دیدنی اصفهان

معرفی غذاهای سنتی اصفهان

شهر اصفهان یکی از کلان شهرهای تاریخی و گردشگری ایران است. با توجه به کهنگی و قدمت این شهر علاوه بر آثار تاریخی بی‌شماری که دارد شما را به دنیای رنگارنگ غذاهای سنتی دعوت می‌کند. غذاهای سنتی اصفهان بسیار معروف و خوشمزه هستند. اگر به رستوران‌ها و آشپزخانه‌های اصفهان سر بزنید لیست بلند بالایی از غذاهای محلی در مقابل شما قرار می‌گیرد.

زمانی که گردشگران به غذاخوری‌های این شهر تشریف می‌آورند، آنقدر غذاهای سنتی فوق‌العاده رنگینی را مشاهده می‌کنند که انتخاب برایشان سخت می‌شود؛ البته هر کدام از این غذاها پیشینه‌ای دور و دراز دارند. در این بخش از سپنجا قصد داریم تا شما را با غذاهای محلی استان اصفهان از دسرها تا غذاهای متنوع و متفاوت آشنا کنیم؛ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

انواع آش‌ها و حلیم‌های سنتی اصفهان

شاید آش و حلیم‌های بسیاری را در هر شهر و منطقه‌ای چشیدید؛ اما طعم و مزه غذاهای این شهر با دیگر جاها بسیار متفاوت است. به راحتی با خوردن این آش‌های فوق‌العاده‌، می‌توانید تمایز آن‌ها را با دیگر آش‌ها تشخیص دهید و لذت گردش خود را چند برابر کنید. در ادامه برخی از آش‌ها و حلیم‌های محلی این شهر را به شما معرفی می‌کنیم:

شله بریان زیره

شاید اسم زیره را شنیده باشید که به عنوان یکی از ادویه‌های خوش‌طعم در طبخ و پخت غذا به کار می‌رود. شله بریان زیره یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که اصلی‌ترین مواد به کار رفته در این غذا زیره خواهد بود. این غذا شبیه به حلیم بوده و طعم آن شباهت زیادی به کاچی دارد. چون غذای قدیمی محسوب می‌شود به راحتی در هر رستوران و یا سفره‌خانه‌ای یافت نمی‌شود و فقط در برخی از سفره خانه‌ها می‌توانید آن را تهیه کنید.

برای پخت چنین غذای لذیذی باید از انواع ادویه‌ها مخصوصا زیره استفاده کرد. علاوه بر آن پیاز، برنج نیم دانه، گوشت گوسفندی و نمک هم به کار برده می‌شود. در پایان پخت، کمی مواد مخلوط شده که روی حرارت قرار دارد سفت می‌شود. قدمت این غذای خوشمزه و مقوی به ۲۰۰ سال می‌رسد که بیشتر در فصل‌های سرد سال مثل زمستان پخت می‌شود.

آش اوماج چغندر

آش اوماج چغندر همانطور که از نامش پیداست، اصلی‌ترین ماده به کار رفته در آن همان چغندر است که از ساده‌ترین غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌رود. چغندر، آرد، نمک و سرکه از مواد به کار رفته شده در این آش خواهد بود. اگر بخواهید طعم متفاوت و منحصر به فردی را تجربه کنید، کمی نعنا هم می‌توانید به آن اضافه کنید.

آش اوماج

آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی از آن دسته غذاهایی است که در سفره‌های خیلی از ایرانی‌ها وجود دارد. به دلیل دسترسی آسان، خیلی راحت می‌توانید آن را تهیه کرده و سرو کنید. آش شوربا در خیلی از شهرهای ایران طبخ می‌شود؛ اما این شوربا کجا و آن شورباها کجا. طعم و مزه این آش بسیار خاص است و شاید علت آن هم بخاطر گوشت‌های چرخ کرده و گلوله شده باشد که به آن کوفته می‌گویند.

آش اماج (اوماج)

از دیگر آش‌های محلی اصفهان اماج است که با اسفناج، آب، ادویه‌ها، پیاز، زردچوبه و آرد تهیه می‌شود. بیشتر ترک زبانان کشور مثل مردم شهرهای تبریز، همدان و اردبیل این غذا را میل می‌کنند. نام این آش هم به زبان ترکی اوماج نام گرفته است. ترک‌های ایران این آش را به همراه ماست می‌خورند در صورتی که بیشتر مردم این آش را همراه با کشک میل می‌کنند.

معرفی کهن ترین بناهای اصفهان

آش حلیم شیر

آش حلیم شیر یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که بیشتر اصفهانی‌ها در وعده صبحانه آن را میل می‌کنند. این آش شباهت زیادی به حلیم دارد؛ اما اصلا با حلیم‌های دیگر قابل قیاس نیست. این حلیم لذیذ جزء غذاهای پرکالری محسوب می‌شود؛ زیرا داخل آن گوشت دنده، گردن و سر سینه گوسفندی می‌ریزند و با این تفاسیر متوجه خواهید شد که از چربی بالایی برخوردار است و به همین جهت دیر هضم خواهد بود.

آش حلیم شیر

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان از جمله حلیم‌هایی خواهد بود که بر سر سفره‌های مردم خوش ذوق اصفهان زیاد خواهید دید. مواد اولیه برای پخت آن کشک، بادمجان، برنج و گوشت است و آنقدر باید بپزد تا کش بیاید که علت این کش آمدن وجود گوشت گردن در آن است. این غذا را اصفهانی‌ها به همراه نان میل می‌کنند و از خوردن آن لذت می‌برند. برای یکبار هم که شده حلیم بادمجان اصفهان را امتحان کنید مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

آش سماق

آش سماق یکی از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار اصفهانی‌هاست. سماق خشک در این آش می‌ریزند به همین جهت است که نسبت به دیگر آش‌ها طعم به خصوصی هم دارد. این آش را به دو صورت، یا با آرد و یا با برنج نیم دانه می‌توان پخت. مواد مورد نیاز برای تهیه این آش چغندر، سماق، مغز گردو، نمک، پیاز، بلغور گندم، عدس و لوبیا است.

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار در خیلی از شهرهای ایران پخت می‌شود؛ اما طعم آن در استان اصفهان کمی متفاوت‌تر است. این آش از آن دسته غذاهایی است که هر کسی به خوبی نمی‌تواند آن را بپزد و مردم بیشتر در مراسمات مذهبی به عنوان نذری آن را می‌پزند. برای پخت این آش به گندم، کشک، گوشت بدون استخوان، پیاز، برنج، عدس و نخود نیاز است.

آش شله قلمکار

انواع غذاهای سنتی اصفهان

حالا که آش‌های شهر اصفهان را یاد گرفتید نوبت به غذاهای فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه آن می‌رسد و با عطر و بویی که در فضا پخش می‌شود شما را از خود بیخود کرده و شیفته خوردن آن غذاهای سنتی خواهید شد.

پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری یکی از غذاهای دلچسب مردم اصفهان است که در رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها به راحتی پیدا نمی‌شود و برای چشیدن مزه این غذا باید از کترینگ‌های آنجا سوال کنید تا به شما بگویند که در چه مکانی می‌توانید به این نوع غذای محلی دسترسی پیدا کنید و اینکه موجود دارند یا نه و حتی می‌توانید مهمان اصفهانی‌ها شوید. مواد اولیه برای پخت این غذا پیاز، ماش، سبزی‌های پلویی، ادویه و گوشت گوسفندی است.

بریانی

یکی از معروف‌ترین غذاهای شهر اصفهان بریانی است که شاید نام این غذا در بین تمام غذاهای این شهر بیشتر به گوشتان خورده باشد. مسافرانی که به شهر اصفهان می‌آیند خود را از قبل برای خوردن بریانی‌های آن آماده می‌کنند؛ زیرا افراد خیلی کمی پیدا می‌شوند که به اصفهان بیایند، اما بریانی‌های خوشمزه آن را امتحان نکنند.

معروفیت این غذا به حدی زیاد است که تمام مردم ایران این غذای فوق‌العاده را می‌شناسند و کمتر کسی را خواهید یافت که چنین غذایی را نخورده باشد. بریانی در خیلی از شهرهای ایران طبخ می‌شود و از نعنا خشک، گوشت، کشک و پیاز در آن استفاده شده اما در اصفهان با افزودن مقدار کمی جگر سفید چرخ شده، کمی متفاوت‌تر و خاص‌تر از بقیه بریانی‌هاست که اصفهانی‌ها آن را در کنار دوغ، ریحان و نان سنگک داغ سرو می‌کنند.

لیست کافه های اصفهان

این مطلب را هم بخوانید
کویر ورزنه و ماجراجویی های آن

کله جوش

کله جوش یکی از ساده‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است که با تمام سادگی‌اش طعم لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. فروش این غذا و کشک و بادمجان در اصفهان در رقابت تنگاتنگی قرار گرفته به همین جهت است که در هر سفره‌خانه و یا رستورانی بروید می‌توانید آن را سفارش دهید. البته در سفره‌خانه‌های میدان نقش جهان این غذا بسیار پر فروش است و تهیه آن هم راحت‌تر صورت می‌گیرد.

کله جوش

تاس کباب

تاس کباب یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی‌هاست که خیلی از شهرهای ایران با دستور پخت متفاوت آن را درست می‌کنند. در صورتی که اصل ریشه این غذا به اصفهان برمی‌گردد و اگر در پخت این غذا از هویج، به، پیاز، سیب زمینی و گوشت گوسفندی استفاده کرده باشید، آن موقع می‌توان گفت که یک تاس کباب اصیل اصفهانی را درست کرده‌اید. این غذا در رستوران‌ها به وفور یافت می‌شود؛ اما در سفره‌خانه‌های اصفهان به راحتی قابل دسترس است.

به پلو اصفهانی

به پلو دقیقا برعکس نامش، به در آن به کار نرفته است و با برنج، زعفران، آلو و گوشت تهیه می‌شود با این تفاسیر متوجه می‌شوید که دستور پخت پیچیده و دشواری نداشته و خیلی راحت می‌توانید چنین غذای لذیذی را طبخ کنید. ذائقه هر کس متفاوت است و شاید برخی از افراد از خوردن این غذا لذت نبرند در مقابل افرادی هم هستند که کشته مرده چنین غذایی هستند.

یخمه ترش

یخمه ترش یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که پخت این نوع غذا خیلی پیچیده خواهد بود. این غذا به علت دشوار بودن و پر زحمت بودنش و همچنین به دلیل قدمت بالایی که دارد در حال از بین رفتن و انقراض قرار گرفته و اکنون کمتر کسی این غذا را درست می‌کند. یخمه ترش از گوشت گوسفندی، شکر، شیره خرما، به، زردچوبه، برنج، زردآلو و آلو ترش تهیه می‌شود.

کباب زردک (کباب مشتی)

کباب زردک از غذاهای اصیل اصفهان به شمار می‌رود. با شنیدن نان کباب شاید به فکر کباب‌های رایج بیفتید؛ اما طعم، مزه و ظاهر این کباب کاملا متفاوت و خاص است. ظاهر این کباب خیلی به کتلت شباهت دارد که طعم آن شیرین و ملس ترش است. این غذا را خیلی راحت نمی‌توانید در رستوران‌های اصفهان پیدا کنید و باید برای خوردن این غذا به کترینگ‌های سفره‌خانه‌های خیلی قدیمی سر بزنید.

قیمه ریزه، نخود آب، کوفته شوید باقالی، پلو گوشت لوبیا (یخنی لوبیا)، حلیم بادمجان، کوفته کشک، کباب حسینی، دلمه برگ مو، به پلو، خورش نعنا جعفری از دیگر غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌روند. این غذاها به مزاج هر کس سازگار نبوده و با ذائقه همه افراد یکسان نیست، اما اگر غذاهای سنتی این شهر را بچشید طعم و مزه‌ای فراموش نشدنی را تجربه می‌کنید.

تجربه لذتی تکرار نشدنی در بهترین رستوران های اصفهان

این مطلب را هم بخوانید
اصفهان نصف جهان از نقش جهان تا باغ خزندگان و پرندگان

کباب زردک از غذاهای سنتی اصفهان

خوراکی‌های خوشمزه و شیرین اصفهان

علاوه بر غذاها و آش‌های گفته شده خوراکی‌های شیرین و خوشمزه‌ای هم در این شهر پخت می‌شود که خیلی هم معروف هستند. در ادامه بعضی از این خوراکی‌های دلچسب را به شما معرفی می‌کنیم:

بی بی حور (کاچی دختران)

دسر بی بی حور مثل فرنی از بافت لطیفی تهیه شده که در برخی از شهرهای ایران هم پخت می‌شود. مواد به کار رفته در این دسر شامل آرد، مغز بادام، گلاب و پسته است. در زمان‌های خیلی دور این آش در حضور هفت دختر پخت می‌شده و یک داستان افسانه‌ای و تاریخی جالبی هم دارد و به همین جهت آن را کاچی دختران نامگذاری کرده‌اند.

در گذشته‌های دور دختر فقیری با نامادری خود زندگی می‌کرده که بخاطر ترس از نامادری‌اش به چرای گاوها می‌رفت تا پنبه بریسد. آنجا با پسر پادشاه آشنا شده و عاشق هم می‌شوند. اما خانواده پسر با این ازدواج به شدت مخالفت می‌کنند. دختر برای حل این مشکل کاچی می‌پزد و با این نذر به مراد خود می‌رسد. اهالی شهر اصفهان بر این باورند که:

  •       به هیچ وجه نباید این آش در زیر آسمان قرار بگیرد.
  •       به دور از نگاه مردان باید طبخ شود.
  •       میان افراد غریبه نباید پخش شود یعنی هیچ غریبه‌ای نباید از این کاچی بخورد.

آشنایی با سوغات اصفهان

کوکو قندی

کوکو قندی از غذاهای خیلی قدیمی اصفهان است. در گذشته یکی از پرطرفدارترین غذاهای اصفهان بود که عطر خوب آن تمام خانه‌های شهر را فرا می‌گرفت. امروزه این غذا زیاد طرفدار ندارد و به همین جهت نسبت به قبل کمتر پخت می‌شود. کوکو قندی همانطور که از نامش مشخص است طعم شیرینی دارد و مواد مورد نیاز این غذا زعفران، شکر، تخم مرغ، سیب زمینی و گلاب است.

کوکو قندی

دسر خورش ماست

دسر خورش ماست که به دسر محلی و اشرافی شناخته می‌شود از پرطرفدارترین دسرهای خوشمزه با ظاهری متفاوت نسبت به خورش‌های دیگر است. برای تهیه این دسر از زرشک، زعفران، شکر، مرغ، زردچوبه، ماست چکیده، تخم مرغ و خلال پوست پرتقال استفاده می‌شود. این دسر زرد رنگ طعم خاصی دارد؛ یعنی باید گفت که ترکیبی از مزه ترش و شیرین است و شاید ترش بودن این این خورش بخاطر زرشکی که در آن به کار رفته شده باشد.

باقلوا یا گوش فیل

گوشفیل از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌های مخصوص و پرطرفدار اصفهان به شمار می‌رود که در ماه رمضان فروش این شیرینی به همراه بامیه و زولبیا چند برابر می‌شود. طرز تهیه این شیرینی خوشمزه به این صورت است که ابتدا موادی مثل آرد، ماست، زعفران و تخم مرغ را به مقدار لازم ترکیب می‌کنید و پس از اینکه گوشفیل‌ها را سرخ کردید، همه آن‌ها را داخل شربت غلیظی قرار دهید تا شربت کامل به خوردشان برود و آن‌ها را شیرین کند.

موضوعی مورد توجه در خصوص اصفهان این است که مردم شهر همراه با گوشفیل‌ها دوغ می‌خورند. آن‌ها معتقدند که گوشفیل مزاج گرم و دوغ مزاج سردی دارد و گوشفیل و دوغ مکمل هم هستند. اگر به اصفهان سفر کردید حتما باقلواهای خوشمزه آن همراه با دوغ را امتحان کنید؛ مطمئن باشید از خوردن آن سیر نمی‌شوید. علاوه بر موارد گفته شده فرنی و گداخته نیز از خوراکی‌های شیرین اصفهان محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

در پایان مقاله سپنجا باید گفت که غذاهای سنتی هر منطقه جزئی از آداب و فرهنگ آن شهر به شمار می‌رود. غذاهای سنتی اصفهان برگرفته از پیشینه‌ای دور و دراز است. اگر برای یک بار هم به این شهر سفر کردید حتما غذاهای سنتی آن را امتحان کنید و طعم خوشمزه آن بچشید. با سفر به نصف جهان غذاهای بومی لذیذی را تجربه می‌کنید. 

لطفا نظرات خود را درخصوص غذاهای سنتی که در سفر به اصفهان نوش چان کردید را در بخش کامنت بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا