دیدنی های شیراز

راهنمای کامل سفر به سپیدان

سفر به سپیدان ، به آن دسته از افرادی توصیه می‌شود که قصد دارند چند روزی را دور از ازدحام و شلوغی شهر به استراحت بپردازند. سپیدان از هر نظر شایستگی شهر توریستی بودن را دارد اما این شهر با طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی‌اش به نسبت دیگر شهرهای توریستی کشور، کمتر معرفی شده است. همین کمتر شناخته شده بودن باعث شده تا دست نخورده باقی بماند و هزینه‌های سفر را برای بازدید کنندگان به حداقل ممکن برساند.

اگر به نقشه کشورمان نگاهی بیندازید، می‌بینید که شهر سپیدان، جز استان فارس محسوب می‌شود. این شهر از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای استان فارس به حساب می‌آید و یکی از جنوبی‌ترین شهرهای ایران است. امروز قصد داریم در این مقاله از سپنجا، یک سفرنامه کامل و بسیار جذاب از سپیدان، تقدیم حضورتان کنیم و به جنبه‌های مختلفی از این شهر بپردازیم. اگر دوست دارید سفری به‌یادماندنی به سپیدان داشته باشید، خواندن این سفرنامه را از دست ندهید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

راهنمای سفر به سپیدان

قبل از سفر به سپیدان لازم است بدانید، این شهرستان از توابع استان فارس است و در میان کوه‌های زاگرس جنوبی شکل گرفته است. سپیدان در شمال غرب شیراز واقع شده است و حدود ۷۶‌ کیلومتر از آن فاصله دارد. کهکیلویه و بویراحمد از شمال، شیراز از جنوب، مرودشت از شرق و ممسنی از غرب با آن همسایگی دارند. این شهر از سه بخش مرکزی اردکان، بیضا و همایجان تشکیل شده است.

 آب و هوای سپیدان

سپیدان از آب و هوایی معتدل مایل به سرد و نیمه‌خشک برخوردار است. این شهر هرساله در زمستان، برف بسیار سنگینی به خود می‌بیند و به موجب آن، به یکی از بهترین نقاط کشور برای تفریحات زمستانی تبدیل می‌شود. اگر اهل اسکی و دیگر تفریحات زمستانی هستید، در زمستان به این منطقه سفر کنید و اگر چندان با سرما سازگار نیستید، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به سپیدان برای شما ست.

سفر به سپیدان

طبیعت سپیدان

آب و هوا و اقلیم سپیدان به ما می‌گوید که پوشش گیاهی این منطقه، بسیار انبوه‌تر از سایر نقاط استان فارس است. همانطور که گفته شد، این شهر در میان دره‌های زاگرس جنوبی واقع شده است و یک موقعیت کوهستانی دارد. طبیعت این شهرستان درختان متنوعی از جمله درخت کاج، درخت بلوط، درخت گلابی وحشی و همینطور انواع درختچه‌هاست. در این طبیعت سرسبز و دست نخورده، می‌توان شاهد انواع گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان، گون و حتی کتیرا بود. سپیدان همچنین از زیستگاه‌های جانوری بسیار خوبی برخوردار است که انواع جانداران از جمله خرس، شغال، روباه، گرگ و بز کوهی را در خود جای داده‌‌اند.

جاذبه‌های گردشگری سپیدان

عاملی که باعث جذب مسافران و گردشگران به سمت سپیدان شده است، موقعیت کوهستانی آن است که جاذبه‌های طبیعی زیادی مانند قله های زیبا، آبشارها، تنگه‌های پر گل، دریاچه‌ها، رودها، پوشش گیاهی و درختان متنوع، جنگل‌ها و… در آنجا فراهم آورده است. با ما همراه شوید تا قبل از سفر به سپیدان با خصوصیات هر یک از این جاذبه‌های زیبا آشنا شوید. اینها شامل:

مطالب مرتبط: جاهای دیدنی سپیدان

۱۲ مکان دیدنی سپیدان

در ادامه به معرفی ۱۲ مکان جذاب و دیدنی شهر سپیدان خواهیم پرداخت.

۱- کوه رنج در سپیدان

کوه رنج یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان سپیدان است و در ۱۳ کیلومتری اردکان، مرکز شهرستان سپیدان قرار دارد. برای صعود به این کوه زیبا، یا باید از مسیر سه چاه و جان‌پناه استفاده کنید یا روستای انگره. این قله یکی از بلندترین قله های استان فارس است و حدود ۳۷۰۸ کیلومتر ارتفاع دارد. جالب است بدانید، این کوه به دو نام دیگر یعنی سعلکی و رنج گمبیل نیز مشهور است. سمبل‌های این کوه در فصل بهار و همینطور دریاچه زیبای سد درود زن از زیبایی‌های مسیر صعود به این کوه هستند.

کوه رنج

۲- کوه برم فیروز

یکی از جذاب‌ترین قله های سپیدان، قله برم فیروز واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غرب شیراز است. جذابیت این کوه بیشتر به دلیل وجود دریاچه‌ای است که در دامنه آن قرار دارد. اگر شما هم دوست دارید، یکی از ده‌ها گردشگری باشید که سالانه از این کوه دیدن می‌کنند، فصل اردیبهشت یا خرداد را برای سفر به سپیدان در نظر بگیرید چون دریاچه‌ای که در دامنه کوه برم فیروز قرار دارد، در فصل اردیبهشت از آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها جان می‌گیرد و محیطی سرسبز به ویژه در خرداد ماه آن را احاطه می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
استان فارس شیرازه فرهنگ و تمدن ایران زمین را بشناسیم

۳- آبشار چیکان

اگر گذرتان به شهرستان زیبای سپیدان افتاد، حتماً سری به آبشار چیکان در نزدیکی روستای مارگون بزنید. این آبشار در روستایی به همین نام قرار دارد و در زمستان به طورکامل یخ می‌زند. این آبشار در زمستان به یکی از بهترین مکان‌ها برای یخ نوردی و در تابستان و بهار به مکانی مناسب برای طبیعت گردی تبدیل می‌شود.

۴- برج خلار

این برج در دسته جاذبه‌های تاریخی شهرستان سپیدان قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. گفته می‌شود این برج در دوران صفویه، کاردبرد نظامی داشته است. این برج در روستای زیبای خلار قرار دارد و ارزش دیدن را دارد.

۵- آبشار مارگون

مارگون نام آبشاری است که در دره‌های غربی شهرستان سپیدان واقع شده است. ارتفاع این آبشار ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد. از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که باید در سفر به سپیدان ببینید، آبشار مارگون است که در روستای مارگون واقع شده است. این روستا از توابع روستای کوهمره در شهرستان سپیدان(که قبلاً اردکان نامیده می‌شد) است. این آبشار یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبایی، عظمت و حجم آبشار قابل مقایسه با آبشار شوی لرستان است. مارگون در واقع سرچشمه یک رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد اما چندین هزار چشمه روی بدنه کوه وجود دارد که آب از آن خارج می‌شود.

۶- پیست اسکی سپیدان پولادکف

طبیعت سخاوتمندانه سپیدان، پیست‌های اسکی آن را به مکانی محبوب برای دوستداران ورزش‌های زمستانی تبدیل کرده است. پیست بین المللی پولادکف، جنوبی‌ترین پیست اسکی و همچنین پنجمین پیست بزرگ ایران است. ماجراجویی در اینجا تنها به زمستان محدود نمی‌شود زیرا بازدیدکنندگان می‌توانند از انواع فعالیت‌های تابستانی مانند اسکی روی چمن، زیپ لاین و تله‌کابین لذت ببرند.

علاوه بر این، دوستداران طبیعت می‌توانند با بازدید از کوه‌ها، آبشارها، دره‌ها، چشمه‌ها و دریاچه‌های مختلف شهر راه خود را پیدا کنند. این یکی از جاذبه‌های پیشنهادی راهنمای سفر به سپیدان است که در ۸۰ کیلومتری شیراز در منطقه‌ای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل واقع شده است.در بیشتر مناطق سرد جهان فصل اسکی معمولا از اواخر دسامبر شروع می‌شود و در اوایل ماه مارس به پایان می‌رسد. چند رستوران، چایخانه، هتل و تله کابین در این منطقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پیست اسکی پولاد کف سپیدان دومین پیست اسکی ایران

سفر به سپیدان

۷- تنگ تیزاب در سپیدان

تنگ تیزاب یک تفرجگاه طبیعی در سپیدان است که آب آن از کوه‌های سپیدان و یاسوج در ایران تامین می‌شود. گونه‌های مختلفی از ماهیان بومی در آب این رودخانه دائمی دیده می‌شود. تنگ تیزاب در ۲۸ کیلومتری شمال غربی سپیدان بین سپیدان و یاسوج قرار دارد. تفرجگاه تنگ تیزاب بسیار سرسبز است، رودخانه دارد و هوای آن بسیار خوب است.

در جنگل‌های اطراف رودخانه درختان بلوط، بادام و بید می‌رویند و کنار رودخانه پر از درختانی است که سایه دلپذیری دارند. اگر وسایل ماهیگیری به همراه داشته باشید، می‌توانید ساعت‌ها سرگرم شوید و برای ناهار خود، ماهی کبابی تازه بگیرید. در ورودی این مکان زیبا آلاچیق و سکوهای سیمانی برای نشستن گردشگرانی که سفر به سپیدان را انتخاب کرده‌اند، تعبیه شده است. از اردیبهشت تا پایان پاییز زمان خوبی برای بازدید از تنگ تیزاب سپیدان است. در تابستان نیز می‌توانید در آب غوطه ور شوید و لذت بیشتری ببرید.

۸- تنگ غوره دان

غوره دان نام یکی دیگر از تنگه‌های سپیدان است. این تنگه زیبا و پر درخت، در ۲۰کیلومتری شمال غرب بیضا و نزدیکی روستایی به نام امامزاده اسماعیل قرار دارد. چیزهای زیادی از جمله مناظر زیبا، آب و هوای طراوت بخش و… باعث تمایز و جذابیت این تنگه شده‌اند اما رودی که در آن جریان دارد، بیشتر از هر چیز دیگری به جذابیت و شهرت آن افزوده است.

تنگه غوره دان
تنگه غوره دان

9- تنگ گمبیل

شرایط جغرافیایی سپیدان، باعث به وجود آمدن تنگه‌های متعدد در این منطقه شده است. گمبیل یکی دیگر از تنگه‌های این شهر است و در روستایی به نام ساران قرار دارد. جذابیت این تنگه را یک رود زیبا و پرآب در بستر آن دو چندان کرده است که آبی بسیار سرد دارد. اگر فصل تابستان را برای سفر به سپیدان در نظر بگیرید، این شانس را دارید تا تنگ گمبیل را در زیباترین حالت خود ببینید.

۱۰- چشمه شش پیر

چشمه شش پیر در ۸ کیلومتری روستای برشنه از توابع شهرستان سپیدان قرار دارد. این چشمه از میان صخره‌ها جوشیده است و اهالی منطقه به آن چشمه شش پیر می‌گویند. این یک چشمه دائمی است و رودخانه جریان‌یافته از آب آن در مسیری کوهستانی به رود اردکان می‌پیوندد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های شیراز برای زندگی

مطالعه بیشتر: آشنایی با شش پیر سپیدان

۱۱- چله گاه

چله گاه یک منطقه تفریحی بسیار جالب در شهر سپیدان است که مملوء از درختان سرسبز است. این تفرجگاه فقط پنج کیلومتر از اردکان مرکز سپیدان فاصله دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تعطیلات بهار و تابستان شماست. غارهای سنگی از جمله جاذبه‌های این منطقه هستند.

۱۲- محوطه باستانی ملیان

به عنوان آخرین جاذبه از مجموعه جاذبه‌های بی‌نظیر سپیدان در این سفرنامه، می‌خواهیم از یک جاذبه تاریخی بسیار مهم به نام ملیان نام ببریم که قدمتی مربوط به دوران پیش از اسلام دارد. ملیان در واقع یک محوطه باستانی است که بارها مورد کاوش‌ باستان‌شناسان قرار گرفته است و در بخش بیضای سپیدان قرار دارد.

غذاهای محلی سپیدان

یکی دیگر از کارهایی که باید در سفر به سپیدان انجام دهید، چشیدن غذاهای محلی این منطقه است. برخی از این غذاها در لیست زیر آورده شده است. اینها شامل:

آش بنه

آش‌های مختلفی در سراسر سپیدان پخته می‌شود اما طوری که مشخص است، آش بنه یک سر و گردن از بقیه آش‌ها بالاتر است. این آش فوق‌العاده لذیذ و محبوب، با دانه‌های بنه درست می‌شود. این دانه‌ها را باید پس از خردکردن، در آب قرار داد تا خیس بخورند. سپس قسمت چوبی آن را با آب، برنج و ادویه بپزید.

آش بنه

آش دوغ

آش دوغ که در اکثر مناطق ایران پخته می‌شود؛ غذای محلی سپیدان نیز است. این آش مقوی و خاص با ترکیباتی نظیر برنج، دوغ، پونه، پیاز و… تهیه می‌شود.

آش کارده

کارده یکی دیگر از آش‌های محبوب سپیدان است و مردم محلی برای پخت آن از نوعی گیاه پهن‌برگ استفاده می‌کنند. مواد اصلی این آش، برنج و گندم است.

پلو هکل

یکی دیگر از غذاهایی که باید در سفر به سپیدان امتحان کنید، پلو هکل است. حتماً می‌پرسید که هکل چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که هکل اسم نوعی قارچ است که باید در آب خیسانده شود تا نرم شود. این قارچ پس از نرم‌شدن با برنج و بن‌سرخ ترکیب می‌شود و روی شعله قرار می‌دهند تا دم بکشد.

مطالب بیشتر: هواشناسی پولادکف سپیدان آنلاین – آب و هوای سپیدان الان چگونه است؟

هتل‌های سپیدان

اگر قصد دارید سپیدان را به عنوان مقصد تعطیلات خود انتخاب کنید، باید قبل از هر اقدامی تحقیقات لازم را برای محل اقامت خود انجام دهید. ما در این بخش به منظور کمک به شما در انتخاب اقامتگاه مناسب، چند نمونه از هتل‌های این شهر را معرفی می‌کنیم. اینها شامل:

هتل آپارتمان آرتاکن سپیدان

یکی از هتل‌های مناسب برای اقامت شما در شهر سپیدان، هتل آپارتمان آرتاکن در شهر تاریخی اردکان است. امکانات این هتل کمک می‌کند، اقامتی راحت داشته باشید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید. جالب است بدانید هتل آرتاکن به تعدادی از بهترین جاذبه‌های سپیدان از جمله آبشار مارگون، پیست اسکی فولاد کف، چله گاه، دریاچه شش پیر و… نزدیک است.

آدرس هتل‌آپارتمان آرتاکن: ورودی شهر، رو به روی اداره هواشناسی، نرسیده به میدان آرتاکن

هتل پولاد کف

هتل دیگری که می‌تواند محل اقامت شما در سفر به سپیدان قرار بگیرد، هتل ۴ ستاره پولاد کف است. از ساخت این هتل سالهای زیادی نگذشته است و به امکانات مختلفی نظیر لابی، آسانسور، سالن بیلیارد، چایخانه سنتی، تاکسی سرویس، تخت خواب و… مجهز است. فاصله این هتل تا شیراز ۷۷ کیلومتر است.

آدرس هتل پولاد کف: سپیدان، ۱۵ کیلومتری آبشار مارگون، مجموعه بین‌المللی تفریحی- ورزشی پولاد کف

هتل پولاد کف

صنایع دستی سپسدان

بی‌شک، سپیدان هم می‌تواند مانند دیگر مقاصد گردشگری کشور سوغاتی‌های متنوعی را به شما هدیه بدهد. این شهر با صنایع دستی چون نمدها و گلیم‌های بسیار زیبا شناخته می‌شود و  و گردشگران زیادی آنها را به عنوان یادگار سپیدان تهیه می‌کنند و با خود به شهر یا کشور خود می‌برند.

سخن آخر…

دوستان و همراهان همیشگی مجله سپنجا، ممنون هستیم که تا اینجای مقاله همراه ما بودین. امیدواریم از سفرنامه سپیدان راضی بوده باشید و اطلاعات آن به دردتان بخورد. ما در حد توان خود سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در مورد سفر به سپیدان ارائه دهیم تا تجربه‌ای فراموش نشدنی از این سفر به دست آورید. اگر قبلا به سپیدان سفرکرده‌اید که حتماً از جاذبه‌های بسیار دیدنی و دیگر خصوصیات آن لذت برده‌اید اما اگر سفر اولتان هم باشد حتماً شگفت زده خواهید شد چون سپیدان یکی از زیباترین شهرهای کشور است و تجربیات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا