و طروات این مسیر در کنار رودخانه‌ها و سرچشمه‌های خروشانش و همچنین باغ‌هایی که در راه وجود دارد واقعا تحسین برانگیز خواهد بود. وقتی که از تنگه عبور کنید شما با دشت سرسبز و زیبایی به نام ساواشی روبه‌رو می‌شوید که برای پهن کردن بساط و صرف یک وعده غذایی بسیار مناسب است و می‌توانید از زیبایی‌های اطراف نهایت لذت را ببرید.

اینجا تازه اول راه هستید وقتی کمی از دشت ساواشی فاصله بگیرید و حدود ۱۷۰۰ متری را پیاده طی کنید به دره دوم که سا نام دارد خواهید رسید. دره سا حدود ۸۰۰ متر طول دارد که در نهایت به آبشاری زیبا ختم می‌شود. در حوضچه‌های این آبشار می‌توانید آبتنی و شنا کنید و اوقات خوشی را در کنار دوستان و یا خانواده داشته باشید؛ البته سعی کنید که تجهیزات کاملی را برای این سفر به همراه خود ببرید.

مطالعه بیشتر: فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

بهترین منطقه فیروزکوه

۲- چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی خمده از جاده فیروزکوه به زرین دشت حدود ۵ کیلومتری فاصله دارد و بهترین منطقه فیروزکوه به حساب می‌آید. چشمه خمده در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته و افرادی که به چشمه خمده می‌آیند از این روستا نیز بازدید می‌کنند. آخر هفته این منطقه شلوغ می‌شود و اگر به دنبال خلوت بودن می‌گردید بهتر است اواسط هفته به این مکان تفریحی مراجعه کنید.

اگر در تهران سکونت دارید باید ابتدا به دماوند بروید و حدود ۴۰ کیلومتر از دماوند فاصله بگیرید و با تابلوهای راهنما مسیر جاده زرین دشت را دنبال کنید و از همین جاده شما به خمده خواهید رسید. به گفته خیلی از افراد از جمله دکتر جهان‌بخش نیکوپور آب چشمه خمده یکی از آب‌های ارزشمند و مهم است که خواص درمانی بالایی هم دارد. افرادی که بیمارهایی مثل زردی، دمل، دردهای استخوانی و مفصلی و جوش هستند این آب برای درمان آن‌ها حرف ندارد.

علاوه بر بیمارهای جسمی برای بیماری‌های روحی نیز بسیار پرکاربرد بوده ؛ طوری که بر روی اعصاب و روان عالی عمل کرده و آرامش‌بخش روح است. این چشمه حتی اگر خاصیت درمانی هم نداشته باشد برای یک تفریح و آبتنی حسابی فوق‌العاده است. جوشیدن آب چشمه زلال و پاکی که از دل کوه می‌جوشد و وجود طبیعت سرسبز و دلربای این منطقه می‌تواند لحظات نابی را برایتان به ارمغان آورد.

۳- روستای لزور

روستای لزور شباهت زیادی به روستاهای شمال دارد؛ اما به عنوان روستای شهر تهران و در بخش فیروزکوه شناخته می‌شود. این روستا تا خود تهران حدود ۱۶۵ کیلومتری فاصله دارد که به‌خاطر طبیعت سرسبز و زیبا و همچنین آب و هوای دلپذیرش، آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود.  با این تفاسیر باید گفت که این روستا بهترین منطقه فیروزکوه محسوب می‌شود.

روستای لزور

۴- میشینه مرگ

میشینه مرگ به تنگه واشی بسیار نزدیک است که در روستای لزور و در یک منطقه سرسبز و باطراوت قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی و جذاب برای گردشگران است. این مکان تکه‌ای از بهشت است و آن را به دلیل اینکه یک منطقه دست نخورده است به چهارمحال و بختیاری نسبت داده‌اند. هر چه زیبایی‌ها و شگفتی‌های عجیب و غریب این مکان برایتان بگوییم باز کم است.

نام این منطقه کمی مرموز است و علت اینکه در نام آن از کلمه مرگ استفاده شده بیشتر به‌خاطر مجسمه‌های میش مانندی است که در مسیر شکل گرفته‌اند و علاوه بر آن چشمه‌ای هم در این منطقه دیده می‌شود که جان خیلی از پرندگان را می‌گیرد. برای اینکه این منطقه را از نزدیک مشاهده کنید باید در فاصله ۳۰ کیلومتری از فیروزکوه به سمت غرب رانندگی کنید و با گذشت یک ساعت به روستای زیبای لزور می‌رسید.

۵- غار رود افشان

غار رود افشان درست است که عضوی از دماوند به حساب می‌آید و حدود ۶۰ کیلومتر هم از فیروزکوه فاصله دارد؛ اما از جمله جاهای دیدنی فیروزکوه به شمار می‌رود. اگر از اهالی سیدآباد تهران باشید تنها با ۲ ساعت پیاده‌روی به این غار می‌رسید و با وسیله نقیله این راه شما به نیم ساعت می‌رسد. اگر می‌خواهید که غار را از نزدیک ببینید باید مسیر سخت سراشیبی را طی کنید که حدود یک کیلومتری راه می‌شود.

این غار زیبا و عجیب و غریب در ارتفاعات روستایی به نام رودافشان قرار دارد که این روستا علاوه بر غار رودافشان به‌خاطر سرسبزی، رود خروشان دلی چای و مکان‌های دیدنی بی‌نظیرش خیلی از گردشگران را به سمت خود کشانده است. این غار از بیرون عرضی ۴۰ متری و طولی ۱۲ متری دارد و از سطح دریا نیز ۲۰۰۰ متر فاصله داشته که برای دیدن آن باید سراشیبی سختی را بالا بروید.

این مطلب را هم بخوانید
دیدنی ها و جاذبه های گردشگری منطقه کوهستانی فیروزکوه

به محض اینکه به داخل غار وارد شوید سقفی سنگی به ارتفاع ۲۰ متر را خواهید دید و هر چه جلوتر بروید روشنایی کمتر و کمتر می‌شود؛ پس اگر قصد رفتن به داخل غار را دارید حتما تجهیزات مناسبی را همراه خود بیاورید. در تالارهای دوم و سوم سنگ‌های بلورین، مخروطی‌ها و چکیده سنگ‌ها وجود دارند که بسیار جذاب و حیرت‌انگیز هستند. جلوتر که بروید، تقریبا نرسیده به دالان پایانی به یک مسیری دهلیزی می‌رسید که به آن معبد آناهیتا می‌گویند.

۶- روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

سدی به نام نمرود در بخش غربی فیروزکوه و بر روی رودخانه حبله‌رود قرار گرفته که مدیرت آب تمام قسمت‌های فیروزکوه را بر عهده دارد؛ از تأمین آب آشامیدنی گرفته تا آبیاری دشت‌ها و باغات این منطقه. اما چیزی که باعث شده افراد بسیاری به این منطقه بیایند سد نیست بلکه دریاچه‌ای زیبا با طبیعتی بکر در بالا دست سد نمرود قرار گرفته و روستایی هم با نام سله بن در این قسمت خواهید دید که این روستا هم بهترین منطقه فیروزکوه به شمار می‌رود.

روستای سله بن

۷- غار بورنیک و روستای هرانده

در مورد غار رودافشان توضیح دادیم و بالاتر از آن به روستایی دنج و زیبا به نام هرانده وجود دارد که به علت قرارگیری در دره از آب و هوای مطلوبی برخوردار است و از وسط این روستا رودی گذر می‌کند به همین دلیل برای فعالیت‌های باغداری، دامداری و کشاورزی بسیار مناسب است. در جنوب همین روستا غاری وجود دارد که نشان می‌دهد به دوران زندگی انسان‌های اولیه برمی‌گردد که به عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین غارهای ایران شناخته می‌شود.

۸- پل ورسک

پل ورسک یکی از شاهکارهای فنی و مهندسی در دوران جنگ جهانی دوم است که در فاصله ۸۵ کیلومتری از شهر قائم‌شهر قرار دارد. این پل ارزشمند با دهانه هفتاد متر و همچنین ارتفاع ۱۰۰ متر در گینس به ثبت رسیده است. در حقیقت این پل جزء سوادکوه و مازندران است اما به دلیل نزدیکی به فیروزکوه آن را در فهرست مکان‌های دیدنی و جذاب فیروزکوه معرفی می‌کنند.

این پل به وسیله یک دانمارکی ایجاد شد و چون در گذشته امکانات خوبی نبود از مصالحی مثل آجر، ملات و… استفاده شده است و تا به امروز استوار باقی مانده است. اکنون این اثر تاریخی یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب این منطقه محسوب می‌شود و همچنین مسیر تهران را به شمال کشور متصل کرده است.

۹- قلعه لاجورد

قلعه لاجورد یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری در فیروزکوه است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسید. این دژ قدمتی طولانی دارد و پیشینه آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد و از فیروزکوه ۱۵ کیلومتری فاصله دارد. این قلعه در زمان‌های مختلف کاربرد بسیاری داشته و اکنون تنها یک مکان دیدنی به حساب می‌آید.

قلعه لاجورد

۱۰- چشمه دریابک

اگر در جاده زرین دشت باشید و مسیر تابلوها را دنبال کنید به یک روستا به نام آتشان خواهید رسید. چمشه دریابک در این منطقه قرار گرفته و با طبیعت بکر و ناب و همچنین آب و هوایی ملس، یکی از بهترین مناطق گردشگری به حساب می‌آید. این چشمه به گفته خیلی از افراد دارای خواص درمانی بالایی است و آبتنی در آب پاک و زلال این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار خوب است.

۱۱- آبشار شورآب

در جاده قائم‌شهر و فیروزکوه و در بخش پل سفید آبشار زیبایی به نام شورآب قرار گرفته که در نهایت به شهرستان سوادکوه و دریاچه شورمست می‌ریزد. این آبشار در پایین دست‌های روستایی به نام شورآب واقع شده است. آب این آبشار به دلیل وجود گوگرد، آهن و سایر املاح معدنی در مصارف پزشکی و دارویی کاربرد بسیاری دارد و آبتنی در آن برای درمان خیلی از بیماری‌ها موثر است.

۱۲- دریاچه آهنک

دریاچه آهنک هم می‌تواند به عنوان بهترین منطقه فیروزکوه درنظر گرفته شود و طبیعت اطراف آن طوری است که می‌توانید به همراه خانواده به یک پیک نیک حسابی بروید. این دریاچه در منطقه زیبای سیمین دشت واقع شده و دارای چهار آبگیر است. فاصله تهران تا فیروزکوه بسیار کم بوده به همین دلیل پاتوق تفریحی خیلی از مردم تهران است. ته دریاچه آهک دارد و کنار آن هم نیزار قرار دارد.

دریاچه آهنگ

در آخر

در این مقاله از سپنجا به بررسی بهترین منطقه فیروزکوه پرداختیم؛ اما نمی‌توان به طور دقیق گفت که چه بخشی به عنوان بهترین منطقه باید درنظر گرفته شود، زیرا هر قسمت از شهرستان فیروزکوه برای هر فرد می‌تواند جذاب و منحصر به فرد باشد و این به سلیقه گردشگران برمی‌گردد. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید حتما توقفی در شهرستان فیروزکوه داشته باشید تا از جاذبه‌ها و شگفتی‌های جذاب آن دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا