جاهای دیدنی ایران

فاصله شیراز تا بندر گناوه چقدر است؟

بندر گناوه یک شهر مرزی و توریستی در بخش جنوبی کشور ایران است که امروزه یکی از بنادر مهم در جنوب ایران به شمار می‌رود. با توجه به ارزان بودن اجناس در این شهر، فاصله شیراز تا بندر گناوه هر چقدر هم که باشد باز هم خیلی از افراد به‌خصوص جنوبی‌ها، به این بندر سفر می‌کنند. بیشتر مردم ایران تعطیلات خود را به سمت سواحل شمالی می‌روند، اما این دلیل نمی‌شود که سواحل جنوبی ایران از جمله بنادر و جزایر ارزش دیدن و سفر کردن نداشته باشند.

با ما تا انتهای این مقاله از سپنجا همراه باشید تا سفر به بندر گناوه و فاصله شهرهای مختلف مخصوصا شهر شیراز تا این بندر را بررسی کنیم.

بندر گناوه

بندر گناوه جزء یکی از شهرهای بوشهر است که در شهرستان گناوه و در نزدیکی بندر دیلم واقع شده و در اطراف این بندر زیبای ایران، استان فارس، شهرستان دیلم، شهرستان دشتستان، شهر بوشهر و خلیج فارس قرار گرفته است. فعالیت‌های بندر گناوه در زمینه انتقال نفت به مسجد سلیمان، باعث رونق گرفتن و پر رنگ‌تر شدن این بندر در صادرات نفت شد.

اولین قراردادی که با کشف چاه‌های نفت در سال ۱۳۰۰ شمسی امضاء شد بین حیدرخان حیات داودی و آرنولد ویلسون بود.

اگر می‌خواهید بدانید بندر گناوه کجا است مقاله “بندر گناوه کجاست؟” را بخوانید.

مکان‌های دیدنی بندر گناوه

بندر گناوه مراکز خرید زیبا، بسیار پر هیاهو و پر جنب و جوش دارد. در بازار اصلی خود گناوه هر چیزی را اراده کنید موجود است. بازار بندر دیلم، بازار بندر ریگ، بازار سیف، بازار ماهی فروشان، پاساژ دنا، پاساژ کوروش، پاساژ طالقانی، ارغوان، بهروزی، مجتمع آفتاب و… از دیگر بازارهای این منطقه است.

اکثر مسافران، برای خرید به بندر گناوه سفر می‌کنند و می‌گویند که اجناس این منطقه نسبت به سایر مناطق ارزان‌تر است شاید علت آن هم مرزی بودن این بندر و وجود کالاهای خارجی است.

این بندر قدمتی ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. در گذشته نام‌های متفاوتی مثل جنابه، گنابا یا گنفه و… داشته است. نامداران ایران مثل جلال آل احمد، ناصر خسرو مستوفی و قبادیانی از بندر گناوه در نوشته‌های خود تعاریف زیادی کرده‌اند.

امروزه از گناوه آثار دیدنی مانند تل گنبد، تل مناره، تیرسول، تل گوری، غار تودیو، منطقه مهرمهنا و تل امامزاده به جای مانده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بندر گناوه، مقاله “راهنمای سفر به بندر گناوه” را بخوانید.

بندر گناوه

زمان‌ مناسب برای سفر به بندر گناوه

زمان‌ مناسب برای سفر به بندر گناوه فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است در فصل تابستان این منطقه گرم و شرجی است و به همین دلیل سفر در این زمان توصیه نمی‌شود. البته باید گفت که در فصل تابستان همه چیز به شدت ارزان‌تر از ماه‌های دیگر سال است و همین امر باعث شده برخی از افرادی که سفر ارزان را ترجیح می‌دهند در این زمان به بندر گناوه سفر کنند.

به دلیل گرم و شرجی بودن آب و هوا در بندر گناوه، خرما و بافت‌های حصیری سوغات اصلی این بندر است. به دلیل نزدیکی به دریا، ماهی و میگوی فراوانی در این بندر وجود دارد به همین دلیل، مسافران ماهی خشک و ماهی شور دریای خلیج فارس را نیز به عنوان سوغاتی به شهر خود می‌برند. صنایع دستی مردم بندر گناوه بیشتر قالیبافی، زنبیل، سبد، گیوه، سفال و تور ماهی‌گیری است.

برای اجاره سوئیت در بندر گناوه روی لینک کلیک کنید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های ماهیگیری ایران

شهر شیراز

شهر زیبای شیراز در استان فارس و یک منطقه کوهستانی با آب و هوایی معتدل قرار دارد. شهر شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می‌شود. این شهر دارای مراکز خرید بزرگ و هتل‌های مجلل است. مردم خونگرم و مهربان این شهر به لهجه شیرازی حرف می‌زنند و انواع غذاهای محلی و رستوران‌های فراوانی در سطح شهر وجود دارد. صنایع دستی مردم هنرمند شیراز بیشتر گلیم، گیوه، خاتم کاری و منبت کاری است.

اگر می‌خواهید درباره شیراز بیشتر بدانید حتما مقاله “راهنمای جامع سفر به شیراز | دانستنی‌هایی که باید قبل از سفر بدانید!” را بخوانید.

جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز

جاذبه‌های گردشگری این شهر توریستی عبارت‌اند از: آرامگاه سعدی، حافظیه، باغ ملی، ارگ کریم خان زند، شاهچراغ، مسجد وکیل، آرامگاه باباکوهی، دروازه قرآن و قلعه کریمخانی و… که گردشگران از اقصی نقاط جهان برای دیدن این شگفتی‌های زیبا به این شهر سفر می‌کنند.

اما موضوع اصلی اینجاست که مردم شیراز یا افرادی که به شیراز سفر کرده‌اند شاید بخواهند از بندر گناوه هم دیدن کنند و یا این شهر را برای خرید در نظر بگیرند.

احتمال دارد با خود فکر کنید که فاصله شیراز تا بندر گناوه یک ساعت یا دوساعت است. باید بدانید که اینگونه نبوده و شما باید نصف روز را به مسیر از شیراز تا بندر گناوه اختصاص دهید که این زمان تقریبا به ۵ ساعت یا حتی بیشتر هم می‌رسد.

شهر شیراز

تا بندر گناوه چه مسیرهایی را باید طی کرد؟

مسیرهای زیادی برای رفتن به بندر گناوه موجود است. در هر جای ایران که باشید از برخی شهرها و مسیرها عبور خواهید کرد تا به بندر گناوه برسید. البته باید بدانید که فاصله هر مکان تا این بندر کاملا متفاوت است.

در ادامه مسیرهای ارتباطی شهرهای مختلف ایران به بندر گناوه را بررسی می‌کنیم:

مسیر تهران تا بندر گناوه

برای شروع سفر از تهران دو راه پیش روی شما قرار می‌گیرد. یکی از راه‌ها اینگونه است که ابتدا از تهران به قم و سپس به اراک می‌روید. اراک را که رد کنید به بروجرد خواهید رسید و پس از خرم آباد و دزفول به ماهشهر می‌رسید. از ماهشهر تا بندر گناوه حدود ۲۰۰ کیلومتر باید طی کنید. این مسیر به طور کلی ۱۱۳۵ کیلومتر معادل ۱۳ ساعت ربع خواهد بود.

اما در مسیر دیگر می‌توانید از تهران به سمت اصفهان حرکت کنید و پس از شهرضا، شهر سمیرم را رد کرده و به گچساران می‌رسید. از گچساران تا بندر گناوه حول و حوش ۱۳۶ کیلومتر است یعنی از لحاظ زمانی دو ساعت فاصله است. سفر از تهران تا بندر گناوه از این مسیر ۱۰۴۰ کیلومتر معادل ۱۲ ساعت و نیم خواهد بود.

اینکه از کدام مسیر بخواهید عبور کنید به خودتان بستگی دارد شاید بخواهید از سمت اصفهان بروید و از این شهر تاریخی نیز دیدن کنید.

مسیر تهران تا بندر گناوه

مسیر اهواز تا بندر گناوه

از اهواز تا بندر گناوه مسیرهای متفاوتی وجود دارد. بهترین و نزدیکترین راه این است که از اهواز به سمت ماهشهر حرکت کرده و از هندیجان و شاه عبدالله عبور می‌کنید تا به بندر دیلم برسید. از بندر دیلم تا بندر گناوه ۷۰ کیلومتر راه است. فاصله این مسیر از اهواز تا گناوه ۳۲۲ کیلومتر معادل ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه خواهد بود.

فاصله شیراز تا بندر گناوه

فاصله شیراز تا بندر گناوه را نه می‌توان گفت کم است نه زیاد؛ اما راه‌هایی وجود دارد که بتوان این مسیر و فاصله را بیشتر یا کمتر کرد. برای اینکه از شیراز به بندر گناوه سفر کنید مسیرهای متفاوتی در پیش روی شما هستند.

یکی از مسیرها تقریبا مستقیم است و فاصله ۳۱۷ کیلومتری دارد که از طریق آن چهار ساعت و نیم به گناوه می‌رسید. با پیمودن مسیرهای دیگر ۵ یا ۶ ساعته به بندر خواهید رسید. یکی از مسیرها این است که از شیراز به سمت قائمیه حرکت کرده و از آنجا با عبور از شبانکاره به بندر گناوه برسید.

مسیر بوشهر تا بندر گناوه

از بوشهر تا بندر گناوه فقط یک مسیر وجود دارد که آن هم ۱۱۴ کیلومتر راه یعنی یک ساعت و نیم است. در این مسیر شما می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری بین این دو شهر مثل رودخانه آب پخش، پارک جنگلی شاه کوشا، پارک شبانکار و سد دلواری دیدن کنید.

مسیر بندرعباس تا بندر گناوه

سه مسیر برای سفر از بندر عباس تا بندر گناوه وجود دارد که با هر سه مسیر حول و حوش ۸۰۰ کیلومتر راه است که از لحاظ زمانی هم به ۱۰ ساعت و خرده‌ای می‌رسد. برای چنین سفری باید تقریبا یک روز در راه باشید تا به مقصد برسید.

طریقه سفر به بندر گناوه

سفر به بندر گناوه با هواپیما امکان پذیر نیست؛ زیرا چند سالی می‌شود که فرودگاه این بندر فعالیتی ندارد. بنابراین اگر بخواهید با هواپیما به بندر گناوه سفر کنید ابتدا باید به فرودگاه بوشهر که به بندر گناوه نزدیک است بروید و از آنجا خود را با ماشین یا اتوبوس به بندر برسانید. باید در نظر داشته باشید که از بوشهر تا گناوه یک ساعت و نیم راه خواهد بود.

حتی اگر با قطار هم به این بندر سفر کنید، باید بدانید که هیچگونه ایستگاه قطاری در بندر گناوه وجود ندارد و باید در ایستگاه قطار ماهشهر پیاده شده و بقیه راه را با تاکسی، ماشین یا اتوبوس طی کنید که تقریبا ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه از ماهشهر تا خود بندر گناوه است.

سفر با اتوبوس نسبت به قطار و هواپیما بسیار طولانی‌تر می‌شود؛ مثلا سفر با اتوبوس از سمت تهران تا بندر گناوه حدود ۱۵ ساعت است. اگر با ماشین شخصی عازم سفر شدید در مسیر با دیدن مناظر باشکوه خیلی راحت و با اختیار خود توقف کرده و آنجا برای مدتی می‌مانید و دوباره به راه ادامه می‌دهید. اگر با تور گردشگری بخواهید به بندر گناوه بروید باید شرایط خود را با همسفران هماهنگ کنید.

شناسایی فاصله شیراز تا بندر گناوه با مسیریاب آنلاین

اگر اولین بار است از مسیرهای ناشناخته عبور می‌کنید بهتر است برای گم نکردن مسیر تا بندر از نقشه مسیریابی راه استفاده کنید. با نصب برنامه‌های راهیابی، قابلیت تشخیص فاصله شهرها، وضعیت آب و هوایی منطقه، جهت قبله، اطلاع دوربین‌های نظارت کننده و جایگاه‌های CNG و بنزین بین راه را برای شما میسر می‌شود. با این کار به راحتی می‌توانید فاصله شیراز تا بندر گناوه را بدست آوردید و مسیر باقی مانده را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

فاصله شیراز تا بندر گناوه

در آخر

بندر گناوه که به آن معدن مروارید یا دبی ایران نیز می‌گویند، یکی از منحصر به فردترین و قدیمی‌ترین بنادر جنوب ایران است. هر ساله گردشگران در هر جای دنیا برای دیدن جاذبه‌های پر زرق و برق، خرید از بازارهای شلوغ و همچنین قدم زدن در سواحل بکر آن راهی این سفر می‌شوند. در این مقاله فاصله شیراز تا بندر گناوه را بررسی کردیم. همچنین فاصله و مسیر شهرهای دیگر ایران تا بندر گناوه را نیز بررسی کردیم. از اینکه تا پایان مطلب با ما در سپنجا همراه بودید ممنونیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا