جاهای دیدنی ایران

فهرست جاهای دیدنی آشتیان

برخی از شهرهای ایران دارای هویت فرهنگی و تاریخی هستند، لذا بسیاری از گردشگران و مسافران با شناخت این گونه مکان‌ها ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند. یکی از شهرهای تاریخی ایران شهر آشتیان است که در استان مرکزی واقع شده است. جاهای دیدنی آشتیان به دلیل داشتن قدمت فرهنگی و تاریخی فراوان، به گونه‌ای است که باعث جذب گردشگران می‌شود.

این شهر با توجه به داشتن آب و هوای مناسب به عنوان مقصد گردشگری افراد به شمار می‌رود. در این بخش از مقاله سایت سپنجا قصد داریم تا به صورت کامل به مکان‌های دیدنی شهر آشتیان اشاره داشته باشیم.

برای اجاره سوئیت در اراک روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با شهرستان آشتیان

همان‌طور که بیان شد آشتیان به عنوان یکی از شهرهای استان مرکزی در ایران است. آشتیان یکی از شهرهای تاریخی کشور محسوب می‌شود که در زمان‌های گذشته با نام آتشدان معروف بوده است. در زمان زرتشتیان و ایران باستان، نام این شهر به آشتیان تغییر نام داده است. طبق آخرین سرشماری انجام شده، این شهر چیزی حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در حال گسترش است.

جاهای دیدنی آشتیان به گونه‌ای است که افرادی که به فرهنگ و تاریخ ایران علاقه‌مند هستند، ترجیح می‌دهند تا به این شهر سفر کنند. یکی از دلایل افزایش جمعیت آشتیان به خاطر وجود جمعیت دانشجویان است که از سرتاسر کشور به دانشگاه آزاد این شهر می‌روند. آشتیان از لحاظ آب و هوایی در زمستان دارای آب و هوای سرد و خشک و در تابستان دارای هوای معتدل است. از لحاظ آب و هوای به نسبت استان مرکزی، شهر آستیان در یک وضعیت ایده‌آل قرار دارد.

عمده فعالیت مردم آشتیان کشاورزی است که از محصولات این منطقه می‌توان به گردو، بادام، انگور، توت، سیب و گندم اشاره کرد. از محصولات سنتی این شهر صابون است که با توجه به داشتن کیفیت بالا مورد توجه بسیاری از مردم ایران قرار دارد. بناهای تاریخی زیادی در این شهر وجود دارند که متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان بسیاری از آنها از بین رفته‌اند. از بناهای تاریخی این شهر می‌توان به آتشکده، قلعه آب انبارهای قدیمی، خانه معتمدالایاله، امامزاده احمدبن اسماعیل، قلعه مستوفی الممالک و غیره اشاره کرد.

اگر به طبیعت گردی و گردشگری علاقه‌مندید و به دنبال شهرهای تاریخی ایران هستید، می‌توانید از جاهای دیدنی آشتیان دیدن کنید.

آشنایی با جاهای دیدنی آشتیان

شهر آشتیان به دلیل داشتن قدمت فراوان به عنوان یک شهر دارای جاذبه‌های سنتی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی شناخته می‌شود. این شهر که در استان مرکزی واقع شده است از جمله مناطق سردسیر کشور است که شغل بیشتر مردمان آن کشاورزی است. در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین مکان‌های دیدنی آشتیان اشاره داشته باشیم:

خانه معتمدالایاله

یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر که در بخش غربی آشتیان واقع شده است، خانه معتمدالایاله است. این منطقه مربوط به دوران قاجار بوده و در آن بافت‌های بسیار قدیمی دیده می‌شود. معمتمد الایاله از افراد سیاسی و قدیمی دوره قاجار بود که در شهر آشتیان می‌زیست. با نگاه به این مکان می‌توان به قدمت تاریخی آن پی برد چرا که سر در خانه، کوبه‌های برنجی قدیمی وجود دارد که بر روی آن عبارت معتمدالایاله ۱۳۱۸، عمل استاد عبدالکریم شیرازی حک شده است.

خانه معتمد

با توجه به این موارد می‌توان گفت که میخ و کوبه‌های درب در شیراز ساخته شده است. خانه معتمدالایاله به عنوان یکی از جاهای دیدنی آشتیان است که به دلیل داشتن نمای تاریخی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در کاشی‌های دایره‌ای شکل این مکان آیاتی از قرآن با خط زیبای تحریر نگارش شده است. در سمت راست درب این خانه، کاشی‌هایی با نقش سرباز قزلباش که در حال اسب سواری است دیده می‌شود.

در بخش چپ کاشی نیز تصویری از دو بانو که در حال موسیقی هستند به تصویر کشیده شده است که مرتبط با دوران قاجاریه است. معماری این منطقه مرتبط با دوران قاجار بوده که باعث محبوبیت آن در بین مردم شده است. در طرفین درب ورودی چهارستون و دوستون به شکل نیم دایره ترسیم شده که از جنس آجر است. در بخش زیر، سکوی نشیمن جلوی درب، دو سنگ حجاری شده به چشم می‌خورد که از گل نیلوفر آبی که نماد زندگی است الهام گرفته شده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به رامسر | هرآنچه باید بدانید!

این عمارت قدیمی دارای خانه‌های سنتی است که توسط معتمد در سال ۷۵ بازسازی شده است. اگر به نمای تاریخی و خانه‌های سنتی علاقه دارید، دیدن خانه معتمدالایاله می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

امامزاده احمدبن اسماعیل

طبق کتیبه‌های موجود و اعتقاد اهالی مردم آشتیان، احمدبن اسماعیل از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. علت آمدن این شخصیت بزرگوار به این منطقه به دلیل همراهی ایشان با امامزادگان ساروق بوده که در تعقیق ماموران حکومتی در این منطقه به شهادت رسیده است. از جاهای دیدنی آشتیان امامزاده احمدبن اسماعیل است که به عنوان یک مکان زیارتی شناخته می‌شود. این امامزاده در جنوب غربی آشتیان واقع شده است که مردمان این منطقه اعتقادی زیادی به آن دارند.

مسجد قدیمی امامزاده در دوران صفویه معماری و ساخته شده است. در آن دوران احمدبن اسماعیل برای دعا و مناجات به این منطقه می‌رفت. مکان این امامزاده از خشت و گل ساخته شده و در دورهای مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است. وجود ضریح طلایی رنگ امامزاده باعث شده است تا این مکان زیارتی نمای زیبایی به خود بگیرد. اگر اهل دعا و نیایش هستید و می‌خواهید با خیال آسوده در یک مکان مذهبی زیارت کنید، می‌توانید زیارت امامزاده احمدبن اسماعیل را در لیست برنامه خود قرار دهید.

قلعه مستوفی الممالک

یک مکان فوق‌العاده عالی که در محله درخونگاه آشتیان واقع شده است قلعه مستوفی الممالک بوده که به عنوان یکی از بی‌نظیرترین معماری‌های استان مرکزی شناخته می‌شود. این خانه اعیان نشین در زمان‌های گذشته تا به امروز برای خود دارای اسم و رسم خاص است که در میان آپارتمان‌های مختلف خودنمایی می‌کند. معماری قلعه به گونه‌ای است که تا به امروز لوکیشن بسیاری از سریال و فیلم‌ها بوده است. عمارت مستوفی الممالک متعلق به اواخر سلطنت شاه قاجار است که با یک نگاه کلی می‌توان گفت که حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد.

جاهای دیدنی آشتیان

این قلعه مکان اصلی رجال دوران قاجاری و پهلوی بوده است. جالب است بدانید که مجموعه و باغ مستوفی المملاک در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۸۰۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر به دنبال جاهای دیدنی آشتیان هستید و می‌خواهید نماهای تاریخی را مشاهده کنید این قلعه به عنوان یک انتخاب مناسب شناخته می‌شود.

بانیان قلعه از افراد ثروتمند دوران گذشته بودند که در امور دیوانی فعالیت می‌کردند. وجود خانه‌های مختلف با معماری خاص بیان‌گر این موضوع است. در سال‌های قبل از ثبت، بسیاری از قلعه‌ها و خیابان‌های مرکزی این شهر به دلایل نامعلومی از بین رفته است. به صورت میانگین از این عمارت، سالیانه ۲۰ هزار نفر بازدید می‌کنند که بلیط آن با قیمت ناچیز قابل تهیه است.

روستای شهرآب

روستای شراب یا شهرآب یکی از روستاهای قدیمی آشتیان است که در ۱۵ کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. این روستا به صورت سالیانه حدود ۴۰۰ میلی‌متر بارش را به خود اختصاص می‌دهد که در نوع خود جزء مناطق پربارش منطقه محسوب می‌شود. نزدیک بودن شهرآب به سد کشه باعث افزایش زیبایی روستا شده است.

روستای شهرآب

علت نام‌گذاری دقیق روستا مشخص نیست اما به دلیل پرآب بودن آن به روستای شهرآب یا شراب معروف شده است. گردشگران اگر بخواهند در شهر آشتیان به یک مکان تفریحی عالی بروند، می‌توانند این روستا را انتخاب کنند. روستای شهرآب حدود ۳ هزار نفر جمعیت دارد که در نزدیکی شهر آشتیان واقع شده است. چشم انداز روستا از بالا به تپه‌های سرسبز باعث افزایش دلربایی این منطقه شده است. وجود آب فراوان در روستا باعث آبادانی بیشتر مردم آن شده است. شغل اکثر مردم روستا به دلیل وجود آب کافی کشاورزی است که با داشتن آب و هوای مطبوع، برای کشت بسیاری از محصولات مناسب است. در این منطقه می‌توان انواع محصولات تازه را با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد.

منطقه شکار ممنوع کلاهه

این زیستگاه طبیعی یکی دیگر از جاهای دیدنی آشتیان است که در بخش شمالی این شهر واقع شده است. وسعت این زیستگاه چیزی حدود ۱۹ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل شرایط منطقه، به عنوان یک مکان شکار ممنوع شناخته می‌شود. منطقه کلاهه آشتیان تحت سازمان محیط زیست قرار دارد. وجود کوه‌های خشک و صخره‌های جذاب در این منطقه باعث ایجاد تنوع گیاهی و جانوری شده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به دشت لار

اگر به گونه‌های مختلف حیوانات علاقه‌مند هستید، می‌توانید به منطقه شکار ممنوع کلاهه سفر کنید. شاید جالب باشد بدانید که این منطقه دارای ۲۷ گونه از ۱۷۰ گونه پستاندار ایران است که به صورت محافظت شده در این مکان زندگی می‌کنند. قطعا با توجه به نام منطقه می‌دانید که شکار حیوانات مختلف در این منطقه ممنوع است.

منطقه شکار ممنوع کلاهه

پارک کوهستان (بام آشتیان)

بام آشتیان یا پارک کوهستان یک مکان بسیار دنج و خوش و آب هوا در شهر آشتیان است که به دلیل داشتن طبیعت بکر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این منطقه گردشگری سالیانه هزاران نفر را به خود جذب می‌نماید. یکی از دلایل بکر بودن پارک کوهستان به دلیل داشتن درختان سرسبز است. کسانی که قصد دارند تا در یک مکان زیبا به طبیعت گردی مشغول شوند و اوقات فراغت خود را در یک محیط آرام سپری کنند، می‌توانند به پارک کوهستان سر بزنند.

پارک کوهستان

بازار تاریخی آشتیان

یکی از جاهای دیدنی آشتیان، بازار آن است که به عنوان یک بنای تاریخی از دوران صفویه به جای مانده است. در دوران صفویه ارکان مهم اقتصادی منطقه شامل آشتیان، تفرش و فراهان بوده است. این امر باعث شد تا شهر آشتیان با داشتن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مناسب، به عنوان یک شهر توریستی شناخته شود. در این بازار که به عنوان بزرگ‌ترین بازار منطقه شناخته می‌شود، اصناف مختلف مشغول به فعالیت هستند.

از صنف‌های فعال در این بازار می‌توان به گیوه کشی، مسگری، قندسازی، لحاف دوزی، رنگرزی و غیره اشاره کرد. با توجه به گستردگی فعالیت اصناف مختلف در این بازار، در سال ۱۳۸۵ اداره کل میراث فرهنگی، اقدام به مرمت و بازسازی این مکان کرده است. در حال حاضر بازار تاریخی آشتیان همه ساله میزبان مسافران و علاقمندان به تاریخ ایران است.

بازار تاریخی آشتیان

موزه آشتیان

با نگاه به بافت‌های قدیمی شهر آشتیان می‌توان متوجه یک بخش قدیمی در این شهر شد. در شهر آشتیان یک خانه تاریخی وجود دارد که مردم آن شهر، صاحب اولیه این خانه را شخصی به نام میرزا هدایت الله می‌دانند. هدایت الله از رجال مستوفیان بوده و در دوره حکومت خود منصب وزیر دفتر ناصرالدین شاه قاجار را بر عهده داشته است. وی با داشتن علاقه و اطلاعات زیاد در زمینه شعر و فلسفه توانست این بنای تاریخی را مدیریت کند.

بنای تاریخی میرزا هدایت الله از مصالح مختلف نظیر خشت، گل، چوب، آجر و گچ ساخته شده است. دسترسی به این موزه تاریخی که در شهر آشتیان واقع شده است از طریق دو درب امکان پذیر است. این عمارت به دلیل قدمت تاریخی که دارد در لیست جاهای دیدنی آشتیان قرار گرفته است. خانه موز، مشتمل بر راهروی ورود، حیاط مرکزی، آب انبار و فضاهای مسکونی و خدماتی زیادی است که به عنوان یک مکان عالی برای مسافران شناخته می‌شود.

موزه آشتیان

بخش شاه نشین این عمارت در طبقه بالایی قرار گرفته است که اتاق‌های طرفین آن به گونه‌های طراحی شده‌اند که زیبایی محیط را دوچندان می‌کنند. آرایه‌های معماری به کار گرفته شده در این عمارت شامل گچ‌بری‌های زیبا با موضوعات گل و گیاه است. جالب است بدانید که موزه آشتیان با همکاری شورای اسلامی این شهر در سال ۱۳۸۵ مرمت و تجهیز شد. آثار مختلفی در این موزه وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نسخ خطی قدیمی، سفالینه‌های دوره اسلامی، ابزار روشنایی، وسایل آشپزخانه و ابزارآلات کشاورزی اشاره کرد.

جمع بندی

کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای تاریخی شناخته می‌شود که آثار زیادی از دوران قاجار، صفویه و ساسانیان را در خود جای داده است. در حال حاضر پس از گذشت چندین سال، بسیاری از آثار گذشته در شهرهای مختلف ایران به چشم می‌خورد. یکی از شهرهای تاریخی ایران که دارای قدمت زیادی در داشتن پیشینه فرهنگی و تاریخی است، شهر آشتیان بوده که در استان مرکزی واقع شده است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا جاهای دیدنی آشتیان را به صورت کامل به شما همراهان سایت سپنجا معرفی کنیم. در صورتی که می‌خواهید به استان مرکزی سفر کنید، بهتر است به شهر آشتیان رفته و از آثار تاریخی این شهر دیدن کنید.

درباره “فهرست جاهای دیدنی آشتیان” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا