دیدنی های شیراز

هواشناسی پولادکف سپیدان آنلاین – آب و هوای سپیدان الان چگونه است؟

استان فارس شگفتی‌های طبیعی را در مقابل چشمانتان به نمایش می‌گذارد که یکی از این زیبایی‌ها شهرستان سپیدان است. آب و هوای سپیدان ، آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه قدم بگذارند. خیلی از افرادی که به سپیدان سفر می‌کنند از وجود زیبایی‌های خارق‌العاده آن بی‌خبرند؛ بنابراین سپنجا قصد دارد تا شما را با جاذبه‌های طبیعی سپیدان آشنا کند که اگر گذرتان به این شهرستان خورد حتما از شگفتی‌های آن دیدن کنید.

هواشناسی زنده و آنلاین پیست پولادکف سپیدان

booked.net
پیست اسکی سپیدان وضعیت آب و هوای

Weather, 16 May
Sepidan Weather
+19

High: +22° Low: +19°

Humidity: 29%

Wind: W – 12 KPH

Shiraz Weather
+16

High: +18° Low: +14°

Humidity: 54%

Wind: SE – 9 KPH

معرفی سپیدان

سپیدان یکی از شهرستان‌های زیبا در استان فارس است و مرکز شهرستان سپیدان اردکان نام دارد. این شهر در مسیر جاده شیراز به یاسوج و در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر شیراز واقع شده است که برخی از افراد این شهرستان را به دلیل کوچک بودنش روستا می‌خوانند. قدمت سپیدان به چندین هزار سال می‌رسد که به گفته محققان به زمان حکومت هخامنشیان برمی‌گردد.

فاصله شهر سپیدان تا تهران حول و حوش ۸۲۰ کیلومتر است که تقریبا یک روز کامل را باید در راه باشید. جمعیت این شهرستان به ۵۱ هزار تن می‌رسد. طبق سرشماری‌هایی که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت جمعیت سپیدان حدود ۹۱.۰۴۹ تن بوده است و به علت ارتقاء بخش بیضاء از جمعیت سپیدان حدود ۳۹.۸۸۳ تن کاسته شد که در نهایت به ۵۱.۱۶۶ تن رسید.

شهر سپیدان چون در دامنه کوه‌های مرتفع و پر برف زاگرس قرار گرفته دارای چشمه‌ها و رودخانه‌هایی با آب‌های زلال است؛ بنابراین این منطقه برای سرمایه گذاری مناسب خواهد بود. کارخانه‌های متعددی در سپیدان احداث شده که شامل کارخانه آب معدنی، کارخانه کبریت‌سازی، کارخانه کمربند‌سازی و کارخانه‌های کامپوزیت‌سازی هستند.

فراوانی آب در سپیدان به سرسبزی هر چه بیشتر این منطقه کمک کرده و به محل مناسبی برای پرورش دام تبدیل شده است؛ چون غذا و آب کافی برای دام‌ها وجود دارد. چون مردم این منطقه به کار دامداری مشغول هستند، دوغ، کشک، ماست و هر فرآورده لبنی در آن فراوان یافت می‌شود.

کار کشاورزی هم به علت وجود آب فراوان و خاک حاصلخیزش پر رونق است و خیلی از مردم سپیدان به کشاورزی مشغول هستند و از این کار درآمد کسب می‌کنند. درختان میوه مثل گیلاس، هلو، سیب و گردو هم در این مکان پرورش می‌دهند که از جمله محصولات این منطقه به شمار می‌روند.

برای اجاره سوئیت در سپیدان روی لینک کلیک کنید.

آب و هوای سپیدان

طبیعت بکر و سرسبز و آب و هوای سپیدان که بسیار خنک است، باعث شده تا مسافران زیادی به این منطقه کشیده شوند و از این طبیعت نهایت لذت را ببرند. سپیدان ۳۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و در یک منطقه کوهستانی با ۱۲ قله قرار گرفته است. یکی از نقاط پر بارش استان فارس همین سپیدان است که متوسط میزان بارش در طول سال به ۷۰۰ میلی‌متر می‌رسد و در بعضی اوقات هم با بارش ۱۴۰۰ میلی‌متری به بیشترین حد خود می‌رسد.

اکثر بارش‌ها به صورت برف بر این منطقه می‌بارد که البته زمین و خاک ناحیه بیضاء جلگه‌ای و حاصلخیز بوده و بقیه اراضی ناهموار و کوهستانی هستند. پس همینطور که عرض کردیم آب و هوای سپیدان شهری فوق‌العاده است که به علت کوهستانی بودن آن زمستان‌های سرد و طاقت‌فرسایی دارد و تابستان‌های آن بسیار خنک و دلچسب است.

آب و هوای سپیدان

تاریخچه سپیدان

حال که با آب و هوای سپیدان آشنا شدید به سراغ تاریخچه آن می‌رویم. شهر سپیدان شهری تاریخی است که از کهن باستان تا به امروز زیبایی‌های خود را حفظ کرده است. شهر سپیدان آخرین توقفگاه اسکندر مقدونی بوده؛ دقیقا زمانی که قصد حمله به تخت جمشید را داشته است. در خیلی از کتاب‌ها و حتی در تاریخ آرای عباسی هم آمده که سپیدان در دوران حکومت شاه تهماسب صفوی هم وجود داشته و شهری آباد و زیبا بوده است.

کتابی به نام ریاض الصیاحه وجود دارد که از حاج زین العابدین شیروانی است. در این کتاب در مورد شهر سپیدان شرح داده شده است و آمده که شهری کوچک با آب و هوایی سرد است که آب نیکویی هم دارد. اگر به آثار کشف شده در جنوب غربی شهر سپیدان نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که همه آن‌ها مربوط به تمدنی در ۳۵۰ سال پیش از میلاد هستند.

آثار تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تل ملیان واقع در روستای ملیان اشاره کرد که به تمدن‌های بیضاء، تل اسفیان، ایلامی و تل زری مربوط می‌شوند. آثار دیگری هم در شهرستان بقعه سید نورالدین علوی در شهر اردکان وجود دارند که خیلی از گردشگران برای بازدید از این آثار ارزشمند به این مناطق سفر می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی در شهر اردکان و در واحد سپیدان وجود دارد که این دانشگاه از سال ۱۳۷۳ تأسیس شد و در سال بعد یعنی سال ۱۳۷۴ شروع به کار کرد که در آن زمان دو رشته کاردانی کامپیوتر و آموزش ابتدایی وجود داشت و تا به امروز هم به فعالیت خود ادامه داده و رشته‌های بیشتری در آن به فعالیت مشغول هستند.

جاذبه‌های گردشگری سپیدان

علت این همه گردشگر و مسافرانی که به این مکان می‌آیند و از آن بازدید می‌کنند وجود جاذبه‌های گردشگری است که در ادامه به بررسی این شگفتی‌ها می‌پردازیم:

آبشار مارگون

یکی از بهترین، مهم‌ترین و معروف‌ترین آبشارهای سپیدان، آبشار مارگون است که گل سرسبد آبشارهای این منطقه به حساب می‌آید. این آبشار با عرض ۱۰۰ متری و ارتفاع ۷۰ متری از بلندترین آبشارهای ایران است و چون در مرز بین استان کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس قرار گرفته از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

منبع این آبشار از چشمه‌های اطراف تأمین می‎شود و محیط اطراف را آبیاری می‌کند که در نهایت باعث سرسبزی آن منطقه شده است و درختان میوه مثل زرشک، سیب و زالزالک را در اطراف آبشار مشاهده می‌کنید. امکاناتی هم مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی جهت رفاه حال مسافرانی که به این مکان می‌آیند فراهم شده است.

آبشار مارگون

تنگه تیزاب

تنگه تیزاب یکی از مناطق خوش آب و هوای سپیدان است که آب زلال و شفافی به طور دائم در این تنگه در حال جریان است؛ اما تنها تامین کننده آب شرب مردم این منطقه نیست؛ چون علاوه بر این تنگه، تنگه‌های بسیاری هم وجود دارند که قابل آشامیدن هستند. در فصل تابستان این تنگه جان می‌دهد برای تفریحات آبی مثل شنا و آب بازی که برای فرار از گرمای شدید تابستان آبتنی در این آب بهترین گزینه است.

آبشار چیکان

آبشار چیکان که به آبشار چیکون نیز معروف است از دیگر جاهای دیدنی سپیدان به شمار می‌رود که با آبشار معروف مارگون فاصله زیادی نداشته و بسیار نزدیک به هم هستند. آبشار چیکان در روستایی به نام چیکان قرار گرفته که آب این آبشار مثل آبشارهای دیگر در فصل زمستان قندیل‌های یخی می‌بندد و با منظره زیبایی که ایجاد می‌شود برای عکاسی حرف ندارد.

 

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شیراز | اجاره سوئیت مبله در شیراز

آبشار چیکان

تنگه غوره‌دان

اگر تصمیم خود را گرفتید که به استان فارس سفر کنید حتما تنگه غوره‌دان در سپیدان را در لیست مکان‌های اقامتی خود قرار دهید چون محال است که سرسبزی و زیبایی‌های این منطقه را ببینید و از آن رد شوید. این تنگه در نزدیکی امامزاده اسماعیل قرار دارد که به طول ۱۰ کیلومتر کشیده شده و فضایی دلپذیر را ایجاد کرده است. درختان میوه مثل بنه، ارژن و بادام هم در این منطقه مشاهده می‌کنید که از آب رودخانه تنگه غوره‌دان تغذیه شده و رشد می‌کنند.

آبشار مورزیان

در آبشار مورزیان همینطور که پیش‌تر هم گفته شد مثل آب و هوای سپیدان بسیار سرد است و همین سرمای شدید و طاقت‌فرسا باعث شده تا این آبشار در زمستان قندیل ببندد و یخ‌های آویزان شده از این آبشار صحنه جذابی را خلق کند. این آبشار در حوالی یک روستا به نام مورزیان قرار گرفته که از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متر فاصله دارد و در نهایت آب این آبشار به رودخانه کر سرازیر می‌شود.

چله‌گاه

اگر هوایی شدید و به سرتان زد که به یک جای خوش آب و هوا سفر کنید؛ چله‌گاه را فراموش نکنید. چله‌گاه یک منطقه ییلاقی سرسبز با چشمه‌های خروشان است که هر طرف را نگاه کنید چشمه‌هایی را می‌بینید که از دل کوه می‌جوشند و از کنار درختان سر به فلک کشیده عبور کرده و فضای رویایی را پدید آورده است. پس اگر خواستید به این منطقه بروید، دوربین عکاسی را فراموش نکنید تا از صحنه‌های زیبا و خارق‌العاده چله‌گاه عکس بگیرید.

پیست اسکی پولادکف

اگر دوست دارید که در فصل زمستان تفریحات هیجان‌انگیزی را تجربه کنید ما به شما پیست اسکی پولادکف در سپیدان را معرفی می‌کنیم. این پیست در تمام فصل‌های سال به گردشگران سرویس‌دهی کرده؛ اما در فصل زمستان به خاطر بازی‌های برفی که دارد افراد بیشتری به آنجا می‌روند و شلوغ‌تر است. پولاد کف با وسعت ۵۰۰ هکتار جزء یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی در ایران است.

اسکی روی برف یکی از تفریحات مهیج است که این تفریح ساده و لذت‌بخش شما را سر ذوق می‌آورد و تجربه‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم می‌زند. مربیان و افراد حرفه‌ای هم آنجا حضور دارند که در صورت تمایل به آموزش اسکی می‌توانید در حد ابتدایی از آن‌ها کمک بگیرید. البته باید اسکی را کرایه کنید و هزینه‌ای بابت استفاده از وسایل آن بپردازید.

پیست اسکی پولادکف

علاوه بر اسکی روی برف، تله‌کابین، قایق‌های پدالی و تله اسکی هم در این منطقه وجود دارد که می‌توانید از این وسایل بازی هم استفاده کرده و کلی خوش بگذرانید. امکانات رفاهی خوبی هم در پیست برای گردشگران و بازیکنان فراهم شده است تا از لحظاتی که در این مکان به سر می‌برند نهایت استفاده را بکنند.

کافی‌شاپ‌ها، مهمان‌سرا و رستوران‌ها با قیمت‌هایی مناسب برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است که و علاوه بر آن هتل ۴ ستاره‌ای هم وجود دارد که برای سرویس‌دهی و پذیرایی از مهمانان تهیه دیده شده؛ بنابراین برای اقامت در این مکان به هیچ‌ وجه نگران نباشید. همانطور که قبلا هم ذکر شد آب و هوای سپیدان بسیار خنک است؛ بنابراین برف‌ها دیرتر آب شده و پیست اسکی روی برف تا اواسط بهار برقرار است.

برج خلار

یکی از مکان‌های تاریخی سپیدان برج خلار نام دارد که روی ارتفاعات بلند گلبهاری قرار گرفته است. طبق بررسی‌هایی که محققان و باستان شناسان انجام داده‌اند، متوجه شدند که قدمت این برج به دوران حکومت صفویان برمی‌گردد که در زمان حمله افغان‌ها به این مکان ساخته شد و در نظام کاربرد داشت. این برج با تمام سادگی‌اش امروزه به عنوان یکی از آثار ملی ایران مورد بازدید خیلی از افراد قرار گرفته است.

این برج هوشمندانه و مستحکم قوی طراحی شده که تا به امروز استوار باقی مانده است. این برج دیوارهایش قطری حدود ۳ متر دارند و ارتفاع آن هم به ۴ متر می‌رسد که دارای چندین طبقه است. طبقه اول این برج برای تامین آذوقه و خورد و خوراک بود، طبقه دوم محل سکونت نیروهای کمکی بود و در طبقه سوم هم محل نگهداری آتش بود که در آن دوران آتش‌خانه نام داشت.

برج خلار

از دیگر شگفتی‌های سپیدان

پیست اسکی تربیت بدنی، کوه رنج، کوه برم فیروز، دریاچه برم شش پیر، امامزاده سلطان علی، چشمه هفتخوان، آبشار و کوه اپتیموم، تنگ بغدیون، برج رکن الدین، آسیاب علی آباد، امامزاده پیر مراد، تل چغا، تنگ آبسرد و... از دیگر جاذبه‌های طبیعی سپیدان به شمار می‌روند که با سفر به سپیدان، دیدن این مناطق گردشگری را از دست ندهید.

سوغات سپیدان

یکی از سوغاتی‌های سپیدان شیرینی نارنجکی است که به آن حلوا سیاه یا قره حلوا نیز می‌گویند. این شیرینی خوشمزه را مردم همین شهر درست می‌کنند که خیلی هم خوشمزه و محلی است. از دیگر سوغات این محل می‌توان به حلوا سوهان نیز اشاره کرد که این شیرینی‌های خوشمزه را می‌توانید به عنوان سوغات برای عزیزانتان ببرید.

تفریحات گردشگری در سپیدان

خنک بودن آب و هوای سپیدان در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و کوه‌های از برف پوشیده شده در فصل زمستان موجب شده تا علاوه بر لذت بردن از مناظر زیبا، ورزش‌ها و بازی‌هایی مثل پیست اسکی روی برف و پیست سوارکاری را هم انجام دهید. چله‌گاه و تنگه تیزاب از جمله مناطقی هستند که صنعت گردشگری را رونق داده و باعث پیشرفت آن شده است.

مردم سپیدان چگونه‌اند؟

مردم سپیدان مردمانی مهمان‌نوازو خونگرم‌اند که آداب و رسوم سنتی ایرانی را دارند که به مسائل مذهبی اعتقادات قوی داشته و به آن‌ها پایبند هستند مثلا در ایام محرم و صفر با برگزاری مراسمات مختلف به عزاداری مشغول هستند. قوم‌های بیضاوی، اردکانی و لر در شهر سپیدان زندگی می‌کنند و در میان آن‌ها اقوام کرد و ترک هم مشاهده می‌کنید که تعدادشان بسیار اندک است.

لهجه و گویش مردم سپیدان با توجه به قومیت‌های مختلفی که در آن وجود دارد بسیار متفاوت است؛ چون مردم اردکان و روستاهای اینو دالین و بهرغان لهجه‌ای اردکانی دارند و روستاهای همایجان و بیضاء هم به زبان لری صحبت می‌کنند. عشایرانی که آنجا هستند هم زبان ترکی تکلم می‌کنند. با این حال باز هم زبان فارسی در میان مردم سپیدان رایج است و اکثرا فارسی زبان هستند.

مردم سپیدان

سخن پایانی

در مقاله سپنجا با آب و هوای سپیدان، جاذبه‌های طبیعی و دیدنی و حتی آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان آشنا شدید و دانستید که این شهر کوچک زیبایی‌های بی‌شماری را در خود جای داده است و مسافران زیادی از سراسر جهان برای تماشای مناظر بی‌نظیر آن راهی سفر می‌شوند. قدمت زیاد این شهر باعث شده تا آثار تاریخی زیادی را در آن مشاهده کنید و اگر گشتی در سپیدان بزنید با مردم خونگرم آن هم آشنا خواهید شد و از سفر خود لذت می‎برید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا