دیدنی های شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز، متفاوت‌ترین مسجد ایران

برای گردشگران داخلی و خارجی یکی از زیباترین بخش‌های سفر به استان فارس، بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز است. معماری و تزئینات زیبای این مسجد، هوش از سر گردشگران می‌برد. با رفتن به این مسجد می‌توان ساعت‌ها ایستاد و کاشی کاری‌ها و ظرافت‌های معماری آن را تماشا کرد.

همه این زیبایی‌ها باعث شده تا سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، به همراه شما گردشگران علاقه‌مند به شیراز، گشت و گذاری در جاذبه گردشگری مسجد نصیرالملک داشته باشد. با ما همراه باشید تا درباره این مسجد و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید.

چرا مسجد نصیرالملک شیراز میعادگاه علاقه مندان به معماری است؟

کافیست یک عکس از زیبایی تلفیق نور و رنگ این مسجد ببینید، قطعاً وسوسه خواهید شد، تا در اولین فرصت از این جاذبه گردشگری بازدید کنید.

این مسجد برای علاقه مندان و پژوهشگران رشته معماری و گردشگران داخلی و خارجی جذابیت بالایی دارد. مردم برای بازدید مفصل از این مسجد چند روزی را در شیراز می‌گذرانند.

مسجد زیبای نصیرالملک در بین سایر مساجد کشور، از نظر زیبایی و ویژگی‌های معماری تفاوت‌های زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن شیشه‌های رنگی این مسجد است که باعث شهرت این بنای مذهبی در سراسر جهان شده‌است.

مسجدنصیر الملک از بهترین جاهای دیدنی شیراز

چرا لقب مسجد صورتی؟

آیا می‌دانید چرا به این مسجد، مسجد صورتی گفته می‌شود؟ معمولا بیشتر مساجد ایران کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی دارند. اما دلیل تمایز مسجد نصیرالملک، استفاده هوشمندانه از رنگ صورتی در کاشی‌کاری بنای آن است.

رنگ صورتی تاکنون در تزئینات هیچ بنای دیگری در ایران استفاده نشده است. این کاشی‌کاری صورتی شما را چنان تحت تأثیر قرار می‌دهد که بنا همواره با نام مسجد صورتی در ذهن شما ماندگار شود.

عکاسان حرفه ای برای گرفتن عکس‌های هنری و معماری، مسجد نصیرالملک را به سایر بناها ترجیح می‌دهند.

کافیست به معماری نمای داخلی و خارجی این مسجد دقت کنید، کاشی کاری‌ها و مقرنس کاری‌هایی را می‌بینید که تصور نمی‌کنید که این‌ها، به واسطه هنر دست انسان خلق شده‌است.

مطالعه کنید: مکان های تاریخی ایران

معرفی و تحلیل مسجد نصیر الملک شیراز

جاذبه تاریخی و زیبای مسجد نصیرالملک، در شیراز و محله قدیمی گود عربان قرار دارد. با اولین نگاه به نمای مسجد، محو شاهکار معماری و تزئینات این بنا خواهید شد.

معماری بنای مسجد تلفیقی از معماری ایرانی اسلامی است که سبب شده این بنا در میان دیگر مساجد تاریخی کشور و جهان متمایز باشد.

یکی دیگر از شاهکارهای هنر دست معماران ماهر در این بنا، تزئینات آن است. تزئیناتی چون کاشی کاری‌های گل سرخ و گل زنبق و مقرنس کاری، که روی در مسجد کار شده است.

نمایی از مسجد نصیر الملک در شهر شیراز

معماری داخلی مسجد نصیر الملک شیراز

پس از عبور از هشتی، حیاط چهارگوشی می‌بینید، که تقریباً فضایی به شکل سایر مساجد ایران دارد. درست مثل مساجد قدیمی ایران، شاهد طراحی‌ها و زیبایی‌های کاشی کاری، حوض آبی رنگ در وسط حیات و … خواهید بود.

اما با ورود به شبستان مسجد، نظرتان درباره این جاذبه تاریخی کاملاً عوض می‌شود. در این قسمت، تازه جذابیت و زیبایی این بنا را احساس خواهید کرد.

در این شبستان محو تماشای شیشه‌های رنگی و نورهای رنگارنگ منعکس شده از شبستان خواهید شد.

قدمت این مسجد به چه زمانی بر می‌گردد؟

از زمان ساخت این مسجد ۱۵۰ سال می‌گذرد و هنوز هم مانند گذشته پابرجا مانده‌است و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

این مسجد با شماره ثبت ۳۶۹ در سال ۱۳۳۴ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. در ادامه مقاله مسجد نصیرالملک درباره تاریخچه مسجد توضیح می‌دهیم.

مطالعه کنید: زیباترین مساجد ایران را بشناسید!

درباره تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز چه می‌دانید؟

این مسجد زیبا در سال ۱۲۹۳ توسط میرزا حسنعلی خان از حاکمان استان فارس، ساخته شد. اگر به سردر بنای مسجد دقت کنید، کتیبه ای با نام‌های حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر را می‌بینید.

جالب است بدانید مردم هزینه ساخت مسجد را به واسطه خمس و زکات تامین کردند.

این مطلب را هم بخوانید
تخت جمشید یا پرسپولیس | راز ماندگاری تخت جمشید

ساخت این مسجد ۱۲ سال به طول انجامید و سرانجام در سال ۱۳۰۴ این مسجد آماده ورود افراد و انجام عبادات بود.

پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی به دست حاج میرزا آیت در سال ۱۳۴۸ ساخته شدند. مجموعه مسجد بخش‌های مختلفی مانند، خانه، گرمابه و انبار دارد.

مرمت مسجد نصیرالملک شیراز

در زمان ساخت خیابان لطفعلی خان زند در شیراز، بخش بزرگی از این مسجد شامل اندرونی، قسمت ورودی، گرمابه، آب انبار و … تخریب شد و در حال حاضر هیچ گونه اثری را در از این مکان‌ها نمی‌بینید.

مرمت و تعمیر مسجد نصیرالملک شیراز در دو مرحله انجام شد، اولین تعمیر در حدود ۷۰ سال پیش برای پوشش کف و دومین تعمیر و مرمت بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۵ انجام شد.

در تحلیل مسجد نصیرالملک شیراز، نگاهی به معماری اصیل و سنتی این بنای مذهبی خواهیم داشت.

نگاهی به زیبایی‌ها و معماری مسجد نصیرالملک شیراز

زمانی که با شناخت کامل تری نسب به سایر مسافران از جاذبه‌های گردشگری شهر مورد نظر خود بازدید می‌کنیم، قطعاً سفر با کیفیت تری هم نسبت به آن‌ها خواهیم داشت. می‌دانیم به چه علت برای دیدن این جاذبه‌ها به آن شهر سفر کرده‌ایم. در مورد بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز هم همینطور است.

زیربنای مسجد ۲۲۱۶ متر مربع و مساحتی به اندازه ۲۸۹۰ متر مربع است. شاهکار معماری را می‌توانید در کاشی کاری و مقرنس کاری‌های مسجد ببینید. همین ویژگی برای جذب گردشگران کافیست.

با توجه به اینکه این مسجد در ابتدا کاربری شخصی داشته‌است، برای آن گنبدی نساخته‌اند، تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

نمایی از معماری مسجد نصیرالملک شیراز

معماری داخلی مسجد نصیرالملک

اوج زیبایی و ظرافت و دقت را در کاشی کاری‌های این مسجد می‌توانید ببینید. مطمئن باشید در هیچ گونه مسجد قدیمی این سبک کاشی کاری و مقرنس کاری را نخواهید دید. رنگ صورتی تنها در کاشی کاری‌های مسجد نصیرالملک شیراز استفاده شده‌است.

بخش‌های مختلف مسجد، شامل ورودی مسجد، هشتی، دالان یا راهرو، حیاط و نمای مسجد، طاق نماها و شبستان‌ها می‌شود.

در ادامه بخش معماری مسجد نصیرالملک به معرفی بخش مهم و زیبای مسجد که شبستان شرقی و شبستان غربی نام دارد می‌پردازیم.

شبستان زمستانه یا شبستان شرقی (موزه مسجد نصیرالملک)

در گذشته از شبستان مسجد به عنوان شبستان زمستانه استفاده می‌کردند. برای رفتن به این شبستان می‌توانید از بخش ورودی جلوی ایوان عبور کنید.

وجود ۸ طاق نما باعث جداسازی ایوان مسجد و تبدیل آن به موزه اوقاف شده‌است. از زیبایی‌های این ایوان می‌توان به نوشتن آیات قرآن و تزئینات کاشی کاری‌هایی با طرح‌های گل و بوته اشاره کرد. این شبستان، هفت ستون سنگی دارد، که در یک راستا قرار گرفته‌اند.

نوع دیگری از هنر کاشی کاری، به عنوان کاشی کاری معقلی در این ایوان دیده می‌شود. در این نوع کاشی کاری، کاشی در قالب اندازه‌های بسیار کوچک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

گاو چاه در مسجد نصیرالملک

در گذشته برای تامین آب این مسجد، چاه بزرگی به نام گاو چاه یا گاورو باز در پشت شبستان شرقی حفر کردند.

با بستن گاو به این چاه بزرگ، می‌توانستند آب مورد نیاز خود را تامین کنند. از شبستان شرقی برای نگهداری گاوها استفاده می‌کردند.

این گاو سطل آب را از چاه بالا می‌کشیده و آن را در حوضچه شبستان خالی می‌کرده، تا آب فواره و حوض مسجد تأمین شود.

در شبستان شرقی و روی کتیبه ای دیگر نام‌های محمد حسن معمار و رضا کاشی پز را می‌بینید، که مسئولیت نظارت و ساخت این مسجد را بر عهده داشتند.

بهترین جاهای دیدنی مسجد نصیرالملک شیراز

یکی از زیباترین بخش‌های مسجد نصیرالملک، شبستان غربی است. به جرات می‌توان گفت در بین شبستان‌های سایر مساجد ایران، شبستان تابستانه این مسجد زیباتر و تماشایی تر به نظر می‌رسد.

یکی از مصالح مهمی در که در ساخت این شبستان استفاده شده‌است، سنگ گندمک نام دارد. معماری شبستان غربی مسجد الهام گرفته از طرح‌های مسجد وکیل شیراز است.

در این شبستان، طاق‌ها و دیوارهایی را می‌بینید، که با کاشی کاری‌های ظریف تزئین شده‌است. در کف مسجد، نمای آجری و کاشی‌هایی به رنگ فیروزه ای وجود دارد.

نمایی از جاهای دیدنی مسجد نصیرالملک شیراز

اگر از دیدن چنین جاذبه ای لذت می برید، جاذبه های دیگر مشابه شهر شیراز را از دست ندهید!  مقاله “آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز” به شما کمک خواهد کرد.

تحلیل مسجد نصیرالملک شیراز و تزئینات شبستان غربی

یکی از تماشایی‌ترین اجزای این شبستان، سقف زیبای آن است، که روی آن آیات قرآن و نقش و نگارهای اسلیمی و گل و بوته دیده می‌شود.

در این شبستان نقاشی‌های گل سرخ جلوه خاصی به این فضا بخشیده بود. در بخشی از شبستان شاهد ۱۲ ستون سنگی هستید، که در دو ردیف شش تایی ساخته شده‌است. روی این ستون‌های قطور، طرح‌های مارپیچ بسیار ظریف و زیبایی نقش بسته که می‌توان از آن‌ها به عنوان زیباترین ستون‌های مساجد قدیمی شیراز و ایران یاد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز

شبستان غربی مسجد نصیرالملک

در میان هر دو ستون شبستان، هفت طاق چشمه ای ساخته شده‌است که به محراب زیبای شبستان منتهی می‌شود. مصالحی که برای ساخت محراب شبستان غربی استفاده شده‌است، سنگ‌هایی از جنس مرمر می‌باشد. محراب شبستان به گونه طراحی شده‌است، که در آن را پایین از سطح مسجد می‌بینیم.

چشم‌انداز تماشایی این شبستان را وقتی می‌بینید، که نورهای زیبایی از طریق شیشه‌های رنگی به داخل شبستان می‌تابد.

یکی از دلایل شهرت مسجد نصیرالملک شیراز همین شیشه‌های رنگی است، که باعث زیبایی منحصر به فرد این مکان شده‌است.

کسی با هنر دست خود این رنگین کمان را خلق کرده‌است، کسی نیست جز استاد حاج میرزا آیت.

مسجد نصیرالملک شیراز

بهتر است چه زمانی به مسجد نصیرالملک شیراز برویم؟

این مسجد تاریخی در همه ساعات زیبایی خاص خودش را دارد. اگر شما به دیدن تابش نورهای رنگی علاقه‌مند هستید، بهتر است در ساعات ۸ تا ۱۰ صبح از این مسجد بازدید کنید.

اغلب گردشگران در این ساعات برای دیدن این اتفاق زیبا به مسجد می‌آیند و ممکن است شلوغی زیادی را به همراه داشته باشد.

اگر در شبستان غربی به عکاسی و ثبت لحظات ماندگار بپردازید، بهتر است فصل‌های پاییز و زمستان را برای بازدید از این مسجد انتخاب کنید. زیرا شرایط تابش نور به پنجره‌های هفت رنگ شبستان در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک

عکاسی در مسجد نصیرالملک شیراز

اگر واقعاً رنگین کمان شبستان مسجد برای شما جذابیت دارد، در ساعات ۷ تا ۹ صبح از این مکان دیدن کنید. در این ساعات شیشه‌های رنگی، حجم زیادی از نورهای رنگی را برای شما به نمایش می‌گذارد.

یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید برای عکاسی انتخاب کنید، طاق مروارید است.

تابش نور در بعد از ظهر به این طاق، جلوه زیبایی را برای عکاسی به وجود می‌آورد.

ساعات بازدید از مسجد نصیرالملک

ساعات بازدید از این جاذبه گردشگری در شش ماه اول سال از ۸ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر و در شش ماه دوم سال از ۷ صبح تا ۱۶:۳۰ بعد از ظهر می‌باشد.

چگونه به مسجد نصیرالملک شیراز برویم؟

این مسجد در یکی از محله‌های قدیمی شیراز به نام گود عربان قرار دارد؛ که برای رفتن به آنجا، باید از خیابان لطفعلی خان زند خود را به کوچه نصیرالملک برسانید.

بعد از گشت و گذار و بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز بهتر است، با رفتن به صفحه مکان‌های ناشناخته شیراز از سایر جاذبه‌های گردشگری اطراف این مسجد هم بازدید کنید.

جاذبه‌های تاریخی مانند، نارنجستان قوام، حمام گچینه، مدرسه خان، مجموعه بازار و مسجد وکیل، مسجد عتیق و حرم شاهچراغ در نزدیکی این مسجد قرار دارند.

اگر نگران انتخاب اقامتگاه خود در شیراز هستید، حتماً بخش پایانی مقاله را بخوانید!

بازدید از مسجد نصیرالملک

اقامت در شیراز و نزدیکی مسجد نصیرالملک

برای گشت و گذار و بازدید از همه جاذبه‌های گردشگری شیراز، باید برنامه‌ریزی منظمی را قبل از سفر تدارک ببینید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در برنامه‌ریزی و کیفیت یک سفر خود تأثیر زیادی دارد، انتخاب محل اقامت مناسب است. اگر در سفر خود با مشکلات اقامتی مواجه شدید، اصلاً نگران نباشید، تیم سپنجا همراه شما است.

سامانه سپنجا و اقامت در شیراز

با ورود به سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا و یا از طریق تماس با تیم پشتیبانی، می‌توانید مکان‌های اقامتی مورد نظر خود را بر اساس معیارهایی مانند قیمت، امکانات، تعداد اتاق و … دسته‌بندی کنید.

از طریق سپنجا، رزرو سوئیت در شیراز، در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر است؛ بنابراین در سفر به شیراز زمان و هزینه خود را هدر ندهید. سایت سپنجا هر نوع اقامتگاهی را که شما می‌خواهید، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده‌است، تا شما به ساده‌ترین شکل ممکن، بهترین نوع اقامتگاه را انتخاب کنید.

دیدنی های مسجد نصیرالملک شیراز

در پایان

در این مقاله فهمیدیم که مسجد نصیرالملک شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های ایران، گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

این مسجد زیبایی‌هایی دارد، که هیچ وقت از دیدن آن‌ها سیر نخواهید شد. شما چه زمانی از مسجد نصیرالملک شیراز بازدید کرده‌اید؟ آیا تجربه دیدن شبستان غربی این مسجد را داشته‌اید؟

در بخش نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را درباره بازید از این مسجد و سفر به شیراز به اشتراک بگذارید.

ما و بسیاری از کاربران مشتاق دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم. امیدواریم در سفر به شیراز بتوانید، از بهترین جاذبه های گردشگری شهر راز  دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا