دیدنی های چابهار

بازدید از دریاچه صورتی چابهار

دریاچه‌ها و تالاب‌ها از گنجینه‌های طبیعت به شمار می‌روند که از گرد و غبار و آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند و علاوه بر آن به زیبایی هر چه بیشتر مناطق می‌افزایند. دریاچه‌های بی‌شماری در ایران وجود دارند که برخی از آن‌ها طبیعی و برخی دیگر مصنوعی هستند. یکی از این دریاچه‌ها که در استان سیستان بلوچستان قرار دارد، دریاچه صورتی چابهار است که هر ساله عده کثیری از گردشگران برای بازدید از این دریاچه خاص و زیبا به این منطقه سفر می‌کنند.

شاید تاکنون دریاچه‌ها را به رنگ آبی و یا فیرزه‌ای می‌دیدید؛ اما این بار کمی متفاوت است و قرار است به تماشای دریاچه‌ای صورتی رنگ بنشینید. خیلی از مسافران از دیدن این دریاچه منحصر به فرد شگفت‌زده می‌شوند و مات و مبهوت می‌مانند. در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با دریاچه لیپار در استان سیستان و بلوچستان آشنا کند و علت صورتی رنگ بودن این دریاچه را برایتان شرح دهد؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی دریاچه صورتی چابهار

دریاچه صورتی لیپار یکی از مناطق تفریحی و گردشگری در استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید و تنها دریاچه‌ صورتی رنگ ایران است. صورتی رنگ بودن این دریاچه باعث معروفیت و جذابیت آن شده که در زبان بلوچی، نام لیپار به معنای محل تلاقی آب دریا با آب رودخانه است. علت اینکه نام دریاچه را لیپار گذاشته‌اند، وجود دشت سرسبز و با طراوتی به نام لیپار است که این تالاب درون این دشت زیبا قرار دارد.

دشت لیپار به علت بارندگی‌های شدید و سیلاب‌هایی که در این منطقه رخ داده به وجود آمده و جاده ساحلی گردشگری چابهار به سمت گواتر به عنوان یک سازه مصنوعی در ساختار این تالاب تأثیر بسیاری داشته است. میزان آب موجود در این دریاچه به بارندگی‌های سالانه چابهار بستگی دارد. آب موجود در تالاب لیپار شور است و مساحت آن به ۱۴ کیلومتر می‌رسد.

اینکه دریاچه لیپار صورتی رنگ نشان داده می‌شود؛ وجود پلانکتون‌ها، جریان‌های فصلی مونسون، زیاد بودن مواد معدنی و آلی که از رودخانه‌ها به این منطقه وارد می‌شود و همچنین فعل و انفعالاتی که در طبیعت این ناحیه برقرار است، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این دریاچه به رنگ صورتی و خاص در معرض دید قرار گیرد.

بیشترین تأثیرپذیری بر روی رنگ این تالاب به پلانکتون‌های گیاهی اختصاص دارد که حدود ۹۰ درصد به‌خاطر وجود آن‌هاست. از خردادماه تا شهریورماه مقدار این پلانکتون‌های گیاهی به بیشترین میزان خود می‌رسند که در این زمان دریاچه در اوج زیبایی‎‌اش می‌توانید مشاهده کنید و لذت ببرید.

برای اجاره سوئیت در چابهار روی لینک کلیک کنید.

معرفی دریاچه لیپار

دریاچه لیپار کجاست؟

دریاچه صورتی چابهار یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین دریاچه‌های ایران است که در استان سیستان و بلوچستان، کنار دریای عمان، قسمت شرقی شهرستان چابهار و در جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار گرفته است. وقتی به چابهار برسید باید به سمت روستای لیپار بروید که این روستا از توابع شهرستان چابهار به شمار می‌رود.

تالاب لیپار در اطراف دره‌ای زیبا و دلربا و در میان تنگه‌ای صخره‌ای قرار گرفته و با رنگ زیبا و خاصش برای هر رهگذری دلبری می‌کند و به آن عروس چابهار هم می‌گویند. رنگ تالاب در شرایط زمانی و محیطی مختلف متغیر است و در فصل‌های پرباران مساحت آن به ۱۰ هکتار نیز می‌رسد. دریاچه صورتی لیپار از متوقف شدن آب دریای عمان بین دو کوه به وجود آمده و اکوسیستم خاصی را پدید آورده است.

مسیر دسترسی به دریاچه صورتی

در هر جای دنیا که باشید می‌توانید به تالاب لیپار بیایید و از آن دیدن کنید و بستگی به راه شما مسیرهای متفاوتی در پیش روی شما قرار می‌گیرد. از خود شهر ساحلی چابهار تا دریاچه صورتی حدود ۲۰ کیلومتر راه است که با ۲۵ دقیقه رانندگی به مقصد می‌رسید. برای اینکه به این تالاب شگفت‌انگیز بروید ابتدا باید به بلوار قدس چابهار بروید و از آنجا تا فلکه مادر حرکت کنید.

وقتی یه فلکه مادر رسیدید باید به طرف بلوار اقیانوس رانندگی کنید و در این بلوار دور زده و به جاده ساحلی چابهار به گواتر وارد شوید. در نقشه به جاده ساحلی چابهار به گواتر، مسیر ۹۸ گفته شده و باید ۱۸ کیلومتر در این جاده رانندگی کنید تا یک روستا به نام رمین برسید. هنگامی که به این روستا رسیدید خیلی راحت می‌توانید این دریاچه صورتی چابهار را پیدا کنید چون به این روستا بسیار نزدیک است.

این مطلب را هم بخوانید
لیست مراکز خرید چابهار

مسیر دسترسی

لیپار به چه معناست؟

کلمه لیپار از دو قسمت تشکیل شده که یکی لیپ و دیگری آر است. کلمه لیپ، خارو خاشاک رودخانه معنا می‌شود و آر نیز به معنای آب رودخانه است. علت اینکه نام لیپار را برای این دریاچه انتخاب کرده‌اند بیشتر به این دلیل بوده که آب رودخانه به همراه خار و خاشاک به اقیانوس می‌ریزد. همانطور که قبلا هم ذکر شد در زبان بلوچی وقتی آب دریا و رودخانه به یک‌دیگر پیوند می‌خورند به آن لیپار می‌گویند.

شاید برایتان سوال باشد که چگونه این تالاب به وجود آمده است؟! در جواب باید گفت که برخی از بومیان این منطقه بر این باورند که این دریاچه به دلیل باز شدن راه خورها به تدریج و به صورت طبیعی پدید آمده است. عده‌ای هم می‌گویند در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی به کمک وزارت نیرو و همکاری اهالی منطقه توسط فردی به نام «دادکریم شیخ زاده» که از روستای دمبدف بوده است ساخته شده تا طی بارندگی‌های سالانه، آب‌های سطحی در این منطقه سروسامان بیابند.

در سال‌های اول که تازه این دریاچه احداث شده بود بارندگی‌های خوبی هم در این منطقه صورت می‌گرفت و اطراف این دریاچه سرسبز و با طراوت شد. پرندگان دائمی و موقتی بسیاری هم پا به این تالاب گذاشتند که به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه افزودند؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل کم آبی و کم شدن بارش‌ها، حیات این دریاچه به خطر افتاده و مساحت آن سال به سال در حال کم شدن است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه صورتی ایران

به دلیل دسترسی آسان و موقعیت جغرافیایی خوب این تالاب در فصل‌های مختلف سال گردشگران بسیاری مهمان این منطقه می‌شوند تا از این دریاچه صورتی رنگ دیدن کنند. بهترین زمان بازدید از دریاچه زمانی است که آب آن به بیشترین حد خود برسد و رنگ صورتی آن بیشتر از هر زمان دیگری به چشم بخورد.

در فصل تابستان به دلیل کم آب شدن این تالاب و همچنین نبود شرایط محیطی مناسب برای جلبک‌ها باعث می‌شود رنگ صورتی آن جلوه‌ی چندانی نداشته باشد و در نتیجه بهتر است در فصل تابستان راهی این سفر نشوید. اگر می‌خواهید که این دریاچه را در زیباترین حالش مشاهده کنید باید از اواسط زمستان تا اواسط بهار برای سفر اقدام کنید.

ماه‌های فروردین، اسفند، بهمن، مهر و شهریور زمان‌هایی هستند که می‌توانید این دریاچه را در رویایی‌ترین حالتش ببینید. در زمان‌هایی که بارندگی زیاد است این دریاچه بیشتر از همیشه صورتی رنگ بودن خود را نشان می‌دهد. بهترین زمان بازدید از این جاذبه تفریحی و گردشگری ماه زیبای فروردین است که این دریاچه را پر آب، صورتی رنگ و در اوج زیبایی‌هایش مشاهده خواهید کرد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه صورتی چابهار

مکان‌های دیدنی در اطراف دریاچه لیپار

اگر به دریاچه لیپار سفر کردید می‌توانید از مناطق دیدنی و جذاب اطراف آن نیز بازدید کنید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی و گردشگری اطراف این دریاچه را به شما معرفی می‌کنیم:

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری

کوه‌های مینیاتوری کوه‌هایی با شکل عجیب و غریب هستند که به سطح سیاره مریخ شباهت زیادی دارند و ۱۷ کیلومتری از دریاچه صورتی چابهار فاصله دارند. این ناهمواری‌های جذاب ۱۰ کیلومتری طول دارند و از این کوه‌ها تا جاده چابهار به گواتر حدود ۴۰ کیلومتری باید طی کنید. بومیان این منطقه به این کوه‌های مریخی، «آریا» و یا «کالانی» می‌گویند و از ظاهر آن‌ها می‌توان تشخیص داد که در دوران خاصی از عمر زمین غرق شده‌اند.

کوه‌های مینیاتوری از بقایای جانداران دریایی، رسوبات آهکی و خاک رس تشکیل شده‌اند و ظاهر عجیب و غریب و خاص این کوه‌ها به علت شرایط ویژه فرسایش و نوع رسوبات است. در این منطقه برای اقامت، کمپ شبانه وجود دارد که افراد علاقه‌مند می‌توانند از امکانات رفاهی که برای گردشگران فراهم آمده مثل فضای سبز، آلاچیق و سکو، سرویس بهداشتی، سوئیت اقامتی، اردوهای دانش‌آموزی و… استفاده کنند.

کوه های مریخی

درخت انجیر معابد

دریاچه انجیر معابد یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب است که از دریاچه صورتی چابهار ۳ کیلومتری فاصله دارد. درخت انجیر معابد همواره در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از مردم بوده است که دانه‌های این درخت بر روی فضله پرنده‌ها در درخت دیگر می‌افتند و همان‌جا جوانه میزنند و ریشه‌ها به داخل زمین در حرکت هستند تا ریشه خود را به زیر زمین برسانند این ریشه‌ها برای پیدا کردن آب تا تا چند صد متر حرکت می‌کنند.

این درخت آرام آرام درخت میزبان را در آغوش گرفته و خفه می‌کند به همین جهت به آن درخت خفه کننده هم می‌گویند. میوه‌های این درخت شیرین و به رنگ قرمز هستند و شباهت زیادی به انجیر دارند. این درخت به زمان بوداییان برمی‌گردد و طبق گفته برخی از افراد فردی معروف و بزرگ به نام «بودا» زیر این درخت به روشن‌بینی مشغول بوده است.

ساحل صخره‌ای

ساحل صخره‌ای چابهار همانطور که از نامش پیداست ساحل سنگی و سختی دارد که پذیرای موج‌های بی‌قرار اقیانوس است. در مواقعی که باد و طوفان می‌وزد این موج‌ها با شدت بیشتری به دیواره‌های ساحل می‌خورند و ارتفاع آب اقیانوس در این زمان به ۱۵ متر هم می‌رسد که منظره‌ای جذاب و تماشایی را برای تماشاچیان به ارمغان می‌آورد.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به چابهار- خط ساحلی استان سیستان و بلوچستان

آبفشان صخره‌ای

آبفشان صخره‌ای یکی از پدیده‌های جذابی است که بیشتر در فصل تابستان اتفاق می‌افتد و در فصل‌های دیگر شانس دیدن آن برای شما وجود ندارد. این آبفشان‌ها از تالاب لیپار ۱۸ کیلومتری فاصله دارند و این شگفتی هنگام برخورد موج اقیانوس با دیواره‌های صخره اتفاق می‌افتد؛ طوری که آب دریا به زیر صخره‌ها می‌رود و از طریق سوراخ‌هایی که در صخره‌ها وجود دارد با سرعت زیاد از آنجا به سمت بیرون پرتاب می‌شوند که صحنه‌ای زیبا را خلق می‌کنند.

آبفشان صخره ای

انواع تفریحات در دریاچه لیپار

هنگامی که به دریاچه صورتی چابهار قدم می‌گذارید و روبه‌روی آن قرار می‌گیرید به شما آرامش خاصی القا می‌شود و در این فضای آرام و بکر لذت می‌برید. این دریاچه در عین سادگی منظره‌ی بی‌نظیری دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کند. یکی از تفریحات در این منطقه تماشای این دریاچه است که تعدادی دست فروش و چند بازارچه محلی کوچک هم در اطراف آن خواهید دید که این افراد از اهالی روستاهای این منطقه هستند و از طریق فروش نمک دریایی، صدف‌های زیبا با مدل‌های خاص و همچنین صنایع دستی، کسب درآمد می‌کنند.

امکانات رفاهی و گردشگری خاصی در این دریاچه وجود ندارد به همین دلیل باید تمام وسایل موردنیاز خود را به همراه بیاورید. روزهایی که این تالاب شلوغ می‌شود مثل ایام نوروز که گردشگران بسیاری پا به این تالاب می‌گذارند، افراد بومی این منطقه شترهایی را به این تالاب می‌آوردند و گردشگران با پرداخت هزینه‌ای می‌توانند در حوالی این دریاچه شترسواری کنند و خاطره‌ای خوش برای آن‌ها باشد.

شترسواری می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای مسافرانی که به این تالاب می‌آیند باشد. قدم زدن در اطراف این تالاب و در دشت سرسبز آن هم می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد؛ با تماشای پرواز پرندگان، نسیم خنک و باطراوت، خرید از بازارچه محلی و گرفتن عکاس‌های حرفه‌ای زیبا می‌تواند لحظات خوشی را برایتان به ارمغان آورد.

اقامت در دریاچه صورتی چابهار

برای اقامت در دریاچه صورتی چابهار به هیچ وجه نگران نباشید؛ زیرا مکان‌های اقامتی بسیاری برای گردشگران و مسافرات تدارک دیده شده است. خیلی از افراد به صورت کمپینگ سفر می‌کنند و در اطراف دریاچه با نصب چادر شب را تا صبح کنار دریاچه می‌مانند. کمپ گردشگری در کوه‌های مینیاتوری نیز برقرار است که حدود ۱۶ کیلومتری از دریاچه لیپار فاصله دارد و از امکانات رفاهی خوبی هم برخوردار است.

اگر ۱۰ کیلومتری را رانندگی کنید و از دریاچه فاصله بگیرید، به یک اقامتگاه بومگردی به نام کپری چیکو می‌رسید که برای اقامت گزینه مناسبی خواهد بود. حتی می‌توانید نیم ساعتی را رانندگی کنید و از اقامتگاه‌های شهر چابهار استفاده کنید. در شهر چابهار هتل خانه معلم و هتل لیپار برای اقامت حرف ندارند و خدمات و امکانات رفاهی خوبی هم در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

 

اقامت در دریاچه صورتی چابهار

نکات مهم در سفر به دریاچه لیپار

برای بازدید از دریاچه صورتی چابهار باید تجهیزات مناسبی به همراه داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌توان به لباس اضافی، عینک آفتابی، خوراکی و آب شرب، دوربین عکاسی، چراغ‌قوه، کفش مناسب و… اشاره کرد. افرادی که قصد کمپ شبانه در حوالی تالاب را دارند باید چادر مسافرتی، کیسه خواب و پتو نیز همراه خود داشته باشند. برای تماشای این دریاچه نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و کاملا رایگان است و ۲۴ ساعته می‌توانید به تماشای آن بنشینید.

زمین‌های اطراف تالاب، باتلاقی هستند و اگر با خودروی شخصی بروید احتمال گیر کردن ماشینتان وجود دارد؛ بنابراین بهتر است ماشین خود را جایی پارک کرده و تا دریاچه پیاده بروید. سعی کنید از ریختن زباله به تالاب و آلوده کردن محیط آن بپرهیزید و برای حفظ و پایداری آن بکوشید.

در آخر

در این مقاله از سپنجا با دریاچه صورتی چابهار آشنا شدید و دانستید که این دریاچه یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری در ایران محسوب می‌شود و سالانه خیلی از مردم را به‌خاطر رنگ صورتی و منحصر به فردش از اقصی نقاط جهان به سمت خود می‌کشاند. جاذبه‌های دیدنی زیادی هم در نزدیکی این تالاب وجود دارند که توصیه میکنیم حتما از آن‌ها نیز بازدید کنید. با توجه به اینکه امکانات رفاهی آنچنانی در حوالی این دریاچه وجود ندارد سعی کنید وسایل موردنیاز را همراه خود ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا