دیدنی های مازندران

خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران

خطه سرسبز شمال یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران است. زیبایی‌های طبیعی، مردمان خوش برخورد و البته غذاهای محلی آن شمال را زیبا، دوست داشتنی و جذاب کرده است. غذاهای شمال ایران بسیار متنوع و خوشمزه هستند. برای همین عاشقان غذا قطعا از آشپزی شمالی‌ها لذت خواهند برد. واقعاً نمی‌شود یک بار غذای شمالی را امتحان کرد و عاشق آن نشد و می‌توان گفت که همه به راحتی مقاومت خود را در برابر این غذاها از دست می‌دهند. جالب است بدانید که شهر رشت در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسید. ادامه مطلب را همراه سپنجا باشید تا با غذاهای شمالی به خوبی آشنا شوید.

فهرست لذیذ‌ترین غذاهای شمال ایران

شهرهای شمالی از مقاصد اصلی کشور محسوب می‌شوند. برای همین مردم ایران به هر بهانه‌ای از جمله تعطیلات نوروز یا تعطیلات آخر هفته خود را به یکی از این شهرها می‌رسانند. این شهرها در کنار زیبایی‌های طبیعی خود، غذاهای خوشمزه‌ای هم دارند. در واقع غذا یکی از نمادهای اصلی این خطه است و به خوبی فرهنگ این ناحیه را نشان می‌دهد. اگر تاکنون شانس امتحان کردن این غذاها را نداشته‌اید، با ما همراه شوید تا در کنار هم آنها را بررسی کنیم. غذاهای شمال واقعاً اشتها آور و خوشمزه هستند، آنها را از دست ندهید.

برای اجاره سوئیت در مازندران بر روی لینک کلیک کنید.

مالابیج

مردم محلی مازندران برای تهیه این غذا از ماهی سفید خزری، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و مقداری نمک و فلفل استفاده می‌کنند. در اصل، این غذا باید روی حرارت مستقیم آتش یا زغال پخته شود، اما امروزه در فر و ماکروویو با سرعت بیشتری تهیه می‌شود. مردم محلی برای این غذا ماهی سفید نر را ترجیح می‌دهند زیرا معتقدند این نوع ماهی گوشت لذیذتری دارد. مالابیج یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است.

خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران

اگر می‌خواهید برای خودتان مالابیج بپزید، ابتدا باید گردو و سبزی را خرد کنید. آن‌ها را با رب انار، سبزی‌های معطر، نمک و فلفل مخلوط کنید. فلس‌های ماهی را با چاقو جدا کنید. باله‌ها را با قیچی ببرید. شکم آن را خالی کنید و بشویید. پس از تمیز کردن، آن را در یک ظرف صاف قرار دهید و شکمش را با مخلوطی که آماده کرده‌اید پر کنید. سپس با نخ و سوزن شکم را بخیه بزنید. اگر شرایطش مهیا نیست که مالابیج خود را روی زغال بپزید، این غذا را به روشی ساده‌تر در داخل ماکروویو بپزید. برای این کار باید بعد از پر شدن شکم ماهی، سینی را کمی چرب کنید و مقداری آرد روی آن بپاشید و ماهی را روی سینی قرار دهید. آن را به مدت ۹۰ دقیقه در حرارت ۳۵۰ درجه بپزید. در این زمان مقداری سس با آب انار و کره و زعفران درست کرده و روی ماهی بریزید.

باقلا قاتق

باقلا قاتق یکی دیگر از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران است. این غذا در واقع از غذاهای اصیل گیلان است و حتی اگر آن را امتحان نکرده باشید، قطعاً نام آن را شنیده‌اید. اما مواد لازم برای این غذای خوشمزه چیست؟ لوبیا رشتی، سیر، شوید خشک، کره و زردچوبه مواد مورد نیاز برای پخت باقلا قاتق هستند. پس از ترکیب شدن مواد ذکر شده تخم مرغ به این مجموعه اضافه می‌شود. این غذا معمولاً با کته سرو می‌شود. اگر در سفر به گیلان باقلا قاتق را امتحان نکنید، یک اتفاق خوشمزه را از دست داده‌اید.

خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران

ترشی تره

از همان ابتدا باید اعلام کنیم که سیر جزء لاینفک غذاهای محلی شمال کشور به ویژه استان گیلان است. حتی اگر از سیر در خود غذا استفاده نشود، باز هم آن را در کنار غذا و روی میز خواهید یافت. در غذای معروف گیلانی ترشی تره سیر نیز وجود دارد. سیر تفت داده شده با سبزیجات مخصوص شمال به همراه برنج، زردچوبه، آب و تخم مرغ، به شما یک ترشی تره وسوسه انگیز می‌دهند و طعم بی‌نظیر آن را تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد. ترشی تره یکی از بهترین غذاهای شمال ایران است. ترکیبات این غذا به طرز عجیبی از لحاظ بو، رنگ، طعم و خواص با هم تناسب دارند و به نظر ما این هنر ناب گیلانی‌هاست که می‌توانند به چنین ترکیب‌های خوشمزه‌ای دست پیدا کنند.

این مطلب را هم بخوانید
آنچه که باید پیش از سفر به شهر نوشهر بدانید!

اناربیج

آیا توپ گوشت را دوست دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس باید بگوییم که پس از امتحان اناربیج، آن را به لیست غذاهای خوشمزه زندگی خود اضافه خواهید کرد. اناربیج از تفت دادن سبزی مخصوص گیلانی درست می‌شود. سپس گلوله‌های گوشت را سرخ می‌کنند و با زردچوبه و پیاز تفت می‌دهند. سپس اجازه می‌دهند همه این مواد همراه با رب گوجه فرنگی و البته رب انار بپزند. وقتی غذا کاملا پخته شد، اناربیج شما آماده است. ترکیبات این غذا شامل گوشت چرخ کرده، گردوی چرخ کرده، پیاز، آب، سبزیجات معطر، رب انار، اویه جات، نمک و چند مورد دیگر است.

ناز خاتون

بادمجان نیز مانند سیر یکی از مهم‌ترین اعضای غذای شمالی است. بادمجان کباب شده، آب انار، پیاز، گوجه فرنگی، آبغوره، جعفری، پونه و گردو مواد تکیل دهنده نازخاتون، یکی از لذیذترین غذاهای شمال ایران هستند. ترکیب این مواد خوشمزه و معطر به شما ناز خاتونی می‌دهند که طعمش تا مدت‌ها زیر زبانتان خواهند ماند . ناز خاتون اصالتاً گیلکی است و به نظر ما یکی از هنرهای آشپزی مردم گیلان، هنر ترکیب مواد هماهنگ با یکدیگر است.

نازخاتون

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی شمال ایران است. همچنین محبوبیت آن به قدری افزایش یافته که اکنون در تمام نقاط ایران به راحتی پخته و مصرف می‌شود. دستور این غذا یا دستور پخت آن بسیار ساده است. این موضوع در محبوبیت آن بی‌تاثیر نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بادمجان‌ها را کبابی کنید، مقداری گوجه فرنگی خرد شده اضافه کنید. سپس به تعداد دلخواه تخم مرغ به همراه سیری که با گوجه و بادمجان تفت دادید اضافه کنید. این می‌شود میرزا قاسمی معروفی که همه از آن حرف می‌زنند.  میرزا قاسمی یکی از خوشمزه‌ترین و خوش عطرترین غذاهای شمال ایران است. بوی این غذا به تنهایی شما را فرا خواهد گرفت. اگرچه  میرزا قاسمی معمولاً به عنوان پیش غذا سرو می‌شود، اما آنقدر خوشمزه است که احتمالاً قبل از غذای اصلی آن را با نان خواهید خورد!

خورشت ترش واش

ترش واش نیز با هنرنمایی سیر و بادمجان به عمل می‌اید. برای تهیه ترش واش باید بادمجان‌ها را سرخ کنید. سینه مرغ را به همین ترتیب با سرخ کردن آماده کنید. با تعدادی سبزی مخصوص شمال سیر و گوجه، آب آلوچه و موارد دیگر این غذا کامل می‌شود این غذا یکی از غذاهای محلی گیلان است که مطمئنا علاقه مندان به غذاهای ترش از خوردن آن لذت خواهند برد.

کال کباب

یکی دیگر از غذاهای محلی شمال که با بادمجان است، کال کباب نام دارد. بادمجان کبابی، سبزی شمال، گردو و آب انار ترش ترکیبات این غذا هستند. البته بادمجان‌های بعد از کباب باید خوب له شوند. سپس سایر مواد ذکر شده را اضافه کنید. کال کباب بسیار خوشمزه است و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران به حساب می‌آید. از آنجایی که هیچ ماده حیوانی در پخت آن وجود ندارد، دوستان گیاهخوار نیز می‌توانند آن را امتحان کنند.

کال کباب

کباب ترش

اگر یکی از دوستدارن کباب هستید پس حتما تا به حال به دنبال کباب‌های مختلف بوده‌اید. کباب ترش  همان کبابی است که از خوردنش سیر نمی‌شوید. گردوی خرد شده، سیر و پیاز، فلفل، رب انار، سبزی مخصوص خرد شده و گوشت تازه مواد تشکیل دهنده کباب ترش هستند. این مواد در کنار هم یک کباب گیلانی خوشمزه را به شما تحویل می‌دهند. بهتر است کباب را روی آتش بپزید.

مرغ ترش

مرغ، پیاز، سیر، لپه، آب نارنج، جعفری، گشنیز و نعنا با ترکیب تخم مرغ یک غذای فوق‌العاده لذیذ شمالی به نام مرغ ترش به شما تحویل می‌دهند. این خوراک از غذاهای سنتی  شمال ایران به حساب می‌آید و بیشتر برای مجالس مهم و مهمانی‌ها طبخ می‌شود.

سیر قلیه

گویا غذاهای محلی شمال کشور پر از سیر هستند. رطوبت و آب و هوای خاص این خطه از دلایل اصلی میل به مصرف سیر است. سیرقلیه یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران است و از آن دسته غذاهای خوشمزه‌ای است که در سفر شمال کشور به ویژه استان گیلان نباید فراموش کنید. سیر تفت داده شده، تخم مرغ آب پز، مرغ پخته شده و نخود از ترکیبات اصلی این غذا هستند.

ماهی دودی

ماهی یکی از غذاهای اصلی شمال کشور به ویژه  گیلان است که طرفداران زیادی دارد و البته گونه‌ها و دستور پخت‌های زیادی دارد. در اینجا نوع دودی آن را به شما معرفی می‌کنیم. ماهی دودی یا شور که به صورت آماده از بازار روزانه تهیه می‌شود در گیلان بسیار معروف است. طرز تهیه ماهی دودی به این صورت است که یک تکه ماهی را در ظرف تهیه برنج قرار می‌دهند. از آنجایی که این نوع ماهی بسیار شور است، غذای اصلی محسوب نمی‌شود، اما با انواع خورش‌ها سرو می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
شهر و مرداب نشتارود منطقه ای زیبا در دل جنگل های شمال

ماهی دودی

کته کباب

کته کباب یا کباب رشتی یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران است. همچنین یکی از رایج ترین و ارجح‌ترین غذاهای گیلان است. مردم گیلان برای تهیه این غذا، گوشت عمدتاً گاو را بیش از ده ساعت در ماست، روغن زیتون، آب پیاز، نمک و فلفل می‌گذارند. بعد از آن گوشت را کباب می‌کنند. خوردن این غذا همراه با برنج تجربه لذت بخشی برای شما خواهد بود.

فسنجان

برای پخت این غذای عالی به مغزهای خرد شده گردو، بادام، فندق، ربانار و گوشت، بیشتر گوشت مرغ یا پرنده نیاز دارید.

فسنجان یک غذای رسمی ایرانی است که در مراسم عروسی یا نوروز و این نوع مناسبت‌ها سرو می‌شود. به عقیده برخی کارشناسان، آن را قدیمی‌ترین غذای ایرانی می‌دانند و پیشینه آن را به شهرستان گیلان نسبت می‌دهند و محققان قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند. در نقاط مختلف ایران به ویژه شمال کشور طبخ می‌شود و دستور پخت متفاوتی دارد.

سیر واویج

سیر واویج اسم یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران است. برای پخت این خورشت ساده که بیشتر در نواحی گیلان طبخ می‌شود، به برگ سیر نیاز است. برگ سیر ترکیب اصلی این غذاست و معمولا در فصل پاییز و زمستان در دسترس است. این برگ‌ها با کمی نمک، فلفل، زردچوبه، روغن مایع و همینطور تخم مرغ یک سیر واویج فوق‌العاده لذیذ به شما می‌دهند. سیر واویج اغلب به همراه برنج و ماهی شور سرو می‌شود.

اسفناج مرجی

اسفناج مرجی از آن دست غذاهایی است که باید در سفر به شمال، سراغش را بگیرید. ترکیب انار و اسفناج در این غذا واقعاً معرکه است و عدس و سیر به آن طعم بهتری می‌دهند. اسفناج در این غذا باید پخته شود و انار هم ترجیحاً ترش باشد. این خوراک برای افراد با کمبود آهن بسیار توصیه می‌شود چون اسفناج و عدس هر دو فوق‌العاده خون ساز هستند. این غذا هم معمولا با کته سرو می‌شود.

مرجی

ناردونی

انار هم مثل سیر و بادمجان، پای ثابت غذاهای شمالی است. ناردونی نوعی خوراک مرغ خوشمزه است که دانه‌های انار در خوشمزگی آن نقش بسیار مهمی دارند. برای تهیه این غذا که یکی از بهترین و مجلسی‌ترین غذاهای شمال ایران است به گوشت مرغ، سیر، پیاز، انار دون شده، رب انار و نمک نیاز دارید. ابتدا پیاز و سیر را خورد کنید و آن را با مقدار کمی روغن در قابلمه تفت دهید. کمی که سبک شدند، قطعات مرغ را به آن اضافه کنید تا سرخ شود. حالا دانه‌های انار و رب انار را به ترتیب بیفزایید و یعد از مدتی تفت خوردن آب را به قابلمه اضافه کنید تا مثل خورشت جا بیفتد.

شوید قرمه

شوید قورمه یک غذای بسیار خوشمزه است و توصیه می‌کنیم یک بار در خانه آن امتحان کنید. اگر خواستید این خورشت را تهیه کنید موادی مثل شوید تازه، گوشت، روغن، پیاز، گوجه سبز و لوبیا قرمز را آماده کنید. این غذا درست مثل قورمه سبزی بعد از جا افتادن کامل، با برنج سر می‌شود.

خورشت آلو یکی از غذاهای محلی گیلان

خورشت آلو یکی از غذاهای ملس و دلچسب شمال کشور است و بیشتر برای مجالس و مهمانی‌ها کاربرد دارد. این خورشت که یکی از لذیذترین غذاهای شمال ایران است، پخت خیلی راحتی دارد. فقط کافیست مرغ، انار دان شده ، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو را تهیه کنید. طرز تهیه آن مانند دیگر خورشت‌هاست با این تفاوت که باید بگذارید آب خورشت خشک شود و آن را به صورت غلیظ سرو کنید.

سخن پایانی

کدام یک از غذاهای خوشمزه شمال کشور را می‌شناختید؟ غذاهای سالم و مغذی به طور گسترده در این فهرست وجود دارد. و البته ترکیب طعم‌ها در آنها بسیار حرفه‌ای و جذاب است. می‌توانید با خوردن و طبخ این غذاها از طعم آنها لذت ببرید. بعید است کسی از عطر سبزیجات محلی گیلان، ترکیب دلپذیر گردو و بادمجان با مواد مختلف لذت نبرد.

درباره “خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران” بیشتر بخوانید:

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا