دیدنی های گیلان

بام سبز ماسال کجاست؟

افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات تابستانه و یا پر کردن اوقات فراغتشان به شمال سفر می‌کنند. شمال ایران سرسبز و فوق‌العاده است که هر ساله گردشگران زیادی را جذب ی‌کند. یکی از جاذبه‌ها و شگفتی‌های شمال می‌تواند بام سبز ماسال باشد که با مناظر باشکوه‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کند.

بام سبز ماسال یکی از مناطق گردشگری و تفریحی در استان گیلان و در شهر ماسال است که به دلیل ییلاق‌های سرسبز، پوشش گیاهی عالی، چشمه‌ها و آبشارهای زیبا و همچنین آب و هوایی مطبوع از بکرترین نقاط گردشگری شمال ایران به شمار می‌رود. در این مقاله از سپنجا قرار است به معرفی این بام سبز زیبا بپردازیم تا با رفتن به شمال کشور بازدید از این بخش را فراموش نکنید. با ما همراه باشید.

معرفی بام سبز ماسال

بام سبز ماسال با شهر ماسال یک کیلومتری فاصله دارد و در قسمت جنوب شرقی این شهر زیبا قرار گرفته است. این منطقه گردشگری در استان گیلان و شهر ماسال واقع شده که از این بام می‌توانید بندر انزلی، جلگه‌های ماسال و حتی صومعه‌سرا را مشاهده کنید.

از بالای این بام مناظر سرسبز ماسال چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. جاده بام سبز، جاده‌ای سرسبز و رویایی است که در مسیر این جاده رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌های بسیاری را خواهید دید.

ماسال منطقه‌ای کوهستانی به حساب می‌آید و با این وجود می‌دانیم که تابستان‌های خنکی دارد. برفراز بلدای بام همراه با نسیم خنکی که به صورتتان می‌خورد و فضای مه گرفته و ابرهای خاکستری، می‌توانید از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید. خانه‌های ویلایی و کلبه‌های کوچکی در میان دشت‌ها و ییلاقات سرسبز وجود دارند که توجه شما را جلب خواهند کرد.

یکی از بلندترین و مرتفع‌ترین صخره‌های این منطقه اسبه ریسه نام دارد که برای سنگ‌نوردی حرف ندارد. این صخره‌ها می‌توانند برای مسابقات جهانی و ملی هم به کار گرفته شوند. شاندرمن و یا شاه در من یکی از بخش‌های شهرستان ماسال است که جاذبه‌های دیدنی و جذابی دارد. اگر از بام سبز ماسال دیدن کردید حتما سری هم به شاندرمن بزنید.

شهر ماسال

ماسال یکی از شهرهای گیلان به شمار می‌رود و از آنجا که بارندگی در شهرهای گیلان زیاد است، به همین جهت این شهر نیز در طول سال دچار بارندگی‌های بسیاری خواهد بود. آب و هوای مرطوب و بارش‌های متعددی که در این منطقه می‌بارد، باعث شده تا به سرسبزی و طروات این منطقه افزوده شود. ماسال با شگفتی‌های طبیعی‌اش به بهشت گیلان معروف شده است.

در گذشته ماسال یک بخشی از تالش بود که بعد از گذشت چند سال دقیقا در سال ۱۳۷۶ به شهرستان تبدیل شد و پس از رودبار دومین شهرستان مرتفع در گیلان است. تا کنون کسی ندانسته که کلمه ماسال ریشه از چه چیزی دارد و به چه علت این نام بر آن نهاده شده است. برخی می‌گویند که این نام از ترکیب «مس ال» و یا «مازال» گرفته شده و به معنای کوه مانند، کوهواره است که هنوز هم این موضوع، موضوعی تأیید شده نخواهد بود.

شهر زیبای ماسال از سطح دریا حدود ۸۴ متری ارتفاع دارد که مساحت آن به ۶۲۲ کیلومتر مربع می‌رسد. این منطقه‌ی شمالی به دلیل ییلاقات و مراتع بی‌نظیر در کنار آب و هوای مطلوبش در صنعت اکوتوریسم و توریسم قرار گرفته است. اگر گذرتان به این منطقه خورد حتما از بام سبز ماسال دیدن کنید و خاطره‌های خوشی را در کنار یک‌دیگر بسازید.

برای اجاره سوئیت در ماسال روی لینک کلیک کنید.

شهر ماسال

ماسال از لحاظ کشاورزی بسیار پر اهمیت است و محصولات خوب و با کیفیتی هم ارائه می‌دهد. ماسال حدود ۴۵۰ هکتار زمین برای باغداری و حول و حوش ۲۵۰ هکتار هم برای کاشت محصولات خود مثل شالیزارها اختصاص داده شده است. محصولاتی مثل گوشت و لبنیات هم در این منطقه تولید می‌شوند که به عنوان مهم‌ترین تولید کنندگان گوشت و فرآورده‌های دامی در منطقه شناخته می‌شوند.

مردم بام سبز ماسال چگونه‌اند؟

مردم ماسال مردمانی خون‌گرم و مهربان‌اند که به زبان تالشی صحبت می‌کنند و لهجه زیبایی هم دارند. مردم این منطقه بیشتر به کارهای کشاورزی و دامداری مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. چون ماسال از زمین‌های حاصلخیزی برخوردار است و برای کشت و کار و همچنین چراندن گوسفندان مکان مناسبی خواهد بود.

مردم ماسال با توجه به گیاهان زیاد و طبیعت بکری که در اطرافشان وجود دارد به پرورش زنبور عسل هم می‌پردازند. عسل‌های این منطقه به‌خاطر اینکه خیلی طبیعی و خوشمزه‌ هستند بسیار معروف‌اند. خیلی از گردشگران و مسافران به عنوان سوغات عسل‌های زیادی برای عزیزانشان می‌برند.

این مطلب را هم بخوانید
چرا باید به آبشار دودزن خرمکش برویم؟

مردم ماسال مراسمات خاصی را در طول سال برگزار می‌کنند که این جشنواره‌ها با آداب سنتی و محلی در میان جمعی از مردم و مسئولین انجام می‌شد. بازی‌های محلی، سروده‌ها و موسیقی‌های سنتی زیبا و حتی ورزش‌های بومی برای شادی مردم در این روزها صورت می‌گرفت. از جمله بازی‌های این منطقه می‌توان به دان پلان، طناب‌کشی، لافند بازی، قیش بازی و… اشاره کرد.

بازار ماسال

بازارهای هفتگی هم در شهر ماسال برگزار می‌شود که اکثرا در روزهای شنبه بازار را به پا می‌کنند. در بخش شاندرمن هم معمولا در روزهای پنج‌شنبه بازارهای آن برقرار است که سبزی، ماهی و تخم‌مرغ‌های محلی خوبی را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. حدود ۵۰ کیلومتر از رشت تا شاندرمن فاصله است. این بازارها رونق زیادی هم دارند. خیلی از افراد برای تفریح در این بازارها گردش می‌کنند و برخی هم برای خرید ارزان روزانه مراجعه می‌کنند.

بازار ماسال

تاریخچه ماسال

پیشینه بام سبز ماسال به چندین سال پیش برمی‌گردد و قدمت طولانی دارد به همین دلیل است که آثار تاریخی و باستانی در آن وجود دارد. برخی از این مناطق باستانی و کهن ایرانی عبارتند از:

  • دره خون
  • منطقه ییلاقی درآ
  • شهرگاه
  • قلعه کول
  • منطقه خندیله پشت
  • النزه
  • ساختمان باستانی خاندان رحیمی در بیتم شاندرمن
  • گورستانی در اسبه ریسه متعلق به دوران اشکانیان

سالانه گردشگران زیادی از این آثار تاریخی بازدید می‌کنند.

امروزه شهر ماسال باتوجه به وجود این مناطق تاریخی و آثار قدیمی که از گذشتگان به جای مانده، می‌تواند در زمینه گردشگری و حتی صنعت پیشرفت‌های خوبی داشته و در جذب سرمایه‌گذار نیز تأثیر مطلوبی به دنبال داشته باشد. مناطق دیدنی و جذاب و همچنین جاذبه‌های فوق‌العاده زیبای ماسال در جذب گردشگران در چند سال اخیر بسیار کارآمد بوده است.

در سال‌های خیلی دور در ارتفاعات بلند کوه‌های ماسال، میرزا کوچک خان جنگلی بر اثر کولاک و سرمای شدید از بین می‌رود. او در آن زمان قصد سفر به خلخال را داشته که در ارتفاعات کوه‌های «آلاله پشته» این اتفاق ناگوار برایش می‌افتد. آلاله پشته حدود ۵۰ کیلومتری از شهرستانماسال فاصله دارد.

پوشش گیاهی و جانوری بام سبز ماسال

بام سبز ماسال از پوشش گیاهی خوبی غنی شده و با هزاران ییلاق و مرتع، چشم‌انداز‌های خوبی هم دارد. کلبه‌های چوبی که در دشت‌ها مشاهده می‌کنید از چوب درختان این قسمت ساخته شده‌اند که به جذابیت و رویایی بودن فضا افزوده است. در جنگل‌های ماسال گیاهان بسیاری می‌ویند که اکثر آن‌ها گیاهانی دارویی هستند. اهالی منطقه این گیاهان را خشک کرده و در مصارف خوراکی استفاده می‌کنند.

با توجه به پوشش گیاهی مناسب و آب و هوای محشر، حیوانات و جانوران زیادی هم در این منطقه زندگی می‌کنند. حیواناتی مثل گرگ، پلنگ، خرس، روباه، خرگوش، گربه وحشی، مرال، سنجاب، شوکا و… در جنگل‌های ماسال پیدا می‌شوند. تنهایی گشت و گذارکردن در جنگل‌های بام سبز ماسال بسیار خطرناک است و توصیه می‌شود که شب را در جنگل‌های ماسال به هیچ وجه نمانید.

پوشش گیاهی و جانوری بام سبز ماسال

مکان‌های دیدنی و جذاب اطراف بام سبز ماسال

شهر ماسال یک شهر بسیار کوچک در شمال ایران است. علارغم کوچک بودنش، جاذبه‌ها و شگفتی‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. ماسال به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی و آب و هوای مطلوبی که دارد به عنوان یکی از مناطق گردشگری و تفریحی در گیلان معروف شده است. در ادامه به معرفی برخی از مناظر زیبا و تفریحی ماسال می‌پردازیم:

۱- پارک ساحلی ماسال

پارک ساحلی ماسال اینطور که از نامش پیداست در کنار ساحل و دریا قرار نگرفته است. عکس نامی که دارد در شهر ماسال واقع شده و در کنار آن بوستانی به نام بوستان شهدا نیز وجود دارد. اگر از بام سبز ماسال به سمت جنوب شهر ماسال حرکت کنید، پارک ساحلی ماسال را نیز خواهید دید. درختان جنگلی در کنار رودخانه‌ای جاری در میان چمنزارها و دشت‌های این پارک منظره‌ای تماشایی خواهد بود.

پارک ساحلی، محل مناسبی برای نصب چادر و اسکان است. این پارک به گفته برخی از گردشگران و مسافران برای اسکان و ماندن در شب اصلا مناسب نیست و برای استراحت و یک پیک نیک نیم روزی عالی خواهد بود. پارک در نزدیکی رودخانه‌ای به نام رودخانه خالکایی قرار گرفته است. نشستن بر روی نیمکت‌های این پارک و استشمام هوای تازه در کنار جریان رود و درختان سرسبزش، روح شما را جلا می‌بخشند.

۲- طاسکوه

روستای طاسکوه در کنار کوه‌های بلند و استوار تالش بنا شده است که برای بازدید از زیبایی‌های نهفته این روستا باید ۴ کیلومتری را از سمت جاده سرسبز ماسال به طرف منطقه‌های ییلاقی رانندگی کنید. انجام کارهای کشاورزی و کاشت برنج در این روستا حرف ندارد، چون در یک منطقه کوهپایه‌ای قرار گرفته است. وجود درختان و دشت‌های سرسبز، طبیعتی بکر و زیبایی را پدید آورده است.

این مطلب را هم بخوانید
شهر ماسال گیلان کجاست؟

طاسکوه

۳- روستای اولسبلنگاه

در نزدیکی‌های بام سبز ماسال روستای زیبایی به نام اولسبلنگاه وجود دارد که در جاده سرسبز ماسال در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. نام این روستا برای افراد بومی این روستا خیلی راحت تلفظش می‌شود؛ اما مردم غیر بومی راحت نمی‌توانند نام آن را به زبان بیاورند. کلمه اولسبلنگاه به درختی می‌گویند که در ارتفاعات بالا رشد می‌کند.

کلبه‌های چوبی در میان درختان و دشت سرسبز خودنمایی می‌کند. مه‌آلود بودن فضای روستا مخصوصا در فصل‌های پاییز و بهار، انگار که به تماشای اقیانوسی از ابرها دعوت شده‌اید. با اقامت در کلبه‌های چوبی بوی طراوت و تازگی را حس می‌کنید که با بوی هیزم‌های آتش گرفته درهم می‌آمیزد.

زندگی در این مکان دقیقا مثل یک معجزه است. ناگفته نماند که کلبه‌ها به برق دسترسی ندارند و در این منطقه برای داشتن برق از موتورهای برقی استفاده می‌کنند. با تماشای حیواناتی که آزادانه در دشت‌ها می‌گردند و قدم زدن در سرسبزی و دشت‌های روستا می‌فهمید که اینجا دقیقا همان مکان رویایی شما است. جایی که به دور از هر گونه شلوغی و همهمه‌ای در آرامش کامل به سر می‌برید و برای مدتی از تمام دغدغه‌ها رها خواهید شد.

اگر قصد سفر به ماسال را دارید، برای اقامت و اجاره ویلا در ماسال می‌توانید از سامانه سپنجا کمک بگیرید.

۴- آبشارهای بام سبز ماسال

چشمه‌هایی با آب‌های زلال از دل کوه‌های ماسال می‌جوشند و از به هم پیوستن آن‌ها رودخانه به وجود می‌آید. در مسیر آب با پستی و بلندی‌هایی که هست آبشارهای زیبا پدید می‌آیند. آبشارهای این منطقه، آبشار ویوز در النزه شاندرمن، آبشار تولی نساء، آبشار رامینه دارای ارتفاعی بیش از ۱۰ متر و آبشار خون که حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد را شامل می‌شود.

علاوه بر آبشارها غارهای عجیب و غریبی هم در برخی قسمت‌های کوهستان پیدا می‌شوند. از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به غار چسلی، غار خندیله پشت، غار کلچال اشاره کرد. این غارها قدمتی طولانی دارند و پیشینه آن‌ها به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. اگر به بام سبز ماسال رفتید حتما از غارها و آبشارهای دیدنی و جذاب آن هم دیدن کنید.

غار آویشو یکی از طولانی‌ترین غارهای گیلان به شمار می‌رود که حدود ۲ کیلومتر عمیق دارد و طویل است. کوهنوردان و غارنوردان بسیاری از این غار دیدن کرده‌اند. طبق بررسی‌های محققان، پیشینه غار آویشو به ۷۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد. کمتر گردشگری دل و جرعت رفتن به چنین غارهایی را دارد بنابراین بیشتر کسانی که از این غار دیدن کرده‌اند همان غارنوردان هستند.

آبشارهای بام سبز ماسال

آب و هوای ماسال

بام سبز ماسال یکی از بهترین و زیباترین مناطق تفریحی ماسال است. در هر فصلی که به این منطقه قدم بگذارید از زیبایی‌های آن حیرت‌زده می‌شوید. ماسال به دلیل کوهستانی بودن و مرتفع بودن آن، هوا بسیار سرد است. فصل زمستان برای سفر به این منطقه مناسب نیست. بهترین زمان، فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار است؛ چون آب و هوای مطلوبی داشته و در اوج زیبایی‌هایش قرار دارد.

مسیر دسترسی به بام سبز ماسال

شهر ماسال از سمت شرق به صومعه‌سرا و فومن، از شمال به رضوانشهر و از سمت جنوب و غرب هم به خلخال منتهی می‌شود. ازهر سمتی که به ماسال می‌آیید با یکی از این مناطق برخورد می‌کنید. اگر از رشت حرکت کنید باید ۵۵ کیلومتری را رانندگی کنید و  وقتی به صومعه سرا رسیدید با ادامه مسیر به ماسال می‌رسید. اگر از گیلان عازم این سفر شوید باید یک ساعتی را در راه باشید تا به این بهشت گمشده برسید.

مسیر دسترسی

سخن پایانی

در این مقاله با بام سبز ماسال آشنا شدید و دانستید که ماسال از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است. مسافران زیادی را از اقصی نقاط کشور به این سهر سفر می‌کنند. بام سبز با آب و هوای ناب، طبیعت سرسبز، رستوران‌ها و کافه‌ها، آب فراوان و سایر امکانات دیگر، برای یک پیک نیک حسابی حرف ندارد. برای لوکیشن‌های جذاب عکاسی هم فوق‌العاده است. اگر به ماسال شمال آمدید از این بام شگفت‌انگیز که از شگفتی‌ها و جاذبه‌های ماسال است دیدن کنید و لذت ببرید.

لطفا تجربیات سفر خود را با ما و گردشگران دیگر به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا