جاهای دیدنی ایران

همه چیز در مورد اتاق فرار

امروزه افراد زیادی به شهر بازی می‌روند تا کلی هیجان و لذت را تجربه کنند و خوش‌ بگذرانند. یکی از بازی‌هایی که اسم آن را حتما شنیده‌اید، اتاق فرار است. خیلی از افراد با این اتاق و ساز و کار آن آشنایی ندارند و چنین بازی را تا به حال تجربه نکرده‌اند؛ بنابراین نمی‌دانند که چگونه کار می‌کند. این بازی جذاب و هیجان‌انگیز را چندین سال است که متفکران و محققان حوزه آموزش کشورهای آسیای شرقی طراحی کرده‌اند و در ساخت آن از بازی‌های کامپیوتری الهام گرفته‌اند.

اگر به دنبال یک بازی گروهی و فیزیکی هستید و به ماجراجویی و یافتن یک معما علاقه دارید، ما به شما اتاق فرار را پیشنهاد می‌کنیم. برای اینکه این بازی جذاب را انجام دهید باید بدانید که تنها برای رنج خاصی اجرا می‌شود چون یک بازی فکری و حل کردنی است و افراد بالای ۶۰ سال و یا زیر ۱۲ سال قادر به حل معماها نیستند. در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با این بازی مهیج، جذاب و دوست‌داشتنی آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اتاق فرار چیست؟

اسکیپ روم یک بازی سرگرم کننده، اما به صورت فیزیکی و گروهی است که در بین افراد علاقه‌مند به ماجراجویی و کشف جواب معما، بازی بسیار محبوب و پر طرفداری به حساب می‌آید. بازیکنان در هر تیم با استفاده از راهنمایی‌ها، سرنخ‌ها و استراتژی‌هایی که در سر راهشان قرار می‌گیرد به حل جواب معما می‌پردازند تا بالاخره به هدف موردنظر خود برسند.

متفکران کشورهای آسیای شرقی که از طراحان اولیه این بازی بوده‌اند بر این موضوع که فعالیت فکری در کنار فعالیت بدنی بر افزایش رشد، پویایی، خلاقیت و همیاری افراد تأثیر بسزایی دارد معتقد هستند. اولین اتاق فرار در کیوتو کشور ژاپن در سال ۲۰۰۷ افتتاح گردید که توسط شرکتی به نام SCRAP برای ۶ نفر در یک اتاق ساخته شد. پس از مدتی از ساخت این بازی آرام آرام در بین تمام کشورها فراگیر شد و از اروپا و آمریکا گرفته تا کشورهای دیگر. این بازی جذاب امروزه در کشور ایران نیز ارائه می‌شود و خیلی هم طرفدار دارد.

اتاق فرار همانطور که از نامش مشخص است یک اتاق است که باید از آن فرار کرد. این بازی طوری است که باید یک گروه از بازیکنان در اتاق قرار بگیرند و برای یک ماجرای پیچیده که از قبل توسط طراحان طراحی شده به جست‌وجو بپردازند و آنقدر این ماجرا را دنبال کنند و تا به اهداف موردنظر دست یابند و در نهایت پازل‌های معما را کنار هم چیده و به نتیجه نهایی برسند؛ البته دقت کنید که برای پیدا کردن جواب معما زمان محدود است.

اتاق فرار چیست

محدود بودن زمان باعث هیجانی‌تر شدن ماجرا می‌شود و تمام افراد تیم تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر به جواب برسند و برنده بازی شوند. با هیجانی بودن و محدودیت زمانی در کنار محیط خاص بازی به راحتی متوجه می‌شوید که از بازی‌های کامپوتری الهام گرفته شده است. هر کدام از بازیکنان در تیم خود باید در نقش خود بازی کند و با بقیه افراد تیم ارتباط برقرار کند.

افرادی که در اتاق هستند باید در مأموریتی که به آن‌ها سپرده شده به خوبی کار کنند و شخصیت‌های اتاق را تجسم کنند که با این کار به دنیایی عجیب غوطه‌ور می‌شوند که این موضوع بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است. طراحان متفکر این بازی را بیشتر در جهت تقویت همکاری تیمی، ارتباط با یک‌دیگر، برقراری تعامل با هم‌گروهی خود و همچنین اعتماد کردن طراحی کرده‌اند.

تاریخچه اتاق فرار

 تاریخچه اتاق فرار به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد که در آن زمان دانشجویی به نام تاکائو کاتو که اهل ژاپن هم بود دوستش را هنگام انجام بازی ویدئویی فرار از اتاق می‌بیند. وقتی که این صحنه را مشاهده می‌کند به این فکر می‌افتد که این بازی مجازی را به یک بازی وادقعی تبدیل کند و اینگونه شد که برای اولین بار این بازی را در شهر سیلیکون‌ولی در سال ۲۰۰۷ ایجاد کرد که مخاطبان بسیار زیادی هم داشت و تمام بلیط‌ها سریع فروخته می‌شدند.

در اوایل، این بازی در مکان‌های تفریحی وجود داشت و طوری بود که طراحان بازی وسایل و اشیاء را در گوشه و کنار اتاق قایم می‌کردند و بازیکنان با استفاده از راهنمایی‌ها و سرنخ‌هایی که به دستشان می‌رسید باید آن‌ها را پیدا می‌کردند. به محض پیدا کردن اشیاء باید فورا از اتاق خارج می‌شدند که کم کم این بازی جذاب بین مردم تمام جهان رایج شد و خیلی هم طرفدار پیدا کرد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین موزه های ایران

تاریخچه اتاق فرار

فضای اتاق فرار چگونه است؟

فضای اتاق فرار بستگی به ماجرای داستان دارد و هر مکانی که با داستان بازی سازگارتر باشد انتخاب می‌شود. از جمله این فضاها می‌توان به خانه‌های متروکه، زندان، فضاپیماها و سلول انفرادی اشاره کرد. تمام صحنه‌های داستان به صورت واقعی شبیه سازی می‌شوند و مثل سینما از سناریو و ژانر معینی برخوردار است. همانطور که دیده‌اید، در فیلم‌های سینمایی تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، دکوراتور، بازیگران و بقیه دست اندرکاران دست به دست هم می‌دهند و تلاش می‌کنند تا نتیجه کار به سناریو ارتباط داشته باشد.

وقتی همه در کنار یک‌دیگر می‌کوشند تا فیلم سینمایی در ذهن مخاطب اثری واقعی داشته باشد یعنی برای مخاطبان حس همزاد پنداری را زنده کنند پس این بازی هم دست کمی از این موضوع ندارد. در اتاق فرار طراحان، گیم مستر، سرمایه گذاران و مجریان همه و همه در تلاش هستند تا حس حضور در فضایی واقعی را برای بازیکنان به وجود بیاورند که این تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

بهترین اتاق فرارهای ایران

همانطور که قبلا هم گفته شد، این بازی مهیج از کشور ژاپن شروع شد و آرام آرام به کشورهای دیگر سرایت پیدا کرد و هم‌اکنون در کشور ایران هم چنین بازی وجود دارد که بسیار پر طرفدار است. در ادامه ترسناک‌ترین و بهترین اتاق فرارهای ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

اتاق فرار طاعون

اسکیپ روم طاعون همانطور که از نامش مشخص است تمام ماجراهای جذاب آن به بیماری طاعون مرتبط می‌شوند. محیط و فضا هم جوری طراحی شده‌اند که با موضوع داستان تطابق داشته باشند؛ د ر حقیقت طراحی دکوراسیون باید جوری باشد که شما را با ماجرای داستان هم‌سو کند و شما را در موضوع آن غرق کند.

موضوع طاعون به این شکل است که انگار بیماری طاعون به کل مردم شهر سرایت کرده و شهر کاملا آلوده به این ویروس است. بیمارستان‌ها و مراکز مختلفی را در گوشه و کنار شهر ایجاد کرده‌اند تا افراد مشکوک به این بیماری را قرنطینه کنند. حالا شما و دوستانتان توسط یک سری اتفاقاتی که رخ داده به این مراکز کشیده شده‌اید و سرپرستان و بخش آزمایشگاه این مراکز درمانی قصد دارند تا آزمایشاتی را بر روی شما انجام دهند.

با انجام آزمایشات بر روی شما می‌خواهند بدانند که یافته‌هایشان برای درمان این بیماری درست بوده یا نه؛ به همین دلیل قصد دارند تا اول شما را به بیماری طاعون مبتلا کنند و بعد مراحل درمانی خود را آغاز کنند. در این زمان است که باید خودتان را از این مخمصه نجات دهید و به فکر رهایی و فرار از این مرکز باشید که محدودیت زمانی برای این بازی حدود یک ساعت است.

اتاق فرار طاعون

اتاق فرار توهم

اسکیپ روم توهم در شرق تهران و در قسمت نارمک قرار دارد. در مجموعه اسکیپ مستر حدود ۱۰ تا اتاق فرار موجود است که هر کد ام در موضوعات مختلف با سبک‌های متفاوت هستند که طیق سلیقه خود می‌توانید هر کدام را که دوست داشتید بازی کنید. یکی از بهترین اسکیپ روم‌های این مجموعه توهم نام دارد که موضوع آن به این صورت است که بازیکنان وارد یک مهمانی می‌شوند و پس از مدتی دود بسیار غلیظی همه جا را فرا می‌گیرد و اینجاست که باید به فکر نجات خود باشید و برای فرار چاره‌ای بیاندیشید.

مهم‌ترین بخش اصلی این ماجرا نجات دادن خودتان است؛ البته نگران نباشید؛ چون این اتاق استاندارد است و تمام نکات ایمنی به طور کامل و درست رعایت شده و علاوه بر آن وضعیت بازیکنان و کل مجموعه توسط گیم مستر کنترل می‌شود و همه جا را تحت نظر قرار می‌دهد. تعداد افرادی که وارد اتاق می‌شوند حدود ۴ تا ۱۰ نفر باید باشند و زمان آن‌ها هم ۹۰ دقیقه خواهد بود. هزینه این بازی ۱۰۰ هزار تومان است که بلیط ویژه آن ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

اتاق فرار سرقت از بانک

این بازی در مجموعه تجاری کوروش و در تقاطع بزرگراه ستاری و بزرگراه حکیم قرار گرفته است. اگر به فیلم‌های دزدی و سرقت از بانک علاقه دارید و دیدن اینگونه فیلم‌ها هیجان شما را برمی‌انگیزد این اتاقب فرار می‌تواند معمایی جذاب برای شما باشد. این بازی از دو قسمت تشکیل می‌شود که یکی ۱۵ دقیقه و دیگری ۴۵ دقیقه است. در بخش اول ۱۵ دقیقه وقت دارید تا صدای آژیر را به محض ورود شما روشن می‌شود قطع کنید.

اگر در این ۱۵ دقیقه نتوانید صدای آژیر را قطع کنید توسط پلیس دستگیر می‌شوید؛ اما اگر موفق به خاموش کردن صدا شدید حدود ۴۵ دقیقه وقت دارید تا همه قفل‌ها و معماها را باز کنید و تمام موجودی‌ها مثل دلار، طلا و یورو را با خود بردارید. تعداد نفرات برای این بازی از ۴ تا ۶ نفر هستند که هزینه بازی هم ۱۳۰ هزار تومان است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی اقامتگاه های کویری ایران

اتاق سرقت از بانک

اتاق فرار طالع نحس

در خیابان شریعتی مجوعه‌ای به نام دژاوو وجود دارد که می‌توانید بازی در اتاق فرار را تجربه کنید و یک خاطره به یاد ماندنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید. اسکیپ روم طالع نحس بسیار ترسناک است معماهای مختلفی در این بازی وجود دارد و اگر در حین بازی به مشکل خوردید می‌توانید به اتاق اول برگردید که هر بار تنها یک نفر می‌تواند برود که خیلی هم ترسناک است.

موضوع از این قرار است که تعدادی از مجرم‌ها را می‌خواهند به دادگاه ببرند که در مسیر ماشین چپ می‌کند و همه افراد آن برای اینکه سرپناهی داشته باشند وارد خانه‌ای می‌شوند و ماجرا از اینجا شروع می‌شود. اتاق فرار طهران ۱۳۴۶، نجات شهر در عمارت تاریخی دبیرالملک، روانی، زار، آرماگدون، احضار و… از بهترین و ترسناک‌ترین اسکیپ روم‌های ایران هستند.

اتاق فرار منفی چهار

با اطمینان می‌توان گفت اتاق فرار منفی چهار  یکی از اسکیپ روم‌های بسیار ترسناک در ایران و در استان تهران است. از جذابیت‌های این بازی می‌توان به بزرگ بودن فضا، طراحی دکوراسیون حرفه‌ای و همچنین وجود بازگیران خوب و عالی اشاره کرد. موضوع این بازی به یک دختر کوچکی به نام مریم مربوط می‌شود که به همراه نامادری و پدرش در یک ساختمان متروکه زندگی می‌کند و آنها در طبقه منفی ۴ هستند.

نامادری مریم یکی از دعانویسان است که برای درخواست‎هایی که از او می‌شود دخترش را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. از خون، ناخن و حتی موهای مریم برای کارهای دعانویسی‌اش استفاده می‌کند تا اینکه بلای خیلی بد و وحشتناکی بر سر مریم می‌آورد. حدود ۳۰ سالی می‌شود که صداهای عجیب و غریبی مثل فریاد و جیغ از این طبقه به گوش می‌رسد که حتی با مداخله پلیس هم چیزی متوجه نشده‌اند. با انجام این بازی می‌توانید میزان شجاعت خود را تخمین بزنید.

اتاق فرار منفی چهار

بهترین اتاق فرارهای جهان

علاوه بر کشور ایران در کشورهای دیگر هم این بازی وجود دارد که در ادامه خفن‌ترین و هیجان‌انگیزترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

TRAPOLOGY (ماساچوست، بوستون، آمریکا)

این اتاقب فرار برای افرادی که طرفدار تعلیقه و معما هستند حرف ندارد. ۵ اتاق مختلف برای این بازی قرار داده شده که یکی از آن‌ها هم‌اکنون در حال ساخت و آماده شدن است. سخت‌ترین و معروف‌ترین این اتاق‌ها «Crush Depth» است که باید هشت نفر بازیکن باشد تا حرکت زیردریایی را کنترل کنند. این زیر دریایی در یک دریای مواج در حال غرق شدن است.

ترسناک

Real Escape Game (آمریکا، کالیفرنیا، سن فرانسیسکو)

این مجموعه دارای ۵ اتاق فرار است که هر کدام از این ۵ اتاق ویژگی‌های منحصر به فرد و گیم مستر خاص خود را دارند. در این اتاق‌ها همه چیز شبیه به یک فیلم سینمایی شگفت‌انگیز اجرا می‌شود. دو اتاق مهم و جذاب از بین این ۵ اتاق وجود دارد که یکی از اتاق‌ها مربوط به جادوگری است که اصلا از مهمان خوشش نمی‌آید و دیگری هم طوری است که شرکت کنندگان در یک حلقه زمانی گیر می‌کنند و می‌خواهند مانع از کشته شدن ستاره پاپ شوند.

Mission: Escape Atlanta (جوجیا، آمریکا، آتلانتا)

سومین مجموعه اسکیپ روم در جهان به این مؤسسه اختصاص دارد که هم‌اکنون به عنوان بهترین اتاق فرار در جنوب شرقی آمریکا در حال فعالیت است. در این مجموعه دو بازی وجود دارد که یکی هتل و دیگری کتابخونه است. در بازی هتل باید از فردی به نام موسیو فرار کنید تا مثل خودش تا ابد گرفتار این هتل خوفناک نشوید و تنها یک ساعت مهلت دارید. در بازی کتابخانه هم افرادی متفکر به دنبال پیدا کردن جواهرات هستند.

معروف‌ترین اتاق فرارهای دیگر در جهان

Sherlocked (هلند، آمستردام)، Escapology (در اکثر نقاط دنیا)، ۵Wits (نقاط مختلف جهان)، Escape Hunt (نقاط مختلف دنیا)، ۱۳th Gate Escape (آمریکا، لوییزیانا)، The Basement (آمریکا، کالیفرنیا، سیلمار)، Trapped in a Room With a Zombie (در اکثر نقاط دنیا) و… از دیگر اتاق فرارهای ترسناک و جذاب در جهان به شمار می‌روند.

معروف ترین اتاق های فرار

در آخر

در این مقاله از سپنجا با اتاق فرار آشنا شدید که چه بازی خفن و جذابی است. این بازی نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورها طرفداران بسیاری پیدا کرده که می‌توانید یک بازی کامپیوتری مهیج را در واقعیت تجربه کنید و لذت ببرید. هزینه هر بازی به تعداد نفرات، موضوع بازی و دکوراسیون و فضای اتاق بستگی دارد. این بازی گروهی به صورت فیزیکی انجام می‌شود و باعث تعمل فکر با حرکات بدن می‌شود. شما می‌توانید با انجام این بازی خود را در شرایط مختلف محک بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا