جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به قم | اطلاعات مهم برای سفر به قم

قم یکی از شهرهای مذهبی کشورمان ایران است و عنوان دومین شهر زیارتی ایران را از آن خود کرده است. علاوه بر زیارتگاه های این شهر، آثار تاریخی بی شماری که در آن وجود دارد، موجب شده تا هر ساله مسافران و گرشگران زیادی به این شهر سفر کنند. همین امر موجب شد تا ما در ادامه به راهنمای سفر به قم بپردازیم. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی قم

استان قم در مرکز کشورمان ایران واقع شده است که از سمت شمال به تهران، از سمت جنوب به اصفهان، از سمت شرق به سمنان و از سمت غرب به استان مرکزی راه پیدا می‌کند.

مطالب بیشتر:برای اجاره و رزرو بهترین سوئیت آپارتمان های قم کلیک کنید.

آب و هوای قم

راهنمای سفر به قم درباره آب و هوای این استان اینگونه بیان می‌کند: استان قم از آنجایی که در یک منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته است به طور کلی آب و هوایی گرم و خشک دارد. اما اگر بخواهیم جزئی تر درباره آب و هوای این استان بگوییم؛ منطقه جنوب و غرب این شهر دارای کوه های مرتفع است و آب و هوای کوهستانی دارد، منطقه شرقی، مرکز و شمال این استان دارای کویر و بیابان می‌باشد و آب و هوایی گرم و خشک دارد.

بهترین زمان سفر به قم

همانطور که در بخش قبلی از راهنمای سفر به قم به آن شاره نمودیم، به طور کلی، آب و هوای این استان، خشک و نیمه خشک است و به همیین دلیل  سفر به این استان در تابستان توصیه نمی‌شود. بهترین زمان سفر به قم، بهار و هم چنین اوایل پاییز می‌باشد.

جاهای دیدنی قم

راهنمای سفر به قم

یکی از اصلی ترین بخش های راهنمای سفر به قم، معرفی مکان های دیدنی این استان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حرم حضرت معصومه

همانطور که حتما می‌دانید یکی از اصلی ترین دلایل سفر به شهر قم، زیارت حضرت معصومه می‌باشد. راهنمای سفر به قم پیشنهاد می‌کند که به هیچ عنوان در سفر خود به این استان، زیارت حضرت معصومه را از دست ندهید، زیرا فضای حرم ایشان بسیار آرام بخش دل هاست و غبار را از جان خسته افراد می‌زداید.

آدرس حرم مطهر حضرت معصومه: شهر قم، بلوار زائر

مسجد جمکران

یکی دیگر از مکان های زیارتی و مذهبی شهر قم، مسجد جمکران می‌باشد. بنابراین اگر به مکان های مذهبی علاقه مند هستید، راهنمای سفر به قم به شما پیشنهاد می‌کند که حتما در سفر خود به این استان به مسجد جمکران بروید. روایات مختلف حاکی از آن است که مسجد جمکران به دستور امام زمان، احداث گردیده است.

نکته قابل توجه درباره این مکان مذهبی این است که می‌گویند در روزهای سه شنبه، امام زمان در این مسجد، نماز اقامه می‌فرمایند. از دیگر روایت های مربوط به این مسجد می‌توان به این مورد اشاره نمود که انداختن نامه در داخل چاهی که در نزدیکی مسجد واقع شده است به دست امام زمان خواهد رسید.

آدرس مسجد جمکران: قم ، خیابان امام حسن عسگری

خانه ملاصدرا

یکی از جاهای دیدنی قم که التبه از آثار تاریخی این استان نیز به شمار می‌رود، خانه ملاصدراست. ساخت این خانه قدیمی به زمان صفویه بر می‌گردد. جالب است بدانید که این خانه قدیمی به مدت ۱۵ سال، محل زندگی ملا صدرا بوده و به همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرده است. مصالح به کار رفته برای ساخت این خانه تاریخی شامل گل، خشت خام، تیرهای چوبی و گچ می‌باشد. سقف این خانه به شکل گنبد بوده و گچ بری های ساده و زیبایی در آن به کار رفته است.

در طول روز، نوری که از طریق شیشه های رنگی این خانه به داخل خانه، می‌تابد، زیبایی خیره کننده به آن بخشیده است. راهنمای سفر به قم به افرادی که به نماهای قدیمی خانه ها علاقه دارند، پیشنهاد می‌کند که حتما در سفر خود به این استان از خانه ملاصدرا دیدن نمایند.

آدرس خانه ملا صدرا: شهر قم، منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام

خانه یزدان پناه

یکی دیگر از آثار تاریخی و البته دیدنی شهر قم، خانه یزدان پناه نام دارد که در محله باغ پنبه ی قم قرار گرفته است. زمان ساخت خانه یزدان پناه به اواخر دوران قاجاریه و اوایل دوران پهلوی بر می‌گردد. این خانه شامل ۱۰ اتاق است که البته از مجموع آن‌ ها، تنها ۷ اتاق باقی مانده و ۳ اتاق دیگر به همسایه ای که در مجاورت این خانه قرار دارد، واگذار شده است.

قسمت ورودی این خانه دارای دالان است که اگر قصد ورود به خانه را داشته باشید باید از آن عبور کنید. هر یک از ۷ اتاق موجود در این خانه، میزان نورگیری متفاوتی داشته و همین امر موجب شده است که هر کدام از این اتاق ها برای فصول مختلفی مناسب باشد.

نکته قابل توجه درباره این خانه تاریخی این است که تا چندی پیش، کاربری مسکونی داشته، اما پس از آن به موزه، تغییر کاربری داده است و اکنون از آن به عنوان رستوران سنتی استفاده می‌شود. بنابریان اگر علاقه مند هستید که در سفر خود به این استان در یک رستوران با فضایی سنتی، غذا میل کنید، راهنمای سفر به قم توصیه می‌کند که حتما به این رستوران مراجعه کنید و خاطرات خوشی را برای خود و دیگر همراهان خود به ثبت رسانید.

آدرس خانه یزدان پناه: قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچه ۱۱، خانه تاریخی یزدان پناه

مسجد جامع قم

یکی دیگر از جذاب ترین مکان های دیدنی قم، مسجد جامع این شهر است که با کاشی کاری های زیبایش به شهرت رسیده است اما متاسفانه در اثر گذر زمان، این کاشی های زیبا از بین رفتند. نکته قابل توجه در خصوص این مسجد این است که در سال ۱۳۷۵ مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه ازاره ی سنگی به کار رفته در آن، توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب نموده است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای استان فارس

آدرس مسجد جامع: شهر قم، خیابان آذر، محله‌ی مسجد جامع و در نزدیکی دروازه‌ ری

مقبره های گنبد سبز

از دیگر آثار تاریخی شهر قم می‌توان به مقبره های گنبد سبز اشاره نمود. در این مجموعه، سه بنای تاریخی قرار دارد که زیبایی آن توجه همگان را به خود جلب کرده است. مقبره های گنبد مرکزی، محل دفن خواجه علی صفی و سه تن از فرمانروایان دوران صفیوه می‌باشد. تحقیقات صورت گرفته بر روی این بنا حاکی از آن است که مقبره هایی که در گنبد جنوبی این مجموعه واقع شده اند، محل دفن خواجه اصیل الدین و دو تن دیگر از حاکمان دوران صفویه می‌باشد.

گنبدهایی که در سمت جنوب و مرکز این مجموعه واقع شده است، با شکل استوانه ای خود، زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است. گنبدهایی که در سمت شمال نیز واقع شده اند به شکل ۸ ضلعی هستند. به طور کلی معماری این مجموعه بسیار عالی بوده و همین امر سبب شده تا امروزه از آن به عنوان یکی از بهترین مکان های دیدنی استان قم یاد شود.

آدرس مقبره های گنبد سبز: شهر قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا و در محلی که به دروازه‌ی کاشان معروف است

حمام حاج عسگر خان

شهر قم از جمله شهرهایی است که آثار تاریخی موجود در آن بسیار زیاد هستند. حمام حاج عسگر خان یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است که راهنمای سفر به قم به تمامی علاقمه مندان به بناهای تاریخی پیشنهاد می‌کند که در سفر خود به این استان از آن بازدید نمایند. در قسمت ورودی این حمام، یک کتیبه ای نصب شده است که نوشته های روی آن حاکی از آن است که قدمت حمام به اوایل دوران قاجاریه باز می‌گردد.

حمام حاج عسگر خان از سه بخش مختلف تشکیل شده است؛ به این صورت که دو بخش از آن متعلق به حمام و بخش دیگر متعلق به چاله حوض می باشد که امروزه بخش زیادی از آن از بین رفته است. این مجموعه تارخی هم چنین دارای دو گنبد است و از ویژگی های آن می‌توان به این مورد اشاره نمود که در زیر گنبد اول، یک رختکن و در زیر گنبد دیگر، محلی تعبیه شده که در گذشته از آن برای شستشو استفاده می‌شده است.

آدرس حمام حاج عسگر خان: شهر قم، بلوار زائر، حرم حضرت معصومه (ع)

کاروانسرای دیرگچین

همانطور که در بخش قبلی راهنمای سفر به قم به آن اشاره نمودیم استان قم، پر است از مکان های تاریخی که به دوران های مختلفی مربوط می شود. کاروانسرای دیرگچینی یکی دیگر از آثار تاریخی این استان بوده که در گذشته یکی از پر رونق ترین کاروانسراها به شمار می‌رفته است.

قدمت این بنا به دوران حکومت اردشیر ساسانی باز می‌گردد که البته در طول زمان، چندین بار مورد بازسازی قرار گزرفته است و اولین بار آن به دوران سلجوقیان و صفویان بر می‌گردد. نکته قابل توجه در خصوص این کاروانسرا این است که در طول زمان، بارها تغیبیر نام داده است که از جمله نام های آن می‌توان به گنبد اردشیر، رباط و دیرالجص اشاره نمود.

لازم به ذکر است که این کاروانسرا در دوران خودش، اهمیت بسیار ویژه ای در میان پادشاهان مختلف داشته است و همین امر سبب شده است تا آن را با عنوان مادر کاروانسراهای ایران بشناسند.

آدرس کاروانسرای دیرگچین: ۸۰ کیلومتری شهر قم، مسیر قدیم جاده‌ی قم به ورامین یا ساوه به ورامین و گرمسار، مرکز پارک ملی کویر

دریاچه حوض سلطان

یکی از راهنمای سفر به قم اگر از آن دسته از افرادی هستید که به مکان های طبیعی زیبا علاقه مند هستند، راهنمای سفر به قم به شما توصیه می‌کند که حتما در سفر خود به این شهر، از دریاچه حوض سلطان دیدن نمایید.

این دریاچه در کویر قرار گرفته و آب آن از طریق رودهای مختلفی تامین می‌گردد. آب این دریاچه شور است و به همین دلیل هم با نام دریاچه نمک نیز به شهرت رسیده است. دلیل شوری این دریاچه، رودهای مختلفی است که قبل از رسیدن به دریاچه از شوره زارهای مختلف عبور می‌کنند.

آدرس دریاچه حوض سلطان: ۹۰ کیلومتری اتوبان تهران قم

خانه تاریخی زند

یکی از راهنمای سفر به قم  و امروزه تبدیل به یکی از مکان های ددینی این شهر گشته، خانه تاریخی زند می‌باشد که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد. این خانه در گذشته، محل سکونت حاج علی خان زندیه بوده و به همین دلیل هم به خانه تاریخی زند، شهر پیدا کرده است.

حوض لاجوردی که در محوطه این خانه واقع شده، زیبایی این بنا را دو چندان کرده است. لازم به ذکر است که بخشی از این خانه به موزه مردم شناسی قم، اختصاص داده شده است. برای ورود به این خانه، لازم است که بلیط تهیه نمایید، در غیر این صورت اجازه ورود به خانه به شما داده نمی‌شود.

آدرس خانه تاریخی زند: قم، محله گذر قلعه، موزه مردم شناسی و خانه تاریخی زند

غذاهای محلی قم

غذاهای-محلی-قم

چشیدن طعم غذاهای محلی دیگر شهرها در هنگام سفر، لذت سفر را دو چندان می‌کند، همین امر سبب شد تا ما در این بخش از راهنمای سفر به قم، به معرفی برخی از بهترین غذاهای محلی این استان بپردازیم.

آبگوشت قنبید

آبگوشت قنبید، نام یکی از بهترین غذاهای محلی استان قم است که در میان اهالی این استان از محبوبیت بسیار زیادی برخودار می‌باشد. مواد مورد نیاز برای تهیه این آش شامل کلم قمری، گوشت گوسفندی، گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، رب، پیاز، پودر لیمو عمانی، نمک و زردچوبه می‌باشد. راهنمای سفر به قم به تمامی افراد دوست دار آبگوشت، پیشنهاد می‌کند که در سفر خود به این استان طعم این آبگوشت را بچشند.

آبگوشت هویج برگه

نوع دیگر آبگوشت که پخت آن در میان اهالی استان قم، رواج دارد، ابگوشت هویج برگه می‌باشد. از جمله مواد مورد نیاز برای تهیه این آبگوشت می‌توان به هویج قمی (هویج زرد) برگه، گوشت با استخوان، لوبیا قرمز، نعناع خشک، پیاز، زردچوبه و نمک اشاره نمود.

آش پتله

آش پتله نام یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای محلی استان قم است که راهنمای سفر به قم به تمامی افرادی که آش دوست دارند، توصیه می کند حتما در سفر خود به شهر قم، از این آش سرو کنند. مواد لازم برای تهیه آش پتله عبارت است از سبزی آش، کشک، پیاز، نمک و ادویه

این مطلب را هم بخوانید
معرفی زیباترین جاده های ایران

پتله پلو

پتله پلو، نوعی پلو است که پخت آن بیشتر در روستاهای اطرف این استان، رایج است. اگر رژیم غذایی دارید، راهنمای سفر به قم پیشنهاد می‌کند که از این غذا نوش جان کنید، زیرا علاوه بر اینکه کم کالری است، قوت بسیاری زیادی دارد. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل برنج، بلغور گندم، سیب‌زمینی، پیاز، عدس، کشمش، روغن، فلفل، نمک، زردچوبه و زعفران می‌باشد. گفته شده که این غذا، دارای خواص درمانی بسیار زیادی است که از جله آن ها می‌توان پیشگیری از بیماری های قلبی و هم چنین چربی خون، اشاره نمود.

کوفته

شاید تعجب کنید که کوفته را در لیست غذاهای محلی قم آوردیم، اما باید بگوییم که کوفته های قم نیز دست کمی از کوفته های تبریزی ندارد. دستور پخت کوفته قمی با کوفته های دیگر شهرهای ایران، متفاوت است. مواد لازم برای طبخ کوفته قمی شامل برنج پخته‌شده، شوید، ترخون، نخود فرنگی، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، رب، آبغوره، سیر و نمک می‌باشد.

رستوران های قم

حالک که با غداهای محلی استان قم آشنا شده اید وقت آن رسیده تا در این بخش از راهنمای سفر به قم به معرفی بهترین رستوران های این شهر بپردازیم.

رستوران ارگ سالاریه

یکی از راهنمای سفر به قم، رستوران ارگ سالاریه نام دارد که فضای بسیار دلنشینی دارد. منوی این رستوران بسیار متنوع و شامل انواع غذاهای ایرانی و فست فود می‌باشد. هم چنین به غیر از انواع غذایی که در این رستوران وجود دارد، شامل انواع بستنی و نوشیدنی نیز می‌باشد. درون این رستوران، اتاقک هایی با درب های شیشه ای تعبیه شده است که توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند.

آدرس رستوران ارگ سالاریه: قم، بلوار محمد امین (ص)، جنب سه راهی سالاریه

رستوران مرتضوی

رستوران مرتضوی یکی دیگر از بهترین رستوران های شهر قم است که می‌توانید به مراجعه به آن بهترین و با کیفیت ترین غذاهای را نوش جان کنید. فضای داخلی این رستوران بسیارعالی است و جان می‌دهد برای یک دورهمی خانوادگی.

آدرس رستوران مرتضوی: قم، انتهای بلوار امین، بلوار الغدیر، ابتدای شهرک قدس

رستوران البرز

اگر دوست دار غذاهایی اعم از چلو کباب و یا چلو ماهی هستید، راهنمای سفر به قم به شما توصیه می‌کند که حتما به رستوران البرز مراجعه کرده و برای خود، سفارش دهید تا از چشیدن طعم بی نظیر آن ها لذت ببرید.

آدرس رستوران البرز: بلوار امین، نبش کوچه‌ی ۲۷

رستوران بزرگ خادم

راهنمای سفر به قم به تمامی علاقه مندان به غذاهای ایرانی پیشنهاد می‌کند که در سفر خود به شهر قم به رستوران بزگ خادم مراجعه نمایند و با سفارش یکی از غذاهای موجود در آن، لحظات خوشی را برای خود و هم چنین همراهان خود به ثبت برسانند. از معروف ترین غذاهای این رستوران می توان به چلو گردن اشاره نمود.

آدرس رستوران بزرگ خادم: قم، بلوار شهید صدوقی (زنبیل آباد)، نرسیده به میدان صدوق، بین کوچه‌ی ۲۰ -۲۲

رستوران مروارید

یکی دیگر از بهترین رستوران های شهر قم با نام رستوران مروارید به شهرت رسیده است. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی و پیش غداهای متنوع است که می‌توانید با توجه به ذائقه خود یکی از آن ها را برای خود سفارش دهید. نکته قابل توجه درباره این مکان این است که دارای تالار بزرگی نیز می‌باشد و معمولا زوجین جوان، مراسم عروسی خود را در این تالار برگزار می‌کنند.

آدرس رستوران مروارید: قم، بلوار امین، نبش کوچه‌ی ۱۲، تالار پذیرایی و رستوران مروارید

سوغاتی ها و صنایع دستی قم

سوغاتی-ها-و-صنایع-دستی-قم

یکی از بهترین قسمت های سفر، خرید سوغات شهر مقصد و آشنایی با صنایع دستی آن است. ما در این بخش از راهنمای سفر به قم قصد داریم سوغات این شهر مذهبی را معرفی کنیم.

سوهان

یکی از معروف ترین و البته خوشمزه ترین سوغاتی های استان قم، سوهان است. سوهان یک نوع شیرینی است که ماده اصلی برای تهیه آن، جوانه گندم می‌باشد. این سوغاتی خوشمزه استان قم، قدمتی طولانی دارد که به زمان قاجاریه باز می‌گردد. طعم بسیار خوشمزه و حمل آسان آن از دلایل محبوبیت سوهان در میان مسافران و گردشگران این استان می‌باشد.

حلوا

حلوا یکی دیگر از سوغاتی های شهر قم می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد. انوع مختلفی حلوا در استان قم، طبخ می‌شود که حلوا کنجدی، شاه دانه و ارده از معروف ترین آن ها هستند.

نان کسمه

یکی دیگر از انوع شیرینی های خوشمزه استان قم که از آن به عنوان سوغاتی این شهر نیز استفاده می‌شود، نان کسمه نام دارد. مواد مورد نیاز برای تهیه نان کسمه شامل آرد، شیره یا شکر، زعفران، تخم‌مرغ و زردچوبه می‌باشد.

خرمهره سازی

خرمهره سازی یکی از صنایع دستی قم با قدمت زیاد است. خرمهره نوعی سنگ است که با رنگ های آبی و یا فیروزه ای یافت می‌شود. افراد قدیمی بر این باورند که این نوع سنگ قادر خواهد بود انرژی های منفی را دفع سازد و همین امر، از دلایل محبوبیت این سنگ در میان اهالی قم و هم چنین مسافران و گردشگران این شهر به شمار می‌رود.

اقامت در قم

راهنمای سفر به قم

پس از معرفی همه‌جانبه مرکز استان قم، وقت آن است که درباره نحوه رزرو مکانی مناسب برای اقامت خود در شهر قم، اطلاعاتی کسب نمایید. در واقع یکی از نکات مهم در سفر، رزرو اقامتگاه مناسب در شهر مقصد است. حال که با تمامی جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و دیدنی شهر قم آشنا شدید، برای رزرو سوئیت، ویلا و یا اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در شهر قم، می‌توانید روی کمک سپنجا حساب کنید و در کمترین زمان ممکن، محل اقامت مناسبی برای خود پیدا نمایید.

 کافی است وارد سایت سپنجا شوید و اجاره سوئیت در قم را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه های قم همراه با عکس به شما نمایش داده شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به راهنمای سفر به قم بپردازیم. اکنون اگر قصد سفر به قم را دارید، می‌توانید با اطلاعات کامل درباره این شهر مذهبی، سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را تجره کنید. از اینکه وقت گران‌بهایتان را در اختیار ما گذاشتید، بی‌نهایت متشکریم. شما می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از سفر به شهر قم را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا