جاهای دیدنی ایران

لیست روستاهای بکر جاده چالوس

هدف از نوشتن این مقاله سپنجا، معرفی روستاهای بکر جاده چالوس است چراکه واقعاً تکه‌هایی گمشده از بهشت روی زمین هستند. می‌دانید که جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های جهان است و با نام رسمی ۵۹ شناخته می‌شود. این یکی از پرطرفدارترین جاده‌های شمال ایران است که در آن منحصر به فردترین مناظر طبیعی، تاریخی و گردشگری وجود دارد. برای ساخت این جاده در دوران رضاشاه پهلوی پل‌ها و تونل‌های طولانی و متعددی ساخته شده بود.روستاهای بکر جاده چالوس مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های این شهرستان هستند و هریک مناظر خاص خود را ارائه می‌دهند. اگر دوست دارید این روستاهای بکر را بشناسید با سپنجا بمانید.

برای اجاره سوئیت در چالوس روی لینک کلیک کنید.

۱۱مورد از روستاهای بکر جاده چالوس

شهرستان چالوس با مرکزیت شهر چالوس یکی از زیباترین شهرهای توریستی کشورمان است. این شهرستان به دو بخش مرکزی و مرزن‌آباد تقسیم شده و از توابع استان مازندران است. براساس آخرین سرشماری، جمعیت این شهرستان بالغ بر ۱۱۶.۵۴۲ نفر است و در حال حاضر حدود ۳۹.۱۰۵ خانوار در آن ساکن هستند.  در طول سال عده زیادی از ایرانیان به ویژه پایتخت‌نشینان از این شهرستان دیدن می‌کنند زیرا؛ طبیعتی بسیار سبز و بکر دارد. همچنین زیبایی و جاذبه‌های طبیعی زیادی در دل خود جای داده است که محال است کسی از دیدن آنها به وجد نیاید.

در وسعت ۱۵۹۷ کیلومتر مربعی شهرستان چالوس، بیش از ۱۰۰ روستای بزرگ و کوچک جای گرفته است. روستاهای این شهرستان که در نواحی مختلف پخش شده‌اند، از زیباترین روستاهای کشور هستند. حال ما قصد داریم تعدادی از دیدنی‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا اگر گذرتان به جاده چالوس افتاد، هربار یکی از آنها را ببینید و کلی لذت ببرید.

۱- روستای ناتر، جز ۳۰ روستای با بافت با ارزش در کشور!

وقتش رسیده که دل از شهر و ترافیک و دود و دم بکنید و خود را به دامان یک طبیعت دل‌انگیز و خوش آب و هوا برسانید. ما جای خوبی برای شما سراغ داریم و این جایی نیست جز روستای ناتر مازندران که در ۳۰ کیلومتری جاده کرج-چالوس واقع شده است. اگر تا این لحظه اسم این روستا به گوشتان نخورده بود به شما حق می‌دهیم چون کمتر کسی از وجود چنین روستایی در مسیر پرپیچ و خم چالوس که مملو از مناظر بکر است خبر دارد. ناتر یکی از روستاهای بکر جاده چالوس است.

این روستا بیش از ۲۰۰۰ سال است که وجود دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر است. کوه‌ها و تپه‌های پوشیده از گیاهان، روستای زیبای ناتر را محاصره کرده‌اند. برای همین هوایی بسیار پاک و دلچسب دارد که روح هر زنده دلی را بیدار می‌کند. بگذارید کمی هر در مورد خانه‌های باصفای ناتر برای‌تان حرف بزنیم که به زیبایی در دل باغ‌های میوه، جالیزها و یونجه‌زارها دیده می‌شوند.

روستای ناتر

اهالی روستا نیز بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. شغل اکثر آنها دامپروری، کشاورزی‌ و زنبورداریست و با روی باز از گردشگران روستای خود استقبال می‌کنند. جاللب است بدانید به دلیل وجود گلزارهای فراوان در این روستا، اکثر خانه‌ها کندوی زنبور عسل دارند. حس و حال خوب این روستا از همان لحظه اولی که پا به خاک آن می‌گذارید به شما منتقل می‌شود. در اینجا تا چشم کار می‌کند طبیعت و زیبایی است.

مناطقی مانند بارینگتون و کندیچال مکان‌های ایده‌ال شما برای لذت بردن از طبیعت خواهند بود. ‌آبشار بارینگتون از زیباترین جاذبه‌های این منطقه است و در غرب آن قرار دارد. این روستا که یکی از روستاهای بکر جاده چالوس است همچنین چشمه‌های متعددی با خواص درمانی مفید نیز دارد.

۲- روستای بنفشه ده، دریای بنفشه‌های رقصان در میان روستاهای چالوس

روستای بنفشه ده که از توابع بیرون بشم است، مانند بهشتی پنهان در دل جاده‌ چالوس است و طبیعتی بکر و کمنظیر ارئه می‌دهد. این روستا را به عنوان یکی از  بهترین گزینه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی در نظر بگیرید چراکه طبیعت آن واقعاً نظیر ندارد و جاذبه‌های طبیعی زیادی در دل خود جای داده است. روستاگردی و گشت و گذار در بنفشه ده خود لذتی وافر به همراه خواهد داشت.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از بهترین بازارهای سنتی ایران

این روستای زیبا و خوش آب و هوا در بخش مرزن‌آباد چالوس واقع شده است و در هر فصلی از سال جلوه‌‌ای زیبا دارد. در فصل بهار دشت‌های آن سرتاسر از بنفشه پر می‌شوند و فضا را از بوی عطر بنفشه‌ها عطرآگین می‌کنند. اگر به دنبال جایی بکر هستید تا بتوانید آرامش تحلیل رفته خود دوباره پس بگیرید، بنفشه ده به شما کمک می‌کند. این روستا از شمال به روستای زیبای کلنو و از سمت غرب به روستای گویتر راه دارد.

مطالعه بیشتر:

راهنمای اجاره ویلا در چالوس

گل های بنفشه

۳- روستای دلیر، مهد کوهستان‌های هیجان انگیز روستاهای چالوس

روستای دلیر یکی دیگر از روستاهای بکر جاده چالوس است. زیبایی‌های این روستا هم کمتر از روستاهای ناتر و بنفشه ده نیست و مانند تکه‌ای از بهشت در نزدیکی جاده چالوس آرام گرفته است. این یک روستا واقع در دامنه کوهستان‌های هیجان انگیز است و مناطق طبیعی متنوع برای تفریح و گشت و گذار دارد.

یک رود خروشان به نام اسپی رود از میان این روستای بی‌نظیر عبور می‌کند که وجود آن نه تنها بر آبادانی هرچه بیشتر روستا موثر بوده است بلکه آن را به دو بخش دلیر و الیت، تقسیم کرده است. خانه‌های روستایی اینجا لذت و آرامش زیادی برای شما به ارمغان می‌آورند و چشمه‌های آب متعددش چون لان چشمه، چتی چشمه و قنات‌های بسیار؛ مکانی پر از آرامش را خلق کرده‌اند. اینجا به دلیل همجواری با کوهستان‌های زیاد به مکانی ایده‌آل برای کوهنوردان تبدیل شده است و اماکن زیارتی و تاریخی متعددی هم در بخش الیت دارد که این نشان می‌دهد انواع سلیقه‌ها از انتخاب اینجا راضی خواهند بود.

روستاهای بکر جاده چالوس

۴- روستاهای چالوس و دوچرخه‌سواران روستای زیبای سینوا

روستای سینوا یکی دیگر از روستاهای بکر جاده چالوس است. این روستای زیبا را می‌توان مهد دوچرخه‌سوران نامید زیرا؛ از یک مسیر دوچرخه‌سواری بسیار مشهور و خوب برخوردار است که از مرزن‌آباد شروع می‌شود و تا خود جنگل ادامه دارد. این روستا از یک طرف توسط جنگل‌ها‌ و از طرف دیگر توسط کوه‌ها احاطه شده است.

رودی خروشان به نام سردآبرود از دل آن می‌گذرد و همیشه می‌توان شاهد افرادی کنار آن بود که در حال ماهیگیری هستند. این رودخانه از ارتفاعات رشته کوه علم کوه سرچشمه می‌گیرد و انواع ماهی‌ها را با خود به اینجا می‌آورد. وجود آن باعث رونق صنعت ماهیگیری در روستا نیز شده است.

۵- روستای هریجان

هریجان روستایی بسیار زیبا و منحصر به فرد در بخش کلاردشت شهرستان چالوس است. این روستا بسیار خوش آب و هوا و سرسبز است. بنابراین اگر ساکن تهران هستید و هنوز برنامه خاصی برای تعطیلات آخر هفته خود نچیده‌اید، اینبار به توصیه ما روستای هریجان را در نظر بگیرید. این روستا از روستاهای بکر جاده چالوس است و جاهای دنج و سرسبز متعددی برای برگرداندن آرامش به شما دارد.

بافت این روستا شاید اولین چیزی باشد که توجه شما را به خود جلب می‌کند. بعد از آن این طبیعت بکر روستاست که شما را ترغیب به ماجراجویی بیشتر می‌کند. طبیعتی که آبشارهای بسیار زیبایی در دل آن نهفته است. فصل بهار بهترین زمان بازدید از روستای هریجان است زیرا طبیعت آن در این فصل جان تازه‌ای می‌گیرد و دشت‌های پر از گل و گیاهان دارویی را به نمایش می‌گذارد. آبشارهای بلند روستا نیز در این فصل پرآب‌تر از هر زمان دیگر هستند. از تهران تا این روستای شگفت انگیز تنها ۱۳۵ کیلومتر راه است.

روستای هریجان

۶- روستای هرطه‌کلا

هرطه‌کلا، روستایی از روستاهای تاریخی شهرستان چالوس است. این روستا مردمانی بسیار صمیمی و مهربان دارد که با تک تک گردشگران مانند اعضای خانواده خود برخورد می‌کنند. شغل اکثر آنها باغداری، کشاورزی و همینطور پرورش ماهی است و عمده محصولاتی که تولید می‌کنند شامل برنج، چایی، کیوی و ماهی است. توصیف طبیعت این روستا کار ساده‌ای نیست زیرا مناظری فوق‌العاده زیبا ارائه می‌دهد. فقط تا این حد بدانید که هرطه‌کلا نیز یکی از روستاهای بکر جاده چالوس است.

هرطه‌کلای زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران است و در غرب این شهرستان قرار دارد. فاصله آن تا مرکز شهر حدود ۱۳ کیلومتر است و به جاذبه‌هایی چون دریای خزر، مجموعه نمک آبرود، دامنه سر سبز جنگل مدوبن نزدیک است. جمعیت روستا نیز تا این لحظه بالای ۱۰۰۹ نفر گزارش شده است.

۷- روستای ولشت

روستای ولشت؛ خانه یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین کشورمان است که به دریاچه ولشت معروف است. این روستا از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس به حساب می‌آید و جمعیت آن تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۰ کم‌تر از ۵۰ نفر بوده است. اگر به دنبال مراکز بکر و کم‌تر دیده شده می‌گردید، حتماً سری هم به این روستا بزنید. طبیعت اینجا فوق‌العاده دیدنی و سرسبز است و سکوت و آرامش عمیقی در سرتاسر آن حاکم است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با طبیعت بکر جنگل های ارسباران

مطالعه بیشتر:

دریاچه ولشت چالوس و هرآنچه باید در مورد این جاذبه دیدنی بدانید!

۸- روستای واسپول

واسپول یکی از ۱۴۵ روستای زیبای شهرستان چالوس است. این روستا هم مانند روستای ولشت از توابع بخش کلاردشت است و طبیعت بکر و خوش و آب و هوایی دارد. این روستا از روستاهای بکر جاده چالوس است و شما را به دیدن مناظری بکر و شگفت انگیز از طبیعت دعوت می‌کند. شاید باور نکنید اما تا سال ۱۳۹۵ کم‌تر از سه یا چهار خانواده در این روستا زندگی می‌کرده‌اند.

واسپول

۹- روستای میانکی

میانکی به طبیعت بکر و زیبایی‌های فراوان خود افتخار می‌کند. این روستایی است که در بخش مرکزی چالوس به انتظار نشسته تا شما بروید و کشفش کنید. میانکی از سمت جنوب به رشته کوه البرز، از شمال به مسیر چالوس-تنکابن، و از شرق و غرب به مجموعه زیبا و توریستی نمک آبرود محدود می‌شود. کسانی که به ماجراجویی در طبیعت‌های بکر و دستنخورده علاقه دارند، هرگز به راحتی از کنار روستایی چون میانکی عبور نمی‌کنند.

۱۰- روستای لارک

روستای لارک یکی دیگر از روستاهای توریستی اما کم جمعیت شهرستان چالوس است. گردشگران به ویژه پایتخت‌نشینان آن را به دلیل آب و هوای خوب و خنک برای سفرهای یک روزه در نظر می‌گیرند و برای همین است که در آخر هفته‌ها بسیار گردشگر جذب می‌کند. این روستا که در زمره روستاهای بکر جاده چالوس قرار دارد، در بخش کلاردشت واقع شده است و جمعیت آن تا سال ۱۳۹۵ فقط ۱۰ نفر بوده است.

مطالعه بیشتر:

آشنایی با بهترین جاهای جاده چالوس

۱۱- روستای سیاه‌بیشه

بدون اغراق روستای سیاه بیشه یکی از زیباترین روستاهای شهرستان چالوس است. سیاه‌بیشه زیبا در بخش مرزن‌آباد این شهرستان واقع شده است و آب و هوایی خوش‌تر از خوش دارد.  این روستا را می‌توانید در حاشیه جاده چالوس پیدا کنید و تا می‌توانید از طبیعت بکر و مناظر فوق‌العاده آن لذت ببرید. سیاه‌بیشه روستایی نام آشنا برای اهالی تهران است و اغلب آخر هفته‌ها تعداد زیادی از آنها به سمتش حرکت می‌کنند. اصلاً چه کسی می‌تواند از دیدن روستایی با این همه نعمت بکر طبیعی و مناظر فوق‌العاده به وجد نیاید و نخواهد که وقت بیشتری در کنار آن سپری کند. روستایی که همیشه در مه غلتان است.

در تمام طول سال می‌توانید از مناظر زیبای این روستا بهره ببرید و خود را به دست طبیعت آرام و سبز آن بسپارید تا ببینید چطور شما را در آغوش می‌کشد و در آرامشی عمیق فرو می‌برد. این روستا از روستاهای بکر جاده چالوس است و در سال گردشگران و مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند. همچنین از قدیمی‌ترین روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود و چون نگینی در دلِ جنگل‌های آن می‌درخشد.

روستای سیاه بیشه

جمعیت روستا زیاد نیست و اهالی آن با گشاده‌رویی به استقبال میهمانان خود می‌روند. شغل اکثر آنها دامداری است و به زبان مازندرانی و لکی صحبت می‌کنند. اگر در فصل بهار به اینجا رفتید از دامنه‌های آن غافل نشوید زیرا از تنوع گیاهای بالایی برخوردار هستند و می‌توان خیلی از گیاهان دارویی پرخواص و همینطور قارچ‌های کوهی را از دامن آنها جمع کرد. تنوع گیاهی این منطقه مدیون چشمه‌ها و آبشار‌های بسیار زیاد است و سد سیاه بیشه یکی از جاذبه‌های مهم آن است. همچنین جنگل‌های هیرکانی، گردنه هزار چم، دره کمجل، آبشار هریجان، دره اندرسم و چندیدن جاذبه دیگر را می‌توانید در این سفر ببینید.

سخن آخر…

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جاده زیبای چالوس می‌تواند شما را به تعدادی از زیباترین روستای ایران وصل کند. روستاهایی که تجربه گشت و گذاری به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورند. روستاهای بکر جاده چالوس با یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور کلی توصیف این روستاها کار ساده‌ای نیست و معرفی تمام آنها در یک مقاله از عهده ما خارج است زیرا تعداد آنها به بالای ۱۰۰ مورد می‌رسد. فقط همین را بدانید که آنها واقعاً منحصر به فرد هستند و شکی در رویایی بودنشان نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 8 میانگین: 3.6]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ۹۸ درصد مسافران جز خرابکاری و کثیف کردن شهر و جنگل و دریا چیز دیگه بهمراه ندارند، مازندرانی ها با کت شلوار میرن تهران اونا با شلوارک و رکابی که شب باهاش خوابیدن، تو شهر و دریا و …. حتی صف نونوایی میگردند.
    فقط ادعا و طبل توخالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا