دیدنی های شیراز

لیست ۱۰ تایی از جاذبه های گردشگری شیراز | سفر به شهر راز

10 اثر گردشگری که در سفر به شهر راز باید ببینید!

شیراز قطب گردشگری ایران است. گوشه به گوشه این شهر پر از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی است. آرامگاه‌ها، خانه‌های تاریخی، باغ‌ها و مکان‌های تاریخی مختلف از جمله این جاذبه‌ها است. تاریخچه این جاذبه‌ها از دوره زندیه، قاجاریه گرفته تا دوران پهلوی متنوع است. در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ تا از جاذبه های گردشگری شیراز را به شما معرفی کنیم. لطفا تا انتها همراه تیم سپنجا باشید.

شیراز شهر راز

از شهری سخن می‌گوییم که به بوی بهار نارنجش معروف است. شیراز شهر عشق، شهری که می‌گویند خاک دامن گیر دارد. بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز به حداقل چهار روز پرتلاش نیاز دارد.

اگر قصد سفر به شیراز دارید نیاز است تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید. برای اقامت خود نیز می‌توانید اجاره سوئیت در شیراز را توسط سپنجا به‌صورت آنلاین انجام دهید.

بهار نارنج

لیست جاذبه های گردشگری شیراز

بهار شیراز دل انگیز است. بوی شکوفه‌های بهار نارنج آدمی را سرمست می‌کند و روحی تازه می‌بخشد. گل‌ها شکفته می‌شوند و سرتاسر شهر با گل‌های رنگارنگ مفروش می‌شود.

شهر شعر و ادب فارسی، شهری پر از آثار باستانی و تاریخی. در تابستان شیراز آب و هوای گرمی دارد اما با این حال لذت سفر و دیدنی‌های شهر شیراز خالی از لطف نیست. در ادامه به معرفی بناهای تاریخی به‌عنوان جاذبه های گردشگری شیراز می‌پردازیم.

بنا های تاریخی شیراز

از جاذبه های گردشگری شیراز می‌توان بناهای تاریخی شهر را مورد بررسی قرار داد. بناهای تاریخی هر شهر رازهای سال‌ها و بلکه قرن‌ها را در دل خود پنهان کردند و مهر سکوت بر لبانشان زده اند.

۱- دروازه قرآن شیراز

در قدیم شیراز هفت دروازه داشت. یکی از این دروازه‌ها که هنوز باقی مانده، دروازه قرآن است. از سمت اصفهان که وارد شیراز شوید با دروازه‌ای باشکوه مواجه می‌شوید که در قدیم محل عبور مسافران و ورود آنها به شهر بوده است.

علت نام گذاری این بنا، قرآنی است که در قسمت بالایی آن نهاده شده بود.

دروازه قرآن شیراز

بازسازی دروازه قرآن

این دروازه از زمان بنا شدن تا به امروز دو بار تخریب و به صورت کامل بازسازی شده است. در سال ۱۳۱۶ قرآن نفیس معروف به هفت من به موزه پارس منتقل شد. مقاله “همه چیز در مورد دروازه قرآن شیراز” کمک می‌کنه درباره این دروازه زیبا، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نام دیگر دروازه های شیراز

گفتیم که شیراز از قدیم ۷ دروازه داشته است. علاوه بر دروازه قرآن، ۶ دروازه دیگر شیراز در زیر آورده شده است.

  • دروازه اصفهان
  • دروازه کازرون
  • دروازه شاه دایی الی الله
  • دروازه سعدی
  • دروازه قصاب خانه
  • دروازه باغشاه

بجز دروازه قرآن از دروازه های شیراز اثر زیادی برجای نمانده ست.

۲- ارگ کریم خان در شیراز

ارگ کریم خانی، بنایی مهندسی ساز در زمان کریم خان زند از جاذبه های گردشگری شیراز است. در زمان زندیه، به دستور کریم خان زند بنایی ساخته شد که ترکیبی مسکونی و دفاعی داشت.

ارگ کریم خان
ارگ کریم خان در زمینی به وسعت ۱۲۸۰۰ متر مبع بنا شده و چون محل زندگی کریم خان زند بوده به این نام شهرت یافته است. در زمان حکومت قاجار این بنا جهت زندگی فرمانروایان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سر انجام در زمان پهلوی تغییر کاربری داده شد و به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این تغییر کاربری موجب آسیب‌های جدی به این بنای ارزنده شد. امروزه ارگ کریم خانی موزه‌ای از مجسمه‌های تماشایی است.

این مطلب را هم بخوانید
باغ ارم شیراز، باغ بهار نارنج‌ها

مجموعه وکیل شیراز

کریم خان زند در زمان حکومتش شیراز را به‌عنوان پایتخت معرفی کرد. بسیاری از جاذبه های گردشگری شیراز در این زمان ساخته شد که از برجسته ترین آنها می‌توان از مجموعه وکیل یاد کرد.

۳- حمام وکیل شیراز

این حمام در مجموعه وکیل و نزدیک دیگر بناهای وکیل قرار دارد. بخشی به نام شاه نشین در این حمام واقع شده که ویژه استفاده شاه بوده است. حمام وکیل در بخش غربی مسجد وکیل واقع شده و از پیشرفته‌ترین اصول معماری در زمان خود بهره برده است.

حمام وکیل
ورودی حمام دری کوچک داشته و با شیبی ملایم به هشتی ورودی می‌رسد که پایین‌تر از سطح زمین واقع شده است. ورود به رختکن حمام هم زاویه دار ساخته شده که همه این ملاحضات باعث شده گرما به بیرون و سرما به داخل راه نیابد.

در دو طرف محوطه گرم‌خانه، دو شاه‌نشین و در دو طرف خزینه دو حاکم‌نشین ساخته شده‌ است.

ورودی حمام وکیل

در وسط هر حاکم‌نشین نیز حوضی از سنگ مرمر دیده می‌شود. در زیر گنبد نیز نقوش آهک‌بری زیبایی حکاکی شده است.

۴- بازار وکیل

بازار وکیل از جمله آثاری است که از زمان زندیه در شیراز باقی مانده است. بازاری که تصور می‌شود طرح آن از بازار قدیم لار برداشته شده و در این محل به زیبایی بنا گردیده است.

تمامی کارهای بازرگانی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی در این بازار انجام می‌شده است.

بازار بزازان وکیل

این بازار از نزدیکی دروازه اصفهان تا مدخل بازارهای قدیم امتداد دارد. بازار مشتمل بر حجره‌هایی با سکوی پهن در طرفین و ۷۴ دهانه طاق‌های بلند و خوش تناسب بوده‌ است.

چهار سوق بلندی در میان آن قرار داشته که بازارهای فرعی، غربی و شرقی آنرا قطع می‌کرده است.

مصالح ساختمانی این بازارها گچ، آجر و آهک بوده که روی پایه‌هایی از تخته سنگ‌های تراشیده قرار گرفته‌ است.

بازار فرش فروشان وکیل

سقف چهار سوقی که از چهار طرف آن چهار بازار منشعب می‌شود بسیار بلند و با سبک ساختمانی دلپسندی بنا شده‌ است. قسمت‌های مختلف این بازارها، بنا بر کارهای صنعتی که در آن انجام می‌گرفته، به نام‌های مخصوص خوانده می‌شود. بازار بزرگی که انواع کالاها در آن یافت می‌شد.

  •  بازار بزازان
  •  بازار بلورفروشان
  •  بازار خیاط‌ها
  •  بازار کلاهدوزها
  •  بازار سراج‌ها
  • بازار شمشیرگرها
بنای بازار وکیل

بازار وکیل یکی از بازارهای مرحوم کریم خان وکیل است. شالوده‌های آن از سنگ‌های بزرگ ساخته شده و در وسط بازار چهارسوئی است که سقفش بسیار بلند و طرازش دلپسند است.

کمتر بازاری در ایران بدین اسلوب و بنیان دیده می‌شود. یک بازار بزرگ تا برسد به چهارسوی مذکور چهل و یک طاق است.

بازار وکیل در هنگام امتداد خیابان زند از طرف شهرداری شکافته شده، به طوری که امروز خیابان زند عمود بر آن و از نزدیک چهار سوق بازار می‌گذرد.

بنایا بازار وکیل
بازارهای مختلف بازار وکیل

بناهای بازار وکیل آن‌را بازار بزازان گویند. سمار و بلورفروش و خیاط و غیره نیز در این بازار مشغول فعالیت هستند. بازار دیگر چهل و شش طاق است که آنرا بازار کلاهدوزان می‌نامند از کلاهدروز و اصناف دیگر در آن کاسبی دارند.

بازار دیگر آن، ده طاق است که در آن تمام افراد سراج و ترکش‌دوزاند. در وسط بازار اول (بازار بزازان) نیز بازاری است که یازده طاق دارد و در آن جماعت شمشیرگرانند. درب این بازار به درب مسجد وکیل منتهی می‌شود.

۵- مسجد وکیل

این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه است که از لحاظ هنری و معماری اهمیت زیادی دارد. این مسجد به دستور کریم خان زند ساخته شده‌ است.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه آدمخوار بوینی یوغون
مسجد وکیل
طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه است.

نمای داخلی مسجد وکیل
نمای داخلی مسجد وکیل

مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان است.

می‌گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

در سمت شمال مسجد، طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده‌ است.

۶- آرامگاه سعدی

شیخ اجل سعدی شیرازی در شیراز متولد شد و حدود سی سال از عمر خود را به جهانگردی پرداخت.

از سعدی آثار بسیاری به صورت نظم و نثر برجا مانده که گلستان و بوستان ازجمله آثار ارزنده این شاعر بزرگ است.

سعدیه شیراز
کلیات سعدی مجموعه آثار بجا مانده از سعدی شیرازی است. این شاعر ارزنده در محل زندگیش به خاک سپرده شد. از قرن هفتم هجری تا به امروز آرامگاهش بارها مورد مرمت قرار گرفته است.

امروزه این آرامگاه به نماد شهر شیراز تبدیل شده و سالانه هزاران گردشگر را پذیراست.

۷- آرامگاه حافظ

بنای آرامگاه حافظ مانند بسیاری از بناهای تاریخی شیراز، در زمان زندیه و به دستور کریمخان زند ساخته شد.

این بنا شامل ایوانی با چهار ستون ضخیم سنگی یکپارچه است. دو قسمت شمال و جنوب آن باز بوده و دو اتاق کوچک در دو گوشه آن قرار دارد. آرامگاه حافظ در قسمت شمالی آن قرار دارد و در بخش جنوبی این مکان باغی بزرگ نمایان است.

حافظیه (1)

بر روی تربت حافظ، سنگی مرمرین به دستور کریمخان زند نهاده شد که دو غزل از غزل‌های حافظ به خط حاج آقاسی بیگ افشار بر آن نوشته شده است.

سنگ کنونی همان سنگ قبر دوران زندیه است. آرامگاه حافظ در دوران قاجاریه بارها بازسازی گردید.

۸- خواجو کرمانی

در شمال شهر شیراز و در همسایگی دروازه قرآن آرامگاه شاعر کرمانی واقع شده است.

در دامنه کوه صبوی و در ابتدای جاده شیراز قبر وی مشرف بر دروازه ورودی است. این آرامگاه در سال ۱۳۱۵ شمسی با اعتبارات اداره فرهنگ فارس ساخته شد.

خواجو کرمانی

محل آرامگاه در محوطه‌ای بدون سقف قرار دارد. در وسط صفه آن سنگ قبری است که بالای آن محدب و برآمدگی دارد. روی این سنگ کتیبه‌ای که بیانگر قبر خواجو باشد وجود ندارد.

مجسمه خواجو کرمانی

۹- باغ ارم

از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز می‌توان به باغ ارم اشاره کرد. این باغ زیبا در زمان سلجوقی بنا شده است. در زمان زندیه باغ ارم بازسازی و در زیبا سازی و به‌سازی آن کوشش شد. در قسمت بالایی این بنا هلالی کاشی کاری شده وجود دارد.

نقوش این کاشی‌ها شامل شخصیت‌های تاریخی، ادبی و اسطوره‌ای مثل نقش ناصرالدین شاه  سوار بر اسب، یوسف و زلیخا، سلیمان نبی و داستان های فردوسی. است.

باغ ارم

۱۰- باغ عفیف آباد

باغ زیبای عفیف آباد در دوران صفوی بنا شده است. در آخرین روزهای حکومت قاجار، این باغ به عفیفه خانم همسر فرمان فرما رسید.

باغ عفیف آباد

عفیفه خانم بازسازی گسترده ای بر روی باغ انجام داد و کم کم به باغ عفیف آباد شهرت یافت. این باغ از شاهکارهای زمان زندیه است.

باغ عفیف آباد2

امروزه عمارت باغ عفیف آباد به عنوان موزه عبرت و نظامی مورد استفاده قرار گرفته و میزبان گردشگران و علاقمندان می‌باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا جاذبه های گردشگری شیراز معری کنیم. ۱۰ جاذبه از بهترین‌ها را معرفی کردیم. درباره تاریخچه، معماری و … آن‌ها صحبت شد.

اگر قصد مسافرت به این شهر را دارید حتما از این جاذبه های گردشگری شیراز دیدن کنید. لطفا نظرات خود را در کامنت بنویسید تا گردشگران دیگر بتوانند از تجربیات ارزشمند شما استفاده کنند.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا