دیدنی های شیراز

لیست ۱۱ تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت

یکی از شهرهای بزرگ و زیبای استان فارس، شیراز است. شیراز را به شهر گل و بلبل و شعر و ادب می‌شناسند. این شهر با طبیعت زیبا، آب و هوای دلچسب و ناب یک شهر توریستی محسوب می‌شود. در سفر، علاوه بر تفریح و سرگرمی، به همان اندازه غذا نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. با سفر به شیراز، خوشمزه ترین غذاهای شیرازی را بچشید و لذت ببرید؛ مطمئن باشید که طعم لذیذ آن‌ها را هرگز فراموش نخواهید کرد.

قدم زدن در شهر شیراز و تماشای شگفتی‌های خارق‌العاده آن، شما را حسابی خسته و گرسنه می‌کند؛ بنابراین برای خوردن یک غذای خوشمزه آن هم در رستوران‌های شیراز خود را آماده کنید. چشیدن طعم غذاهای محلی شیراز می‌تواند تجربه‌ای متفاوت در سفر شما باشد. در این مقاله از سپنجا قرار است تا لسیتی ۱۱ تایی از غذاهای سنتی و خوشمزه شیراز را به همراه دستور پخت آنها را به شما معرفی کنیم، تا شما هم بتوانید در خانه‌هایتان غذاهای خوش‌طعم شیرازی را بپزید و لذت ببرید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

۱- دو پیازه آلو | ساده اما خوشمزه

دو پیازه آلو غذای بسیار ساده اما در عین حال مشهور و لذیذ است. طرز تهیه و پخت این غذا خیلی راحت بوده و به دلیل سرعتی آماده شدنش زیاد مورد مصرف قرار می‌گیرد. این غذای محلی از ترکیب پیاز، گوجه فرنگی یا رب، ادویه و سیب زمینی آب پز شده درست می‌شود. برخی افراد هم برای خوشمزه‌تر شدن دو پیازه آلوی شیرازی، کمی گوشت هم به آن اضافه می‌کنند.

نام دو پیاز آلو که بر روی این غذا گذاشته شده با موادی که در طرز تهیه آن به کار گرفته می‌شود همخوانی ندارند. احتمال دارد شما هم برایتان این سوال پیش بیاید که آلو در کدام مرحله از تهیه و پخت این غذا استفاده می‌شود؟! در جواب باید گفت که در زبان شیرازی آلو همان سیب زمینی است و خیلی از افراد هنگام شنیدن این نام به اشتباه به یاد آلو می‌افتند.

دو پیازه آلو

دستور پخت دو پیازه آلو

از قبل پیاز، رب، سیب زمینی و ادویه‌جات مثل نمک و زردچوبه و فلفل را آماده داشته باشید. سیب زمینی‌ها را همراه با آب بر روی اجاق بگذارید تا کامل آب پز شوند و سپس آن‌ها را به شکل معکبی خرد کنید. برخی افراد اول سیب زمینی‌ها را خرد کرده و سپس آن‌ها می‌پزند. پیازها را به صورت خلالی درآورده و همراه با روغن و ادویه سرخ کنید و کمی هم رب به آن بزنید. وقتی همه مواد را مخلوط کردید و تفت دادید همراه با نان نوش جان کنید.

۲- کلم پلو شیرازی | محبوب دوست داشتنی

یکی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی که خیلی هم محبوبیت دارد، کلم پلو است. کلم پلو از جمله غذاهای اصیل و سنتی شیراز به شمار می‌رود که در دسته غذاهای سالم، مقوی و با کیفیت قرار دارد. این غذا در شهرهای دیگر هم پخت می‌شود؛ اما اصل این غذا به شیراز برمی‌گردد. در پخت این غذا از پیاز، آرد نخودچی، برنج، ادویه، کلم سنگی یا قمری، سبزی‌های معطر مثل شوید، ریحون، تره و ترخون و کمی هم گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود.

دستور پخت کلم پلو شیرازی

برای پخت این غذای خوشمزه کافیست پیازخرده شده را به همراه کلم ریز شده تفت دهید. سپس ادویه‌جات مثل نمک، زردچوبه، فلفل را به مواد خود اضافه کنید. می‌توانید سبزی‌های مخصوص و معطر را هم دراین لحظه به کلم پلو اضافه کنید که چندین برابر غذای شما را خوشمزه‌تر می‌کنند. حال برنج را در قابلمه‌ای جداگانه بگذارید تا نیمه پز شود و سپس مواد آماده شده را با برنج مخلوط کنید.

در یک ظرف دیگر مقداری گوشت چرخ کرده را به همراه آرد نخودچی ترکیب کنید و کمی ادویه‌ را هم به آن‌ها اضافه کنید تا طعم و مزه خوبی به خود بگیرد. سپس آنقدر آن را ورز دهید تا مواد کامل و یک دست شوند. این مواد آماده شده را به اشکال مختلفی با کمی آبلیمو و روغن سرخ می‌کنند و بیشتر به شکل قل قلی و گلوله‌های کوچک آن‌ها را سرخ می‌کنند. در نهایت این گوشت‌های خوشمزه را با کلم پلو میل می‌کنند.

۳- قنبر پلو | مجلسی خوشمزه

قنبر پلو یکی دیگر از خوشمزه‌ ترین غذاهای شیرازی است که آن را در مهمانی‌ها و مجلس‌ها می‌پزند. اگر به شیراز بیایید و مهمان شیرازی‌ها شوید به احتمال بسیار زیاد چنین غذایی را برایتان درست می‌کنند. .

این مطلب را هم بخوانید
نارنجستان قوام، شاهکار معماری در قلب شیراز

دستور پخت قنبر پلو

قنبر پلو از پیاز، مغز گردو، آرد نخودچی، برنج، رب انار یا انار، ادویه‌جات، گوشت چرخ کرده و کشمش تشکیل می‌شود. طرز تهیه این غذای خوشمزه به این صورت است که ابتدا چند عدد پیاز به مقدار لازم به همراه مغز گردو سرخ کرده و کمی بعد رب انار و کشمش هم به این مواد اضافه کنید. به گوشت چرخ کرده ادویه‌جات بزنید و سپس همه را ورز دهید و از این گوشت، کوفته قل قلی درست کنید که کمی از فندق بزرگ‌تر باشد. کوفته‌ها را در روغن، سرخ کرده و در نهایت این کوفته‌ها را به مواد پیاز اضافه کنید.

پس از تفت دادن مواد، نوبت به برنج می‌رسد که باید برنج را از قبل بخسانید و وقتی که برنج آماده شد آن را آبکشی کنید. برنج را با مواد کوفته قل قلی که از قبل آماده داریم مخلوط کرده و دم بگذارید. خیلی از افراد به صورت لایه لایه کار می‌کنند طوری که یک لایه برنج و سپس یک لایه کوفته قل قلی در قابلمه می‌ریزند و هنگامی که دم کشید مواد را مخلوط می‌کنند و می‌خورند.

این غذا چون کشمش و انار دارد و شیرین و ترش است شاید به ذائقه هر کسی سازگار نباشد. برخی از افراد از شیره انگور و خرما به جای کشمش برای شیرین کردن قنبر پلو استفاده می‌کنند که خیلی هم خوب و خوشمزه است. این غذای معروف و لذیذ را به همراه سالاد شیرازی میل می‌کنند. سالاد شیرازی هم یکی از سالادهای معروف شیراز است که امروزه مردم شهرهای دیگر نیز آن را درست کرده و نوش جان می‌کنند.قنبر پلو

۴- شیرازی پلو | غذای مخصوص شیراز

شیرازی پلو یکی از زیباترین و خوشمزه‌ ترین غذاهای شیرازی است که با دیدن آن قند در دلتان آب می‌شود و اشتهای شما را چند برابر می‌کند. علاوه بر ظاهر بی‌نظیر، شیرازی پلو طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارد به همین دلیل بر روی سفره‌های مردم شیراز این غذا را زیاد خواهید دید و بسیار پرطرفدار است. مواد به‌کار رفته شده در تهیه این غذا شامل زرشک، مرغ، ادویه، ماست، بادمجان، زعفران و برنج است که در کنار این غذا سالاد شیرازی سرو می‌شود.

در تزئین شیرازی پلو از زرشک، خلال پسته، زعفران و در برخی موارد هم از پوست پرتقال و نارنگی استفاده می‌شود. اگر به شیراز سفر کردید حتما این غذای فوق‌العاده را امتحان کنید و طعم لذیذ آن را بچشید. شیرازی پلو تقریبا می‌توان گفت همان ته چین است با این تفاوت که ته چین بادمجان ندارد. این غذای یک غذای رسمی محسوب می‌شود که از خوردن آن سیر نخواهید شد.

دستور پخت شیرازی پلو

برای تهیه شیرازی پلو ابتدا تکه‌های مرغ را در کره و زعفران بغلطانید و کمی لیمو ترش و نمک هم به آن بزنید و بگذارید تا یک ساعت بپزد. وقتی که مرغ‌ها آماده شد آن‌ها را ریز کنید. برنج را نیمه پخت کرده سپس ماست، جوجه و زرده تخم مرغ را کاملا ترکیب کنید و در قابلمه بریزید و در انتها برنج را روی این مواد قرار دهید. بادمجان‌های سرخ شده را به همراه گوشت مرغ روی آن بگذارید. این غذا را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید تا بپزد و در نهایت نوش جان کنید.

شیرازی پلو

۵- قورمه به | شیرین اما از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی

قورمه به از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی به شمار می‌رود که نمی‌توان به شیراز سفر کرد و از خوردن قورمه به‌های آن غافل ماند. مواد اصلی این غذای فوق‌العاده شامل زعفران، گوشت گوسفندی، شکر، ادویه، لپه، پیاز و به است. قورمه به شباهت زیادی به خورشت دارد به همین دلیل آن در دسته غذاهای خورشتی می‌شناسند. این غذا، غذایی شیرین است و شاید به مزاج هر فردی نسازد.

طرز تهیه قورمه به

برای پخت قورمه به ابتدا پیازها را به همراه گوشت تفت دهید و ادویه‌جات و لپه‌ها را هم به آن اضافه کنید و مقداری آب جوش روی آن گرفته و بگذارید تا بپزد. به‌ها را خرد کرده و همراه با زعفران و شکر به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا خورش روی حرارت کاملا جا بیافتد. در ده دیقه آخر هم کمی لیمو ترش به آن اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.

قورمه به از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی

۶- شکر پلو

شکر پلو همانطور که ازنامش مشخص است غذایی شیرین خواهد بود که در میان مردم شیراز غذایی پرطرفدار و محبوب به حساب می‌آید. مواد تشکیل دهنده این غذای لذیذ شامل زعفران، خلال پسته، برنج، خلال بادام، شکر و خلال پوست نارنگی است.

دستور پخت شکر پلو

دستور پخت شکر پلو به این صورت است که قبل از دم کشیدن برنج، ترکیب آب، شکر و زعفران را به برنج اضافه کرده و آن را با خلال پسته و بادام تزئین می‌کنند. این برنج بیشتر به همراه قیمه سرو می‌شود.

۷- یخنی نخود

یخنی نخود همان آب گوشت و دیزی خودمان است اما با طعم و مزه‌ای دیگر. مواد اصلی این غذا شامل پیاز، ادویه‌جات، نخود، گوجه، سیب زمینی و گوشت است.

دستور پخت یخنی نخود

برای تهیه این آبگوشت لذیذ باید ابتدا پیاز و گوشت را به همراه ادویه‌جات تفت داده  وسپس گوجه، سیب زمینی و نخود و یا لوبیا را به آن اضافه کنید. مقداری آب جوش روی آن ریخته و روی حرارت بگذارید تا کامل بپزد. در آخر یکی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی را نوش جان کنید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی شیراز

۸- رب پلو | ساده اما مقوی

رب پلو یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی است که اکثرا آن را در وعده غذایی ناهار میل می‌کنند. برای تهیه این غذا به کشمش، رب انار، پیاز، شکر، سینه مرغ، گردو و برنج نیاز است. این غذا با تمام سادگی بسیار مقوی است.

دستور پخت رب پلو

برای تهیه رب پلو باید گوشت‌های مرغ را پخته و ریش ریش کرده و پس از آن گوشت را به همراه پیاز و ادویه تفت دهید. گردو، رب انار و کشمش را به مواد اضافه کنید و کمی شکر هم در آن بریزید و بگذارید تا کاملا بپزد. برنج را جوشانده و آبکش کنید و سپس یک لایه برنج و یک لایه مواد آماده شده را در قابلمه قرار دهید و بگذارید تا دم بکشد.

۹- کوفته هلو

کوفته‌های زیادی در شیراز پخته می‌شود اما کوفته هلو چیز دیگریست. کوفته هلو طعم و مزه خیلی خاصی دارد و فقط کافیست تا کمی از این غذای خوشمزه را بچشید، مطمئن باشید دیگر از خوردن آن دست نمی‌کشید. برخی افراد با شنیدن نام این کوفته فکر می‌کنند که یکی از مواد تشکیل دهنده آن، هلو است در صورتی که چنین چیزی نیست و فقط به‌خاطر شکل ظاهری آن این نام را بر روی کوفته گذاشته‌اند.

دستور پخت کوفته هلو

در این کوفته از تخم مرغ، هویج، گوشت چرخ کرده، ادویه و آرد نخودچی استفاده می‌شود. برای تهیه کوفته هلو ابتدا پیاز و هویج را رنده کرده و پس از آب گیری، درون کاسه‌ای قرار دهید. گوشک چرخ کرده، آرد نخودچی و ادویه‌جات را با پیاز و هویج رنده شده مخلوط کنید و آنقدر ورز دهید تا کاملا مواد یک دست شود و حالت چسبناک بگیرد. وسط کوفته، گردو و کشمش گذاشته و با دست آن را شکل دهید و در آخر سرخ کنید. می‌توانید این غذا را همراه سس میل کنید.

۱۰- دمپختک

اگر به دنبال خوشمزه ترین غذاهای شیرازی هستید ما به شما دمپختک را معرفی می‌کنیم. غذای محبوب شیرازی‌ها آن هم در فصل زمستان است. دمپختک غذایی مناسب برای گیاهخواران است چون از هیچ گوشتی در این غذا استفاده نمی‌شود. مواد اصلی دمپختک شامل کلم پیچ، برنج، ادویه، هویچ، عدس و سبزی‌های معطر مثل ریحان، شوید، ترخون، جعفری و… است.

دمپختک

دستور پخت دمپختک

برای تهیه دمپختک ابتدا پیاز را همراه با ادویه‌جات تفت دهید و می‌توانید از باقالی هم استفاده کنید. خیلی از افراد هم از سبزی‌های معطر استفاده می‌کنند حال باید برنج را به این مواد اضافه کنید و کمی آب جوش هم روی آن بریزید تا برنج همراه با مواد بپزد و سپس آن را دم بگذارید. دیدید که دمپختک خیلی راحت آماده می‌شود و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

۱۱- آش سبزی

یکی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی آش سبزی است که هر گردشگری سراغ این آش را می‌گیرد تا طعم متفاوت و لذیذ آن را بچشد و لذت ببرد. شیرازی‌ها این آش را در وعده صبحانه نوش جان می‌کنند. اگر برای تهیه آش به مغازه‌های آش فروشی رفته باشید متوجه طویل بودن صف آن خواهید شد. در تهیه این آش از عدس، نخود، دارچین، گوشت، برنج، لوبیا و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود.

دستور پخت آش سبزی

گوشت را به همراه پیاز و ادویه‌جات روی حرارت بپزید و برنج را هم به صورت جداگانه بپزید. حال سبزی‌های تفت داده شده و حبوبات را به آن اضافه می‌کنیم. گوشت‌های پخته شده را بکوبید و به آش اضافه کنید. آش را باید بگذارید روی حرارت تا کامل جا بیافتد و در آخر هم آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

آش سبزی

رستوران‌های سنتی شیراز

اگر به شیراز سفر کردید و قصد داشتید که غذاهای معروف و محلی شیراز را نوش جان کنید، باید به رستوران‌های سنتی و محلی آن سر بزنید. رستوران صوفی، رستوران سنتی قوام، رستوران باغ عمارت شاپوری، رستوران سنتی درویش، رستوران سنتی پرهامی، رستوران هفت خوان از جمله رستوران‌های سنتی شیراز به شمار می‌روند.

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا با خوشمزه ترین غذاهای شیرازی آشنا شدید و دانستید که غذاهای محلی شیراز طعم و مزه‌‌ی خاصی دارند که امتحان کردن آن‌ها، آن هم برای یک بار ارزشش را دارد. مطمئن باشید تنها با یک بار امتحان کردن شیفته این غذاها می‌شوید و طعم و مزه آنها تا همیشه همراه شما خواهد بود. اگر گذرتان به شهر شیراز خورد از رفتن به رستوران‌ها و خوردن این غذاهای لذیذ غافل نشوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا