دیدنی های بوشهر

معرفی لیدر محلی عسلویه

در این مقاله از سپنجا به شما لیدر محلی عسلویه را معرفی می‌کنیم. شاید تصور کنید که بیشتر رفت  و آمدها به عسلویه که جزو جنوبی‌ترین شهرهای ایران است، صرفا با هدف کار کردن است. نه اینکه این تصور اشتباه باشد اما به همان اندازه افراد برای انجام تفریحات آبی و تفریح در ساحل به عسلویه سفر می‌کنند. برای شناخت بیشتر عسلویه توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و پیش از سفر به این منطقه حتما با لیدر محلی عسلویه هاهنگ کنید تا در تمام طول سفر همراه شما باشد. در ادامه نیز در مورد اهمیت لیدر محلی در سفر به مناطق مختلف و عسلویه صحبت خواهیم کرد.

برای اجاره سوئیت در عسلویه روی لینک کلیک کنید.

سفر به عسلویه

عسلویه چطور در ذهن شما نقش بسته است؟ بی‌شک در توصیف شهرهای گردشگری مختلف میتوان برای هر کدام ویژگی منحصر به فردی در نظر گرفت و به طور خاص از آنها یاد کرد. اگر تصور شما از عسلویه نفت و گاز و کار و تلاش در گرمای هواست باید بگوییم که عسلویه توانسته است نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور عزیزمان داشته باشد و تاکنون پذیرای افراد زیادی بوده است که جویای کار بوده‌اند. اما سوال‌هایی قطعا در مورد عسلویه مطرح است. اینکه عسلویه کجاست و آیا میتوان به عنوان یک منطقه گردشگری به آن نگاه کرد یا فقط برای کار کردن مقصد مناسبی است؟

پاسخ به این سوالات ساده است، چرا که عسلویه دارای بهترین جاذبه های طبیعی و گردشگری است که البته در مورد معرفی آنها به گردشگران کم لطفی شده است. شما میتوانید با سفر به عسلویه با هدف گردش و تفریح یک سفر متفاوت را تجربه کنید و ساعت‌ها در ساحل زیبای خلیج همیشه فارس قدم بزنید.

از آنجایی که رفت و آمدها به این شهر پررونق زیاد است، از نظر اقامتی با مشکل روبرو نخواهید شد. شما میتوانید پیش از سفر هتل دلخواه خود را رزرو کنید یا از لیدر محلی عسلویه بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

عسلویه که آن را به عنوان قطب انرژی کشور میشناسند میتوانید در جنوب ایران و کرانه خلیج فارس بیابید. این شهر پرر رونق در مرکز شهرستان عسلویه واقع شده و از توابع استان بوشهر است.

طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر بندری در جنوب ایران، ۱۳.۴۷۶ نفر است. از مذهب مردمان این شهر میتوان به شیعه و سنی اشاره کرد. اما زبان مشترک مردم محلی عسلویه عربی است که در سفر خود به این منطقه حتما متوجه پررنگ بودن این مسئله خواهید شد.

لیدر محلی عسلویه

آشنایی با لیدر محلی عسلویه

برای هماهنگی با لیدر محلی عسلویه نیاز است تا شماره تماسی در دست داشته باشید یا از مردم محلی بخواهید که به شما بهترین لیدر محلی را معرفی کنند. همچنین میتوانید با افرادی که قبلا به عسلویه سفر کرده‌اند صحبت کنید تا سریع‌تر شما را برای انجام این کار راهنمایی کنند. در هر صورت اهمیت دارد که در سفر به منطقه‌ای که از نظر گردشگری کمتر شناخته شده است با یک راهنمای کاربلد همراه شوید تا تمامی ظرفیت‌های سفر را در اختیار شما قرار دهد.

جاذبه های گردشگری عسلویه

کمتر کسی شاید عسلویه را به عنوان مقصدی برای گردشگری تلقی کند اما امیدوارم شما این تصور را نداشته باشید یا حداقل با این تصور تا اینجای مقاله همراه ما نبوده باشید. پیش تر از این نیز در مورد این موضوع صحبت کردیم و تاکید ما بر این است که حتما با جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید تا بدانید که ظرفیت گردشگری عسلویه چقدر بالاست و شما چقدر میتوانید روی عسلویه به عنوان مقصدی گردشگری حساب باز کنید. از جمله جاذبه های گردشگری عسلویه میتوان به پارک ملی نایبند، روستای هاله، آبشار درزو، چشمه کلات، روستای بندو، روستای ساحلی بنود، پارک ساحلی نخل تقی و… اشاره کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با هر کدام از این جاذبه های زیبا بیشتر آشنا شوید.

پارک ملی نایبند

جاذبه ای که میخواهیم به شما معرفی کنیم اولین پارک ملی دریایی کشور در سواحل خلیج فارس است؛ بله درست است پارک ملی نایبند که منطقه ای حفاظت شده است جاذبه ای بسیار ارزشمند که میتوانید برای دیدن آن به عسلویه سفر کنید و از دیدن جذابیت های نهایت لذت را ببرید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای سفر به عسلویه

از نایبند به عنوان بهشتی با طبیعی ترین چشم اندازها یاد میشود که گردشگران بسیاری را شیفته خود کرده است. اتصال کوه های عسلویه به دریای خلیج فارس به وسیله پارک ملی نایبند انجام شده است. این منطقه به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری عسلویه و استان بوشهر شناخته شده است، چرا که دارای تنوع زیادی در بخش حیات وحش است و پوشش گیاهی بسیار مناسبی دارد و به علاوه جلوه ای زیبا از طبیعت کوه و دریا دارد که همین باعث شده است تا نایبند به مقصدی دوست داشتنی برای طبیعت گردان تبدیل شود.

پارک ملی نایبند شامل چهار بخش است که شامل خلیج نایبند، منطقه حفاظت شده نایبند، جنگل های حرای حوزه های عسلویه و بساتین و هاله میشود. خلیج نایبند ۴۱۳۰ هکتار وسعت دارد و در بخش ساحل شمالی قرار دارد. این بخش یکی از ارزشمندترین زیستگاه های دریایی خلیج فارس است.

پارک ملی نایبند

جنگل‌های حرا، درختان کهنسال انجیر، تپه‌های مرجانی برای غواصان، تخمک گذاری و فرزندآوری لاک پشتان در این منطقه، سواحل ماسه ای درخشان در بخش های شمالی و شرقی، دشت های مشجر و دره های عمیق و صخره ای بخشی از جذابیت های پارک ملی نایبند هستند که به این منطقه چشم اندازی فوق العاده زیبا بخشیده اند و دلایل محکمی هستند برای دل بردن از گردشگران تا از راه دور و نزدیک به دیدن این پارک زیبای مثال زدنی بیایند. اما متاسفانه در بخش هایی به پارک ملی نایبند بی توجهی هایی میشود که آن را در معرض تخریب قرار داده است. امیدواریم این اتفاق برای هیچ جاذبه ای طبیعی و تاریخی نیفتد تا بتوانیم به نسل های آینده این زیبایی ها را که بهشت های روی زمین هستند، هدیه دهیم.

این مطلب را هم بخوانید
اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر

نایبند جاذبه ای متعلق به دو استان بوشهر و هرمزگان است. این جاذبه با بوشهر ۳۰۰ کیلومتر و با عسلویه ۲۴ کیلومتر فاصله دارد.

اما اگر بخواهیم کمی در مورد تاریخچه این جاذبه صحبت کنیم باید بگوییم که نایبند یکی از زیباترین مناطق ساحلی در طول سواحل خلیج فارس است و میتوان به واسطه آثار به جا مانده از بندر تاریخی نایبند به قدمت آن پی برد. این بندر یکی از مراکز مهم صید و تجارت مروارید خلیج فارس در عصر آل بویه بوده است.

نایبند در سال ۱۳۵۷ از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده نایبند با هدف حفاظت از اکوسیستم و ارزش های زیستگاهی کم نظیر نایبند که شامل حیواناتی همچون جبیر، قوچ و میش، بز کوهی  و… میشود به ثبت رسید.

پوشش گیاهی این منطقه نیز بسیار متنوع است که از جمله آنها میتوان به اجتماعات حرا، گز، استبرق، قیچ، انجیر معابد، کهور ایرانی، صبر زرد، خار شتر، شصت عروسان، علف شور، کنار و… اشاره کرد که هر کدام در بخش های مختلفی از نایبند قابلیت رشد دارند. از بین همه اینها درختان حرا بسیار مورد توجه هستند که بخش مهمی از پوشش گیاهی نایبند را تشکیل میدهند و در سواحل گلی رشد می کنند.

روستای هاله

روستای هاله از دیگر جاذبه هایی است که بی شک لیدر محلی عسلویه شما را با آن آشنا خواهد کرد. این روستای ساحلی در جنوب ایران یعنی شهرستان عسلویه واقع شده است و ۹ کیلومتر با بندر عسلویه فاصله دارد. جالب است بدانید که هاله در بخش خلیج نایبند قرار دارد و تجارت مروارید در دوره آل بویه در این بخش از خلیج نایبند یعنی در بندر این روستا انجام میشده است. در واقع با رفتن به خلیج نایبند همانطور که گفتیم شما با چهار بخش گردشگری و منطقه بکر آشنا میشوید که یکی از آنها روستای هاله است که گاهی به آن خلیج نایبند هم می گویند.

اگر میخواهید از این منطقه بازدید کنید به غیر از فصل تابستان که هوا در آنجا بسیار گرم و شرجی است، میتوانید یکی از فصل های پاییز، زمستان یا بهار را انتخاب کنید. قدمت این روستا به دوران هخامنشیان بر میگردد و به عنوان سکونتگاه های باستانی ایرانی در آن دوران به حساب می آمده است.

روستای هاله

معماری زیبای سواحل جنوبی بر معماری خانه های این روستا تاثیر گذاشته است و بافت روستا یک بافت زیبا و معماری جذاب دارد. خانه های این روستا با گل، آجر خشت و چوب ساخته شده اند. سقف خانه ها نیز با تیرک های چوبی ساخته شده اند و در لایه ای دیگر با کاهگل پوشیده شده اند. در کنار بافت قدیمی روستا، خانه هایی به چشم میخورند که براساس معماری نوین با مصالح جدید ساخته شده اند. اما روستا همچنان زیبایی و جذابیت های خود را حفظ کرده است که شما در سفر به عسلویه میتوانید از تماشای این منطقه گردشگری نهایت لذت را ببرید.

درآمد مردم روستای هاله از زراعت و دامداری حاصل میشود و در بخشی دیگر صنایع دستی برای آنها زمینه امرار و معاش را فراهم آورده است. و اما ماهیگیری و صیادی شغلی دیرینه است که به مردمان این روستا و منطقه تعلق دارد و همچنان توانسته است رونقی برای مردمان روستا به ارمغان بیاورد. در بازدید از این روستا میتوانید علاوه بر بازدید از بخش های مختلف خلیج نایبند از صنایع دستی آنها صنایع دستی را به عنوان سوغات خریداری کنید و به عزیزان تان هدیه دهید.

در دل منطقه گردشگری هاله جاذبه های گردشگری ارزشمندی انتظار گردشگران را می کشند که از جمله آنها میتوان به زیستگاه لاک پشت ها، جنگل های حرا، تپه های مرجانی، پارک جنگلی هاله و بیشمار جاذبه گردشگری دیگر که قرار است با ایجاد یک موز  در روستا این جاذبه ها را تکمیل کننند.

گمان میبریم که تا کنون متوجه شده باشید که عسلویه علاوه بر رونق اقتصادی که توانسته است برای مردمان خود و افراد زیادی در سرتاسر ایران ایجاد کند، در بخش گردشگری به اندازه ای غنی است که با بارها سفر به عسلویه نمیتوانید از همه جذابیت های آن دیدن کنید و بی شک با یک بار دیدن هم نمیتوانید بیخیال آنها شوید. امیدواریم بتوانید به کمک لیدر محلی عسلویه حسابی از خجالت خودتان در بیایید و از بیشتر مناطق گردشگری عسلویه دیدن کنید.

آبشار درزو

تنوع مناطق گردشگری در عسلویه حتما شما را هم شگفت زده خواهد کرد. در میان جنگل ها و سواحل زیبای عسلویه، اّبشارهای زیبایی نیز خودنمایی میکنند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. یکی از بهترین این آبشارها، آبشار درزو است.

این آبشار زیبا در روستای اخند واقع شده است. محل قرارگیری این آبشار در کوهی با همین نام است. گردشگران زیادی در طول سال چه از استان بوشهر و چه از سرتاسر ایران برای بازدید از این آبشار که طبیعتی فوق العاده و آب و هوایی بسیار دلپذیر دارد، به عسلویه سفر میکنند. و میتوان گفت که در دل گرمای طاقت فرسای تابستان آن هم در جنوب کشور، چنین پدیده بی مانند و بی نظیر است. خیلی ها با تصور اینکه جنوب کشور بسیار هوایی گرم دارد، آن را برای سفرهای خود انتخاب نمیکنند اما بر خلاف دیگر شهرهای ایران، عسلویه هوایی بسیار مطلوب در این منطقه بسیار شگفت انگیز به شما هدیه میکند.

این مطلب را هم بخوانید
چه بر سر عمارت ملک بوشهر آمده است؟ (توضیحات + عکس)

آنچه که به آبشار درزو جلوه ای خاص بخشیده است نخل های اطراف آن است که به صورت متعدد در اطراف آبشار به چشم میخورند. ارتفاع آبشار درزو به ۵۷ متر میرسد و در مسیر رسیدن به درزو میتوانید از مناظر زیبای دیگری که از برکه ها و آبگیرها تشکیل شده اند نیز دیدن کنید.

چشمه کلات

چشمه کلات عسلویه را میتوان گوشه ای از بهشت بر روی زمین دانست که به گرمای سخت و طاقت فرسای جنوب ایران فرصت حکمرانی نمیدهد و به طبیعت گردان و اهالی استان بوشهر جانی تازه میبخشد. در این منطقه دیدنی مناظر زیبایی به چشم میخورند که هر بیننده ای را مجذوب خود میکنند. شما نیز مانند هر گردشگر دیگری با ورود به این منطقه گردشگری فراموش خواهید کرد که در شهر و منطقه ای پر از سکوهای نفتی با گرمای طاقت فرسا هستید و به جای آن حس و حالی همانند شمال کشور تداعی میشود. صخره ها، کوه ها در کنار یک طبیعت بی نظیر و چشمه ای پر آب، منطقه ای به نام کلات را تشکیل داده اند که به آن کلات عسلویه می گویند. توصیه میکنیم که حتما از کلات عسلویه دیدن کنید تا بدانید عظمت پرودگار چطور غیرممکن را ممکن کرده است و در منطقه ای جنوبی چنین بهشتی را بوجود آورده است.

چشمه کلات

روستای بندو

پیش از این روستای هاله را که به خلیج نایبند میشناسند به شما معرفی کردیم. روستایی با پیشینه بسیار قدیمی که از ارزش های زیادی برخوردار بود و در دل منطقه ای بی نظیر سر برآورده بود. اما عسلویه تنها به یک نوع از چنین جاذبه ی ارزشمندی محدود نمیشود و روستای بندو نیز به عنوان دومین روستا در این مقاله در لیست جاذبه های گردشگری عسلویه قرار دارد تا شما با آن به خوبی آشنا شوید.

این روستا در نزدیکی عسلویه واقع شده است و در جنوبی ترین قسمت استان بوشهر میتوانید آن را بیابید. آثار باستانی و تاریخی زیادی در بندو به جای مانده اند که از جمله آنها میتوان به سد بندو، آسیاب های آبی بندو، آبگیر قدیمی ساسانی و… اشاره کرد که نشان از قدمت بالای روستای بندو را دارند.

مردمان این روستا به زبان عربی صحبت می کنند و مذهب بیشتر آنها برگرفته از مذهب اهل سنت است. آنچه که باعث شده است تا این روستا در جذب گردشگران موفق عمل کند، وجود آثار تاریخی، نخل های خرما، چشمه های آب و برکه های مجاور روستا است که اهالی پر جنب و جوش روستا با فعالیت های فرهنگی خود و حفظ ارزشمنذی های روستا موجب شده اند تا روستا از ظرفیت گردشگری خوبی برخوردار باشد و در نوروز هر سال میزبان مسافران زیادی باشد.

روستای ساحلی بنود

در جنوب شرقی بوشهر روستایی گردشگری به نام بنود واقع شده است.  شهرت این روستا به خاطر ساحل صخره ای و فاصله کمی است که با دریا دارد. در این روستا غارهایی وجود دارند که دهانه آنها روبه ساحل و دریاست و همین باعث شده است تا گردشگران زیادی به این روستا علاقه مند شوند.

مطالعه بیشتر:

معرفی مهم‌ترین بنادر ایران

در واقع این تمام آن چیزی نیست که موجب شهرت ساحل و روستای بنود شده است. فیلمبردارری بخشی از فیلم محمد رسول الله (ص) در این روستا موجب شده است تا گردشگران بیشتری به بازدید از آن بپردازند. اما فارغ از همه اینها بنود منطقه ای گردشگری بسیار جذاب است که در سفر به عسلویه نمیتوان قید بازدید از آن را زد.

یکی از جذابیت های این منطقه این است که میتوانید شب را در ساحل بمانید و در تاریکی و زیر نور ماه کمپ کنید و به صدای دلنواز موج ها گوش کنید.

بنود

بهترین زمان سفر به عسلویه

شهرهای جنوبی ایران در بیشتر زمان‌ها آب و هوایی گرم و مرطوب دارند که شرجی بودن هوا را نیز میتوان به تنوع آب و هوایی این مناطق افزود. اگر قصد سفر به عسلویه را دارید و میخواهید که نهایت لذت را از سفر خود ببرید، سفر خود را به نیمه دوم سال موکول کنید. عسلویه در نیمه دوم سال دارای آب و هوایی معتدل است که برای انجام تفریحات آبی و گردشگری در شهری جنوبی بهترین زمان و فرصت است.

بهترین زمان سفر به عسلویه

در آخر

عسلویه به عنوان یک شهر جنوبی پر رونق که بسیاری از افراد برای کار کردن به آنجا سفر میکنند دارای ظرفیت های گردشگری بسیاری است. شما می‌توانید سفر به عسلویه را با هدف بازدید از جاذبه های بکر آن و انجام تفریحات متنوع آبی انجام دهید. در این مقاله از سپنجا در مورد عسلویه، جاذبه های گردشگری و بهترین زمان سفر  به این منطقه صحبت کردیم و این اطلاعات کلی یک دید کلی به شما میدهند اما برای اینکه بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید توصیه میکنیم که از لیدر محلی عسلویه بخواهید که در طول سفر همراه شما باشد و به عنوان راهنما تمامی جزئیات سفر و مناطق گردشگری را در اختیار شما قرار دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا