جاهای دیدنی ایران

مکان های تاریخی ایران

کشور ایران یک کشور تاریخی و کهن است و آثار تاریخی زیادی از گذشتگان به جای مانده که خیلی از علاقه‌مندان به تاریخ از اقصی نقاط دنیا برای بازدید از این آثار به ایران می‌آیند. تعداد مکان های تاریخی ایران آنقدر زیاد هستند که در جهان رتبه هفتم را در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند. برخی از آثار باستانی و مکان‌های تاریخی قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارند؛ طوری که به دوران قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردند.

در هر جای دنیا که باشید می‌توانید زمانی را به ایرانگردی اختصاص دهید و از مکان‌های تاریخی در این کشور غنی و شکوهمند بازدید کنید؛ مطمئن باشید از تماشای این همه معماری تاریخی شگفت‌زده خواهید شد. در این مقاله، سپنجا قصد دارد تا شما را با برخی از مکان‌های تاریخی، دیدنی و جذاب ایران آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مکان های تاریخی ایران

رفتن به مکان‌های تاریخی و تماشای معماری و بناهای قدیمی و همچنین آثار به جای مانده از گذشتگان نمادی از قدمت طولانی کشور ایران است که با دیدن آن‌ها متوجه فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و افکار مردم آن زمان می‌شوید. کاشی‌کاری‌های زینتی، گچ‌کاری‌های هنرمندانه و خاص با بناهای محکم، قوی و هوشمندانه، نشانه شاهکارهای مهندسی و قدرت معماری فوق‌العاده ایرانی در گذشته است.

تنوع مکان‌های تاریخی و گردشگری در ایران بسیار زیاد است؛ از مساجد و شهرهای بیابانی گرفته تا بناهای متروکه و بازارهای قدیمی؛ بنابراین هیچ موقع با کمبود مکان‌های دیدنی مواجه نخواهید شد. در تک تک شهرهای ایران جاهای دیدنی زیادی وجود دارد پس اگر به یک شهر در کشور ایران قدم گذاشتید حتما از مکان‌های دیدنی و باشکوه آن بازدید کنید. در ادامه برخی از مکان های تاریخی ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)

مسجد نصیرالملک در شهر زیبای شیراز قرار دارد که یکی از مکان‌های گردشگری در این شهر محسوب می‌شود. معماری این مسجد آنقدر ظریف و هوشمندانه کار شده که شبیه به یک جعبه جواهرات است. در ساخت شیشه‌های این مسجد از رنگ‌های مختلفی استفاده شده که در مقابل نور خورشید می‌درخشند و با رقص نور رنگارنگ موجب زیبا و رنگین شدن مسجد می‌شوند.

علاوه بر شیشه‌های مات و خارق‌العاده‌اش، کاشی‌کاری‌های هنرمندانه‌ای هم در آن به کار رفته شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کنند. شهرت این مسجد بیشتر به‌خاطر معماری زیبای آن است که به مسجد صورتی شناخته می‌شود. معماری باشکوه این مسجد به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد؛ اما هنوز هم از جذابیت خاصی برخوردار است.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

مسجد نصیرالملک

۲- مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مکان های تاریخی ایران به حساب می‌آید که در شهر اصفهان و دقیقا روبه‌روی عمارت عالی قاپو واقع شده است. این مسجد پیشینه‌ای دور و دراز دارد و مربوط به قرن یازدهم است. در قرن یازدهم شاه عباس اول بر ایران حکومت می‌کرد و به دستور او این مسجد بنا شد. معماری بی‌نظیر در کنار کاشی‌کاری‌های هنری و ظریف آن بیش از هر چیز در مقابل چشمانتان خودنمایی می‌کند.

ساخت مسجد شیخ لطف‌الله ۱۸ سال به طول انجامید و امروزه این بنای باشکوه در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و خیلی از گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند از این معماری تاریخی هم دیدن می‌کنند. این مسجد در میدان نقش جهان قرار گرفته و با رفتن به چنین جایی می‌توانید با یک تیر دو نشان را بزنید و از هر دو بازدیدی داشته باشید.

مطالب بیشتر: مسجد شیخ لطف الله اصفهان را بیشتر بشناسید!

۳- میدان نقش جهان

میدان نقش جهان همانطور که نامش مشخص است همچون جهانی بزرگ پر از جاذبه‌ها و شگفتی‌های دیدنی است. مکان‌های تاریخی در نقش جهان شامل کاخ عالی قاپو، بازار بزرگ، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام و… هستند. در این میدان بزرگ و جذاب مکان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد و گردشگران بسیاری به این میدان می‌آیند و از چندین جای تاریخی دیدن می‌کنند.

میدان نقش جهان آنقدر ارزشمند و مهم است که به عنوان میراث گرانبهای ایران و اصفهان در یونسکو به ثبت رسیده و جهانی شده است. پیشینه این میدان به دوران حکومتی شاه عباس اول برمی‌گردد که در آن زمان با معماری خاصی آن را ساخته‌اند. این میدان به شکل یک مستطیل است که طول آن حول و حوش ۱۶۵ متر و عرض آن هم به ۵۰۰ متر می‌رسد. عرض این میدان از شمال تا جنوب کشیده شده است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز

 

میدان نقش جهان

4- مسجد جامع

شهر اصفهان به دلیل قدمت طولانی‌اش و اینکه مدتی پایتخت ایران به شمار می‌رفته دارای آثار تاریخی بی‌شماری است. یکی از این آثار تاریخی که امروزه به مکان گردشگری و دیدنی تبدیل شده مسجد جامع اصفهان است. مسجد جامع از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی در ایران به شمار می‌رود. طبق تحقیقاتی که باستان شناسان انجام داده‌اند، قبل از تسلط عرب‌ها بر ایران، مسجد جامع یکی از نقاط مذهبی بوده و در سال ۲۰۱۲ در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۵- مسجد کبود در تبریز

مسجد کبود در شهر تبریز قرار گرفته و یکی از مکان های تاریخی ایران به شمار می‌رود که هر ساله عده زیادی از مسافران و گردشگران برای تماشای این بنای تاریخی به تبریز سفر می‌کنند. پیشینه مسجد کبود به زمان حکومتی قراقویونلوها می‌رسد؛ یعنی قرن نهم هجری. این بنا در سال ۱۱۸۵ هجری طی زلزله‌ای شدید خیلی از قسمت‌های آن فرو ریخت که در طی این اتفاق با همکاری گروهی از معماران و هنرمندان مرمت و بازسازی شد.

مطالب بیشتر: مسجد کبود تبریز، فیروزه ی درخشان ایران

۶- ارگ بم کرمان

استان کرمان یکی از استان‌های مرکزی ایران است که در یک منطقه کویری قرار دارد و آثار تاریخی گرانبهایی در آن نهفته شده است که یکی از آن‌ها ارگ بم نام دارد. ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان محسوب می‌شود که در شهر بم (یکی از شهرهای استان کرمان) واقع شده است. پیشینه ارگ بم به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد و به دلیل زلزله‌ای شدید در سال ۱۳۸۲ از آن مخروبه‌ای بیش نمانده، اما هنوز هم افراد زیادی از این بنای تاریخی دیدن می‌کنند.

ارگ بم کرمان از مکان های تاریخی ایران

۷- کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از کاخ‌های معروف و آشنا در استان تهران است که به زمان حکومت قاجاریه برمی‌گردد. در حقیقت باید گفت این کاخ سلطنتی با تمام زیبایی‌ها و بنای عظیم آن در کنار باغ سرسبز و خرم یکی از مجموعه‌های تاریخی باشکوه است که معماری خاص آن به قرن ۱۹ و ۱۸ می‌رسد. این بنا به وسیله رضاشاه تا حدودی تخریب شد، چون با خود فکر می‌کرد که وجود معماری‌های قدیمی مانع از مدرنیزه شدن شهر و کشورش می‌شود.

۸- تخت جمشید

شیراز به شهر گل و بلبل شهرت دارد و هر چه از شگفتی و زیبایی‌های این شهر برایتان بگوییم باز کم است. شیراز به دلیل اینکه یک شهر قدیمی و باستانی است و در گذشته مدتی هم پایتخت ایران به شمار می‌رفته مکان‌های تاریخی بی‌شماری در آن وجود دارد که یکی از آن‌ها تخت جمشید است. تخت جمشید یکی از معروف‌ترین مکان های تاریخی ایران است که امروزه گردشگران زیادی برای دیدن این بنای تاریخی به شیراز سفر می‌کنند.

تخت جمشید در گذشته پایتخت هخامنشیان بوده که با ساختمان‌های عظیم الجثه با تندیس‌های محکم و غول پیکر یک نمونه از معماری آن زمان است. امروزه از این آثار تاریخی تنها ویرانه‌ای از آن باقی مانده است، چون وقتی اسکندر مقدونی به تخت جمشید حمله کرد کل این منطقه را به آتش کشید. این ویرانه هم‌اکنون در مرودشت شیراز قرار دارد و در میراث جهانی یوسکو به ثبت رسیده است.

۹- حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد یکی از حمام‌های قدیمی در شهر کاشان است که نام خود را از امامزاده‌ی کنار خود گرفته که از نوادگان امام جواد (ع) است. این حمام، حمام بزرگی است که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده و برای تمام عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته که امروزه به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی شناخته می‌شود. نقاشی‌های هنرمندانه، کاشی‌های طلا و فیروزه بر روی دیوارهای این حمام بی‌نظیر است.

حمام سلطان امیراحمد

۱۰- بازار یزد

شهر یزد دارای یک آب و هوای خشک و بیابانی است که مرکز تاریخی آن همان بازارش خواهد بود. بازار یزد به عنوان یکی از مکان های تاریخی ایران، گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است و تمام غرفه‌هایی که در این بازار وجود دارد با خشت ساخته شده‌اند. طولانی بودن بازار باعث می‌شود که هوا در محیط بسته بماند به همین جهت از بادگیرهایی جهت تهویه هوا استفاده شده است. این بازار تاریخی با مناره‌ها و بادگیرهایش نمادی از هنر معماری گذشتگان است.

۱۱- زیگورات چغازنبیل

چغازنبیل به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی مورد بازدید خیلی از گردشگران قرار گرفته است و در استان خوزستان، شهر شوش و در نزدیکی هفت تپه که یک منطقه باستانی و کهن است قرار دارد. زیگورات چغازنبیل از معروف‌ترین نیایشگاه‌های مذهبی در ایران به شمار می‌رود که در زمان عیلامی‌ها و قبل از میلاد مسیح یعنی حول و حوش ۱۲۵۰ سال پیش ساخته شده است.

۱۲- بیستون

بیستون یک کوهی تاریخی در کرمانشاه است که تصاویری مربوط به دوران گذشته بر روی آن حکاکی شده و برای گردشگران و مردم کرمانشاه از اهمیت زیادی برخوردار است. پیشینه بیستون به عصر پارینه‌سنگی برمی‌گردد. این کوه در گذشته نیز مورد توجه افراد بسیاری بوده است و از جمله مکان‌های گردشگری و تاریخی استان کرمانشاه به شمار می‌روند. بیستون در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از میراث ملی به ثبت رسید.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از جاذبه های گردشگری ایلام

بیستون

۱۳- شاهچراغ

شاهچراغ آرامگاهی معروف در شیراز است که یکی دیگر از مکان های تاریخی ایران به شمار می‌رود. شاهچراغ آرامگاه پسر امام موسی کاظم به نام میر سید احمد است و درون این آرامگاه بزرگ آئینه‌کاری‌های ریزی شده و برخی از قسمت‌ها هم با کاشی‌کارهای رنگی که روی آن‌ها کلمات عربی و فارسی نوشته شده به این حرم زیبایی و جلوه خاصی را داده است. قدمت این آرامگاه باشکوه به چندین هزار سال پیش می‌رسد.

۱۴- کاخ و باغ ارم

باغ ارم یک نمونه دیگر از دیدنی‌های جذاب و خارق‌العاده شهر زیبای شیراز است که از چند بنای تاریخی و یک باغ بزرگ تشکیل شده و زمان و تاریخ دقیق ساخت این باغ هنوز معین نیست. برخی از توصیف‌هایی که از کاخ ارم در سفرنامه‌ها آمده، گفته شده که ساخت این بنای عظیم و باشکوه به قرن دهم و یازدهم هجری برمی‌گردد. این عمارت سه طبقه توسط معماران هنرمندی طراحی شده که برای دیدن این کاخ باید به خیابان ارم، نزدیک به دانشگاه شیراز بروید.

۱۵- قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از قلعه‌های نظامی مهم در گیلان است که قدمت آن در زمان حکومت ساسانیان تخمین زده‌اند. این قلعه یکی از میراث گرانبهای ایران است که در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این دژ از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دژهای استان گیلان به شمار می‌رود که در گذشته مرکز فرمانروایان گیلان بوده است. اگر به استان گیلان سفر کردید حتما از این قلعه تاریخی دیدن کنید.

مطالب بیشتر: قلعه رودخان گیلان

قلعه رودخان

۱۶- گنبد سلطانیه

گنبد سلطانی یکی از مکان های تاریخی ایران است که در استان زنجان قرار گرفته و در لیست آثار تاریخی جهانی ثبت شده است. این گنبد مربوط به به سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ است که به فرمان الجایتو این گنبد در پایتخت ایلخانیان که همان شهر سلطانیه بود بنا شد. این گنبد قدیمی و باشکوه که از معماری بی‌نظیری تشکیل شده آرامگاه الجایتو است. این گنبد پس از گنبد کلیسای جامع فلورانس بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان به حساب می‌آید.

۱۷- کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت یکی از کاخ‌های زیبا و تاریخی است که قدمت آن به زمان حکومتی صفویان برمی‌گردد. این کاخ زیبا در سال ۱۰۸۰ قمری در شهر اصفهان کنونی ساخته شد که از یک عمارت دو طبقه بزرگ تشکیل شده است. این کاخ دقیقا در وسط باغی سرسبز و دلربا قرار گرفته و معماران عصر صفوی، درون آن را با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر و گچبری‌های هنرمندانه طراحی کرده‌اند.

۱۸- هفت تپه خوزستان

هفت تپه یک منطقه تاریخی در استان خوزستان (استانی در جنوب غربی ایران) و در حوالی شهر شوش است که در این محوطه آثار تاریخی بی‌شماری را کشف کرده‌اند. بر اساس تحقیقات و بررسی‌هایی که محققان و باستان شناسان انجام داده‌اند متوجه این موضوع شده‌اند که این محوطه در گذشته یک شهر بزرگ و یک مرکز سیاسی مهمی بوده که تحت سلطه پادشاهی اهر قرار داشته است. پیشینه این شهر به زمان قبل از میلاد و قرن ۱۵ می‌رسد.

۱۹- شهر سوخته در زابل

شهر سوخته یکی دیگ از جاهای گردشگری و تاریخی در ایران است که در استان سیستان و بلوچستان، در شهرستان هامون و در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر محمدآباد قرار دارد. شهر سوخته با قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال در تاریخ اول تیر سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی جهانی در یونسکو به ثبت رسید. از شهر سوخته با نام‌های دیگری مثل شهر هنر و شهر علم نیز یاد می‌شود؛ زیرا صنایع دستی و آثار هنری فوق‌العاده‌ای در آن یافت شده است.

شهر سوخته زابل

۲۰- پاسارگاد

پاسارگاد یک مجموعه تاریخی مربوط به دوران هخامنشی است که همان مقبره کوروش کبیر بزرگ در آن وجود دارد. پاسارگاد بناهای تاریخی متعددی را درون خود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به باغ، کاخ، مسجد و آرامگاه اشاره کرد. سرزمین پارس‌ها مکان زندگی هخامنشیان در گذشته بوده است و به عده برخی این منطقه توسط کوروش کبیر ساخته شده که هنوز اطلاعات معتبری در این مورد به دست نرسیده است.

در آخر

در این مقاله از سپنجا تنها با برخی از مکان های تاریخی ایران آشنا شدید؛ زیرا آنقدر جاهای دیدنی و تاریخی در ایران زیاد است که تنها توانستیم چند نمونه از معروف‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم. ایران کشور کهن و باستانی است که قدمتی چند هزار ساله دارد. مطمئن باشید در هر شهری از ایران که پا بگذارید با مکان‌های تاریخی زیادی روبه‌رو خواهید شد پس گردش در ایران را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا