جاهای دیدنی ایران

معرفی زیباترین جزایر ایران

مقایسه جزایر ایرانی با یکدیگر و ارائه فهرستی از زیباترین جزایر ایران در حالی که همه آنها کاملاً خاص هستند، کار دشواری است. جزایری که قدمت برخی از آن‌ها به هزاران سال پیش بر می‌گردد. ما در اینجا در مورد تمام مناظر زیبا، قبایل اسرارآمیز، موقعیت‌های جغرافیایی استراتژیک، حیات دریایی و خواص کشف نشده این جزایر که بیشتر در سراسر خلیج فارس و نه چندان دور از تنگه هرمز پراکنده شده‌اند، خواهیم گفت. نگاهی به لیست  بهترین جزایر ایران بیندازید تا کمی در مورد اقامت بعدی خود بدانید. همراه سپنجا باشید.

فهرست زیباترین جزایر ایران

شما می‌توانید در هر زمانی از سال جزایر زیبای ایران را تماشا کنید و هر بار چیز جدیدی را تجربه کنید. این جزایر دارای شگفتی‌های طبیعی و جغرافیایی خاص خود هستند و فراتر از آنچه که انتظارش را دارید، شگفت زده‌تان می‌کنند! آداب و رسوم و سنت‌های متنوعی که در این جزایر یافت می‌شود، آنها را برای جهانگردانان، نویسندگان و گردشگرانی که به دنبال چیزی منحصر به فرد هستند، به مکان جذاب‌تری برای بازدید تبدیل می‌کند.

در فهرست زیر می‌توانید زیباترین جزایر ایران را از مجموع ۴۲۷ جزیره بزرگ و کوچک بشناسید و از بودن در کنار آنها لذت ببرید:

جزیره قشم

ما می‌خواهیم فهرست خود را با جزیره‌ای آغاز کنیم که تحت الشعاع سایر جزایر کشور قرار گرفته است، اما به اندازه کافی مکان‌ها و تاریخ باورنکردنی دارد. قشم جزیره‌ای آفتابی در نزدیکی آب‌های زلال خلیج فارس است که در بین گردشگران ایرانی و خارجی بسیار محبوب شده است. این جزیره یکی از بزرگ‌ترین جزایر ایرانی است که بین دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد و در طول تاریخ ایران توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

بسیاری از گردشگران ایرانی حداقل یک بار یا بیشتر در سفرهای داخل کشور به قشم رفته‌اند و دلیل آن کاملاً آشکار است. حمل و نقل دریایی آسان و اینکه می‌تواند آخرین یا اولین توقف در یک مسیر جاده‌ای بسیار خیره کننده در سراسر ایران باشد، از مهم‌ترین دلایل محبوب بودن این جزیره است. این جزیره از زیباترین جزایر ایران است. از سواحل خلیج فارس، یک قایق کوچک می‌تواند مردم و اتومبیل‌ها را به جزیره منتقل کند و سفر به قشم را بیش از پیش خواستنی کند. این جزیره سفرهای زمینی و دریایی را پوشش می‌دهد.

پس از ورود به جزیره قشم، بخش‌های متعدد گردشگری طبیعی و دست ساز انسان برای گشت و گذار و لذت بردن در دسترس شماست. از جمله ذخایر طبیعی ۸۰۰۰ هکتاری جنگل حرا، بندر تاریخی لافت در مجاورت جنگل، غارهای متعددی مانند غار نمکی نمکدان که طولانی‌ترین غار جهان است، قلعه متروکه پرتغالی‌ها و همینطور دره مسحور کننده ستاره‌ها.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین زمان سفر به جنوب

جاهای دیدنی جزیره قشم

جزیره منطقه آزاد قشم در خلیج فارس و در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره در دوره‌های متفاوت با نام‌های گوناگونی شناخته شده؛ مثلا در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته است. این جزیره زیبای جنوبی از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که یکی از آن‌ها دره ستارگان قشم است. این دره از کوه‌ها و صخره‌هایی به وجود آمده که هر کدام در اثر فرسایش به وسیله باد و باران به اشکال گوناگونی درآمده‌اند.

در جزیره ناز هنگامی که آب دریای قشم پایین می‌آید می‌توانید روی سه صخره‌ی این ساحل راه بروید و با تماشای رقص زیبای موج‌ها از این صحنه لذت ببرید. در سواحل این جزیره دستفروشان بساط‌هایشان را به پا می‌کنند و کلی صنایع دستی می‌فروشند و حتی طرح‌هایی زیبا با حنا روی دست طراحی می‌کنند. تنگه چاهکو در قشم همانطور که از نامش پیداست یک مجموعه‌ای از کوه‌ها، صخره‌ها و چاه‌هایی با عمقی متفاوت است.

جنگل حرا از مجموعه درختانی تشکیل شده که فقط در مناطق گرمسیری رشد می‌کنند و تنها تغذیه آنها آب شور است. غار خربس با حفره‌هایی در داخل کوه پدید آمده است که یکی از زیبایی‌های نهان قشم محسوب می‌شود علاوه بر این غار، غارهای دیگری نیز مانند غار نمکدان وجود دارد که بسیار چشم‌نواز است. سد گوران قشم، دره تندیس، دره مجسمه ‎ها و سکوت  از دیگر جاذبه‌های این جزیره به شمار می‌آیند.

مطالعه مطالب بیشتر: معرفی لیدر محلی قشم + جاذبه‌های دیدنی

جزیره قشم از زیباترین جزایر ایران

جزیره کیش

جزیره کیش، یکی دیگر از جزایر منطقه آزاد تجاری نزدیک به تنگه استراتژیک هرمز است که خاطرات بی‌بدیلی را در ذهن هر ایرانی یا توریست خارجی به یادگار گذاشته است. دلیل آن این است که کیش همیشه محلی برای آزادی‌های اجتماعی بیشتر، نمایش‌های عمومی و برنامه‌های سرگرم کننده گسترده بوده است و تقریباً برای همه اقشار جامعه ایران از نظر اقتصادی قابل دسترسی است. به عبارت دیگر این جزیره از زیباترین جزایر ایران همیشه جزیره مهمانی برای همه بوده است، چیزی شبیه هاوایی. در اینجا، مردم از غوطه ور شدن در آب‌های شفاف لذت می‌برند یا، با ورزش‌های دریایی عالی شگفت زده می‌شوند!  کیش قطب مرکزی کشتی‌های تجاری بوده است و فرهنگ و کالاهای جدیدی را با خود به منطقه آورده است.

جزیره کیش علیرغم اینکه صحنه نمایش وسیعی برای فرهنگ غرب با مراکز خرید چند طبقه بزرگ غربی است، مملو از مناظر طبیعی شگفت انگیز و مکان‌های دیدنی ساخته دست بشر است. یک کشتی یونانی به گل نشسته حیرت انگیز در خط ساحلی کم عمق شمالی جزیره وجود دارد که از آخرین حرکتش سالهای زیادی می‌گذرد. این بهترین مکان برای گذراندن یک شب عاشقانه است، زیرا خورشید با اکراه در پشت خرابه‌های عظیم کشتی یونانی با شکوه غروب می‌کند.

از طرفی شهر زیرزمینی کیش با کشتی یونانی مبارزه می‌کند تا دریابد کدام یک می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند. این شهر زیرزمینی که ۱۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد برای جمع آوری، تصفیه و ذخیره آب برای ساکنان جزیره ساخته شده است. از آنجایی که جزیره در منطقه‌ای با آب و هوای خشک واقع شده است، این امر برای بقای آنها ضروری بود.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با آب انبارهای ایران

جاهای دیدنی جزیره کیش

جزیره کیش یک جزیره توریستی در استان هرمزگان و در شهرستان بندر لنگه قرار گرفته است و جمعیتی ۴۰ هزار نفری دارد. جزیره کیش که در زمان‌های خیلی دور آن را با نام قیس می‌شناختند، می‌تواند مقصد و تفریحگاه بسیار خوب و لذت‌بخشی برای گردشگران باشد. یکی از جاهای دیدنی این جزیره کشتی یونانی‌هاست که این کشتی در نزدیکی روستای باغو در سال ۱۳۴۵ به گل نشست و امروزه جزء یکی از آثار تاریخی و دیدنی این جزیره به شمار می‌رود.

یکی از مکان‌های تفریحی محبوب گردشگران آکواریوم کیش است. انواع ماهی‌ها با رنگ و شکلی متفاوت و خاص و آبزیانی که برای ما عجیب به نظر می‌رسند، در این آکواریوم زندگی می‌کنند. شهر زیر زمینی کاریز که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد در گذشته به تامین آب شرب مردم این جزیره مشغول بوده است. داخل این قنات با صدف‌ها و مرجان‌ها آراسته شده و هوایی بسیار خنک و مطبوع را در این قنات تجربه خواهید کرد.

درخت سبز کهنسال کیش برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش است که برخی از افراد آن را درخت آرزوها می‌دانند و برای تحقق آرزوهایشان نخ و دستمال‌هایی به آن آویزان می‌کنند. مرکز خرید دامون، بازار مرجان‌، قلعه جنی، شهر باستانی حریره، باغ پرندگان، پارک دلفین، پاساژ مرکز تجاری، اسکله تفریحی، روستای باغو، بولینگ مریم، ساحل مرجان، مرکز خرید مروارید، ساحل درختان و گذر هنرمندان از دیگر جاذبه‌های جزیره کیش هستند.

برای اجاره سوئیت در کیش روی لینک کلیک کنید.

زیباترین جزایر ایران

جزیره هنگام

جزیره هنگام از زیباترین جزایر ایران به حساب می‌آید و در قسمت جنوبی جزیره قشم در خلیج فارس قرار دارد. جدای از زیبایی‌های طبیعی این جزیره شگفت انگیز ایرانی، هزاران فعالیت سرگرم کننده وجود دارد که می‌توانید هنگام اقامت ​​در جزیره انجام دهید. شاید سرگرم‌کننده‌ترین کاری که در طول اقامت در این جزیره می‌توانید انجام دهید تماشای دلفین‌های گران‌بهای خلیج فارس است که از آب‌های شفاف دریا بیرون می‌آیند و با منقار به داخل آن شیرجه می‌زنند. منظره‌ای نادر که در جزایر دیگر به این راحتی نمی‌توان یافت.  برای افزایش شانس تماشای این موجودات زیبا و باهوش، سعی کنید سفر دریایی خود به جزیره را در ساعاتی از صبح و بین اکتبر تا مه ترتیب دهید یا فقط صبح زود پس از قرار گرفتن در جزیره برای قایق سواری بروید.

این جزیره در میانه خلیج فارس و استان هرمزگان چند جاذبه گردشگری و ویژگی‌های ضروری دیگر را در خود جای داده است. هنگام به عنوان یکی از زیباترین جزایر ایران مملو از حیات وحش است. برخی از جانوران کمیاب مانند غزال بومی ایرانی، مارمولک و لاک پشت دریایی و خرچنگ‌ها در این جزیره زندگی می‌کنند. پایان خاطره انگیز سفر شما در جزیره هنگام می‌تواند گردش در بازار محلی و خرید سوغاتی‌های سنتی برای خانواده و دوستانتان باشد.

جاهای دیدنی جزیره هنگام

جزیره هنگام جزیره‌ای کوچک در خلیج فارس با مساحت ۳۶ کیلومتر مربع است و چیزی که جزیره هنگام را به شهرت رسانده وجود دلفین‌های بازیگوش در این جزیره است. از فصل پاییز تا اوایل اردیبهشت ماه این دلفین‌ها در جزیره هستند و برای شما با باله‌های کوچک و خاکستری‌شان دست تکان داده و با شنای زیبایشان شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تماشای این دلفین‌ها خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

شن‌های ساحلی جزیره هنگام کمی عجیب به نظر می‌رسند طوری که بسیار براق و درخشان هستند. علت درخشندگی این شن‌ها وجود کانی‌هایی براق در داخل ماسه‌هاست که ساحلی نقره‌ای را پدید آورده است. در نزدیکای روستای غیل سنگ‌هایی شبیه به انسان وجود دارند و مردم این منطقه بر این باورند که این سنگ‌ها یک مادر و دختر بودند که از دشمنان فرار می‌کردند و با درخواست کمک از خداوند به سنگ تبدیل شدند و اینگونه نجات یافتند.

از عجایب این جزیره می‌توان به خاک قرمز خوراکی، پارک کروکودیل نوپک، حیات وحش، آکواریوم طبیعی، لاکپشت پوزه عقابی، آهوی گریز پای، خاردم مصری و ساحل جادویی جزیره هنگام در شب اشاره کرد.

جزیره هنگام

جزیره هرمز

جزیره هرمز یا جزیره رنگین‌کمان ایران همواره باعث ایجاد هیبت در بین گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. این جزیره زیبا در ضلع غربی جزیره قشم قرار دارد و به دلیل داشتن کوه‌های ماسه‌ای زنده، جایگاهی را در فهرست پنج جزیره برتر ایران به خود اختصاص داده است. این جزیره دارای مناظر طبیعی ساحلی و کوهستانی و محیط‌های ساخته دست بشر است که یک سفر یک روزه برای کشف کامل آن کافی نیست.

جزیره نمکی هرمز مانند صدف در آب‌های نیلگون خلیج فارس است. یک جاده ساحلی زیبا اطراف جزیره را احاطه کرده است که هنگام پیاده روی یا دوچرخه سواری در این جاده، جاذبه‌های طبیعی زیادی مانند جاده‌های شنی رنگارنگ را مشاهده خواهید کرد. هرمز از زیباترین جزایر ایران است. علاوه بر مناظر طبیعی، مکان‌های تاریخی زیادی مانند قلعه پرتغالی‌ها، خضر نبی، بازار، زعفران‌خانه، مدرسه و بقایای کاخ بی‌بی‌گل و بی‌بی‌سورات در آن وجود دارد.

با پیاده روی و دراز کشیدن در سواحل جزیره هرمز، خرچنگ‌ها، کوسه‌ها، پرندگان بومی و مهاجر و لاک پشت‌هایی را خواهید دید که هیجان و لذت زیادی به شما می‌دهند. می‌توانید شب را در ساحل بگذرانید و از شاهکار فیتوپلانکتون‌ها که ساحل را روشن می‌کنند لذت ببرید. جزیره هرمز همچنین برای کسانی که به فعالیت‌های تفریحی مانند شنا و ورزش‌های آبی علاقه دارند، گزینه‌ای عالی است.

مطالعه بیشتر:

معرفی لیدر محلی هرمز

جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز در ۴۲ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. این جزیره به دلیل وجود خاک سرخش معروف شده است. قلعه پرتقالی‌ها یکی از جاذبه‌های این جزیره به شمار می‌رود که قدمت این قلعه به دوران صفویان برمی‌گردد و توسط آلفونسو آلبوکرک که یکی از پرتقالی‌ها بود بنا کرده است. قلعه پرتقالی‌ها با شماره ۱۹۹۸ به عنوان میراث ملی ایران در سال ۱۳۷۷ به ثبت رسید.

دره سکوت به دلیل وجود نمک، بازتاب صدا را خنثی کرده و این منطقه در آرامش است.

جزیره هرمز

جزیره لارک

لارک دارای برخی ویژگی‌های عمیق است، جزیره لارک یک بهشت ​​دست‌نخورده با ساکنان کمی است که بیشتر آنها ماهیگیر هستند، و این آن را به یک نقطه رویایی برای مسافرانی تبدیل می‌کند که به دنبال آرامش سواحل بسیار خالی و آرام هستند. همچنین نیمه دوم سال بهترین زمان برای بازدید از سواحل بکر این جزیره است زیرا هوای گرم این جزیره سرمای زمستان را ملایم می‌کند و استراحت در ساحل را لذتبخش‌تر.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های ماهیگیری ایران

جزیره مینو

جزیره مینو را می‌توان یکی دیگر از زیباترین جزایر ایران شمرد. این جزیره که در استان خوزستان قرار دارد یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. سفر به این نقطه، به ویژه به دلیل زیبایی جزیره در شب، یک بازدید به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد. در اینجا درختان نخل باشکوه، فضای سبز سرسبز، پرندگان مهاجر و بومی فراوانی را خواهید دید. با دوربین دوچشمی جمع و جور سفر کنید تا بتوانید کمی در اطراف جزیره پرنده نگری کنید. حتی ممکن است گاهی گراز وحشی یا حتی یک جوجه تیغی را ببینید. دوستداران طبیعت به خصوص این جزیره را دوست خواهند داشت زیرا تورها بهترین نقاط را برای دیدن مناظر شگفت انگیز به شما نشان می‌دهند. غذاهای محلی مانند کباب ماهی کبابی و بستنی را می‌توان در غرفه‌های متعدد و اطراف آن میل کرد.

جزیره مینو

جزیره اسلامی

جزیره اسلامی که به آن جزیره شاهی نیز می‌گویند، در دریاچه ارومیه قرار دارد و بزرگ‌ترین جزیره اینجا به حساب می‌آید. این دریاچه که یکی از زیباترین جزایر ایران است زمانی محل زندگی تعداد زیادی از حیوانات از جمله آرتمیا، نوع منحصر به فرد میگوی شور بود اما این روزها به دلیل خشکسالی تقریباً خشک شده است ولی این امر روحیه گردشگرانی را که هر سال دسته دسته به جزیره می‌آیند، کاهش نداده است. تماشاگران پرنده می‌توانند از ترکیبی از حیات وحش بومی مانند فلامینگوها، پلیکان‌ها و سگ‌های گلگون لذت ببرند.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده مسکونی بوده اما اکنون جزیره‌ای متروک در خلیج فارس است. اینجا مکانی زیبا برای استراحت است. مملو از حیات وحش است و از آب و هوای کاملاً معتدلی برخوردار است. به علاوه، پوشش گیاهی سرسبز در اینجا به وفور وجود دارد، درختان انار و بوته‌های تمشک در این جزیره قرار دارند. زمانی در اینجا پنبه، نخل خرما و نیشکر کشت می‌شد، اگرچه حضور آنها از آن زمان ناپدید شد. تورهای ماهیگیری و اسکله‌های جزیره بسیار مورد علاقه گردشگران است که این روند را جذاب می‌دانند. این جزیره از زیباترین جزایر ایران است و دوستداران طبیعت از قایق سواری در اطراف آن لذت خواهند برد.

جزیره ناز

ناز کوچک‌ترین جزیره در این لیست، مکانی ایده آل برای تماشای مناظر خیره کننده از اقیانوس است. این جزیره عمدتاً مسطح است و دارای دیوارهای صخره‌ای به ارتفاع حدود ۱۰ متر است. آب‌های کم‌عمق اطراف جزیره امکان یک موج سواری خوب را فراهم می‌کنند. شتر سواری و کالسکه سواری روی تپه شنی چند فعالیت منحصر به فرد دیگر است که می‌توانید در اینجا از آن لذت ببرید.

جزیره خارکو

این جزیره در شمال شرقی جزیره خارک قرار دارد و به دلیل داشتن نعماتی مانند نفت خام جزیره‌ای مهم به شمار می‌رود. جزیره خارکو یک جزیره مرجانی کم ارتفاع و شنی با صخره‌های حاشیه‌ای در شمال خلیج فارس، حدود ۳۰ کیلومتری ساحل اصلی و ۶۰ کیلومتری شمال غربی بوشهر است. قسمت اعظم جزیره پوشیده از پوشش گیاهی تپه‌ای از علف‌ها و درختچه‌های کم ارتفاع است.

جزیره اشک

جزیره اشک در جنوب جزیره کبودان و ۴۰ کیلومتری بندر گلمانخانه قرار دارد. این جزیره از زیباترین جزایر ایران ، دارای چشمه آب شیرین است و زیستگاهی طبیعی برای پرندگان ساکن و مهاجر فراهم کرده است. یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های حیات وحش که به «آهو ایرانی دنباله‌دار» معروف است در اینجا یافت می‌شود. مساحت این جزیره ۲۱۱۵ هکتار است و پوشش گیاهی آن مشابه جزیره کبودان است.

جزیره لاوان

لاوان جزیره‌ای وسیع در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان و در مرز استان بوشهر است. این جزیره به شکل بیضی کشیده به طول حدود ۲۳ کیلومتر و عرض ۵ کیلومتر است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس شناخته می‌شود. لاوان در حدود ۲۰ کیلومتری بندر مقم قرار دارد. مقم مناسب‌ترین مکان برای ورود به جزیره لاوان است و از طریق این بندر می‌توانید با قایق‌های تندرو در حدود ۳۰ دقیقه وارد این جزیره شوید. ورود به این جزیره برای عموم آزاد است و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

جزیره لاوان جزیره‌ای مسکونی است که ساکنان آن اغلب به ماهیگیری مشغول هستند. البته به دلیل وجود تأسیسات نفتی در جزیره، تجارت نیز در این منطقه فعال است. لاوان که از زیباترین جزایر ایران محسوب می‌شود، دارای گیاهان و جانوران متنوعی است. بسیاری از نقاط جزیره پوشیده از درختچه‌ها و درختان بلند است و به همین دلیل است که جزیره طبیعت سرسبزی دارد. از پستانداران این جزیره می‌توان به آهو اشاره کرد. این جزیره سواحل زیبایی دارد که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. وجود سواحل شنی با ماسه‌های سفید از ویژگی‌های این جزیره زیباست. آبهای زلال خلیج فارس در اطراف این جزیره نیز خوب است.

جزیره لاوان

سخن آخر…

جزایر باشکوه ایران خانه بسیاری از موجودات عجیب و غریب و مناظر زیبا هستند. گردشگران تنها با سفر به یکی از این پناهگاه‌ها، می‌توانند از استرس‌های زندگی روزمره دور  شوند. پیدا کردن راه خود به این جزایر افسانه‌ای و تبدیل تعطیلات بعدی خود به خاطره‌های خوش چندان دشوار نیست. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، کشور عزیزمان بیش از ۴۰۰ جزیره بزرگ و کوچک را در خود جای داده است و مواردی که ما در این نوشتار معرفی کردیم، تنها بخش کوچکی از تمام آنهاست. اما با این حال تمام سعی‌مان را کردیم تا در این مقاله از سپنجا زیباترین جزایر ایران را معرفی کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا