آموزش میزبان

لیست انواع غذای ایرانی با گوشت

یکی از بزرگترین دغدغه ها برای بانوان خانه دار و آقایانی که به آشپزی علاقه دارند، این است که امروز چه غذایی بپزند. برای وعده ناهار یا وعده شام چه غذای ایرانی با گوشت می توان پخت؟ معمولا در وعده ناهار و شام در کشورمان بیشتر از غذاهای برنجی و خورشت ها استفاده می شود. انواع خورشت نیز با توجه به استان و شهر زندگی و ذائقه مردم آن شهر متفاوت است. همچنین از ادویه ها و طعم دهنده های مختلفی در هر غذا با توجه به ذائقه آنها استفاده می شود.

به طور کلی در غذاهای ایرانی تنوع زیادی برای پختن غذا وجود دارد. همچنین در بسیاری از غذاهای ایرانی از گوشت به عنوان مواد اولیه استفاده می شود. به همین دلیل غذاهای ایرانی طعم فوق العاده و دلچسبی دارند. در این مطلب سعی کردیم انواع غذا با گوشت را به شما معرفی کنیم و لیستی از غذای ایرانی با گوشت را تهیه کنیم. در سپنجا با ما همراه باشید.

لیست انواع غذای ایرانی با گوشت

قورمه سبزی

یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی که بدون شک همه عاشق آن هستند، قورمه سبزی است. قورمه سبزی عطر و بوی بی نظیری داشته و طعم آن نیز بسیار دلچسب و دوست داشتنی است. در کنار این قورمه سبزی غنی از مواد مغذی بوده زیرا ترکیبات تشکیل دهنده آن بسیار هوشمندانه هستند. ترکیب سبزی، لوبیا و گوشت در آن باعث شده قورمه سبزی سرشار از انواع مواد مغذی باشد. البته عطر و بوی قورمه سبزی کاملا به ترکیبات و میزان سبزی به کار رفته در آن بستگی دارد. در برخی شهرها به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی برای پخت قورمه سبزی استفاده می شود. ولی در کل طعم و عطر این غذا زیاد متفاوت نیست و به هر نوعی که پخته شود، لذیذ است.

انواع غذای ایرانی با گوشت

چلو گوشت ؛ غذای مجلسی با گوشت

یکی از مجلسی ترین و قدیمی ترین غذاهای ایرانی چلو گوشت است. چلو گوشت معمولا با استفاده از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند پخته شده و در مراسمات و مهمانی ها بیشتر از آن استفاده می شود. طعم دهنده های اصلی چلو گوشت، زغفران و دارچین هستند. این غذا نیز به روش های مختلفی پخته می شود. ولی غذایی به شدت خوشمزه و دلچسب است.

مطالعه کنید: بهترین رستوران های شمال با خوشمزه ترین غذاها

تاس کباب

یکی دیگر از غذاهای ایرانی با گوشت تاس کباب است که ترکیبی از گوشت و سبزیجات می باشد. ترکیبات اصلی این غذا بادمجان، گوجه فرنگی، گوشت و سیب زمینی هستند و گوشت به کار رفته در این غذا نیز باید گوشت گوسفندی باشد.

خورش قیمه

از دیگر غذاهای محبوب ایرانی خورشت قیمه است که این غذا نیز دارای ترکیبات گوناگونی است و به روش های مختلفی نیز پخته می شود. معروف ترین خوشت های قیمه شامل خورشت قیمه بادمجان، خورشت قیمه آلو، خورشت قیمه سیب زمینی هستند. ترکیبات به کار رفته در خورشت قیمه شامل گوشت، لپه، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، پیاز و لیمو عمانی هستند. از این خورشت در ایام محرم نیز برای پخت نذری استفاده می گردد.

انواع غذای ایرانی با گوشت

آبگوشت

آبگوشت نیز از غذاهایی است که باب دل ما ایرانی ها بوده و از اصیل ترین غذاهای ایرانی است. این غذا با گوشت و حبوبات و سیب زمینی پخته می شود و تقریبا همه نحوه درست کردن آن را بلد هستند. برای داشتن یک آبگوشت خوشمزه کافیست مقداری گوشت گوسفندی پرچرب را به مدت زمان کافی بپزید. طرز تهیه آبگوشت در شهرهای مختلف، متفاوت بوده و برای رنگ دهی به آن و ایجاد عطر و طعم در آن از رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی استفاده می شود. همچنین سرو آبگوشت دو مرحله دارد. در مرحله اول آب گوشت با نان تیرید شده میل می شود و در مرحله بعد گوشت و حبوبات رابه صورت کوبیده میل می کنند.

خورشت بادمجان

این خورشت همان طور که از نام آن پیداست دارای ترکیبات بادمجان، گوشت و گوجه فرنگی به همراه ادویه هاست. خورشت بادمجان از لذیذترین غذاهای ایرانی با گوشت است که طرفداران زیادی دارد و از گوشت گوسفند یا گوساله برای تهیه آن استفاده می گردد. از طعم دهنده های این خورشت می توان به غوره و آبلیمو اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
غذای محلی استان های مختلف ایران را بشناسید

خورشت کرفس

یکی از خورشت های ایرانی که از قضا دارای فواید و خواص زیادی نیز به دلیل وجود ماده مغذی مانند کرفس درون آن است؛ خورشت کرفس است.  این خورشت شبیه به خورشت قورمه سبزی بوده و بسیار معروف و پرطرفدار است. البته نحوه درست کردن آن در خوش طعم و خوش عطر شدن آن تأثیر زیادی دارد و باید به خوبی جا بیفتد تا خوشمزه شود. برای تهیه خورشت کرفس، مقداری گوشت، کرفس، سبزی نعنا و جعفری نیاز دارید.

خورش کرفس

خوراک گوشت

لیست غذا با گوشت گوسفندی بدون خوراک گوشت تکمیل نمی شود. پخت این غذا بسیار ساده بوده و کافیست مدت زمان کافی برای پخت گوشت داشته باشید. مواد و ترکیبات برای تهیه این غذا نیز در هر آشپزخانه ای یافت می شود. مقداری گوشت را با پیاز، هویچ و رب گوجه فرنگی و ادویه و آب بپزید و سپس در کنار سالاد و سبزی خوردن آن را سرو نمایید.

باقالی پلو با گوشت؛ غذای فوق العاده مجلسی با گوشت

یکی دیگر از غذاهای ایرانی که بسیار خوشمزه و لذیذ است، باقالی پلو با گوشت است. این غذا نیز در مهمانی ها و مجالس اعیانی استفاده شده و برای تهیه گوشت آن از گردن یا ماهیچه گوسفند استفاده می شود. فوت و فن ها و ترفندهایی برای تهیه باقالی پلو با گوشت وجود دارد که سبب دلچسب شدن و بی نظیر شدن طعم آن می شوند.

غذاهای خوشمزه با گوشت چرخ کرده

در بالا لیست انواع غذای ایرانی با برنج و گوشت را معرفی کردیم. در ادامه غذاهای خوشمزه ای را که می توان با گوشت چرخ کرده تهیه نمود معرفی می کنیم. با استفاده از گوشت چرخ کرده می توان غذاهای متنوعی تهیه کرد. از انواع غذای سنتی گرفته تا غذاهای مدرن و فست فود را می توان با گوشت چرخ کرده تهیه نمود. البته به دلیل علاقه ما ایرانی ها به انواع کباب معمولا گوشت چرخ کرده بیشتر در کباب استفاده می شود. در ادامه چند غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده + طرز تهیه آنها را فرآهم کرده ایم. با ما همراه باشید.

کباب تابه ای

یکی از مشهورترین و معروف ترین غذاهایی که با گوشت چرخ کرده می توانید تهیه کنید، تاس کباب است. تاس کباب از غذاهای محبوب بوده و کمتر کسی است که آن را دوست نداشته باشد. این غذا هم برای وعده ناهار مناسب بوده و هم برای وعده شام می توان از آن استفاده کرد. بنابر سلیقه خودتان نیز می توانید تاس کباب را هم به شکل آب دار و هم بدون آب بپزید و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب تابه ای خوشمزه برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده    ۵۰۰ گرم

پیاز     ۲ عدد بزرگ

گوجه فرنگی   ۴ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی        ۲ قاشق غذاخوری

سیب زمینی    ۲ عدد متوسط

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده        ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، روغن و زردچوبه         به اندازه کافی

در ابتدا پیازها را با رنده متوسط، رنده می کنیم و درون یک کاسه می ریزیم. آب پیاز را به خوبی می گیریم و سپس گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه ها به کاسه اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم تا مواد مخلوط و یکدست شوند. سپس اجازه دهید به مدت یک ساعت مواد درون یخچال استراحت کنند. البته اگر مدت زمان کافی ندارید می توانید اینکار را انجام ندهید. بعد از آن درون یک تابه مقداری روغن میریزیم و مایه گوشت را به شکل یکسان درون تابه پخش می کنیم.

سپس اجازه دهید کباب کمی سرخ شود و خودش را بگیرید و پس از آن کباب را به روش دلخواه برش بزنید و آن را برگردانید تا طرف دیگرش نیز پخته شود.

در این مرحله باید سس تاس کباب را آماده کنید. برای اینکار باید رب گوجه فرنگی را درون یک تابه به خوبی تفت دهید تا خامی آن گرفته شود اما نسوزد. زیرا طعم تاس کباب را تغییر می دهد. پس از آن نصف فنجان آب به همرا رغفران دم کرده، مقداری آب لیمو و فلفل سیاه به سس اضافه می کنیم.

بعد از سرخ شدن دو طرف کباب، سس را به آن اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم. سپس گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کرده و درون تابه می گذاریم که تا زمان پخته شدن غذا، گوجه فرنگی ها نیز بپزند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 7 غذای محلی اصفهان ؛ دنیایی از زیبایی و مزه در کنار هم

می توانید در صورت تمایل از سیب زمینی سرخ کرده نیز در کنار این غذا استفاده کنید. برای ایم کار کافیست سیب زمینی خلالی شده را سرخ کنید و بعد از سرو کباب درون ظرف مورد نظر آنرا با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید.

برای تهیه کباب تابه ای بدون روغن کافیست از یک تابه ضخیم چدنی یا یک تابه گریل استفاده کنید. در غیر این صورت کباب شما خشک و جمع می شود. استفاده از تابه های دو طرفه نیز برای پخت کباب تابه ای امکان پذیر است. اما این تابه ها آب موجود درون گوشت را سریع تبخیر می کنند و باعث خشک شدن کباب تابه ای شما می شوند.

لوبیا پلو

یک غذای سریع با گوشت که فوق العاده لذیذ و خوشمزه است و از غذاهای اصیل ایرانی به شمار می رود، لوبیا پلو است. لوبیا پلو در سفره های ایرانی محبوبیت زیادی داشته و در برخی شهرها به آن استانبولی نیز می گویند. این وعده غذایی خوشمزه در کنار ترشیجات و سلاد از جمله وعده های غذایی محبوب برای ناهار یا شام است. مواد لازم برای طبخ این غذا لوبیا سبز، برنج، گوشت و رب گوجه فرنگی هستند.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو مجلسی و خوشمزه برای  ۴ نفر

گوشت چرخ کرده    ۳۰۰ گرم

برنج    ۳ پیمانه

پیاز     ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی        ۱ قاشق غذاخوری

لوبیا سبز       ۲ پیمانه

زعفران دم کرده        ۱ قاشق غذاخوری

دارچین و پودر سیر   به مقدار کافی

نمک، زردچوبه، روغن و فلفل سیاه         به مقدار کافی

در ابتدا برنج را دو تا سه ساعت در آب و نمک خیس کنید و سپس لوبیا سبز هایی را که به اندازه یک یا دو سانتی متر خرد کرده اید، داخل قابلمه بریزید. مقداری نمک و پودر سیر درون قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید. کف های روی آب را جمع کنید و دور بریزید. بعد از نرم شدن لوبیا آن را آبکشی کنید. سپس درون یک تابه مقداری روغن بریزید و لوبیا سبز را درون روغن سرخ کنید تا تغییر رنگ بدهد. سپس لوبیا سبز را کنار بگذارید.

لوبیا پلو

مقداری روغن را درون تابه داغ کنید و به آن پیاز نگینی خرد شده را اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب سرخ کنید. در انتها گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و ادویه ها را نیز درون تابه بریزید. بعد از سرخ شدن گوشت چرخ کرده، لوبیا را نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد یکدست و مخلوط شوند. در آخر درون یک قابلمه تا نیمه آب می ریزیم و به آن یک قاشق غذا خوری روغن و کمی نمک اضافه می کنیم و بعد از جوشیدن آب، برنج را اضافه می کنیم. بعد از ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج را آبکشی کنید. دقت داشته باشید برای لوبیا پلو باید برنج زنده تر باشد.

مطالعه کنید: لیست ۱۱ تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت

سپس برنج را آبکش کرده و درون یک قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ را به دلخواه نان یا سیب زمینی قرار دهید. بعد ازآن برنج و مخلوط گوشت را به شکل لایه به لایه درون قابلمه بریزید. برای خوش طعم شدن روی هر لایه مقداری دارچین بپاشید.

پس از آن زغفران دم شده را روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید با حرارت ملایم برنج دم بکشد. بعد از ۴۵ الی ۵۰ دقیقه لوبیا پلو حاضر است. میتوانید آن را در دیس بکشید و با سالاد شیرازی یا ترشیجات سرو کنید.

سخن آخر

در این مقاله از سپنجا انواع غذای ایرانی با گوشت و انواع غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده و لیستی از غذاهای ایرانی با برنج را آماده کردیم. می توانید برای وعده ناهار یا شام هر کدام از این غذاها را بپزید و در کنار خانواده از خوردن آنها لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 7 میانگین: 2.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا