دیدنی های بوشهر

معرفی لیدر محلی بوشهر

در این مقاله از سپنجا شما را با لیدر محلی بوشهر آشنا می‌کنیم. بوشهر از استان‌های گرمسیر جنوب ایران و کرانه خلیج فارس است. این استان زیبا از نظر گردشگری بسیار غنی و پر رفت آمد است. قطعا صحبت از ذخایر گاز و نفت بوشهر که به صورت طبیعی در این منطقه هستند، نیز میتواند اهمیت لقب ارزشمندی که به آن داده‌اند را نشان دهد. به بوشهر پایتخت انرژی ایران می‌گویند، چرا که علاوه بر ذخایر طبیعی نفت و گاز، دارای یک نیروگاه بزرگ اتمی است.

برای سفر به بوشهر بهتر است فصل مناسبی را انتخاب کنید تا گرمای هوا مانع شما برای گردشگری در این منطقه زیبا نشود. همچنین توصیه میکنیم که از اهمیت به همراه داشتن یک لیدر محلی در سفر به بوشهر غافل نشوید.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با لیدر محلی بوشهر، با برخی از بهترین جاذبه های گردشگری آن نیز آشنا شوید.

برای اجاره سوئیت در بوشهر روی لینک کلیک کنید.

سفر به بوشهر

پیش از سفر به بوشهر نیاز است که حتما اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید. بوشهر از بزرگ ترین شهرهای استان بوشهر و مرکز آن به حساب می‌آید که در واقع شبیه یک شبه جزیره کوچک است. بوشهر از یک طرف به رشته کوه‌های زاگرس محدود شده است و از سه طرف دیگر به خلیج فارس. نقطه شمالی بوشهر دارای بافتی قدیمی است؛ به همین خاطر اگر سری به این بخش از شهر بوشهر بزنید، خواهید دید که آثار باستانی و بناهای تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارند و البته که ساحل زیبای خلیج فارس بر زیبایی و ارزشمندی منطقه شمالی شهر بوشهر افزوده است.

علاوه بر بناهای تاریخی و آثار باستانی، در بخش جاذبه‌های طبیعی، بوشهر دارای مناطق طبیعی شگفت انگیز و متفاوتی است. اگر به طبیعت گردی علاقه مند هستید، بی شک مطالعه میراث زمین شناسی و همینطور بازدید از پدیده‌های خاص جنوب کشور، در این سفر جذابیت های زیادی برای شما خواهد داشت.

به بوشهر پایتخت انرژی ایران می‌گویند، چرا که به عنوان منطقه‌ای پرحاصل از نظر اقتصادی و صادرات در منطقه شناخته شده است و وجود نیروگاه اتمی و همینطور منابع غنی نفت و گاز به آن رونقی بی‌نهایت بخشیده‌اند.

سفر به بوشهر

آنچه که در بوشهر هنوز پابرجاست، لهجه بوشهری است. اگر به بوشهر سفر کنید خواهید دید که مردم بوشهر زبان فارسی را با لهجه‌ی زیبای بوشهری صحبت میکنند. از دیگر جذابیت های سفر به بوشهر صنایع دستی و سوغات بوشهری هستند که در کنار فرهنگ پابرجای مردم بومی منطقه از ارزش های سفر به بوشهر و جذابیت های آن به حساب می‌آیند.

برای سفر به بوشهر میتوانید از دو راه زمینی و هوایی اقدام کنید. اگر بخواهید سفر خود را از تهران آغاز کنید میتوانید از طریق راه زمینی و بزرگراه خلیج فارس با عبور از راه های تهران، اصفهان و یاسوج به بوشهر برسید. سفر به شهر زیبای بوشهر از طریق راه زمینی، یک سفر طولانی مدت است، بنابراین این راه از سفر را فقط به کسانی پیشنهاد می کنیم که به سفرهای جاده‌ای و ماجراجویانه علاقه مند هستند، طوری که جاده را میتوانند برای ساعاتی طولانی تحمل کنند و همینطور از مسیر لذت ببرند.

گزینه دوم برای سفر به بوشهر راه هوایی است که فرودگاه بین المللی بوشهر هر روزه ایرلاین های بسیاری را به سفر هوایی به بوشهر اختصاص میدهد. اما در صورتی که تمایل داشته باشید با قطار این مقصد را در پیش بگیرید باید بدانید که چنین امکانی وجود ندارد، مگر اینکه از قطارهای مقصد بندرعباس یا شیراز یکی را انتخاب کنید و به صورت غیر مستقیم خود را به بوشهر برسانید.

آشنایی با لیدر محلی بوشهر

برای گردشگران و مسافران همیشه مهم بوده است که بتوانند در کنار مدیریت زمان و هزینه‌ها، بهترین استفاده را از سفر خود ببرند و همینطور در مدت زمان سفر خود از بهترین جاذبه ها دیدن کنند. که البته در میان همه خواسته‌های گردشگران بحث اقامت و اسکان نیز بسیار مورد توجه است.

یک راهکار ساده که بتواند شما را از دشواری همه این جزئیات راحت کند انتخاب لیدر محلی بوشهر است. برای سفر به بوشهر نیاز است که حتما یک راهنما و لیدر همراه شما باشد تا بتوانید از سفر خود نهایت استفاده را ببرید.

توجه داشته باشید که پیش از سفر باید برآوردی از هزینه‌های خود و انتظاراتی که از سفر به بوشهر دارید را مرور کنید تا لیدر محلی بهتر بتواند در این سفر به شما کمک کند. اگر بخواهید هزینه‌ها را برآورد کنید بی شک نوع سفر، غذاها، تفریحات و نوع اقامتگاهی که قرار است انتخاب کنید در تعیین هزینه های نهایی موثر هستند.

از نظر انتخاب مکان اقامتی نیز دست شما باز است، چرا که بوشهر دارای اقامتگاه های زیادی است که از مجلل تا غیر مجلل همگی دارای امکانات خوبی هستند و شما میتوانید براساس بودجه خود، یکی از مناسب ترین هتل ها یا اقامتگاه ها را انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
گنبد نمکی جاشک دشتی ؛ فعالترین گنبد نمکی خاورمیانه

مطالب مرتبط:

اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر

همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به بوشهر سفر می‌کنند. این شهر زیبا به عنوان شهری با بافت سنتی بی نظیر و آثار باستانی بسیار ارزشمند شناخته شده است. بافت سنتی بوشهر از چهار محله تشکیل شده است و با معماری خاص خود جلوه‌ای زیبا و منحصر به فرد به شهر بخشیده است.

قدمت اکثر بناهای تاریخی بوشهر که در بافت سنتی شهر واقع شده‌اند به دوره نادر شاه افشار بر میگردد . جالب است بدانید که کوچه های این محله‌ها خود از زیبایی بخصوصی برخوردار هستند که در کنار آثار و بناهای تاریخی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

در این بخش از مقاله به معرفی بهترین جاذبه های شهر بوشهر می‌پردازیم که قطعا اگر پیش از سفر اطلاعاتی درباره آنها بدست بیاورید، مشتاق خواهید شد تا در همان روزهای ابتدایی سفر خود سری به بافت قدیمی بوشهر بزنید و از بهترین جاذبه‌های آن دیدن کنید.

گنبد نمکی جاشک

اگر در این سفر لیدر محلی بوشهر با شما همراه شد حتما از او بخواهید که به عنوان اولین جاذبه، گنبد نمکی جاشک را به شما نشان دهد. این جاذبه، جزو یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی است که میتوانید در استان بوشهر ببینید و میتوان از آن به عنوان خاص‌ترین جاذبه های طبیعی در کل ایران و خاورمیانه یاد کرد. برای بازدید از گنبد نمکی جاشک باید به کوه جاشک بروید. این منطقه شامل سازه های طبیعی زیادی از جمله دودکش های جن، آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و… است که هر کدام جذابیت و جلوه‌های بخصوصی دارند.

گنبد نمکی جاشک

به این جاذبه زیبا و شگفت انگیز، گنبد نمک دشتی و کوه نمک جاشک نیز گفته میشود که یک ناحیه مرتفع و پر وسعت در کوه جاشک است. این اثر طبیعی زیبا در سال ۱۳۸۸ به عنوان تنها اثر طبیعی ملی بوشهر به ثبت رسید، چرا که جزو زیباترین، فعال ترین و همینطور بزرگ ترین گنبدهای نمکی ایران و خورمیانه است.

برای علاقه مندان به زمین شناسی، گنبد نمکی جاشک بهترین محلی است که میتوانند در آن به تحقیق بپردازند، به علاوه افراد علاقه مند به طبیعت گردی میتوانند از چشم اندازهای زیبای جاشک نهایت لذت را ببرند چرا که آویزه‌های نمکی، غارهای طبیعی، انواع سنگ های مختلف، آبشارکوه‌ها و…جلوه‌های خاص و متنوعی به این دشت نمکی زیبا بخشده‌اند.

مطالعه بیشتر:

بازار سنتی بوشهر، قطب اقتصادی ایران در زمان قاجار

گورستان صخره ای سیراف

قدمت استان بوشهر به عنوان یکی از استان های جنوبی ایران به بلندای تاریخ است. این را قدمت گورستان صخره‌ای سیراف به اثبات میرساند. گورهای سیراف بی شک برای شما نیز تعجب برانگیز و جالب هستند. این جاذبه شگفت انگیز در دره لیرودی شیلو واقع شده است.

این گورستان قدیمی دارای قبرهای سنگی عجیبی است که با وجود رخداد حوادث طبیعی مثل زلزله‌های مهیب در سالهای دور، همچنان پابرجا مانده است.  براساس بررسی های انجام شده احتمال بر اینکه قدمت این گورستان به دوران ساسانیان و دوره‌های اسلامی بازگردد، بسیار بالا است و از آنجایی که در مقاطع تاریخی متفاوت گورستان سیراف مورد استفاده ادیان مختلف قرار گرفته است به آن قبرستان تمدن ها نیز گفته میشود. اهمیت و ارزشمندی این جاذبه شگفت انگیز باعث شد تا در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

گور دختر

گور دختر جاذبه ای است که شباهت زیادی به آرامگاه کوروش کبیر دارد. این جاذبه در نزدیکی برازجان واقع در استان بوشهر، قرار گرفته است. بنای این جاذبه از ظرافت و سادگی زیادی برخوردار است و در نگاه اول میتوان این را متوجه شد. اطلاعات دقیقی از این بنا در دسترس نیست اما گفته ها حاکی از این است که فردی از دوران هخامنشی در آن دفن شده است که آن را یکی از افراد سلطنتی آن دوران تلقی میکنند.

گور دختر

این بنای تاریخی در دشتی دور افتاده واقع شده است اما میزان بازدید گردشگران از آن بسیار بالاست و میتوان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری از آن یاد کرد. توصیه میکنیم که از لیدر محلی بوشهر بخواهید که حتما شما را به بازدید از این جاذبه ارزشمند ببرد.

مدرسه سعادت

در دوران قاجار، بندر بوشهر را معتبرترین بندرتجاری ایران میدانستند چرا که توانسته بود در حوزه مسائل اقتصادی و فرهنگی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست پیدا کند. از این نظر شهر توانست به عرصه مهمی برای تحولات فرهنگی نیز تبدیل شود، به طوری که در این بندر، اولین مدرسه نوین در جنوب ایران با نام مدرسه سعادت تاسیس شد.

امروزه این مدرسه جزو کهن‌ترین و مشهورترین مدارس ایران است که با کوله باری از افتخارات به عنوان مرکزی فرهنگی تاریخی همچنان فعالیت دارد. سالروز تاسیس مدرسه سعادت را که ۱۸ اسفند ماه است را روز ملی بوشهر نامیده‌اند.

قلعه نصوری

قلعه نصوری یا همان عمارت شیخ جبار نصوری یکی از جاذبه های گردشگری بندر سیراف است. این قلعه را بر روی تپه ای بلند که به دریا مشرف شده است، بنا کرده‌اند و متعلق به خاندان نصوری است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی عسلویه

قدمت این قلعه به اوایل دوران قاجار بر میگردد که توسط شیخ جبار دوم، پدربزرگ شیخ ناصر نصوری ساخته شده است. این بنا دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که با یک شاه نشین معماری آن را تکمیل کرده اند.

از طریق بررسی گچبری های قلعه نصوری تخمین زده شده است که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. اگر سیری به این قلعه تاریخی بزنید در ایوان غربی آن ۱۸ تابلو بسیار زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی خواهید دید که جلوه‌ای خاص به این بخش از قلعه نصوری بخشیده اند.

قلعه نصوری

عمارت گلشن

برای بازدید از عمارت گلشن باید به بافت قدیمی بوشهر و محله بهبهانی آن بروید. این عمارت قدمتی ۱۷۰ ساله دارد و در فاصله ۱۰ متری از دریا قرار گرفته است. و محله‌ای که عمارت گلشن در آن واقع شده است یک محله بسیار قدیمی با بافت سنتی و خانه های قدیمی است.

اولین صاحب این عمارت تاجری به نام گلشن بوده است که از این بنا علاوه بر استفاده مسکونی استفاده تجاری نیز میبرده است. بعدها عمارت را فردی به نام مهربان خریداری کرد که تا سال ۱۳۶۵ آن را صاحب بود و سپس سازمان میراث فرهنگی خریداری کرد و عملیات بازسازی را بر روی آن انجام داد. این عمارت ارزشمند که جزو جاذبه های دیدنی بوشهر در بافت قدیمی آن است، در سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

در بازسازی های انجام شده سعی شده است که اصل معماری و شکل بنا به خوبی گذشته حفظ شود و فقط بخش هایی از عمارت و وسایل که در گذشته تخریب شده بودند مورد مرمت قرار گرفتند. اکنون این عمارت به عنوان یک جاذبه گردشگری با دری گشوده در اختیار گردشگران قرار دارد و شما قطعا در سفر خود به بوشهر با دیدن این عمارت و معماری زیبای آن شگفت زده خواهید شد.

عمارت کازرونی

شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که چرا قدمت اکثر بناهای تاریخی بوشهر به دوران قاجار بر میگردد! چرا که قدمت محله های قدیمی بوشهر در بافت سنتی آن نیز به دوران قاجار بر میگردد. عمارت کازرونی یکی دیگر از بناهای قدیمی بوشهر در بافت قدیمی آن است که قدمت آن به اوایل دوره قاجار برمیگردد.

این عمارت در محله بهبهانی بوشهر واقع شده است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران در ۱۰ مهر سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسید. صاحب این ملک سید محمدرضا کازرونی بوده است که در آن دوران به عنوان تاجری سرشناس فعالیت داشته است. وارثان این تاجر سرشناس، پس از فوت او، این عمارت ارزشمند را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند و جالب است بدانید که عمارت کازرونی جزو اولین بناهایی بوده که در شهر بوشهر به ثبت جهانی رسیده است.

اگر با لیدر محلی بوشهر به محله بهبهانی و بافت قدیمی بوشهر رفتید از او بخواهید که حتما شما را به بازدید از عمارت کازرونی ببرد. این عمارت شناخته شده یک ویژگی بخوصص دارد که آن را در بین دیگر بناها، خاص و منحصر به فرد کرده است. این ویژگی که ارتفاع زیاد بنای کازرونی است در نگاه اول، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به بوشهر

گرمای بیش از حد شهرهای جنوبی شاید این  تصور را برای شما ایجاد کرده باشد که در همه فصول سال، شرایط آب و هوایی یکنواختی بر منطقه حاکم باشد. اما بهتر است این تصور را کنار بگذارید تا به شما بگوییم که بهترین زمان سفر به بوشهر چه زمانی است.

بوشهر دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است؛ در فصل تابستان دمای هوا به ۳۳ درجه سانتیگراد میرسد و در زمستان به ۱۴ درجه سانتیگراد. که در این مابین فصل های پاییز و بهار دارای بهترین شرایط آب و هوایی برای پذیرش گردشگران و مسافران را دارند و شما در این دو فصل میتوانید در بهترین شرایط از جاذبه های شهر بوشهر دیدن کنید و نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

لیدر محلی بوشهر

و در آخر…

بوشهر شهری است که توانسته است با فرهنگ و تاریخ غنی خود هر ساله در جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری، موفق عمل کند. لیدرهای محلی در بوشهر نقش پررنگی را ایفا میکنند و به گردشگران کمک میکنند تا با تاریخ و پیشینه بوشهر و جاذبه های آن به خوبی آشنا شوند. توصیه ما به شما این است که حتما در سفر خود با لیدر محلی بوشهر هماهنگ کنید تا بتوانید از جاذبه های جذاب و متنوع بوشهر به خوبی دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا