جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به شمال ایران

هر آنچه باید در سفر به شمال ایران بدانید!

از نظر ما، داشتن یک راهنمای سفر به شمال ایران برای هر ایرانی ضرورت دارد چرا که اغلب در هر خانه، حرف انتخاب مقصد برای گذراندن تعطیلات که به میان بیاید، سفر به شمال ایران در اولویت قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی داریم در مورد اماکن دیدنی، فرهنگ‌ها، غذاهای محلی، بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی چهار استان شمال کشور صحبت کنیم. اگر می‌خواهید این سری از سفرتان به شمال، به سفری بهتر و به یادماندنی‌تر تبدیل شود با ما در سپنجا همراه باشید.

برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

راهنمای سفر به شمال ایران

می‌دانید که کشورمان در منطقه بزرگ خاورمیانه قرار دارد به همین دلیل از اقلیمی خشک و کویری برخوردار است. این در حالیست که به طرز معجزه آسایی شمال آن از آب و هوایی کاملاً متفاوت و فوق‌العاده سرسبز و دلچسب برخوردار است.

شمال با مساحت ۵۸.۱۶۷ کیلومتر مربع و جمعیت ۷.۶۸۳.۰۹۷ میلیون نفر، یک سرزمین فوق‌العاده سرسبز و حاصلخیز اما نسبتاً کم وسعت است که می‌توان آن را از روی نقشه، در جنوب دریای مازندران و شمال رشته کوه البرز پیدا کرد. این منطقه، شامل سه استان مازندران، گیلان و گلستان می‌شود.

آیا تاکنون به نکاتی که برای سفر به این منطقه اهمیت دارند، توجه کرده‌اید؟ اصلاً از خود پرسیده‌اید که چگونه به شمال برویم؟ یا اینکه بهترین شهرها و هتل‌های آن برای اقامت کدامند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات و تعدادی اطلاعات مفید دیگر در مورد این منطقه، نیاز است راهنمای سفر به شمال ایران ما را بخوانید.

استان مازندران

استان مازندران با جنگل‌های هیرکانی، کوهستان‌ها، بیشه ‌زارها، رودخانه‌های پر آب، چشمه‌های آب معدنی، اماکن تاریخی و جلگه‌های سرسبزش در نوار ساحلی جنوب دریای همیشه خروشان خزر آرام گرفته است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، طبیعت زیبا و خارق‌العاده‌ای دارد. از این رو توانسته با بیش از ۱۲ میلیون گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی در سال، به قطب گردشگری ایران تبدیل شود.

اگر قصد دارید این استان شمالی زیبا را برای گذراندن تعطیلات انتخاب کنید، خواندن این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران را از دست ندهید. در اینجا علاوه بر وضعیت آب و هوای مازندران به معرفی بهترین اقامتگاه‌ها، غذاها و حتی جاهای دیدنی آن پرداخته‌ایم.

موقعیت جغرافیایی

استان مازندران از غرب به استان گلستان و از شرق به استان گیلان محدود می‌شود. این استان، ۲۳ شهرستان را در خود جای داده است و از سمت جنوب با شهرهای بزرگی مثل تهران، سمنان و قزوین مرز مشترک دارد. همجوار بودن چهار کشور ساحلی از قبیل ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان با دریای خزر، باعث شده تا این استان از راه دریا با آنها در ارتباط باشد. جالب است بدانید، بلندترین کوه ایران یعنی دماوند سپید و بلندترین آتشفشان آسیا متعلق به خاک مازندران هستند.

راهنمای سفر به شمال ایران

مسیرهای دسترسی به مازندران

اغراق نیست اگر بگوییم مسیرهای دسترسی به این استان، زیباترین مسیرهای ایران هستند. چرا که همه از میان تپیه‌های سرسبز، کوهستان‌ها، جاده‌های مارپیچ و زیباترین زمین‌ها عبور می‌کنند. ما می‌توانیم از سه جاده چالوس، هراز و فیروزکوه به عنوان مسیرهای اصلی رسیدن به مازندران نام ببریم.

مسافرانی که از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور به سمت این استان حرکت می‌کنند، ابتدا باید اصفهان و تهران را پشت سر بگذارند و سپس در یکی از این سه جاده اصلی به مسیر خود ادامه دهند. در ادامه این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران می‌توانید این مسیرها را بهتر بشناسید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تنگه بهشت مازندران

جاده هراز

یکی از مهم‌ترین جاده‌های تهران-مازندران، جاده هراز است که برای برخی با نام جاده ۷۷ شناخته می‌شود. جاده هراز از یک دره فوق‌العاده زیبا و سرسبز به نام دره رود هزار عبور می‌کند. این جاده از قدیمی‌ترین جاده‌های ایران و جهان به حساب می‌آید و در بین مردم ایران بسیار محبوب است. اگر این جاده را برای دسترسی به مازندران انتخاب کنید، باید در مسیر عبور از شهر دماوند به فیروزکوه وارد یک مسیر فرعی شوید و بعد از پشت سر گذاشتن شهر دماوند در مسیر آمل به راه خود ادامه دهید.

راهنمای سفر به شمال ایران

جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه نیز یکی دیگر از راه‌های دسترسی به استان مازندران است. این جاده با جاده ۷۹ نیز مشهور است و از تهران تا قائم شهر و سپس تا شهر ساری به طول انجامیده است به همین دلیل طولانی‌ترین محور در بین جادهای استان تهران شمرده می‌شود. این جاده تاکنون کم‌ترین میزان از آمار تصادفات جاده‎‌ای را داشته است.

در راهنمای سفر به شمال ایران ، سه مسیر دسترسی دیگر را برای رسیدن به مازندران معرفی خواهیم کرد.

راهنمای سفر به شمال ایران

جاده چالوس

جاده چالوس از قدیم‌الایام تا کنون معروف‌ترین و مهم‌ترین مسیر دسترسی به شمال ایران بوده و هست. این جاده برای برخی با نام جاده ۵۹ شناخته می‌شود و یک جاده بسیار پرتردد برای اهالی تهران و کرج به شمال ایران محسوب می‌شود. عبور از چنین جاده شگفت‌انگیزی خود، نوعی سیر و سلوک به حساب می‌آید.

راهنمای سفر به شمال ایران

بهترین هتل‌های مازندران

با هم نگاهی به دو مورد از بهترین هتل‌های مازندران می‌اندازیم:

هتل پارسیان آزادی خزر چالوس

این هتل یکی از معروف‌ترین هتل‌های استان مازندران است که بیشتر آن را با نام هایت خزر می‌شناسند. این هتل ۵ ستاره، در زیباترین قاب از جنگل و دریا قرار دارد. هایت خزر دارای ۱۶۴ باب اتاق و سوئیت فول امکانات با چشم‌اندازهای وسیع از دریا و جنگل، مجموعه تفریحات آبی، سالن کنفرانس، ۳ رستوران، کافی شاپ، مسیر پیاده روی، پارک کودکان و… است.

در این راهنمای سفر به شمال ایران سعی داریم یکی دیگر از برترین هتل‌های مازندران را معرفی کنیم.

هتل پارسیان آزادی خزر چالوس

هتل بام سبز مازندران

هتل بام سبز رامسر یک هتل ۴ ستاره است. اما کم بودن یکی از ستاره‌های آن دلیل بر بی‌کیفیت ‌بودن یا ارزان‌ بودن آن نیست. این هتل در برفراز شهر حیرت‌انگیز رامسر و در میان جنگل‌ه‌های انبوه خزری قرار دارد به همین دلیل دید خوبی از دریا و جنگل ارائه می‌دهد.

امکاناتی چون رستوران، کافی شاپ، فروشگاه، کارتینگ و پینت بال، شهربازی، تفریحات متنوع آبی و… برای مسافران این هتل در نظر گرفته شده است و ضمناً جالب است بدانید، ۳۱ کلبه جنگلی برای مسافرانی که می‌خواند در آرامش جنگل استراحت کنند، تعبیه شده است. و جالب‌تر اینکه مسافران برای رسیدن به هتل باید از تله‎ کابین رامسر استفاده کنند.

هتل بام سبز مازندران

بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران

اقامتگاه‌های بوم گردی اغلب در دل طبیعت و جنگل قرار دارند به همین دلیل برای مسافرانی که تمایل دارند، در جایی دور از شلوغی شهر اقامت داشته باشند مناسب‌تر هستند. استان مازندران نیز تعداد بیشماری اقامتگاه بوم گردی فوق‌العاده جذاب در دل جنگل دارد که ما سعی داریم در راهنمای سفر به شمال ایران خود دو مورد از معروف‌ترین آنها را معرفی کنیم.

اقامتگاه کلبه چوبی الیزه

این اقامتگاه معروف و فوق‌العاده باکیفیت، در ۱۸ کیلومتری شهر بابل و ۲۲ کیلومتری شیرگاه ساخته شده است. در اینجا ۵ کلبه چوبی بنا شده است که هر کدام ظرفیت میزبانی از ۴ نفر دارند. هر کلبه از امکاناتی نظیر تلویزیون، تخت، سرویس بهداشتی عالی، باربکیو، اسپیلت و…برخوردار هست. جالب است بدانید برای هر یک از این کلبه‌ها یک تراس ۱۲ متری تعبیه شده است که چشم‌اندازی وسیع به شالیزار و طبیعت اطرف دارند.

اگر به شما می‌گوییم این بهترین و کامل‌ترین اقامتگاه بوم گردی استان مازندران است، واقعاً اغراق نکرده‌ایم چرا که در نزدیکی همین کلبه‌ها یک سفره خانه سنتی ساخته شده است که انواع غذاهای محلی مانند مرغ ترش، میرزا قاسمی و… را سرو می‌کنند. جالب است بدانید معروف‌ترین آبشار استان مازندران نیز در نزدیکی همین اقامتگاه حضور دارد. این آبشار به هفت آبشار سوادکوه یا هفت آبشار تیرکن شهرت دارد. برای رزرو و اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

اقامتگاه کلبه چوبی الیزه

مطالب بیشتر: سفر به بندر نوشهر ، بهشت دیدنی مازندران

غذاهای محلی استان مازندران

استان مازندران علاوه بر اینکه یکی از خوش آب و هوا‌ترین مناطق کشور است، از لیست بلندبالایی از انواع غذاهای خوش آب و رنگ و لذیذ نیز برخوردار است. در این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران شما را با چند مورد از معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران اشنا خواهیم کرد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهر برای زندگی در ایران

مطالب بیشتر: اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران

مالابیج

ملابیج یا مالاتا به نوعی ماهی شکم‌پر گفته می‌شود که روی آتش هیزم بریانی شده است. در پخت این این غذای اصیل و فوق‌العاده لذیذ مازندرانی، ادویه‌ها ومواد میانی استفاده می‌شود که طعم آن را متفاوت‌تر از دیگر ماهی‌های شکم‌پر می‌کند. ادویه‌ها و مواد میانی این ماهی شامل رب انار، گلپر، گردو، نوعی سبزی بومی به اسم چوچاق و کمی نمک و فلفل می‌شود.

مالابیج

نازخاتون

کسانی که زیاد به شمال کشور سفر می‌کنند به خوبی این غذا را می‌شناسند. این غذا از معروف‌ترین غذاهای استان است به همین دلیل آن را در منوی رستوران‌ها و سفرخانه‌های کل استان می‌توان پیدا کرد. مواد اصلی این غذا، بادمجان کبابی است که در کنار ترکیبات دیگری مثل آبغور، آب آنار، سیر، نعناع، گشنیز و کمی نمک به چاشنی فوق‌العاده محبوب و لذیذ تبدیل می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری استان مازندران

یکی از دلایل هجوم گردشگران به مازندران، وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه است. بیایید در این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران نگاهی به جاذبه‌های گردشگری استان مازندران بیندازیم:

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی مازندران در پاییز که نباید از دست بدهید

تالاب عباس آباد

تالاب عباس آباد که در نزدیکی بهشهر آرام گرفته است، به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های استان مازندران شناخته می‌شود. این دریاچه توسط درختان بلند قامت احاطه شده است و تا چشم کار می‌کند طبیعت و سرسبزی در اطراف آن دیده می‌شود. مساحت این تالاب در حدود ۱۰ هکتار و عمق آن بیش از ۱۰ متر محاسبه شده است و به دلیل ساخت و سازهای که شاه عباس در محیط اطراف انجام داده است به این نام شهرت پیدا کرده است. جالب است بدانید نام این دریاچه در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

تالاب عباس آباد

بهترین زمان سفر به مازندران

استان مازندران از آب و هوایی کوهستانی و معتدل خزری برخوردار است. این استان در بخش‌های غربی خود بارندگی بیشتری را تجربه می‌کند و تابستان‌های گرم و زمستان‌های فوق‌العاده سردی را پشت سر می‌گذارد. در هر حال طبیعت بکر این استان باعث شده است تا در هر زمان از سال پر از گردشگر باشد. تعیین بهترین زمان سفر به این شهر بسته یه سلیقه شخصی خود شما دارد اما بهار و پاییز به عنوان بهترین فصل‌های سفر به  این استان شناخته می‌شوند.

راهنمای سفر به استان گیلان

این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران مناسب آن دسته از مسافرانی است که قصد دارند به استان گیلان سفر کنند. اسم گیلان برای همه تداعی‌گر مسیرهای سرسبز، شالیزار، زنان چادر به کمر، دریاچه‌ها، کوهستان، شیرتازه و بوی ماورایی نان محلی و یک دنیا زیبایی و آرامش است. سعی داریم اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد آب و هوا، جاذبه‌های گردشگری، غذاهای محلی و بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های گیلان ارائه دهیم تا با دید بازتری سفر خود را آغاز کنید.

مسیرهای دسترسی به استان گیلان

برای رسیدن به استان گیلان گزینه‌های زیادی پیش روست. از جمله:

هواپیما

اگر علاقه‌مند به سفرهای هوایی هستید، فرودگاه سردار جنگل رشت را برای رسیدن به گیلان انتخاب کنید. فرودگاه شهرهای زیادی از جمله تهران، اصفهان، شیراز، عسلویه، مشهد و… به این فرودگاه پرواز دارند.

قطار

اگر از گزینه قطار برای سفر به استان گیلان استفاده می‌کنید، باید از طریق مسیرهای ریلی گیلان اقدام کنید. به صورت کلی از سه استان تهران، خراسان رضوی و قزوین امکان خرید بلیط قطار به این مقصد وجود دارد.

جاده

شما می‌توانید از ماشین شخصی یا اتوبوس برای رسیدن به گیلان استفاده کنید. اگر با ماشین شخصی به سمت استان حرکت می‌کنید باید بدانید که گیلان از شمال به دریای کاسپین و جمهوری آذربایجان، از سمت غرب با شهر اردبیل و از جنوب به شهرهای زنجان و قزوین و همینطور از سمت شرق به استان مازندران محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین مکان های مازندران

موقعیت جغرافیایی

گیلان یکی از سه استان خطه سرسبز شمال ایران است. در شمال این استان، دریای مازندران و در جنوب آن رشته کو‌ه‌های البرز قرار دارند. به موجب همین امر جاذبه‌ها و اماکن تفریحی زیادی در سراسر این منطقه شکل گرفته است. شهرهای متعددی مثل قزوین، زنجان، اردبیل و مازندران با این استان همسایه هستند به علاوه دریای خزر و جمهوری آذربایجان که در شمال آن قرار دارند.

وسعت گیلان حدود ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۵۳۱/۲ میلیون نفر است. این استان از نظر مساحت، بیست و هشتمین استان پهناور و از نظر جمعیت دهمین استان پرجمعیت کشور شناخته می‌شود. هم اکنون این استان، ۱۶ شهرستان را در خود جای داده است. در این راهنمای سفر به شمال ایران بیشتر با این منطقه آشنا خواهید شد.

f Gilan Turism

آب و هوا و بهترین زمان سفر به گیلان

در بخش قبلی گفتیم که این استان در همسایگی دریای مازندران و رشته‌ کوه‌های البرز قرار گرفته است. علاوه بر این ویژگی، وجود رودخانه‌ها و جنگل‌های بیشمار باعث به وجود آمدن آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ای آن شده است. بارش‌ها به کرات در این منطقه رخ می‌دهند به همین دلیل رطوبت هوای آن بسیار بالاست.

اگر دوست دارید بدانید بهترین فصل سفر این استان چه فصلی است، باید بگوییم که هر فصلی به غیر از تابستان برای سفر به این منطقه مناسب است چرا که تابستان‌های آن به دلیل رطوبت بالای هوا بسیار گرم و شرجی هستند. البته این استان در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد و در نهایت این شما هستید که می‌توانید طبق سلیقه و شرایط خود بهترین زمان سفر را تعیین کنید.

اقامت در استان گیلان

در استان گیلان همه نوع تفریح و جاذبه‌ای پیدا می‌شود. از سرسبزی و زیبایی‌های این منطقه هر چه بگوییم کفایت نمی‌کند بنابراین زیاد هم تعجب‌آور نیست اگر تمام سال را میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد. در این قسمت از راهنمای سفر به شمال ایران قرار است به معرفی بهترین اقامتگاه‌های این استان بپردازیم.

این شهر سهم زیادی از صنعت گردشگری کشور را ازآن خود کرده است به همین دلیل هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوع زیادی در سراسر آن ساخته شده است. شما با هر منظوری از طبیعت‌گردی گرفته تا قدم زدن در ساحل به این مقصد سفر کنید، به راحتی اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. در ادامه چند مورد از معروف‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی استان گیلان را معرفی می‌کنیم. همچنین می توانید از طریق سپنجا به اجاره سوئیت در گیلان بپردازید.

هتل بزرگ گیلان

هتل بزرگ گیلان یا هتل کادوس، در شهر رشت قرار دارد. این هتل از سال ۱۳۶۲ تا امروز مشغول میزبانی از مهمانان ایرانی و خارجی است. مکان قرار گیری این هتل، نزدیک به مرکز شهر است به همین دلیل به جاذبه‌ی تاریخی پل خشتی چمارسرا و همینطور دانشگاه گیلان و ساختمان شهرداری دسترسی دارد.

هتل بزرگ گیلان

هتل اسپیناس آستارا

در راهنمای سفر به شمال ایران سعی کرده‌ایم بهترین هتل‌ها را به شما معرفی کنیم و این هتل واقعاً از بهترین‌ها محسوب می‌شود. این هتل مجلل و باشکوه در کنار دریاچه استیل بنا شده است. هتل اسپیناس از یک ساختمان ۶ طبقه با ۱۶۰ باب اتاق و سوئیت تشکیل شده است. امکاناتی نظیر: زمین فوتبال، استخر و سونا، جکوزی، پارکینگ اختصاصی، فست فود، مجموعه تفریحات آبی، سالن بیلیارد، گیم نت، کافی شاپ و… برای مسافران این هتل مهیا شده است و چیزی که آن را متمایز می‌سازد طبیعت زیبایست که در آن ساخته شده است.

اگر در این هتل اقامت کنید می‌توانید دسترسی راحت به جاذبه‌های مشهور گیلان از جمله آب گرم کوته کومه، آبشار لوندویل، گردنه حیران، آب گرم سرعین و بازار مرزی آستارا داشته باشید. این هتل در ۵ کیلومتری شهر آستارا و روبه روی کوهستان اسپیناس واقع شده است.

اقامتگاه بو مگردی مریم گلی

مریم گلی از مشهورترین اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان است که در روستای جاده کنار صومعه سرا واقع شده است. این اقامتگاه شامل دو کلبه دنج و چوبیست که سر جمع ظرفیت میزبانی از ۱۸ مسافر را دارند و به کلیه امکانات رفاهی و مورد نیاز مسافران مجهز هستند. خدمات ارائه شده این کلبه‌ها شامل وسایل خواب، سیستم سرمایشی و گرمایشی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی داخلی، تورهای گردشگری، آلاچیق و غذاهای محلی می‌شود.

در نزدیکی این اقامتگاه تالاب زیبای انزلی، ییلاق ماسال، منطقه شاندرمن و چند جاذبه دیگر وجود دارند. در ادامه این راهنمای سفر به شمال ایران یک اقامتگاه بومگردی دیگر را معرفی خواهیم کرد.

مریم گلی

اقامتگاه بوم گردی گیل میش

این اقامتگاه در روستای فرارود، در ۳۰۰ کیلومتری جاده تهران-رشت ساخته شده است. این کلبه در دامان طبیعتی زیبا بنا شده و در اطراف آن انواع جاذبه‌های طبیعت گردی و تاریخی مثل رودخانه، جنگل، کلبه‌های ییلاقی، قلعه درفک، آبشار و… به کرات دیده می‌شوند.

اگر در چنین مکانی اقامت داشته باشید دیگر نیازی نمی‌بینید به جایی دیگر برای تفریح و سرگرمی بروید. در اینجا می‌توانید به جنگل بروید و ساعت‌ها ماجراجویی کنید و همینطور از خوردن غذاهای لذیذی مثل پلو جوجه کباب، میرزا قاسمی، کباب ترش، ماهی کبابی و همینطور نان محلی و کلی غذای دیگر لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های ماهیگیری ایران

اقامتگاه بوم گردی گیل میش

خورد و خوراک در گیلان

بخش مهم هر راهنمای سفر، بخش شکم گردی و خورد و خوراک آن مقصد است. در این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران نیز قصد داریم به شکم گردی در گیلان بپردازیم! این استان بیش از ۱۰۷ نوع غذا دارد که ۱۰ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده‌اند. در ادامه شما را با چند نوع غذای سنتی و معروف گیلان آشنا خواهیم کرد:

کویی تره

کویی تره نوعی غذای خوش رنگ و لعاب است که از ترکیبات مقوی و پرخاصیتی مثل گردوی سایییده شده، رب انار، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، سیر و ادویه‌های چون گلپر، فلفل، زردچوبه و نمک تهیه می‌شود.

خورش آلو مسما

خورش آلو مسما یکی دیگر از غذاهای سنتی و محبوب گیلان است. این خورش از ترکیب مرغ، زغفران، آلو قیسی، زردچوبه، روغن و نمک به دست می‌آید و آن را همراه با پلو سرو می‌کنند.

خورش آلو مسما

جاذبه‌های گردشگری استان گیلان

جاذبه‌های این استان بسیار زیاد هستند و این انتخاب را برای گردشگران سخت کرده است. جای نگرانی نیست در این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران دو مورد از مشهورترین آنها را معرفی خواهیم کردد:

قلعه رودخان

این جاذبه یک قلعه مجلل و باشکوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن است. قدمت این دژ به دوران حکومت سلجوقیان بر می‌گردد از این رو برای علاقه‌مندان به تاریخ گزینه مناسبی می‌تواند باشد. آنچه گردشگران را مجاب به بازدید از این جاذبه می‌کند، موقعیت کوهستانی آن است. قلعه در ارتفاعات جنگلی شهر زیبای فومن قرار دارد و فرصت‌های زیادی در اختیار طبیعت‌گردان قرار داده است.

قلعه رودخان

ییلاقات ماسال

این منطقه به دلیل زیبایی و چشم‌اندازهای خیره‌ کننده‌اش از طبیعت بسیار شهرت پیدا کرده است و می‌توانید اطلاعات و تصاویر زیادی از آن در فضای اینترنت به دست آورید. برای حضور در این منطقه نگران اقامتگاه هم نباشید زیرا کلبه‌های چوبی و هتل‌های زیبا آماده پذیرایی از شما هستند.

راهنمای سفر به استان گلستان

گلستان نیز در همجواری استان‌های زیبای مازندران و گیلان قرار دارد و سومین استان خطه سرسبز شمال کشور محسوب می‌شود. شاید این استان کمی متفاوت‌تر از دو استان قبلی باشد چرا که علاوه بر جنگل و دریا، مکان‌های نیمه خشک و بیابانی نیز در آن به چشم می‌خورد. در این قسمت از راهنمای سفر به شمال ایران یک راهنمای سفر نسبتاً کامل برای سفر به استان گلستان آماده کرده‌ایم.

موقعیت جغرافیایی استان گلستان

همانطور که گفته شد، استان گلستان سومین استان شمالی ایران است. بنابراین این استان هم در نزدیکی دریای مازندران و کوه‌های البرز واقع شده است. گلستان زیبا و سرسبز از شمال با کشور ترکمنستان همسایه است. همچنین استان‌های مازندران در غرب، خراسان شمالی در شرق و سمنان در جنوب آن واقع شده‌اند.

جمعیت گلستان تا سال ۱۳۹۵، ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر گزارش شده است و شهرهای مهم آن علی آباد کتول، مینو دشت، کلاله، اینچه برون، بندر ترکمن و گالیکش محسوب می‌شوند.

آب و هوای استان گلستان

این استان هم، مانند دیگر استان‌های شمالی با دریای خزر و کوه‌های البرز همسایه است به همین دلیل آب و هوایی بسیار متنوع دارد. بطور کلی آب و هوای استان گلستان، معتدل و نیمه مرطوب است اما در بخش‌های شمالی و نزدیک به مرز ترکمنستان این رطوبت دیده نمی‌شود و هوا بیشتر گرم و خشک است.

این استان یکی از پر بارش‌ترین مناطق ایران است و از زمستان‌های نسبتاً سرد و برفی برخوردار است. دمای هوای این استان با آغاز فصل بهار به مراتب بیشتر و بیشتر می‌شود و بهاری معتدل و تابستانی بسیار گرم و مرطوب را به وجود می‌آورد.

مطالب بیشتر: سفرنامه گردشگری به گلستان

مسیرهای دسترسی به استان گلستان

از نظر ما، مهم‌ترین بخش از راهنمای سفر به شمال ایران ، بخش مسیرهای دسترسی به هر استان است چرا که باعث می‌شود شما سفری بدون استرس و سردرگمی آغاز کنید و از نظر مسیریابی دچار مشکل نشوید.

برای رسیدن به این استان گزینه‌های زیادی اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی وجود دارد. سفرهای هوایی این استان از طریق فرودگاه گرگان انجام می‌شود. همینطور امکان سفر به این استان از طریق قطار و اتوبوس وجود دارد. اما اگر دوست دارید با خودروی شخصی خود به دل جاده بزنید، توصیه می‌کنیم از جاده فیروزکوه استفاده کنید این جاده بسیار امن‌تر و خلوت‌تر از دیگر مسیرهای اصلی منتهی به شمال کشور است.

اقامت در استان گلستان

در استان گلستان از ارزان‌ترین تا گران‌ترین اقامتگاه‌ها را می‌توان پیدا کرد. از جمله هتل‌های ۵ ستاره مختلف، ویلا‌ها، خانه‌های اجاره‌ای، اقامتگاه‌های بوم گردی و همینطور میهمان سرا‌های ارزان قیمت که هر یک ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. اگر دوست دارید تعطیلات خود را در مکانی دنج و به دور از شلوغی شهر سپری کنید، می‌توانید با اقامت در یکی از ده‌ها اقامت بوم گردی استان تعطیلات دلچسبی را سپری کنید. برای اجاره سوئیت در گلستان روی لینک کلیک کنید.

غذاهای محلی استان گلستان

در این بخش از راهنمای سفر به شمال کشور با غذاهای سنتی استان سرسبز و حیرت‌انگیز گلستان آشنا خواهید شد. این استان هم، مانند دو استان مازندران و گیلان از غذاهای محلی متنوع و لذیذ زیادی برخوردار است. غذاهایی چون:

چکدرمه

چکدرمه یکی از غذاهای اصلی این استان محسوب می‌شود و اغلب برای مناسبات مختلف از جمله عروسی و ماه محرم طبخ می‌شود. این غذا در واقع یک پلوی سنتی با طعمی متفاوت و بی‌نهایت خوشمزه است که از ترکیبات مقوی چون برنج، انواع گوشت، رب گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، پیاز، هویج، روغن و برخی ادویه جات در پخت آن استفاده می‌شود.

این غذا دارای قدمت طولانی است و ریشه در فرهنگ غذایی اقوام ترکمن دارد. چکدرمه را می‌توان در سراسر استان گلستان پیدا کرد اما اگر بخواهید طعم واقعی آن را بچشید باید به بندر ترکمن که زادگاه اصلی آن است بروید.

2f282c4f 5595 4c42 90d8 d7755489badf

نخود پلو گرگانی

نخود پلو گرگانی یکی دیگر از غذاهای اصیل استان گلستان به شمار می‌رود و جالب است بدانید طرز تهیه سنتی این غذا در همین چند سال اخیر به ثبت ملی رسیده است. در این راهنمای سفر به شمال ایران به شما توصیه می‌کنیم حتماً این غذا را امتحان کنید.

جاذبه‌های گردشگری استان گلستان

استان گلستان در شمال ایران به دلیل داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد توریستی-گردشگری و همینطور طبیعت، در تمام فصول مملو از مسافر است. این منطقه سرسبز به قدری چشم نواز و خیره کننده است که قادر است روح هر کسی را جلا و به وجود آن طراوت بخشد. توصیه می‌کنیم این بخش را از دست ندهید. در ادامه چند مورد از بهترین جاذبه‌های توریستی گلستان را معرفی می‌کنیم.

پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

اغلب همه مسافرانی که به این سمت سفر می‌کنند، توقفی در پارک جنگلی ناهار خوران فوق‌العاده زیبا دارند. این پارک از قدمتی طولانی برخوردار است و به نوعی یک پارک تاریخی محسوب می‌شود.  این پارک را می‌توان در ۴ کیلومتری جنوب شهر پیدا کرد. ضمناً در اطراف این منطقه گردشگری زیبا چند رستوران بسیار معروف نیز قرار دارند. همچنین یکی از مشهورترین و پربازدید‌ترین روستاهای گردشگری استان گلستان به نام روستای زیارت در مجاورت همین پارک قرار دارد.

پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

آبشار کبودوال

در این بخش از راهنمای سفر به شمال ایران شما را با یکی از شگفتی‌های طبیعت در استان گلستان آشنا می‌کنیم. این شگفتی، آبشاری سرسبز و خروشان در علی آباد کتول است که به آبشار کبودال یا آبشار تمام خزه‌ای ایران شهرت یافته است. آبشار تما خزه‌ای ایران را می‌توانید در ۵ کیلومتری شهرستان علی آباد کتول پیدا کنید و از چشم‌انداز خیره کننده آن لذت کافی را ببرید.

آبشار کبودوال

برج گنبد قابوس

به جرئت می‌توان گفت در بین تمامی جاذبه‌های تاریخی استان گلستان، برج گنبد قابوس یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. این برج با ارتفاع حدود ۷۲ متر، به بلندترین برج آجری جهان شهرت پیدا کرده است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید به عمل می‎ آورند. این میراث جهانی یونسکو در مرکز شهر گنبد واقع شده است و قدمت آن به سده چهارم هجری می‌رسد.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا سعی کردیم اطلاعات نسبتاً جامعی از سه استان شمالی کشور از جمله استان مازندران، استان گیلان و استان گلستان در اختیارتان قرار دهیم تا از این طریق بتوانید سفر کامل‌تر و لذبخش‌تری تجربه کنید. در این راهنمای سفر به شمال ایران هم به نقاط دسترسی به استان‌ها اشاره داشته‌ایم و  بهترین اقامتگاه‌ها، جاذبه‌های گردشگری، غذاهای محلی و بهترین زمان سفر به هر استان را ارائه داده‌ایم.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید به اطلاعات خوبی درباره استان‌های شمالی دست پیدا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا