جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به درک

حتماً بارها شنیده‌اید که می‌گویند برو به درک، خب تصورتان از واژه درک چیست؟ حدس میزنیم احساس خوبی نداشته باشید، چون این واژه در مواقع عصبانیت یا دلخوری‌های جدی از کسانی که باعث رنجش ما می‌شوند بر زبان می‌آید و حتی به عنوان نوعی فحش شناخته می‌شود. با وجود تمام اینها، موضوع مقاله امروز ما در مورد سفر به درک است چرا که واقعاً جایی به نام درک وجود دارد که نه تنها جای بدی نیست بلکه زیبا و توریستی هم هست!

درک یکی از روستاهای فوق‌العاده زیبای ایران است که در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد این روستای عجیب بدانید، باید تمام تصورات خود از واژه درک را دور بیندازید و با ما همراه شوید تا آن را به طور کامل بشناسید. در ادامه هم روستا را معرفی می‌کنیم و هم در مورد آب و هوا، جاذبه‌ها، مردم و دیگر خصوصیات آن صحبت می‌کنیم. همراه سپنجا باشید.

روستای درک

ما، در کشوری زندگی می‌کنیم که از لحاظ جاذبه ومکان‌های تفریحی بسیار غنی و در تنوع است. استان سیستان و بلوچستان یکی از بهترین مواردی است که تمام ایران باید به آن افتخار کنند. به این دلیل که قبل از هرچیز، مردمان بسیار خونگرم و مهمان‌نوازی دارد، سپس دیدنی‌هایی دارد که در کل ایران و جهان نمی‌توان نظیر آنها را پیدا کرد.

 یکی از بهترین مناطق تفریحی این استان، روستای کویری-ساحلی درک واقع در ۱۷۰ کیلومتری جنوب بندر چابهار است. سفر به درک برای هر ایرانی، می‌تواند یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی باشد چرا که این منطقه علیرغم تمام دیدنی‌ها و زیبایی‌هایش هنوز بکر باقی مانده است و جاذبه‌هایی دارد که تنها مردم محلی آنها را می‌شناسند! هر چه بیشتر از درک زیبا شناخت پیدا کنید، بیشتر دلتان می‌خواهد به درک بروید. چون این روستا به قدری زیبا و شگفت انگیز است که تمام تصورات شما از واژه درک را از ذهنتان پاک می‌کند و شما را به خواب و خیال می‌برد.

از مزایای سفر به روستای درک می‌توان به استراحت در زیر سایه نخل‌های تنومند، قدم زدن در ساحل زیبا، تماشای غروب دریا و کویر، شنا و آب تنی در میان آبهای بدون زباله، دیدن رمل‌ها و… اشاره داشت. این بهشت کوچک منتظر است تا شما بروید و آن را کشف کنید.

روستای درک

درک دقیقاً کجاست؟

درک، در بخش زرآباد در شهرستان کنارک (نزدیک چابهار در استان سیستان و بلوچستان) و در جایی است که دریای عمان به اقیانوس هند می‌رسد قرار دارد. سفر به درک را حتماً تجربه کنید زیرا تپه‌ها و درختان نخل در ساحل این روستا، صحنه‌های زیبایی ایجاد کرده‌اند که  چنین مناظری در سراسر جهان بسیار کم است. درک در زبان محلی به معنای استقرار در کنار دریا است. جایی است که ماسه‌های سوزان در آغوش آب‌های آزاد فرو می‌روند.

بیشتر بخوانید : بازدید از دریاچه صورتی چابهار

این دهکده یک مقصد گردشگری بالقوه است که از هر سه نوع سواحل صخره‌ای، شنی و مرجانی بهره‌مند است! ضمناً بین دو شهر مهم بندری جنوبی یعنی چابهار و بندرعباس واقع شده است. تپه‌های شنی، سواحل، مرجان‌ها، صخره‌ها، کوه‌ها، جنگل‌های اطراف، طبیعت بکر و اهالی مهربان و مهمان نواز این روستا همه در یک قاب دیده می‌شوند و روح هر بیننده‌ای را به پرواز در می‌آورند. برای رزرو و اجاره سوئیت در چابهار روی لینک کلیک کنید.

درک کجاست

بهترین فصل برای سفر

 استان سیستان و بلوچستان یکی از گرم‌ترین استان‌های ایران است و بیشتر سال را در خشکسالی سپری می‌کند.  به همین دلیل روستای درک نیز در فصول گرم سال از آب و هوای بسیار گرم و خشک برخوردار است. اما این روستا به طرز معجزه آسایی در مابقی سال از آب و هوایی خنک و مطلوب برخوردار است یعنی تقریباً از اواسط پاییز تا اواخر بهار، که این به دلیل بادهای طراوت بخشی است که از اقیانوس هند می‌آیند. پس نتیجه می‌گیریم بهترین زمان برای سفر به درک از اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است چون پس از آن، گرمای تابستان ممکن است لذت این سفر را کاهش دهد.

 فراموش نکنید که به دلیل دمای بالای هوا، تابستان فصلی است که باید از آن اجتناب کنید. حتی ابتدای پاییز در این استان هنوز گرم است، اما پس از آن بادهای موسمی به چابهار و مناطق ساحلی اجازه می‌دهد تا از کمی طراوت بیشتر بهره‌مند شوند. رفتن به آنجا در پاییز کاملاً امکان پذیر است، اگرچه بهتر است تا نیمه دوم فصل صبر کنید. زمستان نیز فصل خوبی برای بازدید از روستای درک است.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست جاهای دیدنی آشتیان

بهترین فصل برای سفر به درک

ساکنان درک

برای بسیاری از مسافران درک، مردم محلی که آنها می‌بینند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های روستا هستند و سنت‌ها، آداب و رسوم، نحوه زندگی آنها برای بازدید کندگان بسیار جالب است. مردم درک از نژاد بلوچ هستند و بلوچی صحبت می‌کنند. آقایان لباس‌های بلند سفید و شلوار گشاد می‌پوشند و زنان لباس‌های رنگارنگی با سوزن دوزی دوست داشتنی می‌پوشند که کار دست خودشان است. آنها به طور معمول برای امرار معاش ماهیگیری می‌کنند اما برخی نیز کشاورزی می‌کنند. حالا نظرتان در مورد سفر به درک چیست؟ دوست دارید بیشتر در مورد مردم آنجا بدانید؟

همه کسانی که از درک دیدن کرده‌اند از سخاوت و مهربانی بی‌دریغ مردم بلوچ صحبت می‌کنند. درک کمتر از ۵۰۰ نفر جمعیت دارد. مهربانی این افراد واقعاً مثال زدنی است و معمولاً بازدیدکنندگان و مسافران برای لذت بردن از غذاهای محلی خوشمزه، چاشنی ادویه‌های سنتی، به جایی که طعم و مزه آشپزی اجدادی زنان روستا چیده می‌شود، دعوت می‌شوند.

فضایل درمانی تپه‌های شنی ساحل درک

 یکی از جنبه‌های جالب ساحل روستای درک وجود تپه‌های ماسه‌ای سفید است که به گفته مردم محلی، از نظر بهبود دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارند. جالب است بدانید مردم برای درمان این دردها، صبح زود هنگام تابش خورشید در آسمان، روی ماسه‌ها می‌خوابند!

درک مکانی نسبتاً سرسبز است، و در مورد این پرسیده می‌شود که چگونه نخل‌ها در این ساحل گرم کویر رشد کرده‌اند؟ تعجبی نیست چون سفر به درک از آن دسته سفرهایست که هر لحظه شما را غافلگیر می‌کند. این یکی دیگر از عجایب دهکده است، این مکان در نزدیکی دریا واقع شده و در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده است و دارای آب شیرین است و فقط چند ده متر از دریا فاصله دارد.

 آب شیرین در عمق کمتر از دو متر وجود دارد. این آب منشا سرسبزی جنگل و انواع گونه‌های گرمسیری موجود در آن است. ساکنان از آب شیرین برای کشت و برداشت هندوانه، ذرت، درختان خرما و غیره استفاده می‌کنند و در کنار این میوه‌ها، انواع مختلفی از درختان اقاقیا و درختان انجیر را نیز مشاهده خواهید کرد. Acacia nilotica(صمغ قرمز) نیز گونه‌ای بومی شرق آفریقا و شبه قاره هند از خانواده Fabaceae است که در چابهار در جنوب ایران نیز رشد می‌کند. این درخت دارای فضایل درمانی است.

بیشتر بخوانید : بازدید از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار

سفر به درک

گردشگری و سرگرمی

درک دارای یک خط ساحلی بکر است. این روستا به دلیل سواحل خارق العاده‌اش شناخته شده است. اما خوشبختانه، یا متأسفانه، هیچگاه از ظرفیت گردشگری آن استفاده نشده و هیچ توسعه گردشگری در آن محقق نشده است. بنابراین سفر به درک برای کسانی است که به دنبال اصالت و جذابیت یک منطقه ساحلی بکر هستند بسیار جذاب و مناسب است.

تپه‌های شنی و ساحل گسترده ترکیبی مناسب برای علاقه‌مندان به دوچرخه سواری است. جاده‌های این منطقه برای فعالیت‌های موتوری، از جمله آفرود نیز مناسب است. واضح‌ترین و هیجان انگیزترین تفریح ​​در ساحل درک، شنا است. این مکان همچنین برای انواع فعالیت‌های آبی از موج سواری گرفته تا غواصی بسیار مناسب است. ضمناً از شتر سواری غافل نشوید.

سفر به درک

کارهایی که می‌توان در روستای درک انجام داد

متأسفانه تقریباً هیچ امکان توریستی در روستا وجود ندارد اما از طرف دیگر، همین موضوع به بکر ماندن آن کمک کرده است. و به همین دلیل است که بیشتر گردشگرانی که از این منطقه بازدید می‌کنند عاشق طبیعت ناب و آرامش آن هستند. در سفر به درک می‌توانید از طلوع و غروب خورشید خیره کننده رنگارنگ لذت ببرید. در آبهای آبی خلیج عمان شنا کنید. روی تپه‌های شنی طلایی قدم بزنید و در سایه درختان نخل استراحت کنید. از کوه‌های ظاهر عجیب بالا بروید و در جنگل قدم بزنید و با خودتان تعجب کنید که چطور ممکن است !!

 اما هنگام شنا در خلیج عمان، قطعاً مطمئن شوید که در مناطق امن به دنبال آن هستید. توجه به این نکته بسیار مهم است زیرا هیچ غریق نجاتی در دسترس نیست. اگر ماشین آفرود دارید برای منطقه بسیار جذاب است. اگر دوست دارید دوچرخه سواری کنید، بگذارید خیالتان را، راحت کنیم که درک مکان بسیار خوبی برای دوچرخه سواری است. البته مهم‌ترین کاری که باید در سفر به درک انجام داد، بازدید از جاذبه‌های خیره کننده و کم‌نظیر آن است که در ادامه چند مورد از آنها را خواهید شناخت. اینها شامل:

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به خرمشهر

کوه‌های مریخی

در ۵۰ کیلومتری شرق بندر چابهار این کوه‌های عجیب و غریب وجود دارند که باید حتماً ببینید. دیدن کوه‌های مریخی احساسی به شما می‌دهد که گویی روی مریخ فرود آمده‌اید. باستان‌شناسان اظهار دارند که، این کوه‌های عجیب و خراشیده شکل، حدود پنج میلیون سال قدمت دارند.

کوه های مریخی

دریاچه لیپار

دریاچه لیپار با بندر چابهار ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و به کوه‌های مریخی نزدیک است. مانند همان دریاچه مهارلو در استان فارس، دریاچه لیپار نیز صورتی است. موجودهای ریز و کوچک زنده در آب این دریاچه، رنگ صورتی زیبا را ایجاد می‌کنند.

شهر باریس

در سفر به درک از شهر باریس نیز دیدن کنید. شهرک بریس در فاصله ۶ کیلومتری شرق بندر چابهار قرار دارد. این یک شهر کوچک است که تقریباً همه در آن ماهیگیری می‌کنند. نمای باورنکردنی قایق‌های ماهیگیری چوبی در بندر آن به ویژه در هنگام غروب خورشید و ترکیب بی‌نظیر رنگ های طبیعت شگفت انگیز است.

امنیت روستای درک

سیستان و بلوچستان برای اکثر کشورها یک منطقه ناامن است. حتی بسیاری از ایرانیان تصور یکسانی دارند که این استان بسیار دور و ناامن است اما این تصور غلطی بیش نیست که رسانه‌ها انتشار داده‌اند. دلیل این که می‌گوییم این استان امن است، هزاران گردشگری است که سالانه از منطقه بازدید می‌کنند و از طبیعت امن منطقه و مهمان نوازی مردم به ما می‌گویند. به خصوص درک کاملاً ایمن است و می‌توانید با خیالی آسوده از منطقه دیدن کنید و لذت ببرید.

اقامت در روستای درک

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، روستای درک از جمله مناطق بکر استان سیستان و بلوچستان است و با وجود تمام زیبایی‌ها و خصوصیات خود، هنوز برای عده زیادی از مردم و گردشگران ناشناخته مانده است. سفر به درک به ویژه برای کسانی که قصد دارند چند روز در این روستا بمانند، بدون شک نیاز به اقامتگاه مناسب دارد. در این روستا از هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس خبری نیست اما، اقامتگاه‌های بومی بسیار شیک و تمیزی در اقصی‌نقاط روستا دایر شده‌ است که تضمین چند روز اقامت راحت را به شما خواهند داد. فقط نیاز است هماهنگی‌های لازم برای اجاره اقامتگاه مورد نیاز خود را قبل از سفر انجام دهید.

 جالب است بدانید بیشتر این اقامتگاه‌ها، تمامی وعده‌های غذایی را برای مهمانان خود فراهم می‌کنند، که از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آنها، می‌توان به ماهی شوریده اشاره داشت که بسیار لذیذ و متفاوت است. شاید امکانات رفاهی در روستای درک اندک باشد، اما مردم خونگرم و میهمان‌نواز این روستا نمی‌گذارند شما احساس کمبود داشته باشیدو هرآنچه که نیاز داشته باشید برایتان فراهم می‌کنند. فقط لازم است یادآور این مسئله باشیم که فاصله‌ی روستا از پمپ بنزین و فروشگاه‌ها نسبتاً زیاد است، پس برای اینکه به مشکل کمبود بنزین یا اقلام مورد نیاز خود مانند انواع خوراکی یا وسایل استحمام برنخورید، از قبل خودتان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به چابهار | اطلاعات مفید برای سفر به چابهار

سفر به درک

سخن آخر…

راهنمای سفر به درک ما چطور بود؟ حالا نظرتان در مورد واژه درک چیست؟ همه معتقدند که بیابان‌ها در جایی وجود دارند که آب وجود ندارد. از نظر ما این یک تصور بسیار رایج و معقول است اما تا وقتی که اکثر مردم با منطقه بیابانی مانند روستای درک روبروشوند. روستای درک جایی است که صحرا با دریا روبرو می‌شود و این یکی از پدیده‌های نادر در کل جهان است. در این مقاله از سپنجا سعی کردیم تا این روستا را معرفی کنیم

 این مکان یکی از تنها مکانهایی است که می‌توانید آبی دریا را در پشت تپه‌های شنی ببینید و همزمان با قدم زدن در میان شن‌های صحرا، نسیم فرح بخش دریا را روی صورت و موهای خود حس کنید! از شما به دلیل  همراهی دوستانه‌تان در این سفر مجازی کوتاه به یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های گردشگری ایران بسیار متشکریم. امیدوارم لذت برده باشید و بتوانید در سفرتان به این مقصد، نهایت لذت را در کنار دوستان یا خانواده خود ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا