جاهای دیدنی ایران

آشنایی با قلعه آغشت کرج، قلعه هری پاتر ایرانی

اگر شما جزو کسانی هستید که دوست دارید قلعه دیدنی هاگوارتز فیلم هری پاتر را ببینید، پیشنهاد می‌کنم که از قلعه آغشت در کرج دیدن کنید. این قلعه زیبا به گونه‌ای ساخته شده است که رویای دنیای کودکی شما را به واقعیت تبدیل می‌کند. اگر شما هم دوست دارید تا یک سفر هیجان‌انگیز به دنیای قرون وسطایی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله از سپنجا را از دست ندهید.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به یک سفر یک روزه به این قلعه عجیب و سحرانگیز ببریم تا با ویژگی‌های و جاذبه‌های دیدنی این قلعه و اطراف آن آشنا شوید.

برای اجاره سوئیت در کرج روی لینک کلیک کنید.

معرفی قلعه آغشت

یکی از مکان های دیدنی کرج روستای زیبای آغشت است. این روستا به دلیل جاذبه‌های منحصر به فرد خود توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کرده است. روستای آغشت در ۱۲ کیلومتری روستای برغان در شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری روستای آغشت، قلعه اسرارآمیز آغشت است.

این روستای دیدنی در شمال غرب استان البرز و در میان دو شهر کرج و هشتگرد واقع شده است. از مرکز شهر کرج تنها با ۴۰ دقیقه رانندگی می‌توانید خودتان را به روستای دیدنی آغشت برسانید. اگر قصد دارید تا برای یک تفریح یک روزه از قلعه آغشت دیدن کنید، باید در حدود یک ساعت و نیم رانندگی کنید. به این دلیل که فاصله این قلعه از تهران در حدود ۷۶ کیلومتر است.

این قلعه تاریخی فاصله نزدیکی با کردان دارد؛ بنابراین شما تنها با ۱۵ دقیقه رانندگی می‌توانید خودتان را به این قلعه زیبا برسانید. روستای دیدنی و تاریخی آغشت به رودخانه گلین رود از شمال، روستای تکیه آغشت و باغبان کلا از جنوب، آجین دوجین و ولیان از غرب و شمال غرب، دره سیبان و دره رده از شرق منتهی می‌شود.

معرفی قلعه آغشت

این روستا به دلیل موقعیت کوهستانی خود، از طبیعت بکر و بسیار زیبایی برخوردار است. همچنین آب و هوای مطبوع و خنک حاکم بر این روستا از دیگر دلایلی است که باعث شده است تا گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند. در نتیجه اگر شما هم دوست دارید تا از گرمای شدید تابستان فرار کنید، رفتن به این روستا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

گشت و گذار در طبیعت بکر و زیبای این روستا و بازدید از قلعه آغشت حس فرح‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تاریخچه قلعه دیدنی آغشت

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید این قلعه یک اثر باستانی و تاریخی است، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. اگرچه ظاهر این قلعه، قدمت طولانی آن را نشان می‌دهد، اما باید بگوییم که این بنا جزو یکی از ساختمان‌های معاصر به حساب می‌آید و تنها ده سال از سال ساخت آن می‌گذرد. اما شکل و ساختمان متفاوت قلعه دیدنی آغشت باعث شده است تا نظر بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کند.

شباهت معماری این قلعه به قلعه‌های اروپایی باعث شده است تا شما با دیدن نمای بیرونی این ساختمان به یاد قلعه‌های اروپایی و رومی بیفتید. در نتیجه این قلعه از دید بسیاری از گردشگران دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. همچنین شباهت این بنا به قلعه‌های موجود در فیلم تخیلی هری پاتر باعث شده است تا گردشگران زیادی مشتاق به دیدن این بنا باشند.

مالک اصلی قلعه آغشت آقایی به نام اسدی لاری است. او در ابتدا تصمیم داشت تا در روستای ییلاقی آغشت کرج، یک ساختمانی برای خود بسازد. خلاقیت او در ساخت نمای خارجی ساختمان و شباهت این بنا به قلعه‌های قرون وسطایی باعث شد تا این ویلای شخصی به قلعه شباهت پیدا کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که بازدید از این ساختمان برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست. به این دلیل که این ساختمان به عنوان منزل شخصی به حساب می‌آید. در نتیجه عموم مردم نمی‌توانند از معماری داخلی آن بازدید کنند. اما شما می‌توانید در صورت آمدن به این روستای زیبا، سری به این قلعه زیبا و منحصر به فرد بزنید و تنها از نمای بیرونی آن دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
مکان های تاریخی ایران

مسیر رسیدن به قلعه دیدنی آغشت

برای دیدن این قلعه زیبا دو مسیر وجود دارد. اگر قصد دارید تا از تهران به سمت این قلعه حرکت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که آزادراه تهران کرج را انتخاب کنید. سپس بعد از اتوبان کرج قزوین، وارد کردان می‌شود. بعد از ۲۰ دقیقه رانندگی به جاده کردان به برغان می‌رسید. این جاده در مسیر یک دره‌ی سرسبز و در کنار یک رودخانه قرار گرفته است.

از این مسیر تا رسیدن به قلعه آغشت در حدود چهار کیلومتر فاصله دارید. بعد از این جاده به روستای چلنگدار و سپس باغبان کلاچی می‌رسید. بعد از روستای باغبان کلاچی، روستای آغشت پیش روی شما خواهد بود. این قلعه دیدنی در غرب روستای آغشت واقع شده است.

اگر از داخل شهر کرج قصد دیدن این قلعه زیبا را دارید، باید از جاده رجایی شهر و گوهردشت کرج عبور کنید تا به جاده باغستان و آتشگاه برسید. تابلوهای راهنمایی در این مسیر وجود دارد که مسیر دسترسی به برغان را به شما نشان می‌دهد. اگرچه این مسیر، یک جاده پرپیچ و خم کوهستانی است، اما زیبایی این مسیر شما را مسحور خود خواهد کرد.

در طول مسیر یک دوراهی خواهید دید. مسیر سمت چپ دوراهی، شما را به روستای برغان می‌رساند. بعد از این روستا، روستاهای دیگری مانند امین‌آباد، تالیان، سیاهکران، چلنگدار، علاقبند نیز وجود دارد. بعد از عبور از آخرین روستا به روستای دیدنی آغشت خواهید رسید.

اگر پیدا کردن این روستا و قلعه آغشت برای شما مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم که با تورهای گردشگری به این منطقه بیایید. مقصد بسیاری از این تورها، روستای برغان و آغشت است.

معماری قلعه دیدنی آغشت

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مالک این ساختمان فردی به نام اسدی لاری است. او ساکن تهران است و این ساختمان به عنوان مکان ییلاقی او به شمار می‌رود. در معماری این ساختمان ایده‌های خلاقانه بسیار زیادی به چشم می‌خورد. مالک این ساختمان برای ساخت این قلعه از تجربه و ذوق و قریحه معماران مشهور ایرانی استفاده کرده است. ساخت این قلعه ۱۰ سال به طول انجامیده است.

معماری این قلعه شباهت بسیار زیادی به معماری رنسانس اروپایی، یونانی و روم باستانی دارد. به طوری که شما در این ساختمان تعداد بسیار زیادی در و پنجره خواهید دید که به صورت متقارن ساخته شده‌اند. قلعه زیبای آغشت از چند طبقه تشکیل شده است. معماری داخلی این فضا همانند معماری رنسانس از ستون‌های کلاسیک، طاق‌های نیم‌دایره، مجسمه‌های تزئینی، گچبری‌های زیبا و غیره تشکیل شده است.

نمای بیرونی قلعه آغشت تکمیل شده است. اما معماری داخلی آن تمام نشده است. این ساختمان پنج طبقه که به قلعه هاگوارتز ایران شهرت دارد، در میان درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته است. این درختان ظاهری زیبا و حیر‌ت‌انگیز به این قلعه بخشیده‌اند.

از آنجایی که این ساختمان، ملک شخصی است، در نتیجه هیچ شخصی نمی‌تواند از داخل این ساختمان دیدن کند. اما نمای بیرون این قلعه یک لوکیشن مناسب برای علاقه‌مندان به این مکان‌ها به شمار می‌رود.

معماری قلعه آغشت

بهترین زمان برای بازدید از قلعه زیبای آغشت کرج

قلعه دیدنی آغشت کرج در روستای ییلاقی آغشت قرار گرفته است. از آنجایی که این روستا در یک منطقه کوهستانی واقع شده است، در نتیجه زمستان‌های سردی دارد. در نتیجه اگر سردی هوا شما را اذیت می‌کند، بهترین فصل برای دیدن این روستا و قلعه مشهور آن تابستان است.

اما به طور کلی بازدید از این قلعه دیدنی بستگی به خودتان دارد. طبیعت روستای آغشت در هر فصلی منحصر به فرد است؛ بنابراین هر زمان که دوست داشتید، می‌توانید برای بازدید از قلعه آغشت برنامه‌ریزی کنید.

دیدنی‌های روستای آغشت

اگرچه بازدید از این قلعه خود به تنهایی جذاب به نظر می‌رسد، اما پیشنهاد می‌کنیم که دیدن سایر مکان‌های دیدنی روستای آغشت را از دست ندهید. از جمله جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیدنی های روستای آغشت

  • آبشار شرشربند: در قسمت شمالی این روستا، یک آبشار دیدنی به نام شرشربند وجود دارد. برای دیدن این آبشار باید قسمتی از مسیر را کوه‌نوردی کنید؛ بنابراین در صورت دیدن این آبشار پیشنهاد می‌کنیم که حتما کفش و لباس مخصوص به همراه داشته باشید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید. زیبایی‌های طول مسیر، سختی‌های رسیدن به این آبشار را قابل تحمل می‌کند.
  • گرمابه: از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای آغشت، گرمابه و یا همان حمام سنتی روستا است. قدمت این گرمابه به ۷۰ سال پیش می‌رسد. در صورت آمدن به این روستا می‌توانید از داخل این گرمابه دیدن کنید.
  • رودخانه آغشت: یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف قلعه آغشت رودخانه اصلی روستا است. این رودخانه پرآب باعث شده است تا روستای آغشت از طراوت و نشاط بی‌نظیری برخوردار باشد. بیشتر گردشگرانی که به این روستا می‌آیند، در کنار این رودخانه می‌نشینند و از دیدن مناظر اطراف آن لذت می‌برند.
  • امامزاده بی بی قزلر: امامزاده فاطمه خاتون و یا بی بی قزلر در قبرستان این روستا واقع شده است. قدمت معماری این امامزاده به دوران صفوی برمی‌گردد. معماری گنبدی شکل این بنا از زیبایی خاصی برخوردار است. فرد دفن شده در این مکان از نوادگان امام موسی کاظم ع است.
  • روستای آغشت: طبیعت زیبا و باورنکردنی این روستا در کنار آب و هوای مطبوع و خنک، یک مقصد مناسب برای گردشگران در فصل تابستان است. جوش و خروش آب رودخانه، انواع و اقسام گیاهان و درختان، یک فضای سحرانگیز را به ارمغان می‌آورد.
این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شمال ایران

مراسم‌های روستای آغشت

مراسم و آداب سنتی برگزار شده در این روستا از دیگر جذابیت‌های روستای آغشت است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از قلعه آغشت را به زمانی موکول کنید که زمان برگزاری این مراسمات باشد. از جمله این مراسمات می‌توان به جشن نیمه شعبان، جشن ریش سپیدان و جشن پنج‌شنبه آخر سال اشاره کرد.

یکی از دیدنی‌ترین مراسمات روستای آغشت، مراسم ریش‌ سپیدان است که هر سال در روزهای دوم و سوم فروردین برگزار می‌شود. در این جشن بزرگان روستا به همراه برخی از جوانان به بازدید از اهالی روستا می‌روند تا آمدن سال نو را به یکدیگر تبریک و خوش‌آمد بگویند. همچنین در این مراسم رسم است که بزرگان روستا به منظور دلداری به دیدار خانواده‌هایی بروند که در سال گذشته عزیزی را از دست داده‌اند.

البته سایر جشن‌های عمومی مانند سیزده به در، چهارشنبه سوری، و غیره نیز در این روستا برگزار می‌شوند. اما حال و هوای کاملا متفاوت مردم این روستا، حضور پررنگ اهالی روستا در این مراسمات سنتی، باعث شده است تا این جشن‌ها شور و حال دیگری داشته باشند. شرکت کردن در این جشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا با فرهنگ مردم این روستا آشنا شوید.

مراسم های روستای آغشت

اقامت در روستای آغشت

برای بازدید از قلعه آغشت می‌توانید چند روزی در این روستا اقامت داشته باشید. اقامت چند روزه در این روستا به شما کمک می‌کند تا از هیاهو و آلودگی‌های شهری به دور باشید. در این روستا، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی وجود دارند که می‌توانید چند روزی آنها را اجاره کنید. فصل تابستان بهترین زمان برای یک سفر کوتاه مدت به این روستا و دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف آن است.

سوغاتی روستای آغشت

میوه‌های تابستانی این روستا مانند گوجه سبز، توت فرنگی و غیره از جمله سوغاتی‌هایی است که می‌توانید در بازدید از این روستا تهیه کنید. همچنین لبنیات محلی مردمان این منطقه از طعم و مزه بی‌نظیری برخوردار است و به عنوان بهترین سوغاتی این روستا به حساب می‌آیند.

از دیگر محصولات پرفروش روستای آغشت، عسل باکیفیت آن است. از آنجایی که زنبورهای این روستا از شهد درختان و گیاهان این منطقه تغذیه می‌کنند، در نتیجه عسل‌های آنها کاملا طبیعی هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت نسبت به خرید آن اقدام کنید. عکاسی از قلعه آغشت و سایر مناظر دیدنی و بکر این منطقه از دیگر سوغاتی‌های به یادماندنی این روستا به شمار می‌روند.

جاذبه‌های دیدنی اطراف روستای آغشت

جاذبه‌های دیدنی روستای آغشت تنها به این روستا ختم نمی‌شوند. شما می‌توانید از جاذبه‌های اطراف این روستا مانند امامزاده علی اکبر در مرز روستای آغشت، روستای چلنگدار در پنج کیلومتری قلعه دیدنی آغشت و حمام هرجاب در ۱۱ کیلومتری این قلعه و روستای خورین در ۱۲ کیلومتری روستا دیدن کنید.

جاذبه های دیدنی اطراف روستای آغشت

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با قلعه اسرارآمیز آغشت صحبت کردیم. این قلعه دیدنی با نام‌های دیگری مانند دژ برغان، قلعه سیاه و قلعه برغان نیز شناخته می‌شود. برخی به این قلعه، لقب قلعه هاگوارتز داده‌اند. چرا که شباهت بسیار زیادی به قلعه‌های فیلم هری پاتر دارد. این قلعه به دلیل قرارگیری در یک منطقه خوش آب و هوا، به یک مکان گردشگری مناسب تبدیل شده است.

اگر شما هم علاقه‌مند به دیدن قلعه‌های قرون وسطایی دارید، بازدید از قلعه آغشت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

درباره “آشنایی با قلعه آغشت کرج، قلعه هری پاتر ایرانی” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا