دیدنی های بوشهر

بندر سیراف کجاست؟

اگر شما هم دوست دارید بدانید که بندر سیراف کجاست؟ با ما باشید که بی مقدمه با سپنجا کوله بار سفر را می بندیم و  سفر به بندر سیراف، شهری در جنوب ایران را آغاز کنیم. به شهری تاریخی و باستانی با تمدنی هزاران ساله بنام بندر سیراف که در گوشه گوشه آن با یک شگفتی، سوپرایز می شوید، شهری که دروازه ورود به تاریخِ دوره ساسانیان است، از معدود جاهایی که هنوز با آثار تاریخی عجیب و شگفت انگیز خود هزاران سوال بی پاسخ را در ذهن شما ایجاد می کند و شمایلی از تاریخ بسیار قدیم را به شما نشان می دهد.

اگر علاقمند به گردشگری از شهرهای عجیب و غریب هستید، شهری که آثار تاریخی آن متفاوت با همه آنچه که تا کنون دیده اید، باشد، بندر سیراف منتظر شماست!

سفر به بندر سیراف

بندر سیراف کجاست؟

یکی از بندرهای مهم استان بوشهر، بندر سیراف یا طاهری است. شکل ظاهری بندر سیراف به گونه ای است که در یک نوار به طول چهار کیلومتر و عرضی نزدیک به ۷۰۰ متر در میان کوه و دریا قرار گرفته و یکی از عجایب آن این است که تنها یک خیابان دارد.

این بندر نقش مهم و استراتژیکی در دوره ساسانی داشت. مخصوصا در قرون سوم و چهارم هجری که روابط تجاری زیادی با مناطق اطراف مثل عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

برای سفر به بندر سیراف باید از بوشهر به ترمینال کنگان بروید و سپس در ترمینال سوار اتوبوس‌های عسلویه شوید و در ایستگاه پل طاهری (سه راه سیراف) طاهری پیاده شوید. از پل طاهری تا بندر سیراف هم باید یک ماشین دربست بگیرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تاریخچه بندر سیراف و دیدنی‌های معروف آن آشنا کنیم.

سفر به بندرعباس از ۰ تا ۱۰۰ معرفی بزرگترین شهر جنوبی ایران

تاریخچه بندر سیراف

همان طور که گفتیم سیراف دروازه ورود به تاریخ ساسانیان است. در زمان شاهنشاهی اردشیر بابکان یعنی در سده سوم میلادی بندر سیراف تشکیل شد و از آنجا که که قسمتی از «راه دریایی ابریشم» یا «راه ادویه» قرار می گرفت و از سیلان و هند و چین به زنگبار آفریقا و بندرهای دریای سرخ اروپا می رسید، بسیار پر رونق شد و این رونق حداقل تا قرن چهارم خورشیدی و دوره پادشاهی «بویهیان» ادامه داشت.

در سال ۱۹۶۶ میلادی بود که این شهر مورد توجه باستان شناسان انگلیسی قرار گرفت و به مدت هفت سال کاوش های باستان شناسی توسط یک هیئت مشترک ایران و انگلیس انجام شد و نتیجه آن که با وجود کشف یک عالمه از سفال‌هایی با نقش‌های مختلف و پارچه‌ها و زیورآلات و کتیبه‌‌ها و دیوارنگاره‌ها همراه بود، بسیار شگفت انگیز شد و همه آرام آرام متوجه قدمت و تاریخچه بسیار مهم این بندر شدند!

معماری بندر سیراف

از نظر معماری، سیراف کمی شبیه ماسوله است، ساختمان هایی دو یا سه طبقه با معماری‌های گچی و اتاق‌های تزیین شده، که بسیار جالب هستند. از سویی دیگر نمای سیراف از بالا شبیه یک هلال ماه، خمیده و باریک با پهنای کم است که جذابیت بسیار خاصی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
مدرسه سعادت بوشهر، بنایی تاثیرگذار در گذشته علم کشور

یکی دیگر از شگفتی های تاریخی این بندر، این است که در آن مردمانی با ادیان مختلف مثل بوداییان، زرتشتیان، مانویان، مسیحیان، یهودیان و چینییان در کنار هم به راحتی زندگی می‌کردند.

در کتب تاریخی از نویسندگان مختلف،بندر سیراف اینگونه تعبیر شده است:

« اصطخری » جغرافیدان و نقشه‌نگار بزرگ در سده چهار هجری، سیراف را شهری بزرگ و ثروتمند معرفی می کند که مردم آن کشاورزی نمی‌کردند.

«لویی وایدربرگ»، باستان‌شناس فرانسوی دوره قاجار در مورد سیراف می گوید: این شهر کاملا یهودی‌نشین است و مردم آن به خرید و فروش ابریشم مشغول‌اند!

متاسفانه این بندر باشکوه و پر هیبت در سال ۳۶۷ هجری قمری در اثر یک زلزله‌ی مرگبار ۷ روزه به طور کامل از بین رفت.

دیدنی های سفر به بندر سیراف

حالا که با تاریخچه این بندر آشنا شدید، لازم است تا در سفر به بندر سیراف، سری به معروفترین دیدنی‌های آن بزنیم تا با بخش دیگری از جذابیت‌های تاریخی این شهر آشنا بشیم.

۱-گورستان صخره ای

یک اثر تاریخی شگفت انگیز با کلی سوال بی پاسخ که به قدمت آن به دوره ساسانی باز می گردد همین گورستان صخره ای سیراف می باشد. تصورش را بکنید که شاهد یک محوطه سنگی عظیم در سراشیبی هستید که در آن گورهایی به عمق ۶۰ تا ۴۰ متر در سنگ، کنده شده اند و در کنار گورها، دخمه هایی نیز وجود دارد.

پژوهش ها حاکی از این است که در آن زمان مرده ها را در این قبرها می گذاشتند اما به دلیل احترام و قداستی که برای خاک قائل بودند روی اجساد خاک نمی ریختند، برای دخمه های کنار گور ها نیز روایت این است که سالمندان پیر خود و یا افرادیکه در روزهای آخر زندگی بودند را در این دخمه ها می گذاشتند تا بمیرند!

هر چند که برخی معتقدند این دخمه های باستانی در بندر سیراف برای جمع آوری آب باران بوده است! در کوه‌های نزدیک بندر سیراف همچنین آب‌کند، سنگ‌فرش،دخمه‌های سنگی، سنگ‌چین و اشکفت‌هایی دیده می‌شود که کارشناسان آن را با پرستشگاه آناهیتا، ایزدبانوی آب‌ها در ایران باستان مرتبط دانسته‌اند.

این گورستان در دره «لیرودی شیلو» واقع شده و حتی بعد از دو زلزله‌ی مهیب قدیم هم هنوز پابرجا مانده است. «گورستان تمدن‌ها» لقب دیگر این گورستان است که به علت استفاده ادیان مختلف در طول تاریخ از این مکان می‌باشد. در سفر به بندر سیراف، بازدید از این گورستان را در برنامه خود قرار دهید.

۲- آتشکده سیراف

آتشکده سیراف، که روی تپه‌ای مشرف به دره لیر قرار دارد، اتاقی مربع شکل و با گچ‌بری است. این اتاق به‌عنوان آتشکده استفاده می‌شده است.‎

۳- مسجد امام حسن بصری

قدمت این مسجد که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی صدر اسلام محسوب می‌شود به حدود سال ۱۸۸ هجری قمری برمی‌گردد. احتمالا قبل از این مسجد در آنجا دژ یا آتشکده ای متعلق به دوره ساسانیان قرار داشته و سپس مسجدی روی آن بنا شده است.

۳- دست کندهای تاریخی

در قسمت شمالی بندر سیراف و روی تپه‌های ان دست کندهای تاریخی وجود دارد که کاربرد آنها باز هم یک علامت سوال بزرگ است! این حفره‌ها که تعداد آنها زیاد و در کنار هم هستند، توسط دو دره به نام‌های لیر و شیلو از یکدیگر جدا می‌شوند.

۴- قلعه نصوری

قدمت قلعه نصوری به اوایل دوره قاجار یعنی حدود ۲۰۰ سال قبل بر می گردد و یکی از کامل‌ترین قلعه‌های جنوب ایران است که روی تپه‌ای مشرف به دریا قرار دارد. در ایوان غربی این عمارت ۱۸ تابلوی زیبا از داستان‌های شاهنامه فردوسی قرار دارند. خاندان نصوری از خاندان‌های مشهور سیراف‌ بوده اند. توصیه می‌‍کنیم در سفر به بندر سیراف، حتما سری به این قلعه بزنید.

این مطلب را هم بخوانید
گنبد نمکی جاشک دشتی ؛ فعالترین گنبد نمکی خاورمیانه

۵- گور سیبویه

یک مجموعه بزرگ باستانی که قدمت آن به دوره تاریخی پس از اسلام در ایران بر می گردد، در بندر سیراف وجود دارد و روایت است که گور تاریخی سیبویه دانشمند بزرگ اسلامی ایرانی و پدر صرف و نحو، در این مکان است. هر چند یک قبر دیگر منسوب به سیبویه در شهر شیراز وجود دارد.

۶- بازار سیراف

بازار سنتی و زیبای سیراف یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید تاریخی به شمار می رود.

در سفر به بندر سیراف، حتما در این بازارِ با قدمت قدم بزنید و از زیبایی های آن لذت ببرید  و برای خرید هم از سوغاتی های زیبای بندر سیراف که حصیرهای دست بافت است، چیزی را انتخاب کنید.

۷- موزه سیراف

محوطه تاریخی سیراف که در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، آثار کشف شده خود را در موزه سیراف به نمایش گذاشته است. این موزه در خانه دکتر وایت هاوس سرپرست گروه باستان‌شناسی گورستان قرار دارد. تاکنون ۲۲ اثر در فهرست آثار ملی از این موزه به ثبت رسیده است.

در سفر به بندر سیراف کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در سفر به بندر سیراف، به سپنجا اعتماد کنید که قول می دهیم نه تنها پشیمان نمی شوید بلکه از سفر و اقامت خود نهایت لذت را می برید.

از سوئیت گرفته تا باغ ویلا در کنار ساحل و اقامتگاه بومگردی همه و همه را با بهترین امکانات و شرایط داریم که برای داشتن آنها به راحتی می توانید تنها با چند کلیک بصورت رایگان رزرو نماید.

برای اجاره و رزرو رایگان سوئیت در بندر سیراف کلیک کنید.

اجاره بومگردی در سفر به بندر سیراف

یکی دیگر از گزینه های جذاب اقامت در سفر به بندر سیراف، اقامتگاه بومگردی می‌باشد. پیشنهاد ما به شما این است که در یک اتاق سنتی زیبا منزل و از غذاهای بومی و محلی بندر سیراف نوش جان کنید و لذت اقامت خود را دو چندان کنید.

برای اجاره بومگردی در بندر سیراف کلیک کنید.

سخن آخر

با سپنجا به یکی از زیباترین بندرهای جنوب ایران در استان بوشهر رفتیم. به بندری تاریخی و پر از جاهای شگفت انگیز که یکی از مشهورترین آنها گورهای باستانی ایران بود!

بندر سیراف علاوه بر داشتن گنجینه غنی از آثار باستانی و تاریخی پیش از اسلام و اسلامی بواسطه دریا از طبیعت و ساحل بسیار زیبایی هم برخوردار است و همین امر باعث شده که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران فراوانی به عنوان مقصدی برای سفرهای زمستانی قرار بگیرد.

با اشتیاق منتظر شنیدن تجربه شما از سفر به بندر سیراف هستیم. و خوشحال می شویم اگر که شما اهل بندر سیراف هستید از جاذبه های زیبای بندر سیراف،غذاهای خوشمزه و هر نوع اطلاعات دیگری که لازم می دانید از شهر خود بگویید با ما و مخاطبین ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد بندر سیراف بدانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا