دیدنی های اردبیل

همه چیز در مورد سفر به اردبیل

اردبیل مرکز استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران است. نام اردبیل به معنای شهر مقدس است. اگر عاشق طبیعت هستید، سفر به اردبیل را در اولویت سفرهایتان قرار دهید زیرا این استان به دریاچه‌های دل انگیز و جنگل‌های بهشتی شهرت دارد. بسیاری از مسافران پس از اولین سفر خود به اردبیل، تصمیم می‌گیرند باز هم به آنجا بازگردند زیرا معتقدند یکبار بازدید از آن برای جذب تمام زیبایی آن کافی نخواهد بود.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر اردبیل

اردبیل با میانگین دمای سالانه ۵.۸ درجه یکی از سردترین شهرهای ایران است و کوه‌ها دلیل اصلی آب و هوای سرد آن هستند. قبل از سفر به اردبیل نیاز است بدانید که این شهر دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است و در ۶ تا ۸ ماه از سال هوای سرد دارد. درجه حرارت بین ۱۵- تا ۵ درجه در زمستان و ۲۰ تا ۳۰ در تابستان متغیر است.

این شهر زیبا و منحصربه فرد همچنین دارای فرهنگ غنی است و تاریخ از آن به عنوان خاستگاه سلسله صفویه یاد می‌کند. مردمان اردبیل از مهمان نوازترین نژادهای ایران هستند و زبان آنها ترکی آذری یا آذربایجانی است. این استان به دلیل زیبایی‌های طبیعی بی‌پایان و آب و هوای معتدل یکی از مقاصد برتر ایران در تابستان است. پس با ما در این مطلب از سپنجا همراه شوید تا به هرآنچه که نیاز است در مورد سفر به این آنجا بدانید، آگاه شوید. برای رزرو و  اجاره سوئیت در اردبیل کلیک کنید.

فصل بهار، بهترین زمان سفر به این منطقه گزارش شده است زیرا کل منطقه را آب و هوایی خنک در بر می‌گیرد. همچنین طبیعت و پوشش گیاهی آن به دلیل پاییز و زمستان پر بارش بسیار سبز و دیدنی می‌شود. چشمه‌ها و مراتع این سرزمین در فصل بهار پر آب می‌شوند و زمان مناسبی را برای تفریح و گشت گذار برای گردشگران به وجود می‌آورند.

آب و هوای شهر اردبیل

آنچه باید در سفر به اردبیل ببینید

اردبیل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران با قدمت ۵۰۰۰ سال است .هرچند اردبیل بیشتر به دلیل طبیعت زیبا شناخته می‌شود. این شهر دارای آثار تاریخی متعددی است زیرا زادگاه سلسله صفویه است. جاذبه‌های مختلف تاریخی مانند زیارتگاه‌های دو لقب خاندان صفوی و مسجد جامع باستانی بر اهمیت تاریخی این شهر افزوده است. در اینجا ما آنچه را که باید در سفر به اردبیل ببینید به همراه تصاویر زیبا ارائه می‌دهیم. برخی از بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر شامل موارد زیر می‌شود:

مطالعه بیشتر: آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی

شیخ صفی‌الدین نام مستعار پایه گذار سلسله صفویه در اردبیل و عارف قرن سیزدهم بود. مجموعه شیخ صفی‌الدین در ابتدا خانه و خانقاه وی بود اما بعدها به محل دفن او تبدیل شد. علاوه بر شیخ صفی‎الدین، ​​چند بزرگوار دیگر مانند شاه اسماعیل نیز در این حرم مدفون هستند. این میراث جهانی یونسکو الگوی معماری اسلامی در قرون وسطی است و مهم‌ترین بنای تاریخی اردبیل است. قندیل خانه و چینی خانه دو اتاق با شکوه این مجموعه هستند که با تزئینات حیرت آور خود بازدیدکنندگان را شگفت زده می‌کنند.

زیارتگاه شیخ جبراییل

شیخ جبراییل یا شیخ کلخوران جد پادشاهان صفوی و پدر شیخ صفی الدین اردبیلی بود. قدمت امامزاده وی که در ۳ کیلومتری اردبیل و در روستای کلخوران قرار دارد، به قرن چهاردهم باز می‌گردد. تزئینات این بنای تاریخی در دوران صفویه اضافه شد اما بعدها تغییراتی در آن ایجاد شد.

پل ابراهیم آباد

جاذبه پیشنهادی دیگر در راهنمای سفر به اردبیل ، پل ابراهیم آباد است. این پل که مربوط به دوران صفویه است، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های اردبیل است. پل تاریخی ابراهیم آباد به طول ۳۶ متر دارای ۳ چشمه طاق بزرگ آجری است و بر روی رودخانه بالیقلو چای ساخته شده است.

پل ابراهیم آباد

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی اردبیل است. قدمت این مسجد به سلسله سلجوقیان می‌رسد. این مسجد در هنگام حمله مغولان به ایران در قرن دوازدهم، ساختار اصلی خود را از دست داد و در حال حاضر تنها چند قسمت از آن باقی مانده است. مسجد جامع اردبیل یا مسجد جامع در مجاورت آتشکده‌ای قدیمی قرار دارد که نشان از همزیستی ادیان مختلف در ایران دارد.

بازار اردبیل

ایران عزیزمان پر از بازارهای سنتی خیره کننده است که پشت دیوارهای هر یک، تاریخی طولانی پنهان شده است. یکی از مهم‌ترین آنها، بازار باستانی اردبیل است که در ساختار کنونی آن، آثاری از دوره‌های مختلف در تاریخ ایران مانند سلسله‌های سلجوقی، قاجار، صفوی و زند وجود دارد. امروزه این بازار یک انتخاب عالی برای خرید سوغات، صنایع دستی و محصولات محلی در سفر به اردبیل است و جالب است بدانید که این یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران در قرون ۱۲ و ۱۳ بوده است.

این مطلب را هم بخوانید
0 تا 100 شهر اردبیل زیر ذره‌بین | جاذبه‌ها، تاریخچه، غذاهای محلی، اقامت و ...

شهر یئری

شهر یئری یک محوطه بسیار قدیمی و حیرت آور در نزدیکی شهر مشگین شهر در استان اردبیل است. مساحت کلی این محوطه تاریخی به حدود ۴۰۰ هکتار می‌رسد و شامل سه قسمت  قلعه نظامی، معبد و تپه‌ای باستانی به نام قوشا تپه است. قدمت قلعه و معبد شاه یئری به سال ۱۴۵۰ قبل از میلاد بر می‌گردد و قوشا تپه تقریباً متعلق به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد است. این محوطه باستانی چشمگیر شامل ۲۸۰ سنگ افراشته باستانیه است که قدمتشان به حدود ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده می‌شود. به طور کلی، شهر یئری از اواخر عصر برنز، نوسنگی، مس سنگی و اوایل عصر آهن تخمین زده می‌شود.

سفر به اردبیل

دریاچه نئور

دریاچه نئور واقع در دره‌های کوه باقرو در نزدیکی تالش، بزرگترین دریاچه استان اردبیل و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های ایران است. بنابراین اگر در سفر به اردبیل آن را نادیده بگیرید، ظلم خیلی زیادی در حق خود کرده‌اید. این دریاچه خیره کننده و مناطق اطراف آن یکی از مکان‌های مورد علاقه کمپینگ در اردبیل است و انتخابی عالی برای گذراندن مدتی در کاوش در طبیعت این استان است.

مزارع اطراف این دریاچه پوشیده از انواع مختلف گل وحشی و گیاهان است که منظره خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند. اگر خوش شانس باشید که در فصل مهاجرت از دریاچه نئور دیدن کنید، علاوه بر اسب‌هایی که در دره می‌چرخند، می‌توانید چندین نوع پرنده را مشاهده کنید. دریاچه نئور مجموعه وسیعی از فعالیت‌ها مانند کمپینگ، ماهیگیری، سافاری و اسب سواری در جاده‌ای باشکوه که به روستای سوباتان می‌رسد را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

گردان حیران

گردنه حیران که ما بین آستارا در استان گیلان و اردبیل در استان اردبیل واقع شده است. یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاده‌هایی است که تاکنون در جهان نشان داده شده است. جاده‌ای که از یک سو با کوه‌های سرسبز و از سوی دیگر با جنگل‌های هیرکانی محاصره شده است. با عبور از این جاده در سفر به اردبیل، این شانس را خواهید داشت که مناظر خیره کننده را مشاهده کنید، از روستاهای مجاور دیدن کنید و حتی سوار تله کابین شوید.

سفر به اردبیل

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از زیباترین جنگل‌های ایران و یکی از برترین جاذبه‌های اردبیل است. این جنگل باشکوه به دلیل مزرعه بی‌نظیر بابونه شهرت دارد و به سبب آن در فصل بهار بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر لذت بردن از زیبایی و فضای دل انگیز جنگل، امکان اسکی روی چمن در زمین مجهز موجود یا استراحت در چشمه آب گرم واقع در قلب جنگل وجود دارد. جنگل فندقلو پوشیده از انواع مختلف گل و گیاه است و زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه‌های جانوری مانند گرگ، روباه، خرس و غزال است. جنگل فندقلو یکی از انتخاب‌های برتر علاقه مندان به طبیعت است.

کوه سبلان

کوه سبلان که در رشته کوه البرز و در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل واقع شده است، یکی دیگر از جاهاییست که باید در سفر به اردبیل ببینید. این کوه سومین قله برجسته ایران پس از دماوند و علم کوه است. این آتشفشان فعال با طبیعت دیدنی، پیست اسکی و چشمه‌های آب گرم سالانه کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

چشمه‌های آب گرم سرعین

شهر سرعین به دلیل وجود چندین چشمه آب گرم معروف است که روزانه مسافران و افراد محلی زیادی را به خود جذب می‌کند. این استخرهای بهاری به افراد کمک می‌کنند تا آرام شوند و ذهن خود را از مشکلات روزانه دور نگه دارند و همچنین دارای مزایای پزشکی هستند. شما می‌توانید از این چشمه‌ها در یکی از چندین مکان ویژه در سرعین لذت ببرید. همچنین در حالی که در شهر هستید می‌توانید مقداری عسل معروف که به عنوان سوغات این شهر شناخته می‌شود خریداری کنید.

چشمه های آبگرم سرعین

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از معدود دریاچه‌های طبیعی واقع در داخل شهرهای ایران و محبوب‌ترین مرکز تفریحی در اردبیل است. اگر تصمیم گرفتید در سفر به اردبیل از شورابیل دیدن کنید، می‌توانید هر زمان که وقت و حوصله‌اش را داشتید این کار را انجام دید چون این دریاچه روزانه پذیرای بسیاری از مردم محلی و مسافران است. این مجموعه گزینه‌های تفریحی زیادی مانند اجاره قایق و جت اسکی، دوچرخه سواری، کارتینگ و زیپ لاین را ارائه می‌دهد. این مجموعه همچنین شامل یک شهربازی است که می‌تواند ساعت‌ها کودکان و بزرگسالان را سرگرم کند. دریاچه شورابیل هر سال محل برگزاری جشنواره‌های زیادی است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

سوغات اردبیل

خرید سوغاتی همیشه جالب‌ترین بخش هر سفر بوده و هست. خوشبختانه اردبیل نیز از آن دسته شهرهایست که دارای صنایع دستی متعدد و سایر محصولات و غذاهای محلی است که می‌توانید به عنوان سوغات خریداری کنید. علاوه بر فرش‌های معروف اردبیل، گلدان‌های شیشه‌ای تراشیده، لباس‌های بافتنی، کیف‌های چرمی رنگ آمیزی شده و نقاشی‌های ایرانی از محبوب‌ترین سوغات اردبیل هستند. اگر سوغاتی‌های قابل خوردن را ترجیح می‌دهید که بعدها شما را به یاد خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در سفر به اردبیل میل کرده‌اید بیاندازند، انواع محصولات محلی مانند عسل، نان برنج، شکلات و تخمه آفتابگردان را خریداری کنید. همه این سوغات را می‌توانید در بازار اردبیل پیدا کنید.

اگر قصد خرید سوغاتی در اردبیل را دارید مطالعه “معرفی ۱۱ تا از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل” به شما کمک خواهد کرد.

در اردبیل چه بخوریم؟

فهرست بلند بالایی از غذاهای سنتی و محلی در استان اردبیل پخته می‌شود که هر کدام ریشه در تاریخ و فرهنگ این منطقه دارند. اردبیل تقریباً کوهستانی با آب و هوای سرد است. به همین دلیل آش‌های داغ از محبوب‌ترین غذاهای آن هستند. میوه‌های خشک به عنوان مواد اولیه در آشپزی اردبیل استفاده می‌شود و خواص تغذیه‌ای آنها را افزایش می‌دهد. قسمت مهمی از غذاهای سنتی اردبیل با ترکیبی از آرد، کره و شکر تهیه می‌شود و به دلیل کالری زیاد، در فصول سرد سال غذای مناسبی است. در زیر با دو غذای محبوب این شهر آشنا شوید:

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ سرعین / اردبیل و تبریز

آش میوه

آش میوه یا سوپ میوه یکی از غذاهای خاص در منطقه آذربایجان به ویژه استان اردبیل است. این آش با لوبیا قرمز، نخود فرنگی، عدس، برنج و همینطور مقداری گندم پوست کنده، رشته فرنگی، گوشت چرخ کرده، آلو زرد، گیلاس خشک، گوجه فرنگی سیاه و سبزیجات مانند تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر  و… پخته می‌شود. به این ترتیب سعی کنید در سفر به اردبیل حتماً آن را امتحان کنید زیرا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به دلیل دارا بودن انواع میوه‌های خشک، یک غذای سبک محسوب می‌شود و سیستم گوارش را تمیز می‌کند.

آش میوه

خورش ترشی قرمه

یکی دیگر از غذاهای محلی و سنتی استان اردبیل که با مهارت خاصی تهیه می‌شود، خورش محبوب ترشی قورمه است. مواد با ارزش غذایی بالا مانند میوه‌ها، گوشت و لوبیا در قرمه اردبیل استفاده می‌شود و با سبزیجات برنج و ماست سرو می‌شود.

محل اقامت در اردبیل

از نظر اقامت در اردبیل، با کمبودی روبرو نخواهید شد. در زیر ما پیشنهاداتی برای شما داریم با ما همراه باشید.

هتل سبلان

اولین پیشنهاد ما هتل سبلان در اردبیل خواهد بود. هتل سبلان در مرکز شهر اردبیل واقع شده است و دسترسی مناسبی به همه جاذبه‌های شهر دارد. این هتل سه ستاره یک انتخاب اقتصادی عالی برای مسافرانی است که تمایل ندارند هزینه زیادی برای اقامت صرف کنند و بیشتر بر ویژگی‌های طبیعی و تاریخی اردبیل تمرکز کنند. قبل از سفر به اردبیل و نگرانی در مورد کیفیت جای اقامتتان  بهتر است بدانید که این هتل خدماتی مانند خشکشویی، حمل تاکسی، اینترنت بی‌سیم، تلویزیون ماهواره‌ای، کافی شاپ، رستوران و… را ارائه می‌دهد.

هتل نگین

یکی دیگر از پیشنهادات اقامتی فوق‌العاده مقرون به صرفه در شهر اردبیل، هتل نگین در مرکز شهر است. این هتل دو ستاره در فاصله نزدیک بازار بزرگ و مجموعه حرم شیخ صفی واقع شده است. این هتل در قالب واحدهای یک نفره، دو نفره، سه تخته، چهار نفره و… با یک هدف ساخته شده است تا فضایی آرامش بخش را برای مهمانان ایجاد کند.

اقامتگاه بوم‌گردی دورنا

اگر با دور شدن از شهر موافق هستید، اردوگاه بوم‌گردی دورنا در دامنه کوه سبلان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این کمپ کوهستانی، بدون سر و صدا، سرگرم کننده، مجهز به امکانات، به دور از همه شلوغی‌های یک شهر شلوغ، فوق‌العاده مقرون به صرفه است و تقریباً همه آنچه از یک کمپ بوم گردی سنتی در کوهستان‌های ایران انتظار دارید، را دارد.

سفر به اردبیل

سخن آخر

همانطور که در این مقاله از سپنجا گفتیم، اردبیل خانه برخی از بناهای تاریخی بسیار چشم نواز مانند مساجد، خانه‌ها، چشمه‌های آبگرم و مناظر طبیعی داخل شهر یا در مجاورت آن است. ما سعی کردیم  در راهنمای سفر به اردبیل به هرآنچه که نیاز است در مورد اردبیل بدانید بپردازیم تا با دید بازتر و روشن‌تری به این شهر تاریخی مشهور ایران سفر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا