دیدنی های شیراز

آشنایی با شش پیر سپیدان

با فرا رسیدن تابستان باید برای یک تعطیلات تابستانی عالی در ایران برنامه ریزی فوری داشته باشید. شیراز با انتخاب‌های هیجان‌انگیز برای تعطیلات تابستانی با دوستان، خانواده و سایر عزیزان، همیشه بازدیدکنندگان را غافلگیر می‌کند. چشمه شش پیر سپیدان یکی از بهترین گزینه‌های این شهر برای یک سفر خنک است.

موقعیتی که چشمه شش پیر سپیدان در آن واقع شده است، هوای معتدل دارد و در روزهای گرم سال بسیار خنک است. در مورد این چشمه بهتر است بدانید که این یکی از مهم‌ترین منابع آب سطحی و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های استان فارس است.

شش پیر در شهرستان سپیدان واقع شده است و شنیده ها حاکی از آن است که این چشمه در نزد ساکنان سپیدان به ویژه بومیان بسیار محترم است. گویا این چشمه به حدی مورد احترام مردم قرار دارد که آنها در روزهای خاص نزدش می‌آیند و به توزیع نذورات و روشن کردن شمع به منظور برآورده شدن آرزوها می‌پردازند. اگر دوست دارید چیزهای بیشتری در مورد این چشمه زیبا بدانید، از صفحه خارج نشوید و ما را تا انتهای این مقاله از سپنجا همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

چشمه شش پیر شیراز کجاست؟

شش پیر سپیدان در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی استان فارس و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سپیدان شناخته می‌شود. این چشمه فوق‌العاده پرآب در ۵ کیلومتری شهر اردکان قرار دارد و زیبایی آن بی‌مثال است. شک نداریم شما هم با دیدن این چشمه و طبیعتی که در پیرامون آن شکل گرفته است به وجد خواهید آمد.

این چشمه، پرآبی خود را مدیون کوه‌های اطراف است و آب آن در یک قسمت به آرامی از میان شکاف‌های کوه عبور می‌کند و به سمت پایین سرازیر می‌شود تا در نهایت به رود کوچک اردکان بپیوندد. جالب است بدانید در نزدیکی این چشمه یک سنگ نوشته تاریخی وجود دارد که گویا متعلق به دوران قاجار است. به گفته مردم محلی، این سنگ نوشته حکاکی شده نشان از این دارد که در دروه قاجار یک جوی آب از این مکان به شیراز می‌رفته است. آنها همچنین معتقد هستند که سال‌ها پیش شش انسان مقدس در همین مکان به داخل غاری می‌روند که دهانه آن بسته می‌شود و بعد چشمه‌ای از زیر کوه سرازیر می‌شود. این چشمه که همین چشمه شش پیر سپیدان است از آن موقع به بعد شش پیر نام می‌گیرد.

از این روایات که بگذریم به طبیعت بی‌مثال اطراف این چشمه می‌رسیم. طبیعتی که نظیر ندارد و پر از درختان سر به فک کشیده‌ای است که سایه آنها جان می‌دهد برای نشستن و لذت بردن از هوای پاک و فضای سبز خوش منظری که چشمه سپیدان را در مشت خود گرفته است. اگر به دنبال تفرجگاهی محبوب و خنک برای روزهای تابستانی هستید، روی این مکان حساب باز کنید. در اینجا برای گردشگران آلاچیق‌هایی برای چادر زدن در نظر گرفته شده است.

این مطلب را هم بخوانید
روز شیراز چه روزیه؟

شش پیر سپیدان

بهترین زمان بازدید از چشمه شش پیر

این چشمه در دل منطقه کوهستانی شش پیر سپیدان با آب و هوایی معتدل واقع شده است. بنابراین هوای اینجا در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار خنک و دلپذیر است. این وضعیت نشان می‌دهد که زمستان فصل مناسبی برای سفر نیست اما در عوض تابستان می‌تواند بهترین زمان سفر به شش پیر سپیدان باشد. در ضمن اینجا در بهار افزون بر هوایی مطبوع، طبیعتی بسیار تماشایی و سبز ارائه می‌دهد.

گردشگران در اینجا می‌توانند از تفریح لذتبخش ماهیگیری نهایت لذت را ببرند. اما نباید این را فراموش کرد که شنا در اینجا ممنوع است زیرا امکان غرق شدن شناگران به دلیل شاخه‌ها و ریشه‌هایی که در دل آب مدفون هستند وجود دارد. اینها ممکن است به دست و پای شناگران بپیچند و آنها را به عمق آب بکشانند.

تقدس چشمه شش پیر سپیدان

باور و اعتقاد اهالی محلی منطقه نسبت به چشمه شش پیر سپیدان اینگونه است که این یک چشمه مقدس است. جالب است بدانید که این چشمه به حدی در نزد آنها محترم شمرده می‌شود که در روزهای خاصی از سال، کنارش جمع می‌شوند و به روشن کردن شمع و توزیع نذورات می‌پردازند. دلیل روشن کردن شمع کنار شش پیر سپیدان این است که آنها باور دارند با این کار به خواسته‌های قلبی خود می‌رسند.

تقدس شش پیر سپیدان

شنا در دریاچه ممنوع

از آنجا که مسئله شنا در چشمه و دریاچه شش پیر سپیدان خیلی مهم و حیاتی است، ما دوباره در مورد آن حرف خواهیم زد. طبیعت اطراف دریاچه کوچک شش پیر سپیدان در فصل بهار و تابستان به یکی از بهترین تفرجگاه‌های ایران تبدیل می‌شود. در اینجا می‌توان علاوه بر لذت بردن از طبیعت و خنکای نسیم، ماهیگیری کرد. اما شنا در اینجا ممنوع است زیرا غرق شدن شناگران قطعی است.

مردم اینجا بر این باورند که آب این دریاچه به درون زمین کشیده می‌شود و شنا در این آب برای هر شناگری می‌تواند به قیمت جانش تمام شود. دلیل دیگر غرق شدن در این آب، وجود شاخه‌ها و ریشه‌های مدفون در دل آن که سبب گیر کردن دست و پای شناگران می‌شوند و در نهایت آنها را به کام مرگ می‌کشانند.

جاذبه‌های نزدیک شش پیر سپیدان

چند جای دیدنی نزدیک چشمه شش پیر سپیدان وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. بیایید آنها را با هم مرور کنیم.

روستای برشنه

یک آبادی کوچک و خوش آب و هوا است با مردمانی مهربان و مهمان‌نواز در نزدیکی چشمه شش پیر سپیدان که بازدید از آن در سفر به سپیدان یک ضرورت است. در دل این روستا باغ‌های زیادی نهفته است که اکثر آنها دارای آب روان هستند. این باغ ها پر از درختان میوه‌هایی چون هلو، سیب، گردو و بادام هستند. در میان باغ‌های این روستا و در سایه درختان میوه برای استراحت گردشگران آلاچیق و سکو در نظر گرفته شده است. البته این آلاچیق و سکو ها اجاره داده می‌شوند و فقط برای تفریح یک روزه مناسب هستند. این روستا قبل از شش پیر و ۱۵ کیلومتری سپیدان قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
دروازه قرآن | تنها دروازه جامانده از شیراز قدیم

روستای برشنه

امامزاده شش پیر

امامزاده شش پیر در واقع همین منطقه شش پیر سپیدان است که در بین مردم به عنوان منطقه‌ای مقدس شناخته می‌شود. اگر یادتان باشد در بالا به روایت یا افسانه‌ای اشاره کردیم که شش عارف در زمان قدیم وارد غاری در دل کوه‌های همین منطقه می‌شوند و دهانه غار به روی آنها بسته می‌شود. گویا پس از بسته شدن دهانه غار چشمه‌ای از زیر کوه جاری می‌شود که سرسبزی و آبادانی منطقه را به دنبال دارد. اینجا اکنون یک مکان مقدس است و مردم از آن به عنوان امامزاده شش پیر یاد می‌کنند.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این جاذبه زیبا و مقدس باید ابتدا در هر نقطه ایران که قرار دارید خود را به شهر شیراز برسانید. سپس در جاده شیراز-سپیدان به راه خود ادامه دهید تا به شهرستان سپیدان برسید. در حدود پنج کیلومتری این شهر، فرعی روستای برشنه را می‌بینید که باید وارد آن شوید. بعد از پشت سر گذاشتن یک گردنه و  بعد از حدود ده کیلومتر  رانندگی به یک رودخانه می‌رسید که توسط درختان صنوبر محاصره شده است. حالا آن را پشت سر بگذارید و کمی در جاده اصلی پیش بروید تا به تابلوی چشمه شش پیر سپیدان برسید.

آدرس چشمه شش پیر

استان فارس، شیراز، سپیدان، شهر اردکان، ۸ کیلومتری روستای برشنه، تفریحگاه چشمه شش پیر

اقامت در شش پیر

منطقه شش پیر سپیدان از آن دست تفرجگاه‌هایی است که به راحتی نمی‌توان از آن دل کند. عمده کسانی که به اینجا می‌روند همین نظر را دارند و سعی می‌کنند حداقل یک شب را آنجا بمانند. همانطور که در بالا اشاره شده، کنار این چشمه و در سایه درختان سر به فلک کشیده اطراف آن برای گردشگران آلاچیق و سکو در نظر گرفته شده است تا اگر کسی قصد شب ماندن دارد بتواند چادر بزند. شاید باورتان نشود اما شما می‌توانید شیرین‌ترین اقامت و خواب عمرتان را در کنار همین چشمه تجربه کنید. خوابی همراه با صدای گوشنواز آب و موسیقی طبیعت که حکم لالایی را برای انسان دارد.

اقامت در شش پیر

سخن آخر…

ما در اینجا راجع‌به چشمه پرآب و بسیار خنک شش پیر واقع در استان فارس، شهرستان سپیدان صحبت کردیم. وجود این چشمه در منطقه شش پیر سپیدان باعث شده تا طبیعتی بکر و سرسبز به در منطقه شکل بگیرد و برای روزهای گرم تابستان به یکی از خنک‌ترین پنا‌ه‌گاهای کشور تبدیل شود. این جاذبه از جاذبه‌های استان فارس را به خاطر بسپارید تا گذرتان به این استان افتاد حتماً از آن بازدید کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا