دیدنی های بوشهر

بازار سنتی بوشهر، قطب اقتصادی ایران در زمان قاجار

بازار سنتی بوشهر، قطب اقتصادی ایران در زمان قاجار

بازار قدیمی بوشهر در بین اهالی بوشهر و گردشگران به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران با قدمت زمان قاجار معرفی شده‌است. از معماری بازار سنتی بوشهر می‌توانید تشخیص دهید، این مکان ساخته دست معماران قاجاری بوده‌است. بازار قدیم بوشهر در گذشته محل داد و ستد بسیاری از تجار و ثروتمندان بوده و تا به امروز فعالیت‌های اقتصادی در آن انجام می‌گیرد.

در این مقاله از سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا می‌خواهیم درباره ویژگی‌های مختلف این بازار و عواملی که باعث جذب گردشگر به این مکان می‌شود، صحبت کنیم.

شهر بوشهر جاذبه‌های تماشایی متنوعی دارد، که شما می‌توانید با مطالعه راهنمای سفر به بوشهر درباره آن‌ها اطلاعات خوبی کسب کنید و در سفرهای بعدی خود به شهر بوشهر به بازدید از این جاذبه‌های بپردازید.

ممکن است شما در سفر به بوشهر با مشکلات اقامتی دست و پنجه نرم کنید، اما در جریان باشید که اقامتگاه‌های مختلفی در شهر بوشهر وجود دارد، تمامی این اقامتگاه‌ها از امکانات و تجهیزات رفاهی با کیفیتی برخوردار هستند.

تنها کاری که شما برای رزرو سوئیت در بوشهر می‌توانید انجام دهید و خیال خود را از این بابت آسوده کنید. مراجعه به سایت سپنجا و باز کردن صفحه اقامتگاه‌های شهر بوشهر است. شما می‌توانید با توجه به معیارها و سلیقه خود بهترین اقامتگاه را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید : بازدید از بهترین بازارهای سنتی ایران

گشت و گذار در بازار سنتی بوشهر

بازار سنتی بوشهر تنها یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی بوشهر است که می توانید از آن بازدید کنید. اگر به بازارهای تاریخی علاقه مند هستید و می‌خواهید در زمان سفر کنید، بهترین جاذبه گردشگری برای شما بازار قدیمی بوشهر می‌باشد. این بازار هنوز به عنوان قلب تپنده اقتصادی بوشهر در جریان است و بسیاری از افراد در این مکان به خرید و فروش می‌پردازند. اگر به عکس‌های بازار قدیم بوشهر دقت کنید، خواهید دید که آثار هنرمندانه معماری و تزئینات قاجاری هنوز در این بازار دیده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به بوشهر، متفاوت‌ترین شهر جنوب ایران

آثار متعددی در بوشهر با ویژگی‌های معماری زمان قاجار به چشم می‌خورد، علاوه بر این که پربازدید هستند، محبوبیت زیادی هم دارند. این بازار هنوز بافت سنتی و قاجاری خود را حفظ کرده‌است. از محله‌هایی که بازار در اطراف آن‌ها قرار دارد، می‌توان به محله‌های دهدشتی، کوتی و بهبهانی بوشهر اشاره کرد. برای رفتن به بازار سنتی بوشهر باید به سمت محله دهدشتی بروید.

نمایی از گشت و گذار در بازار سنتی بوشهر

معرفی بخش‌های مختلف بازار سنتی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر از دو راسته بازار تشکیل شده‌است؛ که درون هر کدام راسته‌های کوچکتری وجود دارد. معروف‌ترین و اصلی‌ترین راسته‌های این بازار به عنوان معین التجار و رئیس التجار شناخته شده‌اند. از گذشته تا به الان هر کسی مسئولیت نظارت بر راسته‌های اصلی بازار سنتی را داشته‌است. راسته‌های معروف بازار بوشهر به منظور دسترسی آسان مردم به اصناف، تقسیم می‌شده و برای هر صنف در راسته خاص خود قرار داشته‌است.

اصنافی مانند قنادی، مسگری، لحیم کاری، ساعت فروشی، پارچه فروشی، قهوه خانه، میوه فروشی، خرما فروشی، لبنیات و … در بخش جنوبی بازار قرار دارد. در ادامه بازدید خود از بازار در قسمت انتهای و شمالی، حیات‌های بازار را مشاهده می‌کنید. دو بخش دیگر بازار به نام‌های محله و مسجد شنبدی در بخش‌های جلوتر بازار قرار گرفته‌است.

بازار قدیمی بوشهر، دارای ۲۴۰ باب مغازه می‌باشد، که هر کدام به صنف خاصی تعلق دارد. کسب و کارهای مختلفی در این بازار مشغول به فعالیت هستند. در بخشی از بازار فروشندگان مسیحی و یهودی هم در کنار سایر مسلمانان به خرید و فروش محصولات خود می‌پردازند. در طول تاریخ و سال‌های گذشته بازار میزبان مراسمات، جشن‌ها و آداب و رسوم بوشهری بوده‌است.

بیشتر بخوانید : ۱۱ تا از جاهای دیدنی بوشهر

جاهای دیدنی بازار سنتی بوشهر

معماری بازار سنتی بوشهر

همان طور که گفتیم معماری بازار سنتی بوشهر به دوره قاجار تعلق دارد، از ویژگی‌های مهم معماری بازار بوشهر می‌توان به نورگیری‌ها و مکان‌هایی که برای تهویه ساخته شده‌است، اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
11 تا از جاهای دیدنی بوشهر

سقف بازار به گونه ساخته شده‌است، که جلوی بارش برف و باران را به فضای داخلی بازار را می‌گیرد.

نورگیری آن مناسب تابش شدید نور آفتاب در تابستان می‌باشد. این شرایط کسب و کار را برای فروشندگان و اهالی بازار ساده تر کرده‌است.

بیشتر بخوانید : اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر

 

نمایی از بازار سنتی بوشهر در قدیم

اقامت در بوشهر و بازدید از بازار قدیم شهر

بافت قدیم و منحصر به فرد شهر و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بوشهر باعث شده، بسیاری از افراد برای سفر به و بازدید از جاهای دیدنی بوشهر به این شهر سفر کنند.

در این مقاله بازار سنتی بوشهر و بخش‌های مختلف آن سر زدیم و دیدیم که هنوز آثار ارزشمند دوره‌های مختلف تاریخ را می‌توان حفظ نمود.

بازار بوشهر در زمان‌های مختلف سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران سراسر جهان می‌باشد. جالب است بدانید که این بازار چندین بار مورد مرمت و ترمیم قرار گرفته‌است.

اگر می‌خواهید در بوشهر اقامت داشته باشید و به فکر اجاره سوئیت در بوشهر هستید، می‌توانید روی سایت و سامانه سپنجا حساب کنید. سامانه سپنجا به شما انواع اقامتگاه‌های شهر بوشهر را پیشنهاد می‌کند، تا بتوانید از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کنید.

شما در بخش نظرات سایت می‌توانید تجربیات خود را از سفر به بوشهر و بازدید از بازار سنتی بوشهر بیان کنید. ما در سپنجا منتظر نظرات شما هستیم. و در نهایت لازم است بگوییم در سفر به این شهر، تحت هیچ شرایطی غذاهای محلی و لذیذ بوشهر را از دست ندهید!

بیشتر بخوانید : بهترین سوئیت آپارتمان های بوشهر

بیشتر بخوانید : معرفی لیدر محلی بوشهر

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا