دیدنی های شیراز

باغ ارم شیراز، باغ بهار نارنج‌ها

هر آنچه باید درباره باغ ارم شیراز بدانید!

امروز در سپنجا می‌خواهیم سفری به شهر بهارنارنج‌ها داشته باشیم و از باغ ارم شیراز دیدن کنیم. بدون شک سفر به شیراز و و بازدید از این باغ برای شما بهترین خاطره‌ها را به همراه خواهد داشت. در ادامه این مقاله به تاریخچه  باغ ارم شیراز و جاهای دیدنی آن می‌پردازیم و ۱۲ نکته مهم درباره این مکان زیبا را برای شما بیان خواهیم کرد.

همراه با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا باشید تا بدون هیچ گونه دغدغه ای به شیراز و این جاذبه گردشگری سفر کنیم.

۱- چرا باغ ارم شیراز را برای بازدید انتخاب می‌کنیم؟

  1. باغ ارم شیراز یکی ز ۹ باغ ایرانی است که نام آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد. به واسطه حال و هوای زیبا و فضای دلنوازی که این باغ دارد، گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.
  2. در این باغ می‌توانید لباس‌های سنتی بپوشید و عکس‌های یادگاری جذابی بگیرید.
  3. در بین پوشش‌های گیاهی متنوع این باغ، بلندترین سرو شیراز را می‌بینید که نشان از قدمت این مکان تاریخی دارد.
  4. معماری باغ ارم شیراز به قدری زیبا و حیرت‌انگیز است که برای گردشگران یکی از بهترین چشم‌اندازهای شهر شیراز محسوب می‌شود.

در ادامه قصد داریم تا این جاذبه گردشگری را بهتر بشناسیم.

۲- باغ ارم شیراز را بهتر بشناسیم

شهر شیراز جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد که هر کدام از نظر زیبایی و جذابیت خاص و منحصر به فرد هستند.  باغ ارم شیراز هم یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که در شمال غرب این شهر قرار دارد.

کوه‌های قسمت شمالی شیراز یعنی کوه‌های باباکوهی در نزدیکی باغ و در قسمت جنوبی باغ رودخانه خشک شیراز قرار گرفته‌است.

جاذبه گردشگری باغ ارم در شیراز میان گردشگران داخلی و خارجی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. هر ساله مورد استقبال جمعیت زیادی از توریست‌های اروپایی قرار می‌گیرد. همه اجزای این باغ، گردشگران را سمت خود می‌کشاند.

در بخش بعدی تاریخچه باغ ارم شیراز را بررسی می‌کنیم.

باغ ارم از بهترین جاهای دیدنی شیراز

۳- تاریخچه باغ ارم شیراز، سفر در زمان

مورخان و پژوهشگران اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه  باغ ارم شیراز ندارند. اطلاعات زیادی درباره تاریخ دقیق احداث این باغ وجود ندارد. البته نام این باغ در کتاب‌های سفرنامه ای قرن‌های دهم و یازدهم هجری آمده‌است.

با وجود دوره‌های مختلف تاریخی و حکومت‌های سلجوقیان، آل اینجو، آل مظفر و گورکانیان، احتمال می‌دهند که این باغ تحت نظارت حاکمان این دوره‌ها بوده‌ است.

بر اساس برخی از اسناد، گفته می‌شود سنجر سلجوقی دستور ساخت این باغ را به اتابک قراچه داده‌است.

مالکیت  باغ ارم شیراز بعد از سلجوقیان، به آل اینجو در سال ۷۲۰ و آل مظفر رسید. این باغ در زمان گورکانیان در اوج زیبایی و شکوه خود بوده‌است.

۴- تغییر مالکیت باغ ارم شیراز

برخی از ساخت و سازها در دوره‌های صفویه و زندیه صورت گرفته‌است. بر اساس شواهد تاریخی، در طول مدت ۷۵ سال و در اواخر حکومت زندیه، ایل قشقایی از این باغ استفاده می‌کردند.

مسولیت اداره این باغ بر عهده جانی خان قشقایی از دوران فتحعلی شاه قاجار بود. عمارت این باغ توسط اولین ایلخان حکومت ایلخانیان و فرزندش محمد قلی خان ساخته شد.

این باغ که در دوره ناصرالدین شاه هم در اوج زیبا و شکوه خود بود، توسط حاج نصیرالملک شیراز خریداری و مالکیت آن از خاندان ایلخانی گرفته شد.

حاج نصیر الملک شیراز بعد از خریداری باغ، بخش‌هایی را که نیاز به تعمیرات داشت را به‌طور کامل مرمت کرد.

از سال ۱۲۷۲ و درگذشت حاج نصیرالملک شیراز، مسئولیت ساخت و ساز قسمت‌های نیمه کاره باغ را داماد و خواهرزاده اش بر عهده می‌گیرند.

نمایی از تاریخچه باغ ارم شیراز

۵- معماری باغ ارم شیراز | شاهکار هنر معماران فارسی

درهای ورودی باغ ارم در قسمت شمالی باغ قرار دارند. دو ضلع کوچک باغ در سال‌های دور دیوار گلی و پیچ امین الدوله نام دارند که به اطراف باغ زیبایی خاصی داده‌اند.

تعداد زیادی گذرگاه در این باغ وجود دارد. گذرگاه اصلی در قسمت‌های غرب به شرق و درست رو به روی عمارت و استخر واقع شده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
نارنجستان قوام، شاهکار معماری در قلب شیراز

قنات نهر اعظم نقش مهمی در تامین آب باغ ارم شیراز دارد. با ورود آب به حوضخانه و جاری شدن در جوی‌های اطراف باغ، تمامی گیاهان و درختان سیراب می‌شوند.

غیر از این قنات، دو چاه عمیق در باغ مختص آبیاری گیاهان ایجاد شده‌است. استخر باغ با مساحت ۳۳۵ متر مربع، در زمان جانی خان ایلخانی ساخته شد.

۶- نمای عمارت اصلی باغ ارم شیراز

با نگاه کردن به عمارت اصلی باغ ارم، شاید تصور کنید، این عمارت از نظر معماری و هنر ایرانی بهترین ساختمان سنتی در ایران است. معماری عمارت اصلی  باغ ارم شیراز نمونه کامل بنای‌های قاجاری، زندیه و صفویه می‌باشد.

طراحی کاشی کاری‌های عمارت برگرفته از تزئینات معماری دوره صفویه است. حاج محمد حسن معمار عمارت اصلی باغ می‌باشد. این ساختمان سه طبقه تزئینات خاص و منحصر به فردی دارد.

باغ ارم از بهترین جاهای دیدنی شیراز

ویژگی‌های معماری باغ ارم شیراز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری  باغ ارم شیراز، استفاده از چوب ساج برای ساختن درهای باغ است، که با گذشت سال‌های زیادی هنوز هیچ گونه آسیبی ندیده‌اند و شکل اصلی خود را دارند.

دیگر ویژگی‌های معماری و تزئینات باغ ارم عبارتند از:

  • نقش و نگارهایی از جنس رنگ و روغن
  • حجاری‌های نقوش ازاره سنگی
  • ظرافت در کاشی کاری‌ها و زیبایی گچ بری‌ها
  • پنجره‌های مشبک آهنی
  • سردر زیبای عمارت
  • ستون‌های سنگی شبیه به تخت جمشید
  • درهای چوبی که با هنر منبت کاری

در ادامه مقاله به زیبایی‌های نمای عمارت و بخش‌های مختلف باغ اشاره می‌کنیم.

۷- تزئینات نمای عمارت اصلی باغ ارم شیراز

وجود کاشی کاری‌های هفت رنگ با جلوه خاص خود، باعث می‌شود از حضور در این فضای سنتی نهایت لذت را ببرید. اگر از بنای نارنجستان قوام در شیراز بازدید کرده باشید، می‌بینید که این نارنجستان با باغ ارم ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. این ویژگی‌ها را می‌توان در تزئینات باغ مانند گچبری‌ها و نقاشی‌های هنرمندانه دیوارها و عمارت مشاهده کرد.

در قسمت غربی نما، کاشی کاری‌های هفت رنگ در حاشیه پنجره‌ها با نمادهای دوران هخامنشی، قاب زیبایی از تاریخ را به نمایش می‌گذارد.

ستون‌های سنگی در طبقات بالای عمارت ساخته شده‌اند، که شباهت‌هایی با بنای تخت جمشید دارند. به طوری که با دیدن آن می‌توانید، تصویری از تخت جمشید را به‌طور کامل تصور کنید.

تابلوی سنتوری در باغ ارم

روی سردر عمارت دو دایره و تابلوی باشکوهی ساخته شده‌است، که به آن‌ها سنتوری می‌گویند. این دایره و تابلوها به شکل ۳ هلال روی هم قرار گرفته‌اند.

در تابلوهای روی هلال‌ها، تصاویری از ناصرالدین شاه، بخش‌هایی از داستان‌های شاهنامه، نظامی، ادبیات و بخشی از داستان‌های مذهبی با ظرافت و هنرمندی خاصی، روی کاشی‌های لعاب دار کشیده شده‌اند.

در ادامه به بررسی تالار حوضخانه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های عمارت باغ می‌پردازیم.

نمایی از معماری باغ ارم شیراز

۸- تالار حوضخانه | جلوه درخشانی از معماری باغ ارم شیراز

عمارت باغ ارم، بخش مهمی به نام تالار حوضخانه دارد. این تالار دقیقاً در طبقه پایینی بنا قرار گرفته‌است. در دوره‌های مختلف تاریخ ساکنین این باغ و عمارت، در روزهای گرم سال برای استراحت به سردابه و تالار حوضخانه می‌رفتند.

در تالار حوضخانه آب‌نمای زیبایی خواهید دید که نهری از آن جریان دارد و آب آن وارد استخر می‌شود.

نگاه کردن به دیوارها و سقف تالار لذتی تمام نشدنی است.

جلوه‌های زیبای تالار حوضخانه

سقف و دیوارهای تالار با کاشی‌های معرق کاری شده هفت رنگ، تزیین شده‌اند. می‌توان گفت بهترین آثار کاشی کاری در دوره قاجار در همین مکان وجود دارد. ظرافتی که در کاشی کاری‌های این بنا استفاده شده واقعاً مثال زدنی است.

روی این کاشی‌ها تصاویر زیبایی از شکارگاه‌های ایران، منظره‌های طبیعی و بخش‌هایی از داستان خسرو و شیرین نقش بسته‌است.

بعد از بازدید از قسمت‌های مختلف  باغ ارم شیراز، حتماً به موزه سنگ و گوهر دریای نور هم سری بزنید.

در این موزه آثار بسیار ارزشمندی از دوران مختلف تاریخ موجود است. وجود ۱۴۰ نوع سنگ قیمتی و گوهر زیبایی نایاب ارزش خاصی به این موزه داده‌ است.

نمایی از عمارت اصلی باغ ارم شیراز

۹- گیاه‌شناسی در باغ ارم شیراز

پوشش‌های گیاهی بسیار متنوعی در این باغ وجود دارد. از ویژگی‌های مهم این باغ می‌توان به گیاهان خارجی از نقاط مختلف جهان اشاره کرد. وجود انواع و اقسام گیاهان و درختان در محوطه باغ، فرصت بسیار خوبی را برای بازدید کنندگان علاقه‌مند به گل و گیاه فراهم کرده‌ است.

در حال حاضر این باغ به عنوان نمایشگاه گل و گیاه در دانشگاه شیراز، برای توسعه و پژوهش گیاهی استفاده می‌شود.

گیاهان تزئینی چشم‌انداز بسیار زیبایی را به این باغ بخشیده‌اند. انواع گل‌های رز با تنوعی بیشتر از ۲۰۰ گونه، در قسمت‌های مختلف باغ وجود دارند. همان‌طور که می‌دانید، ایران از نظر پرورش و صادرات گل رز به سایر کشورها عملکرد بی نظیری داشته‌است.

سروناز در باغ ارم

باغ ارم دارای بلندترین و قدیمی‌ترین سرو ایران است. دو درخت سرو در یکی از گذرگاه‌های قسمت شرق به غرب باغ وجود دارد، که ارتفاع یکی از آن‌ها ۳۵ متر است. شاید با ورود محوطه باغ، اولین جاذبه ای نظر شما را جلب کند، همین درخت مرتفع است. به خاطر حالت موزونی که این درخت سرو دارد، به آن سروناز می‌گویند.

این مطلب را هم بخوانید
ارگ کریمخان شیراز، یادگار دوره زندیه

در ادامه می‌خواهیم بدانیم چرا این باغ را ارم می‌نامند.

۱۰- چرا این باغ ارم نام گذاری شد؟

نام این باغ، برگرفته از باغ و عمارت بزرگی به نام آرم در منطقه جنوب عربستان است. دستور ساخت این عمارت را شداد پسر عماد داده بود. این فرمانروا وقتی توصیفاتی  ازبهشت شنید، دستور داد باغ و کاخ‌هایی در شهرهای دمشق، اسکندریه و صنعا بنا کنند.

او دستور داد تا برای ساخت این باغ‌ها وعمارت‌ها تا جای ممکن از طلا، زبرجد و یاقوت و سایر سنگ‌های قیمتی استفاده کنند.

زمانی که عماد تصمیم گرفت به همراه لشکریانش به باغ بهشت گونه ی خود عزیمت کند، به هلاکت رسید. باغ و بستان بهشتی‌اش در زمین فرو رفت و ناپدید شد. نام باغ ارم برگرفته از این داستان تاریخی است.

در ادامه می‌خواهیم بگوییم که چه زمانی بهتر است از باغ ارم شیراز دیدن کنید.

۱۱- بهترین زمان بازدید از باغ ارم شیراز

ساعات بازدید  باغ ارم شیراز، از ۸ صبح تا ۲۱ شب می‌باشد و به غیر از تعطیلات رسمی، در سایر روزهای سال می‌توانید از این جاذبه تاریخی بازدید کنید.

این باغ در اطراف مجموعه بزرگ دانشگاه شیراز قرار دارد، که برای رفتن به آنجا باید وارد بلوار ارم شوید. جذابیت‌های این عمارت در سطح شهر خود نمایی می‌کند.

آیا می‌دانید در اطراف  باغ ارم شیراز جاذبه‌های تاریخی و تماشایی متنوعی وجود دارد؟ بازار وکیل، باغ جهان‌نما، مسجد نصیرالملک و آرامگاه حافظ از جاذبه‌های گردشگری هستند، که در اطراف باغ ارم قرار گرفته‌اند.

زمان بازدید از باغ ارم شیراز

آیا می‌شود از همه جاذبه‌های شیراز بازدید کرد؟

شیراز شهر جاذبه‌های متنوع گردشگری است. دیدن این همه جاذبه، نیازمند برنامه‌‎ریزی دقیق است. باید بتوانید زمان خود را مدیریت کنید تا همه جا را بگردید. شناخت و داشتن اطلاعات کافی درباره این جاذبه‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر برنامه‌ریزی کنید. سپنجا در این مسیر به شما کمک می‌کند.

برای آشنایی با جاهای دیدنی و گردشگری شیراز این مقاله سپنجا با عنوان “۷ مورد از مکان های ناشناخته شیراز، جاهایی که تابحال در مورد آن ها نشنیده اید!” را بخوانید.

مقاله راهنمای جامع سفر به شیراز هم می‌تواند حلال مشکلات برنامه‌ریزی سفر شما باشد.

در ادامه درباره محل اقامت شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم.

۱۲- تعیین محل اقامت در کنار بازدید از  باغ ارم شیراز

معمولاً مسافران برای پیدا کردن اقامتگاه در شهرهای بزرگ و گردشگری مانند شیراز، با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند.

شهرهای گردشگر پذیر، امکانات گردشگری و رفاهی خوب و مجهزی از جمله هتل‌های درجه یک، مسافرخانه و آپارتمان‌های اجاره‌ای و … دارند.

ما در سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، به شما پیشنهاد می‌کنیم، برای تعیین محل اقامت خود همواره قبل از سفر تصمیم بگیرید. مطمئناً سفر برای شما آسان‌تر خواهد شد.

برای رزرو سوئیت در شیراز با ارزان‌ترین قیمت، سایت سپنجا را باز کنید و اقامتگاه دلخواه خود را انتخاب نمایید. می‌توانید بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی در شیراز را متناسب با معیارهای خود انتخاب کنید.

انواع خانه‌های مبله و سوئیت‌های متنوعی در سایت سپنجا برای اقامت شما گردشگران وجود دارد، که می‌توانید همه آن‌ها را از نظر موقعیت رزرو، قیمت و امکانات بررسی کنید.

کلام آخر

این مقاله در مورد  باغ ارم شیراز بود که در آن به جنبه‌های مختلف این باغ پرداختیم و دیدیم که یک باغ تاریخی می‌تواند چگونه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند.

در بخش تاریخچه  باغ ارم شیراز درباره چگونگی ساخت و زمان احداث باغ در دوره‌های تاریخی مختلف صحبت کردیم.

تا خودتان از نزدیک این مکان تاریخی را نبینید، زیبایی‌ها و تزئینات معماری این باغ را به خوبی درک نخواهید کرد.

نظر شما درباره سفر به شیراز و بازدید از باغ ارم چیست؟ کدام ویژگی و جاذبه این باغ برای شما جذابیت داشته‌است؟

ما در سپنجا و بخش نظرات، از ارائه تجربیات و پیشنهادات شما درباره جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف استقبال می‌کنیم.

شما هم می‌توانید، ناگفته‌های سفر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا