جاهای گردشگری دنیا

راهنمای سفر به تاجیکستان

تاجیکستان از کشورهایی است که قبلا جزو ایران بوده، از این جهت سفر به تاجیکستان می‌تواند برای‌ ایرانی‌ها بسیار خوشایند باشد و حال و هوای ایران را برای‌شان زنده کند. در سفر به این کشور می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دیدن کنید و تجربه‌ی یک مسافرت خارج از ایران را داشته باشید. بعد از ورود به این کشور و احساس صمیمیتی که مردم آن به شما منتقل می‌کنند ممکن است احساس کنید به مردم این کشور خیلی نزدیک هستید و در کشور خودتان قرار دارید اما پس از دیدن انواع مکان‌های توریستی و بناهای مدرنی که در آن وجود دارد تفاوت آن را با ایران لمس خواهید کرد.

در مجموع با مسافرت به این کشور می‌توانید یک سفر فوق‌العاده را تجربه کنید و لذت ببرید. در ادامه مطلب با ما در سپنجا همراه باشید.

راهنمای سفر به تاجیکستان

تاجیکستان کشوری کوهستانی است که در آسیای میانی واقع شده است و به جمهوری آذربایجان مشهور است. پایتخت آن دوشنبه است و کشورهای ازبکستان، افغانستان، چین و قرقیزستان در همسایگیِ آن قرار دارند. مساحت تاجیکستان ۱۴۳۱۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدودا به ۸ میلیون نفر می‌رسد. نام این کشور به دلیل قبیله‌‌‌ی تاجیک که قبل از اسلام در آن منطقه زندگی می‌کردند به این عنوان شهرت گرفت.

تاریخ این کشور پر از فراز و نشیب است و داستان‌های زیادی را  در خود جای داده است. قدمت این کشور به دورانِ میان‌سنگی می‌رسد و آثار کشف شده در این منطقه این موضوع را تصدیق می‌کنند. در سفر به تاجیکستان متوجه خواهید شد که این کشور در دوره‌های متخلف، تحت تاثیر حوادث تاریخیِ بسیاری بوده است. قلمروی دولت‌های سغد و بلخ قبل از اسلام در این منطقه بوده است تا زمانی که در سال ۱۲۴۷ به تصرف روسیه درآمد.

سال ۱۳۰۷ سالی بود که انقلاب اکتبر اتفاق افتاد؛ در پیِ این انقلاب، جمهوریِ شورویِ تاجیکستان ایجاد شد و بعد از فروپاشی آن در سال‌های بعد، این کشور به استقلال رسید و به عنوان جمهوری تاجیکستان شناخته شد. این کشور نژادها و فرهنگ‌های مختلفی را در خود جای داده است؛ از میان جمعیتیِ که این کشور دارد؛ حدودا ۶۳ درصد از مردم آن تاجیک، ۲۴ درصد ازبک، ۶ درصد روس و ۱ درصد آن تاتار و قرقیز هستند.

سفر به تاجیکستان

هزینه‌های اقامت در تاجیکستان

هزینه‌ی اقامت در یک هتل ارزان در پایتخت تاجیکستان برای یک اتاق دو تخت حدودا ۲۵ تا ۴۰ دلار است. و هزینه‌ی اقامت یک شب در هتل‌های مناسب برابر ۷۰ تا ۱۵۰ دلار و در هتل‌های مجلل و لوکس ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار است. همچنین هزینه‌ی غذاها در رستوران‌های محلی ۱ تا ۲ دلار و در رستوران‌های فوق‌العاده‌ی دوشنبه ۱۰ دلار است. این قیمت‌ها‌ باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی کنید که برای سفرتان باید چه هزینه‌ای در نظر بگیرید.

مناسب‌ترین زمان سفر به تاجیکستان

آب و هوای کشور تاجیکستان کوهستانی است و موقعیت جغرافیایی آن به‌صورتی است که در خشکی فرو رفته است. منابع آب این کشور به دلیل بارندگی‌های بسیار آن فراوان است. زمستان‌ها در تاجیکستان مطبوع و معتدل و تابستان‌ها گرم است. بهترین زمان مسافرت به تاجیکستان فصل بهار است؛ زیرا هم آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد، و هم به دلیل برگزاری جشن نوروز به بهار‌های ایران نزدیک است.

بهترین زمان سفر به تاجیکستان

وسایل حمل و نقل شهری در تاجیکستان

  • اتوبوس‌های برقی: قسمتی از حمل و نقل بارها در شهر دوشنبه‌ی تاجیکستان بر عهده‌ی اتوبوس‌های برقیِ شهر است. این اتوبوس‌ها که فعالیتشان را از سال ۱۹۹۵ شروع کرده‌اند، در ۸ مسیر آماده‌ی حرکت هستند. خط یک اتوبوس‌های برقی از سمت شمال به جنوب خیابان رودکی حرکت می‌کند؛ این خط اتوبوسِ مرکزی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای جابه‌جایی در مرکز شهر باشد.
  • اتوبوس‌های معمولی: این اتوبوس‌ها امنیت بالایی در شهر دارند و بسیار مناسب‌اند.‌ تنها موردی که اتوبوس‌های معمولی دارند، سختی پیدا کردن مسیر آنها است. مرکز اتوبوس‌های اصلی شهر دوشنبه، در فاصله‌ی ۳ کیلومتریِ غرب دوشنبه است و اتوبوس‌های شماره‌ی ۱۸ و شماره‌ی ۲۹ از اتوبوس‌های مناسب هستند.
  • تاکسی‌های اشتراکی: تاکسی‌های اشتراکی یکی دیگر از وسایل نقلیه‌ی عمومی در تاجیکستان هستند. این وسایل نقلیه شماره‌‌ی اشتراکی دارند و مسیر حرکتشان یکسان است. مسیر حرکت تاکسی‌های شماره‌ی ۳ خیابان رودکی است و مسیر حرکت تاکسی‌های شماره‌ی ۸، از فرودگاه آغاز می‌شود و بعد از عبور کردن از خیابان رودکیِ جنوبی، تا سفارت آمریکا در حرکت است.
  • مینی بوس: مینی بوس‌های دوشنبه گاهی شلوغ می‌شوند و تعداد توقف‌هایشان زیاد می‌شود. هر کدام از شماره‌های این اتوبوس مسیر مشخصی را طی می‌کنند؛ برای مثال می‌توانید در سفر به تاجیکستان از اتوبوس شماره‌ی ۲۵ از دانشگاه آسیا مرکزی عبور کنید و پس از گذشت از مرکز خرید آشان، به ایستگاه رودکی رسیده و به سمت زرافشان حرکت کنید.
  • دوچرخه: دوچرخه وسیله‌ی مناسبی برای گشت و گذار در دوشنبه است.‌ برای عبور از شهر و کوهستان می‌توانید دوچرخه‌های متناسب را با اندازه‌های مختلف کرایه کنید.
این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به برزیل

وضعیت بهداشتی درمانیِ شهر تاجیکستان

امکان استفاده از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در این کشور وجود دارد. علاوه بر اینها می‌توان از خدمات درمانیِ کلینیک‌ها نیز استفاده کرد. کیفیت خدمات درمانیِ در این شهر خیلی بالا نیست، و بیمارستان‌های دولتی با کمبود بودجه و تجهیزات مواجه‌اند. در داروخانه‌ی شهرهای خجند و دوشنبه که شهرهای بزرگی هستند، داروها بدون نسخه و با هزینه‌ی مناسب‌تری به فروش می‌رسند.

امنیت تاجیکستان

کشور تاجیکستان امنیت به نسبت بالایی دارد و نرخِ جرم و جنایت در آن پایین است. مردم تاجیکستان رفتار بسیار دوستانه‌ای با مردم دارند؛ این موضوع نشانگر این است که تاجیکستان به جذب مسافران علاقه دارد. امنیت روزهای شهر دوشنبه نسبت به شب‌هایش متفاوت است؛ شب‌های این شهر بسیار خلوت است و برخی از افرادی که حالت عادی ندارند در خیابان اصلی شهر که رودکی نام دارد مسابقه‌ی ماشین‌سواری برگزار می‌کنند و عبور و مرور را برای افراد و خصوصا مسافرانی که وضعیت شهر را نمی‌دانند بیشتر می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌شود در سفر به تاجیکستان ، حواستان باشد شب‌ها در پارک‌های کودکان و پیروزی پیاده‌روی نکنید تا هیچ خطری شما را تهدید نکند.

همچنین امنیت تاجیکستان برای مسافران خانم زیاد است و در مقایسه با کشورهای مصر و هند در رتبه‌ی بالاتری قرار دارد.

استفاده از مزیت‌های تلفن همراه در مسافرت

برای اینکه سفر راحت‌تر و دلپذیرتری داشته باشید و بدانید در سفرتان باید دقیقا چه کارهایی انجام دهید، می‌توانید از اپلیکیشن گوگل تریپس  Google Trips برای برنامه‌ریزی کردن سفرتان استفاده کنید. این اپلیکیشن این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که سفرتان را در چند بخش دسته‌‌بندی کنید و سفر فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

علاوه بر گوگل تریپس می‌توانید از اپلیکیشن اسپاتیفای برای گوش دادن به موسیقی نیز استفاده کنید. گوش کردن به موسیقی‌های کشوری که به آن سفر می‌کنید می‌تواند برای‌تان جذابیت بیشتری داشته باشد. در سفرتان به تاجیکستان می‌توانید به آهنگ‌های دلیر نظراف Daler Nazarov گوش کنید و سفرتان را جذاب‌تر کنید.

مناطق گردشگری تاجیکستان

کشور تاجیکستان مناطق گردشگری بسیاری دارد و می‌تواند سفر تفریحی منحصر به فردی‌ را در لیست سفرهایتان درج کند. بهتر است قبل از سفر به تاجیکستان مناطق گردشگری و تفریحی آن را بشناسید تا بعد از مسافرت برنامه‌ریزیِ مناسبی برای بازدید از آنها داشته باشید و بازدید از هیچ نقطه‌ی گردشگری‌ را فراموش نکنید.

شهر دوشنبه‌

شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان و یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگریِ تاجیکستان است. مراتع، چمنزارهای برفی، مناطق روستایی، بلوارهای درختی، بقایای نقاشی‌های دوران حکومت شوروی و سایر نقاطط گردشگری واقع در دوشنبه، دلنشینی و جذابیت این شهر را بیشتر کرده است. گردشگرانی که به تاجیکستان سفر می‌کنند معمولا بازدید از این شهر را در برنامه‌ی سفرشان قرار می‌دهند.

موزه‌ی مردم نگاری

موزه‌ی مردم نگاری یک موزه‌ی ملی است که در لیست آثار باستانیِ کشور تاجیکستان قرار دارد. لباس‌های سنتیِ تاجیکی، پارچه‌های ابریشمی و جواهرات نمونه‌ای از وسایلی هستند که در این موزه‌ی قرار دارند. پارچه‌ی ابریشمی‌ که در این موزه وجود دارد، اطلس نامیده می‌شود؛ این پارچه توسط آقایان به صورت سنتی بافته می‌شود و رنگ‌آمیزی‌های آن با رنگدانه‌های طبیعی مانند نیل یا انار انجام می‌شود که بسیار فوق‌العاده است.

 

موزه مردم نگاری

پارک رودکی

پارک رودکی یکی از پارک‌های بزرگ شهر دوشنبه است که درختان بسیار بزرگ و بالغ و مسیرهای پر از گل بسیاری دارد؛ این مسیرها در کنار چشمه‌ها و دریاچه‌ی دیدنی شهر دوشنبه واقع شده است که بسیار دیدنی است. قرار گرفتن پرچم تاجیکستان در اندازه‌ای بزرگ و همچنین مجسمه‌ی رودکی در کنار آن، این مکان را به یکی از مناسب‌ترین جاها برای عکاسیِ افراد تبدیل کرده است. این مجسمه برای تاجیک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا مجسمه‌ی یکی از شاعران محبوب کشور است و کتاب شعر آن در اکثر خانه‌های تاجیکستان پیدا می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز در مورد سفر به بلغارستان

بیرک

بیرک نام میله‌ی پرچم تاجیکستان است که ارتفاعی ۱۶۵ متری دارد. این میله‌ی پرچم به افتخار بزرگداشت بیستمین سالگرد استقلال کشور تاجیکستان به وجود آمد و تا سال ۲۰۱۴ به عنوان بلندترین میل پرچم جهان شناخته می‌شد. بعد از سال ۲۰۱۴ جده این عنوان را به خود اختصاص داد و میل پرچمی به ارتفاع ۱۷۰ متر را برپا کرد. این منطقه یکی از نقاط دیدنیِ این کشور شناخته می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در سفر به تاجیکستان می‌توانید از آن دیدن کنید.

مجسمه‌ی اسماعیل سامانی

یکی از بناهای چشمگیر تاجیکستان مجسمه‌ی اسماعیل سامانی، بنیانگذار سلسله‌ی سامانیان در قرن دهم است. طراحی منحصر به فرد این مجسمه با پوششی از طلا، این مجسمه را به یک بنای بی‌نظیر تبدیل کرده است. این مجسمه در مرکزِ میدان دوستی واقع است و از جذاب‌ترین‌های تاجیکستان است.

قلعه حصار

قلعه حصار بنایی تاریخی در ۳۰ کیلومتری شهر دوشنبه است. این بنا از فوق‌العاده‌ترین بناهای تاریخی شهر است که می‌توان منظره‌ی چشمگیر آن را در روی اسکناس ۲۰ سامانیِ تاجیکستان مشاهده کرد. بقاهایی که از این بنای قرن هجدهمی باقی مانده است بسیار جذاب و دیدنی است و یک نقطه‌ی تاریخیِ خاص برای عکاسی است. برج‌های دوقلوی قلعه حصار تنها باقی‌مانده‌ی این بنا پس از حمله‌ی روسیه در سال ۱۹۲۴ است.

قلعه حصار

موزه‌ی ملی تاجیکستان

موزه‌ی ملی تاجیکستان در ساختمانی چشمگیر و مدرن با راهرویی بزرگ و سقفی بیضی شکل جذابیت فوق‌العاده‌ای را به آن منطقه بخشیده است. این مجموعه به سه قسمت باستان شناسی، تاریخ طبیعی و هنرهایی زیبای معاصر تقسیم شده است. ابزارآلات موسیقی، لباس‌های زرهی، تصویر گوسفندان مارکوپولو و پلنگ‌های برفی و همچنین درخت معدنی بزرگ برخی از دیدنی‌های این موزه‌ هستند.

سد نورک

دومین سد مرتفع جهان سد نورک با ۷۰ کیلومتر طول است. در این سد زیبا با منظره‌ای چشمگیر قایق‌های شخصی‌ وجود دارد که برخی از افراد در اواخر هفته برای تفریح از آن استفاده می‌کنند. این سد واقع در ۸۰ کیلومتریِ پایتخت از برترین نقاط گردشگری شهر است و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

پارچان

یکی دیگر از فوق‌العاده‌ترین مکان‌های گردشگری دوشنبه بنای پارچان است که در محوطه‌ی بیرونیِ کتابخانه‌ی ملی قرار گرفته است. این بنا به عنوان بزرگداشت استقلال تاجیکستان ساخته شد از این رو اهمیت بسیاری برای کشور دارد. این ستون سفید و باریک از جنس سنگ مرمر است و یک بخش طلایی در قسمت بالایی آن، آن‌را زیباتر و مجلل‌تر کرده است.

دریاچه‌ی اسکندرکول

دریاچه‌ی اسکندرکول در مجاورت کوه‌های فان قرار گرفته است و طبق افسانه‌ها به اسکندر بزرگ ارتباط داده شده است. این دریاچه از زیباترین نقاط گردشگریِ تاجیکستان است که برای شنا کردن و پیاده‌رویی کمپینگ گزینه‌ی بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.

مجتمع شیخ مسال الدین

این مجتمع بقعه‌ی شاعر بزرگ قرن دوازدهم، شیخ مسال الدین و حاکمِ خجند است. مسجد، مناره‌ها و مقبره‌ی شیخ مسال الدین از بخش‌های دیدنی این مجتمع است که در سفر به تاجیکستان می‌توانید آن‌را مشاهده کنید. گفته شده است که سقف این مقبره که در قرن چهاردهم ساخته شده، توسط معمارهای کلیسای سنت باسیل بنا شده است. مسجدی که در این منطقه واقع است دارای ستون‌های چوبی و نقش برجسته‌های زیبایی است که بر شکوه این مسجد افزوده است. این بنا به صورت کلی یک مجموعه‌ی تفریحی و گردشگری عالی است که می‌تواند ساعات فوق‌العاده‌ای را برایتان رقم بزند.

مجتمع شیخ مسال الدین

دریاچه‌ی سارازکول

دریاچه‌ی سارازکول در قسمت جنوب غربیِ مرغاب در فاصله‌ی ۱۳۰ کیلومتری از آن واقع است و به عنوان یکی از برترین نقاط گردشگری تاجیکستان شناخته می‌شود. این منطقه‌ی گردشگری را صخره‌های رنگی و بی‌نظیر و پشته‌ کوه‌های بزرگ احاطه کرده‌اند.

 و در پایان

اگر دوست دارید مسافرت‌ به خارج کشور را شروع و از اقصی نقاط جهان دیدن کنید، سپنجا پیشنهاد می‌کند بعد از بازدید از نقاط گردشگری ایران، از کشورهای همسایه دیدن کنید، مانند سفر به تاجیکستان یا کشورهای ترکمنستان یا پاکستان و… که در همسایگی ایران قرار دارند.

درباره “راهنمای سفر به تاجیکستان” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا