دیدنی های بوشهر

بندر گناوه کجاست؟

امروز قرار است سفری به بندر گناوه داشته باشیم. بندری که شور زندگی در آن جاریست و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، مالامال از مراکز خرید متنوع است. این بندر در شهرستان گناوه قرار دارد و سالانه عده زیادی از گردشگران ایرانی بیشتر با هدف خرید به سمت آن حرکت می‌کنند. کارهای متنوعی برای انجام دادن در این بندر تفریحی وجود دارد که مطمئنیم هرکس به اینجا بیاید سفری به یادمانی و جذاب تجربه خواهد کرد. پس اگر دوست دارید ادامه ماجرای سفر به بندر جذاب گناوه را بخوانید در سپنجا با ما همراه شوید.

برای اجاره سوئیت در بوشهر روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

بندر گناوه کجاست؟

بندر توریستی گناوه در واقع با سواحل زیبا و بازارهای پررونق‌اش به شهرت رسیده و به نام‌های دیگری چون جنابا، گنابا و گنوه نیز شهره است. این بندر از توابع استان بوشهر محسوب می‌شود و در حد فاصل بوشهر و بندر دیلم قرار گرفته است. همچنین فاصله آن با شهر بوشهر حدود ۱۶۰ کیلومتر از سمت شمال غربی است.

استان فارس از سمت شمال شرقی، شهرستان دیلم از سمت شمال غربی، شهرستان دشتستان از سمت شرق، خلیج فارس از غرب و همین‌طور شهر بوشهر از سمت جنوب با این بندر همسایه هستند و راه ارتباطی آنها به بندر راحت است. جمعیت این بندر تا سال ۱۳۹۵ حدود ۷۳٬۴۷۲ نفر اعلام شده است.

عمده کالاهایی که در مراکز خرید این بندر به فروش می‌رسد، لوازم خانگی و برقی هستند و بهتر است بگوییم دریایی از لوزام خانگی در این بندر وجود دارد.  شاید خرید یکی از مهم‌ترین کارهایی باشد که مسافران در بندر زیبای گناوه انجام می‌دهند اما ماجرای این بندر به اینجا ختم نمی‌شود. این بندر حدود ۱۶۰۰ سال قدمت دارد و داستان‌های بسیاری برای گفتن دارد.

بندر گناوه

پیشینه تاریخی شهر بندری گناوه

بندر کنونی گناوه در دوره‌های مختلف تاریخ نام‌های گوناگونی از قبیل جنابه، گنفه و گنابا داشته است. گناوه قدیم با گناوه امروزی بسیار متفاوت بوده است و هنوز هم می‌توان شاهد آثاری باقی مانده از آن بود. جالب است بدانید به بخش‌های باقی مانده از بندر گناوه قدیم تیرسول گفته می‌شود که به معنای شن فشرده است. تاکنون چندین بار از داخل گودال‌ها و حفره‌های زیر پی عمارت ویرانه بندر قدیمی گناوه سکه و مصونوعات سنگی و سفالی بیرون آورده شده است. همچنین در اطراف آن گوپال‌های زیادی دیده می‌شود. گوپال نوعی گل پخته به شکل استوانه است که در گذشته از آن به عنوان گلوله و منجنیق استفاده می‌شد.

راه‌های دسترسی

چند راه مختلف برای دسترسی به شهر بندری گناوه وجود دارد که ما در ادامه همین بخش آنها را به شما می‌گوییم.

مسیر گناوه از تهران

از شهر تهران تا شهر بندری گناوه حول و حوش ۱۱ ساعت راه است. اگر از این مسیر حرکت کنید باید ابتدا خود را شهر قم برسانید. سپس در جاده قم-اراک به مسیر خود ادامه دهید تا به این شهر برسید. سپس به ترتیب مسیر شهرهای بروجرد، خرم‌آباد، دزفول، اهواز، ماهشهر و در نهایت گناوه را طی کنید تا به این مقصد جذاب برسید.

مسیر گناوه از شیراز

اگر قصد دارید از شیراز به سمت بندر گناوه حرکت کنید، حول و حوش پنج ساعت راه در پیش خواهید داشت. ابتدا به سمت قائمیه حرکت کنید و خود را به این نقطه برسانید. سپس از قائمیه به شبانکاره و سپس به بندر بروید.

مطالعه بیشتر:

فاصله شیراز تا بندر گناوه چقدر است؟

راه های دسترسی به بندر گناوه

مسیر گناوه از اهواز

از اهواز تا گناوه نیز حول و حوش ۴ ساعت راه است. کسانی که از اهواز به سمت این مقصد حرکت می‌کنند باید ابتدا خود به بندر ماهشهر برسانند. سپس مسیر خود را به سمت هندیجان و بندر دیلم و در نهایت به سمت بندر گناوه ادامه دهند.

دسترسی به گناوه با هواپیما

اگر از ماشین شخصی برخوردار نیستید یا حوصله رانندگی و خستگی‌های راه را ندارید، هواپیما گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته لازم است بدانید که گناوه خود از فرودگاه برخوردار نیست و پرواز مستقیم برای مسافران آن وجود ندارد. در واقع بیش از ۵۰ سال از تعطیلی فرودگاه بندر گناوه می‌گذرد و از آن زمان تا امروز هیچگونه فعالیتی نداشته است.

با این حال می‌توانید از طریق فرودگاه بوشهر خود را به این شهر نزدیک کنید زیرا از بوشهر تا گناوه راهی نیست و تقریباً یک ساعت و نیم با خودرو زمان می‌برد. با هوایپما تا بوشهر بیایید و مسیر بوشهر تا گناوه را با تاکسی طی کنید.

دسترسی به گناوه با قطار

قطار هم گزینه راحتی برای سفر به گناوه است اما از آنجا که ایستگاه قطار مستقیم برای مسافران آن وجود ندارد باید از طریق ایستگاه قطار بندر ماهشر که نزدیک‌ترین ایستگاه به این بندر است اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای سفر به بندر گناوه

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به بوشهر، متفاوت‌ترین شهر جنوب ایران

خرید از بندر گناوه

در ابتدا هم گفتیم که سالانه میلیون‌ها نفر تنها به قصد خرید پای به گناوه می‌گذارند. این بندر از منابع غنی لوازم خانگی و سایر محصولات مختلف است برای همین به دبی ایران شهرت داشته پیدا کرده است. به شما اطمینان می‌دهیم که خیلی از اجناس مورد نیاز خود را می‌توانید در بازارهای این بندر پیدا کنید. به طور کلی بندر گناوه مراکز خرید زیادی دارد که کالاهای مختلفی را عرضه می‌کنند. پس بیایید از اینجا در بین این مراکز خرید هیجان انگیز گشتی بزنیم.

بازار اصلی گناوه

گناوه از بازارهای متعددی برخوردار است اما یکی از آنها شلوغ‌تر و معروف‌تر از سایر بازارهاست. این بازار تحت عنوان بازار اصلی بندر فعالیت می‌کند و تقریباً هر محصولی در آن پیدا می‌شود.

بازار اصلی گناوه

بازار بندر دیلم

بازار بندر دیلم یکی دیگر از مراکز خرید مهم گناوه محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید محصولات متنوع کشورهایی چون سنگاپور، چین، تایلند و… را به نازل‌ترین قیمت بخرید. این بازار تنها ۵۰ دقیقه از غرب بندر دیلم فاصله دارد و فاصله بسیار کمی هم از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس چون امارات و کویت دارد.

بازار ماهی فروشان

اگر دوست دارید خیل عظیمی از انواع ماهی را به صورت یکجا ببینید، سری به بازار ماهی فروشان گناوه بزنید. این بازار بسیار معروف و در عین حال محبوب است زیرا از ماهی جنوب و کوسه گرفته تا خرچنگ و ماهی مرکب در آن پیدا می‌شود. برای دسترسی به این بازار باید خود را بلوار ملوان بندر گناوه برسانید.

بازار سیف گناوه

اگر با هدف خرید لوازم خانگی به گناوه می‌روید، بازار سیف را فراموش نکنید. این بازار بزرگ انواع لوازم خانگی و برقی را عرضه می‌کند اما از آنجا که اکثر آنها بدون ضمانت‌نامه هستند باید حواس خود را به خوبی جمع کنید.

مطالعه بیشتر:

لیست مراکز خرید بندر گناوه

مراکز خرید نزدیک بندر گناوه

در بالا با بازارهای سنتی گناوه آشنا شدید اما حالا قصد داریم پاساژهای مدرن نزدیک به این بندر را به شما معرفی کنیم. این پاساژها کالاهای متنوع و باکیفیتی به فروش می‌رسانند و لوازم خانگی را بدون ضمانت‌نامه به مشتری تحویل نمی‌دهند.

پاساژ ملت

این پاساژ در فاصله کمی از شهر بندری گناوه قرار گرفته است و اجناس متنوعی عرضه می‌کند. برای دسترسی به آن باید به شهر بوشهر، خیابان شهدا بروید.

پاساژ نادر

پاساژ نادر یکی دیگر از مراکز خرید نزدیک گناوه است. این پاساژ سالهاست که در شهر بوشهر تاسیس شده است و در بین مردم بوشهر و بندرگناوه جایگاه مهمی پیدا کرده است. برای دسترسی به پاساژ نادر ابتدا خود را بهشهر بوشهر سپس به خیابان صفوی برسانید.

پاساژ نادر

پاساژ آزادگان

پاساژ آزادگان یکی دیگر از مراکز خرید شهر بوشهر است و در خیابان شهدای این شهر واقع شده است. این پاساژ فاصله چندانی از گناوه ندارد و گزینه مناسبی برای خرید لباس و اقلام دیگر است.

جاهای دیدنی و تفریحات گناوه

جذاب‌ترین بخش سفر به گناوه بعد از خرید؛ بازدید از جاهای دیدنی و انجام تفریحات متنوع آن است. در این شهر بندری و اطراف آن دیدنی‌های بسیار زیادی وجود دارد. بیایید کمی با تفریح و گشت و گذار در این شهر آشنا شویم.

تپه‌های باستانی گناوه

تاریخ ۱۵۰۰ ساله گناوه آثار باستانی متعددی برای آن به یادگار گذاشته است. از جمله تپه‌های باستانی شاه ناصری، تل محمد حیدر و تپه قلعه کلات که مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آیند. تپه شاه ناصری در شرق، تل محمدحیدر در شمال و قلعه کلات در جنوب روستای گناوه قرار گرفته‌اند.

باستان‌شناسان با کاوش‌های متعدد خود در این تپه‌ها تاکنون به اشیاء تاریخی زیادی از جمله کوزه‌ها، بوپال و همینطور ظروف سفالی دست پیدا کرده‌اند و جالب است بدانید بومی‌های بندر گناوه باور دارند که گنجینه‌ای بسیار ارزشمند و بزرگ در  تپه محمدحیدر نهفته است که برای به دست آوردن آن باید با اژدهای هفت‌سری که از آن محافظت می‌کند جنگید!

مطالعه بیشتر:

تجربه ای خاطره انگیز در سفر به بندر گناوه

امامزاده سلیمان بن علی گناوه

امامزاده سلیمان بن علی یکی دیگر از جاهای دیدنی گناوه است. این زیارتگاه از معماری پلکانی برخوردار است و گنبدی فیروزه‌ای دارد که کاشی‌کاری فوق‌العاده چشمگیری روی آن انجام شده است. زیارتگاه سلیمان بن علی گناوه در مسیر جاده گناوه- دیلم  قرار دارد.

امام زاده سلیمان

تالاب حله

تالاب حله یکی از معرو‌ف‌ترین جاذبه‌های طبیعی گناوه است. این تالاب از رودی به همین نام سرچشمه می‌گیرد و وسعتی حدود ۴۰ هکتار دارد. پیرامون سرسبز این تالاب به زیستگاه امن بسیاری از پرندگان مهاجر و همین‌طور حیواناتی نظیر خرگوش، گرگ، شغال و… تبدیل شده است.

غار تودیو

یکی دیگر از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی بندر گناوه، غار تودیو است. این غار منحصربه فرد در کنار جاده‌ی گناوه به دیلم قرار گرفته است و صخره‌ای که در آن واقع شده است حدود ۸۲ متر عرض دارد. نظر برخی از کارشناسان این است که تودیو یکی از دخمه‌های برجای مانده از زرتشتیان این منطقه است. اما عده‌ای از بومیان باور دارند که تودیو به معنای خانه دیو است و در گذشته دو دیو در آن زندگی می‌کرده‌اند. این غار از سنگ‌های رسوبی تشکیل شده و فضای داخل آن بسیار دیدنی است.

بندر ریگ

بندر ریگ یکی دیگر از جاهای بسیار دیدنی و جذاب گناوه و همین‌طور یکی از مناطق ساحلی خلیج فارس است. این بندر کوچک و آرام در فاصله ۱۵۵ کیلومتری بوشهر و ۱۷ کیلومتری بندر تفریحی گناوه قرار دارد. بازار و فروش اجناس خارجی با قیمت مناسب، انگیزه بسیاری از افراد را برای سفر به این نقطه از کشور در فصول مختلف به ویژه در فصل زمستان و بهار برانگیخته است.

این بندر فاصله کمی با بندر گناوه دارد و احداث جاده ساحلی بین این دو شهر هر دو را به هم نزدیک‌تر کرده است. جزیره زیبای میر مهنا در جنوب بندر ریگ واقع شده است و پارک ساحلی ریگ مکانی برای استراحت و تفریح ​​گردشگران است. در یک کیلومتری این بندر، مکانی پوشیده از درختان عناب قرار دارد و از دیگر جاذبه‌های این بندر زیبا به شمار می‌رود.

این مطلب را هم بخوانید
عمارت کازرونی بوشهر، شاهکار معماری جنوب

بی‌بی مریم

بی‌بی مریم از جمله آثار تاریخی گناوه محسوب می‌شود. این زیارتگاه تاریخی شامل مقبره‌ای کوچک و بسیار ساده بوده و گنبدی ساخته شده از گچ و گل دارد. نام دیگر این زیارتگاه «بی مره» است و در بخش غربی محله باباعلی‌شاه گناوه واقع شده است.

شاه صدرالدین

شهر بندری گناوه از یک زیارتگاه قدیمی دیگر به نام امام‌زاده شاه صدرالدین برخوردار است. این زیارتگاه در جاده محمد صالحی قرار دارد.

دهکده توریستی مال قائد

اگر به روستاگردی علاقه دارید، در سفرتان به بندر گناوه سری به دهکده توریستی مال قائد بزنید. این دهکده حدود ۵۰۰ متر از شمال شهرستان گناوه فاصله دارد و مناظر فوق‌العاده زیبایی از طبیعت ارائه می‌دهد. جمعیت ما قائد کم‌تر از ۵۰۰۰  نفر است اما در حال تبدیل شدن به شهری پرجمعیت است.

رودخانه دره گچی

رودخانه دره گچی که یکی از جاهای دیدنی گناوه است حدود ۲۲ متر طول دارد. این رودخانه زیبا را در سفر خود به گناوه حتما ببینید زیرا ارزش دیدن دارد. رودخانه دره گچی دائمی نیست و از ارتفاعات کوهی به نام پونه گز سرچشمه می‌گیرد. سپس از گناوه می‌گذرد تا در نهایت به خلیج فارس و دریای عمان بریزد.

گشت و گذار در سواحل

بی‌شک یکی از تفریحاتی که همه مسافران گناوه انجام می‌دهند و از انجام آن حسابی لذت می‌برند، گشت و گذار در ساحل زیبای آن است. ساحل زیبای این بندر با موج‌های خروشان و آبی نیلگون خلیج فارس می‌تواند تجربه‌ای دلچسب و خاطره‌ای فراموش نشدنی برای یک عمر را به شما هدیه دهد.

ساحل گناوه

محله‌های معروف بندر گناوه

محله‌های معروف گناوه به شرح زیر است:

  • محله جاده برازجان یا محله جمهوری اسلامی
  • محله باباعلی‌شاه
  • محله نوروزآباد
  • محله سادات
  • کوی بسیجیان
  • محله امام‌زاده
  • محله عبدامام
  • کوی مطهری یا زمین شهری
  • بازار و محله سرخور

سوغات گناوه

سوغات گناوه بسیار متنوع است و مکان‌های زیادی برای خرید سوغات در این بندر وجود دارد. شما می‌توانید خوراکی‌های مختلف یا صنایع دستی گناوه را به عنوان سوغات به شهر خود ببرید و عزیزان خود را خوشحال کنید. برخی از اقلامی که می‌توانید به عنوان سوغات شهر گناوه بخرید به شرح زیر است:

محصولات حصیری

حصیر از گذشته تا امروز یکی از بهترین سوغات شهرهای جنوبی ایران بوده و طرفدارن زیادی هم از اقصی‌نقط کشور پیدا کرده است. محلی‌های گناوه نیز محصولات حصیری زیادی تولید می‌کنند که برای خانه‌های شما کاربرد زیادی دارند.

سفال

ظروف سفالی نیز یکی متداول‌ترین سوغات بندر گناوه است. این ظروف زیبا که رنگ و بویی تازه و خاص به خانه‌ها می‌بخشند، کار دست زنان پرتلاش این منطقه است.

ماهی جنوب: حلوا، شوریده، سرخو، هامور

گرچه خریدن ماهی به عنوان سوغات برای کسانی که از راه دور به این بندر می‌آیند موجه نیست اما انواع ماهی شوریده، هامور، سرخو، حلوا و… از مهم‌ترین و بهترین محصولات گناوه به حساب می‌آیند. به کسانی که نمی‌توانند ماهی تازه را به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرند توصیه می‌کنیم ماهی شور و ماهی خشک بخرند که بسیار هم خوشمزه‌اند.

غذاهای معروف بندر گناوه

گناوه نیز مانند هر شهر توریستی دیگر غذاهای معروف و خاص خود را دارد. در ادامه چند غذای این شهر را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفرتان از طعم بی‌نظیر آنها بی‌بهره نمانید.

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری یکی از لذیذترین غذاهای بندر گناوه است و طرفداران زیادی هم در بین گردشگران پیدا کرده است. دستور پخت این قیمه تقریباً مطابق با قیمه معمولی است که اغلب همه ما در خانه می‌پزیم با این تفاوت که سیب زمینی قبل از جا افتادن خورشت اضافه می‌شود و بعد از پخت کامل گوشت و سیب زمینی و لپه، آب خورشت به طور کامل جدا می‌شود و لپه و گوشت را در یک قابلمه می‌کوبند تا یکدست شود.

قیمه بوشهری

میگو پلو

میگو پلو از غذاهای دریایی این بندر است و طعم خاص خود را دارد. در این غذا از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود و بسیار تند است. میگو پلو اغلب در مجالس استفاده می‌شود.

آب و هوای بندر گناوه و بهترین فصل سفر

اگر از گرما فراری هستید توصیه می‌کنیم در فصل تابستان به گناوه نروید زیرا آب و هوای این منطقه گرم و مرطوب است. بهترین زمان سفر به گناوه از فصل پاییز شروع می‌شود و تا اواسط فصل بهار ادامه دارد.

اجاره اقامتگاه و رزرو هتل در گناوه

یکی از بهترین اقامتگاه‌های بندر گناوه برای مسافران هتل خور گناوه است. غیر از این اقامتگاه‌های محلی نیز از بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای اقامت خود در سفر به گناوه انتخاب کنید. برای اجاره سوئیت در گناوه سری به سایت سپنجا بزنید.

سخن آخر…

گناوه یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب ایران است. در اینجا علاوه بر تفریح و سرگرمی در بین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌توانید هر چیزی که برای خانه خود نیاز دارید را با قیمت‌های بسیار پاییت‌تر از شهر خود بخرید. فقط یادتان باشد که آب و هوای این شهر گرم و مرطوب است و فصل تابستان اصلاً زمان خوبی برای سفر نیست. در این مقاله از سپنجا به هرآنچه که نیاز بود درباره گناوه بدانید اشاره شد. بنابراین قبل از سفر باز هم به این صفحه رجوع کنید تا با آمادگی بیشتر راهی سفر شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا