دیدنی های اردبیل

معرفی ۱۱ تا از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل

سفر به اردبیل بدون شک برای‌تان پر از جذابیت است.‌ معمولا وقتی به شهری سفر می‌کنیم‌ خوشحالیم ولی وقتی می‌خواهیم برگردیم حال چندان جذابی نداریم. اما سفر به اردبیل و خرید سوغات اردبیل حال برگشتِ از سفر را برایمان بهتر می‌کند. شهر اردبیل هم خوراکیِ خوشمزه‌ای دارد و هم صنایع دستی آن از کیفیت بالایی برخوردارند و خیال ما را از خرید راحت می‌کنند. با سپنجا همراه باشید تا با بهترین سوغاتی‌های این شهر آشنا شوید.

معرفی سوغات اردبیل

همه‌ی سوغاتی‌های خوراکی شهر اردبیل خوشمزه و پر از ارزش غذایی هستند. اگر دوست دارید در سفر به اردبیل خرید هیچ خوراکی‌ خوشمزه‌ای را از قلم نندازید این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

۱- عسل اردبیل

دشت‌های گشنیز، پونه، اقاقیا، گون و آویشن در اردبیل و منطقه‌ی سبلان عسل‌های این منطقه را تبدیل به یکی از خوش‌طعم‌ترین و با کیفیت‌ترین عسل‌های ایران کرده است.  عسل اردبیل با انواع مختلف عسل آویشن، عسل گون، عسل گشنیز و عسل چهل گیاه در دسترس است که هر کدام از انواع آن دارای خاصیت‌های دارویی هستند. مثلا عسل گشنیز اشتها آور است و برای بیماری‌های عفونی مقوی و مفید است و خرید آن می‌تواند فرد مورد نظرتان را بسیار خوشحال کند.

۲- تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتاب گردان هم یکی دیگر از سوغات اردبیل است. آفتابگردان در اکثر نقاط اردبیل، ‌کرمانشاه و آذربایجان غربی رشد می‌کند و کیفیت بالایی در این مناطق دارد. این ماده‌ی خوراکی املاح ضروری و مواد معدنی بسیاری را به بدن وارد می‌کند. برای مثال ویتامین‌های B و E، منیزیم، آهن و پتاسیم می‌تواند گرفتگی عضلات و ورم‌های مفاصل را کاهش دهد.

سوغات اردبیل

 ۳- حلوای سنتی اردبیل

اکثر شهرهای ایران حلوای سنتی مخصوص خودشان را دارند. شهر اردبیل هم یکی از همان شهر‌ها است. حلواهای متنوع اردبیل که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارند عبارت‌اند از حلوایی زنجبیل، حلوای سفید و حلوای سیاه یا قره حلوا.

قره حلوا از سوغات اردبیل است که قدمت پخت آن در این شهر قدمتی، بیش از ۱۰۰ سال است. برای تهیه‌ی این حلوا از جوانه‌ی گندم، گردو، کره، کنجد و شیره‌ی انگور استفاده می‌شود.‌ شیره‌ی انگور دلیل سیاه رنگ بودن این حلوا و خوشمزگی بسیار آن است.

آغ حلوا یا حلوای سفید هم که بیشتر در مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی بین مردم پخش می‌شود از آرد برنج تهیه می‌شود.

۴- کره و سرشیر

کره و سرشیر از مشتقات لبنیاتی پرطرفداری هستند ‌که با درصد چربی ۶۰ درصد تهیه می‌شوند و بسیار مغذی و مفید هستند. محلی‌های این منطقه سرشیر و کره را به همراه عسل در صبحانه میل می‌کنند و از ارش غذایی بسیار آن لذت می‌برند.

کره و سرشیر

۵- باقلوا

باقلوا یکی از شیرینی‌های معروف ایرانی است که طرز تهیه‌ی آن در شهرهای مختلف متفاوت است و هر کدام طعم فوق‌العاده‌ی خودشان را دارند. باقلواهای اردبیلی از تخم مرغ، شیر، پودر پسته و گردو تهیه می‌شوند. سعی کنید در سفر به اردبیل حتما به فروشگاه‌های شیرینی آن سر بزنید.‌

۶- شکلات رسته

شکلات رسته اردبیل یکی از خاص‌ترین سوغات اردبیل است که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد.‌ این شکلات کاکائویی خوشمزه در گذشته طرفداران زیادی داشت اما این روزها خیلی کسی آن‌را نمی‌شناسد.‌ شکلات رسته فقط در خود اردبیل تولید می‌شود و حتی شهرستان‌های اطراف اردبیل هم آن‌را تولید نمی‌کنند. گسترش تولید شکلات رسته و بسته‌بندی‌های مناسب آن می‌تواند این محصول را به یک برند بین ‌المللی تبدیل کند.

۷- شیرینی قرابیه

این شیرینی سنتی در برخی از شهرهای ایران از جمله تبریز، زنجان، ارومیه، قزوین، مراغه، اردبیل و کشورهای ترکیه، یونان و آذربایجان پخته می‌شود. این کلوچه در اردبیل به عنوان یک شیرینی گران و مجلسی به فروش می‌رسد. شیرینی قرابیه با بادام، سفیده‌ی تخم مرغ، شکر و پسته درست می‌شود. از پسته برای تزیین روی شیرینی استفاده می‌شود‌. نوع دیگری از شیرینی قرابیه وجود دارد که به آن قرابیه نارگیلی می‌گویند که در پخت آن به جای بادام از نارگیل استفاده می‌شود.

۸- نان فطیر اردبیل

نان فطیر یک نان گرم خوشمزه است که همه آن‌را دوست دارند؛ خوردن این نان دلچسب هم می‌تواند گرسنگی را برطرف کند و هم می‌تواند به عنوان عصرانه در کنار چای یا دمنوش خاص دیگری سرو شود.

این مطلب را هم بخوانید
گردنه حیران ؛ بی نظیرترین جاده ایران را از دست ندهید!

مواد لازم برای پخت این نان عبارت‌اند از آرد، ماست، کره یا روغن مایع، زنجبیل، تخم مرغ، آب، خمیر مایه، نمک و شکر. برای رومال کردن نان هم باید از روغن مایع، شیر و زرده‌ی تخم مرغ استفاده کرد. مواد میانی‌ای که این نان فطیر قرار می‌گیرند هم شامل زنجبیل، آرد، زردچوبه و کره و روغن حیوانی می‌شوند.

نان فطیر اردبیل

۹- قند چوری

قند چوری که به آن نان برنجی هم گفته می‌شود. نان برنجی یکی از سوغات اردبیل است که بسیار طرفدار دارد. در گذشته، قند چوری توسط خانم‌های خانه‌دار قبل از ایام نوروز پخته می‌شد. آن‌ها یک روز را مشخص می‌کردند و همه دور هم جمع می‌شدند تا برای ایام نوروزشان این خوراکی را آماده کنند. علت نام‌گذاری شیرینی قند چوری به این عنوان، این است که در پخت آن از پودر قند مناسب استفاده می‌کردند. این روزها خیلی این شیرینی را درست نمی‌کنند زیرا اکثر خانواده‌ها بر این نظرند که مواد تهیه‌ی آن به راحتی پیدا نمی‌شود.

۱۰- قطاب خلخال یا بالاتماز اردبیلی

قطاب خلخال یا همان بالاتماز یکی از بی‌نظیرترین سوغات اردبیل است که بعد از خوردن آن دوست ندارید قطاب دیگری را امتحان کنید. قطاب خلخال هم تقریبا مانند قطاب یزد است ولی تفاوتش با قطاب یزدی در این است که بعد از آماده شدن آن به جای غلط دادن آن در پودر قند، آن‌را در عسل فرو می‌برند که بسیار لذیذ و نرم می‌شود.

بالاتماز

صنایع دستی اردبیل

شهر اردبیل علاوه بر داشتن خوراکی‌های خوشمزه دارای صنایع دستی زیادی است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر از آن‌ها دیدن کنید و برای آشنایان‌تان به عنوان سوغات خریداری کنید. اکثر این صنایع دستی به وسیله‌ی ساکنین روستاها و عشایر اردبیل ساخته می‌شوند و می‌توانند در گوشه‌ای از خانه‌ به عنوان یادآور شهر اردبیل بدرخشند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی از آن دسته صنایع دستی‌ است که به دست عشایر انجام می‌شود. در تهیه‌ی جاجیم معمولا از طرح‌های لوزی و رنگ‌های بسیار استفاده می‌شود. در گذشته برای پیچاندن رختخواب‌ یا جا از این دستباف‌ها استفاده می‌شد که به آن جای جمع می‌گفتند؛ به مرور زمان برای راحت تلفظ کردن عبارت جاجیم را به آن اختصاص دادند.

گلیم بافی

گلیم بافی یکی از فعالیت‌های هنری اردبیلی‌ها است که قدمت بسیاری در ایران دارد؛ به این صورت که قدیمی‌ترین نمونه‌ی آن تا الان به دوره‌ی اشکایان اختصاص دارد. گلیم بافی در هر قسمتی از ایران تحت تاثیر محیط و فرهنگ آن منطقه قرار دارد؛ این موضوع را می‌توان از رنگ‌ها و طرح‌های به کار رفته در گلیم‌ها متوجه شد. عشایر اردبیل گلیم‌ها را به‌عنوان خورجین، جل اسب، کیسه، رختخواب پیچ و مصارف تزیینی‌ مورد استفاده قرار می‌دهند.

نکته‌ی خاصی که در مورد گلیم‌های شهر اردبیل وجود دارد این است که دو رو هستند؛ شما در اکثر شهرهای ایران فقط می‌توانید گلیم یک رو را پیدا کنید اما شهر اردبیل دارای گلیم‌های دو رو است یعنی مثل فرش نیست که فقط یک طرف آن قابل استفاده کردن باشد.

گلیم بافی

شیشه تراش خورده

شیشه‌های تراش خورده یکی دیگر از گران‌‌بهاترین سوغات اردبیل هستند که هنرمندان اردبیلی آن‌را با مهارت بسیار زیاد تبدیل به یک اثر هنری می‌کنند. اصفهانی‌ها هم مهارت زیادی در هنر تراش دادن شیشه‌ها دارند اما هنر شیشه‌گری مخصوص شهر اردبیل است. تراش دادن شیشه‌ها و تبدیل‌شان به یک اثر هنریِ خاص صبر و حوصله‌ی زیادی را می‌‌طلبد؛ به این صورت که یک درجه فشار بیشتر می‌تواند شیشه را شکسته و یک اثر هنری را نابود کند. به همین دلیلشیشه‌های تراش خورده قیمت نسبتا بالایی دارند. اگر این اثرات هنری را تهیه کردید، حواستان به حمل و نقل و بسته‌بندی آن‌ها باشد که بسیار ظریف هستند.

مسگری

مسگری از هنرهای باستانی ایرانیان است که از آن‌زمان تا به الان مورد توجه بوده و در اکثر شهرهای بزرگ ایران انجام می‌شده و الان هم انجام می‌شود. ظروف مسی تنوع بسیاری دارند؛ خیلی از خانم‌ها سعی می‌کنند دکوراسیون خانه‌شان را پر از ظرف‌های متنوع مسی کنند و لذت ببرند. البته ظرف و ظروف‌های مسی فقط جنبه‌ی دکوراتیو ندارند، خیلی از خانواده‌ها هستند که غذاهایشان را در ظروف مسی طبخ و سرو می‌کنند؛ آن‌ها معتقدند که غذا در این ظرف‌ها طعم و کیفیت دیگری دارد و از طرفی استفاده از ظروف مسی برای سلامتی انسان هم مفید هستند.

شهر اردبیل یکی از شهرهایی است که ظروف مسی متنوع را با بالاترین کیفیت ممکن تولید می‌کند. خرید ظروف مسی هیچ نگرانی‌ای برایتان نخواهد داشت، مگر اینکه قیمت نسبتا بالای آن‌ها شما را از خرید منع کند. گران بودن ظروف مسی هم دلیل خاص خودش را دارد؛ زیرا فلز مس به خودی خود گران است و وقتی هم که برای ساختن آن‌ها در نظر گرفته می‌شود بسیار با ارزش است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی اردبیل

آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

نمکدان بافی

نمکدان بافی یکی از هنرهای عجیب مردم اردبیل است زیرا به احتمال زیاد تا به حال نشنیده‌اید که کسی نمکدان را ببافد. مردم عشایر برای نگهداری از نمک از کیسه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. این کیسه‌ها باید دوخت بسیار ریزی داشته باشند تا نمک از آنها بیرون نریزد؛ همچنین باید ویژگی‌ای داشته باشند که به نمک رطوبتی نرسد. به همین دلیل عشایر از یک پارچه‌ی متقال برای آستر نمکدان و از جاجیم برای رویه‌ی آن استفاده می‌کنند. به این پارچه‌ی آستردار نمکدان گفته می‌شود که می‌تواند یکی از خاص‌ترین سوغات اردبیل به حساب بیاید.

نمکدان بافی

نمکدان‌های بافته شده علاوه بر اینکه یک سوغاتی خاص محسوب می‌شوند می‌توانند برای استفاده‌ی خودتان در سفرهایتان هم جذاب باشند.‌ شما می‌توانید برای غذاهایی که در سفرهایتان به طبیعت می‌پزید، از این نمکدان‌ها استفاده کنید و لذت آشپزی در طبیعت را احساس کنید.

لباس‌های محلی سوغات اردبیل

لباس‌های محلی شهر اردبیل هم می‌توانند یکی از سوغاتی‌های شهر اردبیل باشند. این لباس‌ها مثل لباس‌های گیلکی رنگارنگ و مثل لباس‌های بختیاری‌ها راحت هستند. لباس‌های محلی اردبیل نمادی از تاریخ و فرهنگ این شهر هستند و جذابیت بسیاری دارند.

پلاس اردبیل

پلاس یکی دیگر از انواع گلیم است که جنس آن از پشم بافته شده است و به صورت یک رو بافته شده است. این گلیم‌های یکرو معمولا به عنوان خورجین، زیرانداز و سجاده مورد استفاده قرار می‌گیرند و در میان مردمان عشایر اردبیل کاربردهای فراوانی دارند. مردم زیادی پلاس را به‌عنوان سوغات اردبیل برای دوستان و اقوام خود تهیه می‌کنند.

اجاق قراقی

در عشایر دشت مغان شهر اردبیل پارچه‌ای بافته می‌شود که به آن عنوان “اجاق قراقی” را اختصاص داده‌اند. این پارچه برای محافظت از فرش در مقابل سوختگی‌هایی که ممکن است از شعله‌ی آتش اجاق به فرش برسد از آن محافظت می‌کند. نقش‌های این فرش به طور کامل ذهنی بوده و بافتی شبیه به جاجیم دارند. این پارچه در گذشته به شکل نعلی دوخته می‌شد اما این روزها برای سهولت در بافت به شکل مستطیل بافته می‌شود.

نقاشی روی چرم

یکی دیگر از صنایع دستی اردبیل که به عنوان سوغات اردبیل در دسترس است، محصولاتی هستند که با نقاشی روی چرم زینت داده شده‌اند. این کار بیشتر روی چرم گوسفندی که به خوبی دباغی شده است انجام می‌شود. کیف‌های چرم نقاشی شده کسی از محصولات زیبای این فعالیت هنری هستند.

سوغات اردبیل

سازهای سنتی

شهر اردبیل از شهرهای معروفی است که در ساخت آلات موسیقی در حال فعالیت است. سه تار، تنبک، کمانچه، سنتور و ساز آذری جزو مهم‌ترین سازهایی هستند که در شهر اردبیل به دست هنرمندان اردبیلی ساخته شده‌اند. جنس این سازها از چوب‌های گردو، شمشاد و توت است که  مهارت‌ بسیار بالایی در ساخت آن‌ها به‌کار رفته است. شهرهای خلخال و مشکین شهر در تولید این سازه‌ها پیشرو هستند.

معرفی لیدر محلی اردبیل

و در آخر…

استان آذربایجان غربی به مرکزیت اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که از گذشته بسیار مورد توجه بوده و به دلیل وجود داشتن آن در کنار جاده‌ی ابریشم جزو شهرهایی بوده که اهمیت بسیاری در کشور داشته است. این شهر خوش آب و هوا به دلیل اهمیت زیادی که از دیرباز داشته است، همواره پر از جمعیت بوده و به طبع افراد هنرمند بسیاری در آن می‌زیسته‌اند؛ از این رو امروزه فعالیت‌های هنری بسیاری در آن انجام میشود که قدمتی طولانی دارند.

این فعالیت‌های هنری را می‌توانید در سفر به استان آذربایجان غربی به وضوح لمس کنید و نمونه‌ای از آن‌ها را با خودتان به یادگار ببرید. سوغات اردبیل فقط قرار نیست برای دوستان و آشنایانتان باشد؛ می‌توانید از جا‌ی جای این شهر دیدن کنید و برای خودتان سوغاتی‌های صنایع دستی و خوراکی زیادی بخرید که یادتان بماند به چه شهر بی‌نظیری سفر کرده‌اید. سفر اول به این شهر مقدمه‌ای برای سفرهای بعدی‌تان به این شهر است؛ با دقت گشت و گذار کنید تا دفعات بعد آشنایی بیشتری داشته باشید.

برای اجاره سوئیت در اردبیل روی لینک کلیک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا