دیدنی های اردبیل

آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

تا زمانی که از جاذبه های گردشگری اردبیل دیدن نکنید، باور نخواهید کرد که این استان زیبا در شمال غربی کشور چقدر برای کاوش مناسب است. اردبیل یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران است زیرا در فصول بهار و تابستان آب و هوای فوق‌العاده مطبوع و دلچسب دارد. زیارتگاه‌های شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شیخ امین‌الدین جبرئیل از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. همچنین طبیعت اطراف این شهر نیز شگفت انگیز است و مجموعه آبگرم‌های شهر سرعین در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل از جاذبه‌های طبیعی آن به حساب می‌آیند.  همراه سپنجا باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن
2 فهرست ۳۲ تایی از جاذبه های گردشگری اردبیل

جغرافیای اردبیل

اردبیل یکی از استان‌های بزرگ ایران است و در شمال غربی کشور قرار دارد. مرکز این استان، شهر اردبیل، در دامنه کوه مرتفع سبلان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۵۰ متر است. مردم این شهر در طول یک سال چهار آب و هوا را تجربه می‌کنند: مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل کوهستانی. میانگین دمای سالانه این استان پهناور و توریستی حدود ۷ درجه سانتیگراد و میزان بارندگی آن حدود ۳۲۷.۷ میلی متر است. این استان زمستان‌های فوق‌العاده سرد و تابستان‌هایی با اب و هوای معتدل دارد. جاذبه‌های طبیعی اردبیل تا حدی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش شگفت انگیز و جذاب هستند.

برای اجاره سوئیت در اردبیل روی لینک کلیک کنید.

فهرست ۳۲ تایی از جاذبه های گردشگری اردبیل

مکان‌های تاریخی و طبیعی دیدنی بسیاری در اردبیل وجود دارد. در ادامه قرار است لیست ۳۲ تایی از جاذبه های گردشگری اردبیل را به شما معرفی کنیم. این جاذبه‌ها عبارتند از:

۱- آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

سازمان میراث ملی ایران و یونسکو این مجموعه امامزاده را در فهرست میراث جهانی خود به ثبت رسانده‌اند. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی از جمله چینی‌خانه، جنت سرا، خانقاه، خانه چله، شهیدگاه، چراغ خانه و حرم خانه است و در میدان عالی قاپو شهر اردبیل قرار دارد. در واقع این مکان محل دفن شیخ صفی‌الدین از عرفای عصر صفوی است. این مجموعه در قرن ۱۶ تا ۱۸ ساخته شده است و معروف‌ترین جاذبه گردشگری استان اردبیل در بین مسافران جهان به حساب می‌آید.

آرامگاه شیخ صفی الدین

۲- موزه چینی اردبیل

موزه چینی خانه قدمتی بالای ۴ قرن دارد و در ضلع شرقی حرم شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد. طراح این بنا شیخ بهایی(معمار سرشناس ایرانی) است. وی در عصر صفویه می‌زیست. این موزه سالنی متشکل از چهار بخش شاه نشین است که ظروف چینی وارداتی آن زمان از چین را در خود جای داده است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل  شهرت جهانی پیدا کرده است.

۳- مسجد جامع اردبیل

بنای مسجد جامع اردبیل مربوط به دوره سلجوقی قرن ۱۱-۱۲ است و گویا قبل از اسلام آتشکده‌ای بوده که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این بنای تاریخی پس از اسلام و با افزایش تعداد مسلمانان در شهر، در قرن یازدهم، توسط مقامات به مسجد تبدیل شد. قسمت اصلی مسجد در قسمت پایین گنبد یا «گنبد خانه» قرار دارد که وسعت زیادی دارد.

۴- موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل در اصل حمام تاریخی آقا نقی بوده که امروز به موزه تبدیل شده است. این موزه می‌تواند شما را بهتر با فرهنگ و سنت‌های اردبیلی آشنا کند زیرا مجسمه‌هایی متناسب با آداب و رسوم محلی مردم اردبیل، آثار هنری و دست نوشته‌هایی در اینجا وجود دارد که تاریخ، فرهنگ و هویت این منطقه از کشور را به نمایش می‌گذارند. موزه مردم شناسی در ابتدای خیابان سعدی در میدان عالی قاپو و در فاصله کمی از حرم شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد.

موزه مردم شناسی اردبیل

۵- پل هفت چشمه (پل داش کسن)

پل هفت چشمه یا پل داش کسن یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است. این جاذبه در میدان پانزده خرداد واقع شده است و طراحان آن را با هفت طاق خشتی توپر و موج شکن‌های سنگی ساخته‌اند. گچ و آهک از جمله مصالحی است که در ساخت این بنا به کار رفته است. قدمت پل هفت چشمه به دوران صفویه می‌رسد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مسافرت به اردبیل

۶- آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل

آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل در روستای کلخوران در ۳ کیلومتری شمال اردبیل قرار دارد. بنای یادبود حرم مربوط به اوایل قرن پانزدهم است. مورخان این زیارتگاه را از شاهکارهای دوره صفویه می‌دانند.

۷- دشت مغان

دشت شگفت انگیز مغان در کرانه جنوبی رود ارس و در غرب دریای خزر واقع شده است. این منطقه به منطقه ابدی بهار معروف است. دمای معتدل، بارندگی خوب و بهترین چمنزارهای قشلاق از جمله دلایلی است که می‌توان آن را منطقه بهار ماندگار نامید. دشت مغان یکی از مراکز برجسته کشاورزی و دامپروری ایران است. در پارس آباد و در ۲۰۳ کیلومتری شمال اردبیل واقع شده است. این دشت بدون شک یکی از با ارزش‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است.

۸- دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از جاذبه ‌های گردشگری اردبیل است که با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی فراوان، به عنوان یک مکان جذاب برای گردشگری محسوب می‌شود. مسیر پیاده‌روی این دریاچه یکی از طولانی‌ترین جاده‌های تندرستی کشور است. شاید جالب باشد که بدانید دریاچه شورابیل جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری است که در تمام فصول سال، گردشگران زیادی را به خود می‌بیند.

وسعت حدودی این دریاچه بالغ بر ۱۸۰ هکتار است که یکی از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل محسوب می‌شود. در این دریاچه امکانات زیادی برای گردشگران در نظر گرفته شده است و به دلیل آب و هوای مناسبی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. دریاچه شورابیل در طول سال پذیرای گونه‌های مختلفی پرندگانی ست که به صورت مهاجر به این دریاچه می‌آیند. از پرندگان موجود در این دریاچه می‌توان به اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری اشاره کرد.

اطراف دریاچه شورابیل چشمه‌های متعددی وجود دارد که از زمین جوشیده و باعث پرآب شدن این دریاچه شده است. جاده دورتادور دریاچه برای کسانی که به دوچرخه سواری علاقه‌مند هستند به عنوان یک مکان مناسب شناخته می‌شود. گردشگرانی که به ورزش قایقرانی علاقه دارند می‌توانند در این مکان از قایق‌های پدالی، جت اسکی و کشتی دو طبقه آنداک استفاده کنند.

۹- دریاچه سوها

دریاچه سوها یکی از مقاصد بکر استان اردبیل است که به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل محسوب می‌شود. مناظره خیره کننده این دریاچه باعث شده است تا گردشگران در فصل تابستان به دریاچه سوها سفر کنند. کسانی که به عکاسی در یک فضای سرسبز علاقه‌مند هستند و می‌خواهند از حیات وحش به شکل ایده‌ال عکاسی کنند، می‌توانند به دریاچه سوها بروند.

این دریاچه در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل واقع شده است که به عنوان یک آبگیر نه چندان بزرگ محسوب می‌شود. عمق این دریاچه چیزی حدود ۶ متر است که طول آن به ۱.۵ کیلومتر می‌رسد. وجود طبیعت بکر و آب و هوای مناسب باعث شده است تا کسانی که به آب و هوای معتدل علاقه‌مند هستند در طول تابستان به این مکان سفر کنند.

در واقع به بیان دیگر می‌توان گفت که بهترین زمان برای سفر به دریاچه سوها، ۶ ماهه اول سال است. در ۶ ماهه اول سال، دمای هوا در اردبیل در بهترین حالت خود قرار دارد. دریاچه سوها به گردشگران این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل ماهیگیری کنند. توجه داشته باشید که این دریاچه دارای آب راکد است و مناسب شنا و آبتنی نیست.

۱۰- آرامگاه شاه اسماعیل

در حال مطالعه مقاله جاذبه های گردشگری اردبیل هستید که به آرامگاه شاه اسماعیل رسیدیم. آرامگاه شاه اسماعیل در مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین واقع شده است. این آرامگاه دارای ابعاد ۲.۵ در ۳.۵ متر است که با پوشش گنبدی شکل تزئین شده است. قوس‌های جالب توجهی که در این آرامگاه قرار دارد باعث شده است تا نمای آرامگاه به شکل تاریخی و سنتی به نظر برسد.

یکی از نکات مثبت این مکان، قرارگیری آرامگاه در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران است. بخش بالایی آرامگاه به شیوه ماهرانه‌ای طراحی شده است. وجود گل و بته در طراحی این مکان به همراه آب طلاکاری‌های جذابی که دارد، همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

علاوه بر گردشگران داخلی، بسیاری از توریست‌های خارجی برای مشاهده آرامگاه شاه اسماعیل به استان اردبیل سفر می‌کنند. دیواره این آرامگاه دارای ارتفاع ۱.۶۹ متر از کف است که با کاشی‌های خشتی تزئین شده است. افرادی که به دنبال یک مکان بسیار جذاب در اردبیل هستند و می‌خواهند از جاذبه‌های تاریخی و سنتی این استان بهره‎‌مند شوند، بهتر است از آرامگاه شاه اسماعیل دیدن کنند.

۱۱- خانه مناف زاده

در استان اردبیل به دلیل بافت خاصی که وجود دارد، عمارت‌های قدیمی زیادی دیده می‌شود. یکی از عمارت‌های جذاب این استان خانه مناف زاده است که قدمت ساخت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. عمر خانه مناف زاده به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. کسانی که به دنبال شناخت بهترین جاذبه‌ های گردشگری اردبیل هستند، می‌توانند از این مکان دیدن کنند. خانه مناف زاده توسط معمار حاج محمدعلی، معماری شده و به سفارش حسین قلی صادقی در بخش مرکزی این استان ساخته شده است.

وسعت حدودی خانه مناف زاده بیش از ۱۰۰۰ مترمربع است که در دوران پهلوی اول ساخته شد. با نگاه به این عمارت می‌توان به طراحی خاص آن پی برد. این عمارت دارای پلان مستطیل شکل است که تزئینات زیادی در آن به کار رفته است. از مهم‌ترین تزئینات استفاده شده در خانه مناف زاده می‌توان به هره چینی آجری، دوال بندی و طرح‌های هندسی اشاره کرد. طراحی بی‌نظیر این عمارت باعث افزایش جذابیت آن در میان گردشگران و توریست‌ها شده است.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

جالب است که بدانید عمارت مناف زاده در سال ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۴۰۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر این مکان به حوزه هنری اردبیل منتقل شده است تا رسیدگی‌های لازم در مورد آن انجام شود.

مطالعه بیشتر: معرفی ۱۱ تا از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل

۱۲- جمعه مسجد

در کشور ایران بناهای تاریخی، معابد و آتشکده‌های زیادی وجود دارند که به زمان‌های قدیمی بر‌می‌گردند. از همین رو بسیاری از عمارت ساخته شده از ظرافت معماری برخوردار هستند. یکی از مکان‌های تاریخی اردبیل که جزو بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل محسوب می‌شود، جمعه مسجد است. این مسجد در محله پیرشمس‌الدین واقع شده که در کنار یک آتشکده قرار دارد. ساختمان قبلی مسجد که بخشی از آن مربوط به آتشکده است در ۱۲۰ سال گذشته ساخته شد.

آتشکده شامل ایوان و طاق باشکوهی است که جذابیت مسجد را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. بعد از حمله قوم مغول در سال ۶۲۰ هجری قمری، آتشکده به صورت کامل از بین رفت اما پس از آن مورد بازسازی قرار گرفت. قدمت مسجد به دوره سلجوقی می‌رسد اما معماری‌ آن با دوره سلجوقیان متفاوت است. سازه اصلی مسجد از آجر است که از سه بخش اصلی تشکیل شده است. اولین قسمت مسجد مناره آن است که به شکل ۸ ضلعی ساخته شده و بخش دیگر آن بدنه استوانه‌ای مناره است.

وجود تیرپوش و ستون‌های محکمی که در ساخت این مسجد به کار رفته است، باعث شد تا در برابر حملات مغول سالم باقی بماند. هم اکنون بنای اصلی مسجد در استان اردبیل پابرجاست و افراد با توجه به سلیقه خود می‌توانند به جمعه مسجد مراجعه کرده و از این آثار تاریخی دیدن کنند.

۱۳- خانه تاریخی صادقی

خانه تاریخی صادقی یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. با نگاه به تاریخچه این خانه می‌توان متوجه شد که این مکان در سال ۱۲۸۳ هجری قمری با مساحت حدودی ۲۵۰۰ مترمربع ساخته شد. معمار خانه تاریخی صادقی، حاج محمد اردبیلی بود که در ۴ سال توانست این خانه را بنا کند. این خانه دارای چندین بخش مجزا است که هر بخش آن دارای جذابیت مخصوص به خود است.

وجود بخش حسینیه در خانه تاریخی صادقی باعث شده است تا مراودات خانگی به سهولت در این مکان برگزار شود. در زمان گذشته قسمت شاه‌نشین خانه، برای انجام تجارت داخلی و خارجی مورد استفاده شاهان قرار می‌گرفت. بخش اندرونی خانه نیز برای خوش گذرانی‌های شاهان بوده است. خانه تاریخی صادقی دارای بخش طویله و اصطبل نیز است.

معماری این خانه بی‌نظیر است و ترکیبی از معماری سنتی و جدید در آن به چشم می‌خورد. مقرنس‌کاری و مشبک‌کاری انجام شده باعث افزایش زیبایی این عمارت شده است. در دوران شاه، در این مکان انواع مراسم عقد و شیرینی‌خوری به شکل سنتی برگزار می‌شد. در حال حاضر این عمارت به عنوان یک جاذبه گردشگری جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود.

کسانی که می‌خواهند در این مکان غذای مورد نظر خود را صرف کنند، باید طبق ساعت کاری اعلام شده به خانه صادقی مراجعه کنند. ساعت کاری برای ناهار همه روزه از ۱۰ تا ۱۷ است. برای صرف شام نیز، گردشگران باید از قبل مکان دلخواه خود را رزرو کنند.

۱۴- برج شاطر

در لیست جاذبه های گردشگری اردبیل، مکان‌های زیادی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها برج شاطر است. اردبیل در دوران سلجوقیان و سامانیان به عنوان مرکز اصلی کشور به شمار می‌رفت. این امر باعث شد تا بناهای تاریخی زیادی در این شهر ساخته شود. برج شاطر یا گنبد شاطر در فاصله ۶ کیلومتری روستایی به نام صومعه واقع شده است. در نگاه اول به برج شاطر می‌توان تپه‌های باستانی موجود در اطراف این برج را مشاهده کرد.

باستان شناسان با بررسی این برج تخمین می‌زنند که تپه‌های تاریخی موجود در اطراف آن، به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. شاید جالب باشد بدانید که طراحی برج شاطر بی‌نظیر است و نمونه آن در ایران و جهان وجود ندارد. نمای این سازه به گونه‌ای است که از سمت داخل به شکل استوانه‌ای طراحی شده است و از خارج به شکل ده ضلعی دیده می‌شود.

برج شاطر دارای آزاره‌ سنگی است که از ۴ برج سنگ‌تراش شکل گرفته است. باستان شناسان با بررسی دقیق این مکان متوجه شدند که زمان ساخت برج به قرن ۸ هجری قمری برمی‌گردد چرا که نوع معماری آن مرتبط با آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه است. بعد از پیگیری‌های انجام شده توسط مردم استان اردبیل، این برج در سال ۷ مهر ماه ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۱۸۹ به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۵- پل یعقوبیه

پل یعقوبیه یا به زعم بومیان استان اردبیل پل پنج چشمه از جمله جاذبه های گردشگری اردبیل است که در زمان صفویه ساخته شده است. در دوران صفویه بر روی رودخانه بالیقلو یک چاه احداث شد تا مردم آن زمان بتوانند به راحتی از آب آن استفاده کرده و از آن مکان عبور کنند. این پل بعد از گذشت چندین سال با استفاده از سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شد. یکی از ویژگی‌های این پل این است که در زیر آن رودخانه ۵ آبراهه در جریان است. مرمت انجام شده بر روی پل باعث شد تا به امروز این مکان تاریخی باقی بماند.

افرادی که به نماهای جذاب و دیدنی علاقه‌مند هستند، می‌توانند در نیمه اول سال به پل یعقوبیه رفته و از دریاچه یخ زده عکسبرداری کنند. لوکیشن جذاب عکاسی در این مکان همه ساله عکاسان زیادی را به خود جذب می‌کند. معمولا مسافران و گردشگران در نیمه اول سال و در برخی از ماه‌های سرد سال به این پل رفته و عکاسی خود را آغاز می‌کنند. پل یعقوبیه به مانند سایر آثار تاریخی استان اردبیل پس از پیگیری‌های انجام شده به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل چیزی حدود ۳۷ متر طول، ۳ متر عرض و ۵ متر ارتفاع دارد. وجود چشمه ۵ دهانه در زیر این پل باعث شده است تا دهانه وسطی پل از سایر نقاط آن بزرگ‌تر و زاویه‌دارتر به نظر برسد. در نهایت شکل نهایی پل از نمای دور به صورت متقارن به چشم می‌آید. بر روی پل یعقوبیه موج شکن‌های سنگی وجود دارد که جذابیت این مکان را دو چندان کرده است.

۱۶- خانه ارشادی اردبیل

خانه ارشادی اردبیل که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است. این مکان در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۶۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در دوران قاجاریه این خانه به عنوان مدرسه به آموزش و پرورش واگذار شد. بانی اولیه این بنا خانواده علوی نام داشت. آخرین مالک این مکان در سال ۱۳۷۷، خانواده ارشادی بود که در حال حاضر به نام خانه ارشادی اردبیل نامگذاری شده است.

یکی از نکات قابل توجه در مورد این بنا، معماری جالب آن است. معماری این عمارت از طاق نماهای زیبا تشکیل شده است. مقرنس‌های گچی و پنجره‌های چوبی آن باعث افزایش زیبایی خانه ارشادی اردبیل شده است. علاوه بر موارد گفته شده در معماری این بنا، شیشه‌های رنگی نیز به چشم می‌خورد. وجود شیشه‌های رنگی باعث شده است تا این مکان یادآور بناهای دوره قاجاریه باشد.

در ساخت خانه ارشادی اردبیل، پی‌های سنگی زیادی به کار رفته که درون آن با انواع ملات ماسه و آهک پر شده است. با نگاه به جداره بیرونی خانه ارشادی می‌توان ۴ رنگ سنگ بازالت سیاه را مشاهده کرد که به صورت دستی تراشیده شده است. وجود بخاری‌های دیواری در بخش داخلی خانه جذابیت این مکان را افزایش داده است. اگر به مکان‌های تاریخی و شاه نشین علاقه‌مند هستید، می‌توانید با سفر به استان زیبا و خوش آب و هوای اردبیل از خانه ارشادی دیدن کنید.

۱۷- چشمه آب گرم گاومیش گلی

سرعین شهر کوچک و سرسبزی است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل قرار دارد. این شهر دارای چشمه‌های آب گرم فراوان است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. گاومیش گلی یکی از چشمه‌های آب گرم سرعین است که بیشترین حجم آب را دارد. این چشمه در محل چشمه استخری به طول ۲۵ متر و عرض ۱۷ متر وجود دارد.

۱۸- دریاچه نئور

این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل قرار دارد. دو دریاچه در این منطقه در بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه‌ای واحد به نام نئور را تشکیل می‌دهند که عمق آن تقریباً ۵ متر است. این دریاچه یکی از اصلی ترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل است.

دریاچه نئور

۱۹- جنگل مشه

در حدود ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل جنگلی به نام مشه وجود دارد که به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل شناخته می‌شود. این جنگل در تابستان هوای مطبوعی دارد. داخل جنگل حوض آب گرمی به نام مشه سویی وجود دارد که خاصیت درمانی زیاد دارد. همچنین یک پیست اسکی در جنگل وجود دارد که می‌توانید در زمستان از آن بازدید کنید.

۲۰- بازار تاریخی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل از نظر جغرافیایی در مرکز شهر قرار دارد و به دلیل قدیمی بودن و داشتن سبک معماری سنتی یکی از جالب‌ترین بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. این بازار در زمان صفویه از رونق تجاری بسیار برخوردار بود و مرکز امور تجاری، اجتماعی و سیاسی بود. بازار به بخش‌های مختلف تقسیم شده است و کل مجموعه بازار اردبیل با سقف‌های قوسی و گنبدهای ساده پوشیده شده است. روشنایی بازار از طریق سوراخ‌های سقف تامین می‌شود و مهم‌ترین قسمت این شگفتی بازار قیصریه است که به دلیل فضای تاریخی آن واقعاً دیدنی است.

۲۱- آبشار و چشمه آبگرم سردابه – اردبیل

این چشمه در ۲۴ کیلومتری اردبیل و یک کیلومتری شمال روستای وکیل آباد در میان دره‌ای وسیع قرار دارد و دمای آن ۴۹ درجه سانتی گراد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۲۰ متر است. آب آن با چندین ماده معدنی مفید برای روماتیسم و ​​بیماری‌های پوستی غنی شده است. آبشار و چشمه آبگرم سردابه از زیباترین جاذبه های گردشگری اردبیل به حساب می‌آیند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی اردبیل

روستای سردابه اردبیل خود به دلیل داشتن آبشار طبیعی و چشمه‌های آب گرم متعدد یکی از روستاهای گردشگری ایران است. این منطقه دارای ۷ دهانه چشمه آب گرم معدنی، یک محوطه آب درمانی نوساز مطابق با استانداردهای روز دنیا و یک آبشار به ارتفاع ۳۰ متر است. آبشار سردابه یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در دامنه کوه سبلان شرقی قرار دارد.

آبگرم سردابه

۲۲- کوه‌های سبلان – اردبیل

یکی از جالب ترین کوه‌های ایران با ارتفاع حدود ۴۸۰۰ متر، کوه سبلان است که در اصل کوهی آتشفشانی است. این قله در ۴۱ کیلومتری اردبیل قرار دارد و در هنگام سفر در جاده سرعین و اردبیل به راحتی قابل مشاهده است. در بالای کوه سبلان دریاچه‌ای وجود دارد که یکی از جاذبه‌های اصلی اردبیل برای کوهنوردان حرفه‌ای است.

۲۳- کلیسای مریم مقدس – اردبیل

این بنا در کوچه ارمنستان یا اونچو میدان اردبیل قرار دارد و قدمت آن به حدود ۳۰۰ سال پیش می رسد. این کلیسا دارای تزئینات داخلی بسیار جالب توجه است و در چوبی آن با نقوش هندسی حکاکی شده تزیین شده است. برای همین از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل به حساب می‎آید.

۲۴- خانه وکیل الرعایا – اردبیل

این بنا با وجود ارزش هنری و تاریخی که دارد به دلیل عدم توجه در حال تخریب است. پیشینه تاریخی آن با شهر و رویدادهای قرن بیستم آمیخته است. این خانه محل تجمع مخالفان مشروطه بوده است.

مطالعه بیشتر: همه چیز در مورد سفر به اردبیل

۲۵- شیروان دره

شیروان دره یکی از مناطق زیبای بخش سبلان در استان اردبیل است که به دلیل نبود مسیر دسترسی، دست نخورده و طبیعی رها شده و به عنوان یازدهمین زیستگاه حیات وحش ایران انتخاب شده است. این دره از آبگرم شابیل در دامنه کوه سبلان شروع و به دشت لاهرود ختم می‌شود.

این پارک طبیعی در مرحله ثبت در یونسکو به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه است. این منطقه سرسبز و شگفت انگیز دارای ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی و گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فرد است. شیروان دره زیستگاه دائمی چندین جانور از جمله خوک، روباه، گرگ، قوچ، موفلون ارمنی، خرس قهوه ای، کبک، کبوتر خندان و برخی پرندگان مهاجر است.

شیروان دره

۲۶- قلعه و محوطه باستانی بوینی یوغون

قلعه و محوطه باستانی بوینی یوغون از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل است. پس از طی ۵۲ کیلومتری جنوب پایتخت و گذر از شهرستان نیر، روستایی بر روی نقشه قابل مشاهده است که به نام عباسلو کور معروف است. روستایی که در بازوی یکی از مخفی‌ترین قلعه‌های باستانی خوابیده بود. معماری سنگی آن در جهان بی‌نظیر است و قلعه بوئینی یوغون را به یک اثر شناخته شده در باستان شناسی تبدیل کرده است.

با وجود آثار برجسته از چهار هزار سال پیش در این منطقه، پیشرفت عمده این قلعه در دوران اشکانیان و همزمان با جنگ ایران و روم بوده است. در این دوره تاریخی، این منطقه با افزایش جمعیت مواجه بوده و بیشتر از کاربری نظامی، کاربری سکونت داشته است. این قلعه بیش از ۳۰۰۰ متر امتداد دارد و چند لایه است که نشان دهنده تداوم سکونت انسان از دوران اشکانی تا صفوی است.

کاوش‌های اولیه در قلعه بوینی یوغون باعث شده است که این منطقه به عنوان موزه روباز کشور معرفی شود. موزه‌ای که داستان انسان‌های هزاره‌های قبل را روایت می‌کند و مسافران می‌توانند از این اثر تاریخی و طبیعت زیبای منطقه استفاده کنند.

۲۷- زیارتگاه شیخ جبرائیل

زیارتگاه شیخ جبرائیل نیز یکی از منحصربه فردترین جاذبه های گردشگری اردبیل است. شیخ جبرائیل یا شیخ کلخوران، جد شاهان صفوی و پدر شیخ سی‌الدین بود. قدمت زیارتگاه وی در ۳ کیلومتری اردبیل و در روستای کلخوران قرار دارد و قدمت آن به قرن چهاردهم می‌رسد. تزیینات این بنا در دوره صفویه اضافه شد اما بعدها تغییراتی در آن ایجاد شد.

۲۸- گردنه حیران

گردنه حیران؛ جاده‌ای فوق‌العاده زیبا یا بهتر است بگوییم جاده‌ای رویایی و کم‌نظیر بین آستارا در استان گیلان و اردبیل در استان اردبیل است. حیران توسط کوه‌های سرسبز از یک طرف و جنگل‌های هیرکانی از طرف دیگر محاصره شده. برای همین به یکی از خیره کننده‌ترین مسیرهای ایران تبدیل شده و همه را با منظره زیبای خود جداً حیران کرده است. با سفر در این جاده، این شانس را دارید که مناظر خیره کننده را تحسین کنید، از روستاهای اطراف دیدن کنید و حتی سوار تله کابین شوید.

گردنه حیران

۲۹- جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از زیباترین جنگل‌های ایران و یکی از برترین جاذبه‌های طبیعی آن است. این جنگل باشکوه به خاطر مزارع بابونه منحصربفردش معروف شده است و در فصل بهار بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر لذت بردن از زیبایی و فضای دلنشین جنگل، می‌توان در زمین مجهز موجود به اسکی روی چمن رفت و یا در چشمه آب گرم واقع در دل جنگل استراحت کرد. جنگل فندقلو پوشیده از انواع گل‌ها و گیاهان است و زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه‌های جانوری مانند گرگ، روباه، خرس و غزال است. این جنگل می‌تواند یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل برای علاقه مندان به طبیعت باشد.

۳۰- روستای آلوارس و پیست اسکی

روستای آلوارس و پیست اسکی آلوارس در دوازده کیلومتری شهرستان سرعین بعد از یک جاده پر پیچ و خم کوهستانی قرار دارند. در فصل بهار دشت‌های دو طرف جاده مملو از گل‌های خشخاش وحشی می‌شود. این روستا دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در بهار و تابستان هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد و در پاییز و زمستان سرد است.

مردم این روستا در واقع عشایری هستند و در فصول گرم سال گله‌های خود را در این منطقه تغذیه می‌کنند. آلوارس سرزمین چشمه‌های آب طبیعی است که بر زیبایی و طراوت روستا می‌افزاید. یکی از شناخته شده‌ترین چشمه‌ها مین بلاغ نام دارد. چشمه آب گرگور نمونه دیگری است. دو هزار و چهارصد و بیست متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. آب این چشمه به سمت زمین‌های پایین سرازیر می‌شود.

جاذبه های گردشگری اردبیل

پیست اسکی آلوارس مجهز به تله کابین و بالابر سطحی، یکی از بزرگ‌ترین مسیرهای اسکی ایران را دارد و در ارتفاعات کوه سبلان واقع شده است. این یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است که در دوازده کیلومتری روستای آلوارس و بیست و چهار کیلومتری سرعین قرار دارد. از آنجایی که سه هزار و دویست متر از سطح دریا بلندتر است، در پاییز و زمستان پر از برف است. پیست اسکی آلوارس در حدود ۶ تا ۸ ماه از سال می‌تواند مورد بازدید ورزشکاران و گردشگران قرار گیرد.

۳۱- بقعه شیخ حیدر

شیخ حیدر فرزند شیخ جنید از عرفای بزرگی بود که در جنگ با سیروان شجاعت زیادی از خود نشان داد و در همان جنگ کشته شد. جسد او توسط شاگردانش به مشگین شهر منتقل شد و مقبره‌ای برای او ساختند. او به قدری محبوب بود که مردم از دیرباز این مکان را امامزاده می‌نامیدند. بر اساس سند تاریخی، شاه اسماعیل، بنیانگذار شاهنشاهی صفوی، جسد پدرش شیخ حیدر را به آرامگاه خانوادگی آنها در اردبیل و در کنار مقبره جد بزرگشان شیخ صفی‌الدین منتقل کرد. بنابراین، این مقبره اکنون تنها یادگاری از دفن اصلی اوست و مقبره واقعی او نیست. بعدها فضاهایی مانند پارکینگ، موزه، کتابخانه و سایر امکانات برای گردشگران به این مکان اضافه شد.

این بنا که یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل به حساب می‌آید به شکل برج آجری استوانه‌ای است و در بافت قدیمی و مرکزی مشگین شهر در باغی سرسبز و زیبا قرار گرفته است. اطراف مقبره را چند ایوانی احاطه کرده است که احتمالا زمانی مورد استفاده مسافران برای استراحت بوده است. ارتفاع این برج ۱۸ متر و قطر آن ۱۰.۵ متر است. شامل یک زیرزمین و یک قسمت فوقانی است که مدور است. سقف گنبدی و شیروانی است، اما سقف اولیه نیز گنبدی بوده که در جنگ با روس‌ها ویران شده است.

آرامگاه شیخ حیدر

۳۲- محوطه تاریخی شهر یری

محوطه تاریخی شهر یری متعلق به دوران تاریخی پارینه سنگی میانی، عصر مفرغ و آهن است که در این دوره از حدود ۸ هزار سال پیش زندگی در این منطقه آغاز شد و حدود چهار هزار سال پیش متروکه شد. امروزه آثار آتش در نقاط مختلف آن مشهود است. این منطقه دارای مکان‌های تاریخی زیادی مانند گورستان باستانی سنگی بزرگ با حدود ۳۰۰ قبر، معبد، قلعه‌هایی با دیوارهای سنگی خشک(چیدن سنگ‌ها بدون استفاده از ساروج)، دروازه‌ها، غار باستانی و محوطه‌های تپه قوشا مربوط به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد است. برای همین یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل به حساب می‌آید.

محوطه تاریخی شهر یری و گورستان آن در دامنه صخره‌های مشرف به دره عمیق رودخانه قره سو قرار دارد. قطر دیوار محوطه باستانی شهر یری در قسمت‌های مختلف متفاوت است و به دلیل وجود دیوار صخره‌ای، در برخی قسمت‌ها دیوار سنگی وجود ندارد. مهم‌ترین قسمت این مجموعه، معبد سنگی نمایان با ۲۸۰ سنگ عمودی در ابعاد مختلف است که تمامی اعضای شهر صخره‌ای بر روی آن مراقبت شده‌اند، با مفاهیم جنسیتی، چشم و بینی، بدون دهان و با کمربند و شمشیر. آثار کشف شده در این منطقه شامل سفال، اشیاء فلزی، سنگ‌های تزئینی و مواد اولیه شیشه است.

جاذبه های گردشگری اردبیل

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که چه انتظاری از اردبیل دارید، از طبیعت گردی و دیدن آثار تاریخی گرفته تا شکم‌گردی و آبتنی در چشمه‌های آبگرم سرعین، همه در اردبیل دور هم جمع شده‌اند تا سفری شگفت انگیز را برای شما رقم بزنند. جاذبه های گردشگری اردبیل کم نیستند و ما توانستیم در ابین مقاله از سپنجا، تنها به برخی از آنها اشاره داشته باشیم. اما تمام سعی‌مان را کردیم تا بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم.

اگر به اردبیل سفر کرده‌اید، لطفا در کامنت همین پست، تجربیات خود را درباره جاذبه های گردشگری اردبیل با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا