جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به جزیره خارک

برای سفر به هر کجای جهان یا گردش و تفریح در هر مکانی، باید قبل از بستن کوله بار سفر، با اطلاعات مورد نیاز مقصد و تمام ویژگی‌های آن آشنایی کاملی داشته باشید تا در سفر به آنجا با علم و آگاهی بیشتری وارد مکان مورد نظر شوید. در سفر به جزیره خارک نیز همین موضوع صدق می‌کند و ما در ادامه مطلب هر آنچه را که در رابطه با این جزیره‌ی زیبا مورد نیاز است را بیان خواهیم کرد تا با اطلاعات کامل‌تری به خارک سفر کنید و از دیدن زیبایی های آن لذت ببرید. در ادامه مطلب با سپنجا همراه باشید.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی جزیره خارک

 خارک که در بین مردمش خارگ خوانده می‌شود، یکی از دو جزیره‌ی مهم از نظر اقتصادی در ایران است که در شمال غربی بوشهر و در ۳۵ کیلومتری بندر گناوه واقع شده است و از نظر تقسیمات کشوری جزوه شهرستان بوشهر و توابع استان بوشهر است.

این جزیره‌ی مسکونی که جلال آل احمد آن را دُر یتیم خوانده است یکی از جزایر زیبای ایران به شمار می‌رود و افراد بهره‌های اقتصادی زیادی از آن می‌برند. کمتر کسی فکر رفتن به این جزیره‌ی زیبا به سرش میزند، چرا که خیلی‌ها به عنوان کارگر برای پول در آوردن به این مکان می‌آیند و چون در قسمت‌های مسکونی و بسیار شلوغ کار می‌کنند نمیدانند که این جزیره جاهای دیدنی و آب هوای خوبی دارد که با دیدن آنها می‌توانند لذت برد.

ظهور این پدیده‌ی زیبا در نقشه‌ی اروپا  به قرن ۱۶ بازمی‌‌گردد، درست زمانی که این جزیره نقش خود را به خوبی برای تمام مردم جهان ایفا کرده و کشورهای  انگلیس و هلند به خوبی ارزش این جزیره را از نظر نظامی و امور بازرگانی  فهمیدند.

همچنین این جزیره با اینکه وسعت زیادی ندارد، اما از نظر باستان شناسی و نقشه کشی مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفت و زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوانی دارد.

آب و هوا ی خار‌ک

در سفر به جزیره خارک شما شاهد آب و هوایی معتدل و مرطوب خواهید بود که تابستان‌های گرم و زمستان‌های نیمه سردی دارد؛ ولی با این حال در سفر به این جزیره نمی‌توان بی تفاوت بود و در رفتن به آنجا تاخیر کرد، چرا که این جزیره پر از زیبایی‌ها و دیدنی‌هایی است که حتی اگر دمای هوا به بالا ۱۰۰ درجه برسد شما باز هم تمام لذت را از سفر به آنجا خواهید برد.

با اینکه خارگ یک جزیره‌ی نفتی است و در برخی از اماکن صنعتی آن به خاطر نفت آلودگی هوا دیده میشود اما شما این هوای ناپاک را نمی‌توانید در همه جای این جزیره ببینید و تنها در اماکن صنعتی و شغلی آن دیده میشود و اگر به قصد کار به این جزیره می‌روید توصیه میکنم قبل از رفتن به محل کار اول یک گشتی در اطراف و دیدنی‌های خارک بزنید تا تصویر ذهنی مخربی که همکاران و دوستان از آب و هوای خارک برای شما توضیح داده‌اند از بین برود و حس آرامش واقعی را به دست بیاورید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چالوس و معرفی شهر زیبای چالوس، چه شناختی از شهر چالوس دارید؟

مطالعه کنید: معرفی زیباترین جزایر ایران

آب و هوای جزیره خارک

جاذبه های دیدنی برای بازدید در سفر به جزیره خارک

از آنجا که این جزیره جزو منابع مهم کشورمان و یکی از قدیمی‌ترین جزیره‌های ایران به شمار می‌رود، پر از جاذبه های تاریخی و دیدنی است که حتی با رفتن کنار ساحل این جزیره هم می‌توانید از زیبایی‌های آن بهره ببرید.

در ادامه مطلب ما بهترین جاذبه های تاریخی/ تفریحی جزیره ی خارک را به شما معرفی میکنیم تا با اطلاعات بیشتری به آنجا سفر کنید.

سنگ نوشته هخامنشی

یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌هایی که شما در سفر به جزیره خارک مشاهده خواهید کرد کتیبه‌ی هخامنشی است که قدمتی چند هزار ساله دارد و از دوره‌ی هخامنشی برای نوادگان و آیندگان (یعنی ما) بر جا گذاشته شده، که ما هم باید در قبال این جاذبه‌ی زیبا خودمان را مسئول بدانیم و در بازدید از آنجا کوچکترین صدمه و آثاری از خود بر روی این کتیبه بر جای نگذاریم.

دیدن این جاذبه‌ی زیبا شما را به سال‌های خیلی دور و روزگار نیاکان در دوره‌ی هخامنشیان می‌برد، که خط و طرز نوشتنشان چگونه بوده است.

این مکان یک پدیده برای باستان شناسان و افراد علاقه مند به تاریخ است چرا که خیلی زیبا بر روی یک تخته سنگ مرجانی، در ابعاد ۱۱۶ در۸۵ کنده کاری شده و با خطوط زیبای میخی بر روی آن نگاشته شده است که قدیمی‌ترین سند نام برده شده‌ی خلیج فارس است.

سنگ نوشته هخامنشی

گورستان باستانی

در قسمت‌های کوهستانی جزیره‌ی خارک گورستانی دیده می‌شود که یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این جزیره به شمار می‌رود و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است و بیشتر به علاقه مندان به تاریخ توصیه می‌کنیم که از آن دیدن کنند.

زمان ساخت و قدمت این گورستان به طور دقیق و عددی معلوم نیست، اما از قبرهای کوتاه و مدخل‌های کوتاه آن می‌توان پی برد که قدمت آنها به دوره‌ی زرتشتی‌ها باز می گردد، همچنین بر روی برخی از قبرهای آن صلیب هایی حک شده که نشان می‌دهد متعلق به مسیحیان است.

مطالعه کنید: آشنایی با بهترین سوغات و صنایع دستی شهرهای ایران

امام زاده میر محمد حنیفه

امام زاده میر محمد حنفیه یک بنای بسیار قدیمی در جزیره‌ی خارک است که به عنوان با ارزش‌ترین و مهم‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی جزیره خارک شناخته شده است. این بنا در شهرستان بوشهر و در جنوب جزیره ی خارک واقع شده و قدمت آن به سال ۷۳۸ هجری قمری باز می‌گردد، که در دوره‌ی حکومت سلجوقیان در ایران بنا شده است.

این سازه از کاهگل ساخته شده و دارای دو گنبد مثلثی شکل و هرمی است که یکی کوچک که به آن مدور و دیگری بزرگ و به آن مضرس می گویند.

این مطلب را هم بخوانید
پارک جنگلی شیان لویزان، زیباترین پارک جنگلی در استان تهران

برای افرادی که در سفر به جزیره خارک به دنبال معماری‌های تاریخی و قدیمی و صد البته زیبا و جذاب هستند، این بنا، مکان بسیار خوبی است، چرا که داخل آن نیز کاشی کاری شده و نمای بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

نام گذاری این بنا به کتیبه‌ی داخل آن باز می‌گردد که بر روی آن این عبارت نگاشته شده : هذه المشهد امیرالمومنین محمد بن امیرالمومنین علی (ع)؛ و گفته شده امام زاده میر محمد حنفیه از فرزندان حضرت علی (ع)  است و همین هم سبب شه که این مکان به یک زیارتگاه نیز تبدیل شود؛ علاوه بر آن در آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

سفر به‌ جزیره ‌خارک

اطلاعات کلی در سفر به جزیره خارک

با وجود اینکه این جزیره، صنعتی و نفتی است و در برخی از اماکن آن آلودگی هوا دیده می‌شود، که آن هم مربوط به نفت و کارخانه جات اطراف این جزیره است، در مجموع محل بسیار خوبی برای گردش و تفریح است و تنها بخش کوچکی از آن صنعتی و هوای ناپاکی دارد وگرنه آب و هوای خارک بسیار خوب و معتدل است.

برای دسترسی به این جزیره، از راه‌های دریایی، باید اول به بندر بوشهر یا بندر گناوه بروید و در صورتی که وضعیت آب و هوای دریا خوب و مساعد بود از طریق کشتی به این جزیره رفت و برگشت داشته باشید.

خارک تصویر متفاوت و جلوه‌ دیگری را از طبیعت به رخ ما میکشد چرا که نوع خاک و آب و هوا و تمام زیبایی‌هایش متفاوت و زیبا هستند و به شما در ساختن لحظات خوش و روزی زیبا و به یادماندنی کمک خواهند کرد . از آنجا که این جزیره دارای نفت است و کارخانه‌جات و شرکت‌هایی در این جزیره وجود دارند، بیشتر کسانی که به این جزیره می‌روند به قصد کار به آنجا سفر می‌کنند و این جزیره معروفیت کمی نسبت به مشهور بودنش از نظر داشتن منابع طبیعی دارد. اما با این حال سفر به جزیره خارک جزوه بهترین انتخاب‌ها برای گردشگران  و باستان شناسان است.

کلام آخر…

در این مقاله از سپنجا سعی کردیم که تمام اطلاعات در رابطه با جزیزه خارک را برای شما بازگو کنیم تا در سفر به این جزیره‌ی زیبا و تاریخی از بهترین جاذبه‌ها و زیباترین امکان آن دیدن کنید و در بازدید از آنها لحظات خوشی را سپری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 19 میانگین: 3.1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا