جاهای دیدنی تهران

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

تنگه واشی یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که قدمتی طولانی دارد. فاصله تهران تا تنگه واشی زیاد نیست و به همین دلیل است که خیلی از مردم تهران در روزهای تعطیل به سمت این منطقه تفریحی می‌روند تا حال و هوایی عوض کنند و چند روزی از شلوغی و همهمه‌ی شهر به دور باشند.

 تنگه واشی دره‌ایست در دل کوه‌ها که آب رودخانه در آن جریان دارد و اگر مسیر رودخانه را ادامه دهید به یک آبشار زیبا می‌رسید. در حوالی این آبشار آثار باستانی زیادی را مشاهده خواهید کرد که از زمان‌های خیلی دور به جای مانده‌اند. در این مقاله سپنجا قرار است فاصله تهران تا تنگه واشی را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با این تنگه زیبا بیشتر آشنا کنیم.

معرفی تنگه واشی

تنگه واشی در جاده دو کیلومتر فیروزکوه به تهران قرار دارد. تنگه واشی در نزدیکی تهران و در توابع فیروزکوه قرار دارد که در دل کوه‌های روستای جلیزجند آن را مشاهده خواهید کرد. روستای جلیزجند یکی از روستاهای اطراف تهران است که با سرسبزی و طبیعت بکر، جاذبه‌های زیبا و آثار تاریخی فراوان از گذشته‌های دور به عنوان یکی از مناطق گردشگری و تفریحی به شمار می‌رود.

تهران در گذشته یک منطقه‌ای ییلاقی بوده و زمانی که آن را به عنوان پایتخت ایران در نظر گرفتند شهر کوچکی بوده که در اطراف آن مناظر باشکوهی وجود داشته که حاکمان و خاندان سلطنتی برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلاتشان به آنجا می‌رفتند؛ چون در اطراف رشته کوه‌های دماوند و البرز آب فراوانی از کوه‌ها سرازیر می‌شود، آب و هوای بسیار خوبی در آنجا حاکم است و همچنین حوالی آن از سرسبزی پوشیده شده است.

تنگه واشی یک منطقه ییلاقی در اطراف تهران است که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از زیبایی‌های خارق‌العاده آن به این منطقه سفر می‌کنند. آب رودخانه‌ای که از دره عبور می‌کند از کوه‌های مرتفع ساواشی سرچشمه می‌گیرد و چون یک منطقه کوهستانی است دو طرف رودخانه را صخره‌های مرتفعی محاصره کرده‌اند که ارتفاع هر کدام از این صخره‌ها به ۱۰۰ متر هم می‌رسد.

به دلیل اینکه رفت و آمد از روستای جلیزجند تا این رودخانه با پای پیاده امکان‌پذیر است به یک مکان گردشگری تبدیل شده و برای ماجراجویان از بهترین مناطق به حساب می‌آید. بیشتر آثار تاریخی مثل آرامگاه‌ها و امامزادگان سه گانه، برج‌ها و قلعه‌ها که در این منطقه وجود دارند قدمتشان به زمان قرن چهارم میلادی می‌رسد؛ یعنی باید گفت که این آثار مربوط به قرن‌ها پیش هستند که در ادامه مطلب این میراث ارزشمند را به شما معرفی می‌کنیم.

برای اجاره سوئیت در فیروزکوه روی لینک کلیک کنید.

علت نامگذاری تنگه واشی

به این دره زیبا تنگه فیروزکوه و یا تنگه ساواشی هم می‌گویند که برای خود داستان‌های دور و درازی دارد. اگر از کوچه‌های تنگ و خیلی باریک رد شده باشید متوجه این موضوع می‌شوید که فقط یک نفر می‌تواند از آن عبور کند و اگر دو نفر به هم برسند رو به روی هم قرار گرفته و نمی‌توانند نسبت به هم بی توجه بوده و محلی ندهند؛ به همین دلیل است که به این کوچه‌ها، کوچه‌های دوستی می‌گویند.

در زبان آذری کلمه «ساواشی» همان معنای رو به رو شدن را می‌دهد. برای اینکه موضوع را بهتر متوجه شوید باید بدانید که تنگه واشی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ طوری که قسمت اول تنگه را «واشی» گذاشته‌اند چون این قسمت هم ارتفاع آب خیلی زیاد است و هم مسیر آب بسیار باریک است. البته حجم آب هم زیاد است و تقریبا تا کمر شما می‌رسد که در فصل‌های سال این مقدار آب متغیر است؛ مثلا در فصل تابستان سطح آب کمی پایین‌تر، شاید تا پایین زانوها می‌آید.علت نامگذاری تنگه واشی

عمق آب رودخانه در هر جایی از آن متفاوت است. هنگامی که از تنگه واشی رد کنید با ادامه مسیر به دشت سرسبزی به نام ساواشی خواهید رسید که می‌توانید در این دشت زیبا برای صرف یک وعده غذایی بساط را پهن کنید و از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید. اگر به این دشت رسیدید حتما توقف کنید و به استراحت بپردازید چون واقعا حیف است که از این طبیعت بکر سریع گذر کنید.

پس از کمی استراحت در دشت‌های ساواشی راه را ادامه دهید تا شگفتی‌های بیشتری را مشاهده کنید. با ادامه مسیر و پیاده‌روی نیم ساعته از دشت ساواشی به قسمت دوم تنگه خواهید رسید که این بخش از دره را «سا» می‌گویند. این بخش از دره که به سا معروف است نسبت به واشی عمق کمتری داشته یعنی آب رودخانه در این قسمت به آن حد زیاد نیست و علاوه بر آن به باریکی واشی نمی‌رسد.

در انتهای این قسمت یعنی بخش دوم دره که سا نام دارد آبشار زیبایی هم وجود دارد که ارتفاع آن تقریبا به ۱۵ متر می‌رسد. اما باید اعتراف کرد که بخش سومی هم در این منطقه قرار دارد که از کناره‌های آبشار آغاز می‌شود. اگر کوهنورد باشید با بالا رفتن از صخره‌های کنار آبشار به دشت زیبایی می‌رسید که تماشای آن منظره انرژی بالایی را به شما ساطع می‌کند و از آنجا می‌توانید به سرچشمه آبشار برسید و آن را پیدا کنید.

برای اجاره سوئیت در تهران از سپنجا کمک بگیرید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین کافه های تولد تهران برای ثبت لحظات به یادماندنی

فاصله تهران تا تنگه واشی

اگر قصد دارید تا از تهران به تنگه واشی بروید باید از تهران حرکت کرده و به سمت فیروزکوه شمال بروید. و با طی کردن مسیری وارد جاده فرعی خواهید شد که با ادامه آن شما به روستایی سرسبز و زیبا می‌رسید و همینطور که قبلا هم عرض کردیم این روستا جلیزجند نام دارد. از این روستا باید حدود ۴ کیلومتر به سمت تنگه واشی پیاده‌روی کرده و اگر مسیر رودخانه را پیش بگیرید شما را به تنگه واشی می‌رساند.

فاصله تهران تا تنگه واشی تقریبا ۱۶۱ کیلومتر راه است که از لحاظ زمانی معادل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه خواهد بود. وقتی به تنگه واشی برسید از این همه شگفتی و جاذبه طبیعی متحیر و مبهوت می‌مانید و دوست دارید چند روزی را آنجا بمانید و از جای جای آن دیدن کنید. البته افرادی که ساکن تهران هستند می‌توانند هر هفته به این مکان آمده و از جاذبه‌های این روستا به طور کامل دیدن کنند.

فاصله تهران تا تنگه واشی

مقاله “راهنمای جامع سفر به تهران | هر آنچه باید قبل از سفر به تهران بدانید!” می‌تواند چراغ راه شما در سفر به این منطقه باشد.

چرا تنگه واشی؟

تنگه واشی همانطور که قبلا هم گفتیم یکی از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری نزدیک تهران است و با حرکت به سمت جاده فیروزکوه تقریبا ۱۷ کیلومتری که به فیروزکوه مانده تابلوهای راهنما را مشاهده خواهید کرد که از آنجا به تنگه واشی خواهید رسید. اگر از تهران صبح خیلی زود حرکت کنید با طی کردن مسیر دو ساعته به این مکان فوق‌العاده خواهید رسید.

جذابیت‌ها و شگفتی‌های تنگه واشی تنها به رودخانه و طبیعت بکر و سرسبز آن ختم نمی‌شود؛ بلکه آثار تاریخی ارزشمندی را در آن پیدا می‌کنید. یکی از این آثار که به دوران قاجاریه برمی‌گردد، کتیبه‌ای معروف است که به دستور فتحعلی شاه قاجار بر روی صخره‌های تنگه اول یا همان واشی هک شد. طرحی که در آن دوران بر روی این دیوارها ایجاد شده در مورد شکارگاه دشت ساواشی بوده است.

اگر قصد رفتن به تنگه واشی را دارید اصلا نگران هزینه‌ها نباشید چون اصلا نیازی به پرداخت هزینه‌های زیادی نخواهید داشت و فقط برای ورود به این مجموعه باید مبلغ کمی را پرداخت کنید که بسیار ناچیز است. اگر با تور به این مکان بروید می‌توانید به تماشای زیبایی‌های مسیر بپردازید و به جای اینکه زمان و انرژیتان را روی رانندگی بگذارید آن را برای پیاده‌روی که از روستا به تنگه می‌خواهید بروید ذخیره کنید.

برای رسیدن به تنگه واشی باید از روستای جلیزجند بگذرید بنابراین اگر چیزی را فراموش کرده و یا نیاز به تهیه آن دارید می‌توانید از این روستا لوازم و یا خوراکی‌های خود را خریداری کنید و با سر زدن به مغازه‌هایشان با مردم مهربان و خونگرم آن هم آشنا شوید. با گشت زدن در محیط روستا حال و هوایتان عوض می‌شود و با محیط و زندگی روستایی هم آشنا می‌شوید.

مقاله “آشنایی با بهترین منطقه فیروزکوه” را هم بخوانید.

امکانات تفریحی تنگه واشی

در تنگه واشی علاوه بر پیک نیک در طبیعت سرسبز و آبتنی در رودخانه امکانات تفریحی دیگری هم در اختیار مسافران و گردشگران گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اسب‌سواری و کوهنوردی اشاره کرد. اگر تجهیزات مناسب کوهنوردی را همراه خود داشته باشید همانطور که قبلا هم گفتیم می‌توانید از صخره‌ها بالا بروید و طبیعت زیبای آن را در کنار آبشار دراسله، سد خاکی ساح، باتلاق، رودخانه و حتی عشایرانی که به این منطقه کوچ می‌کنند را هم تماشا کنید.

اسب‌سواری در این مکان لذت بسیاری دارد که البته باید اسب و قاطر را کرایه کنید و چند ساعتی به تفریح بپردازید. البته برخی از گردشگران یا افرادی که نمی‌خواهند با عبور از رودخانه خیس شوند از این اسب‌ها استفاده می‌کنند. اگر اسب‌سواری بلد نیستید سعی کنید به تنهایی سوار نشوید و یا هدایت اسب را به کسی که اسب‌سواری حرفه‌ای است بسپارید.

فاصله تهران تا تنگه واشی

اگر می‌خواهید به این منطقه سفر کنید، مقاله “سفر یک روزه اطراف تهران” را از دست ندهید.

مناطق تاریخی و دیدنی تنگه واشی

در زمان قاجار زمانی که کل ایران به تصرف فتحعلی شاه درآمد و حکومت ایران را در دست داشت دستور به ساخت کتیبه‌هایی را داد. این پادشاه دوره قاجار جوانی‌ و کودکی‌اش را در شیراز به سر برده بود و با تماشای نقش و نگارهای زیبایی که در شیراز وجود داشت تصمیم گرفت تا منطقه حکومتی خود را هم اینگونه زیبا و پر نقش و نگار کند.

برای این کار از سه فرد که نقاش‌باشی، حجارباشی و معمارباشی نام داشتند را برای ساخت کتیبه‌ها در اطراف تهران فراخواند تا نقش‌های برجسته در منطقه حکومتی‌اش ایجاد کنند. ساخت و طراحی کتیبه‌ها آنقدر حرفه‌ای و هنرمندانه بوده که تا به امروز باقی مانده‌اند طوری که با گذشت چندین سال با بارش باران، تابش نور خورشید و… هنوز پابرجا مانده‌اند. سه کتیبه در این منطقه پیدا می‌کنید:

  •       کتیبه‌ای در جاده هراز و در تونلی به نام وانا قرار دارد.
  •       کتیبه دیگری در تنگه اول واشی وجود دارد که بسیار هنرمندانه حکاکی شده است.
  •       کتبه آخر هم در شهر باستانی و کهن ری در منطقه چشمه علی هک شده است.

در اطراف کتیبه‌ها اتفاقات دوران فتحعلی شاه را با حکاکی روی صخره‌ها به تصویر کشیده‌اند. یکی از این تصاویر، صحنه شکار نوه‌ها و پسرهای پادشاه با نیزه‌ها و اسب‌هایشان است که قدمت چنین کتیبه‌ها و تصاویری به ۱۸۵ سال پیش می‌رسد. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این آثار تاریخی گرانبها به این مکان می‌آیند که برایشان جذابیت خاصی دارد.

مناطق تاریخی و دیدنی تنگه واشی

بهترین زمان سفر به تنگه واشی

تنگه واشی چون در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و با وجود صخره‌ها و آب سرد و خنک آن بهتر است در فصل‌های سرد سال از رفتن به این مکان بپرهیزید چون با سرمایی که در این منطقه حاکم می‌شود جلو رفتن برایتان دشوار خواهد بود. در تابستان گرمای شدیدی در همه جا حاکم می‌شود؛ اما در گرمای این فصل هم تنگه واشی هوای خنکی دارد طوری که خبری از گرمای تابستان نخواهد بود.

با این تفاسیر بهترین زمان سفر به تنگه واشی فصل‌های گرم سال است که در فصل تابستان می‌توانید زیر صخره‌های بلند تنگه بساط را پهن کرده و به استراحت بپردازید و قدم زدن و آب بازی کردن در آب خنک رودخانه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. در فصل بهار هم با سرسبزی و طراوت بالایی که دارد منظره‌های فوق‌العاده‌ای را در پیش چشم شما به نمایش می‌گذارد.

براس سفر به این منطقه، مقاله “دیدنی ها و جاذبه های گردشگری منطقه کوهستانی فیروزکوه” هم کمک کننده خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
ایران مال یا بازار بزرگ ایران کجاست؟

نکات مهم در سفر به تنگه واشی

اگر قصد سفر از تهران به تنگه واشی را دارید باید فاصله تهران تا تنگه واشی را در نظر بگیرید و صبح خیلی زود راه بیفتد. اگر از مناطق و شهرهای دیگر ایران هم به این منطقه می‌خواهید سفر کنید حتما به نکاتی که در ادامه مبحث ذکر می‌شود توجه کنید:

  •       کفش مناسب پیاده‌روی همراه خود داشته باشید چون برای رسیدن به تنگه واشی باید کلی پیاده‌روی کنید. علاوه بر کفش دمپایی هم برای رفتن داخل آب همراه داشته باشید.
  •       اگر افراد سالمند و یا کودکی دارید سعی کنید آن‌ها را همراه خود نیاورید؛ چون مسیر پیاده‌روی زیادی دارد و فقط افراد با توانایی بالا می‌توانند این مسیر را طی کنند.
  •       وسایل مهم و ضروری را همراه خود ببرید؛ مثلا مدارک شناسایی، کارت ملی و… این‌ها از مهم‌ترین‌ها هستند؛ چون اگر همراهتان نباشند رزرو هتل و یا سوئیت برایتان دردسر خواهد شد.
  •       لباس‌های گرم با خود ببرید چون آنقدر آنجا خنک است که شاید سردتان بشود. تا جایی که می‌توانید کوله پشتی ضد آب و سبکی همراه داشته باشید چون راه طولانی بوده و احتمال خسته شدن بالاست.
  •       آب معدنی و لباس اضافه هم با خود ببرید.
  •       اگر میخواهید که برای تفریح در تنگه واشی به شلوغی نخورید؛ حتما در اواسط هفته بروید چون آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود.
  •       اگر وسایل و لوازمی را یادتان رفت نگران نباشید چون می‌توانید از روستای جلیزجند تهیه کنید.

نکات ممهم در سفر به تنگه واشی

در آخر

در این مقاله از سپنجا با تنگه واشی آشنا شدید و دانستید که فاصله تهران تا تنگه واشی زیاد نبوده و برای یک سفر کوتاه یک روزه حرف ندارد. طبیعت بکر و سرسبز، رودخانه‌ای خروشان که از دل کوه‌ها سرازیر شده و وجود آثار تاریخی با ارزشی همچون کتیبه‌ها و نقش و نگارها که بر روی صخره‌ها می‌بینید همه و همه از جذابیت‌های خارق‌العاده این تنگه هستند که گردشگران برای تماشای این همه شگفتی راهی این سفر می‌شوند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا