جاهای دیدنی ایران

معرفی زیباترین روستاهای ایران

سفر به دل طبیعت همیشه همراه با حسی ناب بوده است. در این مقاله قرار است۴ مورد از زیباترین روستاهای ایران را که شور و اشتیاق به زندگی و عشق و محبت در بین اهالی آنها موج میزند را به شما معرفی کنیم. زندگی بسیاری از افراد در دل طبیعت و گشت و گذار به کوه های آسمان خراش و سرسبز جهان تعریف شده ، اگر شما هم از این دسته از افراد پرانرژی و طبیعت دوست هستید آماده یک سفر مجازی هیجانی به دل روستاها و طبیعت‌بکر کشور زیبای ایران باشید.

کوله بارها را ببندید و یک دوربین باکیفیت به همراه داشته باشید، هر منظره‌از کشورعزیزمان شما را با شگرفتی‌های بسیاری رو به رومی‌کند، برای داشتن سفری راحت و کامل به یک برنامه، و داشتن گزینه های مناسب برای سفر نیاز است، با تیم سپنجا همراه باشید تا شما را با بخشی از روستاهای محبوب ایران آشنا کنیم.

معرفی زیباترین روستاهای ایران

روستا ها بخش دیگری از جاذبه‌های نهفته در دل طبیعت ایران هستند، آبادی‌هایی سرسبز یا تاریخی که آرامش دربین هر کدام از خانه‌ها موج میزند. این سکونت گاه‌ها در گذشته محلی برای زندگی افراد بزرگ و سرشناس ایرانی بوده؛ که کار اصلی آنها تربیت فرزندان این مرز و بوم و بوده است.

امروزه همان صفا و مهر و محبت در بین روستایی‌ها دیده می‌شود اما این اماکن زیبا بیشتر به جاذبه هایی محبوب تبدیل شده و از جای جای کشور و حتی خارج از کشور برای دیدن آنها لحظه شماری می‌کنند. یکی از امتیازات مهم سفر به روستاها دور شدن از شلوغی شهر است، در آنجا هم می‌توانید گردش کنید و هم در محلی آرام و خوش آب و هوا سکونت داشته باشید.

۱- فیلبند مازندران

شمال کشور همیشه یکی از پرجاذبه ترین اماکن تفریحی بوده و هست، یکی از زیباترین روستا های ایران در استان مازندران یعنی فیلبند است. مازندران از تفرجگاه‌های محبوب گردشگران است، این استان زیبا پدیده‌های فراوانی را در خود گنجانده که هر ساله مقصد بسیاری از مسافران کشور ایران است.

فیلبند که “فیل‌بند” نیز نوشته می‌شود با نام “بام شرقی مازندران” نیز شناخته شده، هر گوشه از روستا شما را با شگفتی های بسیاری را به رومی‌کند، یکی از مرتفع ترین سکونت گاه‌های شمال کشور محسوب می‌شود، در واقع می‌توان گفت که بر روی ابرهای پربار مازندران شناور است.

شگفتی فیلبند به فرور رفتن آن در مه و ابر است، در آنجا حداقل لذت سفر را می‌توان به منظره های حیرت انگیزش اشاره کرد، اگر می‌خواهید در سفر به فیلبند ضرری نکنید بهتر است یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید.

زمستان های این ییلاق، خوش آب و هوا و بسیار سرد است ، در بعضی مواقع اقامت در این فصل برای اهالی و گردشگران کمی سخت می‌شود.

 گذشته ها در زبان محلی این روستا را فیلبند میخواندن، نام آن به معنی بند آمدن خستگی است ، به علت راه دشواری که اهالی برای رسیدن به روستا طی می‌کردند و هنگام رسیدن به آنجا خسته می‌شدند این نام را انتخاب کرده، البته قابل ذکر است که با دیدین منظره های زیبا و حیرت انگیز آن خستگی اهالی معنایی نداشت.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

فیلبند

جاذبه‌های گردشگری روستای فیلبند

این روستا به جاذبه‌ای چهار فصل معروف است که هر زمان از سال شگفتی های خاص خود را دارد، همانطور که درمتن قبل اشاره شد در فصل تابستان هوا سرد می‌شود، تابستان و بهار بهترین گزینه برای آغاز یک سفر هیجان انگیز است.

جاذبه های فیلبند که یکی از زیباترین روستا های ایران به شمار می‌رود در هر فصلی دیدنی و محبوب هستند، در واقع انتخاب شما مهم است که در چه فصلی به آنجا سفر کنید.

طبیعت بکر، زیبا و مسحور کننده فیلبند به خودی خود یکی از جاذبه های وصف ناپذیر این روستا به شمار می‌رود، بازدیدی از جنگل چلاو نیز می‌تواند لحظات شادتری را در سفرتان به ارمغان آورد، که دراطراف این روستا واقع شده ، دور بودن از شهر و آرامش بی‌نهایت در فیلبند، بدون شک دلیل اصلی انتخاب هر گردشگر به این مکان است.

۲- روستای ماسوله یکی از زیباترین روستاهای ایران

ماسوله یکی از روستا های پلکانی است که ۳۲ کیلومتر با شهر فومن فاصله دارد، این روستا از زیباترین اماکن تفریحی و گردشگری استان گیلان است، قدمتی ۱۰۰۰ساله دارد و به خاطر زیبایی‌های بیکرانش در میراث فرهنگی ایران نیز به ثبت رسیده است، به همین خاطر نیز اجازه ساخت خانه جدیدی را در آنجا صادر نمی‌کنند.

ماسوله سبک معماری متفاوتی دارد، کوچه های آن بسیار تنگ و باریک هستند، جای رد شدن وسایل نقلیه را ندارد،  توصیه می‌کنیم خودرو های خود در پایین روستا پارک کنید. در ماسوله صمیمیت خاصی در بین خانه ها دیده می‌شود، سقف یک خانه حیاط خانه دیگری است، لذت سفر به این روستا منظره های زیبا و دلنشین خانه‌های آن است.

این خانه ها در دل دامنه کوه ها ساخته شده‌اند، به سبک و شیوه‌ای قدیمی و دست‌ساز، جنس بدنه از سنگ ، کاه‌گل و چوب هستند به همین خاطر رنگ زردی دارند. شگفتی های  روستای ماسوله که یکی از زیباترین روستا های ایران است  به موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد،  قرار گرفتن در دل کوهی سبز رنگ و زیبا مناظرو چشم‌انداز های آن را دو چندان کرده ، قدمت ساخت آن به دوران زندیه باز می‌گردد.

خانه ها شامل تاق‌های پذیرایی از مهمانی( یا به اصطلاح محلی چغم) اتاق سکونت ، سومه(یا همان سکونت گاهی برای شب های سرد زمستانی)و سرویس بهداشتی است.

 بیشتر آنها از دوطبقه تشکیل شده‌اند، جالب اینجاست که مسکن های روستای ماسوله به طرز خاصی قرار گرفته‌اند، هرکدام شامل دوبخش تابستانه و زمستانه هستند ، بخش عقبی خانه مخصوص زمستان و بخش جلویی به تابستان اختصاص یافته است  که شامل پنجره های رنگا رنگ‌هم می‌شود.

مطالعه بیشتر:

شاندرمن ماسال کجاست؟

ماسوله

جاذبه‌های گردشگری ماسوله

 و اما در ادامه مطلب به جاذبه‌های روستای زیبای ماسوله می‌رسیم، این روستا علاوه بر معماری بی‌نظیرش جاذبه‌های پرطرفداری دارد، توصیه می‌کنیم در سفر به این جاذبه وقت بیشتری را برای دیدن شگفتی‌های آن بگذارید، از جمله آنها می‌توان به آبشار های طبیعی و حیرت آورش اشاره داشت.

آبشار های کوشم،خرم بو، لارچشمه و…از زیباترین جاذبه های ماسوله هستند. واما ییلاق های خوش آب و هوای آن که آرامش و زیبایی در آن موج می‌زنند،ییلاق کوربار، ییلاق للندیز و ییلاق آندره.

قله شاه معلم ماسوله با ارتفاعی بالغ بر ۳۰۵۰ متر؛ در قسمت شمالی این روستا قرار دارد، در واقع این مکان بسیار مناسب برای افراد علاقه مند به کوهنوردی است .

اگر شرایط کوهنوردی را ندارید توصیه می‌کنیم دیگر جاذبه های دلچسب ماسوله را انتخاب کنید، اما اگر می‌خواهید چشم اندازی فوق العاده از شهر ماسوله را از بلندی تماشا کنید رفتن به قله شاه معلم واجب است.

بیشتر لذت سفر به زیباترین روستا های ایران  دیدن جاذبه های محبوب و دیدنی آن است پس در سفر به ماسوله دیدین اماکن دیدنی آن را از دست ندهید.

اما هنوز معرفی جاذبه‌های این روستای حیرت انگیز به پایان نرسیده، پارک جنگلی ماسوله : منطقه ای یا بهتر بگوییم اقامتگاهی کوتا برای شما مسافران عزیز است، در آنجا امکان چادر وجود دارد و در این پارک جنگلی بزرگ و زیبا می‌توانید لحظات خوبی را در کنار خانواده یا دوستان داشته باشید.

از نظر امکانات رفاه‌ی و بهداشتی نیز مجهز و کامل است ، درختان راش، ممرز، توسکا و فندق این پارک بر زیبایی‌های آن افزوده است، امیدواریم سفر خوبی را به روستای ماسوله و جاذبه های زیبای آن داشته باشید.

۳- معماری روستای کندوان، روستایی زیبا در دل صخره‌ها

روستای کندوان در شهرستان اسکو قرار دارد. این روستا معماری صخره‌ای شکلی دارد که با قدمت ۷ هزار ساله اش به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است که بیشتر هم بخاطر بافت خاص معماری بومی آن است. اینکه هنوز هم برخی از مردم در این خانه‌های صخره‌ای زندگی می‌کنند، بسیار عجیب است. در داکوتا آمریکا و حتی در کاپادوکیه ترکیه هم از این معماری استفاده شده، اما دیگر کسی در آن خانه‌ها زندگی نمی‌کند.

خانه‌های روستای کندوان به شکل هرمی و یا مخروطی در دل صخره‌ها ساخته شده‌اند و حالت کندویی شکل دارند. درون تپه‌های مخروطی شکل که بیش از ۴۰ متر ارتفاع داشته خانه‌هایی چند طبقه ساخته شده است که نام این خانه‌ها را «کران» گذاشته‌اند. این روستا از زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌رود که معماری خانه‌های کندوان با توجه به مصالح سنگی مورد استفاده به قرن هفتم هجری مربوط می‌شود.

این مخروط‌ها از ترکیب گل و مواد آتش فشان و همچنین باران ایجاد شده‌اند که از جنس لاهار و اینمبریت هستند. روش به وجود آمدن کران‌ها اینگونه بوده است که در ابتدا از دهانه آتشفشان مواد مذاب بیرون ریخته و این مواد در سال‌های سال روی هم انباشته شده و در اثر باد و باران، فرسایش و فشارها به این شکل درآمده‌اند. کران‌هایی که سخت بوده، اکنون باقی مانده و قسمت‌هایی که ضعیف بودند، از بین رفته‌اند.

مردم کندوان در داخل صخره‌ها انبار ،خانه، حمام، مدرسه، مسجد و… ساخته‌اند. در این خانه‌ها نورگیرها را در طبقه‌های بالایی می‌گذارند و این بخاطر ضخامت زیاد کران‌هاست. خانه‌های کندوان بیشتر دو طبقه و یا چهار طبقه هستند و اکثرا در طبقه اول زندگی نمی‌کردند و حتی در برخی از آنها از طبقه آخر به عنوان انبار استفاده می‌شده است. این خانه‌ها از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند و به دلیل نداشتن دودکش، آشپزخانه‌ها را در خارج از کران‌ها و در تپه‌ای دیگر قرار می‌دادند.

مطالعه بیشتر:

روستای صخره ای کندوان | سفری کوتاه به جذاب ترین مقصد ایران! + اقامتگاه ارزان

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین جاها‌ی گرگان

روستا کندوان

۴- روستای ماخونیک، روستای لی لی پوت های ایران

روستای ماخونیک در شهرستان سربیشه و در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد. این روستای عجیب و غریب به مکان لی لی پوت‌ها و شهر آدم کوتوله‌ها مشهور است که یکی از جاهای دیدنی شهر بیرجند است. ماخونیک یک روستای نهان و دورافتاده در کوه‌هاست که آداب و رسوم مردمانش بسیار عجیب و منحصر به فرد است. این روستا از شگفت‌انگیزترین روستاهای جهان است.

با دور بودن ماخونیک از محیط جامعه بیرون، انزوای عجیبی مردمان آن را احاطه کرده است؛ طوری که بخاطر همین محدودیت‌های ارتباطی تا حدود ۴۰ سال قبل مردمانش از امکانات بسیار کمی برخوردار بودند. جاذبه‌های این روستا شامل برج گل انجیر، سنگ نگاره، نادر مرده و… است. در بالای تپه‌ای که به روستا مشرف است، یک برج سنگی وجود دارد که در گذشته‌ها برای دیدبانی و اطلاع دادن از حمله دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

فقط یک منبع تاریخی از زمان قاجار، ماخونیک‌ را شرح داده است که آن هم سفرنامه خراسان و سیستان کلنل چارلز ادوارد است. نامگذاری این روستا به نام ماخونیک علت‌هایی داشته است:

  •  برخی می‌گویند علت این نامگذاری به دلیل این بوده است که مردم این روستا استقبال گرمی از مأموران دولتی نکرده‌اند.
  •  عده‌ای دیگر، شکافی در دل کوه‌ در نزدیکی این روستا قرار داشته که نام آن ماده خونیک بوده است به همین علت نام این روستا را هم ماخونیک گذاشته‌اند.
  • اما در بعضی از اسناد گفته شده، این روستا در اصل مادخنیک بوده که ماد در زبان پارسی باستان به معنای ماه است و ماه هم یعنی شهر که در نتیجه شهر ماخونیک معنی می‌شود.

مردم ماخونیک با لهجه بسیار خاصی صحبت می‌کنند و از افغانی‌هایی بودند که سال‌های قبل به کشور ایران مهاجرت کرده بودند. اهالی این روستا به یادگیری مسائل دینی خیلی علاقه دارند و خیلی‌ها به جای مدارس دولتی، بچه‌های خود را برای یادگیری مسائل دینی به اینگونه مدارس می‌فرستند. مهاجرت از این روستا در منطق ماخونیک‌ها نبود و هیچکس نباید روستا را ترک می‌کرد مگر بخاطر کارهای موقتی، که باز سریع به منطقه خود برمی‌گشتند.

ماخونیکی‌ها مردمانی هستند که زیاد خونگرم نیستند اما بسیار صلح طلب‌اند و هرگز به اموال دیگران تجاوز نمی‌کنند. در کارهای شراکتی خود مثل کشاورزی عدالت را رعایت می‌کنند و آنقدر این مسئله برایشان مهم است که یک زردآلو را به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌کنند تا به همه به اندازه برسد. این افراد تا چندین سال پیش گندم را نمی‌شناختند و کارهایی مثل سیگار کشیدن، چای خوردن و حتی گوشت خوردن را گناه می‌شمردند به همین دلیل برای به دست آوردن گوشت به شکار نمی‌رفتند.

تماشای تلویزیون را بد می‌دانستند، به همین دلیل کودکانشان را از تماشای آن منع کرده بودند. به عقیده ماخونیک‌ها هرکس به جز اینکه مالک خانه خود است، مالکیت جلوی خانه خودش را نیز دارد و هیچکس جز خانواده خودش حق خانه سازی در درب منزلش را ندارد. اگر کسی از اهالی این روستا مریضی و یا بیماری می‌گرفت او را به مکانی دور از روستا مثل غارها می‌بردند تا بیماری او به افراد دیگر سرایت نکند.

روستای ماخونیک یکی از زیباترین روستاهای ایران است که مردمانش به دلیل آب و هوای این منطقه و فقر طبیعت، تقریبا برای انجام کارهای متنوع محدود هستند؛ اما خوشبختانه با این شرایط سازگار شده و به راحتی به کار کشاورزی و دامداری می‌پردازند. البته ناگفته نماند کارهایی مثل قالی بافی و کار در معادن سنگ نیز پس از مدتی در این روستا رایج شد. در گذشته گندم کشت نمی‌شد و میوه‌های این منطقه بیشتر زردآلو، عناب و انجیر بود.

یکی از علت‌هایی که شهر ماخونیک را شهر آدم کوتوله‌ها می‌خوانند بخاطر قد کوتاه اهالی آن است. در گذشته بیشترین قد به یک متر و ۴۰ سانت می‌رسیده که این هم بیشتر به علت تغذیه خاص آنها و همچنین ازدواج فامیلی بوده است که نسل‌های جدید با تغییر خورد و خوراک کمی قدبلندتر شده‌اند. این مردم تنها دو وعده غذا در طول شبانه روز می‌خوردند.

لباس‌های ماخونیک‌ها به بلوچی‌ها شباهت دارد و در گذشته کفش‌های محلی به نام کدراک می‌پوشیدند. چندی بعد از کفش‌هایی به نام چپت به پا می‌کردند که از چوب درخت بنه بود و با نخ‌هایی که از موی بزها درست می‌شد، آنها را به پاهایشان محکم می‌کردند. خانه‌های آنها هم بسیار کوچک، تو در تو و نامنظم ساخته شده که هیچ کدام در ابعاد و اندازه‌های یکسان نیستند.

۵- روستای میمند، روستای صخره‌ای و دستکند ایران

روستای میمند با فاصله‌ای حدود ۳۸ کیلومتری از شهر بابک در کرمان قرار گرفته و شهرهای سیرجان، انار و رفسنجان در اطراف این روستا واقع شده‌اند. این روستا یکی از زیباترین روستاهای ایران محسوب می‌شود و به دلیل معماری‌های صخره‌ای حیرت‌انگیزی که به آن دستکند می‌گویند در جهان شناخته شده و به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در سال ۱۳۹۴ به ثبت رسیده است. این روستا در سال ۱۳۸۴ برنده اولین جایزه جهانی به نام ملینا مرکوری شد که از بزرگ‌ترین روستاهای جهان با مساحت ۴۲۰ کیلومتر مربع است.

برای نامگذاری این روستا عده‌ای معتقد بودند که نام میمند ریشه آن از مبارکی و میمنت می‌آید و مردمانی که از میمند در استان فارس به این روستا مهاجرت کردند نام این مکان را هم میمند گذاشتند. اما عده‌ای دیگر می‌گفتند که میمند از ترکیب دو کلمه «می» و «مند» به وجد آمده که می به معنی مستی و مشروب است و چون در دوران قبل از اسلام مردم این منطقه مست بودند و در حین مستی خود خانه‌هایشان را می‌ساختند؛ به همین جهت نام میمند را برای روستا انتخاب کردند.

روستای سرسبز میمند در یک منطقه کوهستانی با ارتفاع ۲۲۴۰ متری از دریا در بین دشت‌ها قرار گرفته است که در این دشت‌ها انواع گیاهانی مثل رازیانه، ختمی، آویشن، ریواس، خاکشیر و شیرین بیان، بارهنگ، پونه، زیره و… روییده است و اینگونه نیست که همه آنها در ۴ فصل سال در دشت‌ها وجود داشته باشد بلکه هر کدام در برخی از فصل‌های سال رشد می‌کنند.

مردم روستای میمند برای زمستان به میمند مهاجرت می‌کنند و مردمی کوچ‌نشین هستند و اکثرا به کار دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول‌اند و بیشتر خانم‌های این روستا به بافتن قالی می‌پردازند که این قالی‌ها از بهترین قالی‌های کرمان به حساب می‌آیند. در گذشته کارهایی مثل نمد مالی، سبد بافی، گلیم بافی هم انجام می‌شد و خیلی از گردشگرانی که به این روستا سفر می‌کردند به عنوان صنایع دستی این منطقه، به عنوان سوغات با خود می‌بردند. 

اهالی این روستا طبق آداب و رسوم گذشتگان خود به برپایی انواع مراسمات جشن و شادی و یا عزاداری می‌پردازند. در ماه محرم طبق عادات پیشینیان خود جوش‌زنی که همان سینه‌زنی است را انجام می‌دهند، این مراسم به این صورت است که در کنار هم می‌ایستند و هر کدام دست فرد کنار خود را که به کمرش گذاشته می‌گیرند و یک قدم به جلو و یک قدم هم به عقب برمی‌دارند به صورت دایره‌ای می‌چرخند.

خانه‌های روستای میمند در درون صخره‌ها ساخته شده‌اند که به آن‌ها «کیچه» می‌گویند. این کیچه‌ها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و جوری بنا شده‌اند که در تابستان هوای داخل خانه خنک و در زمستان گرم است و مانع نفوذ آب و باران به داخل خانه می‌شوند.این کیچه‌ها در اندازه و ابعادی متفاوت ساخته شده‌اند و تمام آنها بخاطر جلوگیری از سرمای شدید در ورودی کوچکی دارند.

قدمت روستای میمند هنوز به طور کامل و دقیق معلوم نیست اما برخی می‌گویند از دوران مادها به وجود آمده است. باستان شناسان با بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این روستا قدمتی ۲ هزار ساله تا ۳ هزار ساله دارد و آن را به دوره اشکانی نسبت داده‌اند. اگر بخواهید از این روستای قدیمی و عجیب دیدن کنید بهترین زمان در فصل بهار و تابستان است؛ زیرا در فصل‌های زمستان و پاییز هوا این منطقه به شدت سرد است.

مطالعه آزاد:

این مطلب را هم بخوانید
فاصله دریایی کیش تا قشم برای سفر

معروف ترین بناهای تاریخی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

۶- روستای بیاض، روستای سفید پوش پنبه ایران

از اواخر شهریورماه تا اواخر پاییز یعنی اواخر آذرماه این روستا سفید پوش می‌شود که منظور از سفید پوش بودن شدن این روستا برف نیست بلکه پنبه‌های سفید و زیبای این روستاست که به این پنبه‌های سفید، طلای سفید نیز می‌گویند؛ زیرا از لحاظ اقتصادی بسیار ارزشمند هستند. علت نامگذاری این روستا چون از قرن‌ها پیش ساخته شده مشخص نیست اما بیاض به معنای روشنی، درخشندگی و سفیدی است.

یکی از مکان‌های تاریخی بیاض، قلعه‌ای با ۶ برج و یک باور است که یکی از این برج‌ها از بین رفته اما هنوز هم با گذشت زمان استوار باقی مانده‌است. مردم بیاض برای درامان ماندن از یورشی‌ها در این قلعه پناه می‌گرفتند و همین آسیب‌های کوچک بیشتر بخاطر حمله ایالت‌های مختلف در آن زمان صورت گرفته است. بلندای دیوار این دژ به ۱۰ متر می‌رسد. علاوه بر این قلعه، قلعه دیگری به نام «قلعه دختر» نیز در این روستا وجود دارد.

یکی از دیدنی‌های این روستا آب انبار دوقلوی آن است که از دو مخزن بزرگ و کوچک برای باد گیری استفاده می‌شد. این روستا در یک دو راهی قرار داشت و جاده‌ای بود به نام «راه شاهی» که کاروان‌ها از این راه، کالاهای با ارزش خود را به هند می‌بردند. کاروانسرای شاه عباس در خیابان امام خمینی (ره) با زیر بنایی نزدیک به ۲۵۰۰ متر در این روستا وجود دارد که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.

ساختمان مسجد سبز پوشان در کنار آب انبار و کمی بالاتر از آن روی تراس قرار گرفته که با وجود یک منبر خشتی و محراب کوچک باز هم جذابیت دارد؛ البته فضای داخلی این مسجد چند سالی می‌شود که مرمت شده و فضای داخلی ساده و دلنشینی دارد. این روستا یکی از روستاهای پر آب کشور با کاریز‌ها و آسیاب‌های بسیار است که خاک حاصل‌خیزی هم دارد و  تعداد جمعیت آن به ۴ هزار نفر می‌رسد.

۷- روستای اورامانات تخت کردستان، دره‌ای باورنکردنی

و اما یکی دیگر از روستا های پلکانی و حیرت انگیز ایران، اورامانات تخت کردستان، جنس خانه های آن تماما از سنگ سخت است.

این روستا در استان کردستان واقع در غرب آن و بخشی از شهرستان سروآباد است، به دلیل  شکل قرار گیری خانه ها به آن “هزار ماسوله ” نیز می‌گویند، که به زبان محلی نام آن “هه‌ورامان” یا “هورامان” نیز خوانده می‌شود. شک و شمایل خانه‌های آورمانات از دور مانند یک حرم است، روی هم ساخته شدن آنها نمایی زیبا و حیرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد، در واقع مفهوم  صفا، صمیمیت و دوستی بین مردم و اهالی روستای اورامانات را می‌رساند.

این خانه ها در دل دامنه کوهی زیبا و شگفت آور ساخته شده اند، قلعه باستانی نیز در وسط جمعیتی از خانه ها واقع شده ، شاید به منظور حفاظت بیشتر این بنای تاریخی بوده است. در واقع در سفر به زیباترین روستا های ایران شما تنها نظاره‌گر زیبایی های این خاک و بوم نیستید بلکه می‌توانید طعم زندگی در این خانه ها را  نیز بچشید، چه چیزی لذت بخش تر از اینکه چند روزی را در مکانی آرامش بخش ، در طبیعتی بکر و دیدنی همراه با مردمان مهمان نواز کردستان به سر ببرید.

 آنجا جایی برای ناراحتی یا خستگی در سفر نیست، چرا که با نهایت احترام از شما پذیرایی می‌شود حتی می‌توانید با اجازه صاحب خانه خودتان غذا های محلی آنجا را بپزید.

اورامانات

جاذبه‌های گردشگری روستای اورامانات

این روستا علاوه بر نمای زیبایش شما را به سمت جاذبه های بی‌نظیرش می‌کشاند، از جمله قلعه اورامانات که در متن های قبل نیز به آن اشاره شد، این مکان زیبا که در بالاترین نقطه روستا واقع شده ، گذشته‌ها از آن برای حفاظت از روستا در واقع دیدبانی تمام روستا استفاده کرده اند.

با دیدن این روستا و به  دلیل شیب خانه های آن متوجه خواهید شد که قارت و یا تصرف آن حتی در این زمان هم سخت و غیر ممکن است ، اما این برج مستحکم نشان دهنده دست درازی بیگانگان در گذشته به اورامانات بوده هر چند که موفق هم نشده اند.

این روستای خوش آب و هوا دریاچه ایی هم دارد که جزو منابع با ارزش آن به شمار می‌رود، در پشت قلعه قرار دارد .

 یکی از تفریحات لذت بخش این دریاچه فصلی  قایق سواری بر روی آب آن است،اورامانات به دلیل کوهستانی بودنش چشمه های زیادی دارد که از همین طریق نیز آب برای آبیاری کشاورزی های مردم این روستا نیز تامین می‌شود اگر مایل باشد می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.

۸- ابیانه اصفهان، سرخ مثل انار

یکی دیگر از زیباترین روستاهای ایران زمین ، می‌توان به ابیانه اصفهان اشاره کرد، روستایی با جذابیت هایی فراوان، همچنین جزو آثار تاریخی کشور نیز به شمارمی‌رود که حدود ۴ هزار سال قدمت دارد.

در اصل قدمت سکونت در این روستا به دوره های قاجار، صفویه، ساسانیان و صفویان بازمی‌گردد. حتی به عنوان یک مکان تاریخی و گردشی علمی نیز می‌توان این روستا را انتخاب کرد.

نام روستا معنای بسیار زیبایی دارد، ابیانه که در زبان محلی به آن “ویونا” نیز میگویند به معنای “بیدستان” است، در واقع طی سال های گذشته به آن “ابیانه بیدستان” می‌گفتند.

توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به این روستای زیبا را دارید ، برای آن برنامه ای داشته باشید و وقت بیشتری را به اقامت در سفرتان اختصاص دهید، بودن در روستای ابیانه ، بیدار شدن صبح زود و خوردن صبحانه های محلی با طعم هایی ماندگار بدون شک یکی از هزار خاطرات خوب زندگی شما را می‌سازد.

هوای پاک وبی آلایش ، قدم زدن در روستا و  آرامش ساکن  در این مکان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند،خاک سرخ آن نمایی دیگر از خلقت آفرینش را به رخ بینندگان می‌کشاند،شما حتی می‌توانید اتاق ها و سوئیت هایی را در این روستا به صورت آنلاین رزرو کنید.

معماری ابیانه

و اما می‌رسیم به معرفی معمارین این روستای تاریخی و با قدمت، درواقع ابیانه یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران به شمار می‌رود که به شکل حلزونی درآمده، خانه ها پلکانی هستند که در بخش های قبل در مورد خانه های پلکانی توضیح دادیم.

لقب معروف ابیانه ، روستای قرمز ایران است، دیوار ها یا بخش بیرونی خانه‌ها از خاک رس ساخته شده ، همین امر نیز سبب استحکام آنها در برابر بارش باران برف یا وزش باد است. در سفر به زیباترین روستاهای ایران متوجه خواهید شد که در ساختن هر کدام از آنها ترفند های خاصی به کار رفته که کردیم تحسین برانگیز هستند.

جاذبه‌های گردشگری روستای ابیانه اصفهان

روستای ابیانه جاذبه‌های حیرت انگیزی دارد، از جمله آنها می‌توان به آتشکده ابیانه اشاره کرد، این مکان مقدس در دوره ساسانیان ساخته شده که محلی قابل احترام و عبادتگاهی مقدس برای زرتشتیان ساکن در روستای ابیانه بوده است. این جاذبه حیرت انگیز از دو طبقه ساخته شده که دومین طبقه به برگزاری مراسمات خاص اهالی (یا همان زرتشتیان آن زمان) اختصاص داشته است.

دومین جاذبه قلعه های روستای ابیانه هستند، این مکان زیبا سه قلعه تاریخی و با قدمت را در خود گنجانده است، به نام های هرده، پال و پاله، در واقع هدف از ساخته شدن هر کدام از آنها تنها و تنها مواظب بیشتر از اهالی روستا و خانه ها از دست بیگانگان بوده است.

زیارتگاه ها و مساجد های قدیمی نیز از دیگر جاذبه های پر بازدید روستای ابیانه هستند، دو زیارتگاه شاهزاده عیسی و یحیی از جاذبه‌های محبوب این روستا هستند، همچنین ۱۱ مسجد دیگر که دیدن آنها نیز لذت و هیجان سفر و گردش آن را دو چندان می‌کند.

امیدواریم در سفر به روستای بی‌نظیر ابیانه نهایت لذت را از جاذبه ها و اماکن دیدنی آن ببرید ، لحظات خوشی را برایتان آرزومندیم.

زیباترین روستاهای ایران

و در آخر…

بخشی از گردشگری ایران متعلق به زیباترین روستاهایی است که در دل خود جاذبه هایی بسیار زیبا و دیدنی دارند. هر کدام از روستاهایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم بی نظیر و فوق العاده هستند. پیشنهاد میکنیم برای یک بار هم که شده سفر به این روستاها را در برنامه گردشگری خود قرار دهید.
اگر شما نیز تجربه سفر به روستاهای ایران دارید با ما در سپنجا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا