دیدنی های مازندران

آشنایی با تنگه بهشت مازندران

افراد زیادی برای تعطیلات تابستان و آخر هفته‌ها به دنبال مکانی برای گردش و تفریح هستند. معمولا اکثر این افراد، شمال کشور را به‌عنوان گزینه اول خود انتخاب می‌کنند. دلیل این انتخاب نیز سرسبزی و طراوتی است که شهرهای شمالی دارند و روح آدمی را جان می‌بخشند. یکی از مناطق شگفت‌انگیز و زیبای شمال، تنگه بهشت مازندران است که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

شاید برایتان سوال باشد که چرا به این تنگه، بهشت می‌گویند! در ادامه آنقدر در مورد شگفتی‌ها و زیبایی‌های خارق‌العاده این باریکه گفته می‌شود که پی ‌می‌برید این نام برازنده آن است. با تماشای این تنگ آن هم از نزدیک با سرسبزی و آب و هوای مطبوع در کنار رودهای خروشان، هوش از سر شما می‌برد؛ پس تا انتهای مقاله با سپنجا همراه باشید تا شگفتی‌های نهفته تنگه بهشت مازندران را به شما معرفی کند.

معرفی تنگه بهشت مازندران

در نزدیکی عباس آباد کلاردشت، در بخش جنگلی خرماچال با فضای بسیار زیبایی مواجه خواهید شد که تاکنون چنین صحنه خارق‌العاده‌ای را ندیده‌اید. این منطقه زیبا، با هر طبیعت و منظره‌ای که تا به حال رو به رو شده‌اید کاملا متفاوت خواهد بود. درختان بلند قامت و سر به فلک کشیده، کوه‌های استوار و بلند، چشمه‌ها و آبشارهایی که در دل جنگل پدید آمده‌اند در کنار طبیعت سرسبز و ناب گویی یک پوستر بزرگ در جلوی چشمانتان قرار گرفته است.

تفریحاتی هم در این منطقه برای مسافران تهیه دیده شده مثل پیست دوچرخه‌سواری که با دور خوردن در این طبیعت بکر می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد. وجود آلاچیق‌ در پارک جنگلی برای تفریح و استراحت گردشگران تدارک دیده شده است. با عبور از تمام قسمت‌ها شما به نقطه اصلی و بهشت طبیعت قدم خواهید گذاشت که همان تنگه خرماچال است.

تنگه بهشت مازندران همان جایی خواهد بود که حتی فکرش را هم نمی‌کردید، آب زلال و پاکی از وسط طبیعت در حال گذر است و درختانی که به سمت آسمان رشد کرده‌ بودند به سمت پایین و دیواره‌ها برگشت خورده‌اند. قدم زدن و استراحت کردن در این تنگه، آرامش عجیبی را به روح و جسم شما هدیه می‌دهد. پیاده‌روی در این بخش به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و تنها حس و حال خوبی را به شما القاء می‌کند.

طول جاده جنگلی عباس آباد به ۲۵ کیلومتر می‌رسد که در کناره‌های این جاده استراحتگاه‌های بی‌شماری قرار گرفته است. رستوران‌ها و غذاخوری‌های زیادی هم در راه خود خواهید دید که می‌توانید توقف کنید و غذاهای محلی خوشمزه و لذیذ شمالی را بچشید. غذاهای سنتی مازندران از آن دسته غذاهایی است که از خوردن آن‌ها سیر نمی‌شوید و طعم بی‌نظیر آن را فراموش نخواهید کرد.

تنگه بهشت مازندران کجاست؟

تنگه خرماچال و یا تنگه بهشت در استان مازندران، شهر کلاردشت، در منطقه جنگلی خرماچال و در نزدیکی عباس‌ آباد قرار گرفته است. فاصله این تنگه تا عباس آباد حدود ۷ کیلومتری می‌شود که با طبیعت بی‌نظیری که دارد چشم هر بیننده‌ای را به خود محسور می‌کند. این تنگه یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مقاصد گردشگری در شهر کلاردشت و عباس آباد به شمار می‌رود؛ بنابراین برای اهالی منطقه شناخته شده است و شما را تا رسیدن به مقصد راهنمایی می‌کنند.

تنگه بهشت یکی از تنگه‌های بی عدیل در مازندران و از دهستان لنگارود شرقی محسوب می‌شود که در مجاورت روستایی به نام ماشاالله آباد قرار گرفته است. از روستای عباس آباد تا این تنگه حدود ۱۵ دقیقه راه است که البته اگر ترفیک نباشد و معطل نشوید و همینطور به سرعت شما هم بستگی دارد. از خرماچال تا تنگه بهشت باید ۵۰۰ متر پیاده‌روی کنید و سفری ماجراجویانه داشته باشید.

یکی از توابع بخش عباس آباد، ماشاالله آباد است که به آن ماشال آباد نیز می‌گویند و طبق آمار و بررسی‌هایی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده بود، گفته شده که جمعیت آن حدود ۵۳۹ نفر است که البته این آمار به سال‌های قبل مربوط می‌شود. اگر از تنگه بهشت مازندران دیدن کردید حتما سری هم به این روستای قدیمی بزنید.

برای اجاره ویلا در کلاردشت روی لینک کلیک کنید.

رسیدن به تنگه خرماچال

برای بازدید از تنگه بهشت مازندران نیازی نیست که راه خیلی طولانی را طی کنید؛ چون این تنگه در نزدیکی شهر قرار دارد و دسترسی به آن خیلی راحت و آسان است. برای رفتن به این تنگه به افراد حرفه‌ای و لیدر خاصی نیاز ندارید، به همین دلیل می‌توانید بدون تور به این منطقه تفریحی سفر کنید؛ مثلا به همراه خانواده و یا دوستان.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه به اسکلیم رود و آبشار آهکی آن برویم؟

سفر دسته جمعی و تور هم لذت‌های خاص خودش را دارد و از لحظاتی که کنار یک‌دیگر هستید لذت می‌برید و کلی خوش‌می‌گذرانید. حال بریم سراغ اصل مطلب و اینکه چطور به این تنگه زیبا برسیم و شگفتی‌های آن را نظاره‌گر باشیم. در هر جای دنیا که باشید قبل از هر چیز باید خود را به شمال کشور برسانید و استان مازندران را نشانه بگیرید.

در استان مازندران به جاده‌ای که به شهر کلاردشت می‌رود، وارد شده و سپس به سمت عباس آباد حرکت کنید. مسیر این جاده از مناظر زیبایی برخوردار است، پس تماشای صحنه‌های دلچسب راه را از دست ندهید. با دیدن مناظر باشکوه مسیر، متوجه طولانی شدن راه نخواهید شد و وقتی که به تنگه بهشت مازندران یا همان تنگه خرماچال رسیدید باید خودروی خود را پارک کرده و ادامه مسیر را پیاده بروید.

در مسیر پیاده‌روی به سمت تنگه، حوضچه‌های فراوانی را خواهید دید و می‌توانید آنجا توقف کرده و مدتی را به استراحت بپردازید. با آبتنی در آب حوضچه‌ها کلی لذت می‌برید و اینگونه از زیبایی‌های مسیر هم حسابی استفاده می‌کنید. این تنگه به علت نزدیکی به شهر و معروف بودنش خیلی راحت با سوال کردن به این منطقه هدایت می‌شوید. استفاده از نرم افزارهای مسیریابی و نقشه نیز می‌توانند در رسیدن به تنگه خرماچال به شما کمک کنند.

رسیدن به تنگه خرماچال

اگر بخواهید از تهران به سمت تنگه خرماچال بروید و ساعاتی را آنجا خوش‌بگذرانید باید صبح خیلی زود راه بیافتید تا زمان زیادی را در تنگه به گشت‌وگذار بپردازید. از خود تهران تا عباس‌ آباد باید ۱۸۰ کیلومتر طی کنید که از لحاظ زمانی معادل ۴ الی ۵ ساعت خواهد بود؛ بنابراین برای اینکه ظهر را آنجا باشید سعی کنید زودتر بار سفر را ببندید و حرکت کنید.

البته ناگفته نماند، برای رسیدن به تنگه بهشت مازندران، مسیرهای مختلفی وجود دارد مثلا می‌توانید از جاده هراز بروید یا اگر مایل نبودید آزادراه تهران به شمال نیز وجود دارد. اگر از جاده سرسبز و پر پیچ و خم چالوس بروید سفرتان رویایی‌تر خواهد شد؛ اما خطرات راه، اگر در فصل زمستان باشد، چند برابر است.

اگر از میدان آزادی سفر را شروع کنید باید از بزرگراه لشگری به بزرگراه آزادگان وارد شده و از آنجا هم مسیر آزادراه تهران به شمال را ادامه دهید تا به جاده چالوس برسید. اگر به سمت غرب جاده ساحلی را ادامه دهید به عباس آباد می‌رسید. حال که به عباس آباد رسیدید باید به جاده‌ای که به سمت کلاردشت می‌رود، وارد شوید. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه رانندگی به یک دوراهی خواهید رسید که با انتخاب مسیر سمت راستی شما را به تنگه بهشت مازندران می‌رساند.

بهترین زمان سفر به تنگه خرماچال

همیشه سعی کنید قبل از شروع سفر آب و هوای مقصد را بررسی کنید و پیش‌بینی‌های هوا را هم مدنظر قرار دهید تا برای برگشت با مشکل مواجه نشوید. آب و هوای شمال در فصل تابستان به شدت شرجی بوده و زمستان‌های سردی هم دارد. بهترین زمان برای سفر به تنگه بهشت مازندران فصل بهار خواهد بود که این منطقه را می‌توانید در اوج زیبایی‌هایش ببینید و لذت ببرید.

خیلی از افراد هم هستند که برای سفر، فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان را می‌پسندند. در فصل پاییز با رنگارنگ شدن برگ‌ها مناظر باشکوهی را خواهید دید که برای عکاسی بسیار مناسب است. تنگه بهشت مازندران در فصل زمستان هم با تمام سرمایش همچنان زیباست. همواره لایه‌ای از برف تمام جنگل‌های این منطقه را سفید پوش می‌کند و آرامش و سکوتی عجیب، همه جا را فرا می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به تنگه خرماچال

اقامت در تنگه بهشت مازندران

پس از تفریح و گردش در طبیعت در کنار چشمه‌ها و درختان سر به فلک کشیده و یک آبتنی حسابی در حوضچه‌ها، زمانی نیز برای استراحت نیاز دارید و لازم است به دنبال اجاره خانه و ویلایی برای اقامت بگردید. خرماچال درست است که یکی از بخش‌های عباس آباد محسوب می‌شود؛ اما چون با شهرهایی مثل چالوس و کلاردشت فاصله چندانی ندارد، مسافران در این شهرهای نزدیک ویلا و سوئیت اجاره می‌کنند.

قیمت ویلاها در چالوس و همچنین کلاردشت متفاوت است و به سلیقه و مقدار هزینه‌ای که برای اجاره خانه می‌خواهید بپردازید بستگی دارد. ویلاهای زیادی در این شهرها وجود دارد پس نگران رزرو و اقامت در این منطقه نباشید. در فصل‌های سرد سال مثل زمستان به دلیل اینکه تعداد مسافران به کمترین حد خود می‌رسد و تقریبا شمال خلوت می‌شود، قیمت‌ اجاره ویلاها پایین می‌آید. برای اجاره ویلا در این منطقه، می‌توانید مقاله “راهنمای اجاره ویلا در چالوس” را بخوانید.

برای اقامت و اجاره ویلا حتما به مکان آن و امکانات رفاهی که در اختیار گردشگران قرار می‌دهد دقت کنید چون پس از کلی پیاده‌روی و آبتنی در طبیعت به یک مکان راحت و آسوده نیاز خواهید داشت. با اجاره ویلا در شهرهای گلاردشت و یا چالوس می‌توانید خاطره‌ای به یاد ماندنی را در جنگل‌های شمال برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره ویلا رامسر | هر آنچه لازم است بدانید!

شگفتی‌ها و جاذبه‌های تنگه بهشت مازندران

با سفر به تنگه بهشت در مازندران شما با دیدنی‌های جذابی رو به رو خواهید شد که در شمال ایران بسیار کمیاب است. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های تنگه بهشت می‌پردازیم:

جاده عباس آباد به کلاردشت

یکی از جاذبه‌های این منطقه، همان جاده‌ای خواهد بود که شما را به تنگه می‌رساند، جاده عباس آباد به کلاردشت همین جاده است که از زیباترین و دلرباترین جاده‌های شمال به شمار می‌رود. آب و هوای مطلوب، درختان بلند و رنگارنگ، چشمه‌های جاری و مهم‌تر اینکه خود این جاده در دل جنگل‌های انبوه شمالی قرار گرفته است.

در جاده عباس آباد به سمت کلاردشت رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری برای گردشگران و مسافران تهیه دیده شده است. این جاده ۲۵ کیلومتری نسبت به جاهای دیگر خنک‌تر است و در فصل پاییز به فضایی رویایی و رنگارنگ تبدیل می‌شود که برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای حرف ندارد. در فصل سرد زمستان هم وقتی این منطقه را پوشیده از برف ببینید از زیبایی منحصر به فرد آن حیرت‌زده می‌مانید.

جاده عباس آباد به کلاردشت

جنگل‌های هیرکانی

یکی دیگر از مواردی که به جذابیت هر چه بیشتر منطقه تنگه بهشت مازندران افزوده، وجود جنگل‌های هیرکانی است. جنگل‌های هیرکانی مهم‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شوند که در اکوسیستم نقش مهمی دارند و استان مازندران دارای این جنگل‌های مهم است. قدمت و پیشینه جنگل‌ها به ۴۰ میلیون سال پیش می‌رسد.

این جنگل‌ها دارای درختان تمشک، بلوط، توت، افرا، زغال اخته، آلوهای جنگلی، سیب، کاج، گلابی و… هستند. جنگل‌های هیرکانی متراکم بوده و از رخ دادن سیل در این ناحیه جلوگیری می‌کنند. گیاهان بسیاری هم به دلیل رطوبت و شرجی بودن هوا در این منطقه روییش دارند که بسیار نایاب هستند. در حفظ این جنگل‌های نادر و مهم کوشا باشید.

رودخانه نوردی در تنگه

در مسیر رسیدن به تنگه بهشت مازندران باید حدود دو ساعتی را پیاده‌روی کنید. در این مسیر رودخانه‌ای بسیار زیبا با آبی خنک قرار دارد در قسمت‌هایی از تنگه، آبشارهایی را مشاهده می‌کنید که زیبایی این مسیر را چند برابر کرده‌اند؛ علاوه بر آن‌ها حوضچه‌های کوچکی هم ایجاد شده‌اند که برای یک آبتنی در فصل تابستان حرف ندارد.

پارک جنگلی تنگه

پارک جنگلی زیبا و سرسبزی در ۵۰۰ متری تنگه بهشت واقع شده که به آن خرماچال می‌گویند. پارک جنگلی خرماچال یکی از مناطق تفریحی و گردشگری به حساب می‌آید که در فصل تابستان بسیار شلوغ می‌شود. این پارک جنگلی در دره‌ای خارق‌العاده با درختان پهن برگ در کنار رودخانه خروشان یکی از جذابیت‌های تنگه به شمار می‌رود. وجود حوضچه‌های کوچک آب در این پارک جنگلی، آن را گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات تابستانه تبدیل کرده است.

پارک جنگلی تنگه بهشت

نکات مهم جهت سفر به تنگه بهشت مازندران

برای سفر به تنگه خرماچال بهتر است که نکاتی را رعایت کنید، چون لذت سفر با رعایت نکات ایمنی چندین برابر می‌شود و رضایت شما از سفر را هم افزایش می‌دهد. اگر با مشکلات احتمالی رو به رو شوید برای شما دردسرساز خواهد شد و در نتیجه ناراحتی و نارضایتی شما را به دنبال خواهد داشت. در ادامه برخی نکات مهم را یادآور می‌شویم:

  • حتما خودروی خود را قبل از سفر چک کنید تا به دلیل خرابی ماشین، در راه نمانید.
  • به همراه داشتن زنجیر چرخ بسیار مهم است آن هم اگر در فصل‌های سرد سال به شمال کشور سفر می‌کنید.
  • اگر در صخره‌نوردی و کوهنوردی مهارت کافی ندارید از صخره‌ها بالا و پایین نپرید چون یک لحظه غفلت باعث سر خوردن از صخره‌ها شده و پشیمانی را به دنبال خواهد داشت.
  • وسایل موردنیاز را همراه خود ببرید. هر چند این تنگه به شهر نزدیک بوده و در صورت فراموش کردن هر خوراکی و یا لوازمی، می‌توانید از شهر خریداری کنید.

همچنین اگر در فصل زمستان قصد سفر به شمال کشور را دارید، مقاله “راهنمای سفر به شمال در زمستان” را بخوانید.

در آخر

در مقاله سپنجا با تنگه بهشت مازندران آشنا شدید و دانستید که این تنگه زیبا از جمله جاهای دیدنی و جذاب کلاردشت عباس آباد محسوب می‌شود و می‌توانید از آن در نزدیکی پارک جنگلی خرماچال بازدید کنید. این تنگه خارق‌العاده و زیبا برای یک تفریح چند ساعته در طبیعت سرسبز و باطرات با رودخانه خروشان در دل جنگل‌های انبوه هیرکانی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا