جاهای دیدنی ایران

زیباترین مساجد ایران را بشناسید!

کشورمان ایران، خانه تعدادی از مهم‌ترین و زیباترین مساجد جهان است. چنانچه به هنر، معماری، فرهنگ یا میراث تاریخی علاقه‌مند هستند، بازدید از زیباترین مساجد ایران را در فهرست جاهایی که قصد دارید امسال ببینید، قرار دهید. مساجد تاریخی متعددی با طراحی زیبا در سراسر کشور وجود دارد. برخی از بهترین نمونه‌های بازمانده از دوران صفویه در اصفهان، یزد، شیراز و تبریز ارزش جستجو را دارند.

بازدیدکنندگان برای دیدن این مساجد باید لباس‌های متواضعانه داشته باشند و قبل از ورود به محوطه داخلی کفش‌ها را در بیاورند. مساجد در اکثر فصول سال به جز برخی از تعطیلات رسمی برای بازدیدکنندگان باز هستند و برخی از آنها مانند مسجد جامع یزد برای بازدید رایگان هستند. با سپنجا همراه شوید.

فهرست زیباترین مساجد ایران

از نظر معماری، مکان‌های کمی می‌توانند با مساجدی که ایران ارائه می‌دهد مقایسه شوند. این نوع معماری ترکیبی از طرح‌های هندسی، تقارن و رنگ‌های پر جنب و جوش است که چشم بازدیدکنندگان و مردم محلی را خیره می‌کند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از زیباترین مساجد ایران را معرفی کنیم، اگرچه انتخاب تنها چند مسجد از میان صدها مسجد جذاب ایرانی کاملاً دشوار است! این فهرست شامل:

مسجد نصیرالملک، شیراز

مسجد نصیرالملک یا همان مسجد صورتی از کهن‌ترین مساجد شیراز و یکی از باشکوه‌ترین مکان‌های تاریخی ایران است. ممکن است در نگاه اول این مسجد را شبیه یک مسجد معمولی اسلامی ببینید، اما همین که خورشید طلوع می‌کند، هنر معماری مسجد را به یک کالیدوسکوپ بزرگ تبدیل می‌کند! نور با عبور از پنجره‌های موزاییک، دیوارها و فرش‌های کف را با صدها رنگ نشان می‌دهد. از آنجا که سحر و جادوی خورشید در عرض چند ساعت ناپدید می‌شود، بازدید خود را برای صبح زود برنامه ریزی کنید.

جالب است بدانید، به دلیل انبوه کاشی‌های صورتی رنگ که فضای داخلی مسجد نصیرالملک را تزئین کرده‌اند، لقب مسجد صورتی نیز به آن داده شده است. این مسجد در طول ۱۲ سال در اواخر دهه ۱۸۰۰ ساخته شد، اما تلاش‌های مرمت و نگهداری امروز ادامه دارد.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

مسجد نصیر الملک

شاه چراغ، شیراز

شاه چراغ را می‌توان یکی دیگر از زیباترین مساجد ایران نامید. شاه چراغ مقبره و مسجدی است که یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیراز و از آثار ملی ایران به حساب می‌آید. مقبره‌های دو برادر که در سال ۸۳۵ پس از میلاد درگذشتند، در ابتدا ساده بود، اما ملکه تاشی خاتون تصمیم گرفت این مکان را به مکان زیارتی ارتقا دهد. فضای داخلی ساختمان اکنون با میلیون‌ها تکه شیشه که از کف تا سقف می‌درخشد، جایگاهی را در میان زیباترین مساجد جهان به دست آورده است.

مطالب خواندنی: بهترین شاهکارهای معماری ایران کدامند؟

مسجد شاه، اصفهان

مسجد شاه که با نام‌های مسجد جامع عباسی و مسجد امام نیز شناخته می‌شود، یکی از مساجد میدان نقش جهان است و در زمان صفویه ساخته شده است. این اثر یکی از مهم‌ترین بناهای معماری اسلامی ایران و یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های اصفهان است. مسجد امام شاهکار ماندگار معماری قرن یازدهم است و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. این بنا را می‌توان در مجاورت بناهای مهم دوران صفویه مانند عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله یافت. این مسجد از زیباترین مساجد ایران است و شما می‌توانید همه روزه به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از آن دیدن کنید. ساعت بازدید از مسجد امام از ساعت ۹ الی ۱۲ و ۱۴ الی ۱۷ بعد از ظهر است.

مسجد امام اصفهان

مسجد شیخ لطف الله، اصفهان

مسجد شیخ لطف الله نمونه‌ای خیره کننده از معماری پیچیده ایرانی است و از سال ۱۶۱۹ پابرجا است. طراحی ساختمان خود نسبتاً ساده است، اما کاشی کاری آن ارزش بازدید را دارد. گنبد مسجد از داخل و خارج از کاشی‌های رنگارنگ پوشیده شده است، اما منظره مورد علاقه شما احتمالاً نقش‌های آبی و زرد خواب آور در داخل گنبد است.

بیشتر بخوانید: مسجد شیخ لطف الله اصفهان را بیشتر بشناسید!

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین، منحصربه‌فردترین و مهم‌ترین دیدنی‌های یزد است که در قرن ششم ساخته شده و بازسازی بخش‌های مختلف آن تا دهه اخیر ادامه داشته است. این مسجد بزرگ دارای شش ورودی است که هر کدام در قسمت‌های مختلف مسجد قرار دارند. این مسجد با بلندترین مناره جهان به عنوان یکی از برجسته‌ترین و منحصر به فردترین شاهکارهای معماری شناخته می‎شود. با بازدید از مسجد جامع یزد که یکی از زیباترین مساجد ایران است ، بیش از پیش عاشق معماری ایرانی خوواهید شد.

مسجد در محله فهادان، خیابان امام خمینی، یزد قرار دارد و بازدید از آن ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد و اگر واقعاً به موضوعات تاریخی علاقه دارید، بازدید از این مسجد را با راهنمای تور توصیه می‌کنیم. لازم به ذکر است که بازدید از مسجد جامع یزد رایگان است.

مسجد کبود، تبریز

مسجد کبود تبریز یکی از دیگر از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی است. این مسجد بزرگ و خیره کننده در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و مورد توجه بسیاری از دوستداران معماری در جهان است. هر چند متأسفانه بخش‌های زیادی از این مسجد در سال‌های اخیر تخریب شده است. این مسجد تاریخی در خیابان امام خمینی تبریز و در کنار چندین بنای تاریخی شهر قرار دارد.

مسجد کبود تبریز از زیباترین مساجد ایران

مسجد آقا بزرگ، کاشان

کاشان را بیشتر به خاطر باغ فین و خانه‌های تاریخی مثل خانه بروجردی‌ها و خانه طباطبایی‌ها می‌شناسند. اما در بخش تاریخی شهر، یکی از زیباترین مساجد ایران به نام مسجد آقا بزرگ وجود دارد که از آن به عنوان «بهترین مجموعه اسلامی کاشان» یاد شده است.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ از باشکوه‌ترین مساجد عصر قاجاریه است و توسط حاج محمدتقی خانبان سرمایه گذاری برای نماز و گفتگو توسط دامادش ملا مهدی نراقی دوم معروف به آقا بزرگ تأسیس شده است. تمام بنا مانند گنبد که بزرگ‌ترین گنبد آجری است، با آجر ساخته شده و دارای تزییناتی از قبیل کاشی کاری، آجرکاری، کتیبه‌های نفیس، مقرنس، خوشنویسی به خط ثلث و نستعلیق و نگارگری است.

مسجد گوهر شاد، مشهد

چیزی در مورد مسجد بسیار زیبایی که در جنوب حرم امام رضا(ع) قرار دارد شنیده‌اید؟ این مسجد شگفت انگیز، گوهر شاد نام دارد و با معماری خیره کننده خود افراد زیادی را به شوک فرو برده است. گوهر شاد در واقع یادگاری از پادشان تیموری است و یکی از مشهورترین معمارین ایران به نام قوام الدین شیرازی آن را به این زیبایی خلق کرده است. گوهرشاد امروز از محبوب‌ترین و زیباترین مساجد ایران و یکی از برترین جاذبه‌های شهر مشهد تبدیل شده است. از ویژگی های معماری باستانی گوهر شاد می‌توان به کاشی کاری هنرمندانه آن اشاره داشت.

حرم حضرت معصومه، قم

اگر قصد دارید فقط از قم گذر کنید، حرم فاطمه معصومه(س) شما را به فکر باز می‌دارد. این مسجد خیره‌کننده که یکی از عبادتگاه‌های شناخته شده ایران است، به نام خواهر امام رضا، هشتمین امام شیعیان، نامگذاری شده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 9 مورد از بهترین جاهای دیدنی سمنان

در این زیارتگاه ۳ گنبد وجود دارد که در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. گنبد قدیم، گنبد جدید (گنبد اتابکی) و گنبد صاحب الزمان نام آنهاست. گنبد قدیم در قسمت شمالی با چهار ایوان زیبا، منظره‌ای باشکوه به حرم بخشیده است. گنبد جدید دارای چهار ایوان شمالی، شرقی، غربی و جنوبی است که هر یک به ورودی جداگانه منتهی می‌شوند. ساخت جدیدترین گنبد گنبد یعنی گنبد صاحب الزمان(عج) در سال ۱۳۸۱ آغاز و در سال ۱۳۸۴ به پایان رسید. دیوارهای اطراف این گنبد با کتیبه‌های قرآنی از آجر و سیمان سفید تزئین شده است.

مطالب بیشتر: آشنایی با بهترین مکان های قم

مسجد حرم حضرت معصومه

مسجد رنگونی‌ها آبادان

مسجد رنگونی یکی دیگر از زیباترین مساجد ایران است. این مسجد از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی آبادان است و در نزدیکی پالایشگاه آبادان قرار دارد. معماران این مسجد زیبا اهل هند بوده‌اند، بنابراین معماری آن به سبک هندی است. گویا برخی از مصالح ساختمانی مانند رنگ را از هند به ایران آورده‌اند. این مسجد دارای چهار گنبد کوچک و دو مناره است. نمای بیرونی آن با سیمان تزیین شده و بسیار رنگارنگ است.

دکوراسیون مسجد ممکن است کاشی کاری شده به نظر برسد، اما در واقع با سیمان تزئین شده است. همچنین از آینه‌ای که یکی از عناصر معماری ایرانی برای تزیین کاخ‌هاست برای تزیین مسجد رنگونی استفاده شده است. بنای مسجد که شامل شبستان و حیاط اصلی است از آجر و ساروج و ملات آهک ساخته شده است.

مسجد وکیل، شیراز

در قسمت غربی بازار وکیل، مسجدی قدیمی و زیبا قرار دارد که در دوره زندیه توسط کریم خان زند ساخته شده است. مسجد وکیل عریض‌تر از نصیرالملک است و دارای ۴۸ ستون باشکوه و منبری با چهارده پله مرمرین است که صحنه تجمل و عظمت سلطنتی را تکمیل کرده است. بدون اغرق این از زیباترین مساجد ایران برای بازدید است.

این مسجد در نزدیکی بازار وکیل در خیابان طالقانی شیراز قرار دارد. برای دسترسی به آن مشکل چندانی برای یافتن وسایل حمل و نقل عمومی نخواهید داشت. ساعات بازدید از مسجد وکیل شیراز از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۲۰:۳۰ ادامه دارد. مسجد در روزهای تعطیل تعطیل است.

مطالب بیشتر: زیباترین جاذبه های فراموش شده شیراز

مسجد وکیل

مسجد شافعی‌های کرمانشاه

کرمانشاه شهری دیدنی است که با زیبایی‌های خود همواره گردشگران را شگفت زده می‌کند. مسجد جامع شافعی به عنوان یکی از این زیبایی‌ها، مسجد جامع اهل سنت است که در مسیر بازار تاریخی شهر قرار دارد. این مسجد در سال ۱۳۴۵ در محلی که قبلاً به نام زائرسرا نامیده می‌شد توسط خیرین اهل سنت و زیر نظر حاج ملا سید حسین مسعودی در سال ۱۳۴۴ ساخته شد.

حرکت در امتداد بازار تاریخی کرمانشاه، پنج گنبد خیره کننده و مناره‌های مسجد شافعی و معماری خیره کننده آن هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. این مسجد  یکی از مهمترین پروژه‌های معماری در گذشته است که به مرور زمان به یکی از شاهکارهای معماری و مذهبی کشورمان تبدیل شده است. این مسجد باشکوه و تحسین برانگیز که یکی از زیباترین مساجد ایران است از آن زمان تاکنون در حال توسعه و زیباسازی بوده است. زیر بنای مسجد حدود ۱۰۶۰ متر مربع است و در ساخت آن از معماری شیک و اصیل اسلامی استفاده شده است.

با الهام از مساجد کلاسیک عثمانی، گچ کاری منحصر به فرد داخلی که به زیبایی با آیات قرآن تزئین شده است، زیبایی و معنویت آن را افزایش داده است. از دیگر ویژگی‌های چشمگیر مسجد، معماری شگفت‌انگیز اسلامی است که با رنگ‌های متنوع با کاشی‌های منقش و پنجره‌هایی که با شیشه‌های رنگارنگ زیبا پوشانده شده‌اند، تزئین شده است. در مجموع، مسجد شافعی با مناره‌های باشکوه و آسمان خراش خود، رونق کرمانشاه را افزایش داده است.

مسجد شافعی

مسجد امیرچخماق یزد

امیر چخماق یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری یزد و یکی از میادین تاریخی کشور است که مانند نگینی در بافت قدیمی شهر می‌درخشد. میدانی که جاذبه‌های متعددی از بازار تا تکیه و مسجد دارد، گزینه بسیار خوبی برای گردشگری است. به خصوص در طول شب که منظره بسیار زیبایی را ارائه می‌دهد. جذاب ترین قسمت این میدان ساختمان سه طبقه آن است که قبل از هر جاذبه‌ای چشم گردشگران را به خود خیره می‌کند.

مسجد سه طبقه امیر چخماق یکی از زیباترین مساجد ایران است و در ضلع شرقی میدان قرار دارد. می توان قدمت آن را حدود ۱۸۰ سال تخمین زد. این بنای آجری دارای دو مناره بزرگ است که گفته می‌شود در دوره قاجاریه به آن افزوده شده است.

مسجد جمکران

مسجد جمکران در روستای جمکران و در فاصله ۶ کیلومتری قم، دومین پایتخت مذهبی ایران قرار دارد. شیعیان معتقدند که بنای مسجد جمکران وابستگی‌هایی به شیخ حسن بن مصلح جمکرانی دارد. او مدعی شده بود که امام زمان دوازدهمین امام شیعیان را دیده است که در دیدارشان به او دستور ساخت مسجد را داده بود. اخیراً این مسجد در بین زائران به ویژه جوانان شهرت زیادی پیدا کرده است.

گفته می‌شود که این مرد با دوازدهمین امام شیعیان امام زمان (عج) ملاقاتی داشت که در آن حضرت امام دستور ساخت مسجد را صادر کرد. مسجد جمکران از زمان ساخت تاکنون چندین بار تعمیر و مرمت شده است. این مسجد که یکی از زیباترین مساجد ایران است قبل از انقلاب ایران دارای ساختمان کوچکی بوده است اما بعد از آن بسیار پیشرفت کرده است.

مطالعه بیشتر: معروف ترین مساجد ایران ، شکوه معماری بی‌نظیر اسلامی ایرانی

مسجد جمکران

مسجد جامع فهرج

با مسجد جامع فهرج، قدیمی‌ترین مسجد ایران آشنا شوید. این بنای اسرارآمیز و باستانی در روستای فهرج در ۶۰۰ کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده است. مسجد جامع فهرج دارای هشت ستون بزرگ است که شبیه بناهای دوران ساسانی است. یک مناره سفالی وجود دارد که مسجد را با یک راه پله مارپیچ به پشت بام متصل می‌کند. مانند سایر مساجد ایران درهای ورودی متعددی دارد. آنچه در معماری مسجد جالب است سادگی آن است. هیچ طراحی و دکوراسیون اضافی نخواهید دید. هیچ نشانی از کاشی‌های رنگارنگ، گنبد، تغییر شکل و کتیبه وجود ندارد. سادگی واقعاً جذابیت اصلی این مسجد است. شگفت زده خواهید شد که چگونه این ساختمان می‌تواند حسی مرموز را در شما برانگیزد.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

اگر به تاریخچه کشور ایران نگاه کنیم شاهد اماکن و دستاورد های گرانبها و با ارزشی هستیم که نیاکانمان برای ما بر جای گذاشته‌اند. هر دوره‌ای از تاریخ هنرمندان این کشور بخش متفاوتی از سبک معماری ایرانی را به کار گرفته و شاهکار یکتایی را به وجود آورده اند. از این رو با ما همراه باشید تا زیبا‌ترین مساجد ایران را بشناسید.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از ۱۰  آثار تاریخی گرانبهای کشور بوده که در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی یا همان سال ۲۱۰ میلادی در فهرست ملی یونسکو جهانی شد.

 قبل از به خاک سپردن شیخ صفی الدین اردبیلی ( به همراه خانواده‌اش)وبزرگان صفوی همچون شاه اسماعیل اول و همسرش به همراه بسیاری از کشته شدگان جنگ های شیروان و چالدران. آرامگاه یک عبادت‌گاه بوده است.در ساخت این بنا از هنر های همچون کاشی کاری، منبت کاری، خوشنویسی، گچبری، نقره کاری، معرق، نقاشی، مقرنس و طلا کاری استفاده شده که شکوه و عظمت معماری دوره ایلخانی تا صفوی را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

صفی الدین ملقب به شیخ صفی الدین ابوالفتح اسحاق اردبیلی در کلخوران شهر اردبیل دیده به جهان گشود. این عالم نامدار به روزه داری و شب زنده داری معروف بود. ایشان در سفری به شیراز مرید و مقیم شیخ زاهد می‌شود. در ادامه شیخ زاهد شیخ صفی الدین را جانشین و وارث خود می‌خواند که پس از مرگش ایشان طریقت زاهدیه را بر عهده بگیرد.

شیخ صفی تنها یک مزرعه کوچک داشت که از پدرش به او ارث رسیده بود. کم کم با وقف اموال و املاک پیروان شیخ صفی الدین به خانقاه، ایشان همه را وقف فقرا می‌کرد.

این آرامگاه از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام دیگری را تکمیل می‌کنند. دیدن بخش هایی همچون چینی خانه، حرم خانه، چله خانه، شهیدگاه، تالار دارالحفاظ، جنت سرا، دارالحدیث و  در آخر حیاط و باغ خالی از لطف نبوده و هر کدام شما را با شگفتی های بسیاری روبرو می‌کنند.

مطالب بیشتر: بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

این مطلب را هم بخوانید
دره خزینه لرستان | گرند کانیون ایران + تصاویر

مسجد جامع عتیق اصفهان

این مسجد یکی از شاهکار های  بر جای مانده از دوران حکومت سلجوقیان است که در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. البته که گفته شده بخشی از آن در دوران حکومت صفوی تعمیر و بخشی هم متعلق به دوران آل بویه است.

مسجد جامع عتیق از زیباترین مساجد ایران شناخته شده و سالانه گردشگران بسیاری را از جای جای جهان به طرف خود جذب می‌کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته،  قبل از ورود اسلام و اعراب به شهر اصفهان، مسجد جامع عتیق مکانی مذهبی و اتشکده این شهر بوده که ورودی های مختلفی دارد و هر کدام از آنها شما را با شگفتی های بسیاری روبرو می‌کند.

مسجد جامع عتیق اصفهان بخش های مختلفی دارد در ادامه به معرفی و توضیح آنها می‌پردازیم.

شبستان مسجد بر روی ستون‌های مدور قرار دارد که با گچبری تزیین شده و ساخت آن مربوط به دوره دیلمان است.

گنبد شمالی زیبای مسجد در قسمت شمالی واقع شده که در سال ۴۸۱ ودر دوره حکومت سلجوقیان بنیان نهاده شد.

ساخت ایوان صاحب مربوط به دوران سلجوقیان بوده و تزیینات به کار رفته در آن مربوط به دوره صفویان است.

بخش های دیگر مسجد شامل ایوان استاد، ایوان شاگرد، کتابخانه نظام الملک و مسجد اولجایتو می‌شود.

بازدید از مسجد برای همگان  یک نوبت از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح و در نوبت دوم از ساعت ۱۳ تا۱۶ ظهر باز است. این مسجد به خاطر اینکه در قرن های متفاوتی ساخته شده و همچنین در ساخت آن از سبک معماری مساجد ایرانی به کار رفته جذابیت خاصی دارد و در همان نگاه اول بینندگان را شیفته خود می‌کند به طوری که آرتور پوپ باستان شناس خارجی در بازدید خود از زیبایی  بی نظیر مسجد سخن گفته که او را جذب خود کرده است.

مسجد جامع مکی زاهدان

یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان مسجد جامع مکی بوده که مولوی عبدالحمید آن را ساخت. در واقع بنیان گذار این مسجد فردی مذهبی و اهل سنت به نام عبدالعزیز ملازاده معروف به مولانا عبدالعزیز است که در سال ۱۳۵۳ دستور به ساخت این مسجد با شکوه را داد.

مسجد جامع مکی در مرکز شهر زیبای زاهدان واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان و از زیباترین مساجد ایران به شمارمی‌رود. معماری به کار رفته در سازه تلفیقی از سه سبک ایرانی، عثمانی و اسلامی بوده که دارای ۴ مناره و ۵۳ گنبد است. هر کدام از گنبد ها ۴۶ متر و هر کدام از مناره ها ۹۵ متر ارتفاع دارند.

مجموع مساحت داخلی این بنا ۲۲ هزار مترمربع است که حدود ۵۵ هزار نفر ظرفیت می‌پذیرد.نکته جالب توجه این است  که ساخت  مسجد همچنان با کمک مردم و خیریه بوده که حتی بیشتر آنها برای ساخت آن هیچ گونه دستمزدی نگرفته اند.

سال ۱۳۷۰ تا سال۱۳۹۰ هجری شمسی  توسعه های دیگری در مسجد مکی زاهدان صورت پذیرفت که سبب کامل تر شدن آن شد. امروزه در این مسجد نماز جمعه نیز برگزار می‌شود. توصیه می‌کنیم روز جمعه را برای بازدید از این مکان مذهبی را انتخاب کنید چرا که با برگزاری نماز جمعه این مسجد شور حال معنوی را به خود می‌گیرد و شیرینی و لذت بازدید را دو چندان می‌کند.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت یا مسجد دلگشا از مهمترین بناهای مذهبی و یکی از قدیمی ترین مساجد استان هرمزگان است.

شهر زیبای بندرعباس در گذشته با نام گمبرون شناخته شده و تحت تصرف پرتغالی ها بوده است. سپاهیان شاه عباس به جنوب کشور حمله می‌کنند و این بخش را از تحت سلطه پرتغالیها به بیرون می‌کشند . بله اینگونه بود که این بندر بزرگ و زیبا به شهر بندرعباس تبدیل شد.

مسجد دلگشا گوشه‌ای از گنجینه این بندر زیبا بوده که در بلوار طالقانی و رو به دریا قرار دارد و به خاطر همین از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر جاذبه های این شهر برخوردار است.

حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی شخصی بود که بنیان این مسجد را بنا نهاد و تا کنون در سال های ۱۳۸۴ و۱۳۸۷ چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس با قدمتی ۲۶۴ ساله جزو زیباترین مساجد ایران است. معماری اصیل و منحصر به ایرانی اسلامی در ساخت بنا قابل مشاهده بوده وبا شماره ۱۵۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مسجد دارای دو طبقه با یک مناره و ۱۲ ستون است.حدود ۴۹۰۰ متر مربع مساحت دارد. شبستان و ایوان ها از دیگر بخش های مسجد است. هر کدام از ستون ها با تزئینات گچی زیبا و تاریخی به نظر می‌رسند. بیست در بزرگ دارد که هر کدام از دیگری باشکوه‌تر هستند. پایان هر هفته مسجد دلگشا پذیرای ۶هزار  نمازگزار بوده و فضای داخلی شوری معنوی و مذهبی را به خود می‌گیرد.

بندرعباس دارای  آب و هوایی گرم است. تابستان ها دما به ۴۹ درجه سانتی گراد می‌رسد. بهترین زمان سفر به این شهر جنوبی بین ماهای آذر تا فروردین است . جاذبه ها و اماکن رفاهی و اقامتی بسیاری در اطراف این مسجد به چشم می‌خورد پس با خیال راحت از بازدید این مکان زیبا لذت ببرید.

سخن آخر…

در میان عناصر فرهنگی به جا مانده از دوران تاریخی گذشته در ایران، مساجد تاریخی بارزترین نمونه‌ها هستند. در این مقاله از سپنجا، سعی کردیم بهترین و زیباترین مساجد ایران را به شما معرفی کنیم. با توجه به آثار تاریخی به جا مانده در این مساجد می‌توان اطلاعات قابل توجهی از فرهنگ و اندیشه حاکمان اسلامی در ایران به دست آورد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا