جاهای دیدنی تهران

سفر یک روزه اطراف تهران

اگرچه شلوغی و دیدنی‌های تهران می‌تواند مسافران را به خود مشغول کند، اما تعدادی مکان طبیعی و تاریخی در نزدیکی این کلانشهر وجود دارد که باید از آنها دیدن کرد. از جمله شهر تاریخی ری که میراث فرهنگی زیادی را در خود جای داده است. سفر یک روزه اطراف تهران شامل بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، پارک‌ها و… می‌شود. اگر برای این سفر آماده‌اید با ما در سپنجا همراه شوید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

زیباترین جاهای اطراف تهران

خیلی از پایتخت نشینان اغلب، وقت مسافرت به شهرهای دور ایران را ندارند و ترجیح می‌دهند، تعطیلات آخر هفته خود را در نزدیکی محل سکونت خود سپری کنند. اگر شما هم اهل تهران هستید و دوست دارید تنها برای چند ساعت از شلوغی‌ها فاصله بگیرید، پیشنهاد ویژه ما را از دست ندهید. این شامل بازدید از جاهای معروفی مثل تنگه واشی، دهکده کردان، جاده چالوس و… می‌شود که هر یک در نوع خود بی‌نظیر هستند و در فاصله کمی هم از شهر تهران واقع شده‌اند. این‌ها شامل:

۱- تنگه واشی

تنگه واشی یکی از محبوب ترین جاذبه‌های‌ طبیعی نزدیک استان تهران است. بازدیدکنندگان پس از عبور از تنگه اول به دشتی زیبا می‌رسند و سپس از تنگه دوم عبور می‌کنند تا در نهایت به یک آبشار باشکوه برسند. برای دیدن نقش برجسته‌های صخره‌ای حکاکی شده و ویرانه‌های دوران قاجار در سراسر دره‌ها، چشمان خود را کاملاً ببندید و دوربین را آماده کنید. زیبایی طبیعی و آب و هوای مطبوع این مکان را به مکانی جذاب در تابستان تبدیل کرده است. پایتخت نشینان این مکان را برای سفر یک روزه اطراف تهران انتخاب و در دشت‌های پوشیده از چمن آن به پیک نیک می‌پردازند و هنگام قدم زدن در رودخانه جاری آن، حسابی لذت می‌برند.

تنگه واشی

۲- شهر ری

شهر ری در محدوده تهران بزرگ واقع شده و به راحتی با مترو قابل دسترسی است. اگرچه این شهر باستانی بسیار دست کم گرفته شده است، اما بناهای تاریخی زیادی دارد که ارزش دیدن را دارند. زیارتگاه شاه عبدالعظیم با گنبد طلایی و تالارهای رفیع و آینه کاری شده، به جرأت نگین تاج این شهر است. کتیبه و نقش برجسته چشمه علی، برج طغرل، آرامگاه ابن بابویه، آتشکده بهرام و دژ رشکان از دیگر جاذبه‌های مهم این شهر هستند. کاروانسرای شاه عباسی کنار جاده و بازار ری شما را به روزهای راه ابریشم می‌برد. از طرفی دخمه گبری، محل دفن باستانی زرتشتیان در این شهر، بدون شک برای بازدیدکنندگان جذاب خواهد بود.

مقاله “راهنمای سفر به شهر ری” کمک می‌کند این بخش از پایتخت را بهتر بشناسید.

۳- پارک ملی خجیر و سرخه حصار

تنها با یک ساعت رانندگی خارج از شلوغی و ترافیک تهران، پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار مجاور آن برای عکاسان طبیعت و حیات وحش بسیار مناسب و شگفت انگیز خواهند بود. با رفتن به این مکان‌ها، سفر یک روزه اطراف تهران برای شما بسیار خاطره ساز خواهد شد. این پارک‌ها نه تنها مجموعه‌ای از گیاهان و جانوران را ارائه می‌دهند، بلکه مناظر خیره کننده‌ای از کوه دماوند، مرتفع‌ترین قله ایران را نیز ارائه می‌دهند. پلنگ، کفتار، گراز وحشی و گربه پالاس تنها برخی از حیوانات وحشی هستند که با گونه‌های مختلف مار، خزنده و پرنده زندگی می‌کنند.

۴- غار رود افشان

دوستداران طبیعت از غار رود افشان در روستای رود افشان واقع در حدود ۱۳۰ کیلومتری تهران لذت خواهند برد. داخل آن با سنگ آهک پوشیده شده و استالاکتیت‌هایی از سقف‌اش آویزان شده است.

غار رودافشان

۵- زنجان

شهر ترکی زبان زنجان در ۲۹۸ کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد. در خود شهر یک رخت‌شویخانه سنتی مربوط به دوران قاجار، بازار پرپیچ‌وخم و مسجد سید وجود دارد. اما حدود یک ساعت قبل از رسیدن به شهر زنجان، گنبد سلطانیه که در فهرست یونسکو قرار دارد، واقع شده است. زنجان همچنین به‌خاطر صنایع دستی‌اش معروف است، می‌توان به چاقو، چاروق (صندل‌های چرمی دست‌ساز) و ملیله (جواهرات و وسایل تزیینی خانه با سیم‌های نقره‌ای ظریف) به عنوان صنایع دستی این شهر اشاره کرد.

مقاله “جامع ترین راهنمای سفر به زنجان” را درباره این شهر بخوانید.

۶- قزوین

شهر قزوین در ۱۵۰ کیلومتری شمال غربی تهران، به دو چیز معروف است: پایتخت سابق امپراتوری ایران و باقلوا، شیرینی غنی و شیرینی که با لایه‌های فیلو درست می‌شود و با آجیل خرد شده پر می‌شود. به نظر می‌رسد ادیان اصلی جهان در اینجا تلاقی می‌کنند، زیرا قزوین علاوه بر مساجد تاریخی بی‌شمار، خانه کلیسای روسی، یک کلیسای ارتدکس که روس‌ها در طول جنگ جهانی دوم ساخته‌اند، و پیغمبریه، محل دفن چهار قدیس یهودی است. در جای دیگر، عمارت و موزه چهل ستون، با شیشه‌های رنگی که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد قرار دارد. این شهر برای سفر یک روزه اطراف تهران بسیار مناسب است چون جای بسیار دیدنی زیادی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاهای دیدنی شمشمک

مقاله “راهنمای سفر به قزوین” می‌تواند چراغ راه شما در سفر به قزوین باشد.

۷- روستای افجه

افجه که یکی از بهترین جاهای تفریحی نزدیک تهران برای گشت و گذار یک روزه است، در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. سرشماری سال ۱۳۸۵ نشان می‌دهد که جمعیت این روستا ۶۸۵ نفر یعنی ۱۸۶ خانوار است. دهکده افجه یا افچه در دهستان لواسان کوچک، بخش لواسانات، شهرستان شمیرانات قرار دارد. برای همین آب و هوای بسیار مطلوبی دارد و طبیعتی بسیار سر سبز با مزارع و باغ‌های متنوع دارد.

این روستا به خودی خود مجذوب کننده و سرگرم کننده است اما جاهای تفریحی دیگر هم در اطراف خود دارد که ارزش دیدن دارند. من جمله دشت هویج که واقعاً سرسبز و دلرباست. گرچه اثری از هویج در خاک آن دیده نمی‌شود. آبشار پسچویک ‏و آبشار زیبای موآب دیگر جاذبه‌های مهم این روستا به حساب می‌آیند.

سفر یک روزه اطراف تهران

۸- باغ لاله‌های گچسر

باغ لاله‌های گچسر در مسیر چالوس قبل از روستای گچسر قرار گرفته است. گچسر روستایی از توابع دهستان نسا شهرستان کرج در استان البرز است. این منطقه همه ساله در فصل بهار میزبان گردشگران و دوستداران طبیعت است چرا که در این زمان تعداد زیادی لاله از نژادهای مختلف در کنار یکدیگر به صورت شکوفه دیده می‌شوند. چشم انداز نفس گیر گل‌های رنگارنگ سالانه مورد توجه بسیاری از ایرانیان و خارجی‌ها قرار گرفته است. لاله‌ها دارای نژادهای بسیار زیادی با ظاهر متفاوت هستند و می‌توان گفت همه رنگ‌ها به جز قهوه‌ای در آنها دیده می‌شود.

این باغ زمینی را در بر می‌گیرد که در حدود یک هکتار وسعت دارد. تمام فضای این سرزمین پر از انواع لاله‌هاست. در این میان، نژادهای ایرانی و برخی از نژادهای عجیب و غریب را بیشتر از بقیه می‌توان یافت. اگر به دنبال راهی برای گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز هستید که رنگ‌های غنی و آسمان آبی روشن دارند، اما نمی‌توانید از تهران خیلی دور شوید، باغ لاله‌های گچسر بهترین گزینه برای سفر یک روزه اطراف تهران است. همچنین غرفه‌هایی برای لباس‌های سنتی و قدیمی در نزدیکی این باغ تعبیه شده است که می‌توانید آنها را بپوشید و عکس‌های خود را کامل کنید. به عنوان یک نکته دلگرم کننده دیگر، اگر به پرورش گیاهان و گل‌ها علاقه دارید، می‌توانید پیازهایی از انواع گل لاله و دیگر گل‌ها را تهیه کرده و با خود به خانه ببرید.

باغ لاله ها

۹- لواسان

لواسان یکی از شهرهای مرفه‌نشین استان تهران است. این شهر تقریباً در ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و با آب و هوا و ویلاهای باشکوه شهرت دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، به حدود ۲۸۵۵۸ نفر می‌رسد و یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های کشور به نام جاجرود از آن عبور می‌کند.

این شهر کوچک با مساحت ۷۰ کیلومتر مربع، بر فراز کوه‌های شرقی تهران قرار گرفته است و مجموعه‌ای از مناظر کوهستانی، جاده‌ای و روستایی ارائه می‌دهد. هوای پاک لواسان واقعاً ستودنی است. همانطور که گفته شد، این شهر کوچک از شهرهای مرفه‌نشین پایتخت است و اکثر ثروتمندان در آن زندگی می‌کنند. گرچه لواسانی‌های اصیل به باغ‌ها و باغ‌های میوه خود افتخار می‌کنند. روستای افجه که در بالا معرفی کردیم، از روستاهای همین شهر است.

اگر از دود و دم تهران خسته‌اید، بدون چون و چرا لوازم سفر خود را جمع کنید و خود را به لواسان برسانید. هوای تمیز و خنک، ویلاهای مجلل، روستاها، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مناظر رویایی، باغ‌های میوه. غیر از اینها چیز دیگر می‌خواهید؟

۱۰- روستای برغان، مقصدی برای سفر یک روزه اطراف تهران

روستای شگفت انگیز برغان، یک روستای کوچ دیگر در نزدیکی تهران است. طبیعت این روستا واقعاً جذاب است و از توابع استان البرز به حساب می‌آید. این روستا واقعاً زیبا و چشم نواز است زیرا درختان زیادی با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز آن را احاطه کرده‌اند. قدمت روستای برغان خیلی زیاد است و با گذشت سالها، آن را به خوبی حفظ کرده است.

۱۱- دشت لار

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک تهران، دشت لار است. دشتی سرسبز و چشم نواز که در دامنه قله داماوند آرام گرفته است. اگر دوست دارید یک منظره واقعاً تماشایی در نزدیکی تهران ببینید، حتماً سری به این منطقه بزنید. دشت لار جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی. لار به‌عنوان یک پارک ملی تحت حفاظت قرار دارد و شکار در آن کاملاً ممنوع اعلام شده است. این دشت در اواخر فصل بهار، پر از شقایق می‌شود و با پوشش منحصر به فرد خود، همه را افسون می‌کند. همراه با طبیعت زیبا و بکر این دشت، آب‌وهوایی دلپذیری نیز تجربه خواهید کرد و وجود کوه‌ها و قلل، رودها، چشمه‌ساران، پوشش گیاهی و جانوری متنوع آن را جذاب‌تر کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین کافه های تهران را بشناسید +آدرس و مشخصات دقیق

دشت لار

۱۲- دریاچه شورمست

این دریاچه که در فاصله کمی از تهران واقع شده است، یک دریاچه طبیعی و تماشایی است که توسط درختان سبز و بلند قامت توسکا محاصره شده است. این قاب زیبا را از دست ندهید. آب‌وهوایی پاک و دلپذیر این مکان باعث کشش گردشگران و مسافران بسیاری به سمت دریاچه شورمست به ویژه در فصل بهار شده است. ما این مقصد را برای سفر یک روزه اطراف تهران توصیه می‌کنیم چون تفریحات مختلفی چون ماهی‌گیری، قایق سواری، اسکی روی آب، تاب‌بازی، اسب‌سواری و دوچرخه سواری را ارائه می‌دهد.

۱۳- فیلبند

روستای فیلبند در بلندترین نقطه مازندران واقع شده است و یکی از زیباترین روستاهای جنوب بابل و آمل است. این روستا در دریای ابرها شناور است و همه روزه پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت از جای جای ایران به ویژه پایتخت‌نشینان است. این روستای خیره کننده در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و در بالای ابرها مشخص است و ابرها مانند اکثر روزها، یک منظره جذاب مانند دریایی آرام و آبی خلق می‌کنند که از راه دور آدم را مبهوت  می‌کند.

آب و هوای این منطقه غیرقابل پیش‌بینی است، اما زمانی که خورشید به این روستای زیبا می‌تابد، طبیعت و مناظر به وضوح دیده می‌شود و وقتی با این طبیعت شگفت‌انگیز روبرو شوید، هیجان‌زده خواهید شد. موقعیت ارتفاع در این روستا نسبت به مناطق همجوار بسیار متفاوت است. این روستا در بیشتر ماه‌های سال پوشیده از برف است اما با نزدیک شدن به فصل بهار زیبایی این روستا وصف ناپذیر می‌شود.

۱۴- الموت

منطقه کوهستانی الموت شامل بخش‌های غربی و شرقی در حاشیه غربی رشته کوه البرز، بین دشت خشک و بایر قزوین در جنوب و دامنه‌های جنگلی انبوه استان مازندران در شمال است. با شروع از قزوین به سمت الموت، از اولین رشته تپه‌ها، انحناها، فرم‌ها عبور می‌کنید. که مضامین قابل توجهی در ترکیب طبیعت این منطقه هستند.

دو ارگ بزرگ اسماعیلیان به نام‌های قلعه لمبسر و قلعه الموت در این منطقه قرار دارند. این منطقه زیبای کوهستانی در دهه‌های گذشته به یک مقصد گردشگری محبوب برای ماجراجویان ایرانی و خارجی تبدیل شده است.

الموت

۱۵- روستای وردیج

یک بار هم که شده سفر یک روزه اطراف تهران خود را به روستای وردیج اختصاص دهید. این روستای شگفت انگیز در شمال غرب تهران قرار دارد و از توابع کن و سولقان است. قبل از رسیدن به این روستا مجذوب جاده‌ای زیبا و پر پیچ و خم می‌شوید، جاده‌ای که از دامنه کوه می‌گذرد و به سمت بالا می‌رود و در برخی نقاط آنقدر باریک می‌شود که باید با احتیاط حرکت کنید. اما این جاده باریک و پر پیچ و خم یکی از جاذبه‌های روستای وردیج است.

وقتی از جاده عبور می‌کنید، ناگهان با منظره عجیبی از کوه‌هایی با شکل و شمایل جادویی روبرو می‌شوید. صحبت‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد این کوه‌های عجیب و غریب وجود دارد. در نزدیکی کوه مکانی هست که می‌‌توانید ماشین خود را پارک کنید سپس می‌توانید از این کوه‌های جادویی بالا بروید و در میان این آدمک‌ها و شمایل‌های سنگی بایستید و به زیبایی‌های این آدمک‌های عجیب خیره شوید.

سخن آخر…

شلوغی شهرهای بزرگی مثل تهران واقعاً طاقت فرسا و کسل کننده است. برای همین به کسانی که در تهران زندگی می‌کنند توصیه می‌شود، آخر هفته خود را حتماً از شهر دور شوند تا نفسی تازه کنند و به ذهن هم استراحتی بدهند.

چنانچه نمی‌دانید سفر یک روزه اطراف تهران خود را کجا بروید. از فهرست بالا جای مناسب خود را انتخاب کنید. در این مقاله ۱۵ مورد از بکرترین و تماشایی‌ترین جاهای تفریحی نزدیک تهران را معرفی کردیم. لطفا نظرات خود را درباره این جاهای دیدنی در کامنت بنویسید.

نظرات شما کمک می‌کند تا کسانی که قصد سفر یک روزه به اطراف تهران را دارند، بتوانند بهتر انتخاب کنند. سامانه سپنجا نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی این سفر به شما کمک کند. درباره این جاذبه‌ها اطلاعات جامعی در سایت سپنجا پیدا خواهید کرد.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. برای کسایی که دوست دارن تو محیط سرسبز و خوش آب و هوا باشن
    پیشنهاد میکنم حتما روستای افجه رو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا