دیدنی های اردبیل

معرفی لیدر محلی خلخال

خلخال را بیشتر به جاده گردشگری اسالم به خلخال می‌شناسند. ما در این مقاله از سپنجا لیدر محلی خلخال را به شما معرفی می‌کنیم و در مورد شهر خلخال و ظرفیت‎‌‌های گردشگری آن صحبت می‌کنیم.

گردشگران داخلی و خارجی زیادی در فصل‌های مختلف به خلخال سفر می‌کنند تا از طبیعت رویایی آن دیدن کنند. اگر علاقه مند به طبیعت گردی هستید و می‌خواهید از مناطق سرسبز و بکر بازدید کنید توصیه می‌کنیم بدون معطلی سفر به خلخال را در برنامه خود قرار دهید، البته فراموش نکنید که در سفر به یک راهنمای گردشگری نیاز دارید که لیدر محلی خلخال می‌تواند برای شما همراه مطمئن و خوبی باشد. در ادامه همراه ما باشید تا از همین لحظه سفر خود را به سرزمین رویایی خلخال آغاز کنید.

برای اجاره ویلا در خلخال روی لینک کلیک کنید.

سفر به خلخال

برای سفر به خلخال نیاز است تا پیش از آغاز سفر اطلاعات لازم را بدست آورید که در این بخش از مقاله ما به شما می‌گوییم که خلخال کجاست و چرا باید خلخال را به عنوان مقصد سفر رویایی خود در نظر بگیرید. خلخال در جنوب شرقی استان اردبیل واقع شده است. طبیعت این شهر زیبا بسیار سرسبز و رویایی است. مراتع و روستاهای این شهر و همینطور جنگل های تالش با مناظر بکر و بی نظیری که دارند توانسته‌اند در جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی موثر باشند. همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم اکثر مردم و گردشگران، خلخال را به جاده‌ی زیبای اسالم به خلخال می‌شناسند، به طوری که این جاده خود به تنهایی منطقه‌ای بکر برای گردشگری به حساب می‌آید.

شما می‌توانید در هر بار سفر به اردبیل، بازدید از خلخال را در برنامه خود قرار دهید، کاری که اکثر گردشگران انجام میدهند و به دفعات زیاد از این منطقه رویایی بازدید می‌کنند. اگر می‌خواهید با جاده اسالم به خلخال بیشتر آشنا شوید، نگران نباشید ما در ادامه حتما بیشتر به آن خواهیم پرداخت. همینطور می‌توانید در مجله گردشگری سپنجا بیشتر در مورد آن بخوانید.

شهر خلخال با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال به عنوان دومین شهر بزرگ استان اردبیل شناخته شده است. در گذشته نام این شهر هروآباد بوده که بعد از انقلاب به خلخال تغییر داده شده است. نه تنها نام این شهر دستخوش تغییرات شده است، بلکه وسعت آن نیز با گذر زمان کمتر شده است و اولین تغییر و کم شدن از وسعت آن در دوران قاجار اتفاق افتاده است.

سفر به خلخال

خلخال را گردشگران به طبیعت سر سبز و بکر و همینطور آب و هوای خنک و دل انگیزش می‌شناسند. آب و هوای این منطقه بسیار خنک است، به طوری که هیچ یک از اهالی این شهر در خانه هایشان کولر نصب نمی‌کنند.

آب و هوای خنک خلخال و جاذبه های خاص و بی نظیری که دارد، در کنار هم ظرفیت خلخال را در جذب توریسم بالا برده‌اند. دامنه شرقی و غربی خلخال از نظر آب و هوایی با هم متفاوت هستند، چرا که دامنه شرقی توسط کوه های تالش از دریای مازندران جدا شده‌ است و همین باعث شده تا دامنه غربی کم بارش‌تر و در نتیجه خشک‌تر باشد. از طرفی طراوات و تازگی طبیعت خلخال به خاطر گذر رودخانه های مهم از خلخال و سرازیر شدن آنها به دریای مازندران است. از جمله این رودخانه‌ها می‌توان به شنگ آباد، شاهرود آرپاچای، قزل‌اوزن و… اشاره کرد.

آشنایی با لیدر محلی خلخال

همانطور که میدانید به همراه داشتن یک راهنمای سفر همیشه جزو ضروریات در یک سفر است. به همین خاطر بهتر است پیش از سفر به خلخال با لیدر محلی خلخال هماهنگ کنید. پیدا کردن لیدر محلی کار چندان سختی نیست. از آنجایی که گردشگران زیادی به این منطقه بکر سفر میکنند، افراد محلی بسیاری نیز در مقابل به عنوان لیدر فعالیت دارند.

مشخصا تا به الان متوجه شده‌اید که خلخال را نمیتوان یک شهر مدرن تلقی کرد و انتظار فضایی شهری با رستوران‌ها و مراکز خرید و تجاری لوکس از آن داشت. این شهر زیبا برای افراد علاقه مند به طبیعت همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است و می‌توان گفت به عنوان بهترین گزینه برای سفرهایی است که افراد در آن به دنبال تمدد اعصاب و آرامش می‌گردند.

در خلخال میتوانید بهترین سوغاتی ها را بخرید و طعم بهترین غذاهای محلی را نیز بچشید. همینطور میتوانید از مناظر زیبای آن چه در داخل شهر و چه خارج از شهر بهترین تصاویر را به ثبت برسانید. اگر با لیدر محلی خلخال همراه شوید، مطمئنا هیچ چیز را از قلم نخواهد انداخت و شما را با گوشه گوشه این شهر زیبا آشنا خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: راهنمای سفر اسالم به خلخال بهشت جاده‌های ایران

جاذبه های گردشگری خلخال

برای علاقه مندان به طبیعت گردی این بخش از مقاله بسیار جذاب خواهد بود، چرا که قصد داریم بهترین جاذبه های گردشگری و بهتر است بگوییم جاذبه های طبیعی خلخال را به شما معرفی کنیم. خلخال از جاذبه های بسیاری در فضای شهری و همینطور در فضای خارج از شهر بهره برده است. ما در اینجا تعدادای از بهترین این جاذبه ها را به شما معرفی میکنیم و قطعا در سفری که با لیدر محلی خلخال همراه شوید، میتوانید از همه این جاذبه ها در بهترین شرایط بازدید کنید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

۱- جاده گردشگری اسالم به خلخال

جاده گردشگری اسالم به خلخال همان جاده‌ای است که باعث شده است تا خلخال به محبوبیتی باورنکردنی در بین گردشگران داخلی و خارجی برسد. البته ناگفته نماند که این شروعی بر راه جاذبه های دیدنی خلخال است. اما از اینکه بگذریم باید بیشتر در مورد این جاده رویایی صحبت کنیم، جاده‌ای که در آن هیچ عجله‌ای در رسیدن نیست و ماندن و تماشا کردن است که شما را غرق در حیرت و لذت میکند.

ورود به جاده اسالم به خلخال یعنی ورود به مسیری که زیبایی‌هایش از هر مقصدی بیشتر است. این جاده طولی ۷۰ کیلومتری دارد که طی کردن آن یک ساعت و نیم زمان میبرد. در این جاده تابلوهای زیادی به چشم میخورند که به گردشگران کمک میکنند تا راه دسترسی به نقاط گردشگری بین راهی را بهتر و راحت تر پیدا کنند؛ مناطق ارزشمندی مانند ناو یا روستای لاکه که توصیه میکنیم در سفر خود به خلخال و در عبور از این جاده زیبا و شگفت انگیز از آنها نیز دیدن کنید.

جاده اسالم به خلخال

اگر می‌خواهید در فصلی خوش آب و هوا به این منطقه زیبا سفر کنید، فصل تابستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هجوم گردشگران به جاده رویایی اسالم به خلخال بیشتر از هر فصل دیگری در فصل تابستان دیده می‌شود. اما این مسیر را شما در هر فصلی که در پیش بگیرید زیبایی های متفاوت و خاصی را به نمایش می‌گذارد که شما می‌توانید از وجود آنها نهایت لذت را ببرید. تصور فضایی سرسبز با هوایی خنک و دلنشین بسیار لذت بخش است و حالا تصور کنید که در میان جاده‌ای که هم مسیر و هم مقصد است، از تابستانی گرم و طاقت فرسا دور می‌شوید و به بهشتی باورنکردنی بر روی زمین پا می‌گذارید.

مطالعه بیشتر: معرفی ۱۱ تا از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل

یک توصیه مهم که می‌توانیم به شما علاقه مندان به طبیعت گردی داشته باشیم این است که این جاده گردشگری از هر مزیتی که برخوردار باشد، عیب بزرگی دارد و آن هم این است که برای سفر در زمستان زیرسازی های لازم را ندارد و در واخر پاییز و فصل زمستان با شدت گرفتن بارش باران و برف، در پیچ و خم‌های خود خطرهای زیادی را به همراه دارد. حیف است که صحبت ما از جاده‌ای به این زیبایی با این بحث تمام شود اما ایمنی در سفر و حفظ سلامت جان شما از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم فصل مناسب را برای بازدید از این مسیر زیبا انتخاب کنید تا احوالات و لحظات خوبی را در کنار عزیزان‌تان تجربه کنید.

۲- قله آق داغ

یکی از جاهای دیدنی خلخال که به عنوان دومین کوه بلند اردبیل با ارتفاع ۳۳۰۳ شناخته شده است، قله آق داغ است. بر فراز این قله زیبا که قرار بگیرید می‌توانید جنگل های قره تکان، نوده، کیوی زاویه، آق سو و چنارلیق را ببینید. همینطور در دامنه این قله گیاهان خودرویی به چشم می‌خورند که از جمله آنها می‌توان به آویش های کوهی و ریحان اشاره کرد.

به ارتفاع ۲۱۰۰ این قله که برسید چشمه‌ای با آب گوارا را خواهید دید که به اعتقاد مردم محلی برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به هضم سریع غذا کمک می‌کند.

از گونه ‌های جانوری این قله می‌توان به عقاب طلایی و شاهین، خرس، گراز وحشی، بز کوهی، پلنگ، کبک و… اشاره کرد که در بخش حفاظت شده قله قرار دارند. در مجموع این جاذبه بسیار زیبا دارای جلوه‌های خاص و بسیار چشم نوازی است که در میان آنها غارهای زیبا و چشمه‌های پر آب به چشم می‌خورند و توصیه می‌کنیم حتما همراه با لیدر محلی خلخال این مسیر را بپیمایید.

۳- روستای اندبیل

روستای اندبیل از جاهای دیدنی خلخال است که ۳ کیلومتر با شهر خلخال فاصله دارد و در جنوب استان اردبیل واقع شده است. مانند دیگر مناطق گردشگری خلخال، این روستا در فصل تابستان دارای آب و هوایی معتدل و در فصل زمستان با آب و هوایی بسیار سرد است.

یکی از جلوه های بسیار طبیعی روستا برگرفته از بوته‌های تمشک و نسترن و جنگل های ممرز و بلوط است که در شمال اندبیل به صورت متراکم، گسترده شده‌اند. در این روستای زیبا چشم اندازهای زیبای بسیاری وجود دارند که موجب جذب هر چه بیشتر گردشگران شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تنوع بالای گیاهان دارویی زیبا، اقلیم زیستی بی مانند در کنار جنگل های مسحور کننده اشاره کرد که در فصل های تابستان و پاییز زیبایی سحر انگیزی را به روستا می‌بخشند.

۴- آبشار نوده

آبشار نوده هشتجین در شهرستان هشتجین واقع شده است و ۴ کیلومتر با روستای نوده فاصله دارد. این آبشار زیبا در نزدیکی خلخال قرار دارد و با هشتجین ۱۵ کیلومتر فاصله دارد؛ به همین خاطر یکی از جاذبه های خلخال نیز به حساب می‌آید.

این مطلب را هم بخوانید
طرز تهیه آش دوغ سرعین / اردبیل و تبریز

آبشار نوده

۵- ییلاق دشته

یکی از ییلاق های توریستی بسیار معروف خلخال که به عنوان جاذبه ای بکر شناخته شده است، ییلاق دشته است. این ییلاق زیبا در مسیر و جاده رویایی اسالم به خلخال قرار دارد که با رفتن به آنجا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. در تقسیم بندی های استانی، این ییلاق متعلق به استان اردبیل و شهرستان خلخال است اما به دلیل سهولت دسترسی آن از طریق استان گیلان بسیاری آن را متعلق به استان گیلان می‌دانند.

زیبایی این دشت ییلاقی در خلخال بسیار شگفت آور است و به محض ورود به دشته، سرسبزی این منطقه نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، همینطور ابرهایی که دامنه کوه‌ها را پوشانده‌اند، صحنه‌ای رویایی را بوجود آورده‌اند که بی شک از دیدن آنها شگفت زده خواهید شد.

در این ییلاق زیبا، کوه‌ها و آبشارها، دشت های پر از گل، چمن زارهای سر سبز، همه و همه در کنار هم جلوه‌ای خاص را به وجود آورده‌اند که قدرت طبیعت را به رخ می‌کشند و فضایی مسحور کننده را به وجود آورده‌اند تا گردشگران زیادی شیفته ییلاق دشته شوند.

ییلاق دشته

۶- خلخال سویی

در میان جاذبه های گردشگری خلخال، خلخال سویی به چشم میخورد که بی شک لیدر محلی خلخال پیشنهاد بازدید از آن را به شما خواهد داد. در منطقه مرتفع دربند هواشان خلخال از آب شدن برف ها و یخ، جویباری تشکیل شده است که به آن خلخال سویی میگویند.

زمانی این جویبار پرآب میشود که چهل کیلومتر مسافت را طی کند. در طی این حرکت خلخال سویی به رودخانه خلخال چایی میریزد و به ترتیب قزل اوزون و بعد دریای خزر میرسد. اگر میخواهید از این چشمه آب طبیعی دیدن کنید باید فصل تابستان را انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

۷- غار جلال آباد

یخکان یا همان غار یخی جلال آباد در لیست بهترین جاذبه های خلخال و استان اردبیل قرار دارد. دهانه ورودی یخکان بسیار کوچک است اما با طی مسیر یک راهرو تنگ و باریک که طولی ۱۰ متری دارد، به سالنی گسترده میرسید. کف این غار آهکی است و هوای داخل آن سرد و بسیار نمناک است.

۸- حمام تاریخی نصر

در میان جاذبه های طبیعی بسیاری که شهرستان خلخال دارد، نمیتوان از جاذبه های تاریخی آن غافل شد. لیدر محلی خلخال نیز حتما شما را با جنبه های مختلفی از آثار تاریخی و طبیعی خلخال آشنا خواهد کرد. یکی از آثار تاریخی خلخال حمام تاریخی نصر است که قدمت آن به دوره قاجار برمیگردد که در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

زیبایی های زیادی در این حمام تاریخی به چشم میخورد که بخشی از آن نقاشی های بسیار زیبایی هستند که در بخش سرینه حمام به چشم میخورند.

حمام تاریخی نصر

بهترین زمان سفر به خلخال

شهر خلخال به واسطه طبیعت بسیار رویایی و زیبایی که دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است و همین موجب شده است تا به عنوان بهترین شهر در استان اردبیل شناخته شود. آب و هوای خنک خلخال در فصل‌های بهار، تابستان و تا اوایل پاییز  دلیلی است بر سرازیر شدن گردشگران داخلی و خارجی که حتی با قصد سفر به استان اردبیل راه سفر را در پیش گرفته اند.

خلخال در فصل زمستان آب و هوایی بسیار سرد و برفی دارد و مشخصا برای گردش و تفریح در این فصل، خلخال از موقعیت خوبی برخوردار نیست. اما در صورتی که شما به تفریحات زمستانه علاقه‌مند باشید میتوانید خلخال را در فصل زمستان با چشم اندازهای متفاوتی ببینید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مسافرت به اردبیل

لیدر محلی خلخال

گفته‌ها حاکی از این است که خلخال در گذشته در مناطق مختلف خود، شرایط آب و هوایی متفاوتی داشته است و به همین جهت به آن خال خال میگفتند و گذر زمان نام آن را از خال خال به خلخال تغییر داده است. اما آنچه که امروزه از شرایط آب و هوایی خلخال قابل لمس است، خنکی هوا در فصل تابستان و سردی سوزناک آن در فصل زمستان است.

و در آخر

در این مقاله از سپنجا در مورد شهر خلخال و زیبایی های آن صحبت کردیم و همینطور لیدر محلی خلخال را به شما معرفی کردیم. خلخال از شهرهای مهم استان اردبیل با چشم اندازها و طبیعتی مثال زدنی است. گردشگران ایرانی زیادی به خلخال روی خوش نشان داده اند، چرا که آب و هوای این منطقه در فصل تابستان بر خلاف دیگر مناطق ایران که گرمایی طاقت فرسا دارند، بسیار خنک و دل انگیز است.

چه در فضای شهری خلخال و چه در فضای بیرونی آن، می توانید در سفر خود بهترین شرایط برای یک گردش تمام عیار را تجربه کنید و از مناظر و مناطق بسیار زیبا دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا