دیدنی های شیراز

همه چیز در مورد دروازه قرآن شیراز

معرفی 4 هتل مجلل و 3 جاذبه گردشگری مهم اطراف دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز شاید به اندازه دیگر جاذبه‌های این شهر مانند پاسارگاد، تخت جمشید، آرامگاه حافظ و امثال آن مهم به نظر نرسد اما این لزوماً به این معنی نیست که جذابیت کمتری نسبت به آن‌ها دارد. این دروازه یکی از نمادهای برجسته شهر شیراز است و بسیار دیدنی به نظر می‌رسد. آرامگاه شاعر معروف پارسی‌گوی قرن سیزدهم؛ خواجوی کرمانی در مجاورت آن قرار دارد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی این دروازه و زیبایی‌های آن بپردازیم، لطفا با سپنجا همراه شوید تا ببینیم این جاذبه تاریخی چرا تا این حد محبوب و پربازدید است.

چرا دروازه قرآن

اطراف دروازه پارک زیبایی طراحی شده است که می‌توانید اوقات فراغت خود را در آن با خوردن بستنی، فالوده شیرازی محبوب دل‌ها، بلال و یا نوشیدن چای سپری کنید. نورپردازی زیبای دروازه در شب آن را تماشایی‌تر می‌کند. این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

دروازه قرآن شیراز چگونه به نظر می‌رسد؟

در بدو ورود به شیراز این طاق تزئین شده را خواهید دید. آیات قرآن خوشنویسی شده و کاشی کاری‌های زیبا دور تا دور دروازه را پوشانده‌اند. دروازه فعلی بزرگ‌تر و بلندتر از دروازه اصلی است. این سازه زیبا دارای یک طاق نوک تیز، ۲ درگاه کوچک در دو طرف و یک اتاق مستطیل شکل در بالای آن است. همه این جزئیات کوچک دست به دست هم داده‌اند تا نماد دوست داشتنی شهر شیراز را خلق کنند.

موقعیت دروازه قرآن

دروازه قرآن در تنگه الله و اکبر نزدیک فلکه طاووسیه قرار دارد. از آرامگاه خواجو کرمانی ده متر، تا باغ جهان نما کمتر از ۵۰۰ متر و تا آرامگاه حافظ کمتر از ۱۰۰۰ متر فاصله دارد. با وجود اینکه راه‌های ورودی زیادی به شهر وجود دارد، دروازه قرآن ورودی شمالی شیراز است.

برای رسیدن به این دروازه شگفت انگیز فقط باید از بلوار هفت تنان عبور کنید. مقبره خواجوی کرمانی، لونا پارک و آرامگاه حافظ از جاذبه‌های اطراف این دروازه هستند.

موقعیت

تاریخچه دروازه قرآن

زمانی که دروازه قرآن شیراز ساخته شد، آل بویه بر ایران و عراق حکومت می‌کرد. عضدالدوله دیلمی در میان پادشاهان آل بویه مشهورترین آنها بود. او در واقع همان کسی بود که دستور خلق دروازه قرآن را داد. با ساخت آن منظره زیبایی به شهر داده شد.

عضدالدوله هم دستور داد قرآنی بالای دروازه بگذارند تا مردم از زیر آن عبور کنند. این یک اعتقاد دینی است که با رد شدن از زیر قرآن، سفرتان سالم و سلامت خواهد بود، زیرا خداوند مراقب شما خواهد بود.

تخریب دروازه قرآن

در سال ۱۹۳۷، این دروازه توسط شهرداری وقت با استفاده از دینامیت به کلی تخریب شد. قرآن‌های بالای دروازه نیز به موزه پارس منتقل شد. در سال ۱۹۴۹ یک تاجر خوشنام شیرازی به نام حسین ایگار دروازه قرآن دیگری را در فاصله بسیار کمی از دروازه سابق ساخت. طبق وصیتش، جسد او را در اتاق کوچک سمت چپ دروازه دفن کردند.

وضعیت فعلی دروازه قرآن

متأسفانه عدم توجه کافی در یک دوره باعث شده تا دروازه مذکور به ویرانه تبدیل شود. اما این سرنوشتی نبود که در انتظار آن بود. کریم خان زند، بنیانگذار سلسله زند، دروازه را دوباره بازسازی کرد و آن را حتی بهتر از قبل کرد. اما این بار زلزله‌هایی که در دوره قاجار اتفاق افتاد دوباره دروازه قرآن شیراز را خراب کرد. با این وجود، بازسازی این دروازه هرگز متوقف نشد.

مقاله “دروازه قرآن | تنها دروازه جامانده از شیراز قدیم” را هم مطالعه کنید.

معماری دروازه قرآن

دروازه قرآن مانند بسیاری از دروازه‌‎های ایران دارای طاق‌نمای برجسته‌ای است که با آیاتی از قرآن تزیین شده است. قرآن در اتاق کوچک بالای دروازه با مشبک‌های ظریف بر روی پنجره‌ها نگهداری می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای کامل سفر به سپیدان

روی ساختار دروازه کاشی کاری‌های رنگارنگی وجود دارد که آن را واقعاً چشم نواز نگه می‌دارد. این دروازه در شب با نور تزئین شده و جلوه بصری آن بر تماشاگر چند برابر به نظر می‌رسد. منظره باشکوه دروازه همه را شگفت زده می‌کند.

معماری دروازه قرآن

نزدیک دروازه قرآن شیراز، کجا غذا بخوریم؟

رستوران‌های نزدیک به دروازه قرآن شیراز شاندیز، باکویا، پذیرایی کریم خان، هفت خان و زمرد هستند. قبل یا بعد از بازدید در یکی از این رستوران‌ها یک غذای خوشمزه میل کنید. برای آشنایی با رستوران‌های شیراز مقاله “تجربه خوردن غذایی لذیذ در بهترین رستوران های شیراز” را بخوانید.

محل اقامت در نزدیکی دروازه قرآن شیراز | معرفی ۴ هتل بزرگ

در اطراف دروازه قرآن هتل‌های متعددی وجود دارد که از بین آنها می‌توانید با توجه به انتظارات خود بهترین را انتخاب کنید. هتل بزرگ شیراز، هتل ستارگان، هتل ارگ، هتل ساسان، هتل پرسپولیس، هتل اطلس و هتل رویال شیراز هتل‌هایی هستند که سپنجا به شما پیشنهاد می‌کند تا چند شب را در آنها سپری کنید. برخی از هتل‌های نزدیک به دروازه قرآن عبارتند از:

اگر قصد اقامت در شیراز را دارید، می‌توانید از سامانه سپنجا برای اجاره خانه در شیراز کمک بگیرید.

۱- هتل ارم شیراز

هتل ارم شیراز یک هتل ۳ ستاره ارزان در نزدیکی دروازه قرآن و ارگ کریم خان است. موقعیت هتل در مرکز شهر شیراز است. مهمانان خارجی و داخلی از دسترسی به همه چیز به علاوه آرامش درون این هتل لذت خواهند برد.

با اقامت خود در هتل ارم علاوه بر دسترسی راحت به دروازه قرآن شیراز از دسترسی آسان به بنای تاریخی زندیه نیز لذت خواهید. همچنین از بازار اصلی شیراز، مراکز تجاری و بانک‌های اطراف لذت خواهید برد. رزرو آنلاین این هتل برای راحتی شما در دسترس است.

فاصله هتل ارم شیراز تا نقاط گردشگری اطراف

از نقاط گردشگری که در فاصله ده دقیقه‌ای هتل ارم قرار دارند می‌توان به مجموعه وکیل و آرامگاه سعدی اشاره کرد. از اینجا تنها پنج دقیقه با ارگ کریم خان فاصله دارید. همچنین فقط پانزده دقیقه دورتر، آرامگاه حافظ (حافظیه) قرار دارد. هتل ارم یکی از بهترین هتل‌ها برای رزرو در نزدیکی دروازه قرآن است و نیازهای شما را برآورده می‌کند.

هتل ارم

۲- هتل بین المللی پارس

به دنبال هتلی مجلل در شیراز هستید؟ هتل بین المللی پارس هتلی پنج ستاره برای رزرو شما در نزدیکی دروازه قرآن شیراز است. از بیشاپور، باغ عفیف آباد و باغ ارم شیراز فقط ۱.۶ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله هتل تا فرودگاه بین المللی شیراز فقط پانزده دقیقه است. علاوه بر این، هتل بین المللی پارس در منطقه تجاری مرکزی شیراز واقع شده است. شما با اقامت در این هتل به طور همزمان به مراکز خرید و نقاط توریستی دسترسی خواهید داشت.

امکانات هتل بین المللی پارس

رستوران معروف لوتوس هتل در طبقه سیزدهم مشرف به جاذبه‌های شیراز قرار دارد. فضای داخلی آن بی‌نظیر است. منوی آن معروف و پرطرفدار است. مهمانان همچنین عاشق رستوران رز قرمز در این هتل هستند.

هر یک از ۱۸۸ اتاق هتل تجهیزاتی مثل تلفن، سیستم تهویه مطبوع، گاوصندوق و اینترنت بی‌سیم دارد. هر روز صبح، صبحانه برای میهمانان آماده می‌شود. غذاهای بین المللی در طول روز در دسترس هستند. می‌توانید در آرامش اتاق خود استراحت کنید.

۳- هتل بزرگ چمران

هتل بزرگ چمران یکی دیگر از هتل‌های نزدیک به دروازه قرآن شیراز است. هتلی ۵ ستاره و لوکس در پایتخت تاریخی و فرهنگی ایران که در منطقه زیبای قصردشت واقع شده است. هتل چمران با ۱۰۹ متر ارتفاع، بلندترین هتل درایران است. هتل مشرف به باغی سرسبز است و در هر شب اقامت با آرامش در سوئیت خود استراحت می‌کنید. رزرو آنلاین برای راحتی شما در دسترس است.

هتل چمران

۴- هتل کریمخان

هتل ۳ ستاره کریمخان در سال ۱۳۹۲ در شیراز تاسیس شد. معماری سنتی در فضایی مدرن دارد. هتل کریمخان در مرکز شهر شیراز تنها ۵ دقیقه با بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شیراز از جمله باغ ارم، آرامگاه حافظ (حافظیه) و آرامگاه سعدی فاصله دارد.

فاصله هتل تا فرودگاه بین المللی شیراز کمتر از ۲۰ کیلومتر است. در سفر به شیراز، بیشتر مسافران دوست دارند در این هتل اقامت کنند تا بتوانند از جاذبه‌هایی مثل تخت جمشید دیدن کنند. این هتل در نزدیکی دروازه قرآن شیراز قرار دارد.

ساختمان هتل کریمخان

هتل دارای ساختمان ۶ طبقه است که مجموعاً ۶۳ اتاق و ۱۳۲ تخت دارد. ظرفیت لابی ۲۰ نفر و پارکینگ آن با ظرفیت ۲۰ ماشین، رایگان است. این هتل سه ستاره سنتی انواع اتاق‌های یک نفره، دو نفره و سوئیت‌ها را ارائه می‌دهد که می‌توانید متناسب با بودجه خود انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
باغ ارم شیراز، باغ بهار نارنج‌ها

جاذبه‌های نزدیک دروازه | معرفی ۳ جاذبه مهم

شیراز پر از جاذبه‌های دیدنی مخصوصا در اطراف دروازه قرآن است. آرامگاه خواجوی کرمانی و مقبره حافظ در نزدیکی این میدان قرار دارد و باید آن را دید. به علاوه، می‌توانید طرح باغ ایرانی باغ جهان نما را در قرن هجدهم بررسی کنید. اگر اهل فرهنگ اسلامی هستید، آستان مقدس علی ابن حمزه نیز انتخاب خوبی است. بیایید چند مورد از جاذبه‌های نزدیک به این دروازه را مرور کنیم.

۱- آرامگاه خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطا محمد بن علی بن محمود کرمانی یا خواجوی کرمانی، متولد استان کرمان، شاعر پارسی گوی قرن سیزدهم است که در شیراز درگذشت. پیکر وی در کنار دروازه قرآن شیراز به خاک سپرده شد.

آرامگاه خواجوی کرمانی معماری بسیار دیدنی دارد. این مقبره بدون سقف و در بالا و زیر آن دو ستون وجود دارد. روی قبر اسمی نوشته نشده که بدانیم متعلق به خواجه کرمانی است. تنها نوشته آیه‌ای از سوره الرحمن است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

کمی دورتر از مقبره خواجو کرمانی، ۳ غار وجود دارد. یکی از غارها محل عبادت و نیایش عارفان و صوفیان از جمله خواجوی کرمانی بوده است. غار دیگری نیز مقبره یکی از وزیران عصر مغول در قرن چهاردهم بوده است.

۲- حافظیه

اشعار حافظ جزء جدانشدنی هر جشن و مراسم ایرانی مانند نوروز و شب یلدا هستند. این شاعر یکی از نابغه‌های شعر همه دوران است که گوته شاعر بزرگ آلمانی نیز آرزو داشت یکی از شاگردان او باشد. آرامگاه حافظ یا حافظیه در جنوب دروازه قرآن شیراز قرار دارد و می‌توان گفت این منطقه امروز یکی از شلوغ‌ترین نقاط شیراز است.

۳- باغ جهان نما

باغ جهان نما یکی از زیباترین باغ‌های شیراز است. طبق برخی منابع، این باغ متعلق به دوران زندیه است. برخی منابع هم گفته‌اند که باغ جهان نما در قرن هفتم هجری قمری و دوره صفویه بنا شده سپس در دوره کریم خان بازسازی و بهسازی شده است.

این باغ قدیمی‌ترین باغ شیراز با مساحت حدود ۴۰۰۰۰ متر مربع است که از کاریز معروف رکنی آبیاری می‌شود. جهان نما در منطقه‌ای خاص از شیراز در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است.

معماری باغ جهان نما

در داخل باغ، عمارتی هشت ضلعی مانند عمارت کلاه فرنگی باغ نظر وجود دارد که در هر چهار گوشه آن چهار طاقچه با اتاق‌های دو طبقه وجود دارد. در داخل عمارت نیز حوضی هشت ضلعی از سنگ مرمر یکپارچه با یک فواره سنگی ساخته شده است. تزئینات نقاشی شده داخل عمارت بسیار باشکوه و ارزشمند هستند.

بهترین زمان بازدید از دروازه قرآن شیراز

بهترین زمان برای بازدید از دروازه قرآن، عصر است که چراغ‌هایش به طور کامل روشن هستند. مردم محلی در این زمان برای گردش به اطراف دروازه می‌آیند تا بتوانند شبگردی در شیراز را تجربه کنند.

در نزدیکی دروازه قرآن رستوران‌های معروف زیادی مانند مجموعه هفت خوان، باکویه، شاندیز و … وجود دارد که می‌توانید بعد از بازدید از این جاذبه، یک وعده غذایی خوب میل کنید.

بازدید از دروازه قرآن مستلزم پرداخت هزینه ورودی نیست، اما برای زیارت آرامگاه خواجو کرمانی باید بلیط تهیه کنید.

دروازه قرآن شیراز

چرا از دروازه قرآن دیدن کنیم؟

  • دروازه قرآن یکی از برترین جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز است.
  • این دروازه یکی از شاعران نامدار ایران به نام خواجو کرمانی را در آغوش گرفته است.
  • همه اهالی محل قبول دارند که دروازه قرآن بهترین مکان برای شبگردی در شیراز است.
  • نوشیدن یک فنجان چای یا خوردن فالوده شیرازی در اطراف این دروازه سفر شما را شیرین‌تر می‌کند.

سخن آخر

دروازه قرآن شیراز مرکز محبوب مردم آرام شیراز است. هر روز تعداد زیادی را در کنار این بنا خواهید دید که با خانواده در حال پیک نیک هستند و در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف آن غذا می‌خورند و جلوی دوربین ژست می‌گیرند.

این دروازه در شب در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و به یکی از بهترین مکان‌های شیراز برای شبگردی تبدیل می‌شود. اگر روزی به آنجا رفتید، بستنی سنتی و فالوده شیرازی را در یک بستنی فروشی بسیار محبوب در همان حوالی از دست ندهید.

منتظر نظرات شما درباره این دروازه زیبا هستیم. تجربیات شما باعث لذت‌بخش شدن سفر دیگر مسافران خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا