بدون دسته بندی

آشنایی با سوغات اصفهان | معرفی ۱۸ سوغات جذاب

اگر عاشق امتحان کردن شیرینی‌های متنوع هستید، اگر هنر و کارهای هنری را دوست دارید، و اگر دوست دارید مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری را در یک زمان کوتاه ببینید، شهر اصفهان عالی‌ترین انتخاب برای شما است. در یک سفر چند روزه به اصفهان می‌توانید انواع شیرینی‌های خوشمزه را بخورید، صنایع دستی آن‌را به عنوان سوغات اصفهان تهیه کنید و از مکان‌های گردشگری بسیار آن بازدید کنید.

راهنمایی سپنجا در این متن به شما کمک می‌کند که هر چه زودتر برنامه‌ریزی‌هایتان را برای یک سفر چند روزه انجام دهید.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

سوغات اصفهان

سفر به اصفهان یکی از سفرهای دوست‌داشتنی است که هر فردی دوست دارد آن‌را تجربه کند. در سفر به این شهر می‌توانید بهترین چیزها را تجربه کنید؛ علاوه بر بازدید از بهترین جاذبه‌های گردشگری می‌توانید کلی خوراکی خوشمزه و غذاهای لذیذ مانند بریانی را تجربه کنید و برای عزیزان‌تان سوغاتی بخرید.

 ۱- گز اصفهان بهترین گز ایران

شهر اصفهان را می‌توان بهترین تولید کننده‌ی گز در ایران معرفی کرد. سابقه‌ی این شهر در تولید گز به دیرباز می‌رسد و چیزی حدود ۹۰ درصد گز ایران در اصفهان تولید می‌شود. در اصفهان می‌توانید انواع و اقسام گزها را با بالاترین کیفیت تهیه کنید؛ گزهای شکلاتی، سکه‌ای، آردی، انگشت‌ پیچ و برشی نمونه‌ای از انواع گزهای تولیدی این شهر هستند که سالانه در حدود ۶۵۰ هزار تن تولید می‌شوند. در سفر به اصفهان می‌توانید متناسب با سلیقه‌ی فرد مورد نظرتان گزهای با کیفیت را تهیه کنید و با عشقی سرشار به آن هدیه دهید.

سوغات اصفهان

این سوغات اصفهان از گذشته‌ تا به حال مورد توجه بوده است؛ به این صورت که پادشاهان ایرانی برای پیشکش دادن به پادشاهان دیگر کشورها از گز‌های اصفهان استفاده می‌کردند.

قبل‌ها برای تهیه‌ی گز از عصاره‌ی درخت انگبین استفاده می‌شد اما این روزها از دستور دیگری برای تولید آن استفاده می‌شود. سفیده‌ی تخم‌ مرغ، شکر، گلاب، عسل، شیر خشت، انگبین و مغز‌های آجیل مانند بادام و پسته مواد اولیه‌ی پایه‌ی تولید گز اصفهان در حال حاضر هستند.

۲- نبات و پولکی مخصوص اصفهان

نبات و پولکی یکی دیگر از خوراکی‌های پرطرفدار اصفهانی هستند که جایگاه ویژه‌ای در سبد خریدها دارند. نبات‌های شیرین با طعم‌های متفاوت را می‌توان در دیگر شهرها هم به عنوان سوغاتی خرید کرد اما پولکی‌‌های شفاف بیشتر در خود اصفهان وجود دارند. نبات‌ها با طعم‌های دارچین، لیمو، زنجبیل و نعنا تکرار نشدنی هستند و می‌توانند در کنار چای و دمنوش علاوه بر خوشمزه بودن به عنوان یک خاصیت دارویی مورد استفاده قرار بگیرند.

پولکی‌ها معمولا از مواد باقی مانده‌ی نبات‌ها درست می‌شوند و آن‌ها هم‌ با طعم‌های نارگیل، کاکائو، زنجبیل، لیمو عمانی و عسل در دسترس هستند. نبات و پولکی تنها به عنوان سوغات اصفهان در دسترس گردشگران و مسافران قرار نمی‌گیرند بلکه این خوراکی‌های خوشمزه‌ را می‌توان خوراکیِ همیشگیِ خانه‌ی اصفهانی‌ها به شمار آورد که با آن‌ها از مهمان‌هایشان پذیرایی می‌کنند.

۳- شیرینیِ کرکی

اگر به دنبال یک شیرینیِ خوشمزه‌ با اصالت اصفهانی هستید، شیرینی کرکی بهترین گزینه است. این شیرینی از آن دسته شیرینی‌هایی است که حتی اگر در خانه پخته شود و به طور کامل شبیه به همان نوع اصفهانی باشد باز هم با شیرینی‌ کرکی که در اصفهان خریداری می‌شود متفاوت است؛ شاید کمی عجیب باشد اما واقعیت دارد.

یکی از ویژگی‌های شیرینی کرکی اصفهانی که آن‌را منحصر به فرد می‌کند این است که در تهیه‌ی آن باید از چند نوع آرد استفاده کرد؛ آرد نخودچی، آرد گندم یا جوانه‌ی گندم و آرد برنج مواد پایه‌ی تهیه‌ی این شیرینی خوشمزه هستند که در کنار روغن جامد، پودر قند، پودر هل، پودر پسته یا تخم خرفه ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌سازند. اصفهانی‌ها این شیرینی را به عنوان یکی از شیرینی‌های ایام نوروز مورد استفاده قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین سوئیت آپارتمانهای اصفهان

۴- سوهان عسلی

امتحان کردن سوهان عسلی اصفهان احتمالا برایتان جالب خواهد بود زیرا طعم آن با سوهان‌های قم متفاوت است. برخی طعم این خوراکیِ خوشمزه را شبیه به طعم‌ پولکی‌های اصفهان می‌دانند. مغزیجات، شکر، عسل، کره و زعفران دم کرده از مواد اصلی تهیه‌ی این خوراکی خوشمزه هستند. از این شیرینی می‌توانید در کنار چای استفاده کنید و یک طعم متفاوت را تجربه کنید. سوهان علاوه بر طعم خوشمزه‌ای که دارد، دارای خواص بسیار مفیدی است که می‌تواند برای‌ بدن‌تان مفید باشد؛ و البته توصیه می‌شود کسانی که دچار بیماری‌های مرتبط هستند استفاده از سوهان و هر مواد شیرین دیگری را کنترل کنند.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه والی ایلام شکوه معماری قاجار

سوهان عسلی

۵- عسل یکی از بهترین سوغات اصفهان

عسل یکی از خوراکی‌های فوق‌العاده است که در شهر اصفهان هم تولید می‌شود. پرورش زنبور عسل در شهر فریدونشهر اصفهان به صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود و می‌توان انواع و اقسام این خوراکی را مانند عسل گون، قنقال و زول در این شهر پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مکان های گردشگری اصفهان

۶- جوز قندی اصفهان

اگر دوست دارید در سفر به اصفهان برای عزیزتان یک خوراکیِ تقریبا کمیابِ گران را تهیه کنید و محبت‌تان را به شیوه‌ای خاص به آن نشان دهید، خوراکی جوز قندی بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید. این خوراکی جزو گران‌ترین خوراکی‌های ایران محسوب می‌شود که در برخی از شهرها به روش سنتی تهیه می‌شود.

 برای تهیه‌ی جوز قندی از میوه‌‌ای محلی به نام الگ استفاده می‌شود که در واقع نوعی از میوه‌ی هلو است. ابتدا پوست این میوه را می‌‌‌کنند و هسته‌ی آن‌را خارج می‌کنند، سپس گردوی آسیاب شده را داخل آن می‌ریزند و روی آن خاک قند می‌پاشند. بعد از انجام این کار نوبت به خشک کردن جوز قندی می‌رسد که حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. تهیه‌ی جوز قندی روش‌های دیگری هم دارد، می‌توان‌ به جای میوه‌ی محلی الگ از میوه‌هایی مثل انجیر، آلو و گلابی استفاده کرد.

۷- دوغ گوشفیل اصفهان

اگر سفرتان به اصفهان برای بار اول است به احتمال بسیار زیاد درک خوردن خوراکی دوغ و گوشفیل با یکدیگر برای‌تان کمی سخت است. اما بهتر است بدانید خوردن گوشفیل به همراه دوغ و حتی خوردن باقلوای اصفهانی به همراه دوغ در اصفهان رایج است و البته بسیار خوشمزه‌. خوردن دوغ گوشفیل از زمان شاه عباس رایج بوده و دلیل خوردن این دو خوراکی در کنار یکدیگر این است که دوغ طبع سرد و گوشفیل طبع گرمی دارد و خوردن آن‌ها با یکدیگر اثر سوء جفتشان را از بین می‌برد.  یادتان باشد در سفر به اصفهان حتما این دو خوراکی را با هم تست کنید.

دوغ و گوشفیل

۸- برشتوک اصفهانی

وجود نام برشتوک در لیست سوغات اصفهان ممکن است برای برخی کمی عجیب باشد چون کمتر کسی پیدا می‌شود که این خوراکی را به عنوان سوغات این شهر بشناسد و بخواهد تهیه کند. اما بدانید که این خوراکی از ایام قدیم تا الان پای ثابت جشن‌ها و مراسم‌ها در اصفهان بوده است و جزو بهترین سوغاتی‌های این شهر است. در اصفهان می‌توانید انواع برشتوک‌های دو رنگ، شکلاتی، زنجبیلی و… را تهیه کنید و یک سوغاتی خاص برای عزیزانتان ببرید.

۹- شیرینی برنجی

شیرینی برنجی یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ی دیگری است که در اصفهان هم مثل شهر کرمانشاه به عنوان سوغاتی در دسترس قرار می‌گیرد اما می‌توان گفت که این شیرینی اصالتی کرمانشاهی دارد. مواد اولیه‌ی این شیرینی تخم مرغ، آرد برنج، زعفران، شکر ساییده شده و گلاب است که در کنار یکدیگر طعمی بی‌نظیر را به وجود می‌آورند‌.

غذای محلی اصفهان ؛ دنیایی از زیبایی و مزه در کنار هم

۱۰- باقلوای اصفهانی

اصفهان خوراکی‌های خوش طعم بی‌شماری به عنوان سوغاتی دارد که باقلوا یکی از فوق‌العاده‌ترین آنها است. این شیرینی اصالتی تبریزی دارد اما در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود. باقلوا هم مثل گوشفیل قابلیت خورده شدن با دوغ را دارد که می‌تواند طعم عجیب خوشمزه‌ای را در خاطرتان ثبت کند.

سوغاتی‌های دیگر شهر اصفهان

شهر اصفهان که با عبارت نصف جهان از آن یاد می‌شود تنها دارای سوغاتی‌های خوراکی نیست بلکه پر از دست سازه‌ها و هنری منحصر به فرد است که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغات خریداری کرد. بعد از تهیه‌ی خوراکی‌های خوشمزه‌تان به عنوان سوغاتی، سری هم بازار صنایع دستی اصفهان بزنید و سوغا‌تی‌هایتان را تکمیل کنید.

۱۱- ظروف میناکاری شده

هنر میناکاری به منظور تزئین ظرف و ظروف‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌های میناکاری به این صورت است که با قلمی که معمولا رنگ سفیدی دارد روی ظرف‌های نقره، مس، طلا و سفال با زمینه‌ای آبی طرح کشیده می‌شود. واژه‌ی مینا به معنی آسمان است و رنگ آبی ظرف‌های میناکاری شده هم یادآوری از آسمان است؛ توجه به رنگ آسمان‌ در این هنر آن‌را منحصر به فرد کرده و طرفداران بسیاری را به آن اختصاص‌ داده است. ظروف میناکاری شده یکی از جذاب‌ترین سوغات اصفهان هستند که فرد مورد نظرتان را بسیار خوشحال می‌کنند.

میناکاری

۱۲- ظرف‌های مسی

مسگری یکی دیگر از فعالیت‌های هنری اصفهانی‌ها است که طرفداران بسیاری دارد. ظرف و ظروف‌های مسی این روزها هم به عنوان یک وسیله‌ی کاربردی در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند و هم به عنوان وسایل تزئینی در دکور قرار می‌گیرند. تنوع ظروف مسی در بازار اصفهان بسیار است و این مزیتی است که انتخاب شما را در  خرید سوغاتی راحت‌تر می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست مرباهای سنتی ایران به همراه معرفی چند مربای مجلسی و عجیب

۱۳- ظرف‌های فیروزه کوب

در هنر فیروزه کوبی از سنگ‌های فیروزه و سطوح فلزی استفاده می‌شود؛ این سطوح فلزی می‌توانند از جنس نقره، برنج یا مس باشند. تکه‌های ریز سنگ‌های فیروزه‌ روی سطوح فلزی قرار می‌گیرند و یک لاک تیره رنگ بین آنها ریخته می‌شود. اگر سنگ‌های فیروزه‌ ریزتر باشند و با نظم بیشتری در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، اثر هنری نفیس‌تر و گرانبها تر خواهد شد.

۱۴- محصولات خاتم کاری شده

یکی دیگر از هنرهای اصفهانی خاتم کاری است که در دوره‌ی صفویان در اصفهان به اوج پیشرفت خود رسید. فعالیت‌های هنری خاتم کاری به غیر از اصفهان در شهر شیراز نیز انجام می‌شود اما این هنر در شهر اصفهان جایگاه ویژه‌ای در بخش صنایع دستی دارد. محصولات خاتم کاری دارای تنوع بسیاری در اندازه و نوع هستند که همین مورد انتخاب را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر می‌کند. جاکلیدی، جعبه، ساعت و قلمدان برخی از محصولات خاتم کاری در اصفهان هستند.

مطالعه کنید: معرفی غذاهای سنتی اصفهان

۱۵- ظرف‌ها و تابلوهای قلمزنی شده

کنده‌کاری و ایجاد طرح و نقش روی فلزات ارزشمندی مثل مس، طلا و نقره به هنر قلمزنی معروف است‌. این هنر وسیع سبک‌های گوناگونی دارد که اساتید این حرفه از گذشته تا به حال در حال توسعه و گسترش این هنر ارزشمند هستند. خرید تابلوها و ظرف و ظروف قلمزنی شده به عنوان سوغات اصفهان علاوه بر زیباتر کردن دکور خانه‌تان، فراموش نشدن این هنر ارزشمند را به همراه خواهد داشت.

قلمزنی

۱۶- پارچه‌های قلمکاری شده

پس از پایتخت شدن اصفهان در دوره‌ی صفویان هنرمندان مختلف از سراسر کشور به اصفهان آمدند و به تولید محصولات هنری مختلف پرداختند.‌ یکی از این هنرهای پرطرفدار هنر قلمکاری است. با استفاده از این هنر می‌توان روی پارچه‌ها را با قالب‌هایی خاص طرح‌اندازی کرد. این هنر در دوره‌ی صفویان به اوج خود رسید؛ به این صورت که اکثر لباس‌های مردانه و زنانه با پارچه‌های قلمکار دوخته می‌شدند.

 طرح‌های قلمکار ابتدا شامل نقش‌های سنتیِ ایرانی مثل گل‌های چند پر و اسلیمی بودند اما در اواخر دوره‌ی قاجار نقاشی‌های عامیانه و سپس نقش‌های حماسی و مذهبی بر پارچه‌ها حک شدند. این روزها از پارچه‌های قلمکاری شده در شهرهای یزد، ری، کرمان، سیرجان و کاشان برای دوخت جانماز، رومیزی، سفره، دستمال و برخی از لباس‌ها استفاده می‌شود.

۱۷- فرش و قالی درجه‌ یک اصفهان

مراکز قالی بافی ایران در دوره‌ی صفویه برای اولین بار در اصفهان ایجاد شدند. این شهر یکی از مرکز‌های اصلیِ طراحی‌ نقش فرش‌ها است. طرح و نقش‌های اصفهانی الهام بخش هنرمندان دیگرِ طراحی نقشه‌‌ی فرش در ایران هستند. فرش‌های اصفهان به دلیل تکیه بر نقش‌های اصیل ایرانی مثل نقش‌های اسلیمی، گل‌های شاه عباسی و خطایی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. مهم‌ترین طرح‌های‌ مورد استفاده در نقشه‌ی فرش‌ها عبارت‌اند از طرح فرش‌ سجاده‌ای، محرابی ستون‌دار، درختی و شکارگاهی که طرفداران بسیاری دارند و جزو لوکس‌ترین سوغات اصفهان  به شمار می‌روند.

۱۸- تابلوهای خوشنویسی

هنر خوشنویسی در شهر اصفهان اصالتی دیرینه دارد؛ در تمامی عصرهای تاریخی می‌توان اثر فعالیت‌های خوشنویسی در اصفهان را پیدا کرد. عبدالمجید طالقانی و میرعماد حسنی دو نفر از خوشنویسانی بودند که روزگارشان را در اصفهان گذرانده و کارهای بسیار زیادی برای غنی‌تر شدن این هنر در اصفهان انجام دادند. تابلوهای خوشنویسی یکی دیگر از سوغاتی‌های ارزشمند شهر اصفهان هستند که مورد ستایش دوست‌داران هنر قرار دارند.

خوشنویسی

و در آخر…

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم سوغات اصفهان را معرفی کنیم. آشنایی با سوغات اصفهان و هنرهای منحصر به فرد این شهر بدون شک برای‌تان جذاب بوده است. ممکن است کمی هم شما را نگران کرده باشد. چطور در سفر به این شهر می‌توان همه‌ی سوغاتی‌های دلخواه را خریداری کرد؟. خبری که شما را از این نگرانی رها می‌کند این است که می‌توانید سوغاتی‌های اصفهان را به صورت آنلاین سفارش دهید و هیچ نگرانی از بابت بی‌کیفیت بودن آنها نداشته باشید. پس اگر در سفر به اصفهان به هر دلیلی نتوانستید به خرید بپردازید، نگران نباشید و با اطمینان خاطر به خرید آنلاین بپردازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا