جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین مکان های قم

دوست دارید با بهترین مکان های قم آشنا شوید؟ نام قم برای بیشتر ما ایرانیان، یادآور بارگاه حضرت معصومه و مسجد جمکران است. برای همین سالانه مسلمانان زیادی از اقصی‌نقاط دنیا، تنها با هدف زیارت راهی شهر قم می‌شوند. زیارت که جای خود دارد اما قم تنها محدود به مکان‌های مذهبی نمی‌شود، بلکه شامل تعداد بیشماری مکان تاریخی، طبیعی و حتی فرهنگی است.

اگر شما هم مانند خیلی از مردم فکر می‌کنید، قم چون در یک سرزمین کویری واقع شده است پس حتماً مکان‌ تفریحی ندارد، بهتر است تجدید نظر کنید چرا که در همین استان کویری جاذبه‌هایی نهفته است که نظیر آنها را تنها در خود قم می‌توان پیدا کرد. در ادامه فهرستی از بهترین مکان های قم را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا در مواقعی که تنها برای زیارت به سمت آن حرکت می‌کنید، با سر زدن به چند مکان بسیار دیدنی، لذت سفر به قم را برای خود دو چندان کنید. همچنین از طریق سپنجا می توانید محل اقامت خود را رزرو کنید. برای اجاره سوئیت در قم روی لینک کلیک کنید. در ادامه مطلب با ما در سپنجا همراه باشید.

شهر قم

قم؛ در زمره کوچک‌ترین استان‌های کشورمان قرار دارد و بعد از مشهد مقدس، دومین شهر مذهبی کشور محسوب می‌شود. این استان از جاذبه‌های قابل توجهی برخوردار است که تعداد زیادی از آنها هنوز هم برای بیشتر ما ناشناخته مانده‌اند، چرا که بیشتر با هدف زیارت به این شهر می‌رویم.

مطالب بیشتر: راهنمای سفر به قم | اطلاعات مهم برای سفر به قم

بازار قم، جلوه‌ای از هنر و معماری ایرانی

اگر دوست دارید یکی از بی‌نظیرترین نمونه‌های معماری ایران را مشاهد کنید به بازار قم بروید. بازاری که از بخش‌های متنوع و جالب نظیر تیمچه، چهار سوق، راسته و… تشکیل شده است. جالب است بدانید سقف این بازار با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی استان قم طراحی و ساخته شده است و می‌دانید که هوای این شهر در فصل تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد است برای همین سقف بازار به صورت گنبدی ساخته شده است تا مردم و مغازه دارها از گرما و سرمای هوا در امان بمانند. البته در این نوع سقف، دریچه‌هایی جهت نوررسانی و تهویه هوا نیز تعبیه شده است که واقعاً حیرت‌آور است.

در ساخت این بازار که امروز یکی از بهترین مکان های قم برای بازدید است، از مصالح اولیه‌ایی چون سنگ، آجر، گل و خشت استفاده شده و برخی از بخش‌های آن مربوط به دوره خاصی از تاریخ هستند. اگر گذرتان به استان قم افتاد فراموش نکنید سری به این بازار بزنید. باور کنید تنها با یک گشت زنی کوتاه در بازار و مشاهده معماری خیره کننده آن، حال و هوایتان کاملاً دگرگون خواهد شد!

بازار قم

خانه ملاصدرا

اگر می‌خواهید یک سیرو سلوک عارفانه در سفرتان به قم داشته باشید، سری به خانه ملاصدرا بزنید. این خانه که یکی از مهم‌ترین آثار برجای مانده از دوران صفویه است در روستای باستانی کهک واقع در جنوب قم، قرار دارد. این خانه که امروز با نام خانه ملاصدار پذیرای گردشگرانی از اقصی نقاط ایران و دنیاست، به مدت ۱۵ سال در اختیار ملاصدار یکی از فلاسفه و حکمای بزرگ اسلامی ایران بوده است.

خانه ملاصدرا با اینکه از مصالح بسیار ساده‌ای چون خشت، گل، گچ و تیرهای چوبی ساخته شده است اما به قدری زیباست که روح هر ببینده را به پرواز در می‌آورد. وقتی از این خانه که یکی از بهترین مکان های قم است دیدن کنید، می‌بینید که ساعت‌هاست تمام اجزای خانه از جمله شیشه‌های رنگی، گچ بری‌های ساده، سقف گنبدی، حیاط زیبا و فضای دلنشین و قدیمی داخل آن، هوش و حواس‌تان را دزدید‌ه‌اند بدون اینکه ذره‌ای متوجه شده باشید.

خانه ملاصدرا

خانه یزدان پناه، از موزه تا رستوران

یکی دیگر از بناهای قدیمی شهر قم، خانه یزدان پناه واقع در خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۱ قم است. این خانه که قدمت آن به بیش از ۱۲۰ سال می‌رسد، دارای هفت اتاق دلنشین با ارتفاع‌های مختلف و همینطور میزان نورگیر متفاوت است که به منظور استفاده در فصل‌های مختلف سال ساخته شده‌اند. البته لازم است بدانید که تعداد این اتاق‌ها در گذشته ۱۰ عدد بوده که سه مورد آنها به خانه‌ای که در مجاورت خانه یزادان پناه قرار داشته است، واگذار می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
غار زینگان یک جاذبه دیدنی و فراموش نشدنی در ایلام

خان یزدان پناه به مدت چند سال، به موزه صنایع دستی استان تبدیل شد و به عنوان یکی از بهترین مکان های قم ، گردشگران زیادی هم جذب کرد اما بعد از مدتی  به بخش خصوصی تحویل داده شد و امروز  به یکی از رستوران‌های بسیار مجلل سنتی تبدیل شده است. با حضور در این مکان می‌توانید علاوه بر گشت و گذار در یک خانه تاریخی، لذیذ‌ترین غذاهای سنتی ایران را نیز تجربه کنید. بازدید از این جاذبه برای عموم از ساعت ۱۲ ظهر تا حول و حوش ۴ بعد از ظهر و همینطور از ۸ شب تا ۱۲ شب آزاد است.

تالاب بهشت معصومه

یکی دیگر از بهترین جاهایی که می‌توانید در سفر به قم ببینید، تالاب بهشت معصومه واقع در شمال شهر است. این تالاب بسیار جذاب و خیره کننده را چند چشمه مختلف به وجود آورده‌اند، آن هم در جایی که اصلاً انتظار دیدن چند قطره بارانم نمی‌شود داشت. این تالاب با وسعت تقریباً پنج هکتار در دل شهر کویری قم، اکوسیستم منطقه را به طور کلی دگرگون کرده است. از گونه‌های مختلف پرندگان گرفته تا گونه‌هایی از خزندگان و پستاندارن را به سمت خود کشانده و برای آنان به یکی از امن‌ترین زیستگاه‌های ایران تبدیل شده است.

اگر می‌خواهید به این تالاب که یکی از بهترین مکان های قم است دسترسی داشته باشید باید به سه کیلومتری اتوبان تهران-قم بروید. اما اگر رفتید، دوربین چشمی خود را فراموش نکنید و حتماً آن را به همراه داشته باشید تا در گوشه و کنار این تالاب زیبا شاهد پرندگانی کمیاب و زیبا و گونه‌هایی از پستانداران در بین نیزارهای آن باشید. ضمناً بازدید از تالاب تمام وقت و کاملاً رایگان است.

تالاب بهشت معصومه

گنبد نمکی قم

یکی از جاذبه‌های ژئوتوریستی ایران که به گنبد نمکی مشهور است در استان قم واقع شده است. البته در کشورمان گنبدهای نمکی دیگری وجود دارد، اما موردی که در قم وجود دارد بزرگ‌تر و منحصر به فردتر از دیگر گنبدهای نمکی است. گفته می‌شود از زمان تولد این پدیده نمکی بیش از ۶۰ سال می‌گذرد و آنچه منجر به منحصر به فرد بودن آن شده است، وجود دریاچه‌ای در دل آن است که با حضورش قدرت واقعی طبیعت را در دل این کویر خشک به زیبایی ترسیم می‌کند.

اگر می‌خواهید به این جاذبه که امروز یکی از بهترین مکان های قم است دست پیدا کنید، باید در مسیر قم-جعفریه حرکت کنید. کوه نمکی دقیقاً در ۲۰ کیلومتری جاده قم و پشت مجتمع صنعتی دامشهر واقع شده است. در این مکان می‌توانید شاهد یکی از زیباترین شگفتی‌های طبیعت یعنی نمک‌های رنگی باشید! بله درست شنیده‌اید نمک‌های این گنبد رنگارنگ هستند و رنگ‌های متنوعی چون بنفش و قرمز و حتی قهوه‌ای در آن به چشم می‌خورد.

بعد از نمک‌های رنگی، دریاچه‌ای که توسط صخره‌ها و کوه‌ها محاصره شده است توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند. آب این دریاچه شور اما بسیار زلال است و در نیمه دوم سال به علت تبخیر زیاد، به لایه‌ای بسیار زخیم به قطر حداقل نیم متر تبدیل می‌شود. آزمایشات انجام شده بر آب این دریاچه نشان داده است که شنا کردن در این آب به دلیل خواص بسیار بالا می‌تواند به بهبود برخی بیماری‌ها کمک کند.

مطالب بیشتر: گنبد نمکی طغرود قم ؛ مقصدی منحصر به فرد گردشگری

بهترین مکان های قم

پارک ملی کویر

یکی دیگر از بهترین مکان های قم پارک ملی کویر است. این پارک شاید در دل کویرهای استان قم واقع شده باشد اما بدون شک تنها به شن، ماسه و کویر محدود نمی‌شود. آنچه این پارک را منحصربه فرد کرده است وجود گونه‌های جانوری خاص از جمله پلنگ، آهوی صحرایی، روباه شنی و غیر است که اگر دلتان برای یک کویر نوردی درست و حسابی تنگ شده باشد، می‌تواند به بهترین مکان تفریحی ایران برای شما تبدیل شود. لازم است بدانید ساعت بازدید از این پارک شب و روز نمی‌شناسد و هزینه ورودی آن کاملاً رایگان است.

قبرستان شیخان قم

می‌دانیم که آوردن اسم قبرستان در فهرست بهترین مکان‌های تفریحی یک منطقه چندان خوشایند نیست و ممکن است کمی احساس ترس کنید اما منکر این هم نمی‌توان شد که امروز برخی از قبرستان‌های تاریخی یا قبرستان‌هایی که افراد سرشناس در آنها دفن شده‌اند، بسیار پربازدیدتر از سایر جاذبه‌های دیگر هستند. قبرستان شیخان قم هم یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های ایران و بهترین مکان های قم است که عده‌ای بیشتر با هدف زیارت و شفاعت به آن مراجعه می‌کنند! زیرا عالمان زیادی در آن آرمیده‌اند. جالب است بدانید علاوه بر عالمان بزرگ، پیکر دکتر قریب، پزشک مشهور و بسیار مهربان کودکان نیز در همین قبرستان دفن شده است.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شمال در زمستان

بهترین مکان های قم

دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان یکی دیگر از شگفت انگیزترین جاذبه‌های قم است که در دل کویر واقع شده است. این دریاچه نیز در زمره دریاچه‌های نمک‌های کشور قرار دارد زیرا اکثر رودهایی که به آن می‌ریزند در مسیر حرکت، از شوره زارهای مختلفی گذر می‌کنند. چشم انداز این دریاچه به قدری زیبا و منحصر به فرد است که سالانه عده زیادی گردشگر به سمت آن کشیده می‌شوند. چشم اندازی که اشکال پنج ظلعی حاصل از انباشته شدن نمک، باعث به وجود آمدن شده‌اند.

شاید بارها و بارها از کنار این دریاچه که در امتداد اتوبان تهران- قم قرار دارد گذشته باشید اما توجه چندانی به آن نداشته‌اید. غافل از اینکه همین دریاچه یکی از بهترین مکان های قم است و باید حتماً از آن بازید کنید. دریاچه حوض سلطان دارای سطحی سیقلی و بسیار صاف همچون آینه است که تصویر زیبای آسمان در آن منعکس می‌شود. به همین دلیل لقب بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران نیز به آن تعلق گرفته است.

مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه از آن دسته جاذبه‌های تاریخی ایران است که نه تنها در قم بلکه در کل ایران شناخته شده است. چون این همان مدرسه‌ای است که در سال ۱۳۴۲، یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های امام خمینی در آن برگزار شد. سخنرانی که در آن سال آتش خشم مردم را بر علیه حکومت فاسد پهلوی بیش از پیش شعله ور ساخت. بنابراین این جاذبه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط دنیا تنها برای بازدید از این مدرسه که یکی از بهتری مکان های قم است پای به استان قم می‌گذارند.

پیشنهاد ما برای شما این است، اگر به قصد زیارت بارگاه حضرت معصومه راهی قم شدید، یادتان بماند که حتماً از این مدرسه تاریخی که قدمتش به دوران صفویه می‌رسد بازدید کنید. این مدرسه در بلوار زائر، جنب حرم حضرت معصومه واقع شده است.

مدرسه فیضیه

مسجد جمکران

بدون شک یکی از بهترین جاهایی که باید در سفر به قم از آن بازدید کنید، مسجد جمکران است. این مسجد در کنار بارگاه حضرت معصومه، دو نماد مهم استان قم شمرده می‌شوند و بیشتر گردشگران برای زیارت این دو بزرگوار به قم می‌آیند. روایت است که مسجد جمکران به دستور شخص امام زمان بنا شده است و ممکن کسانی که با خلوص نیت کامل وارد مسجد می‌شوند بتوانند آقای خوبی‌ها را زیارت کنند. در روایات دیگری نیز آمده است که اگر دلنوشته‌های خود را بنویسید و در چاه آب معروفی که در همین مکان واقع شده است بیندازید، حضرت آن نامه را حتماً می‌خواند.

مطالب بیشتر: زیباترین مساجد ایران را بشناسید!

دره قاهان

یکی دیگر از بهترین مکان های قم برای گردش، دره قاهان واقع در مرز استان قم و استان مرکزی است. این دره بیش از ۳۰ کیلومتر طول دارد و می‌توان از آن به عنوان معجزه‌ای در دل کویر نام برد. چرا که در این دره روستاهای بسیار آباد و خوش آب و هوایی مثل بنابر، انجیله، آقلک، جمزقان و چند روستای دیگر واقع شده است که توسط فضایی بسیار سرسبز، درختان و کوهستان‌های زیبا پوشش داده شده‌اند. جالب است بدانید آب شرب ساکنان این روستا از طریق قنات‌های فراوانی که در، دره وجود دارند تامین می‌شود. ما این روستای شگفت انگیز را به دوستدارن طبیعت توصیه می‌کنیم.

دره قاهان

سخن آخر…

بی‌شک سفر به استان قم یکی از بهترین و لذت بخش‌ترین گردش‌های داخلی برای همه است، به شرطی که قبل از سفر فهرست بهترین جاذبه‌های آن بارها مرور شود تا در زمانی که آنجا اقامت دارید بتوانید از بهترین مکان های قم دیدن کنید. در این مقاله از سپنجا کوشیدیم تا از میان ده‌ها جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی این مقصد، بهترین‌ها را دستچین کنیم و به همه یادآوری کنیم که جاذبه‌های این استان تنها محدود به یک یا دو مکان مذهبی و زیارتی نیست بلکه جاذبه‌های بی‌نظیر دیگری هم دارد که هر یک با خصوصیات منحصر به فرد خود روح هر گردشگری را به پرواز در می‌آورند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا