جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین جاهای جاده چالوس

جاده چالوس که نام‌ دیگرش جاده‌ی ۵۹ است، جاده‌‌ای برای رفت و آمد بین  تهران و چالوس است. بازدیدکنندگان معمولا این جاده را با عجله طی می‌کنند تا هر چه زودتر به شمال برسند؛ اما اگر با بهترین جاهای جاده چالوس آشنا شوند به احتمال زیاد برای بازدید از مکان‌های گردشگری این جاده هم برنامه می‌چینند.‌ در این مسیر تقریبا هر منطقه‌ای که یک گردشگر حرفه‌ای به آن نیاز دارد را می‌توانید پیدا کنید، از آبشار و چشمه و غار گرفته، تا منطقه‌های ورزشی و روستاها و بناهای فوق‌العاده چشمگیر. در ادامه مطلب در سپنجا همراه ما باشید تا با بهترین جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری جاده چالوس آشنا شوید. همچنین برای اجاره سوئیت در چالوس روی لینک کلیک کنید.

 معرفی بهترین جاهای جاده چالوس

اگر اهل سفر و گردشگری هستید به احتمال زیاد سفر شمال را از لیست مسافرت‌هایتان تیک زده‌اید، ولی بعید می‌دانیم از بهترین جاهای جاده چالوس یکی یکی بازدید کرده باشید؛ در این مطلب می‌خواهیم بهترین مناطق گردشگری جاده چالوس را به شما معرفی کنیم.

آبشار هریجان

آبشار هریجان یکی از فوق‌العاده‌ترین مناطق گردشگری جاده‌ی چالوس به تهران است؛ این آبشار در روستای هریجان که همنام با خود آبشار است قرار دارد. روستای هریجان در مجاورت گردنه‌ی هزارچم در مسیر جاده‌ی چالوس به تهران است. برای بازدید از این آبشار ۹ متری، باید بعد از عبور کردن از سیاه بیشه، وارد یک جاده‌ی فرعی شوید تا شما را به روستای هریجان برساند.

آبشار هریجان در غرب روستای هریجان است؛ این آبشار در ماه‌های گرم سال بی آب است و در فصول سرد به عنوان یک آبشار پرآب در بخش شمالی کشور شناخته می‌شود. مناسب‌ترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است؛ زیرا وجود گل‌های وحشی در دشت‌های اطراف آبشار هریجان، منطقه‌ای شگفت‌انگیز را برای بازدیدکنندگان به‌وجود می‌آورد.

آبشار اکاپل

اکاپل نام یکی دیگر از جنگل‌های چالوس است که به عنوان یکی از بهترین جاهای جاده چالوس شناخته می‌شود. این آبشار در جنوب غربیِ شهر چالوس است و در جایی که ارتفاعات البرز و کلاردشت با هم تلاقی دارند قرار گرفته است. آبشار اکاپل در ۳۰ کیلومتری دریاچه‌ی ولشت، یک محیط فوق‌العاده‌ی گردشگری را ایجاد کرده است که می‌توان از رودهای فصلی، زیست جانوری، بافت‌های گیاهی و ارتفاعات جذاب دیدن کرد و غرق لذت شد. این محیط جذاب طبیعت بکری را ایجاد کرده است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

آبشار اکاپل

پارک جنگلیِ فینِ چالوس

در مسیر چالوس به تهران باید هفت کیلومتر را سپری کنید تا پارک جنگلی فین چالوس را مشاهده کنید. یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر پارک جنگلی فین، وجود کلبه‌ها و کومه‌های سنتیِ جذاب است که بازدیدکنندگان می‌توانند از آنها برای اسکان و استراحت استفاده کنند. سکونت در این کلبه‌ها و کومه‌ها یک چشم‌انداز زیبا از رودخانه و جنگل در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهد که احساس و آرامش خاصی را به آنها می‌بخشد که بسیار برای‌شان خوشایند است.

علاوه بر وجود این زیبایی‌های طبیعی، رستوران‌ها، زمین‌های بازی و معماری خاص فضای پارک جذابیت این منطقه را چند چندان کرده است. فضاهای اضافه شده به طبیعت، به قدری با دقت ساخته شده‌اند که بین بافت طبیعی منطقه و بافت جدید اضافه شده ناهماهنگی خاصی را به مخاطب منتقل نمی‌کنند. با وجود اینکه بازدید از جذابیت‌های گردشگری چالوس و مناطق شمالی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت توصیه می‌شود، این منطقه را می‌توان در هر ماهی از سال بازدید کرد؛ زیرا ویژگی‌هایی دارد که در هر ماه از سال خوشایند است.

مطالب بیشتر: دریاچه ولشت چالوس و هرآنچه باید در مورد این جاذبه دیدنی بدانید!

دریاچه‌ی ولشت چالوس

یکی دیگر از بهترین جاهای جاده چالوس ، دریاچه‌ی ولشت چالوس است که همانطور که گفته شد در ۳۰ کیلومتری آبشار اکاپل قرار گرفته شده است. این منطقه برای اقامت در طبیعت و گذراندن اوقات فراغت بی‌نظیر است. اگر بخواهیم آدرس این منطقه‌ی گردشگری را بگوییم باید بگوییم که این دریاچه‌ی فوق‌العاده مابین آبشار اکاپل و شهر چالوس است که به لحاظ زیبایی و بکر بودن، و همچنین خوش آب‌ و هوایی نظیری ندارد.

این دریاچه‌ توسط چشمه‌هایی که در درونش دارد تغذیه می‌شود و با بارش‌های آسمانی مورد تقویت قرار می‌گیرد.

اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی‌تان از این دریاچه دیدن کنید ممکن است به‌دلیل پیمودن راهی خاکی کمی دلزده شوید، اما وقتی جلوتر بروید، می‌توانید در یک منطقه‌ی گود، ۱۵۰ هزار متر‌ مربع آب آشامیدنی و شیرین را مشاهده کنید که علاوه بر داشتن ارتفاعات سرسبز، گاهی در مِه فرو می‌رود و دل‌ انگیزتر می‌‌شود. شرایط آب و هوایی این دریاچه، در روزهای گرم دلنشین‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم در فصل‌های گرم از این منطقه بازدید کنید و لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی

دریاچه ولشت

راما اسپا در چالوس

راما اسپا در جاده چالوس به درد کسانی می‌خورد که دوست دارند جسم و روح‌شان را در طول سفر بازیابی کنند؛ این منطقه این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که بتوانند کارهای زالو درمانی، ماساژ درمانی، ماهی درمانی، یا حتی طب سوزنی را انجام دهند. تمامی این کارها در این منطقه به صورت کاملا تخصصی به صورت ۲۴ ساعته و با مدارک بین‌المللی انجام می‌شود. برای استفاده از خدمات کم‌نظیر این منطقه باید از چالوس به طرف ساحل دریایِ مازندران حرکت کرده و نرسیده به نوشهر توقف کنید.

روستای کندلوس

و اما روستای کندلوس از بهترین جاهای جاده چالوس ؛ هر چقدر از ویژگی‌ها و جذابیت‌های این روستا صحبت کنیم باز هم کم است. روستای کندلوس به عنوان یک روستای فرهنگی و تاریخی شناخته شده است. بعد از اینکه ۵ کیلومتر از دوراهی دوآب و مرزن آباد به طرف کجور در حرکت باشید، می‌توانید تابلوی این روستا را مشاهده کنید. زیباترین بافت‌های روستایی ایران را می‌توانید در این روستا نظاره‌گر باشید؛ پرچین‌های کوتاه، پنجره‌های چوبی و کوچه‌های سنگ‌فرش شده در کنار یکدیگر هماهنگی خاصی را نشان می‌دهند.

این روستا با قدمت چند هزار ساله‌اش دارای طبیعت بکری است که بازدیدکننده‌های بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند؛ آوای خوش پرندگان، آب و هوای تازه، چشمه‌هایی گوارا، درختان بلند و سر به فلک کشیده و آبشارهای خروشان هیجان و لذت کم‌نظیری را به بازدید‌کننده‌ها می‌بخشد که برایشان بسیار خوشایند است.

یکی دیگر از جذابیت‌های گردشگریِ این روستا، وجود موزه‌ی گیاهان دارویی است؛ این موزه با مساحتی ۱۰ هکتاری حدود ۲۰۰ گونه‌ی گیاه را پرورش می‌دهد که به لحاظ دارویی ارزش زیادی دارند.

کلاردشت

بهشت گمشده نام دیگر این منطقه‌ی گردشگری دل‌انگیز است. کسانی که از کلاردشت دیدن می‌کنند، عنوانِ بهشت گمشده را کاملا متناسب و هماهنگ با آن می‌دانند؛ آب و هوا، دریاچه، جنگل و مناظر طبیعی بی‌نظیر باعث نامگذاری این منطقه به عنوان بهشت گمشده شده است. برای رسیدن به کلاردشت باید از یک دوراهی که ۲۵ کیلومتر قبل از چالوس است به سمت غرب حرکت کنید سپس‌ یک مسیر ۲۰ کیلومتری را طی کنید تا به کلاردشت برسید.

 این منطقه که از بهترین جاهای جاده چالوس شناخته می‌شود، آبادی‌ها و ییلاق‌های فراوانی دارد. همچنین می‌توانید قله‌هایی با ارتفاع ۴۰۰۰ متر به بالا را در این منطقه ببینید؛ علم کوه نام قله‌ی بلند و معروف کلاردشت است.‌ در مسیر ابتداییِ جاده‌ی عباس آباد می‌توانید از جنگل مازیچال دیدن کنید. همچنین می‌توانید سری به جنگل‌های مجل و آزو در اطراف دره‌های کلاردشت بزنید. جنگل عباس آباد در قسمت انتهاییِ شمال غرب کلاردشت و آبشار اکاپل رودبارک از دیگر قسمت‌های جذاب این منطقه هستند.

مرداب دریوک با مه‌هایی که دارد بسیار اسرارآمیز و وهم‌آلود بنظر می‌رسد و زمانی که مه کاملا این منطقه را فرامی‌گیرد، یک منطقه‌ی دیدنی فوق‌العاده‌ را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد. از دیدنی‌های دیگر این منطقه‌ی گردشگری، می‌توان به کاخ اجابت یا اجابیت اشاره کرد؛ این کاخ به دوران پهلوی برمی‌گردد، وجود درختان سرو در اطراف محوطه‌ی کاخ، آن‌را دیدنی‌تر می‌کند.

بهترین جاهای جاده چالوس

مرداب کندوچال

مرداب کندوچال یکی دیگر از بهترین جاهای جاده چالوس است که در مسیر چالوس است، جنگل‌های زیبا و سرسبز فین، این مرداب را احاطه کرده‌اند. جدای از درختان جنگلی که اطراف این مرداب را گرفته‌اند، گیاهان مردابی و نیزارها هم در این منطقه وجود دارند.

اگر در اردیبهشت ماه به مرداب کندوچال سفر کنید، می‌توانید نیلوفرهای آبی زیبا را در این مرداب مشاهده کنید. علاوه بر این جذابیت‌ها، گونه‌های جانوری و پرندگان هم جزئی از جاذبه‌های گردشگری کندوچال هستند که بازدید کنندگان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند.

مطالعه کنید: بهترین شهرهای شمال برای تفریح و گردش تعطیلات

جنگل سرپوش تنگه

این جنگل سرپوشیده بین مرزن آباد و چالوس قرار دارد و مناسب کسانی است که عاشق راه رفتن در جنگل هستند. به دلیل وجود تنگه‌ها در این جنگل و پوشیده شدنشان توسط درختان بلند، به آن جنگل سرپوش می‌گویند. تنگه‌ی اول این جنگل از سنگ‌های خزه‌دار و بزرگ تشکیل شده است که آب از لابه‌لای آنها عبور می‌کند و درختان بلند در آسمان آن به چشم می‌خورند.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

در انتهای تنگه‌ی اول یک آبشار وجود دارد، وقتی از این آبشار عبور کنید به تنگه‌ی دوم می‌رسید و می‌توانید چشمه‌ها و مناظر فوق‌العاده‌ی آن‌را مشاهده کنید. برای پیمودنِ مسیر تنگه‌ی دوم باید مهارت کافی و ابزار مورد نیاز را به همراه داشته باشید. فصل‌های بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جنگل هستند؛ امیدواریم به‌شدت هیجان‌زده شوید و لذت ببرید.

دیزین

اگر دوست دارید علاوه بر خوش گذراندن اوقات‌تان، ورزشی هم کرده باشید، دیزین انتخاب بسیار مناسبی است. قله‌هایی که در دیزین وجود دارند، فضای مناسبی برای کوهنوردی افراد به وجود آورده‌اند. علاوه بر کوهنوردی می‌توانید به پیست اسکی بروید و یک ورزش و تفریح عالی را تجربه کنید. پیست بین‌المللی اسکی دیزین دارای دو تله‌ سیژ، ۴ تله کابین، ۲۳ پیست اسکی، ۷ تله اسکی بشقابی، چکشی و چمن است که هیجان بسیاری برای‌تان به وجود می‌آورد؛ علاوه بر این موارد، زمین والیبال، تنیس، اسب سواری و بازی کودکان نیز وجود دارد.

دیزین هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان گزینه‌ی گردشگریِ مناسبی است. دمای ۲۰- درجه‌ی سانتی‌گرادِ زمستان‌ها و آب و هوای مطبوعِ تابستان‌های دیزین، دلیل جذب این همه گردشگر از اقصی نقاط جهان است.

برای رفتن به دیزین می‌توان از مسیرهای جاده چالوس و شمشک استفاده کرد. اگر قصد دارید از کرج به دیزین بروید، باید ۶۵ کیلومتر از کرج دور شوید، و بعد از عبور کردن از دلکوه و روستای والیترود، چند مجتمع مسکوتی را بگذرانید و به دیزین برسید.

غار یخ مراد

غار یخ مراد در ۷۰ کیلومتریِ جاده چالوس و در روستای کهنه ده واقع شده است. این بنای طبیعی‌ِ با شکوه، به ثبت ملی رسیده است و به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد، در بین گردشگران داخلی و خارجی از محبوبیت بسیاری برخوردار است. برای مثال، یکی از این ویژگی‌های ‌بی‌نظیر، جنس یخیِ قندیل‌های درون غار است.‌ این قندیل‌های بلوری، کریستا‌ل‌های شفافی‌اند که مناظر چشم‌گیری را برای بازدیدکنندگان به‌وجود آورده‌اند.

غار یخ مراد که از بهترین جاهای جاده چالوس است، در جهان بسیار محبوب و شناخته شده است. مردمان بومیِ این منطقه، یخ‌های بلورین غار را بسیار ویژه می‌دانند؛ زیرا اعتقاد دارند این یخ‌ها خاصیت شفا بخشی و درمان کنندگی دارند. نکته‌ای که لازم به ذکر است این است که یادتان باشد برای عبور از داخل غار، وسایل و ابزار مناسب را در اختیار داشته باشید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

بهترین جاهای جاده چالوس

روستای شهرستانک

این روستا در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری شهر کرج، یعنی در دامنه‌های توچال قرار گرفته است. شهرستانک با صنوبرهای بلند و آب و هوای مطبوع و فوق‌العاده‌، مورد توجه ویژه‌ی  ناصر‌الدین شاه بود، از این رو ناصرالدین شاه در این روستا کاخ ویژه‌‌ای ساخت و عنوان کاخ شهرستانک را به آن اختصاص داد.

روستای شهرستانک در کیلومترِ ۴۴ جاده، پس از روستایی به اسم آسارا وارد یک دوراهی شوید، بعد از وارد شدن به بخش شهرستانک، ۱۰ کیلومتر جلو رفته و به شهرستانک برسید. این روستا دارای درختانی بلند و سر به فلک کشیده و باغ‌های با عظمت و خانه‌ها و ویلاهایی قدیمی و باشکوه است. این منطقه‌ی گردشگری محبوب، دارای باغ‌های زردآلو، آلبالو، سیب، گردو و توت است که یک رودخانه‌ی زیبا از بین آنها عبور می‌کند.

برای دیدن سرچشمه‌ی این رودخانه‌ی زیبا کافی است وارد کوچه باغ‌ها شوید و بعد از گذراندن دو کیلومتر مسیر، چشمه‌ی گله گیله، منشاء این رودخانه را مشاهده کنید‌. وقتی از تماشای این بخش‌ها لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به تپه‌ی شنستون،‌ قلعه‌ی دزدبند و درختِ سروِ اورس که ۲۸۰۰ سال سن دارد بزنید و بیشتر لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: معرفی روستای شهرستانک در نزدیکی تهران

و در آخر…

زمانی که قصد سفر دارید و وارد طبیعت می‌شوید، در عین مراقبت از آن به طور کامل، از زیبایی‌های آن لذت ببرید. در این مقاله از سپنجا برخی از بهترین جاهای جاده چالوس را به شما معرفی کردیم، امیدواریم در سفرتان به شمال، از همه‌ی نقاط گردشگری آن دیدن کنید و از تک تک لحظات سفرتان لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا