جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به بندر گناوه

خواندن راهنمای سفر به بندر گناوه به آن دسته از کسانی توصیه می‌شود که در پی یکی از بکرترین و خاص‌ترین مقاصد گردشگری کشور هستند. شاید مقاصد جنوبی کشور نسبت به مقاصد شمالی کشور مورد استقبال کمتری قرار بگیرند اما این دلیل نمی‌شود که در مورد آنها چنین فکر کنیم که ارزش دیدن ندارند. جایی مثل بندر گناوه هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته است اما این منطقه نه تنها برخی از منحصر به‌ فردترین جاهای دیدنی کشور را در خود جای داده است بلکه دارای تاریخ و سنت غنی است و یکی از قدیمی‌ترین اقوام کشور در آن زندگی می‌کنند.

گناوه در ۱۶۰ کیلومتری بوشهر، در حدفاصل بندر بوشهر و دیلم قرار گرفته است. سالانه افراد زیادی تنها با هدف خرید به سمت این بندر حرکت می‌کنند زیرا بازارهای بسیار پر رونق و پر جنب و جوشی دارد. این بندر علاوه بر بازارهایش به سواحل پرزرق و برقش نیز افتخار می‌کند و القابی چون معدن مروارید و دبی ایران دارد. توصیه می‌کنیم هرگز بدون مطالعه راهنمای سفر به بندر گناوه ، راهی این مقصد نشوید زیرا چیزهای زیادی در مورد آن وجود دارد که دانستن آنها، سفری متمایز و شگفت انگیزتر برای‌تان رقم می‌زند.

به خواندن این مقاله از سپنجا ادامه دهید تا نسبت به هرآنچه که نیاز است در مورد سفر به این بندر زیبا بدانید آگاه شوید.

برای اجاره سوئیت در بندر گناوه روی لینک کلیک کنید.

بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه شهری در استان بوشهر است که به عنوان مرکز شهرستان گناوه نیز شناخته می‌شود. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، جمعیت این شهر ۶۴۱۱۰ نفر در ۱۵۷۵۲ خانوار بوده است. اکثر ساکنان این شهر بندری به گویش لری جنوبی صحبت می‌کنند که تا حدودی از گفتار بوشهری تأثیر گرفته است. گناوه بین بندر بوشهر و بندر دیلم آرام گرفته و در طول تاریخ به نام‌های دیگری چون گنابا، گنفه، گنبه، جنابا و… مشهور بوده است.

راهنمای سفر به بندر گناوه

آب و هوا و بهترین زمان سفر به بندر گناوه

آب و هوای گرم جنوب، بندر گناوه را نیز پوشش داده است. بنابراین جای تعجب نیست اگر بگوییم که رطوبت هوای این شهر بندری ممکن است شما را هم کمی اذیت کند. این گرما در فصل تابستان بسیار بالاتر از سایر فصول است و به حدی گرم و مرطوب می‌شود که ممکن است لباس‌تان کاملاً خیس ‌شود. پس بدون نیاز به هر توضیحی مشخص است که فصول گرم سال برای آن دسته از کسانی که تحمل چنین هوایی را ندارند، اصلاً زمان خوبی برای سفر به گناوه نیست.

توصیه ما در این راهنمای سفر به بندر گناوه این است که از اواسط  آبان ماه تا اوسط فروردین برنامه سفر خود را به گناوه تنظیم کنید. هوای بندر در این ایام بسیار مطلوب و دلچسب می‌شود و طبیعت و دشت‌های اطراف آن هم پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند.

راه‌های دسترسی برای سفر به بندر گناوه

شما از طرق مختلفی می‌توانید به بندر توریستی گناوه برسید. فقط کافیست وقت، شرایط و مقدار بودجه‌ سفر خود را زیر ذره بین ببرید تا بتوانید بهترین راه ممکن را انتخاب کنید. در ادامه ما بهترین راه‌های دسترسی به بندر گناوه را در اختیار شما قرار می‌دهیم که شامل:

سفر با قطار به بندر گناوه

مهم نیست در کدام شهر ایران زندگی می‌کنید، این مهم است که برای رسیدن به بندر گناوه آن هم با قطار باید از تهران به سمت گناوه حرکت کنید. حال از آنجا که بندر گناوه خود از ایستگاه قطار مستقیم برخوردار نیست باید از تهران به سمت ماهشهر حرکت کنید و در این شهر از قطار پیاده شوید. ایستگاه قطار ماهشهر در حال حاضر نزدیک‌ترین ایستگاه به این بندر است و از آن بعد می‌توان بقیه راه را تا گناوه با تاکسی ادامه داد. این مسیر حول و حوش ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان می‌برد.

سفر به گناوه با قطار

سفر با هواپیما در راهنمای سفر به بندر گناوه

راهنمای سفر به بندر گناوه قصد دارد شما را از راه دیگری به این بندر برساند. از راه هوایی اما نه به صورت مستقیم بلکه به صورت غیر مستقیم از تهران به بوشهر که در حال حاضر نزدیک‌ترین فرودگاه به بندر گناوه است. از آخرین فعالیت فرودگاه بندر گناوه حدود ۵۰ سال می‌گذرد و سال‌هاست که مسافران به صورت غیر مستقیم خود را به این شهر می‌رسانند. از بوشهر تا این بندر کم‌تر از دو ساعت راه است.

مطالعه بیشتر:

راهنمای سفر به بندر گناوه

سفر به بندر گناوه با اتوبوس

از کلانشهرهای تهران، اصفهان و شیراز می‌توان با اتوبوس به صورت کاملاً مستقیم خود را به بندر گناوه رساند. از تهران تا این شهر چیزی حدود ۱۵ ساعت راه است که اگر با این مسیر طولانی مشکلی نداشته باشید گزینه خوب و سرراستی برای‌تان خواهد بود.

سفر با خودرو شخصی به بندر گناوه

سفر با خودروی شخصی همیشه محبوب‌ترین گزینه سفر بوده است زیرا می‌توان پیش از رسیدن به مقصد اصلی، به شهرهای دیگر هم سر زد و با جاذبه‌های دیدنی آنها آشنا شد. راهنمای سفر به بندر گناوه توصیه می‌کند که اگر اهل رانندگی در مسیرهای طولانی هستید، هرگز تجربه شیرین سفر به گناوه با ماشین شخصی را از دست ندهید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین هتل های سنتی ایران

سفر دریایی به بندر گناوه

یک راه دریایی امن و مناسب برای رسیدن به بندر گناوه وجود دارد. این مسیر از جزیره خارگ آغاز می‌شود و به صورت مستقیم به بندر گناوه ختم می‌شود. مسافران ابتدا سوار  کشتی مسافربری جزیره خارگ می‌شوند و سپس در مسیر دسترسی به گناوه حرکت می‌کنند. این کشتی ساعت ۱۱ صبح از جزیره به سمت بندر حرکت می‌کند.

سفر دریایی به بندر گناوه

راهنمای سفر به بندر گناوه با تور

یک راه بی‌دردسر و راحت برای رسیدن به بندر گناوه و لذت بردن از سفر خود، سفر با تور است. از این طریق تمام مسئولیت‌های سفر به نوعی از دوش شما برداشته می‌شود و تنها کاری که شما قرار است انجام دهید لذت بردن از مسیر و زیبایی‌های مقصد است. تورهای این شهر در کلانشهرهایی چون تهران، شیراز، اصفهان و مشهد هرساله برگزار می‌شوند و هزینه‌های آن بسته به مبدا، نوع وسیله حمل و نقل و امکانات تور برای شما متغییر است.

شکم‌گردی در بندر گناوه

بخش جالب و وسوسه کننده راهنمای سفر به بندر گناوه همین بخش غذا و شگم‌گردی است. شما در این سفر پرماجرا می‌توانید با مزه‌های جدید و متنوعی آشنا شوید زیرا؛ یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی در اینجا ساکن است و فرهنگ غذایی خاصی از نیاکانشان برای آنها به یادگار مانده است. پس بیایید چند غذای لذیذ این شهر را با هم مرور کنیم.

قیمه بوشهری

با توجه به اسم قیمه بوشهری می‌توان با اطمینان گفت که این نوعی خورشت است. اما آن طور که پیداست این نوع قیمه با قیمه‌های معمولی که تابحال خورده‌ایم فرق دارد. گوشت در قیمه معمولی تکه تکه می‌شود اما در قیمه بوشهری بعد از پخت کامل، توسط گوشت کوب به شدت له می‌شود به حدی حالت کش سانی پیدا می‌کند. این کار تأثیر بسزایی روی مزه خورشت می‌گذارد و مزه‌ای فوق‌العاده به خورشت می‌دهد.

میگو پلو

اگر گذرتان به بندر گناوه افتاد، حتماً میگو پلوی آن را امتحان کنید. میگو پلو از محبوبیت خاصی برخوردار است و راز خوشمزه بودن آن در دستور پخت قدیمی و سنتی آن نهفته است. البته پخت این غذا در برخی نقاط کشور نیز مرسوم است اما نسخه میگو پلوی گناوه با سایر نسخه‌ها فرق دارد. این غذا طبعی تند دارد و تمبر هندی چاشنی بی‌نظیر آن است.

میگو پلو

یتیمک

راهنمای سفر به بندر گناوه توصیه می‌کند، در این سفر غذایی به نام یتیمک را نیز امتحان کنید. این غذا با ترکیباتی چون لوبیا چشم بلبلی، بادمجان، فلفل، پیاز و البته تمرهندی درست می‌شود و مزه خاص آن نه تنها مردم بومی بلکه گردشگران را به ولع می‌اندازد.

دوقوس ماهی عجیب اما لذیذ

دوقوس ماهی غذای لذیذ دیگری است که در استان بوشهر، بندر گناوه و اکثر شهرهای جنوبی کشور طبخ می‌شود. این غذای محبوب با ماهی حلوای سفید آن هم از نوع مرغوب درست می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

بازارهای گناوه

بی‌شک بعد از شکم‌گردی موضوع خرید داغ‌ترین بخش سفر به بندر گناوه است. در این بندر بازارهای متعددی وجود دارد که همه روزه مملوء از مشتری هستند. اصلاً اکثر مسافران تنها به قصد خرید به اینجا می‌آیند چون تمام لوازم ضروری منزل را می‌توان به راحتی از بازارهای این شهر بندری تهیه کنند. جالب اینجاست که بیشتر اجناس و کالاهای اینجا از برندهای خارجی هستند و ارزان‌تر از هرجایی به فروش می‌رسند. چند بازار گناوه به شرح زیر است:

مطالب مرتبط:

لیست مراکز خرید بندر گناوه

بازار اصلی بندر گناوه

به توصیه راهنمای سفر به بندر گناوه اول به بازار اصلی این بندر سر بزنید که مهم‌ترین و پرجنب و جوش‌ترین بازار آن است. تنوع اجناس و کالاها در مغازهای این بازار بسیار بالاست و در کنار مغازه‌ها، دست فروشان بی‌شماری هم مشغول فروش اجناس خود هستند.

بازار بندر دیلم

بازار بندر دیلم حدود ۶۸ کیلومتر از مرکز شهر گناوه فاصله دارد و هر نوع وسیله و کالایی که فکرش را بکنید در مغازه‌ها و غرفه‌های آن پیدا می‌شود. کالاهایی از کشور چین، سنگاپور و همینطور کشورهای عربی مثل امارات و کویت که با قیمت‌های مطلوبی هم عرضه می‌شوند.

بازار بندر دیلم

جاذبه‌های گردشگری بندر گناوه

شاید بندر گناوه به دلیل داشتن بازارهای پرجنب و جوش مورد توجه اکثر مسافران قرار داشته باشد اما نمی‌توان منکر بحث داغ جاذبه‌های آن نیز شد. جاهای دیدنی زیادی در داخل و اطراف این بندر وجود دارد که امروز با راهنمای سفر به بندر گناوه آنها را خواهید شناخت.

مروارید خلیج فارس

یکی از نکات مثبت و قابل در مورد توجه شهر بندری گناوه این است که در ساحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته است و از منظره آبی بیکران و نیلگون این دریا برخوردار است. سواحل اینجا از زیباترین سواحل کشور هستند و می‌توانند دلیل بسیار خوبی برای سفر شما به این شهر باشند.

بندر ریگ در بندر گناوه

بندر ریگ یکی از مناطق ساحلی خلیج فارس است. این بندر کوچک و آرام در ۱۵۵ کیلومتری بوشهر و ۱۷ کیلومتری بندر گناوه قرار دارد. بازار و فروش اجناس خارجی با قیمت مناسب، انگیزه بسیاری از مردم را برای سفر به این نقطه از کشور در فصول مختلف به ویژه در فصل زمستان و بهار فراهم کرده است.

این بندر توریستی فاصله کمی با بندر گناوه دارد و احداث جاده‌ای ساحلی بین این دو شهر هر دو را به هم نزدیک‌تر کرده است. قدمت بندر ریگ به دوره قاجاریه و صفویه بازمی‌گردد. «سیستم کاشت انگور» در روستای کوهک یکی از بهترین جاذبه‌های این بندر است و قدمت آن به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش بازمی‌گردد.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

جزیره میرمهنا در بندر گناوه

راهنمای سفر به بندر گناوه توصیه می‌کند از جزیره شگفت انگیز میرمهنا نیز دیدن کنید. این جزیره یکی از جزایر غیرمسکونی در خلیج فارس است که در جنوب بندر ریگ واقع شده است. انگور و انجیر این میرمهنا از دیرباز معروف بوده است و در آن یک درخت کنار بزرگ و گنبدی به نام قدمگاه وجود دارد که گمان می‌رود امام علی مدت‌ها پیش از این جزیره عبور کرده است. این جزیره به نام یکی از راهزنان محلی به نام میرمهنا که به کریم خان زند و هلندی‌ها حمله کرد، نامگذاری شد.

میرمهنا در زمان کریم خان زند به دنیا آمد و پدرش میرناصر ریگی در آخرین سال‌های حکومت نادرشاه حاکم بندر ریگ بود. در دهه‌های بعد مردم بوشهر درختی به یاد او کاشتند و آن را درخت  را کُنار مهنا نامیدند. اعتقاد بر این بود که این درخت قدرت معجزه آسایی دارد و می‌تواند بیماران را شفا دهد و مشکلات مردم را حل کند.

پارک ساحلی

تالاب حله در بندر گناوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی و معروف بندر گناوه تالاب حله است. این تالاب در منطقه‌ای به همین نام و در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور قرار گرفته است. تالاب حله یکی از باارزش‌ترین گنجینه‌های منطقه است زیرا پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش متنوعی را در خود جای داده است. به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تالاب حله در بندر گناوه می‌توان به تنوع پوشش گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد. تالاب با گیاهان آبزی فراوان، مرتع مهمی برای آبزیان و پرندگان است.

برج خان بندر گناوه

راهنمای سفر به بندر گناوه بازدید از برج خان در بندر ریگ را به شما توصیه می‌کند. بنای برج خان متعلق به خانعلی‌خان حیات داوودی است که قدمت آن به ۲۳۰ سال پیش می‌رسد. معماری منحصر به فرد این برج از سبک بیت میلانی الهام گرفته شده است. ساختمان از دو بخش تشکیل شده است؛ داخلی و خارجی. اتاق‌ها دور تا دور حوض وسط حیاط هستند.

سبک ساختمان برج خان را می‌توانید در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ساختمان‌های قدیمی شهر پیدا کنید. هنگام گشت و گذار در ساختمان دو طبقه، از بالکن‌ها عبور کنید و از طبقه دوم برج خان، منظره چشم نوازی از شهر را ببینید. در سقف چوبی برج خان از نوعی چوب که از هند و مومباسا آورده شده استفاده شده. علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده در بالا، می‌توانید جاذبه های دیگری مانند هلال‌های رنگی، تزئینات گچ بری داخلی، چوب لباسی‌ها و تزئینات چوبی دم شکل را نیز مشاهده کنید.

برج خان بندر گناوه

امامزاده سلیمان بن علی بندر گناوه

امام زاده سلیمان بن علی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی بندر گنواه است و در شمال این بندر، ابتدای جاده دیلم به گناوه واقع شده است. راهنمای سفر به بندر گناوه از شما می‌خواهد این جاذبه را به راحتی از دست ندهید زیرا بسیار بنای مهم و ارزشمندی است. این بنای تاریخی یک عمارت مستطیل شکل با گنبد آبی تیره در بالای آن است. اتاق بزرگی به شکل شبستان در یک طرف گنبد قرار دارد. همچنین در صحن راه پله‌ای وجود دارد که به گنبد می‌رسد. قدمت بنا به دوره صفویه می‌رسد و از عناصر مختلف معماری که ممکن است در معماری ناهمگون باشند، به نحو مطلوبی استفاده شده است.

ساحل شنی

ساحلی بودن شهر گناوه یکی بهترین جذابیت‌های آن محسوب می‌شود. سفر به شهری ساحلی چون گناوه واقعاً بی‌نظیر است و قدم زدن در ساحل بهترین تفریح آن محسوب می‌شود. اگر با این نظر موافق هستید در سفرتان به گناوه سری به ساحل شنی آن بزنید و حسابی روی شن‌های نرم آن قدم بزنید.

اقامت در بندر گناوه

بندر گناوه هم مانند سایر شهرهای توریستی کشور، گزینه‌های اقامتی مختلفی ارائه می‌دهد. در اینجا به راحتی می‎توان در سوئیت و هتل ‌اقامت کرد که انتخاب نوع اقامت به طور کامل به میزان بودجه‌ای که در اختیارتان دارید بستگی دارد. ناگفته نماند برخی از مسافران بندر گناوه که تنها با هدف خرید سفر کرده‌اند و قصد ندارند بیشتر از یکی دو روز در بندر بمانند، در سواحل این بندر چادر می‌زنند. در هر صورت ما برخی از بهترین هتل‌های این منطقه را در راهنمای سفر به بندر گناوه خود آورده‌ایم که شامل:

هتل های گناوه

  • هتل ستاره خلیج فارس گناوه

مسیر دسترسی: خیابان ساحلی، بلوار خلیج فارس

  • هتل خور گناوه

مسیر دسترسی: بلوار بسیج غربی

  • هتل دو ستاره خور

مسیر دسترسی: خیابان معلم، پشت مسجد حر خسروی

سخن آخر…

راهنمای سفر به گناوه ما به اتمام رسید اما روزانه عده زیادی سفر خود به این بندر را آغاز می‌کنند. سفری که پراز ماجراجویی و تنوع است. در این راهنما سعی کردیم هرآنچه که نیاز است در مورد این مقصد بدانید را به قلم بیاوریم تا سفری متفاوت‌تر از هر زمان آغاز کنید.  راهنمای ما شامل راه‌های دسترسی به گناوه، غذاهای محلی گناوه، جاذبه‌های گردشگری گناوه و البته اقامت در گناوه بود. هرچه از از زیبایی‌های این بندر بگوییم مطمئن هستیم که باز هم کم گفته‌ایم. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر تاکنون به اینجا سفر نکرده‌اید، حتماً اقدام تا ویژگی‌هایی فراتر از این موارد را پیدا کنید. از تک تک شما ممنونیم که ما را در این سفر مجازی از سپنجا همراهی کردید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 2.7]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا