دیدنی های مازندران

اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران

شمال ایران نه تنها به خاطر مناطق طبیعی بلکه به خاطر خوراکی‌ها و غذاهای خوش طعم و عطرش شهرت دارد. غذاهای خوشمزه، لذیذ و وسوسه انگیز با انواع چاشنی‌های بومی. گذراندن یک روز با اصیل ترین غذاهای محلی مازندران تجربه لذت بخشی است که هیچکس نباید از دست بدهد.

همه می‌دانند که همه شهرها و روستاهای ایران، غذاهای محلی بسیار خوشمزه و لذیذی دارند و نمی‌توان به راحتی گفت که غذای کدام شهر یا روستا بر غذای دیگری برتری دارد. خطه سرسبز مازندران یکی از این مناطقی است که غذاها‌یی فوق‌العاده عالی از لحاظ طعم و یا مواد تشکیل دهنده، دارد. با ما در سپنجا همراه باشید تا در کنار هم غذاهای این خطه سرسبز و خوش آب و هوا را مورد بررسی قرار دهیم.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

لیست غذاهای محلی مازندران

در سفر به هر شهر و دیاری، آشنایی با فرهنگ‌ آنجا می‌تواند بهترین و مهم‌ترین دستاورد آن سفر باشد. بخشی از این فرهنگ در این میان غذاهای محلی آن منطقه نهفته است. بنابراین چشیدن غذاهای محلی هر منطقه علاوه ‌بر آشنایی با فرهنگ غذایی، خاطراتی شیرین و خوشایندی را به تجربه‌های سفر اضافه می‌کند. مازندران غذاهای محلی متنوعی دارد. اگر  به این استان سفر کنید و غذاهای سنتی و لذیذ آن را نچشید، سفر کاملی نخواهید داشت. اگر غذاهای محلی مازندران را نمی‌شناسید، با ما همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین آنها را با معرفی کامل بشناسید.

مالابیج

مردم محلی این غذا را با ماهی سفید، سبزیجات معطر، گلپر،  گردو، رب انار، نمک، فلفل و… تهیه می‌کنند. آنها ماهی را بعد از تمیز کردن با انار و گردو و ادویه ودیگر مواد پر می‌کنند و شکم آن را  با نخ و سوزن میدوزند و می‌پزند. محلی‌ها این غذا را روی آتش و زغال درست می‌کنند اما امروزه کسانی که به ذغال و آتش دسترسی ندارند، آن را در ماکروویو اشپزخانه خود به عمل می‌آورند. این غذا توسط مازندرانی‌ها، به راحتی طبخ می‌شود و فوق‌العاده لذیذ است. آنها از ماهی سفید برای تهیه مالابیج استفاده می‌کنند چون گوشت آن سفت‌تر و خوشمزه‌تر از سایر ماهی‌ها است.

غذاهای محلی مازندران

ناز خاتون

رب انار طعم اصلی بسیاری از غذاهای مازندرانی است. این رب خوشمزه به همراه چند ترکیب دیگر نظیر گوجه فرنگی، پیاز نگینی شده، آبغوره، نعناع خشک، آب انار  و البته بادمجان کباب غذای خوشمزه‌ای به نام نازخاتون را به عمل می‌آورند. ناز خاتون یکی از محبوب‌ترین و لذیذ‌ترین غذاهای محلی مازندران است. دستور پخت این غذا اصلاً سخت و زمان بر نیست زیرا کافیست بادمجان‌های کباب شده را پوست بگیرید و ساطوری کنید. حالا این بادمجان‌های ساطوری شده را به همراه آبغوره و آب و انار روی اجاق قرار دهید تا قل ریز بخورد و سپس کم کم بقیه مواد را در هر مرحله اضافه کنید تا ناز خاتون حسابی جا بیفتد.

باقلا وابیج

باقلا وابیج یک غذای لذیذ از باقلا، شوید خشک، تخم مرغ، سیر، کره و روغن و ادویه‌جات (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) است که با برنج و زیتون، ماهی شور و ماست سرو می‌شود. این یک وعده غذایی کامل با طعم‌های مختلف است.

کدو بره

کدو بره یک غذای مناسب برای گیاهخواران و کسانی که رژیم دارند است که از سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه) و… تهیه می‌شود. تمام مواد این غذا به سرعت پخته می‌شوند و نیازی به صبر طولانی نیست. کدو بره از بهترین و سالم‌ترین غذاهای محلی مازندران است. بنابراین اگر گیاهخوار هستید یا رژیم لاغری خاصی را دنبال می‌کنید، در سفر به مازندران این غذا را با خیال راحت بخورید چون کاملاً بر پایه سبزیجات طبخ می‌‎‌شود.

آغوز مسما

طعم ترش و شیرین آغوز مسما باعث محبوبیت این غذا در بین مازندرانی‌ها و حتی غیر مازندرانی‌ها شده است. مواد اولیه برای تهیه این خورش وسوسه انگیز مرغ یا اردک خرد شده، آب انار، آب پرتقال، زعفران، پیاز، آلو و گردو کوبیده شده است. برای ترش کردن طعم آن می‌توان انار ترش را اضافه کرد. جالب است بدانید که آغوز مسما یکی از مقوی‌ترین غذاهای سنتی مازندران نیز هست زیرا محلی‌ها برای طبخ آن از گوشت اردک تازه استفاده می‌کنند. این غذا اغلب با نان، ترشی و برنج سرو می‌شود.

آغوز مسما

مرغ ترش

این یکی دیگر از غذاهایی سنتی مازندران است که با سیر و آب پرتقال از دیگر انواع خورش ترش ایرانی متمایز می‌شود. برای تهیه این غذا از مرغ، پیاز، سیر، آب پرتقال، تره فرنگی، سبزیجات خرد شده(جعفری، گشنیز و نعناع)، آب، تخم مرغ، نمک و فلفل استفاده می‌شود. برای تهیه مرغ ترش که یکی از غذاهای محلی مازندران است، ادویه زیادی لازم نیست زیرا طعم اصلی آن از آب پرتقال و سبزیجات تازه می‌آید.

این مطلب را هم بخوانید
پیش از سفر به شهر بابلسر بخوانید .... !

بشته واش

در فهرست غذاهای مازندرانی از خوردن بشته واش خوش طعم و لذیذ به خصوص در هوای سرد نمی‌توان غافل شد. برای تهیه این پیش غذای خوشمزه به اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره نیاز دارید. این غذا در واقع نوعی آش معروف و محبوب در استان مازندران است که بیشتر برای افرادی که به فقر آهن و تیروئید مبتلا هستند، پخته می‌شود.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی دیگر از غذاهای معروف مازندران است. این خوراک در واقع به عنوان پیش غذا مصرف می‌شود و در شهرهای دیگر ایران نیز استفاده دارد. برای تهیه این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و گوجه فرنگی استفاده می‌شود و چیزی که آن را استثنایی می‌کند بادمجان کبابی است.

برای درست کردن میرزا قاسمی باید قبل از هر چیزی، بادمجان‌ها را روی ذغال یا اجاق کباب کنید. این یکی از بهترین غذاهای محلی مازندران است. بعد از کباب کردن بادمجان‌ها، پوست آنها را جدا کنید و آنها را ساطوری کنید تا خوب له شوند. پیاز را با کمی روغن در ماهی تابه بریزید تا طلایی شود. سپس ادویه‌ها و سیر رنده شده را اضافه کنید و چند بار تفت دهید. بعد از تمام این کارها، گوجه‌های خورده شده را به تابه اضافه کنید و درب آن را ببندید تا با شعله کم حسابی جا بیفتد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، تخم مرغ‌ها را به ظرف اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه درب تابه را ببندید و اجازه دهید تخم مرغها خوب ببندد و جا بیفتد.

مطالعه کنید: آشنایی با بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی

میرزا قاسمی از غذاهای محلی مازندران

اسپناساک

اسپناساک یکی از مقوی‌ترین و لذیذ‌ترین غذاهای مازنی است. در پخت این غذا از منابع غذایی بسیار غنی مثل گوشت قرمز، برگ سیر، پیاز، ادویه‌جات متنوع، آب، سبزیجات محلی و برگ اسفناج استفاد می‌شود. اسپناساک یکی از لذیذترین غذاهای محلی مازندران است و پخت خیلی راحتی هم دارد. برای تهیه آن کافیست برگ‌های اسفناج تازه را خرد کنید و کنار بگذارید. پیاز و سیرهای رنده شده را  روغن تفت دهید و بعد از سبک شدن، گوشت‌های خرد شده را را اضافه کنید. زردچوبه و فلفل و کمی نمک روی گوشت‌ها بپاشید و آنقدر تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند. بعد از تمام این مراحل، اسفناج خرد شده و بقیه سبزیجات معطر  را اضافه کنید و تفت دهید. در آخر آب گرم را به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را ببنیدید تا قل بخورد و جا بیفتد.

آش کدو

در فهرست غذاهای سنتی مازندران، آش‌های محلی زیادی را می‌توان پیدا کرد. یکی از این آش‌ها، آش کدو است و طعم بسیار خاصی دارد. این آش هم مثل دیگر غذاهای سنتی مازندران مقوی و خوشمزه است و می‌توان گفت یک سر و گردن از دیگر آش‌های این منطقه بالاتر است. در پخت این آش که یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران است، از مواد اولیه‌ای چون عدس، شکر، نمک، کدو، عدس، برنج و پیاز داغ استفاده می‌شود. برای خوشمزه‌تر شدن آش کدو، در هنگام خوردن به آن نعنا داغ و کوفته ریزه اضافه کنید.

اسفناج مرجی

اسفناج مرجی یکی از غذاهای گیاهی مازندران است که نوع اصیل آن با اسفناج، انار، سیر و عدس درست می‌شود. این غذای محلی طعم فوق‌العاده خاص و خوشمزه‌ای دارد.

بیج بیج

بیج بیج یا واویشکا یکی دیگر از غذاهای محبوب مازندران است. این غذای اصیل در بین تهرانی‌ها با نام بیج بیجی شناخته می‌شود اما خود مازندرانی‌ها به آن واویشکا می‌گویند. زمان آماده سازی بیج بیج اصلاً زیاد نیست در واقع این از  زودپز‌ترین غذاهای شمال کشور است و تنها در عرض ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آماده می‌شود. مواد تشکیل دهنده بیج بیج یا واویشکا شامل پیاز، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، گوجه و رب می‌شود.

بیج بیج

خورشت آلو

در مازندران خورشت‌های زیادی طبخ می‌شود اما خورشت آلوی آنها چیز دیگر است. خورشت آلو با آن طعم ملس و خوشمزه‌ای که دارد یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران است و اتفاقاً در جاهای دیگر ایران هم استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا به مرغ خورد شده، پیاز، آلو، زعفران، گردو، انار و مقدار کمی شکر نیاز دارید.

کئی پلا

در زبان اصیل مازندارنی، کئی به معنای کدو و پلا همان پلوی خودمان است. بنابراین کئی پلا یعنی کدو پلو. این غذا با مقداری گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، کره سنتی، برنج، و همینطور زیره درست می‌شود که خیلی هم دستور پخت راحتی دارد. روی این غذا هم درست مثل میرزا قاسمی با نیمرو تزئین می‌شود.

دوپتی

دوپتی یک غذای مازنی بسیار راحت و خوشمزه است. در پخت این خوراک لذیذ از مواد اولیه‌ای چون دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ استفاده می‌شود. دوپتی در مواقعی که وقت زیادی برای آشپزی ندارید، بهترین گزینه است.

این مطلب را هم بخوانید
جواهرده رامسر کجاست؟

بورانی بادمجان کبابی

اگر دوست دارید طعم‌های خاص را امتحان کنید، حتماً بورانی بادمجان کبابی را در سفر خود به مازندران بخورید. برای تهیه این غذا که یکی از بهترین غذاهای محلی مازندران است، از بادمجان کبابی استفاده می‌کنند. همچنین ترکیبات دیگری چون سیر، ماست موسیر و نمک نیز به آن افزاده می‌شود.

کئی انار

همانطور که گفته شد، کئی در زبان محلی مازندران به معنای کدوست. در این استان کئی انار با کدو حلوایی پخته می‌شود. به علاوه ترکیبات دیگری چون گردو، انار، پیاز، زردچوبه، سیر، عدس، نمک و لوبیا چیتی به آن افزوده می‌شود. این غذا برای برای رفع کم خونی بسیار توصیه می‌شود.

کئی انار

آش گزنه

آش گزنه که در خیلی از نقاط کشور پخته می‌شود، در فهرست غذاهای سنتی مازندران نیز قرار دارد. این آش پرخاصیت و مقوی یک آش سبز رنگ است که از منابع مغذی متنوعی به دست می‌آید. مواد اولیه این آش شامل چغندر، کدو حلوایی، نخود، گشنیز، جعفری، نخود، لوبیا، باقلا، سیر، ماست و… می‌شود.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر از معروف‌ترین غذاهای ایران است و تقریباً هر ایرانی یکبار آن را امتحان کرده است. در فهرست غذاهای محلی مازندران هم این غذا وجود دارد اما به جرات می‌توان گفت که مرغ شکم پر مازندران با مرغ شکم پر دیگر جاها فرق دارد. سبزیجات تازه، گردوی چرخ شده، آلو، پیاز، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل استفاده برای پر کردن شکم این این مرغ لذیذ استفاده می‌شود.

خورشت بادمجان کباب

خورشت بادمجان کباب از دیگر غذاهای خوشمزه و خوش عطر مازندران است. مردم مازندران در تهیه این غذا درست مانند دیگر غذاهای خود، مهارت کامل دارند و آن را با طعم فوق‌العاده خاصی آماده می‌کنند. بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزیجات معطر ترکیبات اصلی این غذا هستند.

خورشت ناردون

اگر دقت کرده باشید، انار پای ثابت بیشتر غذاهای مازندرانی است. در خورشت خوشمزه ناردون هم از انار ترش استفاده می‌شود. بقیه مواد این خورشت شامل مرغ، ، رب انار، سیر، پیاز، شکر و ادویه‌های معطر است.

مطالعه کنید: خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران

ترش سماق

به عنوان یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران می‌توان به ترش سماق اشاره داشت. این غذا هم برای علاقه مندان به غذاهای ترش، گزینه بسیار مناسبی است چون از سماق در پخت آن استفاده می‌شود. بقیه مواد این خورشت شامل سینه مرغ، سبزی خورشت، لوبیا قرمز، سیر، آبغوره، سماق، غوره و پیاز می‌شود.  تر سماق با برنج سرو می‌شود.

خورش ترش

ته چین گوشت

ته چین غذای ناشناخته‌ای نیست و تقریباً در سراسر ایران مصرف دارد. البته ناگفته نماند که هر منطقه ممکن است به روش خود ته چین درست کنند. در استان مازندران ته چین گوشت با یک دستورالعمل کاملاً متفوت آماده می‌شود و آنقدر خوشمزه است که واقعاً ارزش یک بار  امتحان کردن را دارد. مازنی‌ها در پخت ته چین گوشت خود از مواد غذایی چون گوشت قرمز، برنج، سیب‌زمینی، چغندر، پیاز، آلو، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند. این نوع ته چین درصد بالایی از پروتئین‌ مورد نیاز بدن شما تامین می‌کند.

هاوریش کدو

هاوریش کدو از دیگر غذاهای محبوب و پرطرفدار مازندران است. این غذا از غذاهای اصیل مازندران است و قدمت بالایی دارد. پختی آسان دارد و خیلی سریع هم آماده می‌شود. مواد تشکیل دهنده هاوریش کدو که یکی از غذاهای محلی مازندران است به ترتیب شامل کدو سبز، جعفری، تخم‌مرغ، سیر، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ادویه‌ها می‌شود.

ملاقورمه

ملاقورمه آخرین غذای این فهرست است و از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی مازندران محسوب می‌شود. اهالی مازندران به ملا قورمه ارادت خاصی دارند و تقریباً در هر خانه‌ای طبخ می‌شود. این غذا هم پیچیدگی زیادی ندارد و شما هم به راحتی می‌توانید در آشپزخانه خود آن را درست کنید. فقط کافیست مواد اولیه‌ای چون بادمجان، گوجه‌فرنگی، جعفری، گشنیز، نعنا، سیر، پیاز داغ، تخم‌مرغ، آبغوره، روغن، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را مهیا کنید.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله سپنجا مشاهده کردید، غذاهای اصیل مازندران بسیار زیاد هستند و ما در اینجا توانستیم یک فهرست کوچک از آنها را در اختیار شما قرار دهیم. البته تمام سعی‌مان را کردیم تا از بهترین و محبوب‌ترین‌ها نام ببریم. اگر دوست دارید غذاهای بیشتری از این خطه را بشناسید باید به آنجا سفر کنید و خودتان بقیه را کشف کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا