دیدنی های تبریز

آش دوغ تبریز + دستور پخت

تبریز در شمال غربی ایران قرار گرفته و اکنون به‌خاطر موقعیت جغرافیایی، آثار تاریخی و جذابیت‌هایش به عنوان یکی از مقاصد گردشگری از آن یاد می‌کنند. این شهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی از فرهنگ غذایی غنی برخوردار است.  آش دوغ تبریز یکی از آش دوغ‌های بی‌نظیر در ایران به حساب می‌آید که از چندین سال پیش تاکنون در میان مردم رواج داشته است.

تبریز به دلیل پیشینه دور و درازی که دارد، غذاهای سنتی بسیاری هم در آن یافت می‌شود و علاوه بر آش دوغ، غذاهای دیگری هم وجود دارد که با طرز تهیه آنها آشنا شوید. اگر در فصل زمستان به تبریز سفر کنید سرمای هوا در کنار داغی این آش می‌تواند ترکیب خوبی باشد و لحظات خوشی را برایتان رقم بزند. در این مقاله، سپنجا قصد دارد تا شما را با فرهنگ غذایی و آش دوغ تبریز که یکی از غذاهای سنتی آن است آشنا کند؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شهر تبریز

تبریز یکی از کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود که به دلیل قدمت طولانی‌اش آثار گرانبهایی را در خود جای داده است. در جای جای آن می‌توانید این آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان را ببینید. در استان آذربایجان شرقی شهری به عنوان مرکز این استان و همچنین کلان شهر در نظر گرفته شده است که تبریز نام دارد. شهر تبریز قدمتی طولانی داشته و امروزه به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری به شمار می‌رود که هر ساله عده کثیری از مردم در اقصی نقاط دنیا به این شهر سفر می‌کنند و لحظات خوب و خاطره‌انگیزی را برای خود و همراهانشان رقم می‌زنند.

جمعیت تبریز بر اساس سرشماری‌ها و آماری که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت حدود ۱.۵۵۸.۰۰۰ نفر است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، سازمان کنفرانس اسلامی، طرحی به نام شهرهای نمونه گردشگری ایجاد کرده بود و سپس در سال ۲۰۱۸ میلادی شهر تبریز هم جزء این شهرها بود و آن زمان بود که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معرفی شد.

برای اجاره سوئیت در تبریز روی لینک کلیک کنید.

شهر تبریز

تاریخچه تبریز

شهر تاریخی تبریز در طول دوران‌های مختلف همواره مورد توجه حکومت‌ها و افراد بوده و در دورانی هم به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شده است. این شهر زیبا در دوران حکومتی چوپانیان، صفویان، اتابکان، ایلخانیان، آق‌قویونلوها، خوارزمشاهیان و قاجاریان پایتخت ایران و در مرکز توجه بوده است؛ مخصوصا در زمان ایلخانیان که این شهر از مهم‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رفت.

تبریز در دوران ایلخانی‌ها به اوج شکوفایی خود رسید؛ طوری که در زمان حکومت اباقا خان (دومین پادشاه سلسه ایلخانیان) این شهر به عنوان قلمرو این سلسه انتخاب شد. جنبش مشروطه از این شهر شروع شد که پس از گذشت سال‌ها به اولین پایتخت جهان اسلام معرفی شد و این نام زیبا را گرفت. نام این شهر در هر دورانی متفاوت بوده؛ طوری که شهر تبریز کنونی را با القابی دیگر مثل شهر بدون گدا صدا می‌زدند.

چون مردم آذربایجان مخصوصا مردم تبریز مردمانی پرتلاش و سخت‌کوش هستند، گدایی و یا همان تکدی‌گری را روش مناسبی برای رسیدن به درآمد نمی‌دانند؛ به همین دلیل هم بوده که درگذشته، به آن شهر بدون گدا می‌گفتند. یکی دیگر از لقب‌های تبریز، شهر شکلاتی است و چون به ۶۰ کشور جهان شکلات صادر می‌کند این نام را به خود گرفته است. تاریخ اینشهر تبریز بسیار گسترده است و هر چه از آن بگوییم باز هم کم گفته‌ایم.

فرهنگ غذایی شهر تبریز

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد شهر تبریز یکی از شهرهای تاریخی ایران است؛ بنابراین انتظار می‌رود تا غذاهای سنتی اصیلی هم در آن پخت شود. مردم تبریز با مهارت خاصی به آشپزی و پختن غذاهای محلی می‌پردازند و عطر خوشمزه و لذیذ غذاهایشان در کوچه پس کوچه‌های آن به مشامتان خواهد رسید. واقعا حیف است که به تبریز سفر کنید و طعم بی‌نظیر غذاهای محلی آن را نچشید.

وقتی به رستوران‌ها یا غذاخوری‌های تبریز سر می‌زنید با منوی رنگارنگ و جذابی روبه‌رو می‌شوید که هر گونه غذایی را می‌توانید سفارش دهید و نوش جان کنید؛ در میان تمام غذاها، آش دوغ‌ تبریز که بسیار هم معروف است را فراموش نکنید و حتی اگر شده به صورت پیش غذا میل کنید. در ادامه لیستی از غذاهای سنتی تبریز را بریتان شرح خواهیم داد.

فرهنگ غذایی شهر تبریز

غذاهای سنتی معروف تبریز

کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، آش دوغ، دلمه کلم، خورش هویچ، کوکو لوبیا سبز، تره شورباسی (قورما شورباسی)، شیر پلو (سوتی پلو)، قیقاناخ یا خاگینه، کباب بناب، جغور بغور، آش آبغوره، آش اوماج، آش ماست، آش میوه، آش گوجه فرنگی، داش کلم آشی، آش شیله عدس، آش گوشواره، دویماج، قارنی از جمله غذاهای معروف تبریز هستند.

این مطلب را هم بخوانید
غذاهای محلی تبریز + معرفی 7 غذای خوشمزه

اگر به شهر تبریز سفر کرده باشید و چنین غذاهایی را امتحان کنید و بچشید مطمئن باشید که باز هم برای خوردن این غذاها راهی سفر به تبریز خواهید شد. همه این غذاهای محلی به یک طرف و آش دوغ تبریز هم به طرفی دیگر؛ زیرا آنقدر طعم لذیذی دارد که از خوردن آن سیر نمی‌شوید. این آش علاوه بر مزه و طعم فوق‌العاده‌اش، بسیار مقوی و پرخاصیت است؛ بنابراین نباید از خوردن آن غافل ماند.

بیشتر بخوانید: بازار تبریز کجاست؟

غذاهای سنتی معروف تبریز

آش دوغ تبریز

آش دوغ تبریز یکی از بهترین، معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های ایران است که به صورت‌های مختلفی آن را طبخ می‌دهند. این آش لذیذ را در هر شهری از ایران می‌توانید پیدا کنید؛ اما در برخی از شهرها معروف‌تر و مشهورتر است و نسبت به دیگر شهرها بسیار خوشمزه‌تر هم هستند. آش دوغ‌های رشت، سرعین، شیراز، مازندران، تبریز، اردبیل و… در کشور ایران زبانزد خاص و عام هستند و واقعا جای افسوس است که به این شهرها سفر کنید و آش دوغ‌های آنجا را نوش جان نکنید.

طرز تهیه آش دوغ تبریز

شاید وقت و شرایط سفر به تبریز را نداشته باشید و بخواهید آش دوغ خوشمزه این شهر را بچشید که در این صورت تنها راه یاد گرفتن طرز پخت آن است. برای اینکه آش دوغ تبریز را درست کنید ابتدا باید مواد اولیه موردنیاز این غذا را تهیه کنید. مواد موردنیاز برای این آش شامل برنج، دوغ، نمک و فلفل، سبزی‌های معطر، نخود و سیر هستند که باید به مقدار مورد نیاز و به تعداد نفرات این مواد را به آش اضافه کنید.

برای پخت آش ابتدا باید از شب قبل تمام نخودها را در آب بخیسانید و آب آن را ۳ بار عوض کنید. نخودهای خیس خورده را در قابلمه بریزید و همراه با کمی آب بگذارید تا کامل بپزند. وقتی پخت نخودها به اتمام رسید نوبت به برنج می‌رسد و باید به مقدار موردنیاز و تعداد نفرات پیمانه کرده و آن‌ها را پاک کنید، سپس قابلمه‌ای را پر از آب کرده و همراه با نمک روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید.

برنج‌های شسته شده را در این قابلمه بریزید و هر چند دقیقه یک بار آن را ببینید که پخته یا نه؛ و هنگامی که پخت، آن را آبکش کرده و به قابلمه نخودها اضافه‌اش می‌کنیم. حالا نوبت به افزودن سبزی‌های مخصوص اش است. سبزی‌های آشی شامل سبزی‌های معطری مثل شوید، جعفری، تره و… هستند که ابتدا آن‌ها را پاک کرده و پس از شستشو، از طریق سبزی خردکن و یا با چاقو باید همه را خرد کنید و مخلوط کنید.

طرز تهیه آش دوغ تبریز

حالا سبزی‌های آشی را به قابلمه اضافه می‌کنیم و کمی نمک هم می‌ریزیم. در قابلمه را در این مرحله نگذارید؛ زیرا رنگ سبزی‌ها را سیاه و کدر می‌کند. پس از گذشت کمی نوبت به دوغ می‌رسد که آن را به تدریج به آش اضافه می‌کنیم. دقت کنید که آش نیازی به آب ندارد و از دوغ به جای آن استفاده می‌شود. وقتی دوغ را به قابلمه اضافه کردید درب آن را به هیچ عنوان نگذارید؛ چون احتمال دارد که دوغ بریده بریده شود.

آش دوغ تبریز توسط خود تبریزی‌ها به طرز معجزه‌آسایی خوشمزه می‌شود، چون قلق‌های آن را به درستی می‌دانند. وقتی که دوغ را هم به آش اضافه کردید باید حدود یک ربع بمانید و سپس کمی فلفل هم به آن بیافزایید و در صورتی هم که نمک کافی نداشت می‌توانید نمک هم همراه با فلفل اضافه کنید. با کمی چشیدن از آش متوجه مقدار تندی و شوری آش خواهید شد. وقتی آش جا افتاد می‌توانید با نعنا داغ و پیاز داغ آن را تزئین کرده و نوش جان کنید.

مطالعه بیشتر: طرز تهیه آش دوغ سرعین / اردبیل و تبریز

رستوران‌های تبریز

در شهر تبریز رستوران‌های درجه یک و ناب وجود دارند  که برخی از آن‌ها لاکچری و مدرن و برخی هم سنتی هستند و در آن‌ها می‌توانید به همراه خانواده و یا دوستان غذاهای محلی و خوشمزه را سرو کنید. البته باید گفت که آش دوغ تبریز را در همه رستوران‌های این شهر حتی در همه رستوران‌های سنتی‌اش پیدا نخواهید کرد و اینطور نیست که در هر رستورانی بتوانید این آش را سفارش دهید و تنها برخی از آن‌ها آش دوغ در منوی آن‌ها موجود است.

رستوران حاج علی، رستوران برکه، رستوران گازماخ، رستوران سنتی و باغ آنا، رستوران قرآنی، رستوران وحید، رستوران حاج مجید، رستوران جلالی، رستوران اجاق، رستوران ایمانی، چلوکبابی باختر، چلو کبابی مهران، رستوران قائم مقام فراهانی، رستوران ایپک یولی، رستوران نفیس، دیزی سرای محمدی، رستوران مظفریه، کباب سرای ریحان، رستوران دلستان، رستوران بام تبریز و… از رستوران‌های معروف و خوب تبریز هستند.

رستوران های تبریز

اقامت در تبریز

اگر از آش دوغ‌ تبریز خوردید و گشتی هم در شهر زدید نوبت به استراحت می‌رسد. برای اقامت در تبریز هتل‌ها، ویلاها و سوئیت‌های بی‌شماری وجود دارند که می‌توانید طبق سلیقه و همچنین مقدار هزینه‌ای که قرار است برای رزرو انجام دهید یکی از آن‌ها را برای استراحت و ماندن انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر تاریخی اسکو در آذربایجان شرقی

هتل بین‌المللی تبریز، هتل پارس ائل گلی، هتل لاله پارک، هتل شهریار، هتل فرید، هتل آزادی، هتل لاله کندوان، هتل پتروشیمی، هتل گسترش، هتل آپارتمان استقبال، هتل کاسپین، هتل آپارتمان ارس، هتل آیدا، واحد اقامتی جهانگردی تبریز، هتل اهراب، هتل آپارتمان زیبا، آپارتمان صائب، آپارتمان ایرانیان، هتل سینا، آپارتمان نوبر، آپارتمان ائل آی، هتل ارسی، سهند، دریا، سارای، ونوس و… از جمله هتل‌ها و اقامتگاه‌های تبریز هستند.

مطالعه بیشتر: لیست مراکز خرید تبریز

آداب و رسوم مردم تبریز

مردم تبریز مردمانی مهربان و خونگرم هستند که به زبان ترکی صحبت می‌کنند و لهجه آن‌ها متفاوت است. لهجه مردم این شهر به ترکی آذری و یا آذربایجانی مشهور است و بیشتر آن‌ها چنین لهجه‌ای دارند. از جمله خصوصیات مردم تبریز می‌توان به تعصب، میهن‌دوستی، مهمان‌نوازی، ذوق هنری، اتحاد و… اشاره کرد.

مراسمات خاصی در شهر تبریز برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها تکم گردانی نام دارد. این مراسم زیبا قبل از آمدن فصل بهار انجام می‌شود. تکم به معنای بز نر است که یک مجسمه چوبی از این بز را درست کرده و کوچه به کوچه شهر آن را می‌چرخانند و نوید آمدن فصل سرسبز و زیبای بهار را می‌دهند.

مراسم بایرام پاپی یکی دیگر از مراسمات بومی مردم تبریز است که قبل از عید برگزار می‌شود. این مراسم برای عروس‌هاست طوری که ۲۰ روز قبل از نوروز و تا شب چهارشنبه‌سوری تمام پدر و مادرهایی که دخترشان تازه به خانه بخت رفته، غذا می‌فرستند. البته این مراسم در صورتی انجام می‌شود که پدر و مادر در قید حیات باشند.

مراسمات عروسی، خواستگاری، عقدکنان، حنابندان در تبریز با آداب و رسوم سنتی خاصی برگزار می‌شوند. موسیقی‌های محلی آذربایجان هم جزئی از فرهنگ بومی تبریز به حساب می‌آیند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها عاشیق لر است که در تمام کشور ایران شناخته شده و برای مردم تبریز هم از جایگاه خاصی برخوردار است. در کنار این موسیقی‌ها رقص فوق‌العاده جذابی هم دارند که جزء رقص‌های بومی این منطقه است.

آداب و رسوم مردم تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

برای سفر به تبریز قبل از هر چیز باید آب و هوای آنجا را بررسی کنید تا بعد به مشکل برنخورید. آب و هوای تبریز به دلیل اینکه در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته زمستان‌های بسیار سردی دارد و سرما در ماه‌های دی و بهمن به اوج خود می‌رسد. بهار و تابستان‌های تبریز خنک و دلپذیر است و برای سفر بسیار مناسب هستند. خیلی از افراد، به سفر در زمستان علاقه دارند و خوردن آش دوغ تبریز وسط این سرمای زمستان حسابی می‌چسبد.

جاهای دیدنی تبریز

شهر تاریخی و باستانی تبریز در یک منطقه فوق‌العاده قرار داردو علاوه بر اینکه در موقعیت جغرافیای خوبی است در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و همواره در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. طبیعت سرسبز و باطراوت، کوهستان‌ها، آب و هوای مطلوب تبریز در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی باعث شده تا این شهر به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری شناخته شود.

پس از خوردن آش دوغ تبریز نوبت به گردش در شهر و بازدید از جاذبه‌هاست. بازار تبریز، مسجد کبود، موزه آذربایجان تبریز، مسجد کبود، کوه عینالی، کوه‌های آلا داغ لار، ربع رشیدی، تالاب قوری گل، ائل گلی، خانه مشروطه، ارگ تبریز، خانه پروین اعتصامی، خانه استاد شهریار، باغ فتح آباد، کلیسای مریم مقدس، عمارت شهرداری تبریز، خانه بهنام، حمام نوبر، خانه لاله‌ای، مدرسه رشیدیه و… از جمله مکان‌های دیدنی و جذاب در شهر تبریز هستند.

جاهای دیدنی تبریز

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا در مورد طرز تهیه آش دوغ تبریز، شهر زیبا و تاریخی تبریز و همچنین مردمان خونگرم و مهربانش توضیح دادیم. دانستید که مردم تبریز فرهنگ بومی خاصی دارند و غذاهای سنتی آن‌ها نیز از این فرهنگ الهام گرفته‌اند. شهر تبریز با آثار تاریخی ارزشمندی که دارد به شهری باستانی و تاریخی شناخته می‌شود و هر ساله عده کثیری از مردم از اقصی نقاط دنیا برای بازدید از این شهر زیبا و جاذبه‌های بی‌نظیرش راهی سفر به این منطقه می‌شوند.

اگر شما هم آش دوغ خوشمزه تبریز را نوش جان کرده‌اید، لطفا نظرات ارزشمند خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا