جاهای دیدنی ایران

معروف ترین بناهای تاریخی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

ایران از کهن ترین زیستگاه های بشر بوده که دارای تاریخی غنی و پرباری است. بناهای تاریخی ایران بسیار زیادند و هر کدام با قدمت دیرینه و سرگذشتی جذاب که در دل خود دارد، و جذابیت بصری که ایجاد می کند هرساله گردشگران بی شماری را از سراسر جهان به سمت خود می کشاند. در ادامه با سپنجا همراه باشید تا شما را با معروف‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی ایران آشنا کنیم. بناهایی که برای همه علاقه‌مندان به تاریخ جالب توجه خواهند بود.

بناهای تاریخی ایران

وقتی صحبت از تاریخ ایران به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن همه به سمت بناهای تاریخی می‌رود. کشور ما ایران با داشتن سازه‌های تاریخی بسیار هرساله گردشگران بسیاری را به سمت خودش می‌کشاند. به طوری که اگر قصد سفر به هر شهر و روستایی داشته باشید، یک سازه تاریخی در آن خواهید دید.

بازدید از این مکان‌های تاریخی باعث می‌شود تا با فرهنگ اقوام مختلف بیشتر آشنا شوید. همین ویژگی باعث شده است تا بناهای تاریخی در سراسر ایران اهمیت خاصی پیدا کند. در نتیجه دولت نیز در تلاش است تا بتواند با مرمت و بازسازی این مکان‌ها، از آنها به خوبی نگهداری کند.

گستردگی بناهای تاریخی ایران بسیار زیاد است.به عنوان بخشی از لیست مهم ترین بناهای تاریخی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسجد امام اصفهان

معماری خاص و منحصر به فرد مسجد امام اصفهان نظر هر سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند. این مسجد پوشیده از موزاییک‌های زرد و آبی رنگ است. ظرافت خاص نمای این مسجد، جلوه‌ای خیره‌کننده به آن بخشیده است. زیبایی این مسجد به اندازه‌ای است که اگر ساعت‌ها در اطراف این مسجد بگردید، متوجه گذر زمان نخواهید شد. چرا که غرق در جزئیات زیبای معماری آن می‌شوید.

اگر قصد بازدید از مسجد امام اصفهان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تجربه صحبت کردن در زیر گنبد اصلی این مسجد را از دست ندهید. این تجربه بی‌نظیر حس متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای این منظور کافی است بر روی سنگ مربعی شکل کوچکی که در زیر مرکز گنبد اصلی وجود دارد، بایستید. حال کافی است که صحبت کنید تا انعکاس زیبای صدای خودتان را بشنوید. تجربه‌ای غیر قابل وصف که تنها با رفتن و امتحان کردن می‌توانید آن را درک کنید.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

بناهای تاریخی ایران

آسیاب آبی شوشتر

یکی از بناهای تاریخی ایران که نشان از هوش و ذکاوت مردم ایران دارد، آسیاب آبی یا همان سیستم هیدرولیک شوشتر است. این آسیاب آبی برای هدایت آب‌های رودخانه دز و کارون ساخته شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این معماری قدمت تاریخی این بنا است. این اثر تاریخی از دوران ساسانیان یعنی قرن ۳ میلادی تا کنون همچنان پابرجا است.

تونل‌های هدایت آب، کانال‌ها، پل‌ها، آبشار، آب بند، آسیاب و غیره از جمله آثار تاریخی است که مایه حیرت شما در این مکان خواهد شد. آسیاب آبی شوشتر در فهرست جهانی یونسکو و سازمان ملل به ثبت رسیده است. اگر شما هم علاقه‌مند به دیدن این ۴۰ آسیاب آبی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به خوزستان سفر کنید.

آیاب آبی شوشتر

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو اصفهان با معماری خاص و بی‌نظیر خود جزو یکی از معروف ترین بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. با گشت و گذار در کاخ عالی قاپو می‌توانید گذر زمان و دوره‌های تاریخی مختلف را به خوبی احساس کنید. این کاخ بی‌نظیر و منحصر به فرد، به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران به مرور زمان تکمیل شده است. هر قسمت از اتاق‌های این کاخ، تزئینات و دکوراسیون زیبای خاص خودش را دارد. به طوری که دیدن آن هوش را از سر شما خواهد برد.

ساخت بنای اصلی این ساختمان به دوره شاه عباس یعنی سلسله صفویان برمی‌گردد. شاه عباس صفوی از این مکان به عنوان محلی برای پذیرایی و سرگرمی مهمانان خود استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید : معرفی کهن ترین بناهای اصفهان

شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی ایران شهر سوخته استان سیستان بلوچستان در ۱۲۰ کیلومتری زابل است. قدمت این اثر باستانی به ۵۰۰۰ هزار سال پیش می‌رسد و به عنوان یکی از شگفتی‌های بی‌نظیر تاریخی در دنیا به حساب می‌آید. این شهر مساحتی برابر با ۱۵۲ هکتار دارد و در میان برآمدگی‌های دریاچه هامون و رود هیرمند احداث شده است.

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در این شهر اولین آثار مربوط به جراحی مغز انسان یافت شده است. همچنین آثار به جای مانده از این شهر به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران نشان می‌دهد که مردمان این شهر به دانش کشاورزی، پزشکی و سیستم آبرسانی آشنا بودند. همچنین سایر نشانه‌های به جای مانده حاکی از آن است که مردم شهر سوخته مهارت بسیاری در تولید کفش، حصیر بافی، سفال‌گری، ریسندگی و ساخت ابزار فلزی داشته‌اند.

تمامی این موارد نشان‌دهنده شکوه و تمدن ایرانی است که به رخ جهانیان می‌کشد.

شهر سوخته

مسجد نصیرالملک شیراز

یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران مسجد نصیرالملک شیراز است که به مسجد صورتی شهرت دارد؛بهتر است در صورت سفر به شیراز دیدن این مسجد با معماری منحصر به فرد را از دست ندهید. چرا که زیبایی‌های معماری بی‌نظیر این مسجد، قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

به خصوص بازدید از این مسجد در صبح سحر و هنگام طلوع خورشید، یک حس آرامش‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. چرا که در این زمان فضای مسجد ساکت و آرام‌بخش است و با وجود بازتاب نور از شیشه‌های رنگی آن، لحظاتی فراموش‌نشدنی و عرفانی را برای شما رقم خواهد زد. اما در بقیه‌ی ساعات، به دلیل حضور گردشگران از سراسر دنیا، ممکن است نتوانید تجربه این چنینی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : مسجد نصیرالملک شیراز، متفاوت‌ترین مسجد ایران

مسجد نصیر الملک

زیگورات چغازنبیل شوش

یکی از بناهای تاریخی ایران زیگورات چغازنبیل شوش است. این مکان تاریخی به عنوان اولین اثر باستانی ایران است که در فهرست آثار ملی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت این بنا به ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی تمدن ایلامی‌ها می‌رسد. در واقع این مکان به عنوان محلی برای پرستش رب النوع گال و اینشوشیناک محسوب می‌شد.

این اثر باستانی در ۴۵ کیلومتری شهر شوش قرار دارد. این سازه آجری به شکل مربع است و طول و عرض آن ۱۰۵ در ۱۰۵ است. به گفته بسیاری از باستان‌شناسان، ارتفاع این سازه آجری به ۵۲ می‌رسد. اما امروزه فقط ۲۵ متر از آن باقی مانده است. یکی از ویژگی‌های جذاب این بنا، وجود رصدخانه و یا همان تقویم آفتابی در مرکز شهر است.

از آنجایی که این مکان بسیار مقدس بوده است، در نتیجه از بهترین مصالح برای ساخت آن استفاده شده است. از جمله شگفتی‌های این شهر، وجود تصفیه خانه، سنگ نوشته و کتیبه‌ در آن است که نشان‌دهنده عظمت و شکوه معماری و هنر ایرانی است.

خانه قوام شیراز

شیراز جزو آن دسته از شهر‌هایی است که بسیاری از بناهای تاریخی ایران در آن قرار دارد. یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران خانه قوام شیراز است. بعد از بازدید از مسجد نصیرالملک می‌توانید با کمی پیاده‌روی در کوچه‌های شیراز به این خانه تاریخی برسید. معماری زیبا و حیرت‌انگیز این خانه قطعا شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

این خانه تاریخی حیرت‌انگیز در سال ۱۸۷۹ ساخته شده است. نمای خانه قوام شیراز تماما آینه کاری شده است و یک نمایش خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورد. به طوری که هیچ‌وقت این چنین معماری باشکوهی را جایی نخواهید دید.

بناهای تاریخی ایران

برج آجری گنبد

بلندترین برج آجری دنیا در استان گلستان در مرکز شهر گنبد کاووس قرار دارد. این برج جزو یکی از قدیمی ترین آثار باستانی ایران به شمار می‌رود که نشان‌دهنده شاهکار معماری ایرانی است. بلندی این برج با پی و گنبد آن به ۹۰ متر می‌رسد. این ارتفاع برای برجی که تماما با آجر ساخته شده است، یک شگفتی بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

نقش رستم شیراز

یکی از بناهای تاریخی ایران در ۱۲ کیلومتری شمال غرب پرسپولیس شیراز قرار گرفته است. این اثر تاریخی که به نقش رستم مشهور است، بر روی کوهی به زیبایی حکاکی شده است. این کوه در زمان هخامنشیان، محلی برای استراحت پادشاهان بود. اما بعد از آن مقبره‌های موجود در این مکان، توسط اسکندر مقدونی تخریب شد. اما هنوز هم ظاهر شگفت‌انگیز خودش را از دست نداده است.

کوه بیستون کرمانشاه

کوه بیستون از دیگر شگفتی‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. در دل این کوه سنگ نوشته‌هایی وجود دارد که سوالات بسیار زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. کوه بیستون کرمانشاه جزو یکی از مرتفع‌ترین صخره‌های جهان به شمار می‌رود؛ بنابراین دیدن این هنرنمایی در دل کوه بیستون قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که در دل این کتبیه‌ها چه چیزی نوشته شده است، باید بگوییم که اتفاق‌های سال اول حکومت داریوش و فتح بزرگ او در دل این کوه به زبان فارسی باستانی و ایلامی به ثبت رسیده است. همچنین شما می‌توانید تصویر خسرو پرویز و اردشیر دوم را در این بنای تاریخی ببینید.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره ویلا در شمال عید نوروز

کوه بیستون شیراز

پرسپولیس شیراز

یکی از معروف‌ترین اثر تاریخی ایران پرسپولیس و یا همان تخت جمشید است که در دوران امپراطوری هخامنشیان به عنوان مکانی برای جشن‌های ایرانی به شمار می‌رفت. پرسپولیس شیراز به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار گرفته است.

البته امروزه دیگر جز خرابه، چیزی از این مکان تاریخی باشکوه باقی نمانده است. تنها چند ستون با عظمت، باغ و دو قصر سلطنتی از این شهر باستانی باشکوه قابل دیدن است. همچنین بیشتر دیواره‌های به جای مانده از این اثر باستانی با مانعی شیشه‌ای پوشانده شده است تا کمتر دچار تخریب و نابودی شود.

بیشتر بخوانید : معرفی جاذبه های دیدنی تخت جمشید

آرامگاه کوروش کبیر

یکی از مکان های تاریخی ایران پاسارگاد در دشت مرغاب است که آرامگاه کوروش کبیر در آن قرار دارد. این بنای تاریخی دیدنی قدمتی ۳ هزار ساله دارد و در فهرست آثار ملی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. از جمله قسمت‌های دیدنی این مکان تاریخی می‌توان به تخت سلیمان یا تل تخت، قصر مسکونی، تالار عمومی و باغ سلطنتی اشاره کرد.

علاوه بر این در این مکان، یک مجموعه سلطنتی به نام زندان سلیمان قرار دارد که ارتفاع آن به ۲۴ متر می‌رسد. عظمت  این برج سنگی در نوع خود منحصر به فرد است.

آرامگاه کوروش

دروازه ارگ سمنان

از جمله بناهای تاریخی ایران دروازه ارگ سمنان است که در وسط یکی از میدان‌های اصلی شهر سمنان قرار گرفته است. قدمت این دروازه زیبا به دوران قاجار برمی‌گردد و به عنوان شناسنامه شهر سمنان به حساب می‌آید. این مکان تاریخی که به عنوان نگین شهر سمنان در این شهر خودنمایی می‌کند، از شش مناره به همراه کاشی‌کاری‌های خوش و رنگ و نگار تشکیل شده است.

در قسمت سر در هلالی ارگ با رنگ‌های زیبایی، نبرد دیو و رستم نقاشی شده است. همچنین کتیبه نستعلیق بر روی این ارگ دیده می‌شود که حکایت از ناگفته‌های بسیار زیادی دارد.

کاخ گلستان تهران

یکی از زیباترین مجموعه های تاریخی ایران کاخ گلستان تهران است که با معماری باشکوه و بی‌نظیر خود در شهر تهران خودنمایی می‌کند. این کاخ زیبا و منحصر به فرد در دوره سلسله قاجار ساخته شده است و از جمله آثاری است که به ثبت در فهرست جهانی یونسکو رسیده است.

کاخ گلستان تهران

ارگ بم کرمان

یکی از بناهای تاریخی ایران بنای خشتی ارگ بم است که به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی در جهان شناخته می‌شود. اگر قصد دیدن ارگ بم را دارید، باید راهی شهر بم در قلب کویر ایران شوید. قدمت این سازه خشتی به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این بنای تاریخی جزو آثاری است که به ثبت جهانی میراث یونسکو رسیده است.

این بنای خشتی به صورت مستطیل شکل بر روی دامنه صخره‌ای بنا شده است و از قسمت‌های مختلفی مانند سربازخانه، اصطبل، آسیاب، برج و بارو، مسجد، بازار، کاروانسرا و غیره تشکیل شده است. یکی از غم‌انگیزترین اتفاقات برای این ارگ قدیمی، زلزله سال ۱۳۸۲ است که باعث شد تا بخش عظیمی از این بنا تخریب شود. البته با توجه به همکاری مردم، مسئولین داخلی و خارجی این ارگ مجددا بازسازی و مرمت شده است.

ارگ بم کرمان

غار کندوان آذربایجان شرقی

روستای صخره‌ای کندوان جزو یکی از معروف ترین بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید دلیل نام‌گذاری این روستا به دلیل شباهت خانه‌های آن به کندو عسل است. همین ویژگی باعث شده است که این غار دیدنی برای توریست‌ها محبوبیت خاصی پیدا کند.

مسجد امیرچخماق یزد

یکی از زیباترین بناهای باستانی ایران مسجد امیرچخماق یزد است. این مسجد به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران با کاشی‌کاری‌ها و معماری باشکوه خود یک زیبایی خیره‌کننده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. سردر بلند و مرتفع، بادگیرهای زیبا و ایوان‌های جذاب این مسجد باعث شده است تا گردشگران بسیار زیادی را به سمت خودش بکشاند.

بیشتر بخوانید : فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

مسجد امیرچخماق

گنبد سلطانیه زنجان

شهر زنجان همانند سایر شهرهای توریستی ایران، بناهای تاریخی بسیاری را در دل خودش دارد. یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر زنجان، گنبد سلطانیه است که به عنوان سومین گنبد مرتفع دنیا شناخته می‌شود. این گنبد آجری بلند از سه طبقه با سبک معماری سلجوقی ساخته شده است و در حال حاضر آرامگاه حاکم مغول در آن قرار دارد.

تخت سلیمان آذربایجان غربی

قدمت بنای تاریخی تخت سلیمان به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. این مجموعه با شگفتی‌های بسیار زیادی که در دل خود پنهان دارد، به عنوان زادگاه زرتشت شناخته می‌شود. اگر قصد رفتن به این بنای تاریخی را دارید باید در حدود ۴۸ کیلومتر از شهر تکاب دور شوید. از دیگر آثار تاریخی در اطراف این مجموعه می‌توان به قبر های قدیمی، دریاچه و آبگرم اشاره کرد.

تخت سلیمان

بازارخان یزد

شهر زیبای یزد با گذشت سالیان طولانی ، توانسته بافت تاریخی خود را حفظ کند. در طول تاریخ، مردم یزد خشت بر روی خشت گذاشتند و زحمات بسیاری کشیدند تا در دل این کویر، شهری آباد و متفاوت به وجود بیاید. سفر به این دیار کهن، شما را با قدیمی‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی ایران روبه رو می‌کند.

شاید تاکنون نام بازارخان یزد را شنیده باشید که از مجموعه‌ سازه‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود.زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود که این سازه در بافت قدیمی شهر یزد توسط فردی به نام (محمد تقی خان بافقی) ساخته شد. بعد از آن رفته رفته بخش‌های بسیاری، توسط نوادگان این فرد به آن اضافه شد. این بازار به طول ۲۷۴ متر، با سقفی به ارتفاع چهار تا شش متر یکی از طولانی‌ترین بازارهای قدیمی یزد محسوب شده و به چهار بخش شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تقسیم می‌شود.

 بازارخان، قبلا مکانی بود برای مبادله کالا و تنها افراد اشراف‌زاده و تُجار، در آن مشغول خرید و فروش بودند چرا که در آنجا، کالاهای با ارزش و گران قیمتی رد و بدل می‌شد و هر کسی توان خرید یا فروش این اجناس را نداشت.در زمان گذشته به افرادی که از اوضاع مالی خوبی برخوردار بودند یا جزو اشراف‌زاده‌ها به شمار می‌رفتند  خان خطاب می شد. نام بازار برگرفته از رفت و آمد همین خان‌ها است.

این بازار فقط یک بخش از مجموعه خان یزد را تشکیل می‌دهد. حمام خان، مدرسه خان و میدان خان از دیگر زیرمجموعه‌های خان یزد هستند. آثار زیبا و به جا مانده از (محمد تقی خان) به این مجموعه ختم نمی‌شود بلکه باغ گلشن، بازار قیصریه و باغ دولت آباد ازدیگر شاهکارهای این معمار به شمار می‌روند.

همه اجناس موجود در بازار از ظروف سفالی و مسی گرفته تا انواع شیرینی‌های مخصوص شهر یزد، همه حس و حال خریدی متفاوت را برای مشتریان به وجود می‌آورد. نهم ماه اردیبهشت در سال ۱۳۸۲، نام این جاذبه در لیست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به شهر تاریخی میبد یزد

مسجد کبود تبریز

یکی از معماری‌های اسلامی باشکوه و برجسته کشورمان مسجد کبود است که ۶۰۰ سال قدمت دارد و جزو کهن‌ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می‌شود. این سازه باشکوه  در استان آذربایجان شرقی و خیابان امام خمینی شهر تبریز قرار دارد. شاید در مسیر شناخت این جاذبه، نام‌های دیگری چون مسجد جهانشاه یا عمارت مظفریه به گوش‌تان خورده باشد. در قرن نهم و زمان حکومت قراقویونلوها در ایران، پادشاهی به نام ابوالمظفرجهانشاه، سال ۸۴۵ خورشیدی(۸۷۰ هجری قمری) دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. این تنها بنای موجود در شهر تبریز است که ازاین دوره بر جای مانده، به همین خاطر است که آن را مسجد جهانشاه‌ هم می‌نامند.

یکی از ویژگی‌های مهم این مسجد که آن را از دیگر اماکن تاریخی کشور متمایز می‌کند؛ استفاده از کاشی فیروزه‌ای و لاجوردی در تزئینات درب ورودی است. این جاذبه جزوه معدود مسجدهای تزئین شده با کاشی‌های آبی با طراحی‌های هندسی  است.

حدود ۳۰۰ سال پیش زلزله‌ای در شهر تبریز رخ داد که سبب تخریب بخش‌های بسیاری ازمسجدکبود(ازجمله گنبدهای آن )شد. با گذشت چند قرن وکهنه شدن این زخم عمیق، سرانجام با همت برخی از معماران برجسته ایرانی همچون رضا معماران، سال ۱۳۱۸ مرمت این سازه آغاز شد وتا سال ۱۳۵۵به طول انجامید. جنس بدنه از سنگ مرمرکاشی کاری شده و آجر است.  در ساخت آن از سبک معماری آذری استفاده شده و به خاطر رنگ لاجوردی کاشی‌های مسجد، به آنجا لقب فیروزه اسلام داده شد.

پشت محراب این مسجد اتاقی با دیوارهایی از جنس سنگ مرمر وجود دارد و به سردابی راه پیدا می‌کند. آنجا محل دفن جهانشاه، پادشاه قراقویونلوها، به همراه همسرش خاتون جان بیگم است. البته بعد از رخ دادن زلزله ، گفته می‌شود هرچیز با ارزشی که در این آرامگاه بوده را به سرقت برند و درحال حاضر آنها خالی هستند.

با قدم نهادن در این مکان تاریخی حتی در و دیوارهم با زبانی پنهان و نهفته داستان زندگیشان را بازگو می‌کنند. نام مسجد کبود را با شماره ۱۶۹، می‌توان در آثار ملی کشور ایران مشاهده کرد که در ۱۵ دی، سال ۱۳۱۰ ثبت شد. از آنجایی که این مسجد در مرگز شهر تبریز قرار دارد می‌توان بعد از بازدید، خیلی راحت از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر هم دیدن کرد، پس در سفر در تبریز بازدید از مسجد کبود را از دست ندهید.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

این جاذبه در تاریخ ۲۱۰ میلادی به ثبت جهانی یونسکو رسید و سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی و فرهنگی کشور شناخته شد. آرامگاه شیخ صفی الدین یکی از پربازدید‌ترین بناهای تارخی ایران است. استان اردبیل زادگاه و خانه اصلی این عالم بزرگ بود. ایشان زندگی خود را در همین آرامگاه بر سرانجام رساندند. وی در وصیت خود ذکر می‌کند که در خانه خودش به خاک سپرده شود. از این رو خانه ایشان به آرامگاهی تبدیل می‌شود که علاوه بر شیخ صفی الدین، شاه اسماعیل یکم به همراه مادر و همسرش و افراد و صاحب منصبانی از اقوام صفوی که در جنگ شیروان و چالدران به قتل رسیده‌بودند نیز در این مقبره به خاک سپرده شدند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 17 ساحل از زیباترین سواحل ایران

در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای به طرف سبک‌های مختلفی از معماری دوران ایلخانی تا صفوی این آرامگاه جذب می‌شود. گچ‌بری‌های زیبا، مقرنس، کاشی کاری، نقاشی، طلا کاری، منبت و نقره کاری از جمله‌ تزئینات بی‌نظیر به کار رفته در ساخت این سازه عظیم هستند.

در جنگ بین ایران و روسیه؛ علاوه بر خسار‌ت‌های بسیاری که به کشور ایران وارد شد، نسخه‌ای خطی از کتابخانه آرامگاه به سرقت رفت و اکنون در موزه آرمیتاژ روسیه به نمایش درآمده‌اند. علاوه بر این در موزه ویکتوریا و آلبرت، فرش نفیس و باشکوه اردبیلی در معرض دید قرار گرفته که در اصل یکی از آثار با ارزش آرامگاه شیخ صفی الدین است.

این آرامگاه از بخش‌های مختلفی نظیرچینی خانه، تالار دارالحفاظ، چله خانه، حیاط باغ، شهیدگاه، جنت سرا، دارالحدیث، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل و…تشکیل شده است. بازدیدکنندگان با مراجعه به هر کدام از قسمت‌ها، بر اطلاعات خود راجع‌به تاریخچه این بنا می‌افزایند.

اردبیل با گذشت سالیان طولانی و وجود خطرات بسیار، همچون مادری مهربان و دلسوز این آرامگاه را در آغوش خود تا به امروز سالم نگه داشته است. این آرامگاه در خیابان شیخ صفی الدین واقع در میدان عالی قاپو قرار دارد. با تاکسی از هر کجای شهر به راحتی می‌توانید به این آرامگاه مراجعه کنید.

بیشاپور

ایران کشوری با پیشینه بسیارکهن است. قدمت و عظمت آن فراتر از حد تصور است. تک تک مناطق آن دارای تاریخچه‌ای شنیدنی است. بیشاپورشهرستانی باستانی واقع در ۱۹ کیلومتری شمال غرب شهر کازرون دراستان فارس است که  شامل مجموعه‌ای از بنا‌های تاریخی ایران می‌شود و با وسعتی بالغ بر دویست هکتار، در زمینی مستطیلی شکل طبق معماری یونانیان و به دست فردی به نام هیپوداموس مهندسی شد. طراحی این شهر به صورتی بود که چهار دروازه آن همدیگر را قطع می‌کردند. در زمان حکومت ساسانیان . بیشابور یکی از مهم‌ترین پر رفت آمد‌ترین شهرهای ایران به شمارمی‌آمد چراکه از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار بود. در سال ۲۶۶ به دستور شاپور اول (پادشاهی ساسانی) این شهر بنا شد. بعد از پیروزی ساسانیان بر پادشاه رومی به نام والرین. شاپور دستور داد که درمکانی خوش آب و هوا و بین راه تیسفون به تخت جمشید و در کنار دره چوگان، شهری بنا کنند و نام خود را بر روی آن گذاشت.

این شهر از دو بخش ارگ سلطنتی و منطقه عامیانه نشین تشکیل می‌شود. قسمت اول شامل معبد آناهیتا، ایوان موزائیک وتالار تشریفات شاپوربوده و قسمت بعدی شامل  بازار، خانه‌های مسکونی و کاروانسرا می‌شود. شش نقش برجسته بر روی دره چوگان حکاکی شده‌ که سه مورد از آنها پیروزی شاپور بر والرین را به نمایش می‌گذارند.

بهمن سال ۱۳۴۷ به دستور اداره کل باستان شناسی کشور، نیرویی مجرب به سرپرستی دکتر سرفراز، در این منطقه مستقر شدند. سرانجام کاوش‌های ده ساله این محققان سبب کشف اجزای همچون ستون‌های یادبود، معبد آناهیتا، کاخ شاپور و… شد. پس از آن در سال ۱۳۷۵ عملیات کاوش دوباره شروع شد و تحقیقات دیگری نیز صورت گرفت. این شهر شهرت بالایی در بین گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی دارد و نامش در آثار ملی ایران و آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

حمام سلطان امیر احمد کاشان

سری به استان اصفهان می‌زنیم و یکی از بهترین جاهای دیدنی آنجا را برسی می‌کنیم. حمام سلطان امیر احمد از بهترین بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که نامش در آثار ملی کشور به چشم می‌خورد. اگر به عکاسی علاقه‌مند‌اید یا عکاسی را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده‌اید. در حمام سلطان امیر احمد کاشان بهترین سوژها برای عکاسی پیدا می‌شود.

در گذشته به علت کمبود امکانات بهداشتی، برای هر شهری فقط یک یا دو حمام عمومی وجود داشت. این اماکن تنها برای رعایت بهداشت مردم و تمیزشدن افراد به صورت هر چند ماه یک بار  نبودند، بلکه محلی برای گفت و گو و معاشرت بیشتر اشخاص و گردهمایی‌ هایی دوستانه محسوب می‌شدند.

در گذشته حمام امیر احمد یکی از عناصر مهم شهر کاشان به شمار می‌رفته که ساخت آن متعلق به دوره سلجوقیان تا قاجار است. نامش بر گرفته از آرامگاه هم جوارش، نوه امام جواد(ع) بوده و به علت نزدیکی با دیگر جاذبه‌های این شهر مانند خانه طباطبایی‌ها و خانه بروجردی‌‌ها میتوانید با طی کردن مسافت بسیار کمی از این اماکن تاریخی نیز دیدن کنید.

این جاذبه در بافت تاریخی شهر قرار دارد. علاوه بر آن  حمام‌های تاریخی دیگری نظیر، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و حمام باغ فین در شهر کاشان عاملی برای جذب گردشگران هستند. با توجه به رخ دادن اتفاقات طبیعی، تا کنون محققان و مهندسان بسیاری برای افزایش استقامت آن تلاش بسیار کردند. این حمام ۱۷ بار به دست مرمت و بازسازی سپرده شده.

معماری بنا به شدت پیچیده و برگرفته از اشکال هندسی است. یک سالن هشت ضلعی بزرگ با ستون‌های قطور و بلند احاطه شده و فضایی دلپذیر و آرامش‌بخش را برای گردهمایی اشخاص به وجود می‌آورد. حوضچه کوچک هشت ضلعی در وسط سالن قراردارد که نمای جالبی به آنجا می‌بخشد.

استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای و طلایی، گچ‌بری، سقف‌های طاق خورده، نقاشی‌های کشیده شده روی دیوار، استفاده از هنر آهک‌بری و… همه و همه این حمام را به یک مکانی زیبا و باشکوه تبدیل می‌کنند.  بیشتر گردشگران جذب نما و تزئینات حمام می‌شوند و نسبت به  کارایی آن در گذشته بی تفاوت هستند.

درواقع  اگر افراد قصد ورود یا خروج از حمام را داشتند باید از مهم‌ترین بخش سازه یعنی رختکن یا به اصطلاح سربینه عبور می‌کردند. پس از آن باید افراد از بخش میان در عبور می‌کردند تا به گرم خانه برسند. پس از یک حمام مفصل می‌توانستند به بخش خزینه مراجعه کنند. این جاذبه در تمام روزهای سال بجز ایام عزاداری از ۹ صبح تا ۱۸ عصر پذیرای بازدید کنندگان است.

میمند

میمند، روستایی با مجموعه‌ای از بناهای تاریخی ایران درشهر بابک استان کرمان است. این مکان با وسعتی بالغ بر ۴۲۰ کیلومتر مربع  دارای قدمتی هزار ساله بوده و به خاطر صخره دسکند بزرگش شهرت بالایی دارد. سال ۲۱۵ به ثبت جهانی رسید و در تاریخ ۱۳۹۴ خورشیدی  به عنوان آثار ملی کشور شناخته وثبت شد.

اطراف این روستا گیاهانی داراویی همچون گل ختمی، مریم، آویشن، اسطو خودوس، رازیانه، آلاله، شیرین بیان، ترنجبین، پرسیاوشان‌ و… یافت می‌شود. درختان پسته و بادام وحشی پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. گونه‌های جانوری که در دشت میمند زندگی می‌کنند شامل آهو، جوجه تیغی، سوسمار، گرگ و پرندگان هستند.

اگر امروزه به این روستا سفر کنید، حتما شاهد سبکی سنتی از زندگی افراد خواهید بود. شغل مردم روستای میمند بیشتر کشاورزی و دامداری  است. اهالی این روستا به صورت کوچ نشین زندگی می‌کنند. در اصل میمند اقامتگاه زمستانه آنها محسوب می‌شد.

در ساخت و ساز هر روستایی، پیروی از سبک خاصی دیده می‌شود.  روستای میمند با همت اهالی سخت کوشی که دارد. بدون استفاده از هیچ آجر و سنگ یا ملاتی، درون سخره‌ها کنده و آن را به مکانی امن و حیرت‌انگیز برای سکونت تبدیل کرده‌اند. خانه‌ها به صورت یک پنچ طبقه بر روی یکدیگر قرار دارند که اصطلاحا به آنها کیچه گفته می‌شود. به طور کلی در این روستا ۲/۵۶۰ اتاق وجود دارد. شاید ما خانه‌های امروزه را ایمن و راحت بدانیم اما این کیچه‌ها از جنس سنگ و مقاوم هستند که در برابر هر باد و بارانی و هر آتش و طوفانی ایمنی افراد را تضمین می‌کنند. در تابستان‌ها هوای آن خنک و زمستان‌ها گرم است.

بیشتر این اماکن مسکونی هستند و برخی مانند مسجد و مدرسه، کاربردی عمومی دارند. میمند زمستان‌ها دارای آب و هوایی سرد و خشک است پس توصیه می‌شود در فصل بهار یا تابستان کوله بار سفر خود را برای دین این خانه‌های اعجاب‌انگیز آماده کنید. اگر در شهرهای شلوغی مانند تهران سکونت دارید بدون شک گذراندن در میان این خانه‌های سنگی، برایتان خاطره‌انگیز خواهد بود.

سخن نهایی

 در این مقاله از سپنجا ۲۵ مورد از بناهای تاریخی ایران را به شما معرفی کردیم. بناهای تاریخی ایران که ما در این مقاله به شما معرفی کردیم در مقابل تعداد بسیار زیاد این بناها در ایران مانند قطره ای در مقابل اقیانوس است. اگر شما هم تجربه سفر به هرکدام از این مکان های تاریخی را دارید، می توانید نظرات خود را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 9 میانگین: 2.8]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا