دیدنی های اردبیل

طرز تهیه آش دوغ سرعین / اردبیل و تبریز

آش دوغ یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار قدیمی به شمار می‌رود که مثل آش‌های جو و رشته از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. در خیلی از شهرهای ایران این آش خوشمزه و خوش‌طعم طبخ می‌شود؛ اما طرز تهیه آش دوغ در هر شهری کاملا متفاوت است. آش دوغ‌های تبریز، شیراز، رشت، اردبیل، مازندران، ارومیه و سرعین نسبت به شهرهای دیگر ایران معروف‌تر و شناخته شده‌تر هستند.

معروف بودن آش دوغ‌های این شهرها هم به دلیل خاص بودن و خوشمزه‌تر بودن آش‌های طبخ شده در این شهرها است. سپنجا قصد دارد تا شما را با آش دوغ‌هایی که در شهرهای اردبیل، تبریز و سرعین پخت می‌شوند آشنا کند. در پایان تفاوت این آش‌ها با یک‌دیگر را برای شما شرح دهد؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در اردبیل روی لینک کلیک کنید.

آش دوغ

قبل از هر چیز باید بدانید که آش دوغ چیست و چگونه درست می‌شود. تقریبا همه آش دوغ‌ها شبیه هم درست می‌شوند ولی تفاوت‌هایی هم دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. آش دوغ یک غذای محلی و سنتی به حساب می‌آید و از زمان‌های خیلی دور در میان مردم رایج بوده؛ بنابراین می‌توان گفت که قدمت بسیار طولانی دارد و تا به امروز طرفداران زیادی هم داشته است.

دوغ، برنج و نخود از اصلی‌ترین مواد برای تهیه آش دوغ هستند که در هر آش دوغی چه در سرعین، چه در اردبیل و حتی در تبریز از این سه مورد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین هستند استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر سه اصل مهم و پایه در پخت آش دوغ، برنج، دوغ و نخود هستند. این آش با حبوبات، لبنیات و حتی گوشتی که در آن می‌ریزند بسیار مقوی بوده و غذایی کامل محسوب می‌شود.

طرز تهیه آش دوغ سرعین

سرعین یکی از شهرهای زیبای شهر اردبیل است و به عنوان منطقه تفریحی و گردشگری مسافران زیادی به آنجامی‌روند. وجود جاذبه‌های گردشگری در این شهر باعث جذب گردشگران زیادی شده است. اگر گذرتان به این شهر زیبا افتاد از خوردن آش دوغ‌های معروف و خوشمزه آن غافل نشوید.

آش دوغ سرعین یکی از آش دوغ‌های معروف و خوشمزه ایران است که تهیه این آش و درست کردن آن کمی زمان‌بر خواهد بود. طرز تهیه آش دوغ سرعین به این صورت است که ابتدا نخودها را از شب قبل در آب بخیسانید (حداقل ۴ ساعت باید در آب خیسانده شوند) تا نفخ آن گرفته شود. علاوه بر نخود به تخم مرغ، سیر، برنج، دوغ، شوید، گشنیز و تره برای آماده کردن این آش نیاز است.

وقتی که نخودها را خیساندید آن‌ها را شسته و در یک قابلمه بریزید و دو لیوان آب هم در قابلمه ریخته و بگذارید تا نخودها به طور کامل بپزند و نرم شوند. در یک قابلمه دیگر برنج را شسته و روی حرارت قرار دهید تا نرم شود و تخم مرغ‌ هم به مقدار لازم به برنج اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا تخم مرغ و برنج به طور کامل مخلوط شده و یک‌دست شوند.

طرز تهیه آش دوغ سرعین

برای اینکه آش لعاب بیشتری داشته باشد از آرد گندم استفاده می‌کنند و به مقدار خیلی کمی به آش اضافه می‌کنند. پس از آرد، نوبت به افزودن دوغ است که وقتی دوغ را اضافه کردید باید آش را هم بزنید تا یک‌دست شود. توجه داشته باشید که تمام این کارها باید روی حرارت ملایم گاز انجام شود. در این مرحله بگذارید تا دوغی که در آش ریختید به نقطه جوش برسد.

حال نخودهایی را که در قابلمه‌ای جداگانه پختید، همراه با ادویه‌جات و نمک به آش اضافه کنید. بعد از تمام این مراحل نوبت به سبزی آش می‌رسد که ابتدا باید آن‌ها را بشویید و بعد از اینکه آبشان رفت، خردشان کنید؛ دقت کنید که سبزی‌ها را کمی درشت خرد کنید و ریز نباشند. این سبزی‌ها را درون قابلمه ریخته و مدتی هم بزنید تا همه مواد دورن قابلمه یک‌دست شوند. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده تا آش آرام آرام بپزد و جا بیافتد.

وقتی که آش چند ساعتی روی حرارت قرار داده شد و به طور کامل جا افتاد آماده خوردن است. در انتها این آش خوشمزه را در ظرف بریزید و روی آن را با پیاز داغ و یا نعنا داغ تزئین کنید و به همراه خانواده از خوردن چنین غذای لذیذی لذت ببرید و نوش جان کنید. البته ناگفته نماند که خیلی از افراد هم هستند که این آش با ذائقه آن‌ها سازگار نیست و از خوردن آش دوغ متفرند. این طرز تهیه آش دوغ برای کسانی است که به این غذا علاقه دارند.

این مطلب را هم بخوانید
دریاچه سلیمان ، جادویی ترین و اسرارآمیز ترین دریاچه ایران

طرز تهیه آش دوغ اردبیل

اردبیل یک شهر باستانی و مهم در ایران به شمار می‌رود که قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد به همین دلیل است که آثار تاریخی و بناهای قدیمی بسیاری در آن مشاهده خواهید کرد. جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های این شهر، شما را به تماشای آن‌ها دعوت خواهد کرد. پس از گردش در این شهر، نیاز است تا دلی از عزا در آوردید و غذایی نوش جان کنید. اگر به اردبیل سفر کردید واقعا حیف است که غذاها، مخصوصا آش دوغ‌های آن را نچشید.

شاید قصد سفر به اردبیل را نداشته باشید اما بخواهید آش دوغ‌های معروف آن را برای یک بار هم که شده امتحان کنید. بنابراین ما طرز تهیه آش دوغ اردبیل را برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم تا بتوانید این آش لذیذ را در خانه‌های خودتان درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. هر چند اردبیلی‌ها به درست کردن این آش‌ حرفه‌ای تر هستند و مطمئنا خوشمزه‌تر هم درست می‌کنند.

مواد اولیه

برای درست کردن این آش دوغ ابتدا باید مواد اولیه آن را تهیه کنید؛ این مواد موردنیاز شامل

  • ماست،
  • برنج،
  • نخود،
  • دوغ،
  • تخم مرغ،
  • سبزیجات معطر مثل گشنیز و تره،
  • گوشت چرخ کرده گوسفندی با چربی خیلی کم،
  • ادویه‌جات مانند فلفل سیاه و نمک، روغن و کمی هم نعنای خشک شده برای تزئین آش

برای آماده سازی و پخت چنین آشی حدود یک ساعت و نیم الی دو ساعت زمان می‌برد.

اردبیل آش دوغ

پخت آش دوغ تبریز

حال که مواد اولیه را تهیه کردید به سراغ درست کردن آش می‌روید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماست را حدود ۱۰ دقیقه با همزن، آنقدر هم بزنید تا کامل شل شود. پس از آن آرام آرام دوغ را به مقدار لازم به ماست اضافه کنید و باز هم مواد را هم بزنید تا ماست و دوغ با هم مخلوط شده و یک‌دست شوند. داخل این ترکیب یک تخم مرغ هم می‌زنیم.

شاید از خودتان سوال کنید که علت زدن تخم مرغ درون این آش چیست؟! در جواب باید گفت که این تخم مرغ مانع از بریدن دوغ حین پخت می‌شود؛ بنابراین زدن تخم مرغ اجباری است و از زدن آن اجتناب نکنید. وقتی تخم مرغ را به آش اضافه کردیم این مخلوط را هم بزنید تا مواد آن کاملا یک‌دست شوند.

سعی کنید برای هم زدن آش از قاشق‌های چوبی بزرگ استفاده کنید؛ چون این آش نیاز به هم زدن‌های طولانی مدت آن هم روی حرارت دارد و اینگونه قاشق‌های فلزی زودتر داغ شده و احتمال اینکه دستتان بسوزد زیاد است؛ به همین جهت است که استفاده از قاشق‌های چوبی پیشنهاد می‌شود. به محض اینکه تخم مرغ مخلوط شد یک پیمانه برنج را شسته و به قابلمه آش اضافه کنید؛ البته زیاد و کم بودن برنج به مقدار آشی که می‌خواهید درست کنید بستگی دارد.

وقتی برنج را به بقیه مواد اضافه کردید مرتب آش را هم بزنید تا دوغی که درون آن است نبرد و به غلظت مناسبی برسد. وقتی که آش چند تا قل زد و جوشید نوبت به افزودن گوشت چرخ کرده می‌رسد. گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه‌جات مثل فلفل و نمک و پیاز رنده شده‌ای که آب آن گرفته شده باشد مخلوط کرده و کمی نعنا خشک هم به آن بزنید؛ حال گوشت را ورز دهید تا مواد تشکیل دهنده آن یک‌دست شود.

وقتی گوشت چرخ کرده را درسن کردید آن‌ها را قل قلی کرده و در روغن سرخ کنید. در این مرحله باید سبزی‌هایی را که خرد کرده‌اید درون قابلمه بریزید؛ در صورتی که برگ سیر تازه داشتید حتما به آش اضافه کنید، چون افزودن این برگ سیر طعم ویژه و خاصی را به آش دوغ شما می‌دهد. بیشتر افراد از سبزی‌های آشی استفاده می‌کنند که به کار بردن برخی سبزی‌های دیگر به خوشمزه‌تر شدن آش می‌افزایند که همه این‌ها به سلیقه آشپزی شما بستگی دارد.

در این مرحله نخودهایی که از چند ساعت قبل درون آب خیسانده‌اید را به آش اضافه کنید و بگذارید تا آش روی حرارت ملایم بپزد تا کامل جا بیافتد. بعد از پخته شدن آش آن را در ظرفی ریخته و با سیر داغ و نعنا داغ روی آن را تزئین کنید. اگر به خوردن گوشت قل قلی در این آش مایل نیستید می‌توانید آن را حذف کنید؛ چون اجباری نیست.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین زمان مسافرت به اردبیل

تنها نکته‌ای که باید در تهیه این آش به آن دقت کنید این است که از ریختن سبزی جعفری در این آش اجتناب کنید؛ زیرا طعم آش را به طور کلی عوض می‌کند. نعنا داغ و سیر داغ هم که برای تزئین آش به‌کار برده می‌شوند، اختیاری بوده و صرفا جهت زیبایی و خوشمزه‌تر شدن آن استفاده می‌شوند. حالا این آش آماده است و می‌توانید در کنار یک‌دیگر این آش داغ را نوش جان کنید.

طرز تهیه آش دوغ تبریز

شهر تبریز یکی از شهرهای قدیمی و پر اهمیت ایران است که مرکز استان آذربایجان بوده و از لحاظ اقتصادی، بازرگانی، نظامی، فرهنگی، سیاسی و ارتباطی در موقعیت خوبی قرار دارد. تبریز به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران جاذبه‌های بی‌شماری دارد که با سفر به این شهر زیبا از همه آن‌ها بازدید خواهید کرد. بعد از گشت‌وگذار در تبریز برای صرف وعده‌های غذایی به غذاخوری‌ها خواهید رفت که خوردن آش دوغ‌های معروف آن را فراموش نکنید.

اگر به تبریز هم سفر نکردید می‌توانید این آش خوشمزه را در خانه به راحتی درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. طرز تهیه آش دوغ تبریز تقریبا شبیه به آش دوغ‌های سرعین است؛ اما کمی متفاوت‌تر از آن. مواد اولیه برای تهیه این آش شامل برنج، نخود، سیر، دوغ، سبزی آشی و ادویه‌جات است که مقدار آن‌ها بستگی به تعداد نفرات و حجم آشی که می‌خواهید درست کنید بستگی دارد.

برای درست کردن آش دوغ تبریزی‌ها مثل آش دوغ‌های قبل باید نخود‌ها را از قبل بخیسانید و بگذارید تا بپزند. وقتی نخود‌ها نرم شدند همراه با کمی نمک و آب بگذارید تا بجوشند، در همین حین برنج را شسته و درون قابلمه بریزید. وقتی برنج نیمه پخت شد آن را آبکشی کرده و به قابلمه نخودها اضافه کنید. پس از چند دقیقه بعد سبزی‌های آشی که شامل جعفری، شوید و تره هستند را به درون قابلمه اضافه کنید.

آش دوغ شهر تبریز

حین پخت آش سعی کنید درب قابلمه را نگذارید چون باعث تیره شدن رنگ سبزی‌ها می‌شود. نیازی نیست که برای پخت آش، آب درون قابلمه بریزید؛ زیرا قصد بر این است که به آش، دوغ اضافه کنید. پس در این مرحله دوغ را به آرامی به آش اضافه کرده و همزمان هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط و یک‌دست شوند. می‌توانید از دوغ پاستوریزه استفاده کنید؛ اما اگر از دوغ محلی استفاده کنید آش خوش‌طعم‌تر می‌شود.

وقتی که دوغ را اضافه کردید پس از گذشت چند دقیقه نمک و فلفل آن را بچشید و ببینید که اگر باز هم نیاز بود دوباره ادویه‌جات را به آش بیافزایید. وقتی آش کاملا جا افتاد آن را از روی حرارت برداشته و در ظرفی بریزید. با نعنا و سیر می‌توانید روی آش را تزئین کنید. برخی از افراد حین خوردن آش سیرها را نگینی خرد کرده و دورن آش می‌ریزند و برخی دیگر هم با پیاز و نعنا این سیرها را درون روغن تفت می‌دهند که این‌ها به مزاج و سلیقه شما بستگی دارد.

این آش به علت وجود دوغی که در آن است کمی ترش بوده و برای اینکه فشارتان نیافتد حتما در کنار آن از نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنید. برخی از مردم تبریز مثل اردبیلی‌ها به آش تخم مرغ هم می‌زنند. خوردن این آش داغ و مقوی آن هم در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان فوق‌العاده است. اگر در فصل زمستان به تبریز سفر کردید حتما آش دوغ‌های آن را امتحان کرده و لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

بیشتر بخوانید: آش دوغ تبریز

در آخر

در این مقاله از سپنجا با طرز تهیه آش دوغ‌ شهرهای سرعین، اردبیل و تبریز آشنا شدید و دانستید که همه آن‌ها تقریبا شبیه به هم درست می‌شوند؛ اما مزه و طعم هر کدام بسیار متفاوت است. اگر قصد سفر به این شهرها را ندارید خیلی راحت می‌توانید این آش دوغ خوشمزه را در منزل خود درست کنید و همراه با خانواده از خوردن آن لذت ببرید و نوش جان کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره آش دوغ‌های ذکر شده هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا