دیدنی های شیراز

معرفی لیدر محلی شیراز

شهر شیراز یکی از کلان‌شهرهای ایران به حساب می‌آید که در استان فارس قرار گرفته و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، به ۱.۵۶۵.۵۷۲ نفر می‌رسد. این شهر زیبا و سرسبز در بخش جنوبی ایران واقع شده است. به علت آب و هوای مطلوب، طبیعت سرسبز و وجود آثار تاریخی ارزشمند، هر ساله افراد زیادی راهی سفر به این منطقه می‌شوند. اگر با تور گردشگری این سفر را آغاز کنید همراهی لیدر محلی شیراز شما کمک‌های شایانی می‌کند.

شیراز پیشینه دور و درازی دارد و به همین علت جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری دارد وجود ک لیدر محلی می‌تواند این سفر تاریخی و تفریحی را برای شما لدت بخش‌تر کند. لیدر می‌تواند تمام مناطق دیدنی شیراز را همراه با اطلاعات دقیق به شما نشان دهد. در این مقاله در تیم سپنجا قصد داریم تا شما را با لیدر محلی این شهر خارق‌العاده آشنا کنیم. همچنین در ادامه جاذبه‌های نهفته شیراز را از زبان لیدر محلی شیراز، برای شما بیان کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اگر برای اجاره سوئیت و اقامت در شیراز نیاز به کمک داشتید، می‌توانید از تیم سپنجا مشاوره و کمک بگیرید.

لیدر محلی شیراز

اگر شما با تورهای گردشگری سفر می‌کنید؛ باید بدانید که هر کدام از این تورها باید لیدر داشته باشند؛ چون ایجاد تور بدون لیدر امکان‌پذیر نیست. لیدر راهنما و هدایت‌گر گردشگران داخلی و خارجی است. لیدر باید به زبان کشور‌های خارجه نیز مسلط باشد تا بتواند با آن‌ها گفتگو کند.  در شهر شیراز نیز انند دیگر شهرهای ایران، دارای چندین لیدر محلی و تورهای گردشگری است.

  • برای گردش در شیراز و بازدید از مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید می‌توانید با یکی از لیدرهای محلی شیراز تماس بگیرید.
  • تورهای بسیاری در شیراز وجود دارند که امکانات و خدمات بسیاری را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با شماره یکی دیگر از لیدرهای محلی شیراز تماس بگیرید.
  • آقای حامد همتی یکی دیگر از لیدرهای تور گردشگری شیراز است. آقای همتی با آژانس مسافرتی درنیکا سیر همکاری می‌کند. افراد زیادی که این تور گردشگری را انتخاب می‌کنند، این لیدر را برای گردش در شهر شیراز در نظر گرفته‌اند.
  • تور گردشگری دیگری که در شیراز وجود دارد و می‌توانید از لیدر محلی آن کمک بگیرید.

در ادامه می‌خواهیم داستان شهر زیبای شهر را از زبان آقای همتی، لیدر محلی شیراز بشنویم.

لیدر محلی شیراز

شهر شیراز

به شهر شیراز شهر شعر و ادب و یا شهر گل و بلبل نیز می‌گویند؛ چون شاعران پر آوازه و نامدار ایران در گذشته در این منطقه می‌زیسته‌اند و اکنون هم چند تن از آنان در این شهر دفن شده‌اند. طبیعت بکر و ناب، آب و هوای مطبوع و دلپذیر و آثار تاریخی ارزشمند، همه و همه باعث شده‌اند تا شیراز به یک فضای بکر تفریحی و گردشگری تبدیل شود. در وصف شیراز همواره می‌گویند: خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش.

شهر بهار نارنج از سمت غرب به کازرون و نورآباد ممسنی، از سمت شرق به ارسنجان و استهبان، از سمت شمال به اردکان و مرودشت و از جنوب هم به جهرم و فیروزآباد منتهی می‌شود. آب و هوای این شهر بسیار مطلوب است و بارش‌های زیادی در آن صورت می‌گیرد حتی در هوای بهاری می‌تواند با بارشی زیبا شما را غافل‌گیر کند. در فصل زمستان هوا معتدل و کمی رو به سردی میرود و در تابستان هوایی گرم و تقریبا خشک دارد.

فصل بهار مخصوصا اردیبهشت ماه، همه جای این شهر را از زیبایی و عطر خوش بهار نارنج و گل و گیاه پر می‌کند و به همین جهت به آن شهر بهار نارنج هم می‌گویند. آداب و رسوم مردم شیرازی کمی متفاوت است. هر چند امروزه با مدرنیته شدن جوامع و زندگی ماشینی، خیلی از نمادها و فرهنگ‌های گذشته به فراموشی سپرده شده‌اند؛ اما باز هم یک سری آداب خاصی دارند.

از مراسمات قبل از عید گرفته تا مراسمات عزاداری، این شهر آداب و رسوم خاص خود را دارد. در گذشته مردم شیراز چهارشنبه آخر سال را در حوضچه سعدی آبتنی می‌کردند و لحظه‌ تحویل سال در شاهچراغ حضور داشتند. آوازه غذاهای سنتی شیراز گوش همه را پر کرده و محال است کسی به این شهر بیاید و از غذاهای بومی و خوشمزه آن نخورد. با چشیدن غذاهای شیرازی‌ها، طعم و مزه آنها تا سال‌ها زیر زبان‌تان خواهد ماند.

شهر شیراز

دو پیاز آلو، کلم پلو، قنبر پلو، شیرازی پلو، قورمه به، شکر پلو، هویچ پلو، یخنی نخود، رب پلو، اشکنه، کوفته هلو، لوبیا پلو شیرازی، دمپختک، آش سبزی، آش ماست، کوفته سبزی شیرازی و… از جمله غذاهای سنتی و بومی این شهر زیبا هستند. برای نوش جان کردن اینغذاهای دلچسب، رستوران‌های بی‌شماری در سطح شهر وجود دارند. برخی از معروف‌ترین رستوران‌های شیراز، رستوران صوفی، رستوران باغ عمارت شاپوری، رستوران سنتی قوام، پرهامی و درویش و… هستند.

این مطلب را هم بخوانید
عمارت شاپوری شیراز، تلفیقی از معماری خاص ایرانی و اروپایی

سوغاتی‌های فوق‌العاده خوبی را می‌توانید در شیراز تهیه کنید و برای عزیزانتان ببرید. مسقطی شیراز، نان یوخه، کلوچه شیرازی، بادام سوخته، فالوده و حلوای شیرازی، انواع عرقیات و عرق بهار نارنج از سوغاتی‌های شیراز هستند. می‌توانید صنایع دستی شیراز مثل منبت‌کاری، قلم‌زنی، خاتم‌کاری و… را هم به عنوان سوغات خریداری کنید. دیدنی‌های شهر شیراز آنقدر زیاد هستند که باید چند روزی را به همراه لیدر محلی شیراز به گردش در شهر اختصاص دهید.

تور گردشگری شیراز

در گذشته شما فقط به یک منطقه دیدنی می‌رفتید و پس از بازدید به مقصد برمی‌گشتید؛ اما امروزه آژانس‌های مسافرتی بی‌شماری در جای جای کشور وجود دارند که می‌توانید برای یک سفر هیجان‌انگیز و متفاوت با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. سفر با تورهای گردشگری تا حد زیادی از دغدغه‌های شما می‌کاهد، طوری که نیاز به رزرو هتل و رستوران نخواهید داشت و جاهای بازدید شما محدود نخواهد بود بلکه به نظر و درخواست شما بستگی دارد.

اگر بخواهید سفری کوتاه و یک روزه داشته باشید مطمئنا نمی‌توانید از همه جاذبه‌های دیدنی شیراز بازدید کنید. برای دیدن همه جاذبه‌ها باید چند روزی را به گردش در این شهر اختصاص دهید. یک روزه یا چند روزه بودن تور و مکان‌های مورد بازدید باید با لیدر محلی شیراز هماهنگ شده باشد. قبل از شروع سفر باید علاوه بر هماهنگی‌هایی که با تور انجام می‌شود با لیدر هم برخی کارهای دیگر را هماهنگ کنید.

تور گردشگری شیراز

۹ جاذبه‌ گردشگری شیراز | معرفی شده توسط لیدر محلی شیراز

همانطور که قبلا هم گفته شد شیراز یکی از شهرهای تاریخی ایران است که زمانی هم پایتخت ایران به شمار می‌رفته است. علاوه بر مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی آن هم فوق‌العاده است.  وجود همین عوامل و شگفتی‌های زیاد در شیراز، باعث جذب توریست‌ها از اقصی نقاط دنیا و ایران شده است. در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای شیراز را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- باغ ارم | مهد بهار نارنج

باغ ارم یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است که وسعت آن به ۱۱۰.۳۸۰ متر مربع می‌رسد. درختان سرو بلند قامت بر زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر این باغ افزوده‌اند. علاوه بر این درختان سرو، درختان مرکبات را نیز در میان آن‌ها خواهید دید. این باغ در آبان ماه سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. قدمت باغ ارم به طور دقیق مشخص نیست؛ اما در سفرنامه‌هایی که از نام این باغ یاد شده متوجه شده‌اند به قرن‌های ۱۰ و ۱۱ هجری برمی‌گردد.

۲- مسجد نصیرالملک

یکی از مساجد مشهور در شیراز مسجد نصیرالملک است که پیشینه دور و درازی دارد. قدمت این مسجد به زمان قاجار برمی‌گردد. یکی از جذابیت‌های خاص این مسجد رقص نورهای رنگارنگ در آن است که به مسجد صورتی شناخته می‌شود و همین امر موجب شده تا گردشگران خارجی و داخلی زیادی از آن بازدید کنند. این مسجد به فرمان فردی به نام میرزا حسن علی از بزرگان عهد قاجار ساخته شد. مساحت این مسجد به ۲۹۸۰ متر مربع می‌رسد. مسجد نصیرالملک در سال ۱۳۵۸ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسجد نصیر الملک

۳- حافظیه

به آرامگاه حافظ، حافظیه می‌گویند که لیدر محلی شیراز حتما شما را برای بازدید از این منطقه خواهد برد. حافظ شیرازی یکی از شاعران نامدار ایران بود که در این شهر می‌زیست که اکنون در یکی از گورستان‌های شیراز به نام «خاک مصلی» دفن شده است. قدمت آرامگاه حافظ به زمان زندیه می‌رسد که عرض آن ۸ متر و طول آن به ۵۶ متر می‌رسد. این آرامگاه چندین ستون در اطرافش قرار گرفته که هر کدام از آن‌ها ارتفاعی حدود پنج متر دارند. معماری این بنای باشکوه به دوران حکومتی زندیه و هخامنشیان برمی‌گردد.

۴- خانه زینت الملک

خانه زینت الملک یکی از خانه‌های قدیمی و تاریخی ایران به شمار می‌رود که قدمت آن به سلسله قارجاریه برمی‌گردد. هر ساله گردشگران بسیاری از گوشه و کنار دنیا راهی این شهر می‌شوند تا از این خانه بازدید کنند. با بازدید از این خانه می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. بعد از اینکه از خانه زینت الملک دیدن کردید، به تماشای تندیس‌های بزرگان نامدار شیراز بروید. این تندیس‌ها در موزه مفاخر قرار دارد. این موزه، موزه مادام توسو شهرت دارد.

۵- آرامگاه سعدی

محال است که با تورهای گردشگری سفر کنید و لیدر محلی شیراز شما را برای بازدید از آرامگاه سعدی نبرد. آرامگاه سعدی یکی دیگر از مقاصد گردشگری محبوب و پرطرفدار گردشگران است. سعدی یکی از بزرگان و استادان بی‌بدیل سخن و همچنین از شاعران نامدار ایرانی است که هر ساله افراد زیادی برای تماشای این آرامگاه به شهر زیبای شیراز قدم می‌گذارند. معماری خاص، کاشی‌های لاجوردی و ستون‌های بلند از جذابیت‌های این آرامگاه هستند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی جاذبه های دیدنی تخت جمشید

آرامگاه سعدی

۶- عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یکی از بناهای تاریخی و زیبای ایران است که از جمله مقاصد گردشگری در شیراز به شمار می‌رود. قدمت عمارت شاپوری به دوران پهلوی برمی‌گردد و یکی از یادگاری‌های آن زمان است. وجود باغ سرسبز و زیبا در کنار این عمارت جلوه‌ای خاص را به آن داده است. سبک معماری عمارت شاپوری به زمان قاجاریه برمی‌گردد. طرح و نقشه این عمارت در زمان خود از بهترین‌ها به شمار می‌رفته است. این عمارت زیبا در مهر ماه سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۷- آبشار مارگون

برای تفریح و سرگرمی هم که شده یکی از وعده‌های غذایی سفر خود را در کنار آبشار مارگون میل کنید. از فضای سرسبز و بی‌نظیر آن نهایت استفاده را ببرید. البته سعی کنید از قبل با لیدر محلی شیراز هماهنگ کنید. آبشار مارگون با ۷۰ متر ارتفاع از بلندترین و باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است. این آبشار زیبا از خود شیراز حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد و همچنان از جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌رود. بهترین زمان بازدید از این زیبایی خلقت فصل بهار و تابستان است.

۸- تخت جمشید

از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شیراز تخت جمشید است. معمولا هدف بیشتر افرادی که به شیراز سفر می‌کنند دیدن این مجموعه تاریخی خواهد بود. تخت جمشید در فاصله ۵۵ کیلومتری از شیراز واقع شده است. در این مجموعه گردشگری، کاخ‌های باشکوهی را خواهید دید که به دوران هخامنشیان مربوط می‌شوند.

وسعت بنای تخت جمشید ۲۵ هزار متر مربع است که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بنای اولیه آن به فرمان داریوش بزرگ ساخته شد که در ادامه جانشینان او تغییراتی را به این بنا اعمال کردند. تخت جمشید از سمت جنوب، غرب و شمال ه جلگه‌های مرودشت و از شرق هم پشت به کوه مهد محدود می‌شود. لیدر محلی شیراز وظیفه دارد تا شما را با این بنا و تاریخچه آن آشنا کند.

۹- ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند از جاذبه‌های دیدنی در مرکز شهر شیراز است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این عمارت و بنای باشکوه به وسیله فرد بزرگ و نامداری به نام کریمخان زند در سال ۱۱۸۰ هجری قمری ساخته شد. کریمخان زند به وکیل الرعایا معروف بود. این ارگ محل زندگی و حکومت کریمخان زند بود از این رو به آن ارگ کریمخانی می‌گویند. این بنا در سال ۱۳۵۱ در لیست آثار ملی و فرهنگی ایران به ثبت رسید.

ارگ کریم خان

دیگر جاذبه‌های دیدنی شیراز

دیگر مکان‌هایی که لیدر محلی شیراز تاکید به بازدید از آن‌ها را داشتند عبارتند از:

  • مسجد جامع عتیق شیراز،
  • باغ نارنجستان قوام،
  • بازار وکیل شیراز،
  • مسجد وکیل،
  • حمام وکیل،
  • مسجد مشیر،
  • باغ دلگشا،
  • دروازه قرآن،
  • شاهچراغ،
  • باغ عفیف‌آباد،
  • آب انبار وکیل،
  • آرامگاه خواجوی کرمانی،
  • باغ پرندگان،
  • باغ جهان نما،
  • آرامگاه محمد بن خفیف شیرازی،
  • باغ جنت،
  • باغ ملی،
  • عمارت کلاه فرنگی یا موزه پارس،
  • رصد خانه ابوریحان بیرونی،
  • دریاچه مهارلو و…

بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز به خاطر آب و هوای خوب و معتدلی که دارد به شهر چهار فصل معروف است. در فصل تابستان آب و هوای شیراز گرم و خشک است. زمستان‌های شیراز سرد است اما به حد زیاد سرد نمی‌شود؛ یعنی می‌توان گفت که معتدل رو به سرد است و مردم آن شاید چند سالی یک بار باریدن برف را در این منطقه ببینند. بهترین زمان سفر به شیراز ماه زیبا و خارق‌العاده اردیبهشت است.

اقامت در شیراز

اقامتگاه بومگردی آیدا بانو، پری دخت، خانه باغ ایرانی، هتل سنتی نیایش، اقامتگاه گل طاها، هتل فروغ مهر، هتل بوتیک داروش، هتل آپارتمان آستانه، باغ ویلا در قلات، اقامتگاه بومگردی عمارت قاجاریه شیراز، هتل سنتی درباری، اقامتگاه سنتی اشرفیه، اقامتگاه بومگردی سی راه شیراز و… از دیگر اقامتگاه‌های شهر شیراز هستند که می‌توانید با کمک لیدر محلی شیراز انتخاب کنید. لیدر باید قبل از شروع سفر، هتل یا اقامتگاه موردنظر و انتخابی شما را رزرو کند.

اقامت در شیراز

سخن پایانی

 حال که به انتهای مقاله رسیدیم با لیدر محلی شیراز آشنا شدید. اگر بخواهید با تورهای گردشگری به شهر شیراز بروید می‌توانید با لیدر هر توری که انتخاب کرده‌اید هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. شهر شیراز یکی از شهرهای تاریخی و خوش آب و هوای ایران است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و همین باعث شده تا گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا مهمان این شهر توریستی شوند.

درباره “معرفی لیدر محلی شیراز” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا